۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا
۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا
۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا
۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا

۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند

محمد صالح اسدی
۱۷:۲۰ ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
10 آی پی جذابی که telltale می‌تواند با کمکشان غوغا به پا کند

گاهی تنها نیاز بود یک نگاه کوتاه داشته باشیم تا بفهمیم: «هی! این بازی بدون شک از شرکت Telltale است!» چون قبل از مرگ Telltale اصلی، طراحی ظاهری و فرمول همه بازی‌های Choices Matter (رمان تعاملی تصمیم‌محور) آن سبک و سیاق خاص خودشان را داشتند.

اما این یار گیمرهای عاشق سبک Choices Matter، متاسفانه در سال ۲۰۱۸ عمر خودش را کرد و حسرتی بر دل دوست‌دارانش باقی گذاشت. تا اینکه ناگهان Telltale در قالب دیگری بازگشت و در عین ناباوری، The Expanse را به عنوان اولین قدم ارائه داد؛ لیکن با فرمولی کاملا متفاوت.

The Expanse proves that Telltale is back, baby, and recapturing some of that Walking Dead magic.

The Expanse اثبات می‌کند که Telltale برگشته، عزیزم، و برخی از جادوی آن Walking Dead را دوباره دارد برمی‌گرداند.

PC Gamer, Mollie Taylor

این بازگشت یک فرصت نو برای تکرار موفقیت‌هاست. اما حالا که یک Telltale جدید پا به میدان گذاشته، برخلاف رفیق قدیمی‌اش، بهتر است یک قدم جسورانه‌تری را در انتخاب آی پی مورد نظرش بردارد؛ یعنی به سراغ ماجراجویی‌های جذاب‌تری برود.

منتها منظورم این نیست که پیش از اینها از مشتی داستان‌های حوصله‌سربر بهره می‌برده؛ نه! بلکه می‌گویم چه بهتر که بیاید و از آی پی‌هایی استفاده کند که به کمکشان می‌تواند غوغا به پا نماید.

با ما همراه باشید تا نگاهی کوتاه بر این موارد پر سر و صدای دنیای سینما و بازی‌های ویدیویی بیندازیم…

۱- Spider-Man

spider man 1 2002
Spider Man 2 | 2004

بدون شک اولین و پرظرفیت‌ترین آی پی در جهان سینما برای Telltale، سه گانه مرد عنکبوتی سم ریمی خواهد بود.

لاکن انتظار آزادی در شهر و تار تنیدن‌هایی در حد بازی‌های اینسامنیاک را نداریم؛ چون بالاخره فرمول در اینجا بیشتر تعاملی و بر اساس انتخاب دیالوگ‌هاست. ولی تصور QTEهای اثرگذار در خط اصلی داستان و چالش‌های رودرروی پیتر پارکر جذاب به نظر می‌آیند.

به علاوه، صداپیشه‌های بازی نیز می‌توانند همان بازیگران اصلی فیلم باشند! یعنی درست همانند Game of Thrones The Telltale Series.

در هرصورت، بازی‌سازان Telltale قبلا دنیای Marvel را برای ساخت اثر دنبال کرده‌اند و از بین این همه ابرقهرمان، بدبختانه محافظان کهکشان انتخاب شدند که به گمانم اصلا گزینش مطلوب و پسندیده‌ای نبود. به عبارت دیگر، کارشان کیفیت داشت؛ ولی به قول مشهور یک ضرب المثل فارسی: «از بین این همه پیغمبر، Telltale جرجیس را انتخاب کرده است.»

حالا جای شکرش باقی است که حداقل بتمن را به عنوان امتحان ابرقهرمانی خود در کارنامه‌شان پاس کرده‌اند. ولی هنوز جای خالی اسپایدر من در میان نمرات بالا و پایین Telltale احساس می‌گردد. و چه بسا با ترکیب دنیای این دو ابرقهرمان (Marvel و DC) بتواند حاصل جالب‌تری را رقم بزند.

۲- Spider-Verse

در کنار Spider-Man بهره‌گیری از انیمیشن‌های Spider-Verse که با تمرکز بر مایلز مورالس پیش می‌رود، ایده عالی دیگری برای آینده Telltale است. به خصوص اینکه داستان پرتلاطم‌تر و سنگین‌تری در مقایسه با مرد عنکبوتی تنها و بدون جهان‌های موازی دارد.

منتها اینجا یک مشکل اساسی دیده می‌شود؛ جلوه‌های هنری موجود در این مجموعه فاخر سونی، قابل انتقال به فضای بازی‌ها نیستند و قطعا محدودیت‌هایی وجود دارند. این را متاسفانه با توجه به بهینه سازی ضعیف بازی‌ها (چه برای PC و چه برای کنسول‌ها) می‌گویم.

spider man across the spider verse
طراحی انیمیشن‌های Spider Verse پر از جزئیات هنری ریز و پیچیده است

اگر به یاد داشته باشید، کارگردان Final Fantasy XVI قبل از عرضه بازی‌اش به شدت خوشحال بود و می‌گفت: «… صرفا Render کردن این مدل‌ها روی صفحه به منابع زیادی نیاز دارد و Effectهای نورپردازی و سایه هم به آن اضافه می‌شوند. ما تنها به لطف حافظه‌ی پلی استیشن ۵ قادر به انجام این کار هستیم…»

و بعدتر در مصاحبه‌ای اذعان داشت که: «… با این وجود، بازی مشکل جدی‌ای ندارد و نیازی به پچ روز اول نخواهد داشت.» ولی چند روز گذشت و عاقبت الامر دیدیم انگار نتیجه چیز کاملا متفاوتی را نشان می‌دهد.

خبر آمدن آپدیت‌های اولیه بازی می‌گفتند آنقدرها هم حق با کارگردان نبود. چون در کمال تعجب، توسعه دهندگان شرکت Square Enix نتوانسته بودند Final Fantasy XVI را به صورت بهینه و سازگار با سیستم سخت افزاری PS5 منتشر کنند (Optimization).

البته شاید در آینده راه حلی برایش پیدا بشود؛ ولی تا الان بازی‌ای نبوده که بتواند جلوه‌هایی ریز، دقیق و همگام با Spider-Verse ارائه دهد.

۳- Star Wars

اینکه Telltale سری پرطرفدار جنگ ستارگان را رها نماید و به The Expanse متوسل شود، شاید حرکت نو و نمونه‌ای برای برجسته کردن یک سریال تخیلی دیگر به چشم بیاید که خب اتفاقا سریال جذابی را هم انتخاب نموده‌اند؛ ولیکن چنین کاری مثل رها نمودن شکار بزرگ آهو و چسبیدن به موش است!

star wars franchise
Star Wars تا به امروز مجموعه‌ای با ۱۲ فیلم می‌باشد که تا حدود ۴۰ سال به درازا کشیده شده است

بیاییم و نگاهی کوتاه به IMDb بیندازیم تا ببینیم که چندین قسمت از فرنچایز Star Wars بیش از یک میلیون نفر ثبت کننده امتیاز دارند؛ درحالی که سریال The Expanse تنها حدود صد و شصت هزار نفر برایش امتیاز ثبت کرده‌اند! چنین موردی به ما ثابت می‌کند Star Wars زمین خوبی برای شروع جدید بازی‌های Telltale بود.

شروعی که می‌توانست حتی نظر طرفداران جنگ ستارگان را به خود جلب نماید و داستان‌های خیره کننده‌ای را به ما هدیه بدهد.

نکته نیازمند توجه: قصد من کوبیدن The Expanse و اپیزودهای جدید Telltale نیست! چون بالاخره هرکجا را که این شرکت برای هدفش انتخاب کند، تاکنون ندیده‌ام داستان بی‌کیفیتی ارائه دهد. بنابراین بحث ما در اینجا تنها و تنها یک مورد است: ای کاش شروع کار جدیدش با آی پی بهتر و قوی‌تری می‌بود.

۴- Counter Strike

counter strike

به احتمال زیاد اکثریت ما با دیدن نام Counter Strike در لیستی که برای Telltale پیچیده شده، یک چیز را فقط می‌گوییم: «مگر CS: GO هم داستان دارد که حالا Telltale بخواهد از آن بازی خاصی منتشر کند!؟ امکان ندارد!»

فلذا بد نیست یادی کنیم از Minecraft؛ آخر این بازی دو فصل ماجرای داستانی دارد:

minecraft story mode a telltale game series
Minecraft Story Mode A Telltale Games Series

وقتی شرکت Telltale پیشین، موفقیت در چنین امری را داشته، پس درآوردن داستان از فضای Counter Strike بار سنگینی بر دوش سازندگان نخواهد بود و اطمینان دارم ماجراجویی اکشن و قابل قبولی می‌گردد.

استفاده از Skinهای موجود در بازی، ظاهر آشنای کاراکترها و ماجراهای قرار دادن تروریست در مقابل نیروی ضدتروریست و غیره، همه و همه می‌توانند به انتقال اتمسفر CS: GO کمک کنند؛ به گونه‌ای که بازیکن احساس کند: «خودش است! این دقیقا بر اساس Counter Strike ساخته شده!»

البته لازم به ذکر است که قبلا خود Counter Strike نیز یک حالت داستانی Campaign را داشته، اما سن و عمرش به نسخه Condition Zero بازمی‌گردد. منتها داستان آن بعد از اضافه شدن توسعه دهنده‌ای دیگر در کنار تیم پرتلاش Valve کاملا حذف شد و متاسفانه به دیار Deleted Scenes پیوست.

۵- Resident Evil

resident evil
شخصیت‌های Resident Evil غنی هستند و پرداختن به ماجراهای هرکدام می‌تواند به تولید یک سریال بینجامد.

زمانی شایعه‌ای بود که داستانی تعاملی از Resident Evil در کوچه‌های توسعه می‌گذشت و بعدش رها شد. در قسمت کامنت‌های آن خبر، دیدم همه ابراز خوشحالی کرده‌اند و اعتقاد داشتند: «شیطان مقیم و این فرمول!؟ همان بهتر که ساخته نشد!»

مسئله اینجاست که اگر شرکت Telltale به چنین حرف‌هایی باور داشت، یازده جایزه بازی Tales From The Borderlands برایش افتخار نمی‌آفریدند. شاید بپرسید این حرف به موضوع مورد بحث ما چه ربطی دارد؛ خب، ربطش این است که شاید برخی افراد هم آن موقع مثل همین الان معتقد بودند: «Borderlands و این فرمول!؟ همان بهتر که ساخته نشد!» یعنی درست تکرار شرح ذکر شده در پاراگراف بالا…

ولیکن Telltale به ما یک چیزی را نشان داد: می‌خواهد بازی Sandbox باشد یا شوتر، همه می‌توانند تبدیل به یک بازی Choices Matter و Multiple Endings باکیفیت شوند.

آرزومندیم که روزی شاهد حضور شخصیت‌های Resident Evil در چهارچوب فرمول Telltale باشیم. هرچند که مطمئنم مخالفان خاص خودش را خواهد داشت.

۶- Terminator

terminator 2
Terminator 2 Judgment Day

قسمت‌های اول و دوم Terminator که به کارگردانی جیمز کامرون ساخته شده‌اند، حقیقتاً توانایی ارائه یک Telltale Series مورد پسند را خواهند داشت. به خصوص اینکه امتیازشان در Rotten Tomatoes به ترتیب ۱۰۰ و ۹۱ است و IMDb هم ۸.۱ و ۸.۶ را نشان می‌دهند که نمرات بسیار خوبی هستند.

گرچه هربازی‌ای بر اساس Terminator ساخته شده، نتوانسته آن جادوی فیلم‌ها را به درون خود بکشاند و منتقدان چندان رضایتی از آنها نداشته‌اند، اما شاید Telltale بتواند یخ سخت چنین طلسمی را عاقبت بشکند.

۷- Suicide Squad

suicide squad 2021
Suicide Squad 2021

همان طور که قبل‌تر اشاره کردیم، Telltale تعدادی از ابرقهرمانان را در کارنامه خود دارد. اما عجیب است که هیچ وقت به سراغ ابرشرورهای دنیای DC یا Marvel نرفته.

مخصوصا Suicide Squad می‌تواند به عنوان سکوی پرشی برای آغاز داستان‌های ابرشروران در دنیای Telltale جدید بگردد. حالا یا می‌خواهد بر اساس کمیک‌ها باشد یا فیلم دومش (۲۰۲۱-جیمز گان)؛ ظرفیت استفاده از جوکر، هارلی کوئین و Peacemaker و غیره ماجراهایی را به وجود خواهد آورد که بی‌تردید جذاب خواهند بود.

با تجربه‌ای که از دنیای DC بازی‌های Telltale می‌شناسم، معتقدم حتی می‌تواند داستانی را بهتر از خود جوخه انتحار DC بنویسد. چرا که حقیقتش به شخصه قبلا خیلی به دنبال کردن داستان‌های بتمن علاقه‌ای نداشتم، تا اینکه Batman The Telltale Series نظرم را نسبت به این شخصیت صد و هشتاد درجه عوض کرد.

۸- Alien

alien

باز هم بیگانه و باز هم فیلمی دیگر از ریدلی اسکات (Alien 1979) و جیمز کامرون (Alien 1986)؛ بعد از جنگ ستارگان، شاید بتوان مدعی شد که Alien پرطرفدارترین فیلم در ژانر علمی-تخیلی و صد البته ترسناک می‌باشد.

Telltale در صورتی که یک داستان دلچسب از دو فیلم اول فرنچایز بیرون بکشد، می‌تواند غوغا به پا کند و همگام با بازی ویدیویی Alien: Isolation که برخی منتقدان مطرح مانند PC Gamer آن را Game of the Year می‌دانستند، اسم خود را برساند یا تقریبا نزدیکش شود. الهام از این بازی موفق نیز، می‌تواند به ثمر دادن چنین آرزویی کمک نماید.

۹- Final Fantasy و Kingdom Hearts

نهایت تخیل با طعم میکی موس خوشمزه یا تلخ
به دلیل اینکه جهان‌های هردو بازی به هم متصل هستند و کارگردانشان تتسویا نومورا است هردو را با هم ذکر می‌کنیم

به معنای واقعی کلمه، فرنچایزهای نهایت تخیل و امپراطوری قلب‌ها جان می‌دهند برای رفتن به زیر پرچم Telltale Series.

حال در وهله اول، بیاییم و به جهان Final Fantasy سری بزنیم که پر از شخصیت‌ها و داستان‌های مستقل است و در این میان بی‌هیچ اغراقی، بهترین قسمتش، قسمت هفتم و ماجراجویی‌های Cloud و Zack خواهند بود. بی‌شک اگر Telltale بتواند در این مورد با نویسندگان Square Enix همدم شود و ماجرایی را بیافریند، اتفاقات جالبی رقم خواهند خورد.

ولی از حق نگذریم، درواقع نه فقط قسمت هفتم، بلکه سراسر Final Fantasy توان چنین چیزی را دارند؛ و چه بهتر می‌شود اگر از صداپیشه‌های بازی‌های جدید هم بهره ببرند.

سپس در وهله دوم، وقتی که به دنیای Kingdom Hearts می‌رسیم، می‌بینیم یک تفاوت چشمگیر با جهان نهایت تخیل وجود دارد؛ ماجراجویی‌های شخصیت اصلی (Sora) در هرقسمت استقلالی ندارند و تمامی قسمت‌های فرنچایز، همانند زنجیر، به هم وابسته‌اند. طوری که اگر از قسمت قبل خبر نداشته باشید، هیچ چیزی را از قسمت بعدی نمی‌فهمید.

با وجود چنین چالشی، در اینجا هم شاید بتوان داستان باکیفیتی را در فضای بازی نمایش داد، ولی احتمالا کاری نسبتا سخت خواهد شد.

البته ترکیب کاراکترهای هردو بازی می‌تواند نتیجه را بهتر کند. چرا که در خود Kingdom Hearts نیز شاهد شخصیت‌های مهمی همچون Cloud ،Zack ،Cid و Aerith و… هستیم. پس چرا از چنین ایده جالبی استفاده نکند؟

۱۰- Game of Thrones (ادامه Iron From Ice)

game of thrones the telltale series
Game of Thrones A Telltale Series

بله، می‌دانم که قبلا Game of Thrones را Telltale ساخت و بعد از آن رهایش کرد، اما نباید رها می‌کرد! قصه سرزمینی که شعارش Iron From Ice بود از استیم به دلایلی حذف شد که احتمالا بر سر بازخرید حق معنوی و چنین مسائلی این مورد رخ داده؛ شاید همین هم موجب لغو نمودن روند ساخت فصل دوم گردید. ولیکن Telltale باید دوباره آن را احیا کند.

– چه کسی اصلا چنین چیزی را به جز نویسنده می‌خواهد!؟

شاید هم‌اکنون این سوال شما باشد. پرسشی که ذهن خودم هم واقعا در سرش می‌چرخاند؛ تا اینکه با دیدن انجمنی در سایت Telltale جدید و بحث‌های مرتبط با بازی در Steam متوجه شدم: «نه، انگار تنها نیستم. افراد دیگری هم مثل من خواهان ادامه‌اش هستند.»

متاسفانه فصل اول Game of Thrones A Telltale Series در حالتی از Cliffhanger (نقطه اوج وقایع در داستان) تمام شد، وگرنه شاید کسی آنچنان منتظر فصل دوم نمی‌نشست و نبودش قابل تحمل می‌شد!

آیا Telltale می‌شنود!؟

telltale games

قطعا حرف‌هایی که اینجا نوشته‌ام، بیشتر آرزوهای دست نیافتنی‌ای هستند که تنها از سر طرفداران پر و پا قرص بازی‌های Telltale بیرون می‌زند. البته شاید اگر نگاه بازی‌سازان به سایت‌های مرتبط با ویدیو گیم در ایران نیز می‌بود، چنین اتفاقی می‌افتاد؛ شاید!

به هرحال، می‌خندم و می‌گویم: «آرزو بر جوانان عیب نیست.» اگرچه زمان زیادی برای توسعه بازی نیاز است و تا بخواهند این ۱۰ آی پی تولید بگردند، معلوم نیست ما کجا هستیم و چه حالی داریم. آخر به قول معروف: به راستی که چقدر زود دیر می‌شود…

درحقیقت چاره‌ای نداریم جز آنکه به برخی آرزوها تنها به چشم یک خیال گذرا و خوش نگاه کنیم و فقط با لبخند بگذریم. بله، این درست است! پس دیگر بهتر است این بحث‌ها را کناری بگذاریم و به حقیقت کنونی Telltale بسنده کنیم…

ناشناس
telltale logo

نظر شما چیست؟

شما چه عناوینی را در قالب چارچوب‌های رنگارنگ Telltale می‌خواهید؟

آیا به نظرتان Telltale در آینده بالاخره یکی از این موارد را خواهد ساخت؟

ممنونم از همراهی شما دوستان گیمفایی عزیز 🌹

موفق و تندرست باشید

DADDY PARTiSANراستین کولهmilad saTentaclesJoel MorganDota2essi007DARKSIRENNahسابقAhzek Ahriman (world eater )Love GameSirAmirBehzaadKratosDark FantasyMavrickفریدRondalul-book𝕄𝕄𝔻 ℝ𝔼ℤ𝔸more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا
۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا
۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا
۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا
۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ موردی که استودیوی Telltale می‌تواند با آن‌ها غوغا به پا کند - گیمفا