۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا

۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید

محمد صالح اسدی
۱۸:۱۲ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا

تازگی‌ها بازی مورد علاقه‌تان را تمام کرده‌اید، اما نمی‌خواهید از آن دل بکنید؟ یا آنکه خط داستانی اصلی بازی را شروع نموده‌اید و به دنبال تجربه‌ای متفاوت از دیگران هستید؟

در هر صورت، برای ما فرقی نمی‌کند که جواب شما به سوال‌های بالا بله باشد یا خیر؛ زیرا همه ما اینجا جمع شده‌ایم تا تنها ببینیم که چگونه می‌توانیم بازی‌ها را اشتباهی تجربه کنیم! اگرچه وسط مسیر بازی باشید یا آخر آن، هنوز هیچ چیز دیر نیست.

البته قبل از ورود به لب کلاممان، همین الان پیشنهاد می‌کنم از یکی از فایل‌های ذخیره مطلوبتان Back Up (پشتیبانی) بگیرید و پس از آن راه‌های اشتباه زیر را دنبال کنید؛ چرا که شاید در پایان راهتان پشیمان شدید و خواستید مسیر اشتباه رفته‌تان را جبران نمایید.

با ما همراه باشید و با ۱۰ راه تجربه غلط بازی‌ها آشنا شوید…

۱. Main Questها را کاملا رها کنید

phantom liberty dlc cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 | Phantom Liberty

به خصوص در بازی‌های جهان‌باز این راه غلط خیلی جوابگو است. زیرا شما را از شر Main Questهای حوصله سر بر نجات داده و در پناه Side Questهای جذاب می‌اندازد.

اکنون می‌خواهد خط اصلی داستان نجات دنیا باشد یا نجات فلان بانویی که دختر خوانده پروتاگونیست است؛ به ما چه ربطی دارد!؟ دنیای بازی به اندازه کافی ماموریت‌های بیشتر و بهتری دارد که بخواهیم وقت خود را با آنها بگذرانیم. ضمن اینکه با چنین کاری حتی کاراکترهای مورد علاقه‌مان هم زنده می‌مانند و در فلان قسمت از ماجرا شاهد مرگ تراژدیکشان نخواهیم بود.

بیاییم و مثلا Cyberpunk 2077 را در نظر بگیریم؛ بر طبق آمار بازیکنان، Main Questهای بازی در کل به ۲۴ و نیم ساعت زمان نیاز دارند. درحالی که طول اتمام Side Questها و فعالیت‌های فرعی آن تقریبا به ۷۸ و نیم ساعت می‌رسد (بدون احتساب Phantom Liberty که حدود ۳۰ ساعت دیگر از وقتتان را می‌گیرد).

همین مثال ساده درستی این روش اشتباه تجربه بازی‌ها را اثبات می‌نماید. به زبان واضح‌تر، دیگر نیازی به نجات دنیا از شر اژدهای مخوف و یافتن فلانی نیست. عذاب وجدانتان را رها کنید و از Side Questها لذت ببرید!

۲. فقط و فقط مکان‌های مختلف بازی را کشف نمایید

marvel's Spider-Man 2 Miles Morales

محیط‌ها و منظره‌های اکثریت بازی‌های ویدیویی با جزئیات ریز و درشت منتظرتان هستند. حیف است که فقط کاراکترتان را به دنبال نجات دختر رییس جمهور بفرستید، ولی با اطرافتان اصلا کاری نداشته باشید. مگر اینکه بخواهید موش یا مار لاغری را در دور و بر خود پیدا کنید و به عنوان جایزه آنها را بکشید که باز هم هیچ ارزشی ندارد.

نه! خواهش می‌کنم این امور را به کناری بگذارید، داستان اصلی را هم به کل بی‌خیال شوید و تا می‌توانید مکان‌های مختلف بازی را کشف کنید. گشت و گذار و تماشای طراحی‌های محیط بازی باور کنید لذت ویژه خودش را دارد.

اگر غیر از این بود، قطعا کارگردان خلاق Marvel’s Spider Man 2 جهان بازی‌اش را در حدود دو برابر بیشتر نمی‌کرد و همان قبلی را با تغییرات خاصی ارائه می‌داد. در واقع انگار دنیای جدید بازی دارد غیرمستقیم به ما یک حرف خیلی مهمی را می‌گوید: «هی! مرا بزرگتر کرده‌اند که داخلم گشت و گذار و محیط‌ها را کشف کنید؛ قرار نیست که فقط ادای ابرقهرمان‌ها را دربیاورید!»

۳. در مینی گیم‌ها غرق شوید

witcher 3 gwent game
Witcher 3

شاید فکر می‌کنید که فقط یک Gwentباز به نام گرالت بتواند درک کند معنای غرق شدن در مینی گیم یعنی چه. اما نه؛ اشتباه نکنید! آخر Sega هم معمولا در برخی عناوینش حسابی از بازیکن با مینی گیم‌ها پذیرایی می‌نماید. و بگذریم از اینکه حتی Call of Duty Black Ops 2 نیز یک مدل عجیبش را در خودش پنهان کرده بود!

البته باید اعتراف کرد که چنین مواردی در عرصه بازی‌های ویدیویی تنها نیستند. در واقع نه فقط در این بازی‌ها، بلکه تقریبا هر کدام از ویدیو گیم‌ها، مینی گیم‌های مخصوص خودشان را دارند. مینی گیم‌هایی که گاهی واقعا از خود خط اصلی بازی جذابیت بیشتری دارند.

با این حساب، چرا وقتمان را در Witcher 3 به پای ماموریت‌های مختلف بریزیم؟ Gwent بزنید و از روش اشتباهی‌تان لذت ببرید!

۴. زمان را تنها با مبارزات بگذرانید

kingdom hearts 1 نبرد بین sora و riku
Kingdom Hearts 1

به دنبال باس فایت‌های اصلی گشتن و خط اصلی داستان را پیروی نمودن، به نوعی تلف کردن وقتتان است. به جای این کار، از همین روش اشتباه پیشنهادی ما پیروی کنید! آخر موارد زیادی از گیمرهای سرتاسر جهان را داشته‌ایم که فقط با کشتن دشمنان اولین منطقه از جهان بازی توانسته‌اند حسابی Level Up کنند:

«Kingdom Hearts 1 در اوایل داستانش محیط زندگی پروتاگونیست را منقلب می‌کند؛ به طوری که از ناکجا آبادها چندین بی‌قلب برای مبارزه ظاهر می‌شوند. البته سازندگان بازی از ما انتظار داشتند که اینجا را سریع رد کنیم و وقتمان را خیلی به پای جنگیدن نریزیم. چون هر قدر هم بجنگیم، نتیجه بی‌فایده هست و دوباره و دوباره دشمنان جدید، اما با یک شکل و قیافه، پدیدار می‌شوند.

با وجود چنین چیزی، خوشبختانه گیمری وجود داشته که به این پیشنهاد ما عمل نموده و تا حد لول ۱۰۰ در همین منطقه از بازی پیشرفت کرده است! منتها چگونگی کارش با مواردی که در بند قبلی توصیف کردیم، تفاوت‌هایی دارد. (منبع: The Gamer

به هر حال، گمان می‌کنم بازی‌های ویدیویی زیادی هستند که می‌توانند با همین روش اشتباه تجربه شوند. چون بالاخره جهان‌بازها یک جاهایی از درون دلشان گروه راهزن یا سرباز برای تمرین مبارزه و کمک به Level Up دارند، نه؟

۵. به دیالوگ‌های NPCها گوش دهید

npcها در یک شهر the elder scrolls v skyrim
The Elder Scrolls V Skyrim

نویسندگان بازی‌های ویدیویی به راحتی دیالوگ نویسی نمی‌کنند. دور میز گرد می‌نشینند، مشورتی به همدیگر می‌دهند، می‌نویسند، خط می‌زنند و خلاصه ماجرایشان اینکه یک تومار بلند را تحویل کارگردان محترم می‌دهند. آن وقت حالا نوبت بازیگران بیچاره موشن کپچر است که تمام اینها را بنشینند و ساعت‌ها با حرکات و لحن‌های مختلف ضبط کنند.

همینک روش اشتباه دیگری در تجربه بازی‌های ویدیویی رونمایی می‌گردد: گوش دادن به همین دیالوگ‌های بلند. شاید بگوییم تکراری می‌شوند که کاملا درست است؛ ولی بالاخره بر فرض در The Elder Scrolls V: Skyrim به اندازه کافی NPC وجود دارد که با حرف‌های جدید و خنده‌دارش بتواند شما را سرگرم کند. ضمن اینکه اتمام بازی به بیش از حدود ۲۰۰ و خرده‌ای ساعت زمان خواهد برد؛ یعنی شاید بتوان ادعا کرد که بیش از ۱۰۰ ساعت دیالوگ خواهیم شنید!

می‌پرسید چگونه این کار را انجام دهیم؟ ماجرا ساده‌تر از این حرف‌هاست! برخی اوقات می‌توان در خانه مردم کنجکاوی یا به قول تخصصی و خودمانی‌اش فضولی کرد؛ NPCها حریم شخصی نمی‌شناسند! گه گاهی هم در شهرها قدم بزنید تا بتوانید دیالوگ‌های بیشتری را مهمان خود کنید. از استراق سمع مکالمات زن و شوهرهای کف خیابان گرفته تا فریادهای گوش‌کر کن فروشنده‌ها؛ همه‌شان هیجان انگیزتر از نجات دنیا از شر فلان جانور رم نموده است!

۶. همه را بکشید و از Bountyهای شدید نترسید

assassins creed odyssey جنگیدن با npcها
Assassin’s Creed Odyssey

هر چند برای همه بازی‌ها اثربخش نیست، ولی به عنوان مثال، سری جدید Assassin’s Creed، تقریبا Bountyهایش یادآور ماشین‌های پلیس در Need For Speed هستند و به راحتی می‌شود از دستشان فرار کرد.

هر وقت احساس کردید جهان بزرگ بازی‌هایی مثل AC: Odyssey برایتان حوصله سربر است، یکی از NPCها را بکشید. آن وقت همه اطرافیان از دستتان می‌گریزند و چالش بعدی بازی آغاز می‌شود: «با تیر و کمان یکی از فراری‌ها را به قتل برسانید!» اگر موفق شدید، اکنون وقت تعقیب کردن تعدادی از فراری‌ها رسیده… عجله کنید!

با شمشیر، تبر یا هر چه دم دستتان است، تکه بزرگه‌شان را گوششان نمایید. ضمنا، در صورتی که دو دقیقه دیگر سر و کله یک Bounty پیدا شد، اصلا مهم نیست. شما هم مثل NPCهایی که از خودتان فرار می‌کردند، فرار کنید یا سر به سرش بگذارید (ترجیحا در جاهای شلوغ این کار را بکنید تا عده‌ای سرباز هم به دنبالتان بیفتند. این گونه هم لذتش بیشتر است، هم چالشش!).

لاکن توجه داشته باشید که اینها صرفاً مثال هستند. بازی‌های بزرگی (مثل همان سری جدید AC که گفتیم،) بسیار هیجان انگیزتر از آن چیزی که منتقدان تصور می‌کنند، می‌باشند. فقط باید فکرتان را به کار بیندازید تا از پتانسیل‌های جذاب NPCکشی بهره ببرید.

۷. با Photo Mode آلبومی از تصاویر جذاب بیافرینید

اگر از علاقه مندان هنر عکاسی هستید و همیشه با موبایلتان عکس می‌گیرید، چرا در فضای مجازی بازی‌های ویدیویی این کار را نکنید؟ افراد زیادی هستند که در شکار لحظه‌های بازی‌ها به صورت حرفه‌ای عکس می‌گیرند و با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

سرگرم شدن با Photo Mode می‌تواند لحظات لذت بخشی را به ارمغان بیاورد. عکس گرفتن از طراحی خیره کننده باس فایت‌ها هنگام حمله‌شان، طبیعت چشم نواز محیط و شخصیت‌های بازی و… بهانه‌های خوبی برای یافتن هدف و مرکز توجه دوربین مجازی ما هستند.

عکس‌های نفس‌گیر و جذاب زیر توسط کاربر گیمفایی عزیز، martinwalker13 گرفته شده؛ ایشان عکس‌های حرفه‌ای خود را همیشه در گروه پلی استیشن گمیفا به اشتراک می‌گذارند (با کلیک بر عکس‌ها می‌توانید تصاویر را در اندازه اصلی‌شان ببینید):

۸. به دنبال کلکسیونی از آیتم‌های گوناگون باشید

خرید آیتم‌های خاص در octopath traveler
Octopath Traveler

برای چنین امری، ژانر RPG و JRPG بهترین گزینه‌های ما هستند. Octopath Traveler، Persona، Yakuza و هزار هزار موارد مختلف وجود دارند که گنجینه‌هایی متفاوت از آیتم را در خود حمل می‌کنند.

علاوه بر اینکه می‌توان در فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌ها و دیگر مکان‌های درون دنیای بازی‌ها در جست و جوی آیتم‌ها سرگرم بگردیم، نبرد با برخی دشمنان خاص هم می‌تواند نوید یک آیتم ویژه را به ما بدهد. البته در برخی آثار، روش‌های جالب دیگری هم برای به دست آوردن آنها وجود دارند.

مثلا در Persona 5، وقتی که سایه‌ها را زمین گیر می‌کنیم، موقعیتی برای مذاکره با آنها پیش می‌آید و یکی از گزینه‌ها درخواست آیتم است. سایه‌ها نیز مجموعه‌ای از سوالات مختلف را می‌پرسند تا شایستگی پروتاگونیست را بسنجند. اگر همه پاسخ‌ها برایشان مطلوب باشد، آیتمی به بازیکن داده خواهد شد.

جمع کردن کلکسیونی از آیتم‌های گوناگون، مثل جمع کردن سکه در دنیای حقیقی می‌باشد و برای تمام طرفداران Collectibles (جمع کردنی‌های بازی‌ها) شدیداً واجب است!

۹. روش‌های مختلف خودکشی را پیدا کنید!

dark souls سقوط از ارتفاعات

خیلی وقت خواهد برد، ولی هر بازی ویدیویی‌ای مهارت‌های خودکشی سخت و چالش برانگیز پنهانی دارد که می‌خواهد شما پیدایش کنید.

مثلا در Dark Souls جاذبه همیشه پاسخگوی این امر جذاب و دلنشین است؛ اما آیا راه دیگری هم هست؟ در محیط کنکاش کنید و دنبال روش‌های جدیدی برای کشتن کاراکترتان باشید! حقیقتش تا الان به شخصه روش‌هایی را پیدا کرده‌ام: سقوط، مردن‌های متنوع در باس فایت‌های گوناگون، پریدن در وسط گروه سربازان و بی‌هیچ حرکتی ایستادن و رفتن به زیر پای مجسمه‌های غول پیکر…

مطمئنم راه‌های دیگری هم هست؛ بدین سبب واقعا مشتاقم تا در دور بعدی بازی‌ام راه‌های خودکشی بیشتری را پیدا کنم. خب، می‌دانم! شاید مسخره یا کاری سادیسمی به نظر بیاید. ولیکن تحقیق بامزه و خوبی برای تعویض اتمسفر تیره بازی به نظر می‌رسد. ضمن اینکه کاراکتر بازی است؛ خودتان که نیستید! نگران نباشید!

۱۰. در باس فایت‌ها فقط به Dodge تکیه زنید

یک باس فایت در nier automata
Nier Automata

هدف در باس فایت‌ها همیشه ضربه به طرف مقابل است؛ حالا چه می‌شود اگر به جای ضربه زدن، فقط جاخالی دهیم و فرار کنیم!؟

شاید الانی که داریم درباره Dodge صحبت می‌نماییم، مسئله مضحک و آسان به نظر بیاید. لاکن در عمل به شما قول می‌دهیم چالش و جذابیت خاص خودش را داشته باشد. به خصوص اینکه تقریبا مهارت جاخالی دادن همه ما در بازی‌های ویدیویی بی‌نقص نیست و حداقل یک کتک از باس فایت نوش جانمان می‌شود. بنابراین منطقی است که مهارت خودمان را با Dodge دادن‌های پی در پی و فرار کردن، تقویتی هر چند اندک ببخشیم.

تجربه‌های اشتباهی، تجربه‌های متفاوت

عبارت « تجربه اشتباهی بازی‌ها » در واقع بیشتر حالت یک شوخی را دارد و مقصود اصلی در بیان این مواردی که مطالعه فرمودید، فقط یک چیز بود: بازی‌ها غنی هستند و از آنها می‌توان به شکل‌های مختلف و متفاوت بهره برد.

۱۰ موردی را که ذکر کردیم، تنها چند نمونه از آنها بودند و بدون شک، راه‌های بیشتری برای لذت بردن از یک بازی وجود دارد.

شما تنها چیزی که نیاز دارید، یک نگاه متفاوت است؛ یعنی اگر همه مردم، پاکت نامه را فقط یک پاکت نامه ساده می‌بینند و در آن کاغذ می‌گذارند، شما در آن آبرنگ قرمز بریزید و به عنوان جامدادی قرمز خاص خودتان، در خانه نگهدارید!

چگونه بازی‌ها را اشتباهی تجربه کنیم

نظر شما چیست؟

آیا با تجربه اشتباهی بازی‌ها موافقید؟

شما چه روش‌های اشتباه دیگری را برای تجربه بازی‌های ویدیویی می‌شناسید؟

ممنونم از همراهی شما دوستان گیمفایی عزیز 🌹

موفق و تندرست باشید

Zodiacmilad saABYSSnobodyPeterParkerشهابDark.Elden-Lordسوپرمن(در حال مبارزه با ایلومیناتی)ایمان غلامی مهرآبادیLeroxDalliAMIR WAZOWSKICameraManParsaAmirhoseinفریدRoyalknightriversideRichmanSaman_hkmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا
۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ راه برتر برای آن که بازی‌‎ها را اشتباه تجربه کنید - گیمفا