نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا

نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی

امیر سلمان‌زاده
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا

به تازگی جدیدترین فیلم از فرنچایز مشهورِ «ارّه» (Saw) که در واقع دهمین پارت آن محسوب می‌شود، منتشر شده است. کارگردانی این قسمت بر عهده‌ی «کوین گرویترت» بوده است که پیش از این تجربه کارگردانی دو قسمت از این فرنچایز (قسمت‌های شش و هفت) را نیز در کارنامه دارد. قطعاً منتشرشدن قسمت جدید فرنچایز «ارّه» برای طرفداران چندآتیشه این جهان اسلشر خبری بسیار خوشایند می‌باشد به خصوص از این منظر که «جان کرامر» (با بازی اجین شده‌ی «توبین بل» در این نقش) بار دیگر به عنوان راننده‌ی اصلی همچون سه پارت نخست این فرنچایز، فرمان بازی‌های جیگساویی را در دست گرفته و گرداننده بازی‌ها مستقیماً خودِ او می‌باشد.

البته که برای توجیه و منطق داستانی برای حضور مستقیمِ «جان کرامر» داستان این فیلم بین دو قسمت ابتدایی فرنچایز روایت می‌شود و به نوعی حتی می‌توان عنوان این قسمت را «ارّه ½) هم در نظر گرفت. فیلم با پلات اصلی و موضوع سرطانِ «جان کرامر» داستانش را پیش گرفته و این قاتل مشهورِ باهوش (هرچند که به تعبیری قاتل محسوب نمی‌شود) برای شانس درمان خود به مکزیک رفته و خود را به گروهی به ظاهر پزشکِ متخصص می‌سپارد که البته وجهه‌ی قانونی‌ای نیز نداشته اما خود را بسیار موجه و علمی نشان می‌دهند.

در این قسمت هرچند که «جان کرامر» بار دیگر مستقیماً در مرکز داستان قرار گرفته است اما آن مرموز بودن، هوش، ابتکار عمل و حتی پرستیژی که در سه قسمت نخست (مخصوصاً قسمت اول) از آن سراغ داشتیم را در این قسمت به آن قدرت مشاهده نمی‌کنیم و اصلی‌ترین دلیلش هم نبودن عنصرِ «غافلگیری» می‌باشد؛ در آن سه قسمت (قسمت سوم کمتر) جان کرامر مستقیماً اما پشت پرده گرداننده بازی ها بود و با فیلمنامه‌‌ای هوشمندانه و پیچ و خمِ زندگی قربانیان، صحنه‌های اسلشر را با هیجان همراه می‌کرد اما در این قسمت هرچقدر که حضور «جان کرامر» به طور فیزیکی پررنگ‌تر شده است و حتی قربانیان، در یک روایت خطی مستقیماً عامل احساس انزجار او هستند اما فیلم دیگر آن هیجانِ غافلگیرانه و معمایی را با خود به همراه ندارد.

نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا

البته که با همین حضور مستقیم هم می‌توان یک داستان قابل پیگیری ساخت اما عوامل سازنده مخصوصا کارگردانی به تجربه نشان داده‌اند که اهل پیچش صحیح داستانی نبوده و همُ غمشان فقط اجرای جزئیات صحنه‌های اسلشری می‌باشد. در این قسمت، فیلم از سر راست بودنش بهره‌ای نبرده و بیش از حد تک‌بُعدی پیش می‌رود: «جان کرامر سرطان دارد» ، «به دنبال درمان است» ، «برای درمان ریسک کرده و یک تیم به ظاهر پزشکی در کشور مکزیک خود را می‌سپارد» ، «معلوم می‌شود سرش کلاه رفته و تنها پولش را بالا کشیده‌اند» ، «به دنبال انتقام رفته و یک به یک آن ها را گیر انداخته و مهره‌ی بازی خود می‌کند» این عناوین به عنوان سرفصل‌های صفحات فیلمنامه قابل‌قبول‌ هستند اما هیچ جزئیات و شاخ و برگ شخصیت‌پردازانه‌ای به دنبالشان نیست.

«زندگی» با چه فرمی برای «جان کرامر» معنا دارد تا به دنبالش مفاهیم «امید» یا «مرگ» نیز برای وی رنگی به‌ خود بگیرند؟ البته که این مفاهیم حتی از همان ابتدای فرنچایز نیز پرداخت عمیقی حولشان صورت نگرفته و بیشتر جنبه دهان‌پُر‌کنی دارد اما در این قسمت و با این روایت خطی که مغز متفکر را نیز مستقیماً و بدون غافلگیری به پیش صحنه می‌آورد، بیش از پیش انتظارات ما را در این مورد برانگیخته می‌کند.

در این قسمت، از کاراکتر «آماندا» (با بازی شاونی اسمیت) نیز رونمایی می‌شود، کاراکتری که به نوعی دستِ راست «جان کرامر» می‌باشد اما از نظر شخصیت‌پردازی کاملاً ساحتِ پیش‌فرضانه‌ای دارد؛ از دلسوزی و ترحمش برای یکی از قربانیان که معتاد بوده است گرفته تا علاقه و نوعی عشقی که به «جان کرامر» نشان می‌دهد. خودِ «جان» هم همانطور که پیش‌تر گفته شد با نبود عنصر «غافلگیری» و حضور مستقیم دیگر آن آویزهای ظاهری و بعضاً خوب را نیز ندارد و عملاً می‌شود گفت حضور این دو کاراکتر هرچند که لازم به نظر برسد اما بیشتر ادای دینی است به این فرنچایز نوستالژیک؛

نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا

فی‌المثل دقت کنید به صحنه‌های اسلشر و شروعِ بازی معروفِ «جیگساو» که «جان کرامر» از همان ابتدا هویت خود را پیش قربانیان آشکار می‌کند و می‌تواند مستقیما و بدون پرده با آنها صحبت کند که می‌کند و از قوانین بازی نیز بعضاً برایشان می‌گوید اما در این حال از نمادهای فرنچایز یا کلیشه‌ها نیز بدون منطق خاصی استفاده شده است، نمادهایی همچون عروسک دلقک و سه‌پایه‌اش یا ضبط نوار کاست که با وجودِ حضورِ مستقیمِ «جان» و «آماندا» دیگر از توجیه منطقی خارج می‌شود.

برای قربانیانِ بازی هم مانند تمامی قسمت‌های سه به بعدِ فرنچایزِ «ارّه» هیچ پرداخت قابل توجهی پیرامونشان صورت نگرفته است و بیشتر بسان مترسکانی هستند که صرفاً بازی‌های «جیگساو» همراه با جزئیات خونین و منزجرکننده‌اش بر رویشان اجرا می‌شود. مخصوصا در این قسمت وضعیت فاجعه‌بار تر نیز شده است. از بازی افتضاح بازیگران مخصوصا «سینوو ماکودی لوند» در نقش پزشک اصلی «سیسیلیا» گرفته تا پرداخت باری به هر جهتشان که مثلاً در اواخر فیلم به یکباره و بدون هیچ پرداخت قبلی، در حد تجربیات «جیگساو» مایل هستند که اجراکننده بازی‌های خونین باشند!!!

فیلم تنها غافلگیری‌ای که دارد که مانند قسمت‌های پیشین در آخرین دقایق فیلم رو می‌کند که آن هم حکم یک امضا را برای فرنچایز «ارّه» دارد و در این قسمت با آن پیوست موسیقی متن همیشگی با ضرباهنگ ملتهب صرفا جنبه نوستالژیکی در فیلم ایفا می‌کند وگرنه نه غافلگیری‌اش مانند قسمت اول مو به تن‌تان سیخ می‌کند و نه اجرایش غیرقابل‌ پیش‌بینی نمود پیدا کرده است.

در مجموع دهمین قسمت از فرنچایزِ «ارّه» (Saw X) بیشتر حکم یک ادای دین را هم برای طرفداران خود دارد و هم به عناصر تثبیت‌شده‌اش در طی این سال‌ها. قطعاً اگر محو نوستالژی آن نباشید با داستان کمی به ظاهر شخصیت‌محورش هم گول نخواهید خورد و نه تنها به شخصیت‌پردازی‌های سطحی و پوچ که به چینش های بدون منطق فیلمنامه‌اش نیز پی خواهید برد. به لطف نوستالژی، پیش‌فرض‌ها و البته بازی‌های خونین و خاصِ این مجموعه می‌توان همراه فیلم شد اما برای همان بار اول و نه بیشتر.

نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا

DARKSIRENSaika.Pooyaمهدی رضاییAliگیمرِ روان شناسCharlie ChaplinDota2Cambyses The ThirdJAMSHIDAMIR 007RoyalknightARIA11samشادمن 3nobody𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻DanialRanjbarzadehmeysambmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا
نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد فیلم Saw X | ارّه پلاستیکی - گیمفا