نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم)

یوسف قربانی
۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

در قسمت اول مقاله به بررسی قسمت‌های ۱ تا ۶ انیمه نیِر اوتوماتا (NieR Automata) پرداخته شد. در این قسمت به بررسی قسمت‌های ۷ تا ۱۲ خواهیم پرداخت.

قسمت هفتم

در قسمت هفتم، ۲B و ۹S برای پیدا کردن یکی از اهالی روستای پاسکال (Pascal)، به امپراطوری جنگل (Forest Kingdom) می‌روند. اگرچه دلیل رفتن به امپراطوری جنگل و اتفاقات دقیقی که در آن رخ می‌دهد، در بازی و انیمه مشابه نیستند، ولی حاصل و نتیجه‌ نهایی که رفتن به این منطقه در بر دارد، در هر دو یکسان بوده و منجر به رویارویی گروه با A2 می‌شوند. قسمت هفتم در بازسازی بخشی خاص از بازی، رویکردی مشابه قسمت سوم انیمه و نحوه استفاده از شخصیت JackAss در آن قسمت را پیش می‌گیرد و در این قسمت، همراهی پاسکال با ۲B و ۹S، باعث می‌شود وقایع تا حدودی تازگی داشته باشند.

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

این قسمت در بازسازی بخشی خاص از بازی، عملکرد بهتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد و در ترکیب وقایع آشنا و تازه، تعادل خوبی برقرار می‌کند. اگرچه تغییرات ایجاد شده در این قسمت منجر به خلق حاصلی متفاوت نسبت به بازی نمی‌شوند، ولی صرفا وجود داشتن این تغییرات باعث می‌شوند وقایع این قسمت برای کسانی که بازی را تجربه کرده‌اند تا حدودی جالب باقی بمانند و چنین رویکردی، به مراتب بهتر از ساخت یک بازسازی کاملا مشابه از وقایع بازی است که در چند مورد از قسمت‌های قبلی شاهد آن بودیم.

قسمت هشتم

قسمت هشتم آرام و قابل پیش‌بینی شروع می‌شود، ولی رفته رفته و با استفاده از ریتم (Pacing) مناسب و بازی‌ کردن با انتظارات افرادی که بازی را تجربه‌ کرنده‌اند، در دقایق پایانی غیرقابل‌ پیش‌بینی و سرشار از تعلیق می‌شود. در این قسمت ۲B و ۹S برای به‌دست آوردن اطلاعات درباره A2، به Flooded City می‌روند. این مرحله در بازی سرشار از اکشن است، ولی خوشبختانه و برخلاف قسمت‌های ۱ و ۴، انیمه سعی نمی‌کند مبارزات این بخش، که بیش از هر چیز، به‌خاطر گیم‌پلی هیجان‌انگیز بودند را بازسازی کند؛ در واقع بالعکس، همان‌طور که گفته شد، در نیمه اول این قسمت، بیش از هر چیزِ دیگر لحظاتی آرام و عاری از تنش را شاهد هستیم که در آن به شخصیت‌های مختلف همچون JackAss، ۶O، ۲۱O و البته، ۲B و ۹S و رابطه میان این شخصیت‌ها پرداخته می‌شود.

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

در انیمه، اگر دقت کنید، می‌توانید Grün، باس این مرحله از بازی را در دوردست ببینید! حالت بدن این ماشین، مشابه جسم نابود‌ شده‌‌ای است که در بازی و بعد از شکست‌ دادن او، در منطقه باقی می‌ماند. اینکه در انیمه، چه چیزی باعث نابود شدن چنین موجود غول‌پیکری شده، معلوم نیست.

در میانه قسمت، ۲B و ۹S از یکدیگر جدا شده و ترکیب این مورد با انتظارات به هم ریخته‌ای که مخاطب به واسطه تجربه این بخش از داستان در بازی داشته، باعث می‌شود در اواخر قسمت، داستان به محدوده نا‌آشنا رفته و برای مدتی، احساس می‌کنید هر اتفاقی ممکن است رخ دهد!

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

در میانه قسمت، ۲B و ۹S از یکدیگر جدا می‌شوند. انیمه ابتدا ۲B را دنبال می‌کند، تا زمانی که بنا به دلیلی، او نمی‌تواند سیگنالی از ۹S دریافت کند؛ سپس انیمه به نقطه جدا شدن این دو بازگشته و به دنبال کردن ۹S می‌پردازد. این مورد بدون شک با در نظر داشتن دورهای اول و دوم و تجربه وقایع مختلف از دید این دو شخصیت‌ در بازی، انجام شده، ولی انیمه از این مورد صرفا به عنوان یک گیمیک‌ (Gimmick) استفاده نمی‌کند! جدا شدن این دو شخصیت در این سناریو منطقی است، و دریافت نکردن سیگنال‌ِ ۹S توسط ۲B، موردی است که حس کنجکاوی مخاطب را بر‌ می‌انگیزد. بازگشت به زمانِ جدا شدن این دو و دنبال کردن ۹S با دانشی که از آینده و با دنبال کردن ۲B داریم، منجر به خلق لحظاتی تعلیق‌آمیز شده که در نهایت پاسخی لذت‌بخش به کنجکاوی مخاطب می‌دهد.

البته، با اتمام این قسمت، بار دیگر داستان انیمه در موازات با بخشی خاص از داستان بازی قرار می‌گیرد و می‌توان تا حدودی پیش‌بینی کرد که در قسمت بعد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. این یکی از بهترین قسمت‌های انیمه است که با ریتم مناسب و تصمیمات هوشمندانه، موفق می‌شود انتظارات مخاطب را به‌ شکلی سرگرم‌کننده، به چالش بکشد.

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
اتاق انتهای قسمت به مکانی آشنا شباهت دارد.

قسمت نهم

بعد از گرفتار شدن ۹S در قسمت قبلی، او در تلاش برای گریختن از آدام (Adam) است که به افکار او نفوذ کرده. چگونگی دخالت آدام در افکارِ ۹S، به طرزی قابل درک و گاها با ایده‌های غیر‌منتظره‌ همچون استفاده از المان‌های ترسِ آنالوگ، به‌تصویر کشیده می‌شود که لحظات بسیار جالبی را خلق می‌کند.

بعد از آن ۲B برای پیدا کردن ۹S به شهر کُپی‌شده (Copied City) می‌رود. ظاهر شهر کپی‌شده در انیمه، با وضوح بیشتر نسبت به بازی، با تقلید کردنِ سازه‌های انسان‌ساز، ساخته شده؛ موردی که با ماهیت این مکان مطابقت دارد. همانند بازی، در انتهای شهر آدام منتظر ۲B است و در طول مکالمه این دو، بیشتر با عقاید آدام آشنا می‌شویم. اگرچه شخصا فکر می‌کنم که بازی می‌توانست در پرداخت به عقاید آدام (به‌ویژه در دورِ اول بازی) کمی واضح‌تر عمل کند، ولی انیمه از آن سوی بام می‌افتد و به مدت چند دقیقه، به‌صورت بی‌وقفه اطلاعات به‌ خورد مخاطب می‌دهد! مطمئنا حدِ وسطی بین این دو وجود دارد!

این قسمت با مبارزه آدام و ۲B تمام می‌شود که در آن، بدون شک بزرگ‌ترین و غیرمنتظره‌ترین تغییر روایی که تاکنون انیمه نسبت به بازی داشته رخ می‌دهد و در آن، ایو (Eve) برای نجات آدام، خود را در مسیر شمشیر ۲B قرار می‌دهد؛ اتفاقی که منجر به مرگ ایو و زنده ماندن آدام می‌شود!

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

در انیمه ایده‌های جالبی در مبارزه با آدام وجود دارد که تعدادی از آن‌ها حتی در گیم‌پلی نیز می‌توانند جواب دهند!

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

شخصا همیشه آدام را شخصیتی به مراتب جالب‌تر از ایو می‌دانستم، بنابراین، زنده ماندن او به‌جای ایو در انیمه و پتانسیل پرداخت بیشتر به این شخصیت، اتفاقی هیجان‌انگیز بود (تاکید روی «بود!»)

قسمت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم

قسمت‌های ده، یازده و دوازده شلخته‌ترین و خسته‌کننده‌ترین قسمت‌ها در کل انیمه هستند! این سه قسمت دنباله یکدیگر هستند، به‌گونه‌ای که آغاز آن‌ها مستقیما صحنه پایانی قسمت قبلی را ادامه می‌دهد، برای همین، بررسی این سه قسمت با هم انجام می‌شود.

نیمه اول قسمت دهم به معرفی ماشین‌های مذهبی که داخل کارخانه با آن‌ها رو به رو می‌شویم، می‌پردازد که اگر بازی را تجربه کرده باشید، این بخش از انیمه، علی‌رغم اختصاص زمانی نسبتا زیاد به این موضوع، اطلاعات چندان ارزشمندی درباره این ماشین‌ها ارائه نمی‌دهد‌. نیمه دوم قسمت دهم تا پایان قسمت یازدهم، تقریبا بی‌وقفه اکشن است؛ آن‌قدر اکشن که تاثیرگذاری آن‌ بعد از مدتی از بین رفته و خسته‌کننده می‌شود! تنها زمان قابل‌توجهی که در این بین، اکشن متوقف می‌شود، در چند دقیقه ابتدایی قسمت یازدهم است، منتهی ریتم نامناسب، باعث می‌شود این بخش به دلیلی متفاوت، خسته کننده باشد! دقایق ابتدایی قسمت یازدهم شخصیت‌های مختلف را نشان می‌دهد که هر یک درباره وخیم بودن اوضاع و تعداد زیاد ماشین‌ها صحبت می‌کنند، مشکل این‌ است که انیمه بسیار بیشتر از چیزی که برای درک کردن وخامت اوضاع توسط مخاطب کافی است، به این مورد زمان اختصاص می‌دهد و بعد از مدتی، فقط اطلاعاتی که دقایقی قبل فهمیده‌ بودید را دوباره و با جمله‌بندی متفاوت دریافت می‌کنید! بعد از آن و تا پایان قسمت یازده، شاهد یک ابَدیَت از اکشنِ بی‌وقفه هستیم! از همکاری کردن تمامی همراهان ۲B و ۹S که در انیمه دیده‌ایم، تا استفاده فن‌سرویس‌گونه (Fan Service) از سلاح‌های مختلفِ داخل بازی، موسیقی‌های انتخاب شده در این بخش و … همگی نشان دهنده این هستند که نبرد پایانی قسمت یازده قصد داشته بسیار هیجان‌انگیز باشد و مخاطب را به وجد آورد؛ ولی تا زمان رخ دادن این اتفاقات، مخاطب آن‌قدر اکشن دیده که مغزش نسبت به هرگونه مبارزه، حرکات آکروباتیک، انفجار و … کاملا بی‌حس شده!

نیمه اول قسمت دوازدهم پایان‌بندیِ دورِ اول و دوم بازی را نشان می‌دهد که بجز تغییرات ریز، همان‌طور که انتظار دارید پیش می‌رود و تنها چیز مثبتی که می‌توان درباره آن گفت، این است که خوشبختانه، انیمه از نمایش یک سکانس اکشن دیگر برای تمام کردنِ کارِ آدام، اجتناب می‌کند! در نیمه دوم قسمت نیز شاهد کشف کردن حقیقت درباره انسان‌ها توسط ۹S هستیم که بسیار مشابه بازی است و بار دیگر و همانند قسمت نهم، المان‌های ترس آنالوگ، جالب‌ترین بخش این سکانس هستند. نکته جالب دیگری که وجود دارد، این است که اطلاعات و پرونده‌های مربوط به حقیقت انسان‌ها توسط Red Girls به ۹S داده می‌شوند؛ موردی که اگرچه جای گمانه‌زنی درباره آن وجود دارد، ولی این احتمال نیز وجود دارد که این تصمیم، صرفا برای معرفی کردن زودهنگام و ایجاد کنجکاوی حول Red Girls برای مخاطبینی که بازی را تجربه نکرده‌اند، انجام شده باشد.

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

درست همچون پایان دورِ دوم بازی، قسمت دوازدهم با پیش‌نمایشی از آینده انیمه به پایان می‌رسد، منتهی انیمه شرایط و پیش‌زمینه‌ای که باعث هیجان‌انگیز شدن این مورد در بازی شده بود را دارا نیست، به همین خاطر تماشای آن چندان تاثیرگذار نیست.

در مجموع، این سه قسمت، پایانی ناامید‌‌کننده برای نیمه اول انیمه نیِر اوتوماتا رقم می‌زنند. در کنار مشکلاتی همچون اکشن بی‌وقفه و ریتم نامناسب که درباره آن‌ها صحبت شد، صرفا وجود داشتن قسمت دهم، موردی است که به این سه قسمت ضربه می‌زند! در پایان قسمت نهم، شاهد زنده ماندن آدام بودیم، اتفاقی که باعث شد بیش از هر چیز دیگر، مخاطب مشتاق تماشای عواقبی که این اتفاق در بر خواهد داشت، باشد؛ ولی قسمت دهم به‌جای پرداخت به آدام، سعی می‌کند مرحله کارخانه از بازی را بازسازی کند‌ و با این‌کار، از یک سو به اشتیاق مخاطب حول شخصیت آدام ضربه می‌زند و از سوی دیگر، تمرکز کردنِ نیمه دوم قسمت دهم بر روی اکشن، در خسته‌کننده بودن اکشنی که در قسمت یازدهم وجود داشت، نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. قسمت دهم خارج از بازسازی کردنِ بخشی از بازی، مورد چندان ارزشمندی ارائه نمی‌دهد، ولی صرفا وجود داشتن این قسمت، به مقدمه‌چینی حول شخصیت آدام که در قسمت نهم انجام شده بود، و اکشن بی‌وقفه‌ای که در قسمت یازدهم شاهد بودیم، آسیب می‌زند. وجود نداشتن این قسمت، می‌توانست باعث بهتر شدن پایان نیمه اول انیمه شود!

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

ولی حتی با وجود این مشکلات، موردی که بیش از هر چیز دیگر باعث ناامید‌کننده بودن پایان نیمه اول انیمه می‌شود، عدم استفاده انیمه از پتانسیل داستانیِ زنده ماندن آدام است. همانطور که قبل‌تر گفته شد، زنده ماندن آدام بزرگ‌ترین تغییر روایی است که انیمه نسبت به بازی داشته؛ شخصیت آدام در بازی نسبتا زود مُرد و موارد زیادی وجود داشتند که نتوانستیم درباره او یاد بگیریم. زنده ماندن آدام، یک سناریوی «چه می‌شد اگر؟» ایجاد می‌کند که انیمه می‌توانست با آن ایده‌های جالبی را بیازماید؛ ما می‌توانستیم بیشتر درباره آدام بدانیم، شاید زنده ماندن آدام یک اثر پروانه‌ای ایجاد می‌کرد که باعث می‌شد داستان به مسیری بسیار متفاوت برود، شاید واکنشی که آدام نسبت به مرگ ایو نشان می‌داد متفاوت از چیزی بود که انتظار داشتیم و … ولی نه! آدام در انیمه، همان‌طوری نسبت به مرگ ایو واکنش نشان می‌دهد که در بازی، ایو به مرگ آدام واکنش نشان داد، درست همانند ایو در بازی، آدام در انیمه با جذب کردن ماشین‌ها به خود، با گروه می‌جنگد و تنها ظاهر موجودی که به آن تبدیل می‌شود فرق دارد، و نحوه مرگ آدام در انیمه، مشابه مرگ ایو در بازی است… انیمه به‌ هیچ‌وجه از پتانسیل داستانی که زنده ماندن آدام به همراه دارد، استفاده نمی‌کند. وقایعی که بعد از زنده ماندن آدام در انیمه رخ می‌دهد، مشابه بازی است و زنده ماندن آدام در انیمه، تاثیری بر روی داستان نمی‌گذارد. بیش از هر چیز دیگر، این چیزی است که باعث ناامید‌کننده‌ بودن پایان نیمه اول انیمه می‌شود؛ اینکه انیمه از پتاسیل داستانی فراوان این ایده، هیچ بهره‌ای نمی‌بَرَد؛ جوری که انگار خارج از شوکه کردن مخاطب، هیچ هدف دیگری در پسِ این تصمیم وجود نداشته است…

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

که چه؟

در طول انیمه شاهد تغییرات روایی مختلف نسبت به بازی هستیم. اگرچه تغییرات ریز و کم‌ اهمیت (برای مثال همراهی کردن JackAss در قسمت سوم و Pascal در قسمت هفتم) برای تازه نگاه داشتن وقایع انجام شده‌اند، ولی تغییرات روایی مهم‌تر مثل زنده ماندن لیلی و آدام، از این دست نیستند. در طول انیمه چند بار شاهد چنین تغییرات مهمی هستیم که هیچگاه تاثیر آنچنانی بر روی داستان ندارند. سوالی که در واکنش به این تغییرات پیش می‌آید، این است که چه؟ اگر این تغییراتِ مهم، عواقب و تاثیر بزرگی ندارند و داستان انیمه همواره و حتی با وجود این تغییرات، در موازات با داستانِ بازی پیش می‌رود، چرا چنین تغییراتی در جایگاه اول وجود دارند؟ آیا دلیلش همین است؟ همین که «هر چقدر چیزها تغییر کنند، بیشتر همان‌طور باقی می‌مانند»؟ با وجود اینکه همچنان به‌صورت قطعی نمی‌‌دانیم که این تغییرات در آینده تاثیری بزرگ بر روی داستان خواهند داشت یا خیر، ولی شاید بتوان از ماهیتِ پشت این تغییرات سر در آورد.

در قسمت اول مقاله به کُد‌های هِکسادِسیمال (Hexadecimal) که در طول انیمه پنهان شده‌اند، اشاره شد و گفته شد که تعدادی از این کدها، اطلاعات خاصی در بر دارند. از قسمت شش به بعد، تقریبا همه این کدها با «گزارش:» شروع می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که انگار این متون، یادداشت‌های یک نفر از وقایعی است که در حال تماشای آن‌ هستیم. چند مورد قابل توجه از این کدها:

قسمت شش در حوالی دقیقه ۱۰:۲۷

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

کد (متن سفید بر روی پس‌زمینه سیاه):

e38090e5a0b1e5918ae38091

0d0ae69cace8a898e98cb2e381af

e8a6b3e6b8ace694bee6a384e38195e3828ce3819fe38396e383a9e383b3e38381efbc886272616e6368efbc89e381ab

e58685e59ca8e38195e3828ce3828be782bae38081

تبدیل به متن:

【報告】

本記録は観測放棄されたブランチ(branch)に内在される為

کد (متن سفید بر روی پس‌زمینه خاکستری):

e38090e5a0b1e5918ae38091

0d0ae5868de59088e6b581e38197e3819fe4bba5e9998de381aee38081

e58fa3e4bc9de381abe38288e3828be8a898e98cb2e381a8e381aae381a3e381a6e38184e3828be38082

تبدیل به متن:

【報告】

再合流した以降の、口伝による記録となっている

ترجمه کلی دو متن:

گزارش:

این وقایع مربوط به شاخه‌ای (Branch) است که بررسی آن رها شده. این گزارش به وقایعی که بعد از به هم پیوستنِ مجدد آن‌ها رخ داد، اختصاص دارد.

قسمت یازده در حوالی دقیقه ۹:۲۹

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

کد (متن سفید بر روی پس زمینه سیاه):

e38090e5a0b1e5918ae38091

0d0ae69cace58886e5b290e591a8e8bebae381abe696bce38191e3828be5a489e795b0e78ab6e6b381e3818ce38081

e8a898e98cb2e381a8e795b0e381aae3828ae5a78be38281e381a6e38184e3828be38082

تبدیل به متن:

【報告】

本分岐周辺に於ける変異状況が、記録と異なり始めている

کد (متن سفید بر روی پس‌زمینه خاکستری):

e38090e5a0b1e5918ae38091

0d0ae5bc95e3818de7b69ae3818de7b58ce9818ee8a6b3e6b8ace38292e8a18ce38186e38193e381a8e38082

تبدیل به متن:

【報告】

引き続き経過観測を行うこと

ترجمه کلی دو متن:

گزارش:

وضعیت تغییر و تحول در این شاخه کم‌کم دارد از گزارشات قبلی فاصله می‌گیرد. رصد کردنِ وضعیت ادامه خواهد داشت.

قسمت دوازده در حوالی دقیقه ۲۳:۳۱

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

کد:

e8a898e98cb2e381abe38288e381a3e381a6

e789b9e795b0e782b9e4baa4e69bbfe381aee58fafe883bde680a7e3818ce7a4bae59486e38195e3828ce3819fe38082

e6a99fe6a2b0e7949fe591bde4bd93e381a8e381aee688a6e38184e381ae

e7aa81e7a0b4e58fa3e381abe381aae3828ae5be97e3828be381a0e3828de38186e38186e3818befbe9f

تبدیل به متن:

記録によって特異点交替の可能性が示唆された。機械生命体との戦いの突破口になり得るだろううか゚

ترجمه:

گزارشاتِ انجام شده، نشان می‌دهند که احتمال عوض شدن سینگولاریتی (Singularity) وجود دارد. آیا این یک جهش بزرگ در مبارزه علیه ماشین‌هاست؟

اگر با دنیای نیِر آشنا باشید، احتمالا تاکنون و با خواندن کلماتی همچون شاخه و سینگولاریتی، فهمیده‌اید که این گزارشات توسط شخصیت اَکورد (Accord) هستند! بدون ورود بیش از حد به جزئیات، دنیای درکنگارد (Drakengard) و نیر (برای کسانی که نمی‌دانند، این دو سری دنیای مشترک دارند) دارای چندین شاخه هستند. می‌توان شاخه‌ها را همچون خط‌های زمانیِ مختلف در نظر گرفت که تصمیمات و اتفاقات کوچک در آن‌ها، منجر به خلق نتیجه‌نهایی متفاوت می‌شود. اَکورد شخصیتی است که بر روی شاخه‌های مختلف و نتیجه‌نهایی آن‌ها نظارت می‌کند.

تنها بازی سری که اَکورد و شاخه‌ها نقشی پر‌رنگ در روایت آن ایفا می‌کنند، درکنگارد ۳ است؛ با این وجود و علی‌رغم اینکه در سایر بازی‌های سری، این موارد در داستان مستقیما نقش ندارند، اما اکورد و شاخه‌ها همچنان در داستان وجود داشته و بازی وجود آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد!

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
اشاره به اَکورد در NieR Replicant ver. 1.22

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
اشاره به اَکورد در نیر اوتوماتا

طبق این اطلاعات، می‌توان با اطمینان نسبی گفت که انیمه، یک شاخه دیگر از داستان نیر اوتوماتا را نمایش می‌دهد و اکنون تا حدودی می‌دانیم که بازی و انیمه چگونه با هم در ارتباط هستند. آیا دانستن چنین موردی به کیفیت انیمه کمک می‌کند؟ خیر؛ ولی صرفا دانستن آن از هیچ‌چیز و سردرگمی کامل درباره ماهیت انیمه، بهتر است.

اقتباسی متوسط

انیمه نیر اوتوماتا بدون شک به بَدی‌ای که بسیاری می‌ترسیدند باشد، نیست‌. بخش‌هایی از انیمه واقعا باکیفیت بوده و به دنیا و روایت بازی می‌افزایند، و بخش‌هایی نیز وجود دارند که در یک کلام افتضاح هستند؛ ولی چیزی که بیشترِ این انیمه را تشکیل می‌دهد، بخش‌های به‌شدت معمولی و فراموش‌شدنی هستند. بهترین قسمت‌های انیمه، آن‌هایی هستند که کم‌ترین شباهت را به بازی داشته و سعی در بازسازی بخشی خاص از آن را ندارند؛ موردی که بار دیگر ثابت می‌کند تبدیل کردن روایت نیر اوتوماتا به مدیومی خارج از بازی‌ویدیویی، و بدون امکانات روایی که تنها در یک بازی‌ویدیویی وجود دارند، بسیار دشوار است.

نیمه دوم انیمه (قسمت‌های ۱۳ تا ۲۴) در زمانی نامشخص در سال ۲۰۲۴ پخش خواهد شد که جالب‌ترین بخش‌ از داستان بازی را پوشش می‌دهد و پتانسیل داستانی زیادی برای غافلگیر کردن مخاطبین دارد؛ ولی در آن واحد، این بخش از بازی به‌مراتب بیش از پیش بر امکانات روایی که تنها در یک بازی‌ویدیویی ممکن هستند، تکیه می‌کند و تبدیل‌کردن موفق آن به انیمه، حتی از نیمه اول هم سخت‌تر است.

در حال حاضر اگر بخواهم Nier: Automata Ver1.1a را تنها در یک کلمه توصیف کنم، آن کلمه متوسط خواهد بود. اگر به‌صورت کلی به انیمه نیر اوتوماتا نگاه کنیم، مورد توهین‌آمیزی راجع به این اقتباس وجود ندارد؛ ولی اگر کیفیت نیمه دوم انیمه در همین حد باشد، شخصا و به‌عنوان یک هوادار بازی، با کمال میل وانمود می‌کنم که این اقتباس وجود نداشته!

A0seyed0A❤ NieR LoveRAshen undead the bearer77IliyameysambAliCambyses The ThirdYohanaNiko_BladeMahdikarma(دازای)kaname𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Fume knight

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا
نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • IntOner One گفت:

    درمورد تحلیلی که درمورد اون مسج هایی که از طرف اکورد اموده بود واقعا دست مریزاد میگم،اصلا موقع تماشا انیمه متوجهشون نشده بودم
    بنظرم دلیلی که بعد از drakengard 3 2013 از اکورد تا الان استفاوه چتدانی نشده اینکه،خود یوکو تارو هم احتمالا نمیدونه دقیقا باید باهاشون چیکار کنه، برای همین به رفرنس ازشون قناعت فعلا کرده
    (والا این خارج از بحث انیمه و نقدشه،ولی من همیشه اکورد به عنوان یه شخصیت خنثی ندیدم، شخصیت بارتاس از مانگا و اکورد اگه اشتباه نکنم،هر دوتاشون متعلق به یه آینده خیلی دور اند،من فک میکنم بعضی از تغییرات،همکاری هایی که اکورد کرده(بزای مثال با ریزیستنس کمپ،زیرو و بعضی شخصیت ها دیگه)برای زمینه چینی آینده که توی مد نظر خودشه…پس من معمولا اونو بیشتر از یه مشاهده گر از راه دور میبینم…شاید برای همینه که یوکو تارو نمیدونه باید باهاش هنوز چیکار کنه،آیا اون خنثاهه یا شاید نقش آنتاگونیسم آینده سری در کنار واچر ها داره…(یادمه یه دیالوگی بود زیرو آخر branch E از کتاب میگه،که اگه شرایطش داشت ،خودش اکورد میکشت..چون ظاهرا توی اون برنچ حسابی درگیر شده بودن و زیرو کلک خورده بود) )
    نقد قشنگی بود از نیمه دوم سریال،…من بیشتر درگیز اون بخش اکورد شدم،ولی نکات خوبی اشاره کردید،مخصوصا پتانسیل هدر رفته آدام(شخصا توی گیم نقش اسن دو برادر به ضعیف بود(بد در مقابل باقی کرکتر ها سری)…مخصوصا در مقابله بقیه دو قلو های آثار یوکوتارو:drakengard1,3,nier دوقلوهاشون…و حتی این انیمه هم نتونست بهشون بنظرم بالاتر چندان ببرتشون

    A0seyed0A❤ NieR LoveRAshen undead the bearerCambyses The Third
    • آقاااااااا ، هر کی سوال از این دنیا و فرنچایز داشت از ایشون بپرسه ! ❤️
      من در مقابلشون نوب هستم 😅

      A0seyed0AIntOner One
      • IntOner One گفت:

        داداش منو شرمنده میکنی 😅
        مطمئنم آقای قربانی و آقای آقابابایی دکترای این مباحث دارن مخصوصا وقتی وارد جزییات خیلی تخصصی میشیم
        توی مورد خودم، من به کل یونورس ساخته شده یوکوتارو علاقه دارم،چه میخواد مانگا باشه،کتاب باشه یا خود گیم باشه(منتها باید گیرشون هم اورد…چون…زبان ژاپنی:😂)…کلا توی هر مدیومی این آقا رفته یه پایی گذاشته😅
        کلا گمونم بیشتر فن یوکوتارو شدم تا فن نیر اتوماتا،نویسنده و کارگردان ها ژاپنی زیادی وجود دارن و من مطمئنم ایشون توی رده ها بالا لیست اند برای من
        (اگموم کنم باید خودم فن بوی یوکو ندونم

        ❤ NieR LoveR
        • قربانت ❤️
          چه قدر جالب
          من اول اول با نیئر اتوماتا آشنا شدم و مجذوب گیمپلی و آرت استایلش شدم و بعداً رفتم سراغ رپلیکانت ریمیک .
          اون موقع انگلیسیم اصلاً خوب نبود و بیشتر عاشق گیمپلی ، موسیقی و آرت استایل سری نیئر بودم .
          یه مدت بعد که زبانم بهتر شد رفتم سراغ یوتیوب و وبسایتا تا داستان رو بفهمم و اون موقع بود که دود از سرم بلند شد ❤️
          بعدا یسری مطلب هم راجب سری دریکن گارد خوندم و تازه فهمیدم که چی رو کشف کردم ، ولی هنوز موفق به تجربه خود دریکن گاردا نشدم و مانگاها و رمان ها رو نخوندم 🥲
          و راستش منم آره ! میشه گفت که بیشتر فن یوکو تارو شدم تا خود فرنچایز ، این بشر واقعاً منحصر به فرده ، اصلاً تو یه سطح دیگه‌ای از داستان سرایی ، خلق شخصیت و جهان سازی قرار داره .
          تو ای.را.ن فن سری دریکن گارد و نیئر خیلی کمه ، در واقع اصلاً نیست ! واسه همین تا فردی مثل شما رو ببینم از ذوق و خوشحالی منفجر میشم 😅😅😅
          غیر از شما فقط دو سه نفر دیگه رو میشناسم که اینقدر خوب با این مجموعه آشنان
          البته به علاوه آقای آقابابایی و قربانی

          IntOner One
          • IntOner One گفت:

            نمیخوام بگم افرادی که اهل این سری اند،از گرافیک بیزارند،ولی حقیقتا آدم باید دل داشته باشه،اصل ویدیو گیم ببینه(گیم پای،داستان،طراحی)،نه گرافیک…(یادمه آقای بابایی،میگفتن از رد دد۲ خیلی رضایت ندارن،خب چرا دروغ،من تجربش کردم،ولی طبق سلیقه و طبع خودم،چندان ازش لذت نبردم)
            من با این سری تقریبا همون ۲۰۱۷ و اینا آشنا شدم، و تقریبا ۱ شال بعد نیر ۲۰۱۰ اورجینال تجربه کردم(کمی فرق داره با ریمیکش) و یکی دو سال بعد درکنگارد ۳..اون موقع تازه با PCRS3 امولاتورش قابل بازی شده بود…بعد از اتمامش متوجه شدم خود کرکنگارد ۳ به خاطر عرضه فوریش(زمان انتشار به صورت هول هولکی منتشر شد) بقیه محتوا در قالب چندتا مانگا و رمان منتشر کرد(نیر اتوماتا در قالب رمان مصور بین گیم پلی،و نمایش روی صحنه منتشر کرد)…حالا چندتا ضعف هم آشارشون داشته،مثلا اولین بازیشون درکنگارد ۱ جندان درجه ۱ نبود،۲ توسط ایشون اصلا ساخته نسد…این چند ساله مشغول یه بازی موبایل به اسم SINOALICE هستن،نمیگم تراز بالاست،توی بخش ۲ و ۳ چندتا اوج گیری و روایت خوب داشته،ولی قطعا نسبت به بقیه آثار ایشون ضعیف تر بوده(این اثر خیلی عجیبه،با بتمن کراس اور داشته) حکایت زیاده،اکه احیانا کلیک کنید روی پروفایل من، این چند ساله دارم محتوا در جتل یوتیوبم،بعضا مرتبط با سری داستان ها یوکو تارو منتشر میکنم(به غیر از اون درمورد سری nasuverse هم محتوا میزارم)شاید مطالب جالبی پیدا کنید
            حیف که توی سطح کشور خودمون این بازی زود فراموش کردن(نهایتا هم اکه بشناسه،اون نیر اتوماتاست)قطعا آثار ایشون توی یه لول دیگست، خیلی از انیمه ها و فیلم ها و روایت گیم ها رو برای من شکوند،نه فقط نیر اتوناتا،بلکه کل سری…من نمیخوام یوکو تارو یه نیر تازه بسازه،من میخوام ایشون یه بازی تازه بسازه،هر جی میخواد باشه،چون مطمئنم هر ایرادی داشته باشه،روایت داستان یه لول میبره بالا(من گمون نمیکنم هیچ موقع بیاد ما ایرانی ها اونقدر که باید و شاید به آثار ژاپنی احمیت بدیم(مگه اتک ان تایتان باشه😅)بهترین کار اینکه در فضا مجازی جهانی دنبال،آرت ها،پست، و کلیپ و افراد هم سلیقه بود

            ❤ NieR LoveR
  • مشخصه خیلی برای مقاله زحمت کشیدید ولی انگار زیاد استقبال نشده
    یه حرکتی بزنم من D‌‌:

    ❤ NieR LoveR
  • فرید گفت:

    خسته نباشید
    فوق العاده بود متن

  • Life گفت:

    این انیمه به خاطر تاخیر های طولانی مدتش نابود شد…

نگاهی اجمالی به انیمه NieR Automata و تفاوت‌های آن با بازی (قسمت دوم) - گیمفا