برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی

آرین مرادی
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا

سبک نقش آفرینی برای خیلی‌ از افراد، از جمله خود من، سبک مورد علاقه‌ در بازی‌های ویدئویی است. سبکی که آزادی عمل در آن موج می‌زند، داستان به دست شما نوشته می‌شود، پرورش شخصیت به عهده‌ی شما است و تجربه‌ی هر فرد با فرد دیگر در بازی متفاوت است. اما اگر تا کنون از نقش آفرینی غربی یا به اصطلاح همان RPG صحبت شده، خوب است که سری به شرق نیز بزنیم و با برترین بازی‌های JRPG آشنا شویم.

قبل از این که بخواهم راجع به بهترین بازی‌های JRPG صحبت کنم، بگذارید ابتدا کمی راجع به آن و تفاوت‌هایش با RPG توضیح دهم. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تعریف ممکن برای JRPG، دقیقا کلمه‌ی کامل آن است: Japanese Role Playing Game. یعنی چه؟ یعنی ما به آن دسته از بازی‌های نقش آفرینی که در کشور ژاپن ساخته می‌شوند، بازی‌های JRPG می‌گوییم! خب مگر چه فرقی دارد؟ اینطور نگاه کنید که چرا به انیمیشن‌های کشور ژاپن انیمه می‌گویند؟ به همان دلیل هم به بازی‌های نقش آفرینی ژاپن JRPG می‌گویند. حالا فرقش با بازی‌های نقش آفرینی غربی چیست؟

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
ساده‌ترین راه نیز برای تشخیص یک بازی JRPG از RPG، ستینگ و طراحی بازی است.

برای این سوال نمی‌توان یک جواب قاطع داد و بیان کرد که این تفاوت‌ها در همه‌ی بازی‌ها صادق هستند، ولی می‌توان معیارهایی را در نظر گرفت که در بازی‌های JRPG و RPG اکثرا متفاوت هستند. برای مثال، به سراغ گیم‌پلی بازی‌ها برویم. بازی‌های JRPG از ابتدا تصمیم گرفتند که گیم‌پلی نوبتی را در پیش بگیرند، در صورتی که نقش آفرینی‌های غربی مبارزات اکشن و ریل تایم را مد نظر داشتند. استثنا نداریم؟ البته که داریم! بازی Final Fantasy یکی از قدیمی‌ترین JRPGهای موجود در بازار است که اکنون از سبک مبارزات نوبتی به مبارزات اکشن رو آورده است. از طرفی دیگر، سیستم انتخاب دیالوگ در این دو سبک با هم متفاوت است. انتخاب در هر دو بازی وجود دارد، ولی در بازی‌های RPG این انتخاب‌ها در نهایت تاثیر بزرگی خواهند داشت و سرنوشت بازی را معین خواهند کرد؛ این امر در حالی است که JRPGها چندان اعتقادی به این مورد ندارند. ساده‌ترین راه نیز برای تشخیص یک بازی JRPG از RPG، ستینگ و طراحی بازی است. در بازی‌های JRPG شما تنها با نگاه به طراحی‌ها و ستینگ بازی و شباهت عجیب آن به انیمه و فرهنگ قدیمی ژاپن، متوجه خواهید شد که با این سبک روبرو هستید. در عوض، در بازی‌های RPG، هرچقدر هم که بازی بخواهد فانتزی و تخیلی باشد، سطح واقع‌گرایی بیشتری را نسبت به JRPGها شاهد هستیم. اگر قبول ندارید، کافی است سری به بازی‌های JRPG بزنید که ببینید چطور یک نفر ممکن است در یک کات سین لشگری ۱۰۰۰ نفر ه را بدون برداشتن یک خراش از بین ببرد.

حالا که از معنای JRPG و تفاوت آن با RPG آگاه هستید، بیایید برویم به سراغ برترین JRPGهای حال حاضر که اگر می‌خواهید به این سبک ورود کنید، انتخاب‌هایی فوق‌العاده برای شما خواهند بود:

Persona 5 Royal

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
این نسخه محتوای زیادی را به بازی اضافه کرد، ۶۰ ساعت خط داستانی جدید به گیمرها ارائه داد، سبک مبارزات را به اکشن تغییر داد و به کلی فراتر از هر چیزی که فکر می‌کردیم عمل کرد.

بگذارید ابتدا از خود Persona 5 بگویم و پس از آن به نسخه‌ی Royal برسیم. بازی Persona 5 یک بازی نسبتا کامل در شبیه‌سازی زندگی، با داستانی غنی و فلسفی، انتخاب‌های جذاب و گیم‌پلی نوبتی و بسیار تاکتیکال بود. بگذریم از این که همین بازی بیشتر از ۱۰۰ ساعت شما را سرگرم می‌کرد و حتی ۱ دقیقه از آن خسته نمی‌شدید. وقتی که فکر می‌کردیم Persona 5 یک بازی کامل است، سازندگان با انتشار نسخه‌ی Royal به همه فهماندند که همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد. این نسخه محتوای زیادی را به بازی اضافه کرد، ۶۰ ساعت خط داستانی جدید به گیمرها ارائه داد، سبک مبارزات را به اکشن تغییر داد و به کلی فراتر از هر چیزی که فکر می‌کردیم عمل کرد. اگر به سری Persona علاقه دارید و به دلیل مبارزات نوبتی به سراغ آن نرفته‌اید، اگر می‌خواهید یک JRPG جذاب تجربه کنید، اگر می‌خواهید زندگی یک پسر دبیرستانی ژاپنی را حس کنید، پس بدون معطلی به سراغ این بازی رفته و از آن لذت ببرید.

Xenoblade Chronicles

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
اگر مردم برای تجربه‌ی Forza Horizon به سراغ اکس باکس می‌روند، اگر برای تجربه‌ی The Last of Us 2 به سراغ پلی استیشن می‌روند، برای تجربه‌ی Xenoblade Chronicles نیز متقاعد به خرید کنسول نینتندو می‌شوند.

هر کنسول و هر سیستمی، نیاز به محتوای ارزشمند دارد تا بتواند اثبات کند که از دیگری برتر بوده و ارزش پول شما را دارد. نینتندو برای آن دسته از گیمرهایی که به بازی‌های نقش آفرینی علاقه دارند، فرنچایزی به نام Xenoblade Chronicles را معرفی کرد که اتفاقا یکی از سیستم سلرهای (System Seller) نینتندو محسوب می‌شود؛ یعنی چه؟ یعنی اگر مردم برای تجربه‌ی Forza Horizon به سراغ اکس باکس می‌روند، اگر برای تجربه‌ی The Last of Us 2 به سراغ پلی استیشن می‌روند، برای تجربه‌ی Xenoblade Chronicles نیز متقاعد به خرید کنسول نینتندو می‌شوند. این فرنچایز با این که شاید ظاهری کودکانه داشته باشد، ولی داستانی جذاب و ماجراجویی‌ای بی‌نظیر را برای گیمرها فراهم می‌کند که ارزش تجربه‌ی آن را به شدت بالا می‌برد.

NieR: Automata

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
بگذارید یک تعریف جدید از این بازی داشته باشم: NieR: Automata یک بازی نقش‌آفرینی شرقی، با المان‌های شرقی و سبک غربی است! کمی دیوانه‌وار است ولی دیوانه‌وار دقیقا توصیف درست از NieR: Automata را ارائه می‌دهد.

به یاد دارید زمانی که عرض کردم همیشه می‌توان استثنا پیدا کرد؟ خب بفرمایید! NieR: Automata یک استثنای سر تا پا خاص است. نمی‌گویم بازی شاهکار است، نمی‌گویم بدون نقص است، ولی NieR: Automata یک بازی خاص است! همه چیز در بازی خاص طراحی شده و حتی المان‌های سبک JRPG نیز در NieR: Automata به صورتی خاص به تصویر کشیده شده‌اند. چرا؟ بازی یک JRPG است، مگر قرار نبود در این بازی‌ها، انتخاب‌ها برروی پایان داستان تاثیری نداشته باشد؟ پس چرا NieR: Automata دارای ۲۶ پایان مختلف است؟ مگر قرار نبود مبارزات نوبتی باشد؟ چرا NieR: Automata یک هک اند اسلش درجه یک است؟ همه چیز در NieR: Automata خاص، عجیب و به طور جالبی جذاب طراحی شده است. بگذارید یک تعریف جدید از این بازی داشته باشم: NieR: Automata یک بازی نقش‌آفرینی شرقی، با المان‌های شرقی و سبک غربی است! کمی دیوانه‌وار است ولی دیوانه‌وار دقیقا توصیف درست از NieR: Automata را ارائه می‌دهد. این بازی نه فقط برای دوستانی که قصد ورود به دنیای JRPGها را دارند، بلکه برای همه‌ی دوست داران سبک نقش آفرینی یک بازی واجب محسوب می‌شود.

Final Fantasy VII Remake

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
Final Fantasy VII Remake نه تنها همه چیز را خراب نکرد، بلکه حتی بهتر از چیزی که فکر می‌کردیم عمل کرد.

بحث ریمیک‌ها و ریمسترها مخصوصا در نسل هشتم کنسول‌ها بسیار رواج پیدا کرد و موفقیت عناوینی همچون Resident Evil 2 Remake نیز دیگر سازندگان را به بازسازی عناوین قدیمی‌شان سوق داد. با این حال، بازسازی عنوانی همچون Final Fantasy VII اصلا کار آسانی نیست. این عنوان بازی‌ای بود که هنوز هم با وجود ۱۵ نسخه از بازی، در صدر محبوب‌ترین نسخه‌های این سری است و شخصیت‌های آن همچنان جزو محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ صنعت گیم هستند. یک حرکت اشتباه، یک سیستم نادرست و یک سهل انگاری کافی بود تا تمام خاطرات خوب بازیکنان با این نسخه از بین برود. اما نتیجه؟ Final Fantasy VII Remake نه تنها همه چیز را خراب نکرد، بلکه حتی بهتر از چیزی که فکر می‌کردیم عمل کرد. البته که تغییرات زیادی نیز در بازی اعمال شده بود. سبک گیم‌پلی بازی از حالت نوبتی به اکشن ریل تایم تغییر پیدا کرده بود، داستان پیچش‌های جدید داشت و مراحل بازی به شدت گسترده‌تر از قبل شده بودند. همچنان عمق و دقتی که سازندگان در بخش شخصی‌سازی بازی به خرج داده بودند در ذهن من هست، شاید باورتان نشود، ولی من این بازی را اولین بار به صورت کامل با زبان ژاپنی تمام کردم و سپس بعدها یک بار آن را به زبان انگلیسی. اینجا بود که فهمیدم سازندگان به قدری در متون و قدرت‌های اشیاء بازی دقت به خرج داده‌اند که بار اول که چیزی از آن‌ها نمی‌فهمیدم، به کلی بازی را حیف و میل کرده بودن. حتی اگر از هواداران نقش آفرینی شرقی نیز نیستید، سری به بازی Final Fantasy VII Remake بزنید، شاید کلید ورود شما به این سبک، همین بازی باشد تا بعد از آن بتوانید دیگر بازی‌های جذاب این لیست را نیز بازی کنید.

Kingdom Hearts

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
Kingdom Hearts نقش فیلم اونجرز را برای دنیای شخصیت‌های دیزنی دارد: بازی‌ای که همه را در کنار هم جمع می‌کند و یک ماجراجویی به شدت جذاب را برای همه به نمایش می‌گذارد.

بگذارید قبل از توضیح بازی، یک مثال بزنم. اکنون چرا دنیای سینمایی مارول تا این حد محبوب و جذاب شده است؟ شخصیت‌های متنوع در فیلم مخصوص به خودشان معرفی شدند، پرداخته شدند و در نهایت اکنون همه در کنار هم داستان‌هایی جذاب را رقم می‌زنند. Kingdom Hearts نقش فیلم اونجرز را برای دنیای شخصیت‌های دیزنی دارد: بازی‌ای که همه را در کنار هم جمع می‌کند و یک ماجراجویی به شدت جذاب را برای همه به نمایش می‌گذارد. چه کسی دلش نمی‌خواهد به همراه گوفی، فلین، جک اسپارو و دانلد داک به ماجراجویی برود؟ زمانی که از جادو و اعجاب بازی‌های ژاپنی صحبت می‌کنم، زمانی که اصرار می‌کنم حتی شده برای یک بار این عناوین را تجربه کنید، برای همین ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابی است که ابدا در بازی دیگری یافت نمی‌شود. Kingdom Hearts داستانی تاریک و گیم‌پلی‌ سخت را به بازیکن ارائه نمی‌دهد، ولی آن را از روی ظاهرش قضاوت نکنید و تصور نکنید که با یک بازی بسیار آسان طرف هستید، Kingdom Hearts همانقدر که بچگانه به نظر می‌رسد، برای نوجوانان و حتی افراد ۲۰ تا ۲۵ سال نیز مناسب است.

Fire Emblem: Three Houses

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
سری بازی‌های Fire Emblem همیشه جزو پرطرفدارترین بازی‌های JRPG بوده‌اند، ولی اگر نظر من را می‌خواهید، برای ورود به این سبک با همین نسخه یعنی Fire Emblem: Three Houses کارتان را شروع کنید

یکی دیگر از عناوینی که می‌تواند هنر ژاپنی‌ها را در صنعت گیمینگ به همه نشان دهد، بازی Fire Emblem: Three Houses است. شباهت‌های مختلف میان این بازی و سری Persona وجود دارد و هر دو از ویژگی‌های خاص جالبی برخوردارند. حالا Fire Emblem: Three Houses چیست؟ شما در این بازی باید یکی از سه خاندان را انتخاب کنید و داستانی را پیش ببرید که برای هر خاندان متفاوت است. شما در نقش یک پروفسور ایفای نقش می‌کنید که خارج از نبرد باید دانش آموز تعلیم دهید، داد و ستد کنید، با دیگران ارتباط برقرار کنید و در نهایت، دانش آموزان جدیدی را انتخاب کنید. دقیقا همانند Persona، روابط شما خارج از جنگ با افراد مختلف، برروی قابلیت‌های شما و این افراد در داخل مبارزه (که به صورت نوبتی دنبال می‌شوند) تاثیرگذار است. سری بازی‌های Fire Emblem همیشه جزو پرطرفدارترین بازی‌های JRPG بوده‌اند، ولی اگر نظر من را می‌خواهید، برای ورود به این سبک با همین نسخه یعنی Fire Emblem: Three Houses کارتان را شروع کنید و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

پیشنروREZAGAMERهالک ایرانیAlirezaRezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا
برترین بازی‌های JRPG؛ نقش آفرینی به سبک شرقی - گیمفا