صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -

صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه

محمدرضا نوروزی
۱۸:۰۶ ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -

امروز در آخرین قسمت صندلی‌داغ گیمفا، قرار است با یک مهمان ویژه گفت‌وگو داشته باشیم، با ما همراه باشید.

سلام به شما رفقای سایت گیمفا، امیدوارم که حالتون خوب و لبتون خندون باشه. بعد از گذشت ۴ قسمت صندلی داغ و آشنایی با اعضای تحریریه، کم کم این سری مقالاتم به سر رسید و امروز آخرین قسمت صندلی داغ رو مطالعه می‌کنید.

اما آقا مهمان داریم چه مهمانی! یکی از طرفداران سرسخت بازی‌های سولزبورن و استودیوی فرام‌سافتور و از طرفی یکی از رفقای بسیار خوب بنده! مهمان امروز کسی نیست جز محمدحسین کریمی سردبیر بخش ویدیوگیم سایت گیمفا!

سلام و خسته نباشید خدمت آقا محمدحسین عزیز! به قسمت آخر صندلی داغ خوش اومدی.

سلام عرض می‌کنم خدمت تمام کاربرها و مخاطبین خوب گیمفا، امیدوارم در حال سپری کردن روزهای خوبی باشید، مخصوصاً که چند مراسم گیمینگ بزرگ در پیش داریم. امیدوارم هیجان‌زده باشید!

خیلی هم عالی. محمد حسین، میتونی خودت رو یکم معرفی کنی؟ چن سالته، اهل کدوم شهری و این که تحصیلاتت چی بوده؟

متولد اسفند ۱۳۷۶ هستم، اهل رفسنجان و کارشناسی مدیریت صنعتی دارم.

بسیار خوب. از چند سالگی بود که بازی‌ کردن رو شروع کردی؟ یادت میاد اولین بازی‌ای که تجربه کردی چی بوده و روی کدوم پلتفرم اجراش کردی؟

از ۴ یا ۵ سالگی و اولین بازی‌هایی که تجربه کردم Super Mario Bros و Contra و Bomberman بودن. ولی خاطره‌انگیزترین بازی اون دوران برای من سه‌گانۀ ۰۰۷ روی PS1 بود که شامل بازی ریسینگ، سوم شخص و اول شخص می‌شد؛ البته بازی سوم شخص رو بیشتر از همه بازی می‌کردم.

چه جالب، بسیاری از بچه‌های تیم از همون سنین کودکی وارد دنیای گیم شدن. بریم سراغ سوالی که احتمالا بسیاری از رفقا دوست دارن تا راجع بهت بدونن. از کی نوشتن در رابطه با بازی‌ها رو شروع کردی و چی شد که وارد سایت گیمفا شدی؟

از ۱۲ سالگی در مورد بازی‌های ویدیویی می‌نویسم و با سایت‌های زیادی همکاری کردم. وارد شدن به وبسایت گیمفا هم خاطرۀ عجیبی نداره، از طریق یه آگهی شغلی بود که موفق شدم به تیم خبری گیمفا ملحق بشم، بعدها به تحریریه هم ملحق شدم و در نهایت آقای نراقی پیشنهاد سردبیری سایت رو بهم دادن که پذیرفتم، البته در ابتدا سردبیر خبری بودم و بعد وظیفۀ مدیریت بخش تحریریه رو هم برعهده گرفتم.

از ۱۲ سالگی! چقدر زود شروع به نوشتن کردی و احتمالا خیلی از ماها با اون سن و سال حتی خبری از نقدها و نمرات بازی‌هایی که انجام میدادیم نداشتیم. راستی، بحث از گیمفا شد! آیا تا حالا شده یه مقاله‌ای رو دوست نداشته باشی ولی روی سایت منتشر شده باشه؟ خودت تاحالا مقاله‌ای نوشتی که ازش راضی نباشی؟ از اون طرف آیا مقاله‌ای بوده که خیلی دوست داشته باشی؟

خیلی زیاد! شده با بخش زیادی از نقد و بررسی‌ها، نمرات و نتیجه‌گیری‌ها موافق نباشم، اگرچه ذهینت تیم کنونی گیمفا خیلی نزدیک شده به چیزی که مد نظر داشتم اما همچنان مطالب زیادی بوده که باهاشون موافق نباشم. اما قانون بسیار مهمی که همیشه رعایت میکنم احترام گذاشتن به نظر سایر نویسندگان هست و هیچوقت در نگارش مقالات (یا بررسی بازی‌ها) از سمت نویسندگان دیگه، سعی نمیکنم دخالتی انجام بدم، چه تغییر نمره باشه چه در مورد متن. البته، خیلی اوقات در مورد نمرۀ نهایی با هم مشورت می‌کنیم ولی اجباری در کار نیست؛ حتی موضوع مقالات هم اکثر اوقات توسط خود نویسنده انتخاب میشه. به غیر از نقد و بررسی‌ها، مقالاتی رو داریم که به مذاق من خوش نمیاد ولی برای پوشش دادن تمام سلایق مجبوریم کار کنیم.

خودم مقاله‌ای ننوشتم که از انتشارش پشیمان باشم، اما یه مطلب بوده که اگر بر می‌گشتم تغییراتی روی لحنش اعمال می‌کردم.

مقالات مورد علاقه‌ام که از سایر نویسندگان گیمفا:

در مورد مطالب خودم، به نظرم بهترین نقد و بررسی‌ای که تا به این لحظه نوشتم بررسی God of War Ragnarok بوده و در بین مطالب، مقالۀ زیر رو از همه بیشتر دوست دارم:

مقاله‌‌های آنالیزت رو من هم به شخصه خیلی دوست داشتم و از یاد بردن نقد و بررسی God of War Ragnarok و بحث‌های پیرامونش هم که فراموش نشدنیه. به عنوان سردبیر سایت و عضوی از تیم، با کدوم یک از نویسنده‌های گیمفا رفاقت بیشتری داری و به نظرت بهترین نویسنده‌ سایت کیه؟

با تمام نویسنده رفاقت دارم و هر روز به غیر از صحبت‌های کاری، با همشون گپ می‌زنم، اما مصطفی زاهدی با این که اهل کرمان هست، فعلاً در شهر ما سکونت داره و احساس نزدیکی بیشتری داریم و بیشتر صحبت می‌کنیم با هم. در مورد بهترین نویسنده، حقیقتاً به نظرم هر کدوم از نویسنده‌های سایت استایل نویسندگی و سبک خودشون رو دارن و واقعاً هم احساس مسئولیت می‌کنن نسبت به چیزی که می‌نویسن، به طور مثال خودت بیشتر از همه انعطاف داری و میتونی در مورد هر مبحثی بنویسی. از اونجایی که میدونم اگر این سوال رو جواب ندم واکنش مخاطب اینه که چقدر لوس بود، بنابراین آرمان زرمهر رو انتخاب می‌کنم و این انتخاب کاملاً بر اساس سلیقۀ شخصی هست به علاوۀ این که نظم خوبی در ارائه مطالبش داره و به موقع مطالب رو تحویل میده. اگر بیشتر روی نگارش و ادیت مقالاتش کار کنه نویسندۀ کامل‌تری هم میشه.

مقالات آرمان در ژانر وحشت و رترو گیم فوق‌‍‌العاده هستن و تجربۀ ایشون در رابطه با صنعت گیم واقعا مثال زدنیه! از طرفی آقای زاهدیم یک رفیق واقعا خوب هستن و کلا با بچه‌های تیم خارج از حوزه‌ی کاری بحث می‌کنیم و حتی دور هم گیم میزنیم.

جدا از بچه‌های خود تحریریه، کدوم کاربر گیمفا به نظرت بامزه‌تره و به نظرت بهترین کاربرهای گیمفا کدوم یکی از بچه‌ها هستن؟

کاربرهای گیمفا خوشبختانه هر کدوم برای خودشون کمدین قهاری هستن، به خصوص وقتی کار به تحلیل میرسه :دی. موضوعی هم که در مورد جو کامنت‌ها وجود داره، اینه که به نظرم کاربرهای خوب گیمفا خیلی زیادن، اما متاسفانه تعداد اندکی میتونن جو رو خراب کنن، اما چون نمیشه از همه نام برد سه تا از بهترین کاربرها رو انتخاب می‌کنم اگرچه مورد آخر عضو تیم خبرنگاری گیمفا هم هست:

بسیاری از کاربرها از علاقت به ژانر سولز خبر دارن و میدونم که طرفدار سولزلایک و میازاکی هستی، چرا سولز و چرا میازاکی؟

صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -

ژانر مورد علاقۀ من در حقیقت Hack & Slash هست. به غیر از عناوین فرام سافتور و Nioh، سولزلایک‌های کمی وجود دارن که واقعاً من رو شیفتۀ خودشون کرده باشن، اگر هم جذب این آثار شده باشم، از علاقۀ بیش از حد به چالش در بازی‌ها ریشه گرفته. اما به فرام سافتور و مخلوقات میازاکی به ۳ دلیل علاقه دارم:

  1. توانایی عجیب و غریب تیم فرام سافتور (From Software) در فرم دهی به زیر-ژانر سولز و گرفتن خروجی‌هایی مختلفی مثل Sekiro ،Dark Souls و Bloodborne از یک ساختار مشخص. این که فرام سافتور چقدر خوب زیر-ژانری که خلق کرد رو میشناسه و میتونه با تحول جزئیات، گیم‌پلی و تجربۀ گیمر رو دگرگون کنه، برای من قابل تحسینه.
  2. دومین مورد، در هم تنیدگی تم، روایت و گیم‌پلی در بازی‌های این استودیو هست که برای من جذاب و مهمه! این که سیستم احیای خط سلامتی و Insight با تم بلادبورن همخوانی داره و آیتم احیای سلامتی Blood Vial در عین نجات‌دهنده بودن و احیای سلامتی، کاراکتر اصلی رو به مرور به یکی از هیولاهای موجود در دنیای بازی تبدیل میکنه. این که Dragon Rot به لور سکیرو مستقیماً مرتبط میشه و این که مرگ در این بازی‌ها با داستان هماهنگی داره و بی‌معنا نیست و ده‌ها مورد دیگه، همگی باعث میشن که ارزش بسیار بالایی برای فرام سافتور و آثارش قائل بشم. تار و پود بازی‌های این استودیو از روایت به گیم‌پلی به موسیقی و چیزی که مخاطب مشاهده می‌کنه، همه به هم مرتبطن.
  3. سومین دلیل علاقۀ من به این استودیو، اینه که هر چی «دوست داشته باشن» خلق می‌کنن، نه هر چیزی که بازار طلب کنه! و فکر میکنم Armored Core VI دقیقاً این موضوع رو ثابت کنه.

راستی، شنیدم که دوتا باز حرفه‌ای بودی، چی شد که ادامه ندادی؟ نسبت به تجربه‌ای که داشتی، به نظرت ماوس و کیبورد برای بازی‌کردن لذت‌بخش‌تر هست یا کنترلر؟

آره، DOTA 2 زیاد بازی می‌کردم و به این دلیل کنار گذاشتم که اعتیاد زیادی بهش پیدا کرده بودم و روی زندگیم تاثیر منفی گذاشته بود تا جایی که برای مدت خیلی طولانی هیچ بازی دیگری تجربه نکردم. به همین دلیل، به هیچکس تجربۀ DOTA 2 رو پیشنهاد نمیدم.

در مورد سوال دوم باید بگم: «به هر چی که عادت کنید». اگر سال‌ها با کنترلر تمامی بازی‌ها رو تجربه کرده باشید، بنابراین تجربه با ماوس و کیبورد شاید سخت باشه براتون و بالعکس.

حالا که بحث ماوس و کیبورد پیش‌ اومد، بد نیست سوال جنجال‌برانگیز همیشگی رو ازت بپرسم! بهترین پلتفرم جهت تجربه کردن بازی از نظرت کدومه و بازی‌های انحصاری کدوم کمپانی رو ترجیح میدی؟

صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -

در مورد کنسول‌ها، به نظرم در حال حاضر پلی استیشن ۵ بهترین پلتفرم برای تجربۀ بازی‌هاست. شاید دو سال دیگه با انتشار بازی‌های استودیوهای ایکس باکس نظرم تغییر کنه و پیشنهاد بدم که گیمرها با توجه به سلیقه، کنسول مورد نظر رو انتخاب کنن. اما در حال حاضر شرکت‌های ترد پارتی همکاری بیشتری با سونی دارن و عناوین انحصاری بیشتر و باکیفیت‌تری هم برای این کنسول در دسترس قرار دارن. همچنین، سرویس پلاس پریمیوم و اکسترا اخیراً عملکرد خوبی داشته. اما اگر توان مالی بالایی دارید و برای تجربۀ بازی‌ها عجله ندارید و توانایی صبر کردن برای پچ‌ها رو هم در خودتون می‌بینید، PC هم انتخاب خیلی خوبیه، مخصوصاً اگر تنها هدفتون بازی کردن نباشه و به تجربۀ رقابتی بازی‌ها علاقه داشته باشید.

بیشتر بازی‌های مورد علاقه‌ام چندپلتفرمی هستن، اما بین کمپانی‌های پلتفرم‌دار، اگرچه خروجی استودیوهای پلی استیشن در چند سال اخیر به جز تعدادی محدود، آنچنان مطابق سلیقه و باب میلم نبوده، اما همچنان بدون شک سونی تعداد بیشتری از بازی‌های مورد علاقه‌ام رو منتشر کرده (Returnal ،Bloodborne ،God of War 1&2&3 و Uncharted 2). اما دلیل اصلی انتخاب PS5 برای من پروفایل PSN، بازی‌های ثبت شده، تروفی‌ها و فضای آشنا بود، ترجیح میدم روی حساب کاربری همیشگیم فعال باشم. البته، در مورد هر پلتفرمی که بهش گرایش داشته باشم، با دید سخت‌گیرانه‌تری بهش نگاه میکنم و سطح انتظاراتم اصلاً پایین نیست.

پس در وضعیت امروز، به نظرت پلی‌استیشن و رایانه‌های شخصی پلتفرم بهتری برای تجربه‌ بازی‌ها محسوب می‌شن و به نظرم اکثرا با این عقیده هم نظریم.

اگر قرار باشه با یکی از کاراکترهای دنیای ویدیوگیم رفیق صمیمی بشی، یکی رو نابود کنی و با یکی ازدواج کنی اون سه شخص به ترتیب چه کاراکترهایی هستن؟

رفاقت با آرتور مورگان، نابودی آتریوس و ازدواج با زلدا

فک کنم یه چن‌تایی دشمن خوب برای پاسختون به این بخش تراشیدید! از طرفی باید با گنگ داچ مبارزه کنید، از اون طرف از رو جنازه‌ی کریتوس برای نابودی آترئوس عبور کنید و در نهایت مجبور شید پرنسس زلدا رو نجات بدید.

حالا از شوخی گذشته، نظرت راجع به این روزای ویدیوگیم و کامیونیتی چیه؟

اگر کریتوس نورس باشه، از جنازه‌اش هم رد میشیم :دی.

به نظرم کامیونیتی گیمینگ در سرتاسر دنیا از جمله ایران، از نظر تاکسیک بودن و فن بوی‌ها تغییر چندانی نکرده و حتی کمی از این نظر بهتر شده. درگیری‌های بین طرفداران پلی استیشن و ایکس در باکس نسل هفتم اوج گرفت و اطمینان میدم بهتون که وضعیت بهتر از این نبود و حتی بدتر بود. اما به نظرم با گسترش گیمینگ به قشرهای مختلفی از گیمرها در یک دهۀ اخیر، جدیت بحث‌ها و میزان اطلاعات گیمرها از ساخت یک بازی به شکل قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرده و گیمرها فقط به یه کامیونیتی ملحق میشن تا یه سری نظر غیرتخصصی به اشتراک بذارن. به نظرم گیمرها از ساختار بازی‌ها اطلاعات کافی ندارن؛ بازی جهان آزاد رو با بازی خطی مقایسه می‌کنن، از عناوین نقش‌آفرینی بزرگ انتظار پولیشی در حد یک بازی خطی محدود دارن و در مورد بررسی بازی ویدیویی و نتیجه‌گیری قضاوت اشتباهی میکنن. آخرین نمونه‌ای که میتونم بهش اشاره کنم بازی Phantom Blade Zero هست که مثل روز روشنه تریلر به نمایش گذاشته شده in game نیست و در بهترین حالت یه نمایش in engine و پری آلفا محسوب میشه برای برانگیخته کردن مخاطب، ولی خیلی از افراد این بازی رو جدی گرفتن، این در رابطه با Wukong و خیلی از بازی‌های چینی هم صدق میکنه. البته، همچنان این موضوع رو نمیشه به همه نسبت داد، همچنان گیمرهایی وجود دارن که مطالعه دارن در مورد این صنعت و جدی‌تر گیمینگ رو دنبال می‌کنند. همچنین، اجباری هم نیست که تمام گیمرها اطلاعات زیادی داشته باشن، این یه سرگرمیه، منتهی انتظار میره در مورد موضوعی که اطلاعات کافی داریم صحبت کنیم.

و با توجه به یک سری نگرانی‌های موجود در جامعه، آیا با اعتیادآور بودن و تاثیر خشونت بازی‌ها روی گیمرها موافقی؟

به مانند هر تفریح و لذت مفید و مضر دیگری، اعتیادآور بودن بازی‌های ویدیویی یک حقیقته، اما انسان اراده داره و با برنامه‌ریزی و تنظیم وقت میتونه جلوی این اعتیاد رو بگیره، مخصوصاً اگر از دوران نوجوانی گذر کرده باشه. البته، شدت اعتیاد در بازی‌های MMO و عناوین آنلاینی که بر اساس مسابقات طولانی بنا شدن بیشتره، نه تنها با روانشناسی ساختار بازی طوری طراحی شده که رهایی ازش کار آسونی نباشه، بلکه مسابقات طولانی وقت زیادی از شما طلب می‌کنن.

خشونت برای گیمر نورمالی که به درجۀ سنی درج شده روی کاور بازی رسیده باشه، هیچ تاثیری جز بالا بردن آدرنالین نداره.

در رابطه با هردو مورد گفته شده کاملا موافقم و منم پیشنهاد می‌کنم که بازی‌های ویدیویی رو حتما حتما در صورت رسیدن به سنی نزدیک به درجه سنی درج شده‌ روی کاور بازی تجربه کنید.

خب سوال آخرمون دو بخشیه، الف) ممنون میشم از ژانر و سبک مورد علاقه‌ات در بازی‌های ویدیویی، موسیقی، سریال، فیلم و انیمه برامون بگی و از هر کدوم ۵ مورد مورد علاقه‌ات رو نام ببری.

بین این همه آثار فوق‌العاده‌ای که عرضه شده، تنها نام بردن ۵ یا ۶ اثر کار خیلی سختیه به خصوص در مدیوم موسیقی. با این وجود، سعی میکنم عناوینی رو انتخاب کنم که شاید برخی از نظر ساختاری بهترین نباشن، اما در روزها و ساعت‌های تجربه، برای من بیشترین لذت و خاطره رو خلق کردن، البته این که یک اثر در زندگی شخصی خودم تاثیرگذار باشه هم خیلی برام اهمیت داره و اگر بتونه این کار رو انجام بده برام چندین برابر ارزشمنده و میتونم از مشکلات ساختاری هم گذر کنم.

بازی‌های برتر:

  1. Bloodborne
  2. Dark Souls 1
  3. God of War 3
  4. Deus Ex Human Revolution
  5. The Darkness 2
  6. Battle for Middle Earth 2

در مورد موسیقی، از سبک‌های زیادی گوش میدم، اما سبک‌های مورد علاقه‌ام Doom Metal و City Pop هستن که در تضاد با یکدیگر قرار دارن. در مورد موسیقی نمیشه ۵ ترک برتر رو لیست کرد، اما تعدادی موسیقی رو به همراه ضمیمۀ لینک، پیشنهاد میدم:

سریال‌های تلویزیونی برتر:

صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
  1. Succession
  2. My Mister
  3. Better Call Saul
  4. True Detective (S1)
  5. Breaking Bad
  6. My Liberation Notes

۵ فیلم برتر:

  1. Mulholland Drive
  2. The Lobster
  3. ۱۲AngryMen
  4. Memories of Murder
  5. I Saw the Devil

۵ انیمه برتر:

  1. Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu
  2. Zankyou no Terror
  3. Great Teacher Onizuka
  4. Kuroko no Basket
  5. Psycho-Pass (S1)

و ب) بدترین بازی و فیلمی که تاحالا دیدی و تجربه کردی کدوم عناوین بودن؟

بازی‌های بد ناشناس که زیادن و نام بردن ازشون جذاب نیست. اما اگر بخوام از بین آثار خوبی که با توجه به سابقۀ استودیو و هایپی که پیرامونشون وجود داشت، در حد انتظارم نبودن و واقعاً ناامیدم کردن صحبت کنم، در حال حاضر بازی God of War Ragnarok و فیلم The Batman به ذهنم میرسن.

خیلی هم عالی! محمدحسین جان خیلی ممنون که دعوت من رو پذیرفتی و به سوالات پاسخ‌ دادی. اگر صحبت پایانی‌ای داری خوشحال میشم بیان کنی.

به عنوان سخن پایانی قصد دارم از مخاطبین، به خصوص کاربرهای فعال وبسایت گیمفا تشکر کنم که با تمام کم و کاستی‌ها و بالا و پایینی‌ها موجود در مسیر گیمفا، با ما همراه بودن. در طول این مسیر محدودیت‌ها و چالش‌های مختلفی رو پشت سر گذاشتیم و در پیش داریم و خیلی از این کاستی‌ها تحت تاثیر شرایط حاکم به وجود آمدن.

اولین و مهم‌ترین سیاستی که برای گیمفا پیش گرفتم، ارتباط با مخاطب بود و هدف اصلی این بود که مخاطب رو ترغیب کنم به این که نظر واقعی خودشون رو به اشتراک بذارن و تحت تاثیر متاکریتیک و جوایز نباشن و به نظرم تا حد زیادی به این هدف رسیدم و الآن کاربرهایی هستن که بدون ترس از هیچ گروهی از فن‌بوی‌ها، از بازی‌های مطرح انتقاد میکنن و از بازی‌های آندرریتد تمجید. همچنین، صحبت رُک و مستقیم پیرامون آثار هنری برای من خیلی مهمه و امیدوارم همیشه بتونیم رُک در مورد بازی‌ها صحبت کنیم و جنبۀ شنیدن پاسخ هم داشته باشیم تا بحث‌های خوب و جذابی شکل بگیره. ممنونم از این که همراه این صندلی داغ بودید.

در نهایت ممنون از شما رفقا که تا اینجای صندلی داغ همراه ما بودید. شما هم میتونید در بخش‌ کامنت‌ها سوالات خودتون رو از آقای کریمی بپرسید.


Joel Morgannavid313714Dota2X (محمد حسن کرمی) سردبیر مناطق محروم𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻The last Elden ringOnly God Of War‌Albert WeskerLove Joel and Arthur.A SlashAbolfazlخسته人Acker益man人پیشنروOnly Rockstarsnowgirlred-eyed Banished KnightBlackmarshesmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -
صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

صندلی‌داغ گیمفا (قسمت آخر): محمدحسین کریمی، سردبیر تحریریه -