نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا
نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا
نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا
نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان

محمد حسین کریمی
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 17:17
نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

God of War 2018 سانتا مونیکای بنیاد‌گرا را به ما نشان داد که پس از نسخۀ «عروج» یا همان Ascension، چاره‌ای جز واکاوی و اکتشاف همه‌جانبۀ فرنچایز را نداشت؛ اکتشافی که نه فقط به سیستم مبارزات و طریقۀ روایت، بلکه عمیقاً به شخصیت کریتوس نیز اختصاص یافت. اینک برای God of War Ragnarok نظاره‌گر وجهۀ «رفرمیست» سانتا مونیکا هستیم که اصلاح می‌کند، بهبود می‌دهد، غنا می‌بخشد و توامان با این راهبردهای قابل پیش‌بینی و حیاتی، سعی دارد تا پاسبان و حافظ کمال‌گرایی خود باشد؛ چهره‌ای که نمی‌خواهد آن را از دست دهد. همان‌قدر که التفات به شالوده‌ها و پِی‌ریزی‌ها در بازی ۲۰۱۸ اهمیت داشت، حالا در Ragnarok، تکامل و غنی‌سازی پایه‌های بنا شده امری اساسی و ضروری است.

حتی قبل از انتشار، آشکارا می‌‌توانستیم بار سنگینی که بر دوش God of War Ragnarok قرار دارد را حس کنیم. ادامۀ God of War 2018 بودن، باعث و بانی پیدایش یک موقعیت تلخ و شیرین برای رگناروک شد؛ شیرین بدان سبب که هایپی گسترده حول آن شکل گرفت و تلخ از آن جهت که رویکرد متمرکز روایت بازی ۲۰۱۸، به مسیر غیرمتمرکز و شلختۀ قصه‌گویی در Ragnarok منتهی شد. اثر جدید سانتا مونیکا باید سوالات بی‌شماری را پاسخ و ده‌ها خدا و اسطورۀ نورس را به دل قصه راه می‌داد. از سوی دیگر، غنای مورد انتظار از رگناروک نیز مطمئناً تمنای یک گیم‌پلی پرمایه را می‌کند، چرا که ادامه‌ای طویل با محتویات فراوان، نمی‌تواند بر بستر یک گیم‌پلی سطحی و کم‌عمق بنا شود. God of War Ragnarok بخش اعظم این بار سنگین را به راحتی بر دوش می‌کشد، اما در مسیر پر پیچ و خم قصه‌ای که می‌خواهد روایت کند و شگفتی‌ای که قصد خلقش را دارد، لحظاتی هم به نفس نفس می‌افتد و در موقعیت‌هایی هم شتاب‌زده عمل می‌کند.

غلبه بر سرنوشت

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

۳ سال از ماجراجویی سابق کریتوس و آتریوس می‌گذرد و در این بازه، زمستان بزرگ (Fimbulwinter) به شکل‌های گوناگون ۹ قلمرو را دگرگون ساخته است. با آگاهی بر آن که پیش‌گویی‌ها آتریوس را محور اصلی آخرالزمان اجتناب‌ناپذیر مطرح کرده‌اند و با دانش حول این موضوع که تقابل‌های گریزناپذیری پیش‌رو خواهد بود، ممارست‌های آتریوس نوجوان تحت تعلیم خدای جنگ، حتی لحظه‌ای متوقف نشده است. زمستان بزرگ، تنها پیامد اختتامیۀ God of War 2018 نیست؛ لاکن حادثه‌ای که به دست کریتوس رخ داد، فریا را از یک متحد وفادار به کابوسی جفاجو بدل ساخته است. حالا در اثنای این دغدغه‌ها، خدایان سرزمین جدیدی که کریتوس پا در آن گذاشته است، دیگر صبر خود را از دست داده و نزد او می‌روند. تمامی این اتفاقات به مقدمه‌ای برای یک حماسه تبدیل خواهند شد.

حفظ هستۀ اصلی God of War 2018 در Ragnarok، نوعی حس آشنایی و قرابت را به همراه آورده و باعث می‌شود در همان دقایق ابتدایی حس کنید که ناگهان در ادامۀ تجربۀ خود از بازی قبلی قرار دارید و ماجراجویی پیشین ادامه دارد و سکته‌ای کامل یا ناقص رخ نداده، اما خواه ناخواه رگناروک بخشی از تازگی و شگفتی روایت اثر ۲۰۱۸ را از دست داده است. رویکرد تک شات حول داستان‌سرایی در رگناروک، به دلیل سوییچ‌های مختلف بین دو کاراکتر اصلی، بهتر به چشم می‌آید و تاثیر آن در نقل یک قصه با وضوح بهتری دیده می‌شود، اگرچه دیگر آن حس بدیع را انتقال نمی‌دهد. اما رویکرد سانتا مونیکا در روایت داستان دستخوش تغییری اساسی شده و یکی از دلایل آن، به پایان رساندن حماسۀ نورس در دو بازی به جای یک سه‌گانه است. تصمیم اتخاذ شده از منظر گیم‌پلی عاقبت خوشی دارد، اما از دیدگاه روایی، برخی چالش‌های بدون راه حل را پدید می‌آورد.

بازی قبلی متمرکز بر روایتی بود که هدف آن از ابتدا تا انتها مشخص است؛ رگناروک اما، تمام و کمال اثری غیرمتمرکز محسوب می‌شود که هدف و ماموریت کنونی شما، تنها یکی دو ساعت آینده را ترسیم می‌کند و کاملاً بی‌خبر خواهید بود که پس از آن چه رخ می‌دهد. این تصمیم از سوی تیم نویسندگی، نوع خوبی از جهل را نثار مخاطب می‌کند؛ خوب از این حیث که بی‌خبری از آینده و معضلات پیش‌روی کریتوس و آتریوس، غافلگیری‌های جزئی را پدید می‌آورد و حس ماجراجویی را به مراتب زورمندتر می‌کند؛ نه آن که در اینجا منظور از غافلگیری توییست‌های دیوانه‌کننده باشد، بلکه مقصود حوادث و موانعی هستند که به سدی برای مسیر کاراکترهای اصلی بدل می‌گردند. به عبارتی دیگر، اگر پراکنده ساختن خاکستر همسر کریتوس کل هدف روایی God of War 2018 بود، حالا در رگناروک هدف کلی به مخاطب داده نمی‌شود و ماموریت در لحظۀ شما نیز به مراتب مهم‌تر و دست‌نیافتنی‌تر به نظر می‌رسد. مواجهه با فریا (Freya) یا پیدا کردن تیر (Tyr)، خدای جنگ سرزمین‌ نورس، تنها مقدمه‌ای برای یک روایت طولانی هستند، اما همین مقدمه در برابر طرح کلی داستان بازی قبلی، یک حماسۀ تمام عیار به نظر می‌رسد.

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

رگناروک طوفانی آغاز می‌شود و سپس روایت آن با ملایمت در یک سراشیبی طبیعی رو به پایین حرکت می‌کند تا مخاطب را برای پیشامد بزرگ بعدی آماده کند. همانند سکوت میان نوت‌های موسیقی که صداها را در مرکز توجه قرار می‌دهند، یک روایت نیز به لحظات آرام نیاز دارد تا زمینه‌ای برای غافلگیری یا تقابل بعدی پدید آید. مشکل آنجایی است که بازی با تمام پتانسیل‌های موجود و فرصت‌های بی‌شماری که می‌توانست در بستر آخرالزمان حماسۀ نورس از آن‌ها بهره ببرد، مدتی بسیار طولانی گیرایی روایی خود را از دست می‌دهد و بخش قابل توجه‌ای از جاذبه برای مجاب کردن پلیر به ادامه دادن بازی بر دوش گیم‌پلی، کاراکترهایی که می‌دانیم قرار است در مقطعی از داستان با آن‌ها روبه‌رو شویم و رگناروک غیرقابل گریز جا خوش می‌کند. این شلختگی در پیش‌روی روایی، درست در میانۀ داستان رخ می‌دهد و تقریباً در اکثر مواقع به بخش‌هایی مربوط می‌شود که کنترل آتریوس را برعهده گرفته‌ایم. به عبارت دیگر، تقریباً برای مدتی طولانی بازی به اوجی هم‌رده با مقدمه نمی‌رسد و انگیزۀ مخاطب برای ادامه را به گیم‌پلی و برخی انتظارات بدیهی در ادامه بازی می‌سپارد. در قسمت‌هایی که کنترل آتریوس را برعهده داریم، طراحی مرحله خطی‌تر می‌شود و دغدغه‌های آتریوس هر بار که در نقش او قرار می‌گیریم، آنقدر تکراری و بی‌رمق هستند که پیش‌روی روایی را مختل می‌کنند. به عنوان اختتامیۀ یک حماسۀ سهمگین، بخش قابل ذکری از بازی به اتفاقاتی می‌پردازد که می‌توانست از آن‌ها پرهیز کند و از مسیری روایت را پیش بگیرد که قسمت‌های میانی نیز اوجی داشته باشند و سرعت پیش‌روی حفظ شود؛ نه این که محرکِ مخاطب تنها به رویارویی دوباره با ثور یا اساطیر دیگر در مقطعی از بازی محدود شود، اتفاقی که برای ساعت‌ها رخ نخواهد داد.

قدرتمند‌ترین و پرنفوذترین بخش‌های God of War Ragnarok به بازتاب‌ها از گذشته و قسمت قابل توجه‌ای از تعاملات میان کریتوس و آتریوس یا کریتوس و فریا پیوند می‌خورند، اگرچه رفتار دلسوزانۀ کریتوس با سیندری و مخصوصاً براک نیز انکارناپذیر بوده و اثباتی تمام عیار بر تکامل کاراکتر او است؛ در God of War 2018 فرقی نداشت NPCها با احساسات خود درگیر باشند یا عوامل محیطی برای آن‌ها چالش ایجاد کنند، کریتوس از مداخله در دردسرهای دیگران ممانعت می‌کرد، اما حالا ماجراجویی‌های اخیر، نعمت بهره‌مندی از دوستان را به وی آموخته است. گریزهای بازی به دیالوگ‌های نسخۀ ۲۰۱۸ در هم‌صحبتی کریتوس با آتریوس و اشارۀ وی به سرگذشت‌ خود در سه‌گانۀ یونان در مصاحبت با فریا، تاثیرگذارترین و جذاب‌ترین لحظات روایت بازی به حساب می‌آیند. بازی درخشان بازیگرانی مانند Danielle Nicole Bisutti برای نقش فریا و Christopher Judge برای کریتوس جای تحسین دارد، اما به طرز غیرمنتظره‌ای Adam J. Harrington برای نقش سیندری فرای بازیگران دیگر عمل می‌کند که خود مستحق جایزه‌ای جداگانه است.

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

ست‌پیس‌ها و سکانس‌های خلق شده برای Ragnarok به دور از کیفیت روایی و با توجه به خلاقیت در حرکت دوربین، قاب‌بندی و کارگردانی، بدون هیچ شکی فراتر از بازی ۲۰۱۸ می‌روند و در هر دو سناریوی حماسی و احساسی به خوبی موقعیت را برای نفوذ به قلب مخاطب فراهم می‌کنند. با این وجود، به همان میزان که سانتا مونیکا در خلق کاراکترها منحصر به فرد عمل کرده و برداشت خود را با اساطیر نورس ادغام کرده است، انتظار می‌رود که مخاطبین نیز نسبت به کاراکترهای مختلف واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. لحن و کلمات مدرن و امروزی در دیالوگ‌ها و طراحی ظاهری منحصر به فرد کاراکترها، می‌تواند عده‌ای را به شدت راضی و شماری را کاملاً ناامید کند. از سوی دیگر، لحن و کلمات مدرن، با پی‎‌ریزی شخصیت برخی از این خدایان همخوانی دارد در حالی که با دیگری در تضاد قرار می‌گیرد و مشکل‌ساز می‌شود؛ به عنوان مثال، این رویکرد برای ثور کارگر واقع می‌شود، اما برای اودین نه چندان. تصمیمات عقلانی‌تر آتریوس نسبت به God of War 2018 و مشورت کریتوس با میمیر یا پذیرفتن اندرزهای وی در کنار آن که کریتوس حالا بدون نیاز به آتریوس کم و بیش توان فهم متون کهن نورس (Lore) را دارد، همگی باری دیگر نشان از آن دارند که شخصیت‌ها ایستا نبوده‌اند و در طول این مدت تغییر و تحولاتی به خود دیده‌اند.

عزم سازنده بر به فرجام رساندن حماسۀ نورس اما، به روشنی تاثیر منفی خود را در این ماجراجویی می‌گذارد. آفرینش تعاملات عمیق و در عین حال ارضای نیاز هواداران حول مواجهه با اساطیر مختلف در یک ادامه، باعث شده است تا از هر دو سو بازی به پتانسیل‌های غیرقابل وصفی که داشت دست پیدا نکند. بسیاری از کاراکترها فرصت کمی برای حضور در بازی پیدا می‌کنند و در مقاطعی، رگناروک سعی بر آن دارد تا هر اسطوره و خدا و کاراکتری که تا به حال حتی دیده نشده‌ است را راهی مسیر کریتوس یا آتریوس کند؛ اما در فرم روایت‌محور کنونی، بسیاری از آن‌ها یا شکل نگرفته و ساخته و پرداخته نشده، برق‌آسا صحنه را ترک می‌کنند یا پردازشی سطحی دارند. معرفی کاراکتر و حذف آن از صحنه در بازه‌ای کوتاه در فرم Hack & Slash و گیم‌پلی‌محور سه‌گانۀ قدیمی چندان به چشم نمی‌آمد، اما فرم کنونی God of War شخصیت‌های خام را در مرکز توجه قرار می‌دهد. بدون هیچ شکی، حماسۀ پر بار نورس یک سه‌گانه را می‌طلبید تا هم لحظات حماسی حفظ شود، هم جزئیات روایی و بلوغ کاراکترها تحت تاثیر صحنه‌های اکشن‌ پی‌‌درپی قرار نگیرد. God of War Ragnarok شامل شخصیت‌پردازی‌ها و قلمروهای غنی‌ای هم می‌شود، اما نمی‌توان عدم بهره‌گیری از پتانسیل‌های موسپل‌هایم و آزگارد و پردازش سطحی کاراکترهایی مانند فریر، سیف و حتی هایمدال چشم‌پوشی کرد.

خدای جنگ و مارول، پیوندتان مبارک!

چه از دیدگاه زرق و برق‌های بلاک‌باستری و جلوه‌های سینماتیک و چه از جهت روایی و شخصیت‌پردازی، الهام God of War Ragnarok از درون‌مایه‌های مارولی و ابرقهرمانی مبرهن و علنی است. برخی از تصمیمات حول نزدیک شدن به استانداردهای یک اثر مارولی (که از جهاتی فراتر هم می‌رود) خود خواسته نمود پیدا می‌کنند و شماری از رویکردها، نطلبیده آن را به یک اثر مارولی نزدیک می‌کنند. چشم‌انداز تیم نویسندگی در انسانی کردن خدایان و انضمام ضعف‌های معنوی، دیالوگ‌ها و لحن مدرن و جاه‌طلبی‌ها و دغدغه‌های انسانی به آن‌ها، بیش از پیش این مظاهر قدرت را از جایگاه یک خدا دور می‌کنند و نمود ابرقهرمان یا ابرشرور را به آن‌ها می‎‌دهند. پایان‌بندی اثر تمام قد یادآور انتقام‌جویان و تعاملات آتریوس با انگربودا یا ثرود جلوه‌گر تعاملات اسپایدر-منِ تام هالند با MJ زندیا است. شباهت بازی به یک اثر مارولی، یک نقطۀ ضعف یا قوت نیست؛ اما قطعاً خروجی را به سمت و سویی بسیار متفاوت می‌برد و هیجان و آدرنالین را در اولویت قرار می‌دهد.

جنگ‌افزارهای صیقل یافته

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

رگناروک به عنوان یک ادامه، طبیعتاً نه تحولی رادیکال در گیم‌پلی به وجود می‌آورد و نه فرمول بازی قبلی را تا سطحی تکامل می‌دهد که وجه تمایزی رسا و روشن پدید آمده باشد. با این وجود، اگر سیستم مبارزه را قلب گیم‌پلی در نظر بگیریم، رگناروک به عنوان یک اثر سینماتیک تا سطحی فرمول اثر قبلی را سر و سامان داده و نارسایی‌های قابل لمس بازی ۲۰۱۸ را بهبود می‌دهد، که با صراحت بتوانیم از آن به عنوان بهترین سیستم مبارزه در میان بازی‌های سینماتیک یاد کنیم. در حین تجربۀ رگناروک ملتفت خواهید شد که سانتا مونیکا چک لیستی از انتقادات وارد بر بازی God of War 2018 را فراهم آورده و همت کرده تا یکایک کوتاهی‌ها را برطرف کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، مشکل تنوع باس‌ها و مینی‌باس‌ها برطرف شده و اگرچه برخی از دشمنان عادی مانند Hell-Walkerها از نسخه‌ قبلی باری دیگر مهمان رگناروک شده‌اند و یا چندی از آن‌ها نمونۀ ارتقاء یافتۀ دشمنان بازی سابق هستند، اما در اکثر مواقع و هنگام ماجراجویی در بیشترِ قلمروها، با دشمنانی مواجه خواهید شد که قبلاً آن‌ها را ندیده‌اید. عامل دیگری که قدردان توجه به آن هستم، کاهش سناریوهای بالا رفتن از دیوارها و سناریوهای زیاد قایق‌سواری است. اگرچه رگناروک همچنان شامل لحظات این چنینی می‌شود، اما با یخ زدن آب‌های آزاد میدگارد و جایگزینی سورتمه به جای قایق و حتی تحول طراحی مرحلۀ قلمروی آلف‌هایم به نفع جابه‌جایی سریع‌تر، مواردی هستند که به شدت بازی را روان‌تر و اکتشاف محیط‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کنند؛ حتی تعداد زنجیرهای میان‌بر کمتر و بالا رفتن یا پایین آمدن از آن‌ها سریع‌تر شده است. دسترسی به ۹ قلمرو نیز نیازی به نمایش چندین بارۀ آمادگی درخت یگدرسیل ندارد و سریع‎‌تر می‌‌توان وارد آن‌ها شد.

سیستم اعتلا و ترفیع سطح کریتوس و بهره‌گیری از المان‌های نقش آفرینی همچنان مشابه قبل است و با بهره‌گیری از زره‌های بهتر، آپگرید آن‌ها و ارتقاء سلاح‌ها صورت می‌گیرد، لیکن پیش‌روی گیم‌پلی در رگناروک متعادل‌تر، ساختارمندتر و چالش‌برانگیزتر شده است. در حالی که اثر پیشین مراحل فرعی را بهانه‌ای برای بالا بردن سطح و فراهم آوردن زره‌ها یا آپگرید آن‌ها قرار می‌داد، بازی جدید در مراحل و خط اصلی داستان نیز شما را به سمت بهره‌گیری از هر آنچه در دسترس دارید، سوق می‌دهد. طراحی مراحل اما، تحولی گسترده را به خود ندیده و همچنان عظمت محیط‌ها و رویکرد سانتا مونیکا نسبت به طراحی مرحله مشابه قبل است و حتی در قسمت‌هایی که کنترل آتریوس را در دست می‌گیریم، محدودتر و خطی‌تر از گذشته می‌شود. باید به این موضوع اشاره کرد که خوشبختانه فاصلۀ میان پازل‌ها و مبارزات بسیار بهتر از نسخۀ پیشین شده و از دیدگاه گیم‌پلی، ریتم بهتری را به خود می‌گیرد؛ این نقطۀ قوت به لطف تنوع دشمنان صورت گرفته است. تغییر و تحول همراهان تنوع خوبی را به گیم‌پلی می‌بخشد و اختصاص درخت مهارت‌های منحصر به فرد به برخی از آن‌ها، به مرور زمان مساعدت آن‌ها را لذت‌بخش‌تر و حتی نوعی حس پیش‌روی را ضمیمۀ آن‌ها می‌‎کند.

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا
رگناروک تمام‌کننده‌ها را به سلاح‌های کریتوس پیوند زده است، در حالی که بازی قبلی فینیشرها با دستان او انجام می‌شدند. این اتفاق تا حدی خشونت را افزایش داده است.

پازل‌ها، آرام‌بخش‌های گیم‌پلی هستند تا برای رویارویی بعدی آماده شوید؛ برخی از آن‌ها خلاقانه و باکیفیت کار شده‌اند و تعدادی تنها نقش فیلر را ایفا می‌کنند تا به هر قیمتی گیم‌پلی روندی یکنواخت به خود نگیرد. نکتۀ قابل ذکر دیگر آن است که پازل‌‎ها از ساختار کلی عنوان قبل مبنی بر پرتاب تبر پیروی می‌کنند، اما اضافاتی مانند منحرف کردن تبر لوایاتان توسط پنل‌های رنگین‌کمانی یا یخ زدن آب با استفاده از این تبر، تنوع کافی را فراهم می‌کنند. پازل‌ها در ماموریت‌های جانبی به مراتب چالش‌برانگیزتر بوده و خلاقیت بیشتری را طلب می‌کنند؛ اما متاسفانه راهنمایی‌ همراهان شما به خط اصلی داستان محدود می‌شود که پازل‌های آسان‌تری را در مسیر شما قرار می‌دهد.

سناریوهای مختلف درگیری در رگناروک اما، همواره با ابهام و مسئله‌ای جدی مواجه می‌شوند. دشمنان ارشد از سه نوع حملۀ قابل پری (هالۀ زرد)، غیر قابل پری (هالۀ قرمز) و قابل پری تنها با حملۀ سپر (هالۀ آبی) بهره می‌برند که در کنار فزونی یافتن ازدحام دشمنان عادی در مبارزات، و شلوغی‌ نبردها نسبت به God of War 2018، به طور جدی چالش مدیریت مبارزات و از هم پاشیدگی ریتم کومبوها را پدید می‌آورد. دلیل اصلی آن است که دوربین از روی شانه تنها قابی محدود را پوشش می‌دهد و مبارزات از نیمۀ دوم بازی به حدی شلوغ می‌شوند که عملاً کنترل از دست پلیر خارج شده و بعضاً تا ۴ فلش قرمز رنگ (به همراه فریادهای میمیر) حمله از پشت سر را به پلیر اطلاع می‌دهند. در این میان، تهاجمی‌تر شدن دشمنان نیز شرایط را بدتر می‌کند و موقعیتی را پدید می‌آورد که برای فرار از ضربات دشمنان، باید مدام کومبوی خود را قطع کنید یا مدیریت مبارزه از دست می‌رود. در بازی ۲۰۱۸، سناریوهای مبارزه بسیار خلوت بودند و در عین حال دشمنانی که در قاب مشاهده نمی‌کنید، به حالت اسلوموشن در می‌آمدند و قابلیت تهاجمی خود را از دست می‌دادند؛ این قضیه در رابطه با رگناروک صدق نمی‌کند یا کم‌رنگ‌تر شده است.

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

سیستم مبارزه اما، تنها یکی از بهترین‌ها در میان آثار سینماتیک نیست؛ بلکه از پر زرق و برق‌ترین‌ها نیز به حساب می‌آید و این زرق و برق به لطف قابلیت‌های موجود در درخت مهارت‌ها و ترکیب آن‌ها با «حملات رونیک سبک/سنگین» پدید آمده است. انتظار آن را داشته باشید که برخی مهارت‌ها از بازی قبلی به رگناروک راه پیدا کرده باشند؛ همه چیز دگرگون نشده، اما بازگشت تعداد قابل توجه‌ای از این قابلیت‌ها به دلیل کارآمد بودنشان در اثر ۲۰۱۸، باعث شادمانی است. در خط اصلی داستان کمتر با قابلیت‌های رونیک به خصوص از نوع حملات سنگین مواجه خواهید شد و تلاش بر آن بوده تا تعدادی از آن‌ها به عنوان جوایز محتویات جانبی مطرح شوند و به همین دلیل، انجام محتویات جانبی به موازات خط اصلی داستان بهترین تجهیزات و در نتیجه بهینه‌ترین تجربۀ ممکن را ارائه می‌دهد.

سانتا مونیکا با تزریق روحیۀ بلاک‌باستری و سینمایی موجود در روایت اصلی به داستانک‌های فرعی، توانسته است نقطۀ عطفی در طراحی این رمان‌های کوچک پیدا کند. برخلاف بسیاری از آثار سندباکس یا جهان آزاد، تیم سازنده بودجه و منابع قابل توجه‌ای را به این بخش از بازی اختصاص داده و محتویات جانبی را به عنوان شاخه‌های شکل گرفته از داستان اصلی و دغدغه‌های اساسی کاراکترهای گوناگون در نظر گرفته است. برخی از این داستانک‌ها حتی در منطقه‌ای تازه با طراحی ظاهری متفاوت از مراحل مسیر اصلی رخ می‌دهند که تجربۀ بازی حتی پس از به اتمام رساندن خط اصلی را تشویق می‌کند. کارگردانی روایی این ماموریت‌ها نیز به گونه‌ای صورت گرفته که بهتر است به موازات خط اصلی داستان تجربه شوند؛ بنابراین اگر هنوز بازی را تجربه نکرده‌اید و در موقعیتی قرار دارید که چندین NPC به شما ماموریت فرعی پیشنهاد می‌دهند، آن‌ها را انجام دهید و به زمانی دیگر موکول نکنید. همان‌طور که در پاراگراف قبلی متذکر شدیم، حتی از دیدگاه گیم‌پلی و به دست آوردن تجهیزات بهتر نیز بازی شما را تشویق می‌کند تا ماموریت‌های جانبی را به موازات خط اصلی داستان تجربه کنید.

نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا

جدا از آزمون و خطا برای یک نقد و بررسی، God of War Ragnarok اولین اثری است که من را ملزم به استفاده از یک قابلیت دسترسی (Accessibility) برای بهبود تجربۀ بازی کرد. همراهان شما پیش از آن که حتی بخواهید در مورد حل پازل‌ها فکر کنید، بی‌پرده قدم به قدم شما را راهنمایی می‌کنند که ماهیت و طبیعت معما را زایل می‌سازد. اگرچه قابلیت طولانی‌تر کردن بازۀ میان مواجهه با پازل و آغاز راهنمایی همراهان در منوی «قابلیت‌های دسترسی» وجود دارد، اما متاسفانه مساعدت چندانی برای این راهنمایی زودهنگام محسوب نمی‌شود. دیگر قابلیت‌های موجود در منوی دسترسی می‌تواند بازی را برای قشرهای مختلف گیمرها شخصی‌سازی کنند و چالش را به حداقل برسانند. در دسترس قرار دادن یک بازی برای اقشار مختلف، بدون شک یک نقطۀ قوت بزرگ برای رگناروک است.

بلاک‌باستر هنرمندانه

رعایت استانداردهای مدیوم سینما که پیش‌تر در باب بررسی داستان به آن‌ اشاره شد، نه تنها به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن رسالت تحکیم احساسات و فضاسازی را در دل روایت با موفقیت به انجام می‌رساند، بلکه فرصتی را فراهم می‌آورد تا آرتیست‌ها و مهندسان تکنیکال سانتا مونیکا به هم‌افزایی رسیده و بازی در کنار دستاوردهای فنی، منحصرد به فرد جلوه کند و در تار و پود خود عناصر هنرمندانه‌ای را ببیند. اینجا است که God of War Ragnarok از ماهیت بلاک‌باستری خود فراتر می‌رود و از دیدگاه هنری نیز عرض‌اندام می‌کند. با تمام این تفاسیر، اگرچه قلمروهایی مانند میدگارد و به خصوص آلف‌هایم آنقدر متحول شده‌اند که چندان یادآور ورژن قبلی خود در بازی ۲۰۱۸ نیستند، اما موسپل‌هایم و هل‌هایم از قلمروهایی به حساب می‌آیند که چندان دگرگون نشده و حس ماجراجویی در محلی تکراری را انتقال می‌دهند؛ خط اصلی داستان شما را برای مدت کمتری به این نواحی می‌برد که خود اثباتی بر این موضوع است. بازی محتویات منحصر به فرد فرعی و بیشتر مدت زمان خط اصلی داستان خود را به مناطق جدید مانند ونهایم و سوارتلف‌هایم یا آلف‌هایم اختصاص داده و مشخصاً تیم سازنده روی طراحی آن‌ها وقت بیشتری گذاشته‌ است.

در هر دو حالت گرافیکی Performance و Quality، بازی به اهداف ذکر و ترسیم شده برای نرخ فریم و رزولوشن دست پیدا می‌کند. تجربه روی حالت پرفورمنس مبارزاتی روان‌تر و نرخ فریمی ثابت (۶۰ فریم بر ثانیه) را به ارمغان می‌آورد؛ در حالی که رزولوشن افت چندانی پیدا نمی‌کند و پیشنهاد نویسنده نیز تجربۀ اثر روی همین حالت است. بهره‌گیری از قابلیت‌های دوال‌سنس و صدای سه بعدی غوطه‌وری را تا حدودی افزایش می‌دهد؛ اما پیش از این، Ratchet & Clank: Rift Apart یا Returnal خلاقانه‌تر از این قابلیت‌ها بهره برده بودند.

گالری گیمفا:

این نقد و بررسی با تصاویر دریافت و کپچر شده توسط منتقد از نسخه پلی استیشن ۵ آراسته شده است. در ادامه نیز تصاویر کپچر شدۀ بیشتری را مشاهده می‌کنید:

God of War Ragnarok

God of War Ragnarok ثمره‌ای از گوشِ شنوای استودیوی سانتا مونیکا در برابر انتقادات وارد بر اثر قبلی است. گیم‌پلی بر پایۀ بازخوردهای بازی پیشین اصلاح شده و بهبودهایی مانند پیش‌روی متعادل‌تر، جابه‌جایی‌ سریع‌تر، تنوع بیشتر و اکتشاف بهینه‌تر را به خود می‌بینید. اما رگناروک مظلومانه محتاج یک ادامه بود؛ ادامه‌ای که می‌توانست فشار جمع‌بندی یک حماسه را از ستون فقرات رگناروک بردارد و حتی سرعت پیش‌روی در روایت را بهبود دهد. بازی جدید سانتا مونیکا در همان وادی آشنای آثار ماجراجویی سینمایی پلی‌استیشن با میان‌‌پرده‌ها، دکمه‌زنی‌ها و صحنه‌های پر زرق و برق قرار می‌گیرد؛ اگر دل‌باختۀ چنین آثاری هستید، احتمالاً حتی نقوص رگناروک از دید شما پنهان بمانند و با بهترین بازی سال مواجه شوید؛ اما اگر آثاری را می‌پسندید که در هنگام تجربۀ آن‌ها حتی یک لحظه نتوانید کنترلر را کنار بگذارید، این بازی به مانند نسخۀ ۲۰۱۸ برای شما ساخته نشده است.


نکات مثبت:

  • تکنیک‌های سینمایی بازی از جمله قاب‌بندی، حرکات دوربین، خلق ست‌-پیس‌ها و جلوه‌های بلاک‌باستری بهترین در صنعت گیم محسوب می‌شوند
  • بازیگری فوق‌العادۀ اکثر بازیگران به خصوص Adam J. Harrington برای نقش سیندری
  • بهبودهای طراحی مرحله به مراتب تجربۀ حاصل از اکتشاف و جابه‌جایی در محیط را لذت‌بخش‌تر می‌کنند
  • پیش‌روی در چهارچوب المان‌های نقش آفرینی و لول-آپ معنادارتر از بازی قبلی است
  • خلق تجربه‌ای پولیش شده و پایدار
  • تکامل و بلوغ شخصیت‌ها با گذشت زمان و پشت سر گذاشتن حوادث
  • قابلیت‌های دسترسی غنی و بعضاً کارآمد
  • حتی با وجود برخی مشکلات تعادل، سیستم‌ مبارزه در میان آثار سینماتیک حرف اول را می‌زند
  • کیفیت فنی و طراحی هنری دست در دست یکدیگر صحنه‌هایی چشم‌نواز و کاراکترهایی واقع‌گرایانه خلق می‌کنند

نکات منفی:

  • سرعت پیش‌روی روایت استاندارد نبوده و برای مدتی طولانی در اواسط بازی جذابیت خود را از دست می‌دهد؛ کاتالیزور این ایراد، کارگردانی روایت در قسمت‌های آتریوس است
  • قاب محدود دوربین با دشمنان تهاجمی و شلوغی مبارزات نیمۀ دوم بازی همخوانی ندارد و در مدیریت نبرد عامل خلق چالش مصنوعی است یا باعث از هم گسیختگی کومبوها می‌شود
  • نمود فشار ناشی از جمع‌بندی و نتیجه‌گیری شتاب‌زده از حماسۀ نورس در رگناروک حس می‌شود
  • راهنمایی زودهنگام همراهان در حل پازل‌ها، ماهیت آن‌ها را زایل می‌سازد و قابلیت مربوط به آن در منوی Accessibility مشکل را برطرف نمی‌کند

۸.۵

این بازی روی PS5 و حالت گرافیکی Performance تجربه و بررسی شده است

اوپن‌کریتیک گیمفا

Ashix…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Spider-Manگوربه ماهیاپوزوسیون گیمفاMaster ChiefPorterپیشنرو𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Darksiders/گمنامnobodyTahaicCyrus????ZodiacMMDCirilla RiannonMãhdīærmore

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • V3S3MIR گفت:

    به به. بالاخره گیمفا دستش به این کچل دوست داشتنی رسید.⚡

    AshixMamadi7260AMIR WAZOWSKIMeme.shezAtomic SoldierفریدDota2god of warFernandomore
    • سلام دوستان
      بعد ماه ها دوری از نظرات گیمفا وظیفه دونستم یه کامنت بفرستم در این باره . از کاربر “پلنگ پیرهن صورتی” پوزش میطلبم بخاطر ریپلای .

      ببینید دوستان وظیفه یه منتقد (در اینجا محمد حسین کریمی) نقد کردن مصفانه یه اثر و بدون هیچ ترس از طرفداران ضعف ها و قوت هاش رو ذکر کنه .
      اگه اون نقد از نظر شما درست نیست دلیل بر این نیستش که منتقد اشتباه و شما درست میگید و حتی برعکس .
      در آخر این نظر شخصی خودمون هستش که ارزش داره و نباید اجازه بدیم نظر منتقدان یا نظر شخصی دیگران روی نظر خودمون تاثیری بذاره و باعث بشه که اعصابمون بهم بریزه یا به دیگری بی احترامی کنیم .
      در اینجا آقای محمد حسین کریمی که از قدیمی ها و منتقدان خوب گیمفا به شمار میان نقدشون از بازی God of War Ragnarok رو بدون ترس از طرفداران بی شمار این بازی منتشر کرده و نمره ۸.۵/۱۰ بهش داده
      به نظرتون این نمره به معنی یه بازی بد یا متوسطه ؟ قطعا خیر
      آیا این نمره باید دلیلی بشه که ما ناراحت بشیم و یا به دیگری بی احترامی کنیم ؟ بازهم خیر
      آیا برای نقد یه بازی با متای ۹۴ همه باید ۱۰ بدن ؟ خیر
      اگه هم ۱۰ میدادن که نمره بازی ۹۴ نمیشد و میشد ۱۰۰
      من God of War Ragnarok و حتی نسخه ۲۰۱۸ رو بازی نکردم پس نظری در مورد این بازی ندارم اما این ایرادات که در نقد ذکر شده و باعث شده ۱.۵ نمره از نمره ۱۰ کم بشه ایرادات منصفانه هستش (حداقل روی متن)

      .َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)ThunderDoomALI_199729nobodyThe last Elden ringAMIR WAZOWSKI𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988(HIDEO KOJIMA (HASAN KAHRAMANfarhadqpmore
      • blackcity گفت:

        من این بازی رو بازی کردم و همین امروز تموم شد
        صد در صد نشده ولی تقریبا تمام مراحل فرعیش هم رفتم
        بنظرم یخورده سخت گیرانه نمره دادن و این سخت گیری رو روی یه سری از بازی ها نمیبینیم !!! و در حقش کم لطفی کردن
        و از بین نکات منفی فقط و فقط میتونم قسمت “نمود فشار ناشی از جمع‌بندی و نتیجه‌گیری شتاب‌زده از حماسۀ نورس در رگناروک حس می‌شود” قبول کنم ولی…
        این هم نکته منفی نیست
        شاید یه مقدار سریعتر از اون چیزی که فکرش رو کنیم تموم میشه ولی اون نکته منفی هم حساب نمیشه
        درسته اسم بازی مشخصه هدف بازی مشخصه ولی روایت داستانی فوق العادست
        بنظرم هیچ چی کم نیست و سرعت داستان مناسبه جایی که باید کنده جایی که باید سریعه
        اگر فقط فقط فقط خط داستانی رو بازی کنید شاید کمتر بنظر بیاد ولی حین بازی اگر ماموریت فرعی برید ، خیلی ماموریت ها که بعد از ماموریت اصلی هست رو انجام میدید مستقیما به ماموریت اصلی مربوط هست و یه سری داستان ها و شخصیت های مرتبط رو میبینید
        اینش خیلی خوبه

        این داستانش بود ولی از گرافیکش نگم ، صحنه هایی داشت که فقط مات و مبهود نگاهش میکردید ، واقعا زیبا بودن
        گیم پلی بازی هم مثل GOW 2018 ولی تکمیل شده و کامل ، خیلی بهتر و قشنگ تر

        شخصا خیلی ایراد بخوام بگیرم از یه سری باگ های جزئی میگیرم وگرنه هیچ ایرادی نداشت
        ولی باز نمره ۸.۵ هم نمره پایینی نیست بنظرم فقط نکات منفی که استفاده کردن نکات منفی نیست !

        َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Darksiders/nobodyAMIR WAZOWSKI𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Kratos(HIDEO KOJIMA (HASAN KAHRAMANAlborzAli_pxgoldmore
        • ببین دادا قرار نیست یه بازی شاهکار از هر منتقدی ۱۰ از ۱۰ بگیره ممکنه یکی ۱۰ بده یکی ۶ اگه اینطور بود اصلا چرا منتقد گزاشتن

          …..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)پیشنروnobodyThe last Elden ringAMIR WAZOWSKI𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Atomic Soldier(HIDEO KOJIMA (HASAN KAHRAMANAli_pxmore
          • Don گفت:

            معذرت بابت ریپلی کردن…
            عمده ایرادات جناب کریمی به داستان روایت شده بسیار خلاصه و بی هدف نسبت به قسمت ٢٠١٨ و عدم توانایی اجرای کمبو از نیمه دوم بزی به بعد بوده…در قسمت روایت بهشون حق نمیدم چون اخرالزمان (راگناروک) چیزی نیست که حتی کریتوس براش برنامه ریزی و هدف از پیش تعیین شده داشته باشه و تو ذهن خودم هم وقتی اخرازمان یا قیامتی متصور میشم قطعا توش سردرگمی و حیران بودن هست.. که بازی این سرگردانی و همیشه در حال جستجو بودن برای جواب رو میرسونه ….در قسمت گیم پلی شلوغ ایراد وارده تاحدودی قبول دارم اما فایتها بحدی جذاب و حس حماسی هستن که بعد هر بار مردن بدون مکث دستت رو دکمه ضربدر برای ادامه(برعکس بعضی بازی های پر سروصدا که بعد هر بار مردن دوست داری دسته رو بکوبی زمین خرد و خاکشیر کنی)

            Darksiders/nobody(HIDEO KOJIMA (HASAN KAHRAMANAli_pxمتینSpider-ManAmir Hossein006Arthur morgann
            • البته من به بی هدف بودن داستان ایراد نگرفتم، و غیرمتمرکز بودن اون رو نکته قوت دانستم در نقد چون غافلگیری به وجود میاره. در حقیقت چیزی که شما گفتید نقطه قوت بازی بوده و من بهش اشاره داشتم: از دو واژه «جهل خوب» استفاده کردم.

              مشکل من با روایت این بوده که بسیاری از کاراکترها فرصت کافی برای پردازش ندارن و میتونستن با سه گانه کردن سری خیلی بهتر به پختگی روایت برسن.

              ممنون که خوندین.

              AshixSpider-Man.اپوزوسیون گیمفامحمدnobodyTahaicThe last Elden ring𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡AMIR WAZOWSKImore
              • edmon گفت:

                من فن هیچکدوم از این دوبازی نیستم ولی elden ringحوصله سر بر بود بعد از چند ساعت به همین دلیل ادامه ندادم . در مورد gow r اول این که مشکل دوربین که فرمودین با توجه بی این که روی درجه سختی بالا بازی میکردم فقط باعث شد روی مهارت parry ، چرخش سریع و شیلد کار کنم که کاملا جواب داد و کودکانس وقتی با کار کردن روی مهارت مشکل حل میشه ایراد بگیریم. روایت داستان هم چیزی کم نداشت و شروع ، ادامه و پایان بسیار خوبی داشت . و راجع به زیاد بودن کارکتر ها این که توی gow3 هم ده ها شخصیت جدید که به جز تعداد محدودی فقط یکی دوبار اسمشون توی بازی اومده بود وارد شدن و این ایراد خنده داره چون این بازی اساطیریه و کسی که بازی میکنه باید راجع به اساطیر حداقل اطلاعات رو داشته باشه اینجوری به نظر شخصیت ها ناپخنه به نظرش نمیان . و راجع به قسمت ironwood شما با علم غیب میدونستی چه اتفاقی میوفته؟ یا اون قسمت میوه چیدن بیشتر از ۱۰تا ۱۵دقیقه بود؟ بازی با آترئوس هم به خاطر سبک مبارزه خوبی که داشت جذاب بود و من بیشتر توجهم روی دیالوگ ها بین آترئوس و بقیه بود چون اهمیت اون قسمت ها همین بود و داستان ماسک ، سازنده نمیخواست چیز دیگه ای بگه که از خطی بودنش ایراد گرفتین چون صرفا برای چیز دیگه ای لحاظ شده بود . و این که من دوتا بازی نسل ۹خریدم که gowکاملا همون بود ولی الدن رینگ حتی از نسل ۸هم ضعیفتر بود . در هر حال به قول شما نقد یه چیز شخصیه و این یه قانونه توی نقد اما نمیدونستم موضع گیری و تخریب جهت دار هم از ارکان نقده . در کل هیچ گیمی بدون ایراد نیست ولی وقتی نقدتون راجع به هر دو بازی رو خوندم متوجه شدم بعضی نقدها هم خالی از تعصب نیست

                اپوزوسیون گیمفاnobodyThe last Elden ringDon𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988(HIDEO KOJIMA (HASAN KAHRAMAN
                • Ali_px گفت:

                  کودکانه ترین ایرادی که کسی میتونه الان بگیره اینه که بخوایم بگیم فلان بازی گرافیک نداره…از نظر گرافیک فنی شاید الدن رینگ سطح بالایی نداشت اما از نظر گرافیک هنری عااالی بود..همه چی که گرافیک نیست…همین رزیدنت چهاری که عکسشو گذاشتی همین الان بازی کنی کلی لذت میبری با اینکه حدودا مال هفده سال پیشه…گرافیک الدن هم جوری نبود که بگیم خیلی بده و در حد نسل هشت قابل قبول بود و این رو هم در نظر بگیر که مپ الدن رینگ خیلی بزرگه وگرنه فرام سافتور اگه میخواست میتونست گرافیکش رو در حد بلادبورن بسازه…تنها چیزی که تو الدن رینگ هیچوقت بهش نمیرسی اینه که حوصله ت سر بره…من الدن رینگ رو پنج بار تموم کردم و حتی توی دور پنجم وارد جاهایی شدم که که توی چهار دور قبلی نشده بودم…احتمالا دوست عزیز شما حوصله گشتن و آپگرید کردن نداری و بازی های خطی رو بیشتر میپسندی…من خودم با لول ۴۳۰ بخاطر گاد بازی رو پاک کردم و اگه از کسایی که بازی رو تموم کردن بپرسی بهت میگن چه دهنی از آدم صاف میشه تا به همچین لولی بخواد برسه…من خودم عاشق گادم…نسخه ی ۲ و ۴ این بازی بهترین بازی هایی هستن که بازی کردم…اما گاد رگناروک ناامید کننده بود…من فقط بحثم داستان بازیه و توی سایر بخش ها بخصوص گیم پلی عالی بود…داستان شروع نسبتا فوق العاده و امیدوار کننده ای داشت…متوسط ادامه پیدا کرد و بد هم تموم شد و ما رو با کلی سوال به حال خودمون گذاشت…لوگوی رگناروک و نسخه قبلی یورمونگاندر بود اما تو این نسخه محو بود کلا!!!!اسم بازی رگناروکه اما توی یه ساعت آخر بازی اونم فقط توی بک گراند صفحه پشت سر کاراکتر ها چیزی ازش نمیبینیم…گاد ۳ بیشتر شبیه رگناروک بود تا این نسخه!!!!اشروع میخکوب کننده ی نسخه ۳ و حمله به المپیوس رو بذار کنار حمله به ازگارد و خودت برای خودت قاضی شو…امیدوارم که پرونده ی این سری با این نسخه تموم بشه و شاهد خراب شدن مجموعه ی محبوبمون نباشیم‌‌…‌بلایی که همین الان سر بعضی از فرانچایز های پرطرفدار مثل هیلو،اساسین و.‌.. اومده

                  کتلتnobodyThe last Elden ringDon
                • CallOfDuty گفت:

                  این همون بازی قبلیه که فقط مراحلش تغییر کرده

                  گرافیک بازی فقط چند درصد بهتر شده

                  هیچ تغییر در گیمپلی ایجاد نشده

                  انمی ها و باسهای بازی خیلی احمقانه طراحی شده اند

                  داستان به شدت ضعیف

                  ALI_199729
      • Alireza گفت:

        دقیقا ، نظر شخصی خودمون در اولویته
        اما بد نیست بعضی مواقع به نکاتی که منتقد ذکر کرده هم کمی دقت کنیم و اگه میتونیم بازی رو تهیه کنیم طی تجربه مون از بازی این موارد رو در نظر بگیریم تا مشخص بشه نقد های وارد بر بازی درست و منطقی هستن یا نه
        بخش جالب قضیه اینجاست که بعضی از دوستان صرفاً بخاطر “GOD OF WAR ” بودن بازی کورکورانه از نقد ایراد میگیرن و دلیل خاصی هم برای حرفشون ندارن!

        اپوزوسیون گیمفاnobodyAli_pxRoadieJaber-shamsعلیامیر حسینگیمر غمگین𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭
        • allgamesgood گفت:

          جالبه که گاد رگناروک ۱۲۶ تا نقد خورده که متاش با اینهمه نقد پایین بیاد طبیعتاءو بعدش الدن رینگ با ۸۶ تا نقد متاش بالاتر باشه! آخرشم الدن رینگو همینطوری شکمی گوتی میکنند چون کلا pc فن دشمن سونی زیاده.همون pc فن ها به گاد نمره ی پایین میدهند.

          AshixSpider-Manاپوزوسیون گیمفاThe last Elden ring𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Ali_pxRoadiePS6.2027چپ دستAmir Hossein006more
        • Ali_px گفت:

          دقیقا…من خودم عاشق گادم اما تعصبی نیستم…داستان بازی فوق العاده نامید کننده و ضعیف بود و تعجب میکنم چجوری جایزه بهترین روایت در گیم اواردز رو برده!!!از نظر داستانی این نسخه برای من ضعیف ترین بود
          بهترین داستان های نسخه های اصلی گاد از نظر خودم :
          God of War 2018
          God of war 2
          God of war 1
          God of war 3
          God of war ragnarok

          nobodyThe last Elden ring𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Spider-ManGodTheM
    • allgamesgood گفت:

      باشه الدن رینگ بی ایراده بعد گاد رگناروک اینهمه ایراد داره!

      Ashix𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Ali_pxSpider-Mangod of warJack CarverArthur morgannA.k_RockJaber-shamsmore
        • ایراد ها الدن خیلی زیاده اتفاقا بافتهای محیط ضعیف طراحی محیط بی روح با موزیک های ساده و مشکل بزرکش الکی شلوغ کرده و انقدر باس و مینی باس های بیخود و غیر ضروری کذاشته که من خودم بیشتر از صد تا باس تکراری زدم با محیط یه شکل و تکراری و حتی وقتی قوی میشی بازی دیکه بالانس نیس با دو ضرب میکشی اکثرا دشمن ها رو حتی بعضی از باس ها رو و بازی عملا یخ میشه و اینکه داستان سرای اصلا جذابیت نداره بهترین بازی میازاکی بلاد بود و بس بقیه اینها دسته پا زدن توی تکرار مکرارته

          Ashixاپوزوسیون گیمفاگمنام𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Ali_pxODINReactorنیتن دریک پیرSpider-Manmore
          • Reactor گفت:

            منم دقیقا باهات موافقم تو پنج ساعت اول بازی ادلن رینگ اصلا الان نه کاری با گرافیکش دارم نه گیمپلیش نه یه کات سین درست حسابی دیدم نه یه داستان سرایی درست حسابی این بازی حداقل نیم نمره تا یک نمره به خاطر شخصیت پردازی و ارتباط گرفتن پلیر با شخصیت اصلی بازی باید از ش کم کرد شما فکر کن اول یازی کاراکترتو خودت بشازی با هر قیافه ای که دلت میخواد این خودش ضعف توی طراحی الان شما ببین گیمر چطوری با کریتوس ارتباط بر قرار میکنه
            حالا برسیم به گیمپلی با سختیش کاری ندارم کلا سبک بازی های سلوز محور همینه و ایراد نباید گرفت اما حوصلمو سر برد حاضرم هزار بار تو Ragnarok بمیرم و از گیمپلی لذت ببرم تا این که دو سه تا حرکت تکرای بزنم و بمیرم
            حالا برسیم به گرافیک و گرافیک بصری بازی
            تو این پنج ساعت از گشتن تو یه مپ با فضای بی روح و بی حسو حال حوصلم سر رفت الان بیان Ragnarok با گرافیک کنسولای ۲۵ سال پیش بسازن بزارن کنار گرافیکای این نسل درسته گرافیک سهم زیادی توی نمره نداره اما این حرف بیشتر به زمان انتشار بازی مربوطه واگرنا Ragnarok اکه با گرافیک اون زمان ساخته میشد
            هم داستانش لطمه میخورد هم گیمپلی و کلی عناصر مهم دیگه اینجوری ۳ از ۱۰ هم نمیگرفت
            پس باید از گرافیک الدن رینگم ایراد گرفت
            با این همه ی چیزایی که گفتم الان بخوام به الدن رینگ ۹ از ۱۰ بدم به خودم توهین کردم
            و یه نکته دیگه شما از صحنه های شبوغ گاد اف وار که اصلا عجیب نیست توی سبک خودش و اسمو رسم خودش ایراد گرفتید اما یکی نیومد بگه
            الدن رینگ چرا باید اصلا ضحنه هاش شلوغ باشه اونم با این سطح شختی و یه باس فایت ۶۰ متری هم یزارن جلوت اصلا گیریم به سطی که میشه اینارو زد برسیم از دست اینا فرار کنیم بعدی بیام ولی بازم نهایت با دو تا انمی همزمان بشه فایت کرد
            برای یه گیمر کهنه کار که دیگه کمتر بازی بهش حال میده الدن یه فاجعست

            Ashix𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988نیتن دریک پیرbutcher of blavikenَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)ReactorODIN
          • Ali_px گفت:

            دقیقا…من خودم عاشق گادم اما تعصبی نیستم…داستان بازی فوق العاده نامید کننده و ضعیف بود و تعجب میکنم چجوری جایزه بهترین روایت در گیم اواردز رو برده!!!از نظر داستانی این نسخه برای من ضعیف ترین بود
            بهترین داستان های نسخه های اصلی گاد از نظر خودم :
            God of War 2018

            God of war 2

            God of war 1

            God of war 3

            God of war ragnarok

            𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡Spider-Man
          • Ali_px گفت:

            شما اگه محیط با روح میخوای بنظرم برو ماریو بازی کن و گرنه الدن رینگ خیلی بازی بزرگیه و اگه پیش زمینه های داستانیش رو بدونی از شدت خفن بود هیچ وقت این حرف رو نمیزدی…بالانسش هم خوبه…من گاد فری رو توی چهار دور اول زیر نیم ساعت زدم اما توی دور پنجم حدودا یه ساعت و نیم طول کشیدم تا بکشمش

            𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
        • allgamesgood گفت:

          پر از باگه و من بالانسی بین قدرت دشمنان در الدن رینگ ندیدم یکی با دو تا ضربه میتونه از پا درت بیاره با ۲۰ متر ارتفاع بعد ده متر اونطف ترش یه دشمنم با دوتا ضربه میمیره درضمن در خیلی از موارد در بازی تو نمیتونی مسیر درست رو پیدا کنی!

          اپوزوسیون گیمفاَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)ReactorSpider-Manbutcher of blavikenO2allgamesgood
      • Alireza گفت:

        کی گفته الدن ایراد نداره :/

        The last Elden ring𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Spider-Manallgamesgood
    • allgamesgood گفت:

      جالبه که یوزر اسکور الدن رینگ ۷۸ هستش و یوزر اسکور گاد رگناروگ ۸۳ آخرشم نگاه میکنی میبینی گیمر ها از گاد راضی تر هستند و بازیساز هم بازیو برای گیمر میسازه.

      Ashixاپوزوسیون گیمفاَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)RoadieReactorSpider-ManDota2AlirezaArthur morgannA.k_Rockmore
  • god of war گفت:

    من که هنوز پلی ندادم
    نقد شما رو هم نخوندم و احتمالا هم نخونم
    اکانتم رو هم می خواید بن کنید بن کنید
    ولی ۸.۵ برای این بازی کم هستش
    چی شد که هر کی بیاد روی یک بازی درجه ۱ ایراد ایراد بزاره می شه منتقد بهتری؟؟؟
    ابن جریان اصلا از کجا شروع شد
    نه تو ایران ها همه جا
    تو سینما قبلا دیده بودیم امثال فراستی رو
    توی گیم در سایت های ایران نداشتیم تا چتد وقت پیش
    قبلا هم گفتم اقای کریمی مدیری قوی هستن و ایده ها رو عالی به عمل تبدیل می کنن
    ایده هایی که خودشون می دن
    ولی هیچ ادمی کامل نیست

    Ashix.Vaas…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈پیشنرواپوزوسیون گیمفاMaster ChiefΚύρος ο ΜέγαςnobodyThe last Elden ringmore
    • hossein گفت:

      نقد همیشه به همه بازیا وارده هیچ بازی بدون ایراد نیست این که شما حاضر نیستی قبول کنی اینو خودخواهی شمارو میرسونه

      Ashix.Vaas…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈پیشنرواپوزوسیون گیمفاMaster ChiefΚύρος ο ΜέγαςnobodyThe last Elden ringmore
      • god of war گفت:

        خود خواهی؟؟🤣
        الان با این نقد نه چیزی به من دادن نه چیزی گرفتن
        اگه اسمش تعصب هست بله من تعصب دارم
        متا بازی برای یک دنباله ۹۴
        تقریبا تمام کسانی که اینجا پلی دادن گفتن ۱۰.۱۰
        تو سایت های خارجی دارن از بازی تعریف می کنن
        وقتی یک چیزی سیاه هست پس سیاه هست
        وقتی این‌همه ادم دارن می گن این بازی خوبیه
        پس بله حقش نمره بالای ۹ هست
        این یک نقد توسط یک سایت معتبر فارسی هستش پس اجازه بدید که قبول نکنم

        Ashixاپوزوسیون گیمفاΚύρος ο Μέγαςnobody𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡Vaas𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988matinesfgoldmore
        • یک سر به ردیت و توییتر بزن
          خیلی از کسایی که بازی کردن به خصوص از پایان بازی خوششون نیومده و ناامید شدن

          بالا برید پایین بیاید بازی از هیچ لحاظ در حد هایپ هاش نبوده

          Ashixاپوزوسیون گیمفاΚύρος ο Μέγας𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Sina Fateminezhadgoldm.rezaDota2Arthur morgannmore
        • Mãhdīær گفت:

          نظر شخصی بنده راجب بازی اینه که این بازی نسبت به گاد اف وار ۲۰۱۸ از همه لحاظ پیشرفت داشته،حالا شاید فکر کنید که از بعد گرافیک میگم اما اصلا و ابدا اینطور نیست؛اترئوس از یک همراه تو مخی به یک کاراکتر مهم تبدیل شده و داستان بازی رو خیلی عمیق تر کرده،مبارزات بازی همه جوره پیشرفت بودن؛تنوع دشمنان فوق العاده بالاست ،مبارزات فوق العاده جذاب تر شدن،بازی دیگه پیاده روی و حرف های روی مخ اترئوس نیست،باس فایت ها تکرار مکررات نیستن،تنوع محیطی فوق العادس، دوربین برای من هیچ مشکلی به وجود نیاورده
          با وجود تمام اون مشکلات رو اعصاب و زیاد گاد ۲۰۱۸ و نمره ای که گرفت نمره ای که god ragnarok دریافت کرده بیشتر شبیه یه استند اپ کمدی هست که صرفا اون مشکلات پیدا شدن برای اینکه نمره کم کنن،با احتساب این نمره بازی قبلی باید متای زیر ۷۰ دریافت کنه و این نسخه هم کمی بهتر از اون،بازی دیگه معماهای خسته کننده نداره و به ذات گاد اف وار بودن خودش خیلی نزدیک شده،استارت بازی به کل god 2018 میارزه و ادامش و نوع روایتش تا به اینجای کار برای من که هیچ مشکلی به وجود نیاورده ،این که اقای کریمی میگن دوربین مدلش با ادامه بازی که خیلی شلوغ میشه شباهت نداره ۹۰ درصد به سبک بازی و مدل فایت دادن با انمی ها مربوط میشه و میشه گفت یه نظر تمام شخصی هستش،این که راهنمایی زود برای پازل ها اتفاق میوفته اشکالی نیست که این همه نمره ازش کم کنن!
          هورایزن فوربیدن وست دقیقا همینکارو میکرد اون هم به شدت خیلی بیشتر اما اینطوری در پیش نگرفتید برای اون بازی بماند که اون بازی هم اندرریتد شد،نمود فشار ناشی برای این هست که ۳ بازی در ۲ بازی قرار گرفتند که به نظر من باز هم نظر شخصی هست من تا به اینجای کار سرعت بیخودی و زیادی ندیدم!
          بازی به هیچ وجه بی ایراد نیست همونطور که لست ۲ و رد دد ۲ و الدن رینگ نبودند اما این نمره بیشتر شبیه کمدی های چارلی چاپلین هست.

          اپوزوسیون گیمفا𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988goldWizard of RigaArthur morgannXgamer 2323vergil2max‌Amir(PC & PS4)Vito Scalettamore
          • m.reza گفت:

            خیلی کیف کردم با صحبتات،ایول👍🏻.نظر من دقیقا هم جهت نظر شماس.بحث دوربین برای منم همینطوره،و حتی برفرض مشکل بودن این قضیه ک چند فلش قرمز از پشت سر ظاهر بشه،مگر انتظار سینماتیک بودن نمیره از این گیم؟بعد میخای از پشت اسلو بیان برات😐در این صورت حالت خیلی آسان بازی کردن رو پیشنهاد میدم.

            در یک جمله بخام توصیف کنم این نسخه رو

            عمیق عمیق بسیار عمیق در هر جهت.

            Spider-ManWizard of RigaArthur morgannoskolهادی صفائیAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگKratosarash arman07more
            • Mãhdīær گفت:

              قربونت ، من از روی تجربه میگم و اینجا هم هر کسی تجربه کرده حرفامو تایید میکنه یا اگر نمیکنه بیاد خودش بهم بگه.
              باز نمیدونم این نمره دلیلش چیه ، گفته باشم نظر اقای کریمی فوق العاده محترمه ولی تو تاثیر هیچ یک از افراد اینجا تاثیر نخواهد گذاشت اگر بخوایم بر اساس نمره حساب کنیم میریم سراغ ای جی ان و … که همه هم ده دادن پس ملاک نمره نیست صحبتم اینه چرا اینطور باید باشه.

              goldSpider-ManWizard of RigaHamhamAmir(PC & PS4)Vito ScalettaA,,shمنتقد بزرگ صنعت گیمینگKratos
        • Amir :)) گفت:

          یعنی چی؟
          چون خیلی از سایت ها و کاربران به بازی نمرات ۹ و ۱۰ دادن یعنی هیچ سایتی حق پایین تر دادن نداره؟
          شما اگه با نمره مخالف هستی برو بازی کن بعد بیا دلایل اختلاف نظرت و اشتباهات موجود در نقد رو بازگو کن
          منم تا زمانی که بازی رو تجربه نکنم نظری راجب درست و غلط بودن نقد نمیدم
          اگه تا ۲ سال دیگه خرید بازی ها تبدیل به رویا نشه انشالله دست ما هم میرسه

          nobodySina FateminezhadHamhamArthur morgannvergil2maxهادی صفائیhosseinامیر حسینVahidvhمنتقد بزرگ صنعت گیمینگmore
        • اینکه همه باید مثل شما فکر کنن یه تفکره فاشیستی و ضد آزادیه
          جامعه نیاز داره که همه بتونن نظرات شون رو بگن تا جای درست معلوم بشه
          اساس متا هم همینه

          اگه نظر جمع همیشه درست بود الان زمین تخت و مرکز جهان بود

          MMDAMIR WAZOWSKIGhaderi64farshadxمنتقد بزرگ صنعت گیمینگعلیCapitanbad flashTlou part 2 game of the century
          • god of war گفت:

            ما نگفتیم کسی مثل ما فکر کنه
            ما فقط دنبال عدالت هستیم
            ۴ سال یکی از قوی ترین استودیو های جهان زحمت کشیده
            ۴ سال کلی استعداد کار کردن
            کلی ادم برای این محصول از دیدن خانواده هاشون محروم شدن تا ما یک محصول با کیفیت داشته باشیم
            بعدش شما می ای و زحمت تمام این ها رو به دلیل اینکه معما ها رو زود حل کردی پایمال می کنی
            ۸.۵؟؟؟
            می ای به گاد اف وار می گی مارولی

            Master Chief𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡matinesfSina Fateminezhadچپ دستAmir :))siavashGhaderi64farshadxvergil2maxmore
            • پس بفرمایید چون ۴ سال طول کشیده به اسسین والهالا هم ۱۰ از ۱۰ بدهند چون ۴ سال طول کشیده ساختش

              UNCLE ARTHURSpider-Man𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡AMIR WAZOWSKIهادی صفائیCodmw2Arthur morgannعلیvergil2maxalucardmore
            • r_dh گفت:

              ۴ سال زحمت کشیدن نتیجه ی زحمتشونم دیدن. هم یه بازی عالی ساختن هم حقوقشونو گرفتن. برای رضای خدا که کار نکردن!
              هرکسی حق داره نظرشو بگه. چه کسی که ۱۰ داده، و چه کسی که ۶ داده. اگه قرار بود همه منتقد بشن که الان شما جای کریمی نشسته بودی.
              من خودم هنوز مشغول این بازی هستم. نظر شخصیم: عالیه. خیلی پیشرفت کرده. اما خیلی جاها با نظر کریمی موافقم. بازی تو قسمت آتریس به شدت خسته کننده میشه و داستان کشش مقدمه رو از دست میده. حتی این ایرادی که راجع به شلوغ شدن مبارزه ها گرفته رو کامل باهاش موافقم! با نظرش راجع به معماها اما موافق نیستم که ربطی به این ریپلای نداره.
              چیزی که واضحه اینه که شما نمیتونی نظر بقیه رو بپذیری که این قطعا برای آینده ات خوب نیست.

              Spider-ManDarksiders/UNCLE ARTHURAMIR WAZOWSKISina Fateminezhadمحمد حسین کریمیArthur morgannعلیامیرحسین نصرتی
            • r_dh گفت:

              ۴ سال زحمت کشیدن نتیجه ی زحمتشونم دیدن. هم یه بازی عالی ساختن هم حقوقشونو گرفتن. برای رضای خدا که کار نکردن!
              هرکسی حق داره نظرشو بگه. چه کسی که ۱۰ داده، و چه کسی که ۶ داده. اگه قرار بود همه منتقد بشن که الان شما جای کریمی نشسته بودی.
              من خودم هنوز مشغول این بازی هستم. نظر شخصیم: عالیه. خیلی پیشرفت کرده. اما خیلی جاها با نظر کریمی موافقم. بازی تو قسمت آتریس به شدت خسته کننده میشه و داستان کشش مقدمه رو از دست میده. حتی این ایرادی که راجع به شلوغ شدن مبارزه ها گرفته رو کامل باهاش موافقم! با نظرش راجع به معماها اما موافق نیستم که ربطی به این ریپلای نداره.
              چیزی که واضحه اینه که شما نمیتونی نظر بقیه رو بپذیری که این قطعا برای آینده ات خوب نیست. برام جالبه که هنوز حتی بازی هم نکردی اما میای میگی نقد غیر منصفانه است چون متای بازی ۹۴ ه و بقیه دارن تعریف میکنن!

              Arthur morgannvergil2maxalucardTlou part 2 game of the century
            • farshadx گفت:

              ۹ استودیو روش کار کردن
              جوری حرف میزنید انگار نمره ۱ یا ۰ گرفته بازی بخدا ۸.۵ نه تنها بالا هست بلکه مقدس هم هست🙏

              AMIR WAZOWSKIArthur morgannsiavashJack Carver
            • مسئله معماش نیست،این نظر اقای کریمی بود که منم باهاش موافق نیستم.بحث پایان بازیه.پایان بازی نه شایسته اسم رگناروکه و نه همخونی داره با چیزی که توی نسخه ۲۰۱۸گفته شد

        • morfin گفت:

          دوست عزیز من حرف رو می زنم شخصی که می خواد برداره .تو دنیای گیم خیلی فن بوی ها تعصبی برخورد می کنن .حتی اشغال ترین گیم دنیا هم بسازن اگه انحصاری پی اس باشه یا فیل اسپنسر معریفیش کنه با چنان له له ای دنبال گیم می رن که باور نکردنی هست . وقتی هم که روی یک چیزی تعصب داشته باشی خواه یا ناخواه هیچ چیزی رو قبول نمی کنی حتی اگه اشتباه بزنی .پس بنظر من بهتره برای کسایی که نمی تونن یک نقد رو تحمل کنن ،نقد خودشون رو داخل کاغذ بنویسن خیلی اروم لوله کنن و از نظر خودشون لذت ببرن .حالا مثل همیشه بصورت کاملا رندم تعدادی دیس لایک از …LASTGOTY ، telou، last of us، xboxfanboy، انواع اقسام پروفایل یا یوزر مربوط به لست اف آس و گاد می گیرم که با اینکه از هیچ گیمی حرف نزدم نشون می ده چه اشخاصی فشاری هستن .

          farshadx
        • hossein گفت:

          من اصلا کاری به بازی ندارم من بازی نکردم که نظری بدم راجبش من فقط گفتم هیچ بازی اون طوری که شما فکر میکنید بدون ایراد نیست این که شما با تعصب نظر میدی دلیل بر این نیست که بقیه هم همین کارو کنن

          Master ChiefJack Carver
        • میدونم خیلی عجیب و نامید کنندس،خیلی بعیده.ولی جدای نقدای رسمی بازی،واقعا ایرادات بزرگی به پایان بازی وارده

      • Mãhdīær گفت:

        عمو فیل
        نقد حدی داره. ایراد گرفتن هم حدی،کی گفت که این بازی بی ایراد هست؟!
        میخوای همین الان یه تومار ایراد برات بنویسم؟حرف ما اینه که کلیت داستان و نمره اصلا و ابدا نمیتونه این باشه.
        با چه منطقی این حجم از ایراد وارد کنیم به یک اثر و بعد بگیم که نظر شخصی بوده؟

        AMIR WAZOWSKIgoldhossein‌yahyabloodbornegod of warمنتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shDark.knightM.Khmore
        • hossein گفت:

          حرف شما درسته ولی خب نقد جناب کریمی هم نظر شخصیه خودشه هرچقد نقد وارد کنه باز هم نظر شخصیه خودشه ما هم قرار نیست همگی خوشمون بیاد نقد منتقد ها قرار نیست بر تجربه کاربر ها لطمه وارد کنه امیدوارم منظورم رو متوجه شده باشی

          Master ChiefJack Carverعلی
          • Mãhdīær گفت:

            نشد دیگه هر چیزی میخوایم به اثر بچسبونیم و بگیم سلیقه!
            البته که مقدار زیادیش درسته ولی بیشتر نظر شخصیه،ما میایم یه نقد بخونیم و نظر شخصی هم دخیله ولی بیشتر از این دیگه نقد نیست صرفا یه کامنته راجب بازی

            Jack Carver
    • omid گفت:

      اگه دنباله این چرا نمره کم کرده دلیلشو یه ذره بالا تر گفته اگه مخالفتی داری باید مخالفتت با دلیل باشه وگرنه هر نویسنده ای حق داره هر نمره ای به هر بازی بده اگه واسه نمرش دلیل داشته باشه و هیچکی حق نداره با نمره به تنهایی مخالفت کنه میتونه با دلایل مخالفت کنه و اگه به حق بود طبیعتاً بعدش نمره زیر سوال میره برعکس صحبتهای فراستی اینجا صحبت یه جانبه از طرف کریمی انجام نشده و تو میتونی اگه فک میکنی حرفاش ( نه نمرش) اشتباهه حرفتو ثابت کنی پس الکی هر جایی دیدین یه نویسنده مخالف بقیه حرکت می‌کنه الکی فراستی فراستی نکنین لزوما بقیه راه درستو نمیرن و اینجا هم به بحث دوطرفه در جریانه

      Sina FateminezhadOld_Gamersfarshadxvergil2maxVito ScalettaJim HawkinsعلیAdaCapitanMmfb🏴more
      • god of war گفت:

        بحث دو طرفه؟؟
        بحثی دو طرفه هست که توش طرفی از بن شدن اکانت نباشه
        بحثی که شخص کامنت رو پاک نکنه
        ضمن اینکه خودم پلی ندادم ولی از روی شواهد و سابقه و هزار تا چیز دیگه مشخصه نمره ایشون برای این بازی کم و نا عدالتی هست

        Master ChiefSina FateminezhadO2farshadxyahyabloodborneVisible 6-tigh manهادی صفائیJim HawkinsShahinSkyDark.knightmore
        • omid گفت:

          والا من تنها حالتی که دیدم که طرف به احترامی نکرده و بن شده یسری ترولا بودن که بعد کلی مدت ترول بن شدن زیر پستای این سبکی هم معمولا انواع اقسام عقاید و کامنتا از جمله افراطی تریناش هستن که هنوزم که هنوزم میبینم خیلیهاشون هنوزم فعالیت دارند اگه به احترامی یا ترول نکردی ولی بن شدی اون وقت حرفت درسته جدای از این بازم بدون دلیل داری حرف میزنی اگه قراره اینجوری بحث کنیم پس از روی شواهدو سابقه و هزار چیز دیگه نمرشون اعتباری نداره ولی اینا دلیل نیستن و این حرف کاملا بی معنیه اگه تجریش نکردی میتونی صبر کنی بعد تجریش مخالفت کنی یا مثلاً راجع بهش بیشتر تحقیق کنی و اگه دیدی مثلا ۵ تا نویسنده نکاتی که کریمی به عنوان نکات منفی گفته عکسشو گفتن اونو میتونی به عنوان مدرک بیاری ولی این هزار تا چیز دیگه که گفتی هیچ معنی نداره

          Sina Fateminezhadvergil2maxهادی صفائیعلیCapitanbad flashRedeysRoozbehFocusTlou part 2 game of the century
          • god of war گفت:

            نه عزیزم بنده بیشتر از ۶ ساله توی گیمفا هستم و بهم توهین شده ولی توهین نکردم
            اقای کریمی جواب یک انتقاد بنده رو به اینکه ادامه بدم باید ترک کنم و تو کار دیگران دخالت نکنم
            بماند ده باری که مستقیم باهاشون صحبت کردم رو
            در مورد خود بازی
            گفتم که هیچ بازی ایی کامل نیست
            شما در هر بازی که بگردی قطعا ایراد پیدا می کنی
            ولی این ایراد ها تجربه بازی رو چه قدر تحت تاثیر قرار می ده؟
            الدن رینگ نمره اش ۱۰ هست! {نقد گیمفا}
            بله درسته
            پس دیگه ایراد نداره؟؟؟

            O2farshadxvergil2maxyahyabloodborneVisible 6-tigh manJim HawkinsDark.knightCapitanbad flashگیمری عادیmore
            • ۶ ساله اینجایی
              بزرگ شدی ولی عاقل نه

              Sina FateminezhadgoldArthur morgannO2Bahramvergil2maxyahyabloodborneVisible 6-tigh manscorpionesr_dhmore
            • omid گفت:

              راجع به بحث اولی که مطرح کردی نظری ندارم ممکنه حق با تو باشه یا یه برداشت اشتباه ولی موضوع دوم که گفتی قرار نیست بازیا بی ایراد باشن ولی ایرادات تو سبک خودشون سنجیده میشه مثلا الدن رینگ ایراداتش چه تو نقد گیمفا چه بقیه جاها جزو ایرادات رایج بازیهای جهان باز به حساب میان ( چه فریم چه تنوع باس ها و..) ولی آیا مشکل سرعت پیشروی یا پایان بندی عجولانه هم جزو ایرادات رایج بازیهای سینماتیکن؟ نمی‌خوام بگم واقعا این ایرادات و داره یا نه تو ۲ تا کامنت قبلیم سعی کردم کاملا بیطرف نظر بدم توشون حتی به gow اشاره هم نکردم نقدم فقط به حرفی بود که زدی این یکیم همین طوره نمی‌خوام بگم gowابن ایرادات و داره یا نه ولی با فرض داشتن این ایرادات بله تجربه رو تحت تاثیر قرار میده و این ایرادات اساسی اند حالا روش این که بفهمی این ایرادات و داره یا نه سادست و تو کامنت قبلی گفتم بقیش به خودت مربوطه که چه تصمیمی بگیری

              Arthur morgannSpider-Mangod of war
            • Vahidvh گفت:

              الدن و گاد ۲۰۱۸ رو بازی کردم. الدن رو چندین و چندبار تا اخر رفتم. گاد رو نصفه ولش کردم. رگناروک رو نظری ندارم. ولی اگر خیلی با ۲۰۱۸ فرقی نداره ۸.۵ هم زیادیشه و الدن واسه من قطعا ۱۰

              Arthur morgannvergil2maxscorpionesDark.knight
        • Ghaderi64 گفت:

          بازی واقعا شاهکاره ولی از لحاط داستانی کلی باگ داره
          کامیونیتی ایران مخصوصا تو گروه های تلگرامی میگن بازی شاهکاره ولی شدیدا بخاطر داطتات عصبانین
          زیر پستای IGN و Captain Cuba انتقادا به داستان شروع شده

          من ساعت ۳ یا ۴ بامداد شنبه تموم‌کردم داستان
          هنوز حرص این همه پتانسیل و همچنین باگ داستانی میخورم
          هرکسی حق داره نظرش بگه

    • ایشون کاملا منطقی نقد کرد ولی شما داری متعصبانه انتقاد میکنی!!!
      همین بازی copy paste طور رو یوبی سافت یا ea داده بود
      همین شماها داشتید ترولش میکردید ولی چون این گاد اف واره
      و یکی یدونه سونیه باید بهش ۹.۱۰ بدن؟ عجب….

      ALI_199729.goldWizard of RigaCodmw2‌yahyabloodborneVisible 6-tigh manهادی صفائیVito Scalettamore
    • abyss8walker گفت:

      نه داداش سلیقه چیه
      همه باید به بازی ۱۰ بدن
      اگه ۱۰ ندن پس فشاری و دنبال توجه ان
      منطقیه

      UNCLE ARTHURSina FateminezhadButcher of blaviken7hosseinfarshadxAmir(PC & PS4)r_dhمنتقد بزرگ صنعت گیمینگ77Jim Hawkinsmore
    • bad flash گفت:

      سید اسمش نقده!
      ایشون هم نقد خودشونو داشتن و منی که بازی هم نکردم وقتی متنو میخونم متوجه میشم که درست نقد شده ( یوتویوب هم اگه رفته باشی جدیدا مخالفتش زیاد شدن ولی باز دلیل نمیشه)
      پس اگه اینجوریه همه باس ۱۰ بدن؟ اینجوری که نقد نیست عزیز…

      Spider-ManAli_pxKurosaliushakaramazofalucardمنتقد بزرگ صنعت گیمینگ77علی𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭Capitan
    • Artorias گفت:

      چرا نشه ۸.۵ بهش داد؟ مگه مقدسه؟؟

      ܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓAli_pxaliushakaramazofهادی صفائیSpider-ManJim Hawkinsعلی
    • pro_gamer گفت:

      ایننننننوووو

      نه بازی رو پلی دادی و نه نقد رو خوندی بعد میگی حقش نیست؟ این میمه بود می‌گفت تو دلقک نیستی تو خود سیرکی xd

      Sina FateminezhadgoldعلیhosseinaliushakaramazofSpider-Man𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭
    • MD گفت:

      این بازی حداقل نمره ۹ از ۱۰ باید باشه گیمفا یکم سخت گیری کردن حتی می‌تونستن نمره ۹.۵ بدن منم با حرفات موافقم

      Arthur morgannaliushakaramazofyahyabloodborneVisible 6-tigh manهادی صفائیSpider-Man
    • شما بازی کن دوست گیمفایی، بازی مشکلاتی که گفته شد رو داره. اتفاقا اگر به این ایرادات اشاره نشه و همه راه نیوفتن به به و چه‌چه کنن هر بازی بهتر از قبل می‌شه ولی متاسفانه هرموقع سانتا مونیکا- راک استار و ناتی داگ بازی برای عرضه دارن، هایپ اونقدر بالا هست که از خیلی چیزها چشم پوشی می‌شه و نمره‌های ۱۰ رو ردیف می‌کنن…
      ولی، اصلا و ابدا بازی ضعیفی نیست! مطمئنم لذت می‌بری و ساعت‌ها سرگرم می‌شی و لذت می‌بری:))

      UNCLE ARTHURگوربا خستهAli_pxمحمدامین حیدریعلیfarshadx‌aliushakaramazofهادی صفائیbad flashmore
    • ذهن مریضو توروخدا
      مگه هرکی نظر مخالف داشت باید بن بشه

      علی
    • A Slash گفت:

      آره دا من متاس بازی رو تو متارکریتیک لایو دیدم میگم نمره ۱۰ از ۱۰ حقشه🥸

      علیaliushakaramazof
    • Ali_px گفت:

      بازی رو بازی نکردی اما از نمره ایراد میگیری
      این جریان اصلا از کجا شروع شد که بخاطر تعصب به خاطر علاقه به منتقد بازیی که هنوز اونو تجربه نکردیم حمله می کنیم؟!!!!

  • Majima گفت:

    نمره نسبت به متای بازی که پایینه که بخاطر تفاوت سلیقه هاست

    farshadx‌yahyabloodborneهادی صفائیVito ScalettaA,,shPaprikaDark.knightm.firelinkمحمدmore
  • V3S3MIR گفت:

    دوستان شاید شما به این نظرم خرده بگیرید ولی بنده به شخصه با شخصیت همسر کریتوس یا همون faye ارتباط برقرار نکردم. کلا با طراحی شخصیتش کنار نیومدم. بر عکس اودین و ثور که به شدت زیبا و جذاب و دیدنی از آب دراومد. مخصوصا اودین

    Sina FateminezhadUNCLE ARTHURaliushakaramazofامیرحسین نصرتی77bad flashSpider-ManSkyrim : The Elder Scrolls VRoozbehFocusعلیmore
  • عجب ۸.۵ من انتظار ۹ به بالا داشتم😐 هر چند این قضیه دوربین مثل اینکه هنوز اذیت می کنه
    (اگه بشه منم این روزا گاد رو می گیرم یه حالی بکنیم)

    aliushakaramazofyahyabloodborneVisible 6-tigh manDark.knightهادی صفائیM.KhKratosSpider-Manmh.pCapitanmore
  • نقد کاملا منطقی بود خسته نباشید آقای کریمی
    امیدوارم دوستان هم همیشه تا اسم گاد اف وار میاد فقط و فقط نمره کامل تو ذهنشون نباشه چرا که این بازی ام مثل خیلی از بازیای دیگه میتونه نقص داشته باشه ، اما متاسفانه دوستان کلا تا اسم این بازی میاد توقع دارن حتما باید گوتی بشه و حتما باید نمرش کامل باشه و پروردگار صنعت گیم باشه(هر نسخش) . در فوقالعاده بودن این بازی شکی نیست در حدی که خودم رفتم ps5 اجاره کردم دارم بازی میکنم و لذت میبرم! اما دیگه سعی کنید عادت کنید هر بازی ای میتونه نقض داشته باشه..

    Sina FateminezhadAmir Hossein006𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉vergil2maxaliushakaramazofVahidvhمنتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,sh77Jim Hawkinsmore
    • Jack Carver گفت:

      مگه اینکه از دکل نقد کریمی بالا برید تا فشاراتون رو سر نمراتش تخلیه کنید :)))

      MR147UNCLE ARTHURSina Fateminezhadچپ دستAmir Hossein006𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉Kuroshosseinfarshadxvergil2maxmore
    • god of war گفت:

      بله فقط وقتی الدن رینگ و میازاکی می اد باید نمره کامل بیاد تو ذهتمون
      چون فقط یک بازی بی نقص وجود داره اونم الدن رینگه
      هر بازی ایی رو شما توش خرد بشی یک دو تا ایراد پیدا می کنی
      ولی باید دید ایا اصلا اون ایراد ها تجربه شما رو تحت تاثیر قرار می دن؟؟؟
      کسی که به الدن رینگ می ده ۱۰
      باید همون طوری گاد رو نقد کنه که الدن رینگ رو نقد کرد
      به دور از تعصب

      ALI_199729Sina FateminezhadGeralt of RiviagoldDota2𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉vergil2max‌yahyabloodborneVisible 6-tigh manmore
      • Mr Hill93 گفت:

        مطعمنی الدن رینگ بی نقصه؟ 😂😂😂
        بعد ۸ ماه عرضه بازی هنو رو pc های های اند و کنسولا افت فریم داره بعد میگه بی نقصه

        The last Elden ring𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉Dota2‌yahyabloodborneهادی صفائیAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگJim Hawkinsmore
      • Vito Scaletta گفت:

        دقیقاً حرف من هم همینه وقتی یه نفر فن میازاکی هست هرچی نقص داشته باشه نمیبینه و ۱۰ میده در حالی که بازی انقدر سخت و حوصله سربر هست که همه سایت ها بازی رو میدن که فن های دو آتیشه سولزبورن نقد کنن اونا هم به بالانس نبودن سختی، نبود تنظیمات accessibility مثل تنظیمات درجه سختی که یه استاندارد هست، انیمیشن های مصنوعی، نبود هیچ داستانی و کلی عیب دیگه چشماشون رو میبندن و ۱۰ میدن ولی من ممکنه همه این عیب ها رو ببینم و ۲ بدم. به نظرم اینجا هم همین اتفاق افتاده نقد هایی که نویسنده به بازی وارد کرده بعضی هاشون مثل شتاب زده بودن داستان و زاویه دوربین قابل قبولن و بعضی ایرادات خیلی سلیقه ای هستن ولی من چون طرفدار gow هستم این ایرادات برام اهمیتی نداره و بهش ۱۰ میدم. ولی اگر فن نبودم شاید ۹ میدادم. ولی نویسندهفن نیست باید اگر بازی های دیگه رو انقدر موشکافانه نقد می‌کنه باسد سعی کنه با بازی مورد علاقه خودشم همین رفتار رو داشته باشه و از عیب ها چشم پوشی نکنه

        The last Elden ringSina FateminezhadXgamer 2323گیمری عادی‌yahyabloodborneهادی صفائی
        • متاسفانه این سبک سولز هم اومد که ی سریا ادعای هاردکور بودن بشون دست بده
          الدن‌رینگ عالیه واقعا اما بدون نقص نیس
          اتفاقا اگه ب ایراد گرفتن باشه، ایرادات زیادی هم داره
          اندازه ای که رگناروک مشکل داره، دو برابرش الدن مشکل داره
          نه گرافیکی نه داستان خاص و جذابی!
          فقط چون میازاکی ساخته
          قبلنا یادمه به بازیای کوجیما هم ایرادی گرفته نمیشد چون کوجیما بازی رو ساخته!

          SadeghVaasSpider-ManSina Fateminezhadنیتن دریک پیرsiavashO2Xgamer 2323علیfarshadxmore
          • بلانسبت شما، جدیداً روی دیگر بعضی کاربرها داره آشکار میشه و کار نقد منصفانه همینه.

            SadeghSina Fateminezhadچپ دستAmir Hossein006Codmw2ArminsiavashO2V3S3MIR...Eternal...more
            • نسبت دیس لایک های این مقاله به لایک هاش یک چیز رو بیشتر ثابت نمیکنه آقای کریمی ، اینکه نقدتون منصفانه نبود!

              Sina Fateminezhadنیتن دریک پیرSpider-ManCodmw2siavashO2Bahramهادی صفائیM2Cian...Eternal...more
              • این که ۷۰ درصد کاربران بدون تجربۀ بازی به سنجش بازی پرداختن و یک نفر هم نقاط قوت و ضعف رو مطرح نکرده و توضیح نداده چرا فلان نکته حقیقت نداره نشان از چی داره؟ یا این که شما حتی توان نقض نقاط ضعفی که مطرح کردم رو نداری نشان از چی داره؟ من اگر لایک و دیسلایک ملاک نوشتن مطلب بود برام ۱۰/۱۰ میدادم و خودم رو راحت میکردم. این موضوع اکثریت و اقلیت دیگه قدیمی شده.

                MHNUNCLE ARTHURgod of warThe last Elden ringSina Fateminezhadچپ دستAmir Hossein006Codmw2siavashO2more
                • “این که شما حتی توان نقض نقاط ضعفی که مطرح کردم رو نداری نشان از چی داره؟”
                  “در قسمت‌هایی که کنترل آتریوس را برعهده داریم، طراحی مرحله خطی‌تر می‌شود و دغدغه‌های آتریوس هر بار که در نقش او قرار می‌گیریم، آنقدر تکراری و بی‌رمق هستند که پیش‌روی روایی را مختل می‌کنند!”
                  این یک‌ بند از مقالتون رو هیجوره نمیتونم درک‌ کنم!
                  از حیث “گیم پلی” بخوایم بهش نگاه کنیم… اولین باری که کنترل آترئوس رو به عهده گرفتیم رفت تا سوالی رو از یورمنگارد بپرسه ، دقایقی بعدش با انگربودا ملاقات میکنه و ماجرا های بعدش ، مراحل نه تنها خطی تر نشده بلکه با نشون دادن کمبت های جدید آترئوس و همچنین انگربودا که بخاطر علاقش به رنگ ها محیط روهم زیبا میکنه تنوع بهش داده شده و کاری میکنه تا نبود کریتوس حوصله ی مخاطب رو حتی واسه لحظه ای سر نبره ، از حیث داستانی هم بخوایم بهش نگاه کنیم… دغدغه های آترئوس بی رمق هستن؟! پس چطور همین بی رمق بودن به پدرش اجازه داد تا اون رو فرد بالغ بدونه و به ماموریت خاص در جهت شناخت بیشتر خودش اجازه ی رفتن بده؟!

                  Sina Fateminezhadgoldgod of warO2
                • مرحله ironwood یکی از خطی ترین مراحل تاریخ بازی های ویدیویی هست حتی قدم بعدی هم مشخصه و مثل یک فیلم سینمایی طرح‌ریزی شده، این بخش نه اجازۀ اسکیپ یک سری اعمال حوصله سر بر مثل جمع کردن میوه رو میده نه میذاره مسیری متفاوت رو طی کنی باید همان مسیری که گیم مشخص شده طی بشه. شما به نظر میاد حتی نمیدونی خطی بودن بازی یعنی چی؟؟ در قسمت های آتریوس بازی محدود میشه و در قسمت های کریتوس سند باکس بر میگرده. و همچنین از نظر روایی بی رمق هستند، پیدا کردن قطعات ماسک اودین هیچ پوینت روایی نداره و فقط اضافاتی برای گیمپلی هست ماسک حتما نباید توسط آتریوس تکمیل میشد ولی بازی force میکنه این موضوع رو چون هدف روایی تازه نمیتونه خلق کنه و سه بخش نسبتاً طولانی بهش اختصاص داده شده. قسمت آیرون وود جذابیت روایی (منظورم بصری نیست) نداره چون نیمی از اتفاقات داستانی این بخش از بازی در پایان gow 2018 برای ما آشکار میشه و واکنش آتریوس هیچ پیش روی در روایت محسوب نمیشه.

                  god of warThe last Elden ringSina Fateminezhadgoldm.rezaSpider-ManO2Bahramامیرحسین نصرتیعلی
                • god of war گفت:

                  مرحله ایرون وودز به نظرتون کسل کننده هستش؟؟
                  پس قطعا با یکی از بهترین مراحل داستانی طرف هستیم
                  (قبلا گفته بودید سکانس دیدار کریتوس با تیغه های اشوب بسیار خسته کننده بود)

                  Sina FateminezhadgoldVisible 6-tigh man
                • با استانداردهای پایین و کج سلیقگی شما، صد درصد شاهکار خواهد بود، ولی من این نقد رو برای شما ننوشتم برای مخاطبی نوشتم که به استانداردها اهمیت میده نه این که هر چیزی جلوش انداختن ازش لذت ببره.

                  Malenia Blade of MiquellaSina Fateminezhadgoldنیتن دریک پیرVisible 6-tigh man
                • god of war گفت:

                  پس استاندارد های ما پایین هست که از این کات سین ها لذت می بریم
                  اوکی هست اقا به هر حال ما بلد هستیم که توهین نکنیم
                  و چیزی که در براش ۷۰ دلار دادیم (جلومون ننداختن) قدرش رو بدونیم وگرنه که پولمون رو از سر راه نیوردیم
                  وقتمون هم که بماند

                  Sina Fateminezhadgoldنیتن دریک پیرVisible 6-tigh manگیمری عادی
              • god of war گفت:

                مرحله ایرون وودز یک مرحله ارامش بخش بود که بعد از بازگشت از یک میدان جنگ با اون فضا سازی و طبیعت و شخصیتی که بهمون نشون می ده کاملا این پیام رو می رسونه که این بازی فقط بکش و جلو برو نیست
                ضمن اینکه در این مرحله کمبت و مبارزه هم داریم و این تعریف اصلا جور نیست
                اسپویل
                از نظر داستانی شما چه طور دیدن اون پیشگویی رو انکار می کنید
                از داستان بازی در همین مرحله هست که تازه مفهوم پیدا می کنه
                در همین مرحله لوکی می فهمه چرا کریتوس اینقدر اسرار داره که پیش گویی ها چرند هستن

                goldVisible 6-tigh man
            • نه کریمی جان سوتفاهم نشه
              روی صحبتای من با شما نبود ♥️

          • A Slash گفت:

            الدن رینگ ایراد داشته باشه هیچکدوم از اینایی که گفتی نیست،بازی مثل دارک سولز ۳ هستش یسری چیزا مخصوص خودش داره که تو قبلیا انقدر بد نیست یه سری نقاط قوت داره که سطحش رو خیلی بالا میبره از نظر بعضیا ۱ پنجم قبلیا بخاطر تغییراتش نیست از نظر بعضیا بهترینه بشخصه بخاطر مشکلات بالانس،باس فایت ها،تکراری شدن بیش از حد دانجن ها و یک سوم پایانی بازی بهش ۹ میدم.خوشبختانه نقد رگناروک بنظر دور از هایپ نوشته شده برحلاف نقد الدن رینگ که طومار تعریف و تمجید بود.رگناروک رو نزدم ولی بزنم هم احتمال زیاد با این نقد موافق خواهم بود.

            Spider-Manهادی صفائی
      • انتظار نداشته‌باش با پروفایل کریتوس حرفاتو کسی منطقی بگیره تو یه فنی و تا زمانی که فنی قطعا منطق نخواهی داشت

        Sina FateminezhadSpider-Manهادی صفائی
  • V3S3MIR گفت:

    آقای کریمی به نظر خودتون یه ذره زیادی نمره کم نکردین واسه دلایلی که در قسمت ضعف گفتین؟ چرا با اینکه قسمت قبلی(۲۰۱۸) این همه از رگناروک عقب تر بود از لحاظ تنوع دشمن ها و حتی دوربین در مبارزه ، بهش نمره ی کامل دادین ، بعد این نسخه که اکثر مشکلات رو برطرف کرده و به اوج هنرنمایی سانتامونیکا تبدیل شده، بهش این نمره رو میدین؟ شاید بگین اون نسخه در برابر سه نسخه ی دیگه یه تحول اساسی بود ولی به نظرم اگه به نسخه ی ۲۰۱۸ نمره ی کامل دادین باید به این نسخه هم نمره کامل می‌دادیم و به نظرم این نمره واقعا کمه. و در بدترین حالت با وجود ایراد هایی که گفتین، ۹/۵ حقشه. هر چند که بازم اینجوری با وجود پیشرفت این نسخه ی رگناروک، نمره ی کامل به نسخه ی قبلی زیر سوال می‌ره.

    goldSpider-Man‌yahyabloodborneVisible 6-tigh manVito ScalettaAmir(PC & PS4)منتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shTyrmore
      • V3S3MIR گفت:

        می‌دونم عزیزم. ولی دارم میگم کسی که داره رگناروک رو نقد می‌کنه ، حتما یه مقایسه ای با نسخه ی ۲۰۱۸ می‌کنه یا نه؟ بنابراین یا این نمره ی ۸.۵ آقای کریمی کمه یا اون ۱۰ که هر منقد گیمفایی به گاد ۲۰۱۸ دادن زیاده. و اگر میخواین بگین که چون دو تا منتقد مختلف نقد کردن بازی رو پس نمرات متفاوته باید بگم به شدت اشتباس. چون اونا که طبق سلیقه نقد نمیکنن( حداقل به گفته ی خودشون) بلکه میان مشکلات بازی رو به صورت دور از تعصب بیان میکنن. پس دارم میگم یا نمره ی اون منتقد عزیزی که به ۲۰۱۸ ده داده غلطه یا این نمره ی ۸.۵. مثلاً به گاد ۲۰۱۸ تو بعضی سایت های دیگه ۹.۵ دادن و این یعنی مشکلاتش رو بیان کردن. ولی وقتی گیمفا به نسخه ۲۰۱۸ ده میده یعنی هیچ کدوم از مشکلات بازی رو بیان نکرده یا حداقل تو نمره لحاظ نکرده

        Spider-Man
        • همه منتقدا در همه جای دنیا بر اساس سلیقه نقد میکنن این در قسمت توضیحات نقد تمامی وسایت های معتبر ذکر شده و سندیتش موجوده پس این ایده اشتباه شما از نقد ها بوده و امیدوارم الان ایده بهتری داشته باشید.

          god of warSina Fateminezhadgoldm.rezaAmir Hossein006Jack CarverV3S3MIR
          • V3S3MIR گفت:

            ممنون آقای کریمی عزیز. که با نهایت احترام موجود تو کلامتون اشتباه یه نفر رو بهش گوش زد میکنید.🙏❤️
            فقط یه چیزی رو نفهمیدم، اگه سلیقه, دخیل باشه در دادن نمره ای که بر اساسش یه بازی قضاوت میشه، پس چجوری مشکل واقعی یه بازی رو بفهمیم؟؟ از کجا بدونیم یه مشکل ذکر شده واقعا مشکله یا از روی سلیقه گفته شده؟

            Spider-Man
            • به این شکل که شما نقد رو میخونید (مشخصاً ۴ هزار کلمه نوشته نشده که فقط به نمرات و باکس نهایی توجه بشه) و وقتی متن رو خوندین با توجه به سلیقه منتقد و درجه منطقی بودن مشکلات و همچنین، این که چقدر این مشکلات برای شخص شما اهمیت دارند، نسبت به خرید بازی اقدام میکنید. مثلا من نقد گیم اسپات در مورد nioh 2 رو خوندم در دوره‌ای، برای این منتقد گیمپلی چالش برانگیز نقطه ضعف بود و ازش ایراد گرفته بود و بابتش نمره کم کرده بود، برای من چالش بیش از حد نقطه ضعف نبود و به همین خاطر تصمیم گرفتم با وجود این نظر منتقد، اقدام به خرید کنم.

              god of warWizard of RigaSpider-ManJack CarverV3S3MIR
  • به شخصه این مشکل شتاب زده بودن داستان رو حس کردم به شخصه فکر میکنم حماسه نورس باید یه سه گانه میشد و مشکل دیگه ای به نظرم تو بازی بود عدم حماسی بودن باس فایت های بازی به خصوص نبرد اخر با تور، حس میکردم میتونستن خیلی جالب تر در بیارنش در هر حال من لذت بردم
    ممنون از اقای کریمی بابت نقد

    Spider-Man‌Mr Hill9377n'zoth the corruptorKratosJack CarverTlou part 2 game of the centuryAllliRoozbehFocusmore
    • Mãhdīær گفت:

      این که باس فایت های پایانی انچنان حماسی نبودن رو یک جای دیگه شنیدم اما هنوز خودم بازی رو به پایان نرسوندم.
      حماسی بودن به دسترسی و قدرت بستگی داره ps4 کنسول ضعیفی هست خیلی هم ضعیفه باید بر اساس شرایط بسنجیم حتی «اسپویل »

      باس فایت اول با ثور با اینکه فوق العاده حماسی بود و خیلی جذاب ساخته شده بود اما مشخص بود کاملا که بر اساس ps4 طراحی شده حتی اندازه محیط و مدلش فایت و غیره رو هم میشد فهمید از این قضیه.
      این حماسی بودن خیلی ربط داره به توانایی هایps4

      Spider-ManGhaderi64علی‌Capitan
  • Spider-Man گفت:

    یه خسته نباشید به آقای کریمی میگم با تمام احترامی که به شما دارم باید بگم که این نقد نباید توسط کسی که طرفدار بسیار سخته بازیه الدن رینگ هستن انجام بشه . چون مهمترین رقیب بازی الدن رینگ گاد اف وار هست که واسه خاطر همون نمره خیلی پایینی به این بازی دادید . دلیل هاتون همه شون رو قبول میکنم و منطقیه ولی نکات مثبتش اونقدر زیاده که نباید به این گیم ۸.۵ داده می‌شد . حتی اگه این بازی به بهترین شکل هم ساخته می‌شد بازم شما به این بازی نهایتا ۹‌.۵ میدادید .
    بعدشم شما چطور به الدن رینگ ۱۰ دادید . هزاران مشکل داشت.
    ۱- انواع و اقسام باگ که واقعا بازی رو مشکل می‌کرد
    ۲- باس های فرعیش بسیار بسیار سطح پایین بود
    ۳- گرافیک شبیه بازی های نسل هفتم بود حالا به من ربطی نداره که گرافیک همه بازی های فرام سافتور اینطوریه ولی یکی از ضعف های همه بازی های فرام سافتور گرافیکشه
    ۴- داستان نسبتا جذابی نداره
    ۵- دوربین بازی مشکلات داره که بعضا منجر به باخت پلیر میشه

    ببینید من خودم عاشق بازی الدن رینگم ولی این مشکلات بهم اجازه نمیده که به این بازی ۱۰ بدم ولی شما چون بسیار بسیار فن الدن رینگ بودید با همه اون مشکلات بهش ۱۰ دادید بعد به گاد اف وار رگناروک ۸.۵ ؟؟
    بازم عضر میخوام از آقای کریمی ولی نباید نقد الدن رینگ به آقای کریمی داده می‌شد و نه گاد اف وار رگناروک . چون شما بسیار بسیار بسیار فن الدن رینگ هستید و از گاد اف وارم بدتون میاد و همین باعث میشه که به الدن رینگ ۱۰ بدید و به گاد اف وار رگناروک ۸.۵ . چون طبیعتا کسی که فن یه چیزه صد در صد اون رو خراب نمیکنه مثلا اگه من نقدش میکردم صد در صد به گاد اف کار رگناروک ۱۰ میدادم و به الدن رینگ زیر ۹.۵ چون من فن بازی گاد اف وارم و عوضه اینکه دنبال مشکلاتش باشم همش میخوام از بازی تعریف کنم ولی چون الدن رینگ رقیب سر سخت گاد اف واره در حین تجربه اش دنبال ذره ای مشکل میگردم که نمره اش رو کم کنم . پس واقعا کار اشتباهی کردید که نقد الدن رینگ و گاد اف وار رو به آقای کریمی دادید . البته به کسی توهین نکردما . من خودم یکی از طرفدار های آقای کریمی هستم ایشون بسیار بسیار آدم با سواد و باهوش هستن

    goldWizard of RigaO2farshadx‌man on fireVisible 6-tigh manVito ScalettaarmanAmir(PC & PS4)more
    • Mãhdīær گفت:

      اقای کریمی رو من قبول دارم این رو واقعا میگم،اما همونطور که گفتم هیچکس نمیتونه ادعا کنه همه جوره همه چی تمامه و تعصب نداره،نه خیر من خودم خیلی جاها تعصب دارم ولی این طوری دیگه مدل جدیدش هست،الدن رینگ ۱۰ و گاد رگناروک ۸/۵
      بازم میگم نظر شخصیه ولی این نظر شخصی خیلی زیاد دخیل شده تو نقد کردن طوری که وقتی میخونی میتونی بفهمی
      الدن رینگ پر از ایراد های ریز و درشت و اعصاب خورد کن بود،باز هم میگم عامل اصلی اعتراض من سلقیس فکر نکنید دارم از یوتیوب دیدن و این چیزا میگم نخیر من بازی رو روز عرضه بازی کردم همون روزی که اومد تا فرداش حدود ده ساعت بازی کردم و کاملا با سند حرف میزنم

      goldنیتن دریک پیرWizard of Riga‌yahyabloodborneVito Scalettaarmanمنتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shPaprikamore
    • god of war گفت:

      حرفت حساب بود امیر جان
      ولی یک نفر می تونه هم الدن رینگ رو نقد کنه هم گاد رو
      فقط باید منصف باشه

      Sina FateminezhadgoldWizard of RigaO2vergil2max‌yahyabloodbornearmanAmir(PC & PS4)منتقد بزرگ صنعت گیمینگmore
    • Spider-Man گفت:

      من بازم میگم که دلیل هاتون قانع کننده بود ولی به هیچ عنوان نمیشه بخاطره اون دلیل ها ۱.۵ از این شاهکار کم کرد. شما درواقع یجورایی به همه طرفدار های گاد اف وار توهین کردین . اگه نقد الدن رینگ هم مثل این نقد میکردین به نظرم باید باید و باید ۸ می‌گرفت . یعنی اصلا مشخصه که تو نقد الدن رینگ آقای کریمی میخواد از مشکلاتش چشم پوشی کنه که حالا مثلا یه چند تا هم مشکل داشت ولی نمیشه به بازی زیر ۱۰ داد (اگه نقدشون رو برین بخونین متوجه میشین ) . خب عزیزمن هر بازی که مشکل داشته باشه نباید به هیچ عنوان نمره ۱۰ بگیره دیگه تعداد مشکلاتش زیاد باشه که هیچ . ولی بخاطره اینکه بسیار بسیار طرفداره بازی های فرام سافتور مخصوصا الدن رینگ هستن خب صد در صد هرکی جای ایشون باشه به بازی ۱۰ میده من خودمم میگم اگه فن یه بازی باشم که خیلی مشکل داشته باشه و متاش هم زیر ۸۰ میشد بازم بهش ۹.۵ میدادم چون عاشق اون بازیم . مشکل از اون کسی که آقای کریمی رو برا نقد بازی الدن رینگ و این بازی انتخاب کرده . یعنی چه من چه شما و چه هر انسانی که از یه چیز خیلی خیلی خوشش میاد از اون تعریف میکنه و تلاش میکنه که بگه فلان چیز محشره و هیچ مشکلی نداره . به نظرم که باید و باید نقد جفت این دوتا گیم به یه نفر داده می‌شد نه آقای کریمی که عاشق اون بازیه و درست از رقیب از اون بازی بدش میاد . پس لطفا عزیزان به آقای کریمی حرف های نامربوط نزنید که چرا نمره این بازی رو کم داد یا هزار تا چیز دیگه .
      یعنی الان که نقد داده شده به آقای کریمی و ایشون هم طبیعتا از بازیه گاد اف وار رگناروک بدشون میاد دنباله ذره ای مشکل هستن که نمره ازش کم کنن حتی مثلا چند تا باگ خیلی کوچیک . ولی درست برعکس گاد اف وار ، ایشون از مشکلات بزرگ بازی الدن رینگ چشم پوشی میکنن که این بازی شاهکاره و نمیشه بخاطره فلان مشکل ازش نمره کم کرد . بازم میگم طبیعیه چون فن سر سخت الدن رینگه .
      در ضمن از همون موقع که متوجه شدم که قراره آقای کریمی گاد اف وار رگناروک رو نقد کنه ، فهمیدم که نمره زیر ۹ میده . اگه نظراتشون رو درمورد گاد اف وار رگماروک بخونید متوجه حرفم میشید .
      اگر ، اگر و اگر به الدن رینگ اینطوری مشکل می‌گرفتید و دنباله ذره ای مشکل بودید به نظرم که مشکلات بازی الدن رینگ بیشتر از ۵ مورد هست حالا من خیلی هاش رو بالا نگفتم ( نظر قبلی ) ولی واقعا مشکلات زیادی داشت .
      در کل که دلیل کم کردن ۱ نمره بیشتر از بازی فقط و فقط سلیقه آقای کریمی بود . یعنی اگه آقای کریمی عاشق بازی گاد اف وار صد در صد بدون هیچ شکی بهش ۱۰ میداد و اگه درست بر عکس این از الدن رینگ بدش میومد بهش ۸.۵ میداد بهانه هم زیاد داشت برا نمره کم کردن . ایشالله که دیگه کسی که عاشق یه بازیه و یا از یه بازی به شدت متنفره ندین نقد کنه و به کسی بدین که به اون بازی هیچ حسی نداشته باشه و به صورت کاملا منطقی نمره و نه از حقش بیشتر باشه و نه کم
      ولی از نظر خودم نمره بازی الدت رینگ :۹۵
      نمره بازی گاد اف وار رگناروک : ۹۵
      من به این بازی ها این نمره رو میدم چون واقعا از جفتشون لذت بردم و چون فن او بازی هم از اون یکی نمره کم نمیکنم

      goldWizard of Rigaگیمری عادی‌yahyabloodborneVisible 6-tigh manVito ScalettaAmir(PC & PS4)Ahmad_bkVahidvhmore
      • درود بر شما،
        پیش از این در بررسی Elden Ring هم چند نکته رو ذکر کرده بودم که در این هم بهشون اشاره میکنم:
        ۱- نقدها Opinion هستند، اگر حرف من رو قبول ندارید میتونید باکس توضیحات IGN یا GAMESPOT حول این که تعریف از نقد چه هست رو بخونید. نقد تا درجه‌ای از نظرات ساختاری و Objective پیروی میکنه به خصوص در مسائل فنی و کمتر در روایت، اما وقتی نمرات بالای ۸ هستند اصولاً موضوعات ریزی باعث این تفاوت نظر شده. دوستانی که با ۸.۵ مخالف هستند این نمره انحرافی بزرگ محسوب نمیشه و سلیقه متفاوت میان من یا منتقد gamespot که به بازی ۹ داد در ۰.۵ نمره خلاصه میشه. پس بله صد درصد نظرات شخصی و گرایش به نوعی از بازی تاثیر گذاره اگر شخصی عاشق آثار سینماتیک باشه هم میتونه کج فهمی ایجاد کنه.

        ۲- من و هیچ منتقد دیگری به بازی ها با حساب و کتاب دقیق نقص ها نمره نمیدیم همانطور که باکس نقد الدن رینگ من به مشکل نرخ فریم ایراد وارد کرده بود یا نقدهای بسیاری از سایت ها باکس منفی رو خالی میذارن اما از بازی نمره کم میکنن، متن نقد در حقیقت نمره رو باید توجیه کنه اینطور نیست که بگیم هر نقص -۰.۲۵. الدن رینگ از نظر شخصی من، یک تغییر رادیکال برای خود فرام سافتور و یک تاثیرگذاری برای صنعت گیم خواهد بود و رویکرد مینیمال بازی نسبت به UI و راهنمایی رو لایق نادیده گرفتن ایرادات میدونستم. من روی بازی های فرام سافتور هم تعصبی ندارم و بازی DARK SOULS 3 برای من فراتر از ۸.۵ نیست و در حقیقت به غیر از دارک سولز ۱ و الدن رینگ هیچ اثری دیگری از فرام سافتور رو لایق نمره کامل نمیدونم. RAGNAROK طبیعیه که به عنوان سیکوئل تاثیرگذار و تغییر رادیکال نباشه اما این فکت رو عوض نمیکنه که یک قدم رو به جلو برای گیمینگ نیست و پذیرای ریسک به هیچ وجه نبوده این موضوع من رو از ارفاق وا داشت.

        در نهایت این فقط یک Honest Review بود نه من شخص معروفی هستم نه در توییچ فعالیت دارم نه کسی چهره من رو حتی دیده که بخوام برای دیده شدن نمره ۸.۵ بدم. این نمره ای بود که به نظرم بازی حقشه و وقتی هایپ کاهش پیدا کنه عده بسیاری حداقل اگر در جمع بهش اعتراف نکنن از سر غرور، در قلب خودشون به این موضوع پی میبرن.

        امیدوارم موفق باشید، تفاوت عقیده ما امیدوارم باعث درگیری یا ناراحتی نشه.

        .VaasAtomic SoldierSpider-ManSina Fateminezhadm.rezaWizard of RigaM2CianعلیMR_Williammore
        • “به غیر از دارک سولز ۱ هیچ اثری دیگری از فرام سافتور رو لایق نمره کامل نمیدونم.”
          به الدن رینگ کامل دادین که🤔

          O2علیfarshadxگیمری عادی‌armanVahidvhSpider-ManDeleted accountشرکmore
        • god of war گفت:

          بله شخص معروفی نیستید
          ولی نقدتون توسط یکی از بزرگ ترین سایت های گیمینگ ایران {اگه بزرگ ترین نباشه} منتشر شده

          goldگیمری عادیSpider-Man‌Visible 6-tigh manarmanTlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگ
        • Spider-Man گفت:

          بابا چه درگیری یا ناراحتی . من از شما تو هر مقاله درس های زیادی در دنیای گیم گرفتم و شما واقعا واقعا ادم بسیار با سوادی هستین دیگه در کل برای یکم پیشرفت باید یه انتقاد هایی به شما بکنونیم که پیشرفت بکنید وگرنه من نه چیزی از گیم میدونم .
          میدونید چیه گاد اف وار رگناروک یه دنباله است مثل گاد اف وار ۲ یا انچارتد ۲ و ۳ یا بتمن ارکام سیتی و یا خیلی از دنباله های موفقی که جفت نسخه هاشون تو یه نسل عرضه شدن ، تقریبا تغییراتشون اندازه گاد اف وار رگناروک بودن که همه این بازی ها دنباله های بسیار موفقی بودن ولی نسبت به نسخه های قبلی تغییرات بزرگی نداشتن فقط نقص های نسخه قبلی رو رفع و از همه لحاظ پیشرفتش میدادن که بشه یه بازیه کامل و بی نقص . گاد اف وار رگناروکم درست همینطوریه ‌ درسته که نسبت به نسخه قبلی تغییر انقلابی نداره ولی به هر حال هر چی نسخه قبلی مشکل داشت رو حل کردن و از همه لحاظ هم نسبت به نسخه قبلی پیشرفت دادن . مثل گیم پلی که نسخه قبلی یه ضعف هایی داشت که تو این نسخه به اوج خودش رسیده ، گرافیکش که واقعا پیشرفت کرده ، با اینکه نسخه قبلی مراحل فرعیش مشکل نداشت ولی تو این نسخه پیشرفت قابل توجهی کرده اما شما اون رو تو نکات مثبت نگفتین . خلاصه اگه شما الان برید نسخه قبلی رو بازی کنید کامل پیشرفت رو حس میکنید (چون خودم اینکار رو کردم میگما) . خب حالا وقتی تمام ضعف های نسخه قبلی رو درست کردن و در هر زمینه پیشرفت کرده آیا حق این بازی ۸.۵ هست ؟؟؟
          البته که این نظر نقد کننده محترم هست و باید بهش احترام گذاشت به هر حال هرکی یه نظری داره ‌.
          الان من خودم به رگناروک ۹.۷ از ۱۰ میدم به هر حال این یه نظر شخصیه
          ولی اون بیچاره ای که الان چهار ساله منتظر گاد اف واره و میخواد که آخر ماه بخرتش الان با خوندن این مقاله پشیمون میشه در حالی که ارزش این بازی ۸.۵ نیست .
          یعنی من خودم که نقد رو میخوندم یه لحظه شک کردم که شاید من اشتباه میکنم و این بازی یه بازی سرفا سرگرم کننده هست . خب دیگه ببنید اون کسی که میخواد بازی رو بخره با خودش چی فکر میکنه ‌.
          به هر حال من میگم که اگه به این در این حد سخت گیرانه کردید باید در همون حدم به الدن رینگ سخت گیری میکردید . بازم حدقعا بخاطره مشکلاتی مثل افت فریم ، باس های فرعی نسبتا ضعیف کار شده ، گرافیکی که مثلا یه نفر به اسم متای ۹۶ میره بخره اصلا رضایت کننده نیست ، باگ هایی نظیر دوربین که بعضا منجر به باخت پلیر میشه از نظر من باید حدقعا یه نیم نمره کم میکردید . چون الان شما به الدن رینگ ۱۰ دادید خب یعنی چی یعنی اینکه این بازی هیچ و هیچ مشکلی نداره و در تمامی زمینه ها درجه یک هست . درحالی که چند تا مشکل کوچیک داره .
          بازم میگم نباید به منتقد بخاطره نمره پایین تر توهین کرد بلاخره نظر شخصیه یکی می‌بینید به یه بازیه چرت و حوصله سر بر که متاش زیر ۸۵ هست ۱۰ میده یکی میبینی به بازی که متاش ۹۷ هست زیر ۸ میده .
          ولی من بازم میگم که طبق نظر هایی که قبل از منتشر شدن بازی داده بودید ، مطمئن بودم که بهش زیر ۹ میدید یعنی یه چیز مشخص بود .
          ولی از نظر خودم گاد اف وار رگناروک تو بعضی قسمت ها یه ذره ضعیف عمل کرده است . حالا نمیگم تو داستان چه اتفاقی میوفته ولی در بخش بازی حوصلتون سر میره . اونم بخاطره کارگردانی اریک ویلیامز که نتونسته اون بخش رو به شکل محشر درست کنه . با اینکه بسیار بسیار فن بازی گاد اف وار رگناروکم ولی هم به این نسخه و نسخه قبلی ۹.۵ میدم . چون نسخه قبلی واسه خاطر یه سری موارد مثل کمبود دشمن ها و باس ها و کمبود انیمه ها نمره اش ۹.۵ بود . این نسخه با اینکه اون مشکلات رو حل کرده تست و از هر لحاظ پیشرفت کرده ولی در بعضی از قسمت ها دوباره ضعیف عمل کرده که بازم بهش ۹.۵ میدم

          بازم خیلی خیلی خیلی عضر میخوام ولی باید و باید نقد رو به کسی میداد که نه عاشق این بازی هست و نه ازش بدش میومد . چون اگه یکم نزدیک این دوتا باشی دیگه نقد عادلانه نمیشه و باعث میشه اون بازی بیشتر از حقش یا کنتر از حقش رو بگیره . ولی بازم میگم که باید به نظر منتقد احترام گذاشت
          درکل این گیم انتظار چهار سال رو داشت حدقعا برا من

          goldمحمدامین حیدریعلیگیمری عادی‌yahyabloodborneهادی صفائیarmanAmir(PC & PS4)امیرحسین نصرتی
          • متذکر شدم من بابت عدم تحول بازی نسبت به نسخۀ ۲۰۱۸ نمره کم نکردم و انتظار اینچنینی هم نداشتم قبلا از این بابت دفاع هم کرده بودم از بازی. اما فکر کنم اشتراک نظر داشته باشیم که جایزه‌ای بابت تحول در صنعت گیم یا تاثیرگذاری هم نمی‌توان به بازی داد و من نظری خنثی در این باره دارم و چیزی در بازی ندیدم که بابت اون از ایرادات فاکتور بگیرم به عنوان مثال، ویچر ۳ در زمان عرضه مشکلات زیادی از دیدگاه باگ و عدم پولیش داشت و یه سری ایراد هم در سیستم مبارزات داشت اما من این دو مشکل رو وارد نمیدونم چون در زمینۀ questهای جانبی فراتر از اثار اوپن ورلد رفت. تاثیر گیمپلی ضعیف در tlou 1 هم کم میدونم چون بازی در زمینه روایت تا حدودی دستاوردهایی داشته. قضیه همینه من در رگناروک دستاوردی نمیبینم که بابتش از نقوص بازی بگذرم.

            همچنین، من برای ragnarok نمرۀ ۸ رو در نظر گرفته بودم در ابتدا اما ماموریت های جانبی شگفت زده‌ام کرد وگرنه من این نمره رو کاملاً عادلانه میدونم، اگرچه مشخصا عده‌ای با نمره های بالاتر موافق هستند.

            و پارت اول کامنت قبلیم این بود که opinion مهمه. بازی الدن رینگ و رگناروک آنقدر متفاوت هستند که هر منتقدی نقدش کنه به سمتی جهت خواهد داشت یا گیمرها به سمت سینماتیک جهت دارند یا به سمت بازی هایی شبیه به الدن رینگ و دور از سینمایی که هر جور نقد ها رو پخش کنیم بین این افراد نتیجه عادلانه رو شاید نده.

            محمدامین حیدریJack CarverعلیMR_Williamhosseinگیمری عادیSpider-Man‌RoozbehFocus77more
    • کاملا درست میگی امیر جان. من خودم خیلی آقای کریمی رو قبول دارم و نظر ایشون همیشه برام محترم بوده ولی اینبار به نظرم آقای کریمی زیاده روی کردن.
      اولا به شخصه به عنوان طرفدار قدیمی و صد آتیشه گاد که همه ی نسخه هاشو تجربه کردم، من به هیچ یک از بازیای گاد نمره ۱۰ نمیدم جز گاد۲، اما رگناروک در بدترین شرایط ممکن برای من ۹ بود، اونم اگه دیگه خیلی بخوام سخت گیر باشم وگرنه نمرش ۹/۵.
      در مورد الدن رینگ که گفتی، از یه حرفت خیلی خوشم اومد. اینکه گرافیکش نسل هفتمیه و اینکه درسته همه ی بازیای فرام سافتور گرافیکشون پایینه اما دلیل نمیشه به خاطر این از بازیاش انتقاد نشه و نمره کم نشه. نمیشه گفت چون فرام سافتور بازی رو داده پس نباید از گرافیکش انتقاد کرد. اگه بخوایم اینطوری باشیم نسل ۱۰ و ۱۱ هم فرام سافتور بازی میده و گرافیکش همچنان شبیه الدن رینگ میمونه. باید انتقاد کرد تا فرام سافتور یه دستی به گرافیک بازیاش بکشه.
      خلاصه اینکه منم مثل خودت نظرم اینه که نقد و بررسی گاد و الدن رینگ رو بهتر میبود که آقای کریمی با تمام احترامی که برای ایشون قائلم، انجام نمیشد یا نهایتا فقط نقد الدن رینگ توسط ایشون انجام میشد و اصلا نقد گاد توسط ایشون نباید انجام میشد.

      goldمحمدامین حیدریyahyabloodborneهادی صفائیVito ScalettaAmir(PC & PS4)منتقد بزرگ صنعت گیمینگSpider-ManTyrامیرحسین نصرتی
    • با تمام احترامی ک برای اقای کریمی قائلم باید یگم لطف میکردین این بازی نقد نمیکردین خیلی یه طرفه نقد کردین اونم معلومه چرا !!!

      goldJack CarverO2Xgamer 2323گیمری عادیfarshadx‌Vito ScalettaarmanAmir(PC & PS4)more
    • mahdy گفت:

      بابا ولش کن با حرف ایشون که اتفاقی نمیفته در ضمن شما باید منتظر این نقد میبودید چون همه از گرایشات اقای کریمی با خبر بودیم!!

      siavashXgamer 2323علی اسعدیMr Hill93m.firelink
    • H گفت:

      این اولین بار که کامنت میزارم چون کامنت خیلی مسخره ای دادین
      سر صحبت ام با اوایل کامنتتونه که میگید چون آقای کریمی طرفدار x بازیه پس بخاطر اون بازی به y بازی نمره ای کمی داده من یه سوالی از شما دارم (کاملا هم با حرفت مخالم) خوب که یعنی چی مثلا نمره آقای کریمی میخواهد چکار کنه یا اصلا چه فایده ای برای آقای کریمی داره یعنی چون ایشون به بازی امتیاز ۸.۵ داده الان یعنی همه قبول کردن بازی ضعیف تر الدن رینگ هست مثال فیمس ترین منتقدهای سینما که به یه بازی نمره میدن خیلیا اصلا اهمیت به نظرشون نمیدن(امیدوارم ناراحت نشید از مثالی که زدم آقایی کریمی اگه کامنتم رو دیدید من خیلی برای شما احترام قاعلم) حالا فرضا بازم حرفت درست بازم میرسیم به همون سوال چی گیر آقایی کریمی میاد یا اصلا چی شده من نه الدن رینگ تجربه کردم نه گاد اف وار متاسفانه ولی هردو بازی رویکرد متفاوتی دارن یکی بازی سینماییه که گیم پلی منبطق با داستانشه و اهمیت اصلی مال داستان و نحوه روایت اونه حالا اون یکی رویکرد مخالفی داره اهمیت اصلی گیم پلیه

      خلاصه دیگه نمی خواهم چیزی بگم با اینکه اقایی کریمی رو نمیشناسم و کاری هم جز حمایت نمی تونم انجام بدم اما تحسین شون میکنم که بخاطر این نقد نه مثال سردبیر قبلی به هر بازی بگن شاهکار یا اصلا مشکلات بازی و رو بخاطر نکات مثبت از نظر خودشون بیخال شن شما تو ریاضی هم وقتی میخواهی یه عدد مثبت با منفی جمع کنی حاصل نهایی کم میشه بعدشم انتقاد کردن اصلا چیز بدی نیست انتقاد به گاد وار اسنشن بود که باعث شد دوگانه نورس به وجود بیان

      باتشکر ازشما آقایی کریمی بخاطر نقد

      محمد حسین کریمیمحمدامین حیدریJack CarversiavashعلیTlou part 2 game of the century
    • امیر کامنتت رو خوندم خیلی دوست داشتم الدن رینگ بازی می‌کردم تا بتونم نمود صحبتاتو توی قضاوت خودم ببیینم… چون تا این لحظه من که فن سری هستم نمره‌م بیشتر از ۹ نیست (اگرم کمتر باشه جنایته)… البته بازی‌های میازاکی هم همیشه به نظرم اورریتد بودن ولی خب نظری ندادم و گذاشتم پای اختلاف سلیقه‌م…

      محمدامین حیدریAXEL STONEعلیSpider-Manهادی صفائیVahidvhمنتقد بزرگ صنعت گیمینگTyr
  • GrandWarden گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما جناب کریمی عزیز‌. تشکر فراوان بابت این نقد فوق عادلانه و تبریک به شما برای بهره مندی از چنین قلم شیوا و روانی. بررسی کاملا منصفانه هست و خیلی برام جالبه جملاتی که آماده کرده بودم تا در پست بررسی بازی با دوستان به اشتراک بگذارم عینا در متن شما آورده شده؛ در هر صورت اجازه بدید بنده هم نکاتی که تا به اینجای تجربه خودم از بازی به دست آوردم و خیلی مختصر پایین فهرست کنم:
    * مشکل تنوع پایین دشمنان و باس ها و مینی باس ها کاملا برطرف شده و از این حیث عملکرد سانتا مونیکا در توجه به انتقادات به بازی قبلی قابل تحسینه.
    * بازی شروع فوق طوفانی ای داره منتها همانطور که شما هم بهش اشاره داشتید بعد از اتفاقات ابتدایی و اون باس فایت عظیم، ضرباهنگ بازی از لحاظ روایی افت میکنه که حداقل برای من خوشایند نبود.
    * تا بحال چندین بار از کمبود ویژگی “حماسی بودن” در بازی ۲۰۱۸ انتقاد شده که خوشبختانه رگناروگ از این نظر هم نسبت به بازی اورجینال در وضعیت بهتری قرار میگیره.
    *بازی از لحاظ گرافیکی پیشرفت های قابل توجهی نسبت به نسخه ۲۰۱۸ کرده و با وجود اینکه بعضی از لوکیشن ها مشابه بازی قبلی هستند باز هم دقت بیشتری به محیط ها شده و قابل تقدیره.
    * اما به نظرم چیزی که حداقل تا به اینجای کار ناراحتم کرده، بیش از حد آشنا بودن گیم پلی بازیه که به هیچ عنوان چیز بدی نیست ولی شاید انتظارات من بیش از حد بالا بوده. بازی تقریبا ۹۰ درصد انتقاداتی که به عنوان اصلی وارد بود رو رفع کرده اما من چیز بیشتری لازم داشتم. شاید به این خاطر که خواستار جهشی به بزرگی تلو ۱ به تلو ۲ داشتم که باز هم تاکید دارم “فعلا” محقق نشده.
    * در انتها به نظرم کار درستی کردند که تصمیم به دوگانه کردن بازی گرفتند چون احساس میکنم گیم پلی کشش لازم برای سه گانه رو نخواهد داشت.
    به نظرم اگر نمره بازی ۹ میشد خیلی بهتر میشد.
    جناب کریمی اگر اشتباه نکنم در رابطه با پازل های بازی قبلی انتقاداتی نسبت به استفاده بیش از حد از پرتاب تبر داشتین که توی دنباله از BOC هم در این زمینه استفاده شده. به نظرتون این نکته کافی بوده یا نه؟

    محمدامین حیدریAXEL STONEhossein‌Visible 6-tigh manVito Scalettaحسین غزالیامیر حسینVahidvhO2more
  • Capitan گفت:

    احسنت آقای کریمی 👍
    به امید روزی که همه منتقد ها بدون ترس بازی ها رو مورد نقد قرار بدن
    و پلیر ها تعصباتشون رو کنار بزارن
    و بفهمن که هیچ چیزی تو این دنیا بی نقص نیست

    goldO2Xgamer 2323hossein‌vergil2maxVisible 6-tigh man77Vito Scalettaarmanmore
  • الان هم قطعا شاهد گارد گرفتن دوستان هستیم چون اصلا به هیچ وجه نمیتونن قبول کنن این نمره رو برای گاد اف وار ببینن … ینی منتقد رو میبرن زیر سوال ، جوری که از قبل تو ذهنشون این بوده که اگر اقای. کریمی این بازیو نقد کنه باید حتما ۱۰/۱۰ باشه یا تهش ۹.۵ و اصلا هم تجربه ای که کرده رو الان قبول نخواهند داشت مث روز روشنه که این اتفاق میوفته… بس کنید دوستان.. هیچ گیمی کامل نیست نقص هایی داره …

    𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉hossein‌Visible 6-tigh man77منتقد بزرگ صنعت گیمینگعلیهادی صفائیmajidamTlou part 2 game of the centurymore
    • هیچ گیمی کامل نیس بله
      پس نباید به بعضی از بازیا نمره ۱۰ داد دیگه، نه؟

      Spider-ManXgamer 2323𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉گیمری عادی‌Visible 6-tigh manVito Scalettascorpionesمنتقد بزرگ صنعت گیمینگyahyabloodbornemore
      • شما چشم اینو ندارین ببینین الدن رینگ نمرش ۱۰ شده! چرا؟!
        ینی حتما باید گاد رو سر تر بدونین؟ چون اسمش گاده که قرار نیس گاده صنعت گیم هم باشه تابو نسازین از یچیزی
        بعدشم نمره الدن ۹۶ و گاد ۹۴ پس تو میانگین هم بهتر بوده اقای کریمیم ۱۰ داده ، مثل کلی از سایتای دیگه
        بعدشم گیم اسپات به گاد ۹ داده ، اقای کریمی ۸.۵ ینی اینقد تفاوتشه؟ چقد فشاری شدین بسه بابا اینقد حسادت به الدن رینگ ؟؟

        goldO2siavashهادی صفائیJack CarverXgamer 2323𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉‌
        • والا ما فشاری نشدیم شما ایکس فنا شدین
          ما هم الدن رو تجربه کردیم هم گاد
          هر دو فوق‌العاده ظاهر شدن
          و هر کدوم تو سبک خودشون عالی هستن
          اون متا واسه فکر کنم ۸۶ نقد هستش! گاد تعداد نقد خیلی بیشتری داره
          توجیه نکنید اینو دیگه

          گیمری عادیRoozbehFocus𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉
        • تو خودت یه هیتر کامل هستی و فشار میخوری از سری گاد
          در حدی که دیدمت همیشه تمامی مقاله هاشو دیس میدی همینطور کامنت های من و تمامیو
          آنقدر هم حلقه های بزرگ یا همون الدن رینگ رو که از دکلش بالا رفتی رو با گاد او وار مقایسه نکن
          اصلا برام مهم نیست متاش شده باشه ۹۶ یا نه چون گاد او وار برای من تا الان جذاب تر بوده
          و اینکه الدن رینگ و گاد او وار هر جفتشون بازی های خوبی هستن
          ولی تنها مشکلی که فقط هست حضور فن بوی های فشاری مثل توعه که تا الدن رینگ رو دیدن از دکلش بالا رفتن البته فقط تو نیستی
          نمیگم بازی بدیه اما انقلابی نیستش و هیمن میازن فشاری فن بوی بودن شماهارو نشون میده
          چقدر فشاری شدین شما کودک‌ سالا بسه بابا انقدر حسادت به گاد رگناروک؟؟

          گیمری عادی
  • نمره داده شده به بازی (۸.۵) منطقی به نظر میرسه . بالا بردن غیر واقعی نمرات بازی برای جایگاه بالاتر از سوی برخی سایتهای با اهداف مشخص با امتیاز ۱۰۰ ،واقعا برای این بازی مضحک بود .

    goldWizard of Riga‌mohammadsh3785Vahidvhمنتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shهادی صفائیSolid snake foreverJim Hawkinsmore
  • scorpiones گفت:

    سلام
    اون ایراد هایی که گفتید اونقدر ارزش نداشتن که ۱/۵ نمره از بازی کم کنید و بعضیهاش کاملا سلیقه ای بود.

    gold‌yahyabloodborneVisible 6-tigh manمنتقد بزرگ صنعت گیمینگgod of warA,,shUNCLE ARTHURTyrهادی صفائیmore
  • mh.p گفت:

    همیشه نقدهای آقای کریمی جزو بهترین‌ها بودن و ایشون بسیار بادقت به نقد این بازی پرداختن.
    درسته که این بازی ایراداتی هم داره اما چیزی از شاهکار بودنش کم نمی‌کنه و هیچ بازی تا حالا وجود نداشته که بدون نقص باشه رگناروک هم از این قضیه مستثنا نیست.
    امیدوارم همتون تجربش کنید و لذت ببرید.🔥

    UNCLE ARTHURMR_William‌77محمد حسین کریمیهادی صفائیگیمر غمگینامیرحسین نصرتیعلیDark.knightmore
  • فوربیدن وست دیگه ای از طرف سونی
    مرسی بابت نقد که مفصل و پرجزئیات بود
    همه اون نکات منفی ای که میگفتم و سونی فن ها دیسلایک میدادن هم گفته شده

    میتونست رقیب خوبی برای الدن رینگ باشه اما باز هم سونی طرفدارانش رو ناامید کرد
    واقعا متای بالای ۹۰ برای همچین گیمی خنده دار هست و نمره واقعیش همون دور و بر ۸۰ هست

    goldhossein‌منتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shهادی صفائیحاج عرفانگیمر غمگینharvey bentman on firemore
  • Mãhdīær گفت:

    جالبه
    شاید هم غیر قابل فهم
    نظری ندارم،و نخواهم داشت و نخواهم داد،بیشتر شبیه یه تراژدی خنده دار و جوکه که به قصد دیگه ای نوشته شده،خسته نباشید.
    اصلا به نقد و نمره کاری ندارم نظر هر کسی محترمه و اقای کریمی هم دلایل خودشو داره،باز خداروشکر اون دوستانی که دنبال یه بهونه برای هیت بودن دلیل پیدا کردن و گرنه این نقد به خودی خود مشکلی نداره حداقل از نظر شخصی

    امیر حسینMr Hill93منتقد بزرگ صنعت گیمینگهادی صفائیامیرحسین نصرتیJim HawkinsDark.knightyahyabloodborneCapitanنیتن دریک پیرmore
  • monika.sheyda گفت:

    هر چقدرم امتیازش کم باشه از ارزشهای این بازی کم نمیشه

    𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉‌yahyabloodborneVisible 6-tigh manVito ScalettaarmanMr Hill93A,,shهادی صفائیm.firelinkmore
  • Ali slh گفت:

    نقد عالی بود حیف که به صورت مستقیم نشد تجربه کنم ولی هفته دیگه انشاله با این نقد خوب شما تجربه به لذت حداکثری میرسه

    ‌77armanCapitanmajidamTlou part 2 game of the centuryگیمر غمگینJack Carver
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    واقعا دلم نیومد دیسلایک بدم به هر حال برای نوشتن نقد زحمت کشیده شده و بابتش ممنونم این نقد نظر آقای کریمی در مورد بازی هست و تمام. متاسفانه نه نقد رو پسندیدم نه نمره ایی که به بازی دادین دلیلشم این هست که تجربه بازی در ۱۴ ساعتی که تا الان سپری کردم بسیار دلچسب و عالی بوده و از نظر من رگناروک به شدت عالی ظاهر شده و براحتی میتونم به بازی لقب یک شاهکار بدم از نظر من قطعا هست، انگار که ۲ تجربه متفاوت از بازی داشتیم و خیلی ها دارن و خواهند داشت ظاهرا در ۲ دنیای مختلف در باورهامون بازی ها رو تجربه میکنیم مخصوصا همین رگناروک، ای کاش شما هم‌ مثل ما لذت زیادی میبردید در حد یک شاهکار اینجا میشه گفت خوشبحال ما 😂 به هر حال ویدیو گیم همینه دیگه یکی ۸.۵ میده یکی ۹.۵ میده یکی ۱۰ میده یکی هم یوهو دیدی ۷ داد یکی ایراد میگیره یکی کیف میکنه و سال ۲۰۲۲ هم تموم میشه به همین سادگی …

    UNCLE ARTHURAmir Hossein006‌PARASITE EVE 2Visible 6-tigh manامیر حسینVahidvhمنتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shTyrmore
    • god of war گفت:

      اقا محسن عزیز خیلی منتظر بودم ببینم واکشنتون به این نقد چیه
      که خب شما هم انگار نخوندینش!
      و باهاش مخالف هستید

      UNCLE ARTHURmatinesfهادی صفائیامیر حسینPaprikaعلیCapitan
    • Fight Club گفت:

      Mohsenj74
      والا حقیقتا نقد جالبی نبود تا یه جایی خوندم و ولش کردم
      اوردن یه سری کلمات در کنار god of war حقیقتا جالب نیست…
      تعریف و تخریب با هم کاملا استادانه!
      کلمه و جمله هایی از قبیله :
      بلاک‌باستر
      خدای جنگ و مارول، پیوندتان مبارک!
      والا بنده شخصا انچنان فنه این بازی نیستم…
      ولی این بازی برای همه از جمله خودم قابله احترام و عزیز هست…
      فکر نکنم کسی دوست داشته باشه این کملات تو نقد عنوانی که این همه سال منتظرش بوده استفاده بشه
      برای بنده الدن رینگ جزئ ۳ بازی برتر زندگیمه
      همین بازی تو همین سایت … توسط اقای کریمی ۱۰ گرفت
      ایا elden ring ایراد نداشت؟
      معلومه که داشت… هیچ عنوانی کامل نیست
      از ایرادی که باس های دانجن هاش بود تا گرافیک نسبتا نسل هشتمیش تو نسل ۹ و غیره
      ولی بازی انقدر استانداردهاش بالا بود ۱۰ از ۱۰ کمشه..
      حالا خود بنده ۱۵ ساعته تقریبا Ragnarok رو تجربه کردم
      بازی یه سری ایرادات بهش وارده … ولی واقعا ۸.۵ به بازی با این استاندارد ها یه خورده غیرمنصفانه هست…
      در نهایت میرسیم به این حرف و سخن ….. که هر کسی نظری داره
      ولی..
      وقتی سخن و نقد ما جایگاهی داره باید همه جوانب رو در نظر بگیریم
      ببخشید زیاد شد…:))))))

      KdKdgoldAXEL STONEWizard of RigaJack CarverOld_Gamers‌KratosCOBALTهادی صفائیmore
      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        مخلصم داداش با حرفات کاملا موافقم چیز بیشتری نمیتونم اضافه کنم به جز اینکه اقای کریمی تو ویدیو گیمی که دوس داره بازی های نظیر رگناروک جایگاه خیلی بالایی ندارن و همین انگار و نه قطعا در نقد تاثیر گذار بوده که به نظرم خوب نیست.
        .
        شما به ما همیشه طولانی و زیاد ریپلای بزن باعث افتخاره 🌷

        Mehdi_Morgan‌yahyabloodborneTlou part 2 game of the centurySpider-Manعلی اسعدیمنتقد بزرگ صنعت گیمینگهادی صفائیArthur morgannscorpionesmore
      • Capitan گفت:

        «آوردن یه سری کلمات کنار god of War جالب نیست»
        چرا؟
        چون من سونی فنم و گاد جزو اعتقادات منه 😂

        SadeghJack CarverOld_Gamers‌KratosCOBALTهادی صفائیTlou part 2 game of the centurySpider-ManMr Hill93more
      • درود بر شما،
        انشاءالله در آینده بتونیم نقدهایی بنویسیم به مذاق شما هم خوش بیاد و پیشرفت کنیم.
        در مورد قضیه مارول در تعجبم که کنار هم گذاشتن این اثر و فیلم‌های مارولی رو توهین تلقی کردید. من شباهت با آثار مارول رو با تمام وجود در تار و پود این بازی و بازیگری ها میبینم و کاملاً مشهوده از تعاملات نوجوانانه آتریوس و آنگربودا گرفته تا پایان‌بندی اثر، دیالوگ‌های میان کاراکترها و الحاق صفات انسانی به خدایان که خواسته یا ناخواسته بیشتر به ابرشرور و ابرقهرمان تبدیلشون میکنه و تعجم بیشتر از آنجاست که بازی نکرده این موضوع رو نقض میکنید. منتهی، من مارولی بودن رو نقطه ضعف اثر نمیدونم فقط نکته ای دونستم که باید بهش اشاره کرد. فیلم های ابرقهرمانی طرفداران بسیاری دارند و نشانه ای از ننگ نیستند حتی برخی از اونا خروجی هنرمندانه ای داشتند و رگناروک هم خواسته یا ناخواسته الهام داشته از این آثار در نقاط مختلف.
        موفق باشید.

        PerfectmatinesfgoldWizard of RigaJack CarverM2CianXgamer 2323نیتن دریک پیرOld_GamersMR_Williammore
    • Vahidvh گفت:

      با این که مخالف نظر شما هستم ولی چقدر زیبا گفتین. خوشبحال کسی که بازی رو شاهکار دید. عالی بود این جمله. من دیز گان رو شاهکار دیدم. خیلیا خوششون نیومد. پس اونجا خوشبحال من 👏👏👏👏👏

      نیتن دریک پیرهادی صفائی🤘Mohsenj74
    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      خب بازی رو چند ساعت پیش تموم کردم و این کامنت هم خلاصه در آینده خونده میشه ، این کامنت رو به این دلیل میزارم چون از لفظ شاهکار استفاده کردم تو کامنتم باید بگم بعد از اتمام بازی به رگناروک نمیتونم لقب شاهکار بدم بازی با کیفیت هست قطعا ولی فقط حاوی لحظاتی شاهکار هست نه در تجربه کلی بنابراین این حرف که با نقد و نمره موافق نیستم رو پس میگیرم هر چند به عقیده من بازی میتونه نمره بالاتری بگیره و این شایستگی رو در اون میبینم ، بنده یکبار هم سر رزیدنت اویل ویلیج و نقد آقای زاهدی گول اوایل بازی رو خوردم و به نقد ایراد گرفتم و اون رو شاهکار دیدم هر چند تاکید کردم تا اینجا که بازی کردم ولی در ادامه واقعا بازی به یک بازی معمولی تبدیل شد ، این ۲ بار :)) بار سومی در کار نخواهد بود ، این ۲ مورد باعث شد که دیگه تا بازی رو کاملا تموم نکنم گول اوایلش رو نخورم البته خیلی هم تقصیر من نیست گیم ها گویا دیگه مثل سابق نیستن اوایلش دلبری میکنن به آخرش که میرسه ما رو یاد بدهکاری هامون میندازن :))) نیاز به یک آپدیت دارم گیم های جدید مدلشون خیلی بیشتر از چیزی که فک میکردم عوض شده …

      محمد حسین کریمیXERXES
  • ممنون بابت بررسی
    نمره دلیل نمیشه تجربه نکنم
    این نمره از کسی که رد ددم نقض میکنه بعید نیست 😂xd

    Spider-Mangoldنیتن دریک پیر‌yahyabloodbornevergil2maxهادی صفائیVahidvhPaprikaUNCLE ARTHURmore
  • Sina_2081 گفت:

    نمیشه به نقد و نظر نویسنده ایراد گرفت اما نکات منفی که نوشتید به هیچ وجه ۱.۵ نمره از بازی کم نمیکنه . تصور اینکه AC vallhala نمره ۹.۷ بگیره و Ragnarok نمره ۸.۵ بگیره خیلی سخته . دنباله‌های بازیهای داستان محور سونی چون با نسخه قبلی شون که اغلب بینظیر هستند مقایسه میشن ، معمولا ضرر میکنن . (مثل last 2 , god of war ragnarok , horizon 2)

    Spider-MangoldXgamer 2323‌yahyabloodborneMr Hill93A,,shهادی صفائیman on fireDark.knightmore
  • z for zack گفت:

    سلام آقای کریمی
    جدا دست مریزاد و خسته نباشید برای نوشتن نقد این بازی طولانی خدمتتون عرض می‌کنم…
    در مورد حرف هاتون نسبتا بنده هم هم نظرم
    اول از همه اینکه این بازی واقعا جزو معدود بازی های هست که داستانش از لحظه اول یا اون شروع طوفانی و بهمن وارش آدمو میخ به صندلی می‌کنه و با ست پیس های اکشن و حماسیش قلب آدمو میاره تو دهنش….شخصیت ها از فرعی ترین ها تا شخصیت های اصلی بازی به قدری عمیق و منحصر به فرد پرداخته شدن که از اول تا آخر بازی همشون تو ذهن آدم میمونن

    در مورد گیم پلی …تا قبل از اومدن من نسبت به این که آیا این بازی می‌تونه از ورطه تکراری شدن فرار کنه یا نه کنجکاو بودم…چون تقریبا ترکیب گیم پلی بازی و ساختارش با بازی قبلی فرقی نداره…ولی تو همون پنج ساعت اول بازی جوری تو دهنی به این افکار میزنه که رسماً جای هیچ انتقادی رو باقی نمیگذاره…..ضربات کریتوس و ترکیب کردن سلاح ها طی کمبو های بی شمار بازی بوسیله قابلیت دسترسی سریع به سلاح ها لذتی وصف ناپذیر رو برای گیمر به ارمغان میاره….و البته واکنش دشمنان بازی به حملات و دفع ضرباتشون با سپر بازی رو هم نباید از قلم انداخت که این بار واقعا روش تاکید موکد شده….تهاجمی تر شدن دشمنان و ترکیب حملات دور و نزدیک بر علیه بازیباز واقعا تو اکثر مبارزات بازیباز رو مجبور می‌کنه که حین متوسل شدن به تهاجم وحشیانه کریتوس دقیقا مثل یه جنرال برای تمامی حرکت هاش برنامه ریزی کنه…..بعلاوه افزایش خشونت بازی و قطع عضو شدن دشمنان و البته بزرگتر شدن محیط مبارزات با اضافه شدن قابلیت جابجایی سریع تو محیط واقعا همون طور که شما فرمودید یادآور فیلم های ابر قهرمانی مارول هست…..سریع..حماسی ..پر حزئیات و فوق العاده لذت بخش
    میتونم با جرات بگم که تا الان خوش دست و خوش ساخت ترین هک اند اسلشی هست که تا الان به بازار اومده
    در مورد گرافیک هم که سانتا مونیکا دهن همه رو با زیرکی تمام دوخته
    روی کنسول پی اس فور پرو…روی حالت performance میتونم به جرات بگم که توجه به حزئیات و محیط های بازی از حالت quality بازی قبل بیشتره…
    دیگه برای کنسول ps5 یا حتی ps5 pro ای که قرارع بیاد رو تصورش رو هم نمیتونم بکنم
    در کل….این یه نامه عاشقانه برای همه گیمر هاس
    ساخته شده توسط یکی از برترین اساتید صنعت گیم
    تجریش رو به هر بنی بشری پیشنهاد میکنم…تمام

    Spider-Manمحمد حسین کریمیمنتقد بزرگ صنعت گیمینگعلیArthur morgannDark.knightm.firelinkCapitanTlou part 2 game of the centuryAntiKurosmore
  • ainz گفت:

    کریمی جان کاش به ریمیک لست هم مثل این جانانه و بدون رودروایسی نمره می دادی
    اون خیلی بدتر از اینه که ۸.۷ بگیره

    Perfectgold𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉‌COBALTvergil2maxMr Hill93A,,shDark.knightCapitanmore
  • به هر حال نمیشه به منتقد ایراد گرفت حتی اگه به بازی ۵ بده
    ممنون بابت نقد 💖

    ‌Paprikaعلیهادی صفائیman on fireDracolaCapitanJack CarverTlou part 2 game of the centuryMgoods
    • Mgoods گفت:

      طبیعتن همینطوره نمیشه شاکی شد که چرا نظر بقیه با نظر ما یکی نیست
      نمره هم هر چی باشه تحت هیچ شرایطی ارزش یک اثر رو بالا و پایین نمیبره این خود اثر و تجربه شخصی ماست که اهمیت داره نه نمرات و.. مگر اینکه تمام هدفمون از بازی کردن این باشه که بتونیم در کل کل ها شرکت کنیم نه اینکه از تایمی که داریم پای اثر میذاریم نهایت لذت رو برده باشیم

      Hmmm.....گیمری عادی‌A,,shعلیهادی صفائیman on fireCapitanگیمر غمگینTlou part 2 game of the century
  • قابل پیش‌بینی بود نمره ۸ با سیاست های نقد جدید گیمفا و اخبار حواشی که کار شد بهرحال با این نقد چیزی از ارزش این اثر کم نمیشه .
    همونطور که گفتم نقد چهارچوب داره بخصوص بازی
    از نظر فراستی هم همه چیز مقواست چون در ذهن او فقط فرم آن هم فرم های هیچکاک و برگمان الگو است

    goldfarshadx‌yahyabloodbornevergil2maxTyrJim HawkinsArthur morgannهادی صفائیDark.knightmore
  • arash arman07 گفت:

    من نزدیک دوازده سال هست که سایت شمارو دارم وهمیشه بهش سر میزنم ولی این نقد هایی که کردین به بهترین بازیی که تا خالا ساخته شده اونم در مقابل متایی که قبلا به بازی گاد ۲۰۱۸ که ده داده بودین درمقابل اون این بازی از همه نظر پیشرفت مرده که حتی اگه نمیکرد هم باز بی نظیر بود نمیدونم چطوری این متا رو به این شاهکار دادین احساس میکنم ین نقد رو کردین که بگین ما خیلی خفنیم از بهترینها هم میتونیم نقد داشته باشیم وگرنه به یه شاهکار نمیشه نقد داشت یا دحاقلش نه این چیزایی که گفتین

    Spider-MangoldWizard of Rigafarshadx‌yahyabloodborneمنتقد بزرگ صنعت گیمینگحاج عرفانJim Hawkinsهادی صفائیmore
  • blackcity گفت:

    من این بازی رو بازی کردم و همین امروز تموم شد
    صد در صد نشده ولی تقریبا تمام مراحل فرعیش هم رفتم
    بنظرم یخورده سخت گیرانه نمره دادید و این سخت گیری رو روی یه سری از بازی ها نمیبینیم !!! و در حقش کم لطفی کردید
    و از بین نکات منفی فقط و فقط میتونم قسمت “نمود فشار ناشی از جمع‌بندی و نتیجه‌گیری شتاب‌زده از حماسۀ نورس در رگناروک حس می‌شود” قبول کنم ولی…
    این هم نکته منفی نیست
    شاید یه مقدار سریعتر از اون چیزی که فکرش رو کنیم تموم میشه ولی اون نکته منفی هم حساب نمیشه
    درسته اسم بازی مشخصه هدف بازی مشخصه ولی روایت داستانی فوق العادست
    بنظرم هیچ چی کم نیست و سرعت داستان مناسبه جایی که باید کنده جایی که باید سریعه
    اگر فقط فقط فقط خط داستانی رو بازی کنید شاید کمتر بنظر بیاد ولی حین بازی اگر ماموریت فرعی برید ، خیلی ماموریت ها که بعد از ماموریت اصلی هست رو انجام میدید مستقیما به ماموریت اصلی مربوط هست و یه سری داستان ها و شخصیت های مرتبط رو میبینید
    اینش خیلی خوبه

    این داستانش بود ولی از گرافیکش نگم ، صحنه هایی داشت که فقط مات و مبهود نگاهش میکردید ، واقعا زیبا بودن
    گیم پلی بازی هم مثل GOW 2018 ولی تکمیل شده و کامل ، خیلی بهتر و قشنگ تر

    شخصا خیلی ایراد بخوام بگیرم از یه سری باگ های جزئی میگیرم وگرنه هیچ ایرادی نداشت

    Spider-Man‌vergil2maxعلی اسعدیمنتقد بزرگ صنعت گیمینگهادی صفائیDark.knightگیمری عادیCapitanJack Carvermore
  • ممنون بابت نقد

    خودم هنوز نتونستم این عنوان رو تجربه کنم پس نمیتونم راجع fair بودن نقد نظری بدم ولی یه چیزی که زیاد توی توییتر شنیدم اینه که پازل های بازی شدیدا handholdy ن و بازی سریع جواب رو بهت میده بدون اینکه بزاره فکر کنی… البته اگه اینو نمیزاشتن احتمالا یه سری از game journalist ها نمیتونستن بازی رو تموم کنن :)))

    محمد حسین کریمیfarshadx‌yenneferTlou part 2 game of the centuryعلیگیمر غمگینCapitanBahramMr Hill93more
  • COBALT گفت:

    دستتون درد نکنه بابت نقد البته به نظر من این نمره برای نسخه ps4 کاملا منصفانه هست ولی نسخه ps5 باید نمره کمتری میگرفت وقتی دقیقا کپی برابر اصل هست با نسخه نسل هشت و هیچ برتری نسبت به نسل قبل نداره .

    Spider-Man‌علی اسعدیGrandWardenمنتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shهادی صفائیmahdyگیمری عادیABDVD(تا درودی دیگر ، بدرود گیمفای عزیز)more
  • N.r.pouyani گفت:

    حاوی اسپویل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ایراد اصلی بازی شتاب زدگی انتهای داستان هست و اصرار زیاد به دادن پیام اخلاقی هست. خیلی واضحه این مجموعه قرار بوده سه نسخه باشه و حس میکنم انتهای این نسخه تا مرگ براک برنامه ریزی شده بوده و ادامه اش کاملا یهویی برای نهایی کردن بازی تو اسکاندیناوی ساخته شده.. و انگار کریتوس به خاطر کشته شذن براک راضی به حمله به ازگارد میشه :))))) اصلا بودن یا نبودن لوکی و تمام پیش بینی ها در انتهای بازی چه تفاوتی ایجاد میکرد؟ اگه دوباره بازی کنین این نسخه رو کریتوس پیوسته دنبال صلح و نکشتن خدایانه و همون اول بازی اودین درخواست صلح بهش میده و قبول نمیکنه . اون ماسک یه مک گافین فوق العاده آبکی بود. حتی به این معما که چه کسی شیپور رو تو نسخه ۲۰۱۸ به صدا درآورد هیچ اشاره ای نشد.
    سخت افزار پلی ۴ هم که اصلا توانایی ساپورت از حجم بالای دشمن تو سکانس های نهایی رو نداشت و به همین دلیل محیط های نهایی بازی خیلی لخت و بی حسه حتی به هیجان ابتدای گاد ۳ نمیرسه حقیقتا هایپی که ما ۴ سال داشتیم رو برآورده نکرد.

    MariomanSpider-Manگیمر غمگینمسافر خستهCapitanalucardJack CarverTlou part 2 game of the century
  • Behnam.Hzh گفت:

    سلام و درود.بنده الان در حال تجربه بازی هستم و باید بگم لذت غیر قابل وصفی داره این اثر بی نظیر.از هیچ جهتی نمیتونی حتی متوسط یا خوب خطابش کنی بلکه همه چی در بالاترین نقطه ی کیفیت و دقت در جزییات قرار گرفته.
    با کمال احترام برای نویسنده محترم باید بگم من چندباری نکات منفی که ذکر کردید رو خوندم و حقیقتا هرچی به ذهنم قشار اوردم همچین ایراداتی رو توی هیچ لحظه ای از بازی درک و مشاهده نکردم.خیلی این قضیه عجیبه برام.بازی تا به الان که هیچ پازلی رو اچنطور که نوشتید لوس و اسپویل نکرده برام و برفرض مثال اگر هم با کمک جمله های شفاهی همراهان اونم به صورت سربسته کمی کمک انجام بده واقعا درک نمیکنم یه همچین موردی چرا باید به عنوان یه نکته ی منفی توی نقد همچین عنوان عظیمی حتی ذکر بشه.این یعنی مثداق بارز همین کم لطفی کردن که برخی خب برخی دوستان با لحن دیگه بهش اشاره کردن.در مورد روایت داستان هم که میتونم بگم رسما مثل میخ شمارو به صندلی میکنه.دوربین بازی هم اساس و پایه ی لذت بردن از حجمه و سنگینی مبارزاته و قرار هم نیست مثل مثلا نیا اوتوماتا فرسنگ ها فاصله بگیره چون وزن و سنگینی سبک مبارزه ی کریتوس رو همین دوربین با حالت پدید اورنده ی یه مخمصه ی دوست داشتنی معنی میکنه.حقیقتا در عجبم از نکات منفی ای که ذکر فرمودید…

    MariomanyahyabloodborneSpider-ManArthur morgannهادی صفائیگیمری عادیman on fireCapitan
  • . what have you done mohammad hoseyn . you broke my heart and a million hearts
    how can you mend broken hearts💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

    نیتن دریک پیرامیر حسینSpider-ManVahidvhGrandWardenشرکعلیگیمر غمگینهادی صفائیEspressomore
  • Unknown گفت:

    گیمفا همیشه بهترین و ریزبینانه ترین نقدهارو انجام میده👌

    goldAlirezaWizard of RigaGeneralنیتن دریک پیرBehnam.Hzhvergil2maxSpider-ManTlou part 2 game of the century0zademore
  • alucard گفت:

    نقد بازی‌هایی که فن بیس بزرگی دارن و اعلام کردن ایراداتشون همیشه کلی سر و صدا بهمراه خودش داره و خیلی‌ها ترجیح میدن یا فقط از خوبی‌های اون بازی بگن یا اگر ایراد خاصی مدنظرشون هست, نظرشون رو اعلام نکنند. این خیلی خوبه که آقای کریمی ایراداتی که توی بازی دیدن رو به صراحت بیان میکنن اونم اینجا که تا شما فقط بخواید اشاره‌ای به ایرادات بازی‌ای مثل GOW بکنید با موج دیسلایک‌ها و حمله کاربران مواجهه میشید(کافیه نگاهی به لایک و دیسلاک‌های همین پست بکنید) که خیلیاشون هنوز بازی رو هم تجربه نکردن.
    من منتقد گیم نیستم و تا حالا به صورت رسمی هم بازی‌ای رو نقد نکردم ولی سعی میکنم اونقدری که قدرت کلماتم یاری میکنه منظورم رو برسونم.
    دوستان چه خوشمون بیاد چه نیاد بازی خارج از ایراد نبود, مخصوصا توی بخش روایی که واقعا نیاز به یک سه‌گانه احساس میشد. حتی بنظر من این تغییر سه‌گانه به دوگانه باعث شد که خیلی از سوال‌هایی که توی گاد ۲۰۱۸ ایجاد شد بی‌جواب بمونه و یا اصلا اون چشم اندازی که برای پاسخ دادن بهشون توی ذهن کوری بارلوگ بود توی بازی عوض بشه و به شکل دیگه‌ای به نمایش دربیاد (البته شاید تغییر کارگردان هم توی این مورد اثر داشته) مثلا ما اخرش نفهمیدیم ماجرای آتنا و higher plane of existence چیشد, ما نفهمیدیم چه کسی یورمنگاندر رو توی بازی قبل صدا کرد, ما نفهمیدیم که آیا اتریوس توانایی اثرگذاری روی آب و هوا رو داره یا نه و خیلی سوالات دیگه . من فکر میکنم تفاوت سرعت روایت داستان توی بخش‌های ابتدایی بازی و اواسط اون هم در نتیجه همین تصمیم بود.
    بازی شخصیت‌های جدیدی رو برای ما به نمایش میذاره که انگار حضورشون زوری بوده و از شخصیت پردازی ضعیف رنج میبرن مثل سیف یا دورلین, یعنی فقط چون اسامیشون توی اساطیر نورث هست مجبور شدن براشون نقشی رو توی بازی بگنجونن, براساس تریلر بازی حتی من انتظار داشتم دستکم شخصیتی مثل انگربودا حرفای بیشتری برای گفتن و کارهای بیشتری برای انجام دادن داشته باشه.
    و شاید دو چیز من رو در طول داستان بیشتر از هرچیزی اذیت میکرد که اولینش این بود که شخصیت کریتوس و کلا جو بازی با تمام بازی‌های خدای جنگ دیگه تفاوت داشت از این نظر که ما در تمام بازی‌های دیگه به( غیر از گاد ۲۰۱۸ که وعده رگناروک رو میداد) با این پیشفرض که کریتوس یک انسان فانی هست و به جنگ خدایان میره طرف بودیم و ذوق اینکه یک مورتال (حالا بعدا متوجه شدیم فرزند زئوس) میتونه خدایان رو و یا حتی پدرش که خدای خدایان هست رو شکست بده بدونه اینکه ذره‌ای تردید در خودش راه بده طرف بودیم و این هیجان اصلی بازی بود ولی در این بازی کریتوس از همون اول از همه خدایانی که باهاشون طرف هست قوی‌تره و انگار چالشی وجود نداره براش و حتی توی مبارزه خود ثور هم میگه انقدر جلوی قدرتت رو نگیر و به من خدای جنگ رو نشون بده, یعنی من حس کردم که ما در کل طول بازی اون نهایت قدرت کریتوس رو اصلا به چشم ندیدیم.
    و دومیش هم اینه که حتی در گاد ۲۰۱۸ هم که یک سافت ریبوت بود بازم کریتوس یک شخصیت سفت و سخت داشت که مدام از نظم (discipline) حرف میزد و انگار که همیشه میدونست راه درست چیه و یا حتی اگر نمیدونست در لحظه راه درست رو انتخاب میکرد اما در گاد رگناروک کریتوس دیگه اون شخصیتی رو نداره که همیشه داشت و گاهی وقتا در تصمیماتش شک میکنه, حتی وقتی که داستان میخواد به ما بگه که این در واقع آرک داستانی شخصیت کریتوس هست ما توی همون تغییری که کریتوس میخواد بکنه هم شک میبینیم, به اصطلاح کریتوس زمانی که فانی بود بیشتر خداگونه عمل میکرد تا الان که یک خداست, میدونم که شاید کل هدف راگناروک روی این بود که نشون بده کریتوس تغییر کرده و دیگه اون هیولایی نیست که بدون دلیل بزنه و بکشه ( که بنظرم از همون اول هم همچین چیزی نبود) ولی به چشم من این تغییر نه تنها به دلیل تبدیل سه‌گانه به دوگانه نتونستن این تغییر در شخصیت رو درست نشون بدن بلکه آینده فرانچایز هم الان برای من مبهم شده, انگار که رگناروک پایان کامل داستان خدای جنگه.

    Danialapمحمدامین حیدریJack Carverfarshadx77Spider-ManTlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگمحمد حسین کریمیعلیmore
  • man on fire گفت:

    دوستان من چند ساعت پیش بخش داستانی رو تموم کردم.
    بعضی جاها،مخصوصا اواسط بازی ریتم روایت داستان بازی کند تر از اوایل بازی میشه،اما اونقدری بد نیست که بخوای نمره ازش کم شه.
    بازی انقدر نکات مثبت داره که نکات منفیه بازی رو میشه نادیده گرفت.
    دوربین بازی هم مشکلی نداره.
    پیشنهاد میکنم بازی رو تهیه کنید.این بازی جزو بهترین بازی های دنیای گیم هست.

    goldSpider-Manمنتقد بزرگ صنعت گیمینگعلیهادی صفائیگیمری عادیMgoodsCapitan
  • Yusef1367 گفت:

    نقدتون خوب نیس..به الدنگ رینگ که بنظر من یه بازی ضعیف با گرافیک نسل هفتمی .فیزیک و انیمیشن نسل ششمی داستان چرت.دادین ۱۰ بعد به این بازی که شاهکاره از همه لحاظ..بعد شم این بازی میان نسلی ولی با گرافیک نسل نهمی..

    MariomangoldAXEL STONEAmir Hossein006Xgamer 2323نیتن دریک پیرDream in Red (Playstation T)yahyabloodborneBehnam.Hzhhosseinbeemore
    • الدن رینگ فیزیک و انیمشینش اصلا نسل ششمی نیست ولی با گرافیکش موافقم.
      متاسفانه به نظرم با تمام احترامی که برای آقای کریمی قائلم، ایشون واقعا زیاده روی کردن

      goldAXEL STONEXgamer 2323نیتن دریک پیرSpider-ManTlou part 2 game of the centuryCapitanArthur morgannman on fire
    • دادا تعصب تمام وجودتو فرا گرفته چون گاد ۱۰ از ۱۰ نگرفته میای الدنو هیت می کنی. یه منتقد بر طبق تجربه هایی که از بازی داشته نمره میده با کمی هم چاشنی سلیقه

      KdKdAmir Hossein006Behnam.HzhSpider-ManTlou part 2 game of the centuryarshia.ya.moمنتقد بزرگ صنعت گیمینگDeleted accountCapitanBloodysouls
    • AXEL STONE گفت:

      از جملت فهمیدم که الدن رینگ نزدی الکی از الدن رینگ ایراد نگیر دوست عزیز البته ایراد داره نکه نداره از جمله گرافیکش اره ولی این که میگی داستانش چرته واقعا ثابت میکنه که نگاهت بشدت سطحیه… بذار بهت بگم که شاید ندونی، داستان الدن رینگ یک سری ایده و المانهای جدیدی هنر داستان نویسی اضافه کرد داستانش هم بطور شهودی هست و زنده نیست یعنی چیزیه که گذشته و تو باید از مکان و نوشتها بری بفهمی چه اتفاقی افتاده… ولی بازم حرفت درسته حق الدن رینگ ۱۰ نیست چونکه ایراد هم داشت خوبم داشت.
      دوما این که نمره گاداف وار کمه واقعا موافقم و حقش کامل کامل ۹ هست چونکه بازم یک سری ایراد داشت مخصوصا در داستان که واقعا یهو تغیر جهت داد کلی انظار داشتم از داستانش ولی بشدت جزئی تموم شد.

      گیمری عادی
  • M_A.REZAIE گفت:

    یک انتظاری که با حرف سازنده ها در دلم ایجاد شد جاه طلبیشون پیشی گرفتن های ساید کوئست های ویچر ۳ بود.
    یک سوالی که از آقای کریمی دارم اینکه این بازی میتونه این انتظار ها را براورده کنه. یا چه شاخص هایی داره؟
    پ.ن: برای درک این شاخص مثلا نوع روایت و اتمسفر سازی که سی دی پراجکت برای ویچر استفاده کرده. با اون مبارزات ، دشمنان و باس های نه چندان دل چسب با استفاده از شخصیت پردازی ، سوپرایز ها ، استفاده از قصص ملل ، خلاقیت و….. شدیدن بازی را جذاب میکنه. حتی با اینکه روایت در اواخر بازی خیلی افت میکنه. قطعا این روح و اتمسفر سازی ماموریت ها را از آخرین آثار بتسدا این بازی را جذاب تر میکنه.
    هرچند آثار را باید با توجه به معنا و کاربرد برسی کرد. اونجاست که ساید کوئست بازی هایی مثل فانتوم پین معنا میگیره.

    AXEL STONE77Spider-Manعلیمحمد حسین کریمی
    • سلام،
      همان‌طور که ذکر کردم ماموریت‌های جانبی چون منشعب از خط اصلی هستند و باز میکنن داستان رو، در لیگ دیگری نسبت به بازی ۲۰۱۸ قرار میگیرن، اما تعداد ماموریت‌های جانبی اثری در ژانر جهان آزاد مثل ویچر با تعداد ماموریت های جانبی GOD OF WAR ragnarok همخوانی نداره که بتونیم مقایسه کنیم. رگناروک در مقیاس محدود خودش در زمینه ماموریت‌های جانبی عملکرد خوبی داره و بودجه زیادی به این موضوع اختصاص داده هر ماموریت لحظات سینمایی و موشن کپچر و شگفتی داره.

      goldAXEL STONEMR_Williamfarshadx77EspressoSpider-ManTlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگJack Carvermore
  • Jim Hawkins گفت:

    من خودم بازی نکردم و نمیدونم کیفیت بازی چطوره ولی اینکه بدون ترس یک نقد کامل از تجربه شخصی که از بازی داشتید رو نوشتید واقعا تحسین برانگیزه. چون این مشکل ترس بین بسیاری از منتقدان واقعا مشخص و اشکاره مخصوصا زمانی که بخوان بازی های انحصاری سونی رو نقد کنن با توجه به اینکه مدیریت سونی تمام هدفش رسیدن به متاهای بیشتر از نود هست و اگر منتقدی نمره خوبی به بازی هاشون نده و یکم انتقاد کنه دیگه بهش کد بازی رو برای نقد ارائه نمیدن و میشه گفت با توجه به نفوذ زیاد سونی در صنعت گیم شاید خیلی از منتقدان واقعا بترسن که زیاد از حد از انحصاری های سونی انتقاد کنن یا نمره کمی بدن چون نتیجش میشه اون منتقد کره ای که به خاطر گفتن نظر و نقد شخصی اش مورد توهین قرار گرفت و یا بعضی از سایت ها و رسانه های گیمینگ که چون نمره هاشون خوشایند سونی نبود دیگه کد بازی برای بررسی نداد بهشون سونی.
    بازی هم مشخصه طرفداران سونی و پلی استیشن و فرنچایز گاد او وار ازش راضی بودن و خوشحالن پس یعنی بازی به موفقیت رسیده

    محمد حسین کریمیTlou part 2 game of the centuryJack CarverعلیDark.knightCodmw2Solid snake foreverگیمر غمگین
  • Wounds گفت:

    به نظرم خیلی با ارفاق در مورد گیم پلی نوشتین هیچ اشاره ای به نبود یه تنوع حداقلی تو سلاح ها نداشتین.بازی فقط یک سلاح در اختیارمان قرار میده که اصلا کافی نیست طرفدارها کلی انتظار و درخواست در مورد وجود انواع سلاح ها داشتن که هیچ کدوم برآورده نشد.من بازی قبلی را بر روی درجه سختی Give Me a Challenge شروع کردم این نسخه را هم بر روی سطح Give Me No Mercy این موضوع همراه با شلوغ شدن بیش از اندازه صحنه های مبارزه و قرارگیری بد دوربین باعث میشد یک دفعه کلی فلش قرمز ببینی که در نتیجه جاخالی دادن مشکل می شد(البته به این مورد تو متن اشاره شده بود) با اینکه به بهتر شدن سیستم لول آپ اشاره شد اما به نظر من بازم یک نقطه ضعف اساسی بود دسترسی به انواع اسکیل ها با سختی همراه که باعث میشه بازیکن مدت زیادی رو با موارد تکراری سر کنه با اینکه من پا به پایی داستان اصلی favor ها رو هم دنبال میکردم بازم آخر بازی بخش قابل توجه از اسکیل ها رو نتونستم باز کنم.موردی که به نظر اساسی ترین نقطه ضعفه همون طور که گفته شد بیش از حد انسانی شد خدایان و پایان بندی سرسری بازی بود من از فریا و صد البته ثور انتظار یک رویارویی تمام عیار داشتم نه اینکه با چندتا واژه کلیشه ای مثل پسر من دخترت دوست خطاب میکنه قور دست از همه چی بکشه.من متعجبم چرا هیچ اشاره خاصی به مبارزه با باس ها نکردین اودین بیشتر یه مینی باس بود تا اون پدر همگانی که انتظار داشتیم .مبارزه با fenrir هم اون چنان جالب نبود .انتظار داشتم طراحی این دو باس و کاراکتر خیلی خاص تر باشه.در کل این اون Ragnarak نبود که طرفدارها میخواستیم

    MariomangoldAXEL STONECodmw2نیتن دریک پیر77Spider-ManVahidvhTlou part 2 game of the centuryامیرحسین نصرتیmore
  • از لحن نقد مشخصه که قراره یه کوچولو از خجالت بازی در بیاید:)
    حداقل نقد و نمره هماهنگن و پارادوکس محض نیستن

    m.rezaWizard of RigaAmir Hossein006Spider-Manمنتقد بزرگ صنعت گیمینگArthur morgannعلیDeleted accountهادی صفائیgod of war
  • mahdy گفت:

    دوستان لطفا خودتون رو با این نقد یا هر نقد دیگه ای اذیت نکنید اگه خوشتون اومد که چه عالی اگه نه از روش بگذرید
    کاری به قصد نویسنده ندارم ولی با حرف ایشون کهاتفاقی واسه بازی نمیفته لطفا خودتون رو ناراحت نکنید

    yahyabloodborneSpider-ManA,,shmh.pهادی صفائی
  • Tyr گفت:

    کاملا به جاست که رگناروک مخصوصا در قسمت های پایانی خودش این حس رو میداد که انگار بازی عجولانه به پایان رسونده شده و اثر فشرده کردن حماسه نورس در دو بازی مشهود بود. بماند که به خیلی از پرسش ها هم پاسخی داده نشد از جمله اینکه چه کسی شیپور یورموگاند رو به صدا در آورد یا اینکه کریتوس دقیقا چطور از یونان به نورس رسید و غیره. در کل پتانسیل هایی بیشتر وجود داشتن که بازی میتونستن با پرداختن بهشون عظیم تر و حماسی تر باشه.
    اینها قطعا به شخصه برای من مواردی نیستن که قابل چشم پوشی باشن ولی در عین حال بازی نکات مثبت فراوانی هم داشت که ۸/۵ اجحافه در حقش. همونطور که نقاط مثبت نباید باعث نادیده گرفته شدن نقاط منفی بشن همونطور هم نباید نقاط منفی باعث نادیده گرفته شدن نقاط مثبت بشن!
    اگر بنا به رعایت عدالت بوده، باید یا همونطور که نقد الدن رینگ رو طرفدار پر و پا قرص بازی انجام داد، نقد گاد آف وار رو هم شخصی انجام میداد که طرفدار پر و پا قرص گاد آف وار باشه یا در حالت دیگه اش که با این حالت بیشتر موافق بودم، نقد هر دو بازی به افرادی سپرده میشد که طرفدار دوآتیشه بازیها نباشن و بی طرفانه و بدون سوگیری نقد رو انجام بدن.

    AXEL STONEyenneferSpider-ManTlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگA,,shهادی صفائی
  • اگه بخوام رو راست باشم من بین هوادارهای گاد آو وار توی این سایت زیاد خوش‌نام نیستم و شاید این پست جای خوبی واسه گفتن این حرف نباشه؛ ولی چیز عجیبی که من توی کامنت‌های این پست و خیلی‌ جاهای دیگه دیدم اینه که مردم فکر میکنن یه بازی باید بی‌نقص باشه که نمره ۱۰ بگیره و یا اینکه یه بازی باید حتما یه سری نقاط ضعف مشخص داشته باشه که نمره‌اش کمتر از ۱۰ بشه. این حرف اشتباهه و بدون اینکه اصلا با چیزهایی مثل سلیقه و..‌. کاری داشته باشم بذارید یه مثال بزنم که چرا اینطوره (فقط یه مثال، نمیگم این بازی اینجوره).
    فرض کنید یه بازی گیم‌پلی بی‌نقص داره؛ تنوع دشمنان کم نیست، باگ نداره، نامتعادل نیست و بصورخ خلاصه گیم‌پلی اون بازی مشکل خاصی نداره که بشه دقیقا روش انگشت گذاشت. حالا فرض کنید کُلیت گیم‌پلی همون بازی به اندازه کافی خوب نباشه؛ یعنی گیم‌پلی اون بازی نقص نداشته باشه، ولی در آن واحد به اندازه کافی خوب نباشه. به عبارت دیگه اون بازی یه گیم‌پلی مثلا ۷ از ۱۰ داره که کاملا پولیش شده. به نظرتون میشه به گیم‌پلی همچین بازی نمره ۱۰ داد؟
    همین رو میشه راجب به بقیه بخش‌های هر بازی هم گفت؛ شاید روایت پر از حفره‌های داستانی نباشه، دیالوگ‌ها خوب نوشته شده باشه و… ولی اگه کلیت داستان به اندازه کافی خوب نباشه چی؟ اگه گرافیک و صداگذاری هم همینطور باشن چی؟
    دوباره میگم، این چیزایی که گفتم راجب به این بازی نیست، ولی کسایی که اومدن دارن همچین کامنت‌هایی میذارن و جوری رفتار میکنن که اگه این منتقد از نظر ساختاری و بدون سلیقه شخصی این بازی رو نقد میکرد حتما بازی باید ۱۰ میگرفت تاحالا این چیزارو در نظر گرفتن؟

    Alirezaعلی اسعدیTlou part 2 game of the centuryامیرحسین نصرتیمنتقد بزرگ صنعت گیمینگJack CarverCapitanمحمد حسین کریمیA,,shSolid snake forevermore
  • ReZant گفت:

    از صراحت و شجاعت این نقد لذت بردم
    هرچند یه جاهایی مخالفم

    Wizard of Rigaainz77Tlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگCapitanمحمد حسین کریمیHitasepSolid snake foreverهادی صفائیmore
  • Armin گفت:

    ممنون از نویسنده گرامی
    نقد رو متاسفانه کامل نخوندم ، بازی

    نیتن دریک پیرJack Carver
    • Armin گفت:

      ادامه کامنت بالا
      بازی رو هم متاسفانه بهش دسترسی ندارم و احتمالا تا چند وقت دیگه هم موفق به تجربه بازی نشم
      هر چند باز هم از شجاعت اقای کریمی در بیان نظرشون لذت بردم
      منتظر نقد بازیهای بزرگ دیگه هم توسط اقای کریمی هستم

      Wizard of RigaBahramنیتن دریک پیرمحمد حسین کریمیJack CarverHitasep
  • AVATAR گفت:

    گیمفا سایتی هستی که معتقد هاست ریمیک tlou و بازی horizon forbidden west از god of war ragnarok بهترن :)))))
    همین قدر بانمک :))))
    اتفاقا انکه خارج قاب دوربین و از پشت راست یا چپ بهت حمله میشه و با راهنمایی ممیر یا آتریوس و اون فلش جاخالیش میدی خیلی حال میده!!
    من جز آخر بازی بدی ای ندیدم، به نظرم خیلی شتابزده سر و تهش رو هم اوردن

    AXEL STONEfarshadxامیر حسینTlou part 2 game of the centuryمنتقد بزرگ صنعت گیمینگJack CarverCapitanهادی صفائیHitasepJim Hawkins
    • گیمفا سایتی هست که ۹ تا منتقد با طرز فکر مختلف داره. از این مواردی که با نمک میدونید در هر سایتی پیدا میشه دلیلشم مشخصه نظرات افراد متفاوته و گیمفا یک نفر نیست.
      مثلا گیم اسپات به tlou داده ۸ به deathloop نمره ۱۰ داده و ببه nba 2k21 نمره ۹.۷. تا دلتون بخواد از این موارد هست در هر سایتی معتبر و غیرمعتبر.

      بماند که ریمیک یک بازی در مقیاس ریمیک ها و در وادی جدایی بررسی میشه و تحت چهارچوب ریمیک بودن مورد نقد قرار میگیره ولی یه سیکوئل بزرگ مثل رگناروک از استانداردی متفاوت پیروی میکنه.

      matinesfgoldAXEL STONEWizard of RigaAVATAR77امیر حسینSpider-ManVahidvhTlou part 2 game of the centurymore
  • خسته نباشی آقای کریمی
    اول غز همه من هنوز بازیو تموم نکردم، فعلا دقیقاً قسمتی هستم که توی ونهایم با اسکول و هاتی مواجه می‌شیم (دقیقاً صحنه‌ای که توی تریلر دیدیم)
    ولی نقد شما، فکر می‌کنم، دست کم نقاط منفی بازی رو خوب پوشش داد
    درسته پیسینگ بازی دچار مشکله، اواسط بازی و منترل آترئوس از جایی به بعد به شدت عذاب آوره و همه‌ش منتظریم دوباره کنترل کریتوس رو به دست بگیریم (و چقدر ذوق می‌کنم اون موقع‌ها)
    همونطور که اشاره کردین بخشی از فعالیت‌های آنرئوس کاملا غیر ضروریه و به عنوان مثال بخش پاکسازی غارها از nestها کاملا اضافیه و راحت می‌تونست کات بشه…
    حتی شخصیت پردازی آترئوسم خاص و جذاب نیست که بخوایم انگیزه‌ای برای کنترلش داشته باشیم و به شدت ازش زده می‌شم (به شخصه، نظر شخصی)
    بر خلاف شما، من فکر نمی‌کنم سینماتیک های بازی از ۲۰۱۸ بهتر باشه و اتفاقاً انیمیشن‌ها، نحوه‌ی رفتار و دیالوگ کاراکترها و سرعت خیلی بالای بعضی صحنه‌های اکشن مانع تاثیرگذاری کافی روی مخاطب می‌شن… درکل هر دو نسخه‌ای که بارلوگ کارگردانی کرده بهترین انیمیشن‌ها رو از نظر من دارن و صحنه‌ها چه قراره اکشن باشن و چه احساسی نهایت تاثیرگذاری رو دارن…
    و درسته بازی مارولیزه شده و این نکته رو اتفاقاً به برادرم هم گفتم. به عنوان کسی که از سه گانه قرنچایز رو دوست داشته اصلا و ابدا از این موضوع رضایت ندارم…
    ولی در نهایت، تا این لحظه به لطف اکشن و کامبت به شدت لذت بخش نمی‌تونم از ادامه‌ی بازی هیجان زده نباشم و دوستش دارم!

    AXEL STONESpider-ManTlou part 2 game of the centuryalucardCapitanArthur morgannهادی صفائیHitasepمحمد حسین کریمیarash arman07
  • نقد بسیار خوبی بود. طبق چیزایی هم که توی توییتر خوندم سرعت روایت در بخش های آترئوس و دوربین بازی بعضی جاها خیلی آزاردهندس و نمره به نظر منطقیه. خسته نباشی

    Spider-ManMariomangoldWizard of Rigaنیتن دریک پیرvergil2maxمنتقد بزرگ صنعت گیمینگArthur morgannمحمد حسین کریمی
  • hosseinbee گفت:

    امیدوارم و ی حسی بهم میگه که پروژه بعدی سانتا مونیکا ریمیک گاد اف وار یک هست…😍😍عاشقاش میدونن چیمیگم

    Spider-ManA.HAbolfazlhosseinbee
    • AXEL STONE گفت:

      بدلایل مسائل فمنیستی ریمیکش نمیکنن D: و با این وضعیت خدا نکنه ریمکش کنن.
      .
      اسپویل:
      .
      .
      بخاطر نجاست فمنیست: قشنگ داستان گاداف وار تغیر یافت اســــــــپویل… فریا برای کریتوس ار زئوس هم شاختر میشه:) اره خود سرطانه نمیتونم واست کامل اسپویل کنم وقتی برسی میفهمی. درکل ارزو نکن با این وضعیفت بیان ریمیک بکنن.

  • درود بر کریمی عزیز
    نقد رو به صورت کامل خوندم
    با اینکه برای شما و قلم زیباتون احترام زیادی قائل هستم و لایق این احترام هم هستین ولی یه سری انتقاد هم دارم نسبت به نقد و نمره‌ای پایینی که به این بازی دادید
    واقعیت اینکه از نظر بنده ایرادات بنی اسرائیلی گرفتین از بازی.
    خب مخالف گفته های شما نیستیم ولی بهتر بود که از الدن‌رینگ هم ایراداتی میگرفتین بهرحال بازی کاملی نبود (ایراداتی که تو چشم بودن و خیلی راحت میتونست از نمره‌اش کم کنه)
    من تا الان حدودا میشه گفت ۱۲ ساعتی هستش که در حال تجربه رگناروک هستم
    واقعا واقعا واقعا با یه بازی فوق‌العاده طرف هستیم!
    مدت ها بود که از یه بازی لذت نبرده بودم تا این حد
    سانتامونیکا به صورت استادانه و حرفه‌ای GOD 2018 رو ارتقا داده و ازش رگناروک رو تحویل ما گیمر ها داده
    اینکه Ragnarok رو به مارول تشبیه کردین هیچ‌جوره قابل هضم نیستش برام
    این نقد و نمره‌ علامت سوال شده برام!!!
    این نقد با دیگر نقد های گیمفا اصلا همخوانی نداره متاسفانه
    بهرحال نمره‌ی بالا یا پایین یه بازی بنظرم نشان دهنده‌ی ارزش اون بازی نیستش و در نهایت نظر خودِ گیمری که بازی رو تجربه میکنه مهتره
    بی‌شک Ragnarok لیاقت نمره‌ی حداقل ۹ رو داره

    matinesfgoldKurossiavashنیتن دریک پیر‌yahyabloodborneVito Scalettavergil2maxDark.knightmore
  • خبر فوری : تهدید شدن آقای کریمی توسط طرفداران گاد آف وار در شبکه های اجتماعی 😆😐☹️

    #ONLY_PS5‌AbolfazlTlou part 2 game of the centuryJack CarverCapitan
  • ظاهرا فقط قراره به بازی های شاهکار پلی استیشن کم داده بشه وگرنه حتی به این بازی ده هم نمره کمیه
    والا این سخت گیزی ها رو تو بازی های دیگه نمیبینم
    امیدوارم گاد آو وار بهترین بازی سال شه

    goldRetrogamer1992#ONLY_PS5Wizard of RigasiavashBahramFarshidmcنیتن دریک پیرXgamer 2323Kurosmore
  • god of war گفت:

    نمی دونم شما بازی رو پلی دادید و یا نه
    نمی دونم چ قدر با این ای پی اشنا هستی
    شما به گاد اف وار می گید مارولی!!!!!
    ولی این حرف برای این ای پی از توهین بد تره
    توی متن خودشون نوشتن خون و خون ریزی بیشتر شده
    یک ساعت اول رو دیدم و به جرئت می گم هیچ شخصیتی حتی نزدیک به شخصیت های مارول نیست و فرسنگ ها فاصله داره
    بار ها گفتم که شما اگه با اساطیر نورث کوچک ترین اشنایی داشته باشی می فهمی که خدایان اون ها خیلی به انسان ها شبیه ترن نسبت به خدایان یونان و مصر
    پس این که شما بگی خدایان کمی ضعیف تر شدن هم کاملا درسته

    matinesfn'zoth the corruptorm.rezaWizard of RigaJack CarverعلیTlou part 2 game of the centuryKurosKratosyahyabloodbornemore
    • vergil2max گفت:

      زئوس کجایی که پسرتو به سخره گرفتن :). خدای جنگ و مارول، پیوندتان مبارک! = شوخیش هم خوب نیست :(. خودمونیم استادانه تر از این نمیشد بازی رو تخریب کرد. البته نمیگم اثار مارول بده اما حداقل تو ایران اسمش بد در رفته مثل فراستی که بعد از خوندن این نقد فهمیدم اونم بد در رفته بدبخت 🙂
      دوس دارم چند نگته رو بگم
      با توجه به اینکه شما الدن رینگ رو هم نقد کردید، با نقد این بازی خواه و ناخواه وادارمون کردید به قیاس این بازی و الدن رینگ و جو رو خرابتر کردید که کاش اینکارو نمیکردید (بخصوص تو این مورد که نقد دو کاندید اصلی گوتی بود وشما فن یکیشون)
      تا حالا از این زاویه به مسئله نگاه کردید که شاید سازندها به این نتیجه رسیدن که بازی پتانسیل یه نسخه دیگه رو نداره و بهتر کش ندن و چه بسا اگه سازنده ها یه نسخه دیگه میساختن شمایی که میخواستید بازی ادامه داشته باشه میومدید میگفتید الکی فقط داستانو کش دادن تا یه پولی به جیب بزن
      قصدی از حرفم ندارم اما جوری که شما سختگیرانه نقد کردید فقط و فقط از کسایی بر میاد که بازی میکنن تا ایراد پیدا کنن نه بازی. کسیکه یا ایراد پیدا کنه یا ایرادو میسازه (براساس منطقو دید و نظر شخصیش خودش) بعنوان مثال بعضی از منتقدا از دوربین نسخه قبل ایراد میگرفتن اما من و خیلیا اصلا مشکل نداشتیم و بنظرم بیشتر شبیه یه بهانه برای نمره کم کردن بود تا ایراد، دقیقا مثل همین نسخه. ولی خودمونیم کمک به حل پازل، آخه، من یکی که روم نمیره تو نکته های منفی جاش بدم 🙂
      هنوز بازی رو تموم نکردم اما واقعا میشه حس کرد سازنده ها به حرف طرفدارا گوش کردن و سعی کردن عیب های نسخه قبل رو رفع کنن از ایرادت جزئی و تنظیمات بازی تا گیمپلی و مسئله کمبود باس و تنوع دشمنا، این به خودی خود کم چیزی نیست بعنوان مثال سالهاست طرفدارای فرام سافتور بابت مشکلات فنی و گرافیک بازیهاش ازش گله میکنن و خواستار بهبودند (دیدید مجبورمون کردید به قیاس) اما هنوز که هنوز میبینیم بازیهاش این مشکلاتو داره.
      مسئله دیگه داستان بازیه چه بسیار دیدم که خیلیا همون قسمت رو اعصاب اترئوس براشون جز نکات مثبت بوده و در عین حال داستان الدن رینگ که برای شما معرکه بوده برای بعضیا انچنان جذابیتی نداشته. میخوام اینو بگم وقتی پای نقد داستان یه اثر میشه مسئله شخصی تر میشه چون بر میگرده به طرز نگاه و نگرشمون و درسته نظر هر شخصی محترم اما بنظرم یه منتقد باید سعی کنه منصفانه و حرفه ای تر قضاوت کنه و سعی کنه داستانو از زوایای دیگرم ببینه، بعبارتی مثل یه پدر منصف و مهربون قضاوت کنه نه یک پدر بی رحم و تبعیض گر. بهرحال بنظر منکه ویژگی های مثبت گاد اینقدر هست که بشه واقعا سرپوش گذاشت برای اندک ایراداتی که داره و بهش حالا نه نمره کامل بلکه ۹.۵ داد
      بهرحال خسته نباشید اقای کریمی خوب زدید تو برجک ما طرفدارهای گاد و سونی و پرچم الدن و فرام رو یه تنه بردید بالا اما ایا بالا میمونه و بازی سال میشه؟ 🙂
      باور کنید بعد خوندن این نقد مدام باخودم میگم ای کاش اقای کریمی بیخیال نقد بازیهای سونی بشه بخصوص بازی بعدی ناتی داگ

      Black roseفریدAXEL STONEWizard of RigaJack Carvergod of warAda
      • ۱- قیاس بازی با اثار مارول تخریب نیست، یه تم موجود در سرتاسر بازی هست و حتی نقطه ضعف هم نیست بازی به وضوح یک الهام ویژه از آثار مارولی داشته و حتی برخی بازیگران از ابرقهرمانان مارول الهام گرفتند مثل رایان هرست برای ثور پایان بندی کلیشه‌ای بازی هم شباهت بسیاری از انتقام‌جویان داره. این که فن بیس سونی این حقیقت رو نمیخواد قبول کنه برای من تعجب آوره حتی ممکنه تعداد زیادی از اعضای استودیوی سانتا مونیکا عاشق آثار ابرقهرمانی باشند و این رو مایه ننگ ندونن.

        ۲- پتانسیل داشتن یا نداشتن برای نسخه سوم به منِ منتقد مربوط نمیشه حقیقتاً. من بازی میکنم و میبینم خیلی از کاراکترها تایم کمی در صحنه داشتند و این موضوع به ناپختگی و عدم تکامل آن‌ها منجر شده و این موضوع به عدم شکل گیری یک سه‌گانه مربوط میشه این که نسخه سوم چگونه ساخته بشه تا حس تکرار گیمپلی احساس نشه دغدغه من نیست دغدغه افراد خلاق در استودیوی سانتا مونیکا هست.

        ۳-من با دید پدر مهربان بازی رو نقد کردم.

        ۴- اگر بخاطر یک نقد و یا نظر یک منتقد برجک شما منهدم میشه یا دغدغه‌تون بازی سال شدن یا نشدنه بازیه باید یه ریبوت مجدد بکنید خودتون رو، اون قسمت آخر هم باید بگم که ناتی داگ به مراتب در نقل و روایت داستان استادانه‌تر از سانتا مونیکا عمل میکنه و از جاه طلبی بیشتری برخوردار هست در این زمینه و سانتا مونیکا بیشتر اوقات در کلیشه‌ها به سر میبره.

        matinesfֆǟʍʊʀǟɨBlack rosen'zoth the corruptorفریدAXEL STONEWizard of RigaJack CarversiavashHalo.reachmore
        • god of war گفت:

          نگفته بودید توی سانتا مونیکا فعالیت داشتید
          و انگار با اعضا رفیق هم بودید که از علایق شخصی شون می دونید

          Black roseفریدWizard of RigaJack CarverHalo.reach
          • نگفتم اعضای سانتا مونیکا به مارول علاقه دارن نوشتم «ممکنه» علاقه داشته باشن، دلیل این «گمانه زنی» هم اینه که در بازیشون المان های مارولی فراوون دیده میشه. شما که بازی نکردی نباید قضاوتی داشته باشی هر وقت بازی کردی در موردش نظر بده.

            matinesfn'zoth the corruptorفریدAXEL STONEWizard of RigaJack Carver
            • god of war گفت:

              کاملا باهاتون موافق هستم
              اجازه بدید وقتی پلی دادنم تموم شد صحبت های زیادی دارم که اگه اجازه بدید بزنم
              s6.uupload.ir/files/img_20221115_144120_779_w3am.jpg

              yahyabloodborneJack Carver
            • AXEL STONE گفت:

              داداش من همیشه کامنتای شمارو دوست دارم چونکه همیسشه درست بودن و هستن. ولی نمره بازیو بشدت پایین دادید، یعنی گاداف وار رگناروک هم رده دیگر بازیهاست؟ البته منم نقد دارم در مورد داستان بازی ولی خدایی این نمره بشدت پایینه برای بازی و امیدوارم تجدید نظر کنید.
              بنظرم این نکات منفی که گرفتین قابل چشم پوشیه و اگر میبینید بچها ناراحت هستن بابت اینکه به نقدهای گیمفا یک نگاه جداگانه ایی دارن.

              Black roseمحمدامین حیدریمحمد حسین کریمی
              • خیلی دوست داشتم نظرم چیز دیگری بود تا اکثریت از نمره بالاتر مثل ۹ یا ۱۰ لذت ببرن، ولی صادقانه نمره‌ای که به نظرم لایقش هست فراتر از ۸.۵ نیست و نظرم با توجه به این که پرونده بازی بسته شده و به پلتنیوم نزدیک هستم و تک تک مکانیک‌ها و پوینت‌های روایی تحلیل شدن و عمیقاً روشون فکر شده، نظرم عوض نمیشه متاسفانه. اما خب، خوشبختانه این موضوع در تجربه کسی دخیل نیست، کسی میتونه حتی بازی رو بدتر بدونه یا حتی بهترین بازی عمرش باشه. خیلی درگیر این مسائل نباید بود. راستی در مورد بخش اول کامنتتون هم لطف داشتید به بنده. موفق باشید.

                محمدامین حیدریn'zoth the corruptorفریدAXEL STONE
                • AXEL STONE گفت:

                  حرفتون درسته و نقد هم حرفی نداشت، ایراد ایراده و وجود داره و امیدوارم برای تمام بازیها این دقت استفاده بشه. خاهش میکنم کریمی جان و مرسی بابت پاسخ دادنتون.

                  محمد حسین کریمی
  • FINN گفت:

    نمیشه گفت چون پازل ها برای یک نفر آسون بوده برای همه همینطور باشه. مانور بازی روی دسترسیه و مسخصا سعی نداشته کل روح بازی یه چیز پیچیده در بیاد. وگرنه بسته به هر شخص fall guys هم گسترده متفاوتی از سختی رو شامل میشه. داستان بازی اتفاقا از همون اول می‌ره سر اصل مطلب و تقریبا هر چیزی که یک خوره بازی قبلی میخواست ببینه رو نشون میده. خیلی شخصی کردید قضیه رو بنظرم.

    Black rosegod of warKratosVisible 6-tigh mannooriهادی صفائیVito Scaletta
نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا
نقد و بررسی God of War Ragnarok؛ از مجمع خدایان به محفل ابرقهرمانان - گیمفا