صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر

ایلیا عسگری
۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا

در آخرین قسمت از صندلی داغ سینماگیمفا به سراغ سردبیر بخش سینما رفته‌ایم تا گفتمانی ویژه با وی داشته باشیم.

با عرض سلام خدمت شما کاربران محترم و همراه همیشگی گیمفا که امیدواریم روزهای خوب و خوشی را در گرمای فصل تابستان سپری نمایید و بتوانید بازی‌هایی جذاب و فیلم و سریال‌هایی ارزشمند را در این روزها تجربه نمایید. طی هفته‌های گذشته با برخی از اعضای تحریریه سینما و علایق آن‌ها و دیدگاهشان نسبت به مقوله سرگرمی آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما واقع شده باشد.

حال در آخرین قسمت از صندلی داغ بخش سینماگیمفا به سراغ سردبیر تحریریه سینما یعنی خانم مینو فرجی رفتیم تا گفت و گویی ویژه با ایشون داشته باشیم. سردبیری زحمتکش و محترم که در تهیه و تدارک مطالب مختلف بخش سینما تاثیر به سزایی داشته و به لطف این صندلی داغ می‌توانیم با دیدگاه و علایق ایشون در باب حوزه‌های مختلف سرگرمی صحبتی داشته باشیم. شما را دعوت می‌کنیم تا در ادامه این گفت و گو جذاب با ما همراه باشید.

سلام خانم فرجی خوبین؟ اوضاع خوبه؟ خیلی خوشحالم که بالاخره میتونیم با شما به عنوان سردبیر تحریریه سینما گفت و گویی رو داشته باشیم.

سلام خدمت شما و کاربران عزیز سایت. ممنونم.
منم خوشحالم فرصتی دست داد تا توی این گفت‌ و گو شرکت کنم.

خیلیم عالی. خب اگه میشه خودتون رو کامل معرفی کنید تا کاربرا هم بتونن بیشتر باهاتون آشنا بشن.

مینو فرجی هستم. دانشجوی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز.

چی شد که رشته ادبیات رو انتخاب کردید؟ چون خودم که مترجمی رو خوندم بین بچه‌هامون همیشه این بحث بود که ادبیات سخت‌ترین رشته زبانه. آیا کارشناسی هم همین رشته بودید؟ و اینکه با پایان نامه چه می‌کنید؟

خب از دوران راهنمایی و دبیرستان به ادبیات علاقه داشتم. شعر و رمان خواندن از لذت‌های زندگیم در اون دوران بودند. دوره کارشناسی هم ادبیات خواندم چون بیشتر با تمامی ابعاد ادبیات ارتباط برقرار می‌کردم و از اونجایی که ترجمه‌ام خوب بود، حس کردم مترجمی چیزی برام نداره و میتونم حین ادبیات خواندن، مهارت ترجمه‌ رو ارتقا بدم.
فعلا که درگیر تز نوشتنم تا به امید خدا شهریور دفاع کنم.

البته این رو اضافه کنم که هرکدوم از شاخه‌های زبان سختی‌های خودشون رو دارند اما ادبیات واقعا سخت‌تر هست و شما باید علاقه داشته باشید تا بتونید دوام بیارید توی این رشته.

موفق باشید. بله درسته تو کارشناسی یه چیزایی از ادبیات رو چشیدم و هیچوقت سختیش رو یادم نمیره. قاعدتا که به شعر و رمان علاقه دارید باید شاعر و نویسنده مورد علاقه هم داشته باشید درسته؟ و بیشتر چه رمان و آثاری رو دنبال می‌کنید و اگه کسی تازه بخواد وارد این عرصه و رشته بشه مهمترین پیشنهادتون بهش چه چیزی میتونه باشه؟

ممنون.
شکسپیر همیشه شاعر و نمایشنامه نویس مورد علاقه‌ام بوده و از شاعران ایرانی هم بیشتر فروغ فرخزاد. از رمان‌نویسان قطعا جورج الیوت و چارلز دیکنز.
بیشتر رمان‌های قرن ۱۹ رو می‌خوانم.
وقتی ازم درباره اینکه بین ادبیات و مترجمی یا تیچینگ کدوم رو انتخاب کنند می پرسند، همیشه جوابم اینه که ببینند در درجه اول علاقه‌شون چیه و به کدوم زمینه بیشتر تمایل دارند. ادبیات خواندن، علاقه زیادی نیاز داره که شما باید از شعر، رمان، نقد و فلسفه خواندن لذت ببرید.

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا

قبل از این که وارد حوزه سینما و کار بشیم، فارغ از ادبیات و سینما آیا علایق و تفریحات دیگه‌ای هم دارید که در طول روزمره دنبالش باشید؟

بیشتر علایق و تفریحاتی که دارم یه جورایی به ادبیات و سینما گره خوردند. ورزش خصوصا فوتبال یکی از علایقم هست. گاهی هم دربی‌های ایران رو نگاه می‌کنم.

پس باید این سوال رو پرسید که قرمز یا آبی؟

قرمز.

چه عجب واقعا تنها نیستم. باورم نمیشه! همکاران آبی‌پوش که دست کم گرفته بودن حالا تحویل بگیرن.

از اینکه چرا بخش سینما همه آبی هستند ناراحت بودید، مهم اینه سردبیر پرسپولیسی هست :دی

قطعا همینطوره. آبی پوشان ببینند و بدانند که خدا جای حق نشسته.

این اولین باره که استقلالی‌های تیم سینما بیشتر از پرسپولیسی‌هاست. گویا از این به بعد باید یکی از شرایط استخدام رو پرسپولیسی بودن درج کنیم :دی

بله درسته. خانم فرجی اگه روزی بهتون بگن که سینما و ادبیات دیگه وجود خارجی نداره و کلا از صفحه روزگار محو شده، چه واکنشی خواهید داشت؟ و در ادامه آیا مقوله دیگری هست که علاقه به دنبال کردنش داشته باشید چه برای تحصیل و چه برای کار؟

اون روز فکر می‌کنم که انسانیت، عشق و اندیشه هم نابود شده و پوچی در انتظارمونه.
برای تحصیل اگر به عقب برمی‌گشتم یکی از زیرشاخه‌های علوم پزشکی رو انتخاب می‌کردم چون غالبا بازار کار این رشته توی کشورمون و البته کشورهای دیگه بیشتر هست.

بله میشه گفت حکم احساساتی رو دارن که نبودشون چیزی جز نابودی برامون نداره. خب بخوایم وارد حوزه کار و سینما بشیم، چی شد که الان در جایگاه فعلی به عنوان سردبیر بخش تحریریه سینما قرار دارید؟ علاقه به سینما از کی شروع شد چه مسیری رو طی کرد و شور و اشتیاق نسبت به هنر هفتم الان در شما به چه صورته؟

پاییز سال ۱۳۹۵ نقطه آغاز کار من بعنوان مترجم توی سایت هست که البته اون موقع سینماگیمفا سایت مستقلی بود. موقعی که من وارد سایت شدم، آقای زمانی سردبیر بودند و اوایل سال ۹۶ سرپرست خبرنگاران شدم و اواخر همون سال با جدایی آقای زمانی از سایت، به پیشنهاد خودشون مسئولیت سردبیری رو برعهده گرفتم تا به امروز که در خدمتتون هستم.
علاقه به سینما از کودکی بوده که بیشتر به خاطر کار پدرم و فیلم‌باز بودن دایی‌ام بوده. پدرم مدتی هنرور سینما بود و توی سینما هم کار می‌کرد و یکی دوتا فیلم هم بازی کرد. دایی‌ام هم کلکسیونی‌ از فیلم‌‌های ایرانی و هندی داشت که باعث شد بیشتر به سمت فیلم دیدن برم. از دوران کارشناسی هم شروع به دیدن فیلمای هالیوودی کردم. در حال حاضر فیلم خوب روی پرده باشه، سینما میرم. فیلم‌های مهم جهان رو هم دنبال می‌کنم.

از سال ۹۵ قاعدتا مطالب مختلف زیادی رو نوشتید. مطلبی بوده که بیشتر از همه بهش علاقه داشته باشید؟ و شخصا بیشتر چه مسائلی رو دوست دارید که بیشتر پوشش بدید؟ در طول تمام این سال‌ها آیا کامنت و یا واکنش مثبت یا منفی بوده که همچنان یادتون مونده باشه؟

حوزه کاری من توی سایت بیشتر پوشش اخبار و ترجمه مقالات بوده. نقدهام رو برای سایت انگلیسی گیمفا نوشتم. تمام اخبار و مقالاتی که توی این ۷ سال ترجمه کردم برام ارزشمند هستند اما نقد انگلیسی که برای فیلم Coda توی سایت نوشتم رو بیشتر دوست دارم.
کامنت‌ها و نظرات و انتقادات کاربران رو همیشه خواندم و جواب دادم. یکی از کامنت‌هایی که اخیرا گرفتم و کلی سرش خندیدم، کامنت خبر جانی دپ بود که کاربرمون نوشته بود: ” تیتر اشتباه تایپی داره خانم فرجی” و اسم امبر هرد رو به عنبر هرد تغییر داده بود.

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا

حالا به عنوان سردبیر، موضوعات گوناگونی براتون ارسال شده یا ایده‌اش مطرح میشه که اعضای تحریریه بخوان روش کار کنن که باید از فیلترهای شما رد بشن. این فیلترها چه ویژگی‌ها و المان‌هایی رو شامل میشه و براتون ارجعیت داره؟ و آیا تا حالا شده مطلبی کار بشه که بنا به دلایل مختلفی وقتی رفته روی سایت باعث تعجب و یا واکنش شما بشه؟

از وقتی سایت سینما با گیمفا ادغام شده، علاقه کاربرا و نیاز سایت در درجه اول برام مهم بوده، یعنی تلاش شده از خبر گرفته تا مقاله و نقد مطالبی باشه که کاربر گیمفا بیشتر بهشون تمایل داره و از طرفی آثار مهم روز باشند. بنا بر محدودیت‌هایی که داریم تابوها رو حذف کردیم از کارمون و همیشه اول کار تاکید به تیم این بوده سراغ مباحث دردسرسازی که باعث فیلترشدنمون میشه نروند برای همین گاهی مجبور شدیم قید نقد و پوشش خیلی از آثار رو بزنیم.
خب میدونید که هیچ مطلبی بدون هماهنگی با من روی سایت نمیره، مگر اینکه خبر خیلی مهمی باشه که سریعا منتشر بشه. مطالب از نظر محتوایی هیچوقت سورپرایزم نکردند اما گاهی خبری رفته روی سایت که با وجود تاکید همیشگی‌ام، تصویر خبر بخاطر مورد دار بودن سورپرایزم کرده :دی
اشتباهات تایپی یا غلط‌های املایی یا نگارشی خبر هم پیش اومده که کاملا طبیعی هستند. واکنش خاصی نشون نمیدم جز اینکه سریعا خودم ادیت میزنم یا از نویسنده میخوام ادیت کنه.

پس میشه نتیجه گرفت که برخلاف ذهنیت برخی از عزیزان، شیوه کاری شما و تحریریه نه تنها راحت نیست بلکه سختی و مشکلات خودش رو هم داره.

والا من راحتی در کارمون ندیدم :دی
من به شخصه از اول صبح تا آخر شب درگیرم با سایت.

به عنوان شخصی که بیشتر از مخاطب عادی با سینما سر و کار دارید، این مدیوم رو در داخل و خارج چطور تعریف می‌کنید؟ ژانر مورد علاقتون کدوم هست؟ فیلم و سریال‌های مورد علاقتون چه آثاری رو شامل میشه و صرفا حضور چه بازیگر و یا کارگردان و نویسنده‌ای فارغ از کیفیت نهایی میتونه توجهتون رو جلب کنه؟ چه در سینما و تلویزیون داخل و چه در خارج.

داخل ایران متاسفانه آثار سینمایی و تلویزیونی رو به ابتذال و افول هستند. به شخصه شاید سالی یکی دو فیلم نگاه کنم که اونم ژانر کمدی یا اجتماعی باشه.
سینمای هالیوود هم کیفیت همیشگی خودش رو از دست داده و میشه گفت بعضا پلات‌ها و بازی‌ها چنگی به دل نمی‌زنند، به شخصه آثار جدید سینمایی خیلی منو درگیر نمی‌کنند. شاید تعداد آثار جذابی که در سال می‌بینیم انگشت شمار باشن. از هالیوود بیشتر آثار کمدی، علمی‌تخیلی، رومنس و اکشن نگاه می‌کنم.
سریال فرندز برای همیشه واسه من نامبر وان آثار تلویزیونی هست. گات، پیکی بلایندرز و How I Met Your Mother دیگر سریال‌های محبوبم هستند.
گزینه اولم برای فیلم مورد علاقه Interstellar هست. و بعد از اون فارست گامپ و سری فیلم‌های هری پاتر و ارباب حلقه‌ها رو خیلی دوست دارم.
آثار نولان، جیمز کامرون و هیچکاک رو همیشه دوست داشتم و فیلم‌ و سریال‌هایی که تام هاردی، دی‌کاپریو، اسکارلت جوهانسون و کیت وینسلت بازی کردند رو فارغ از کیفیت، بخاطر این بازیگرا نگاه می‌کنم.

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا

آثار پیش رو سینما و تلویزیون چطور؟ فیلم و یا سریالی هست که مشتاقش باشید و هنوز نیومده باشه؟

بله. به شدت منتظر اوپنهایمر هستم.
البته دوست دارم ناپلئون رو هم زودتر ببینم. از سریال‌ها هم منتظر فصل دوم خاندان اژدهام.

در حوزه انیمه چطور؟ این مدیوم رو چطور ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما با توجه به وضعیت فعلی سینما و تلویزیون، مدیوم انیمه چه جایگاهی داره و چه تاثیری میتونه بر باقی حوزه‌ها داشته باشه؟ انیمه مورد علاقه‌ای هم دارید؟

با اینکه همه تلاشم توی سایت این بوده که انیمه به خوبی پوشش داده بشه، متاسفانه تاحالا انیمه ندیدم و علاقه‌ای به این ژانر نشون ندادم. هرچند تصمیم دارم برای شروع Suzume رو ببینم.
بنظرم انیمه تونسته خیلی خوب مخاطب خاص خودش رو پیدا کنه و از آثار سینمایی و تلویزیونی هالیوود پیشی بگیره و علاقمندان زیادی داره و تا حدی میتونه این خلایی که در کیفیت و جذابیت آثار هالیوود شاهد هستیم رو پر کنه.

با توجه به جنجال اخیر هالیوود که مطالب متعددی روی سایت دربارش قرار گرفته، نظرتون چیه؟ دیدگاهتون نسبت به اعتصاب بازیگران و نویسنده‌ها و این که باعث توقف تولید پروژه‌های زیادی شدن چه چیزی هست؟ آینده این اتفاق رو چطور ارزیابی می‌کنید.

بنظرم اعتصابات اخیر لطمه بزرگی به سینماها و پلتفرم‌ها می‌زنه و همونطور که دارید می‌بینید هر روز خبر توقف تولید یه اثر مهم رو داریم. اما از طرفی حقوق برابر و امتیاز انحصاری داشتن رو حق نویسنده‌ها میدونم. بنظرم شالوده یه کار مدیون خلاقیت و توانایی قلم زدن نویسنده است. حمایت بازیگران از نویسنده‌ها هم درست‌ترین کار ممکن در شرایط فعلی هست و پیش بینی می‌‌کنم اعتصابات تا جایی پیش خواهد رفت که هالیوود رو در معرض تعطیلی کامل قرار خواهد داد. مگر اینکه استودیوها زودتر برای حل این مسئله راه حلی پیدا کنند.

امیدوارم که این جنجال زودتر تموم بشه تا هم حق نویسنده و بازیگران رعایت شه و هم پروژه‌های محبوبمون بیشتر از این لطمه نبینن. قبل از این که به سراغ سخن پایانی بریم یکسری واژه و اسامی رو میگم خدمتتون و واکنشتون رو نسبت به دیدنشون بنویسید.

امیدوارم.

خودتون رو در یک کلمه توصیف کنید.

عاشق ادبیات و سینما

آقای نراقی

انسان شریف

تیم تحریریه

دوست‌های همراه

زمان‌بندی اخبار

بحث همیشگی من و آقای نراقی

فیلم باربی

صورتی جذاب

ژانر ابرقهرمانی

تجربه غیرممکن‌ها

رضا عطاران

آقای طنز ایران

فیلیمو

پلتفرم آسان

تئاتر

زنده و دلنشین

محمدرضا گلزار

کراش نوجوانی

شیراز

حافظیه و بهار نارنج

گیمفا

خانه اول و آخر

خیلی ممنون که وقتتون رو در اختیارم گذاشتید تا بتونیم گفتمانی داشته باشیم. امیدوارم که در مسیر پیش رو زندگی همیشه موفق باشید و بتونید به چیزهایی که می‌خواید دست پیدا کنید. به عنوان سخر آخر اگر حرفی با کاربران و یا باقی اعضای تحریریه دارید خوشحال میشم که باهامون در میون بگذارید.

من از شما متشکرم بابت تایمی که برای این گفت و گو گذاشتید و زحمتی که بابت سری‌های قبلی کشیدید.
تشکر ویژه دارم از کاربران سایت که همیشه صادقانه نظرات و انتقاداتشون رو باهامون در میان گذاشتند و شرایط ما رو درک کردند. از تیم تحریریه سینما هم ممنونم که در این مسیر همیشه همراه من بودند.
برای همگی آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم.

با تشکر از خانم فرجی، سردبیر تحریریه سینما که وقت خودشون رو در اختیار ما قرار دادن تا بتونیم گفتمانی ویژه در صندلی داغ با ایشون داشته باشیم.

یاوران همیشگی گیمفا می‌توانید سوالات خود را در بخش کامنت‌ها مطرح نمایید تا خانم فرجی در صورت تمایل به آن‌ها پاسخ دهند.

Joel Morganعلی عبداللهیParsaOmid_Fshامیرسالار کریمیMehdi10Fهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)پین هد77DARKSIRENعضو بسیج لندن (حوضه مارگارت تاچر)The last Elden ringامیر سلمان‌زادهمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)اوردک تک تک ورژن حقیقی𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻BehzaadmeysambYohanaDanialRanjbarzadehmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت آخر): مینو فرجی، سردبیر - گیمفا