نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا

نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion | بازگشت به دنیای دایناسورها

ماهان حسن زاده
۱۲:۲۸ ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا

پس از گذشت چهار سال از انتشار نسخه دوم Jurassic World، حال جدیدترین سری این مجموعه با نام Jurassic World Dominion منتشر شده است. این فیلم در واقع نسخه ششم مجموعه Jurassic به حساب می‌آید.

Jurassic World Dominion جدیدترین سری منتشر شده از این مجموعه محبوب، فیلمی پر ستاره است و بازیگران قدیمی و جدید این مجموعه را کنار یکدیگر جمع کرده است.

تماشای سری فیلم‌های Jurassic همیشه جذابیت خاص و منحصر به فرد خود را داشته است. تماشای دنیایی که در آن دایناسورها از انقراض برگشته و اکنون در کنار ما زندگی می‌کنند و تلاش‌های انسان برای موفقیت در این چالش همیشه جالب بوده است.

بنابراین هر اثری که در این مجموعه منتشر می‌شود به طور اتوماتیک یک جذابیت ذاتی در دنیای خود دارد که مخاطب را برای تماشای آن جذب می‌کند. اما جدیدترین فیلم این نسخه یعنی فیلم Jurassic World Dominion علاوه بر این جذابیت ذاتی چه ویژگی‌های دیگری دارد؟

نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
Jurassic World Dominion

Jurassic World Dominion از ابتدا با ایده‌ای جذاب آمده بود. این فیلم قرار بود تا بازیگران قدیمی مجموعه Jurassic park را در کنار بازیگران جدید Jurassic World قرار دهد. ایده‌ای که هم احساس نوستالژی خوبی داشت و هم رویارویی این شخصیت‌ها با یکدیگر هیجان‌انگیز و خاص بود.

البته که چنین اقدام‌هایی همیشه انتظارات مخاطب را بالا می‌برد و اثر بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. اما شانس بالای فروش چنین فیلمی با این ویژگی بسیار بالا است و در نهایت ساخت این فیلم نهایی شد.

Jurassic World Dominion دو روایت را به صورت موازی و همزمان پیش می‌برد. دو روایتی که یکی از آن‌ها شخصیت‌های قدیمی مجموعه و دیگری شخصیت‌های جدید را درگیر کرده است که در ابتدا ایده خوبی برای ساخت است.

فیلم با نمایش تکه‌هایی از اخبار آغاز می‌شود. اخباری درباره افزایش شکار غیرقانونی دایناسورها تا سپردن حق انحصاری جمع‌آوری دایناسورها به شرکت بین‌المللی بایوسن.

یکی از دو روایت فیلم مربوط به الی ستلر و الن گرانت است. ستلر که با ملخ‌هایی جهش‌یافته و غول‌پیکر روبرو شده اعتقاد دارد این موجودات ساخته شرکت بایوسن هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند کنترل چرخه غذایی را به دست بگیرند. اتفاقی که برای عملی شدن آن، نیازمند یک قحطی بزرگ و مردن آدم‌های زیادی است. حال ستلر از الن می‌خواهد تا با یکدیگر به بایوسن بروند و مدارک لازم را برای اثبات این کار بایوسن جمع‌آوری کنند.

در سمت دیگر ماجرا اوون، کلر و میزی را داریم که در جایی ساکت و دورافتاده و به دور چشم کسی مشغول زندگی هستند و شرکت بایوسن به شکلی جدی به دنبال پیدا کردن میزی می‌باشد.

این دو قصه به طور همزمان روایت می‌شوند تا در نهایت در جایی به یکدیگر رسیده و یکی می‌شوند. اما آیا این اتفاق به شکل درست و خوبی می‌افتد؟ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد وجود دارد نبود یا کمبود ایده خاصی برای این قصه است. ظاهرا تنها هدف فیلم جمع کردن شخصیت‌های قدیم و جدید در کنار یکدیگر بوده است. ایده‌ای که انصافا هم جذاب است اما صرفا با یک ایده جذاب نمی‌توان مخاطب راضی کرد.

نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا

بزرگ‌ترین مشکلی که Jurassic World Dominion با آن دست و پنجه نرم می‌کند تکراری بودن ایده و فیلمنامه است. موضوعی که اکثر مخاطبین این مجموعه را نیز آزار داده است. ایده و قصه این فیلم تکراری است و چیز جدیدی ارائه نمی‌کند و شاید جمع کردن بازیگران در کنار یکدیگر آخرین تیر ترکش آن باشد.

حضور شخصیت‌های قدیم و جدید در این فیلم کار بزرگی بود اما هر چه کار بزرگ‌تر باشد سخت‌تر نیز می‌شود. دو روایت موازی فیلم هیچکدام در فیلمنامه به خوبی پرداخته و ساخته نشده‌اند.

در واقع مایه اصلی فیلمنامه برای روایت قصه ناچیز و اندک است. فیلمنامه Jurassic World Dominion نسبت به نسخه‌های قبلی خود ضعیف‌تر، یکنواخت‌تر و قابل‌پیش‌بینی‌تر است. این‌ها دقیقا مواردی است که نسخه جدید یک فرانچایز را تهدید می‌کند، حال آن که از قبل انتظارات هم نسبت به آن بالا رفته باشد.

در واقع فیلم خیلی قصه خاص و مشخصی ندارد. مدت زمان آن دو ساعت و سی دقیقه می‌باشد که نسبتا مدت زمان زیادی است اما با این حال بعضی اتفاقات بسیار سریع پیش می‌آیند.

اتفاق مهم دیگری که در فیلمنامه افتاده است، کمرنگ‌تر شدن حضور دایناسورها در قصه می‌باشد. نسبت به نسخه‌های قبلی حضور آن‌ها در قصه کمرنگ‌تر شده و این اتفاق با موضوع قابل توجهی نیز جبران نشده است.

فیلم در معرفی شخصیت‌ها هم چندان موفق نیست. شخصیت کایلا که در بازار سیاه کالای قاچاق جابجا می‌کند ناگهان تصمیم می‌گیرد تا برای پیدا کردن میزی به اوون و کلر کمک کند و آن‌ها را به بایوسن برساند تا میزی را پیدا کنند.

اما دلیل این کمک و مهربانی کایلا نسبت به آن‌ها مشخص نیست. او می‌گوید که میزی را موقع تحویل به بایوسن دیده است و حال عذاب وجدان دارد که هیچ کاری برای نجات او نکرده است. با همین دلیل ساده او به دل یک ماجرای خطرناک می‌رود و جان خود را به خطر می‌اندازد و حتی زمان سقوط هواپیما تنها چتر نجات خود را در اختیار کلر می‌گذارد.

بنابراین دلیل اعمال این شخصیت بسیار سطحی و در ابتدایی‌ترین حالت ممکن است. تنها دلیل وجود او در این فیلم توانایی پرواز او است که بتواند شخصیت‌ها را به بایوسن برده و سپس آن‌ها را خارج کند. اما در فیلمنامه کوچک‌ترین تلاشی برای این شخصیت نشده است.

نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا

از طرف دیگر نقش منفی ماجرا نیز سطحی و ساده است. او در طول فیلم منفعل است و آن هیجان لازم را نمی‌تواند به فیلم تزریق کند.

قسمت‌های اکشن و هیجان‌انگیز فیلم به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از آن‌ها صحنه‌های پر هیجان و خوبی هستند که به خوبی هم اجرا شده و می‌توانند مخاطب را هیجان‌زده کنند.

دسته دیگر اما صحنه‌هایی هستند که یادآور سینمای هند می‌باشند. به عنوان مثال کایلا و اوون با یک هواپیما سقوط می‌کنند اما حتی صورت آن‌ها یک خراش برنمی‌دارد. اتفاق مشابهی در ماشین می‌افتد و ماشینی چند بار روی سقف خود می‌چرخد اما کوچک‌ترین آسیبی به کسی وارد نمی‌شود.

البته در کل میزان لحظات هیجان‌انگیز در فیلم Jurassic World Dominion نسبت به نسخه‌های قبلی آن کمتر است.

بازی‌ها و جلوه‌های ویژه Jurassic World Dominion نیز معمولی هستند. جلوه‌های ویژه این فیلم نسبت به بعضی نسخه‌های قبلی ضعیف‌تر هستند.

در مورد بازی‌ها بجز شخصیت‌های اصلی مثل سم نیل که بازی آن‌ها اکثر مواقع دیدنی بوده است بقیه بازی‌ها جالب و موفق نیستند. گل سرسبد بازی‌های ضعیف مربوط به شخصیت دکتر نقش منفی فیلم می‌باشد. او علاوه بر اینکه از نظر شخصیتی ناقص است از نظر بازی هم در دسته بازی‌های بد فیلم قرار می‌گیرد.

اما ویژگی مثبت Jurassic World Dominion همچنان سرگرم‌کننده بودن آن است. با وجود ضعف‌های موجود نسبت به نسخه‌های قبلی اما فیلم همچنان مهم‌ترین ویژگی خود یعنی سرگرم‌کنندگی را از دست نداده است.

همچنان شما می‌توانید دو ساعت و نیم به پای Jurassic World Dominion بنشینید و فیلم می‌تواند شما را سرگرم کند و تا انتها با خود نگه دارد.

نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا

در پایان باید گفت Jurassic World Dominion اثری است که نسبت به قبل ضعیف‌تر شده و افت کرده است. فیلمنامه آن دارای نقص و سادگی می‌باشد و در کارگردانی و اجرا هم ضعف‌هایی دارد. شخصیت‌های جدید نیز در آن پرداخت خاصی نداشته‌اند و به حال خود رها شده‌اند.

اما با این وجود همچنان تماشای Jurassic World Dominion می‌تواند جالب باشد. فیلم همچنان با موضوع دایناسورها که موضوع جذابی است درگیر است که البته حضور آن‌ها در فیلم کمرنگ‌تر شده است.

فیلم هنوز هم با ضعف‌ها، سرگرم‌کننده است و از آن مهم‌تر دیدن دوباره شخصیت‌های قدیمی در آن جذاب و شیرین است. روبرویی آن‌ها با شخصیت‌های جدید و کنارهم قرار گرفتن آن‌ها هیجان‌‌انگیز است.

بنابراین Jurassic World Dominion برای دنبال‌کنندگان این مجموعه همچنان با ارفاق قابل تماشا است. اما فیلم ضعف‌های بسیار زیادی دارد و در صورتی که تمایلی برای ادامه آن وجود دارد باید به آن توجه ویژه‌ای شود. اتفاقی که در این فیلم خیلی ملموس نبود و به نظر می‌رسد سازندگان تنها روی بازگرداندن شخصیت‌های قدیمی حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

DARKSIRENmeysamb....S.m.Ahmad_bk

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی فیلم Jurassic World Dominion - گیمفا