رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا
رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا
رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا
رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند؛ فانتزی، حماسه، افسانه

سعید آقابابایی
۶ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا
  • میراث انسان غارنشین:

زمانی که انگشتان خونین انسان اولیه که از شکار ماموت بازگشته بود، تکه ذغالی از آتش خاکستر شده ورودی غار برداشت و آن را به نرمی بر پیکره سخت غار کشید، با اشکال ساده ذهن او، افسانه­ ها، اژدهایان، جادوگران و کیمیاگران به وجود آمدند. انسان ناتوانی که از ترس حیوانات وحشی به غار پناه برده بود، در رویای خود سودای پرواز عقابی را در سر می‌پروراند که خداگونه در پهنه آسمان بال می‌­گشود.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

روزها در ورودی غارش می­نشست و از ناتوانی­ هایی که از آن­ها گریزان بود، برای خود خدایانی آفرید که نامیرا بودند. از رعد میان آسمان زئوس به وجود آمد، از خشم دریای مجنون، پوسایدن جان گرفت و از جنگ بین قبیله ­ای خدای جنگی به وجود آمد که هیچ گاه نمی­ مُرد. خطوط ساده روی غار، باعث شد که انسان جاودان شود.

شاید زمان ساخت بازی God of War به چند سال محدود شود، اما اگر آن انسان تصوراتش را به تصویر نمی­کشید و سالیان دراز کسانی نمی ­آمدند و بر آن نقشی اضافه نمی­کردند، شاید ما هیچ­گاه نمی­ توانستیم سکان هدایت بازی­ ها را به دست بگیریم. پس می­توان گفت که روند ساخت بازی خدای جنگ، هزاران سال طول کشیده است.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

رمان­‌هایی که با تکنولوژی خطوط سیاه رنگشان، بومِ هنر را به گونه‌ای دیگر به تصویر کشیدند.

سعی داریم در این مقاله به بازی‌هایی اشاره کنیم که مستقیم یا غیر مستقیم از روی کتاب‌ها ساخته شدند و به همراه کتاب‌ها دنیای زیباتری خلق کردند.

  • سبک فانتزی، اساطیری

بی­ شک پیشرفت انسان با اختراع خط شروع شد. اکنون بعد از هزاران سال، ما هم­چنان به همان شکل می­نویسیم. خط هیچ­گاه عوض نشد و با همان ظاهر به میان رایانه ­ها آمد. همان خطوط ساده سیاه رنگ کتاب­ها، از میان صفحات جان گرفتند و بال گشودند و تبدیل شدند به بازی­ هایی همانند The Witcher که بی­ شک تمامی گیمرها، روزگاری با آن سپری کردند. بازی‌ای که با آمدنش کیفیت بازی­ها را چندین پله بالا برد و برای ۵ سال تاجدار بازی­های ویدئویی تاریخ بود تا باز رقبیش، The Last Of Us: Part II  برگردد و تاج و تخت خود را بار دیگر از او پس بگیرد.

شاید زمانی که Andrzej Sapkowski، نویسنده مشهور سری رمان ویچر، حق ساخت بازی کتابش را با قیمت پایین فروخت، هیچ­گاه فکر نمی­کرد کتابش که اثر ملی لهستان حساب می­شد، بتواند به چنین درجه‌ای از افتخار دست پیدا کند. شاید پول آن­چنانی بابت کتاب­هایش نگرفت، اما CD Project Red  به حق، در پیاده سازی روایت داستان، از خود کتاب هم بهتر عمل کرد. کتاب‌های ویچر به تمام زبان‌های مهم دنیا ترجمه شده‌اند و حتی می‌توانید به زبان شیرین فارسی آن‌ها را پیدا کنید.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • قاتلی که در ۶۰ کیلومتری تهران به وجود آمد

شاید ندانید ولی طبق گفته جید ریموند (Jade Raymond)، بازی Assassin Creed برگرفته از کتاب الموت نوشته Vladimir Bartol درسال ۱۹۳۸ است. زمانی را به یاد می­آورم که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ بازی را دیدم، چنان محو گرافیک و حرکات نرم الطیر (الطائر) بودم که فکر می­کردم گرافیک بیشتر از آن دیگر امکان ندارد. قلعه الموت در ۶۰ کیلومتر تهران قرار دارد و حسن صباح روزگار قدیم حاکم آن بود. او به دنبال گسترش فرقه‌ی خویش  قاتلانی را به وجود آورد که به ظاهر در راه حق، در مقابل ظلم و ستم می­جنگیدند. او گروهی را به وجود آورد که هیچ چیز جلودار آن‌ها نبود. عمده فعالیت گروه در پی ترور کردن اشخاص مهم صورت می‌گرفت و هیچ یک از عملیات‌های گروه با شکست روبه‌ رو نمی‌شد. گروهی از بهترین‌ها در حالی که شست‌وشوی مغزی از انجام هیچ دستوری عقب نشینی نکنند، برای رسیدن به بهشت واهی دست به هر کاری می‌زدند. این گروه که به مرور در دنیا به نام حشاشین (استفاده کننده از حشیش) معروف شد، کم‌کم به اساسین بدل گشت و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم فرقه اساسین را نشنیده باشد. همان گروهی که میراث فدائیانِ حسن صباح را به یدک می‌کشند و بی‌چون و چرا دستورات را اجرا می‌کنند.

اکنون شما می­توانید سری رمان­های Assassin Creed  را بخواند که بر اساس بازی­ نوشته شده­ اند.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • ارباب کتاب‌ها

به حق می­توان کتاب‌های ارباب حلقه ­ها را برترین اثر دنیای فانتزی دانست گر چه نباید از رفیق و رقیب قدیمی او، همان نارنیای پر از جادو غافل ماند. دو دوست، (جی آر آر تالکین و سی اس لِویس) دو دنیای فانتزی ماندگار و غنی را به وجود آوردند که اکنون الهام بخش بسیاری از نویسندگان دیگر هستند. در این بین نباید فیلم­های این دو کتاب را فراموش کرد که هم­چون بازی ویچر، از خود کتاب­ها پیشی گرفتند. اگر پیتر جکسون وجود نداشت، ما  خیلی دیرتر با این کتاب­ها آشنا می­شدیم. اما درمورد بازی­های ویدیویی این دو مجموعه کتاب، قطعا هم پای فیلم­هایشان نبودند ( البته از نظر بنده) اما این فرصت را به ما دادند که در سرزمین میانه قدم بزنیم و زمانی که سوار سیاه بر فراز خرابه ­ها پرواز می­کرد، هم پای گندالف سپید و … بجنگیم.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • شکارچی خون

اگر در کوچه­‌های تاریک با معماری بی­نظیر گوتیک در حال قدم زدن هستید و صدای گرگینه­‌ها در فضای خفه شهر طنین می­اندازد و از روایت­ سخت­گیرانه ولی دلپذیر استاد میازاکی (bloodborne) دارید لذت می­برید، بدانید که نیمی از افکار نویسنده بزرگ، اچ پی لاوکرفت را می­خوانید که آغازگر سبک ترس کیهانی بود. گرایش میازاکی به غرب، کاملا مشهود است. زمانی که رمان رویایی تب آلود جی آر آر مارتین را خواند، به تمام اعضای استودیواش توصیه کرد که آن را بخوانند. درمورد جدیدترین ساخته او، (Elden Ring) که از مدت­ها قبل، قلب گیمر­ها برای آن می ­تپید، این موضوع کامل مشخص است. اما چه عالی که میازاکی، با الهامی که از نوشته ­های اچ پی لاوکرفت گرفته است، توانست چنین اثری را خلق کند.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • سوار بر اژدها

چه کسی فکر می‌کرد پسری پانزده رمانی را خلق کند که دنیای فانتزی را تحت تاثیر قرار دهد؟ به محض انتشار رمان اراگون، توانست جوایز بی­شماری را کسب کند و در همین راستا تمام کمپانی‌ها به دنبال خرید امتیاز فیلم و بازی این کتاب شدند. یکی از نکات جالب درباره‌ی کتاب اراگون این است که در ژانویه سال ۲۰۰۴، رتبه اول بهترین رمان فانتزی را به دست آورد و هری پاتر و محفل ققنوس دوم شد. فیلم اراگون با بازی اد اسپیلرز توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. گرچه بازی ویدئویی نتوانست به خوبی کتاب و فیلم ظاهر شود اما هنوز پس از ۱۵ سال به خوبی صحنه‌هایی از بازی را به خاطر دارم. داستان، روایت‌گر پسری نوجوان است که پس از پیدا کردن تخم اژدها، صاحب آن می‌شود و به مبارزه با حاکم شرور به پا می‌خیزد. قابلیت co-op بازی، گیمرهای زیادی را به کلوپ‌های بازی می‌کشاند. در آن زمان که هم سن اراگون بودیم، به خوبی این بازی توانست ما را در نقش قهرمانی نوجوان قرار دهد، شاید بی‌دلیل نیست که همه از این بازی خاطره داریم. چهار جلد از اراگون منتشر و به زبان فارسی در دسترس گیمر‌های عزیز قرار دارد. کم لطفی‌ست اگر بگوییم با خواندن کتاب‌ها، خاطرات گذشته زنده نخواهند شد.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • سبک پساآخرالزمانی

میراث انسان غار نشین تماما به دست انسان امروزی رسید. گرد زغال او، باعث شد حماسه ­های بی­نظیری مانند اولین حماسه تاریخ گیلگمش، ایلیاد و اودیسه هومر، مهاباراتا سروده‌ای حماسی از هند، نوشته‌ی ویاسَ و گروهی از مؤلفان، با بیش از یکصدهزار بیت، بلندترین حماسه منظوم جهان ، شاهنامه، یکی از بهترین حماسه ­های تاریخ از فردوسی بزرگ دنیا را تغییر دهند.

اما غافل از غرور و نِخوت انسان متکبر. (تاکنون هیچ موجودی برای نابودی خودش سلاح نساخته است، جز موجودی به نام انسان) همان زغال انسان اولیه تبدیل به گرافیت شد و پیشرفت انسان، سلاحی را ضد خودش ساخت که انسان­ها را به میان مترویی کشاند که تاریکی با موجوداتی جهش یافته در آن کمین کرده بودند. در سال ۲۰۳۳، انسانی که خودش را اشرف مخلوقات می­دانست و در عرش خدا می­زیست، با غرور بر سر خود بمب اتم ریخت و دنیایش را نابود کرد و به زندگی در تونل­های تاریک و خفه مسکو راضی شد. زمانی که کتاب مترو ۲۰۳۳ به صورت رایگان منتشر شد توانست در مدت زمان کوتاهی سه میلیون خواننده را به خود جذب کند. مجموعه کتاب مترو که با نام مترو ۲۰۳۳، مترو ۲۰۳۴، مترو ۲۰۳۵ از دیمیتری گلوخوفسکی منتشر شد، خطری را به یاد ما آورد که بازی­های ویدیویی این امکان را دادند که خود را در میان خرابه ­های مسکو و حیوان­های جهش یافته ببینیم و درس بگیریم. آیا درس می­گیریم؟

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • خرامنده‌ی تنها

با نابودی دنیا، فقط مسئله زنده ماندن مهم است و بس. برای زنده ماندن باید تقلا کرد، به دل خطر زد و در میان خرابه ­های آسمان خراش­ها و ماشین­ها به دنبال یک کنسرو، نان و آب گِل ­آلود گشت. اما چه کسی توان زنده ماندن در دنیای خشک و پر از موجودات جهش یافته را دارد. کتاب Roadside picnic  از بوریس و آرکادی استراگاتسکی، الهام‌بخش بازی S.T.A.L.K.E.R بود که خطر نابودی دنیا را نشان می­داد. انتشار استاکر انقلابی در صنعت بازی های رایانه ­ای بود. گرافیک خیره کنده به همراه گیم­پلی بی­نظیر در کنار داستانی زیبا یکی از به یاد مانده ­ترین بازی­ها را به جهان نشان داد که تا مدت­ها از ذهن کسی پاک نمی شود. اغراق نیست اگر بگویم بازی­های زیادی از فضاسازی و جو سنگین این بازی الهام گرفتند. استاکر سعی داشت سبک بقا را به گونه­ ای دیگر تعریف کند که الحق در این زمینه چیزی کم نگذاشت. یکی از افسوس­ های گذشته زمانی بود که بازی stalker  را روی سیستمی با گرافیک ۲۵۶ نصب کردم ولی زوال سیستم خودم را دیدم. می­توانم بگویم که بازی با ۶ فریم اجرا می­شد. باید یک سال صبر می کردم تا پول­هایم جمع شده و بتوانم سیستم جدیدی بخرم.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • شهر زیر آب

BioShock نامی که میان همه گیمرها شناخته شده است، روزگاری از انسان مدرن را به تصویر می­ کشد که بار دیگر انسان به تباهی رسیده است. اندرو رایان کسی است که رویای ساخت یک آرمان شهر را در ذهن می­پروراند، اما آیا آنچه در فکر درست است، زمانی که اجرا بشود باز درست است؟ بایوشاک هم آغازگر یک فرنچایز بی­نظیری بود که پله ­های موفقیت را یکی یکی طی کرد. بی‌راه نیست اگر بگویم با یکی از بهترین و خاص‌ترین فرنچایزهای دنیای بازی‌های کامپیوتری روبرو هستیم. آرمان شهری که به دور از سیاهی و تباهی بیرون از آب‌های آزاد، قصد داشت انسان را در جایگاه والا قرار دهد. زمانی که جک، تنها بازمانده سقوط هواپیما به فانوس دریایی پناه می‌برد به دنیایی پا می‌گذارد که جز خون و خرابی چیزی وجود ندارد. مردمانی که برای جاودانه شدن به هیولاهایی وحشی تبدیل شده‌اند. حتی بایوشاک: بینهایت هم نشان داد که در سایه‌ی افکار به ظاهر آرمانی و ارزشی نمی‌توان انسان را از جلد وحشی‌گری خارج کرد. ایده این چنین آرمان شهرها از نوشته­ های فیلسوفی به نام Ayn Rand بر گرفته شده که گویی اندرو رایان، خود Ayn Rand است و کن لوین با دستان جادویی‌اش به این داستان بی‌نظیر جان بخشید.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • زامبی‌های مدرن

زمانی که فیلم the world war z  به نمایش در آمد، کمتر کسی فکر می‌کرد ایده چنین فیلم زیبایی از کتابی به همین نام قرض گرفته شده باشد. سال‌های اخیر تعدادی از سازندگان و بازی‌بازان به این نتیجه رسیده بودند که دیگر سبک آخرالزمانی زامبی‌ها به انتها رسیده است اما مکس بروکس به زیبایی سبک آخرالزمانی مدرن را به دنیا معرفی کرد و نشان داد که سبک‌ها تمام شدنی نیستند. در دنیای world war z زامبی‌ها دیگر به شکل گذشته ایفای نقش نمی‌کردند و در این بازی بازماندگان با گروهی از زامبی‌های وحشی روبرو بودیم که حتی دیوار‌های بتنی هم نمی‌توانستند راهشان را سد کنند. انتشار بازی ویدیویی این عنوان توانست با نقدهای مثبتی روبه رو شود و بازی‌بازهای زیادی این عنوان را تجربه کردند. ایده‌ی زامبی‌های مدرن حتی به بازی‌های دیگر ریشه دواند. بازی days gone شما را در مبارزاتی نفس گیر علیه گروهی عظیم از زامبی‌ها قرار می‌دهد. شما می‌توانید این کتاب زیبا را با ترجمه حسین شهرابی تهیه و از خواندن آن در کنار فیلم و بازی این عنوان لذت ببرید.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

در این بین بازی­ های دیگری چون Parasite Eve بر اساس رمانی به همین نام از هیدِآکی سِنا ساخته شده و Spec Ops: The line از رمان قلب تاریکی از جوزف کانرد الهام گرفته است.

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • وضعیت سبک‌های فانتزی، اساطیری و پساآخرزمانی در ایران

عمر این سبک­ ها در ایران بیشتر از دو دهه نیست و بیشتر کتاب­های نوشته شده توسط نویسندگان ایرانی، در دهه قبل اتفاق افتاده است. خلاف کشورهای دیگر، این سبک­ها دارای طرفداران زیادی در ایران نیست ولی جای امیدواری دارد که نرم نرمک این سبک نوشتاری در حال پیدا کردن جای خود در بین سلیقه هاست. سبکی که در آن سوی مرزها صد و پنجاه سال عمر مدرن آن است، در ایران بیشتر از بیست سال نیست. درصورتی که این سبک­ ها جایگاه بسیار ویژه­ای در بین مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد و بیشتر مواقع، کتاب­هایی در این سبک‌­ها، فروش بسیار بالایی دارند. جای آن است که چند مورد از این کتاب ­ها را نام برد.

– فانتزی، اساطیری:

۱- چرخ زمان از رابرت جردن

۲- شاهکش از دنیل روتفوس

۳- مجموعه مه زاد و استورم لایت از برندون سندرسون

۴- افسانه مالازان از استیون اریکسن

– آخرالزمان، پسا آخرالزمان

۱-مجموعه کتاب های ۱۰۰ نوشته کَس مورگان

۲- دونده هزار تو نوشته جیمز دشنر

۳- ابلیس نوشته استیون کینگ

۴- جاده نوشته کورمک مک کارتی

در این قسمت هم چند عنوان از دو تن از نویسندگان ایرانی که در چند سال گذشته منتشر شده‌­اند نام خواهیم برد.


اگر به سبک فانتزی سیاه – اساطیری علاقمند هستید، می ­توانید کتاب­ زیر را به صورت رایگان دریافت نمونده و مطالعه کنید.

الواح همه­‌ی آنان از خدایان بودند: لوح یکم رستگاری

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

خلاصه‌­ای از کتاب:

چشمانت را ببند، دستانت را به من بده و به من اطمینان کن. من تنها کسی هستم که می‌تواند تو را به دنیای کهن دفن شده‌ی ‌ درون خاطرات مردگان ببرد که رازهای مهمتری نسبت به زندگان در سینه دارند. اکنون ببین که ما در گذشته‌های دور هستیم. چگونه اژدهایان در گستره آسمان بال می‌زنند؛ ببین که جادوگران و کیمیاگران از آینده می‌گویند؛ حیوانات غول‌پیکردرون غارها زندگی می‌کنند؛ موجودات وحشی در شب از لانه‌هایشان برای شکار کردن بیرون می‌خزند. آن‌ها می‌گویند که همه چیز در اراده خدایان است، اما خدایان که هستند و چه کسی آن‌ها را دیده است؟ چشمانت را باز کن. اکنون تو به زمان حال بازگشتی. همه‌ی آنان که دیدی، درون گورهایشان دفن شدند، اما در سکوت فریاد می‌زنند. فقط یک نفر می‌تواند صدای آن‌ها را بشنود. و تو با این لوحی که در دست داری، می‌توانی سرگذشت من را ببینی که چگونه برای رهایی از نفرین کهن خانوادگی‌ام، خود را به اتفاقاتی سپرده‌ام که به دست کسانی رقم خورده‌اند که روزگاری همه‌ی آنان از خدایان بودند. لوح یکم رستگاری در ۵۲۶ صفحه نوشته شده و  لوح دوم این مجموعه به نام دَد سِگال نیز منتشر شده است.

شما می­توانید فایل PDF کتاب را از اینجا دانلود کنید.

همچنین اگر مایل هستید، می­توانید کتاب را در اپلیکیشن کتاب­خوان کتابراه مطالعه کنید.

دانلود مستقیم این کتاب


اگر به سبک تخیلی – پساآخرزمانی علاقمند هستید، می­توانید کتاب­های زیر را به صورت رایگان دریافت نمونده و مطالعه کنید.

  • مجموعه سقوط مرگبار: باران سیاه از معین فرد

شخصیت اصلی داستان چشمانش را باز می‌کند و خود را بالای ساختمانی می‌یابد که قصد خودکشی دارد. او نمی‌داند چرا آن‌جا آمده و چرا می‌خواهد به زندگی خود خاتمه دهد. او حتی اسم خود را هم به خاطر نمی‌آورد! شخصیت بی‌نام داستان، منفورترین انسان روی زمین محسوب می‌شود و سایر انسان‌ها قصد کشتنش را دارند.

اما این تنها گره‌ی داستانی مجموعه‌ی سقوط مرگبار نیست، بلکه دنیایی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند هم دگرگون شده است. هیولای جهش یافته‌ی بزرگی در آسمان پرواز می‌کند، ماسه‌ها شهرها را ویران کرده‌اند، انسان‌ها داخل پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند و گلوله‌ها از زندگی انسان‌ها باارزش‌تر هستند.

هیولاها و موجودات عجیب بر کره‌ی زمین حاکم شده‌اند و شب‌ها در اطراف پرسه می‌زنند اما او هیچ یک از این‌ها را به یاد نمی‌آورد. شخصیت اصلی داستان بدنش آهنی است اما نمی‌داند چرا با سایرین فرق دارد. او فقط یک جمله را تکرار می‌کند: رباتی که می‌خواست انسان شود..

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

شما می­توانید فایل PDF کتاب را از اینجا دانلود کنید.

همچنین اگر مایل هستید، می­توانید کتاب را در اپلیکیشن کتاب­خوان کتابراه مطالعه کنید.

نسخه صوتی این کتاب نیز برای کسانی که علاقمند به نسخه صوتی هستند نیز موجود است و می­توانید از اینجا آن را دریافت کنید.

دانلود مستقیم این کتاب

کتاب دوم این مجموعه به نام بمب خیس نیز منتشر شده است.


کتاب جوینده از امین فرد

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا

  • خلاصه‌­ای از کتاب:

هشتاد و پنج سال از نابودی زمین می‌گذرد و انسان‌های محدودی درون شهری با گنبد شیشه‌ای زندگی می‌کنند. بیرون شهر، انسان‌های جهش‌یافته‌ای پرسه می‌زنند که از گذشته کینه به دل دارند و مقصر وضعیت حال خود را انسان‌های جاه‌طلبی می‌دانند که حرص سیری‌ناپذیری برای قدرت دارند.

سرانجام روزی می‌رسد که گنبد شیشه‌ای دیگر وجود ندارد و تنها محافظ بین انسان‌ها و جهش‌یافته‌ها پایان می‌گیرد. آخرین نفر شهر شیشه‌ای دل به بیابان‌های سوزان می‌زند. گرسنگی از یک سو، تنهایی و جهش‌یافته‌ها از سوی دیگر در کمین او نشسته‌اند و تمام انسان‌ها مجبور به کوچ به شمال می‌شوند، جایی که وعده نجات داده شده است.

 اگر مایل هستید، می­توانید کتاب را در اپلیکیشن کتاب­خوان کتابراه مطالعه کنید.

دانلود مستقیمPDF این کتاب


  • سخن آخر

به امید روزی که کتاب جایگاه اصلی ­اش را در بین ایرانی­ های عزیز پیدا کند.

کسی می­گفت: «از زمانی که برای خرید کتاب در صف نایستادیم، مجبور شدیم در صف­ های مرغ و شکر بایستیم.»


نویسنده‌ی مقاله‌ای که مطالعه فرمودید: آقای امین فرد

در آخر باید از مدیریت محترم سایت، آقای کسری نراقی و سردبیرمحترم، آقای سعید آقابابایی تشکر کنم که به ما این  اجازه را دادند که این مقاله با هر کم و کاستی در سایت منتشر شود.

 بی­صبرانه منتظر نظرات و انتقادات شما گیمرهای عزیز درمورد کتاب­ها هستیم. امیدواریم که از خواندن کتاب­ها لذت ببرید.

MuhammadAliشبگرد طلوع تاریکی

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بینهایت ممنون بابت این مقاله ی فوق العاده جناب آقابابایی عزیز . دست گذاشتین رو موضوع مورد علاقه ام(کتاب) و همچنین ژانر های مورد علاقه ام(فانتزی_علمی تخیلی_اخرالزمانی) . با ویچر شروع کنیم که کتاب هاش واقعا یه الماس توی ژانر فانتزی هستند . طنز تلخ . شخصیت پردازی های خاکستری . دیالوگ های بی نظیر . دنیا سازی غنی . فوق العاده . میدونستم که مترو بر اساس کتاب Metro 2033 نوشته شده اما خبر نداشتم که استاکر از کتاب الهام گرفته . همچنین در مورد میازاکی اگه اشتباه نکنم از الهاماتش از مانگای شاهکار Berserk هم نباید گذشت که فضاسازی خیلی سنگین و داستان عمیقی داره . و خیلی از کتاب ها هستن که دوست دارم اون ها رو در قالب یه بازی شایسته ببینم مثل A Song of Ice and Fire جرج آر آر مارتین که واقعا لایق یه بازی با کیفیت و پر محتوا هست . واقعا کتاب ها خیلی خیلی بیشتر از اون ارزش دارن که متاسفانه تو ایران و خیلی از کشور ها کمتر بهشون توجه بشه . ممنون بابت مقاله آقا سعید عزیز :rose: :rose: :rose: :rose:

  • حق گو گفت:

    “از زمانی که برای خرید کتاب در صف نایستادیم، مجبور شدیم در صف­ های مرغ و شکر بایستیم”
    این شخصی که این حرف رو زده قبل از هزار سال پیش این رو گفته مشکل امروز دیروز چهل سال نیست
    کتاب تولدی دیگر از دکتر شجاع الدین شفا را بخوانید

  • MahyarMsm گفت:

    خسته نباشید میگم به شما اقای اقابابایی و همه کسایی که در این مقاله دست داشتن
    واقعا مقاله زیبایی بود و لذت بردم
    بنده از مطالعه کردن خیلی لذت میبرم و در اسرع وقت کتاب هایی که قرار دادید رو که همین چند لحظه پیش دانلودشون کردم مطالعه میکنم 😀
    اون قسمت هم که مربوط به بازی ها میشد واقعا جذاب بود :yes:
    چه بازی هایی خلق شدن که خیلیاشون برگرفته از کتاب بود!!
    مثل فرا شاهکاری به نام ویچر که بازیش باعث شد تعداد خیلی عظیمی با یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های این صنعت اشنا بشن(گرالت) ولی این شخصیت و ایده هاش توسط یک نویسنده ای که کتابی به نام ویچر رو نوشت خلق شد!
    حالا نه فقط ویچر بازی های دیگه ای مثل بلادبورن، استاکر، مترو، بایوشاک و…. هم هستن که واقعا زیبا و فوق العاده بودن.
    اون قسمتی که درباره گاد اف وار گفته شد هم بسیار بسیار جالب بود :yes: 😀

  • P.morgan 𔓙 گفت:

    سلام
    من هم بنظرم، بعد از این که این بازی هایی که اشاره شد رو رو بازی کردین، حتما کتابشون هم بخونین.
    حالا کتاب ویچر و مترو که دیگه همه باهاش آشنایی دارند، ولی کتاب های اساسین هم واقعا ماهرانه نوشته شدند و ماجراهای بیشتری در خودشون جای دادند.
    .
    بشخصه خودم اصلا برام شرایط جور نشد که AC 1 رو بازی کنم، ولی با خوندن کتابش دقیقا لحظه به لحظه کتاب برام تو ذهنم صحنه سازی میشد. و ماجرای مهیج و غمناک الطائر رو به پایان رسوندم. قبل خوندن کتاب اصلا فکر نمیکردم همچین شخصیت پردازی داشته باشه و تنها برخوردمم باهاش همون توی AC Revolution بود. ولی واقعا از ماجراش لذت بردم.
    داستان های اتزیو هم تقریبا همون مشابه بازی بود ولی تو revolution ،به ماجرای اون قلعه رفتن اولش هم پرداخته شده، تا مرگ اتزیو که تو بازی نبود. (آخرش هم نفهمیدم چطوری مرد؟ سکته کرد یا مسموم¿)
    در کل کتاب های اساسین بیشتر به ماجراها پرداختن و این کتاب های زیر، موردعلاقه هامن. (همشون رو دوست دارم! ولی این ها بیشتر 😀 )
    (۳)Secret Crusade(1), Brotherhood,syndicate, Unity, Forsaken.
    .
    کتاب ویچر هم داستان هاش خیلی جالب و غیر منتظرست (من هنوز دارم اون داستان کوتاه ها رو میخونم)
    از دستش ندید.
    .
    مترو هم خیلی کتاب جالب و قطوریه 😀
    ششصد و خورده ای صفحه! آخرین کتاب هایی که خوندم و به این اندازه صفحه داشتند، قهرمانان کوه المپ بود (چرا اصلا از این کتاب بازی نساختند؟ یا کتاب های پرسی جکسون¿)
    بعضی جاهای کتاب هم یکم هولناک میشه 😀
    حتما پیشنهاد میدم بخونید.
    .
    .
    راستی، پیشنهاد میدم کتاب های ریک ریوردان هم بخونید. همون کتاب های المپ و پرسی جکسون که گفتم همین نویسنده نوشته.
    کلا کتاب هاش در مورد اساطیره یونان و اسکاندیناویه. اون کتاب هایی که گفتم قبلا نوشته ولی این دو کتاب مگنس چیس و آپولو جدیدند.
    اگه علاقه دارید بهتون پیشنهاد میکنم.
    .
    .
    خب..
    دیگه نظرم تموم شد! 😀
    ببخشید طولانی شد، غرق شدم نو نوشتن!
    ممنونم به خاطر وقتی که گذاشتید و نظرمو خوندید.
    امیدوارم تو جادوی کتاب حسابی غرق بشید :beer:
    .
    پ. ن : گفتم جادو، یاد کتاب کاراوال افتادم! این هم حتما پیشنهاد میدم بخونید. بخوام توضیح بدم باز طولانی میشه. شاید یک جا دیگه..
    ممنون

  • Mahdi Sam گفت:

    همه‌ی کتاب‌های خارجی که در سبک فانتزی معرفی شد رو خوندم و از بین‌شون فقط آراگون کتاب ضعیفیه، در کل اگر وقت دارید حتما stormlight archive و mistborn و lies of locke lamora رو بخونین، اگر دسترسی دارید حتما افسانه‌ اثر دیوید گمل و همین‌طور تولد یک قهرمان از همین نویسنده رو حتما بخونین و صد البته تقریبا همه‌ی آثار نیل گیمن به خصوص اقیانوس پایان جاده و stardust

  • Faith گفت:

    گیمر و کتاب خواندن؟ 😮
    پشمز

  • آرین گفت:

    سلام، تشکر جناب امین‌فرد!
    ممنون بابت کتاب‌هایی که معرفی فرمودید، روزم را کلا تغییر دادید.
    “پس می­توان گفت که روند ساخت بازی خدای جنگ، هزاران سال طول کشیده است.”
    موهای تنم سیخ شد! چقدر ما و تمام اشیاء بهم وصل یم و چقدر واحد و مرتبط ایم!
    پدر زوسیما می‌گفت:
    “همه چیز به اقیانوس می‌ماند، همه چیز جاری می‌شود و در هم می‌آمیزد، تلنگری در یک جا، در آن سر دنیا هم حرکتی ایجاد می‌کند.
    چه بسا درخواست بخشایش از پرندگان بی‌معنی باشد، اما پرندگان در کنارتان شادتر می‌شوند_به هر تقدیر قدری شادتر_ و کودکان و تمامی حیوانات هم شادتر می‌شوند، اگر شریف‌تر از آنچه اکنون هستید باشید.
    همه چیز به اقیانوس می‌ماند، این را از من داشته‌باشید. آن‌وقت، شعله‌ور از محبتی همه‌جانبه، در حالتی وجدآمیز، برای پرندگان هم دعا می‌کنید؛ و دعا می‌کنید که آنها هم گناهان شما را ببخشایند.”
    پدر زوسیما، برادران کارامازوف، داستایِفسکی

    • P.morgan 𔓙 گفت:

      سلام
      چه نقل قول زیبایی.
      من از کتاب های آقای داستایوفسکی فقط قمارباز رو خوندم که خیلی هم لذت بردم.
      حتما این کتاب برادران کارامازوف هم تهیه میکنم و میخونم.
      کلا ادبیات روسیه، یک حال و هوای دیگه ای دارن (-:
      ممنون

    • Tang Hao گفت:

      سلام و ممنون نقل قول زیبایی بود
      (هرچند با ادبیات روس نمی تونم کنار بیام به خاطر توصیفات و جزئیات بیش از حد)
      داوینچی هم یه جمله ی جالب داره
      Learn how to see.
      Realize that everything connects to everything else
      همه چی به این بستگی داره که بتونیم این ارتباط و وابستگی رو ببینیم
      هر چقدر که بزرگ تر شدم این جمله ی که ما همه به هم وصلیم رو بیشتر دیدم
      ولی ای کاش…
      ای کاش این ارتباط و وابستگی حقیقت نداشت…..
      ———–
      آقای امین فرد مقاله ی جالبی بود و خسته نباشید
      کاش بیشتر درباره Heart of Darkness توضیح میدادید
      موفق باشید 😀

      • آرین گفت:

        سلام، زنده باد!
        آره حال و هوای روسیه کلا متفاوته، داوینچی هم که تاج سره!
        حالا چرا ای کاش حقیقت نداشت؟ خوش‌تون نمیاد از این ربط؟

        • Tang Hao گفت:

          توضیح دادن دلایلم یه خورده سخته:
          یکیش این که به خاطر تاثیر رفتار و گفتار یک نفر چه جنگ ها و دشمنی ها که نشد.
          چه اتفاقات بزرگی در تاریخ افتاده که به میلیارد ها آدم ظلم شده و هنوزم تاثیراتش رو ما ها هست و روی آیندگان هم خواهد بود
          نژاد پرستی، جنسیت برتر و … ریششون از همینه
          و الا مگه یه دو تا بچه ی خردسال که با هم دوست هستند و خبری از این دنیا ندارن چیزی از نژاد پرستی متوجه نمیشن که سال ها بعد یکیشون اون یکی رو به خاطر چیزی مثل رنگ پوست یا ملیت تحقیر کنه و این خیلی برام دردناکه
          البته بگم که نیمه پر لیوان هم هست ولی اگه کلا لیوانی نبود بهتر بود.
          دومی هم:
          البته احتمالا ۹۹ درصد باهام مخالف باشن ولی فکر می کنم یکی از دلایلی که هیچ وقت چیزی به اسم آرمان شهر به وجود نمیاد همینه

          • آرین گفت:

            سلام
            شما کاملا درست می‌فرمائید، زنده باد!
            بلندی و پستی با هم معنا پیدا می‌کنند، مثل شب و روز می‌مونن.
            فقط آدم باید حواسش باشه که نه بلندی همیشگی‌یه نه پستی…
            و اینکه همه چیز می‌گذره، آدم هم باید بگذره….
            تشکر

    • SEHSANHS گفت:

      کتاب جالبیه منتشر شد برین بگیرین به من نسخه ی پیشنویسشو داد اقای سلیمانی خوندم کتاب جالبی بود یه سری مشکلات ریز داره ولی قابل چشم پوشین (البته بیشتر مشکلاتش غلط املایی محسوب میشن) یجورایی ویچر ایرانی محسوب میشه (البته تفاوت های زیادی داره ولی شباهت هاییم میشه یافت) کلی اشاره به بازی های ویدیوییم شده توش. اگر کسی در توانش بود خوشحال میشم کتابو تهیه کنه تا هم کمکی به نویسندگان ایرانی کرده باشه هم یه رمان جالب خونده باشه.

  • mohammadhasan گفت:

    کلا اکثر بازی هایی که از روی کتاب ها ساخته میشن خیلی با کیفیت از آب درمیان مخصوصا در زمینه اتمسفر و فضاسازی چون تو کتاب برای اینکه آدم بتونه تو ذهنش کامل دنیای اون داستان رو تجسم کنه ، نویسنده همه جزییات ریز و درشت فضا و داستان رو بیان میکنه و بازی ساز ها به سادگی با وارد کردن این جزییات به بازی اتمسفر فوق العاده گیرایی می تونن خلق کنن.

    این نکته رو کاملا تو بازی هایی که اینجا اسمشون امده می تونین حس کنین.

  • IntOner One گفت:

    مقاله جالبی بود،ولی وقتی دیدم از کتاب اراگون و بعضی بازیها کم نام و نشان یادکردید،بی انصافی دیدم که در این مطلب از بازیها ژاپنی یادی نکردید،من میدونم اگه بخوام لیست کنم کلی رمان باید از ژاپن بگم ولی به عنوان یک سر عنوان کلی بنظرم جا داشت از کلیه بازیها ژاپنی که بعد از انتشار کتابی دریافت کردند نیز یاد کرد(نمونه:Final Fantasy XV,Nier Replicant,automata,Drakengard 3.Kingdom Hearts,Resident Evil و…)البته میدونم ممکن بعضی این رمانها به قدری نام دار نباشند،اما به هرحال از بازی ها ویدیویی جون گرفتند

  • Dark Soul گفت:

    متشکر اقای امین فرد بابت این مقاله زیبا و تبریک بابت نوشتن رمانهایی در این سبک .

    +دوستان درسته دیدن فیلم زمان کمتری می بره و لذت خاص خودش را داره اما باور کنید کتاب جادوی خاصی داره ، حتی اگه فیلمی که اقتباس از کتابی بوده ، تماشا کردید و خوشتون اومده ، حتما حتما کتابش را تهیه کنید و بخونید چون کتاب لذت دیگری داره .

  • فرید گفت:

    لذت بردیم
    واقعا جالب بودن و دلنشین

  • hamidreza68 گفت:

    سلام به استاد آقا بابایی عزیز و بزرگوار بنده..عرض ادب و احترام دارم خدمت گلتون…دست مریزاد از قلمتون که برامون از زیبایی‌های دنیای گیم می‌نویسید.. واقعا من وقتی پای کنسولم میشینم دارم هیپنوتیزم میشم توسط گیم…اصلا چقد مست کنندست..بی اغراق مطالب که گفتین بسیار بسیار زیبا و پرمغز بودن..یه زمانی بود که میخاستم ps3 بخرم اما هیچ وقت موفق نشدم بخرم چون پول نداشتم..بنظرم نسل هفتم مخصوص نسل شش زیبایی‌های خاص خودش رو داشتند و من غرق میشدم…
    خب میدونید دوست داشتم چیزای که تو دنیای گیم وجود داشت تو دنیای واقعی وجود داشته باشه…مثلا چه میشد تو شاهزاده ایرانی تو زندگیمون اگه اشتباهی میکردیم زمان رو بتونیم برگردونیم..
    یا مثل gta تو هر کاری آزاد بودیم..
    یا مثل اساسین کرید (دکمه مثلث اگه اشتباه نکنم) میزدیم دوست رو آبی دشمن قرمز آدمای عادی سفید و افراد مهم زرد…چه میشد تو زندگیمون بدونیم کی دوستمونه کی دشمن..افراد رو می‌شناختیم…کی مارو میخاد کی نمیخاد..

  • مقاله فوق العاده ست. :yes: :yes: :yes:
    رمان parasite eve :inlove: که سالهاست داره خاک میخوره. :brokenheart:
    در بحث رمان ها و کتاب ها و نوشته‌های خوب ایرانی هم که همه میدونیم ما اندازه ی ۱۰ تا کشور کتابهای شاهکار و بی نظیری مثل شاهنامه و کلیله و دمنه و… داریم ولی وقتی بحث ساخت بازی میشه میریم سراغ داستان های چرندی مثل مختار که جایی تو تاریخ و ادبیات خود اعراب هم نداره…

  • shadow71 گفت:

    سلام خسته نباشید.پیروان حسن صباح حشیش نمیکشیدند چیزیه که به دروغ درست کردند شما لطف کنید اول تاریخ بخونید بعد مطلب بزارید

  • Mr.time گفت:

    خوشم میاد مورد چهارم فانتزی اساطیری (افسانه مالازان از استیون اریکسن) قشنگ توی ایران ترجمه نشده و پیشنهاد داده بخونیم. (البته هر کس که دلش بخواد میتونه با زبان اصل بخونه)

  • parsakhoo گفت:

    سلام
    مقاله‌ی مفید و آموزنده‌ای بود، ممنون. رمان های ایرانی اساطیری و فانتزی دیگری هم هستند: کتاب های آقای آرمان آرین
    پارسیان و من (سه گانه)
    اشوزدنگه (سه گانه + یک جلد دستنوشته ها)
    پَتَش خوارگر (۵ جلد که فعلاً تا جلد ۴ منتشر شده است)

    یک رمان فانتزی هم گرفتم ولی کامل نخوندم هنوز. اوایلش رو که خوندم جالب بود برام:
    بیست و سه از نشر پیدایش

  • MuhammadAli گفت:

    تا حالا خودم مترو ۱ رو خواندم ایکاش مثل tlou یک؛ درستش می کردن. خدای بخش کتابدار ها چی می شود. طفلی دانیال (یکی از تیپ های کتاب بود که کتابدارها پاره و پوره اش کردن).

رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند - گیمفا