رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا

در مقاله امروز به سراغ معرفی و رتبه بندی بهترین پروژه‌های سینمایی یک دهه اخیر ژانر اکشن بر طبق امتیاز راتن تومیتوز رفته‌ایم.

یکی از پرفراز و نشیب‌ترین ژانرهای تاریخ سینمای جهان به اکشن مربوط می‌شود که همیشه در حال تغییر و تحول بوده و اساساً هیچگاه جایگاه ثابت و روند یکسانی نداشته است؛ ژانری که از سال ۲۰۱۴ میلادی تا به امروز اگرچه که میزبان آثاری کلیشه‌ای بوده ولی در عین حال یکی از بهترین دوران خود را نیز سپری کرده است که با فیلم‌های ارزشمند، خلاقانه و سراسر هیجان و آدرنالین طرفداران خود را حسابی به وجد آورده است.

یکی از ملاک‌هایی که می‌توانیم کیفیت یک فیلم را مورد سنجش قرار دهیم، به امتیاز راتن تومیتوز مربوط می‌شود که میانگین نمرات و بازخوردهای منتقدین را گرد یکدیگر جمع کرده و می‌تواند به مخاطبین کمک نماید تا به لحاظ کیفی آثار منتشر شده در هر سال را مورد ارزیابی قرار دهند. به همین منظور نیز در مقاله امروز به سراغ رتبه بندی و معرفی ۱۳ فیلم برتر ژانر اکشن در طول یک دهه اخیر سینما رفته‌ایم که امتیازات قابل توجهی را در راتن تومیتوز دریافت کرده‌اند.

۱۳ فیلم و انیمیشن سینمایی که قطعاً رتبه نخست می‌تواند حسابی شما را شگفت‌زده نماید.

۱۳. انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse محصول سال ۲۰۲۳

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۵ در راتن تومیتوز

در طی سال‌های اخیر ژانر ابرقهرمانی با تکرار و کلیشه انتقاد آمیزی همراه شده و معدود آثاری توانسته‌اند تا مخاطبین این ژانر را راضی نگه دارند. معدود آثاری که انیمیشن‌های مرد عنکبوتی‌های کمپانی سونی پیکچرز یکی از آن‌ها محسوب می‌شوند.

در رتبه ۱۳م به سراغ Spider-Man: Across the Spider-Verse می‌رویم که سال میلادی گذشته به اکران در آمد و روایتی ایده‌آل و جذاب حول محور مفهوم جهان‌های موازی را به معرض نمایش گذاشت و قوس شخصیتی مایلز مورالز را بیش از پیش تکمیل نمود. Spider-Man: Across the Spider-Verse دنباله‌ای ارزشمند با بهره‌گیری از جلوه‌های بصری چشم‌نواز و روایت داستانی غیرقابل پیش بینی و پخته محسوب می‌شود که ترکیب رضایت بخشی از اکشن و ابرقهرمانی را برای طرفداران خود تدارک دیده و به طبع امتیازات قابل توجهی را نیز کسب نموده است.

۱۲. فیلم Riders of Justice محصول سال ۲۰۲۰

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۶ در راتن تومیتوز

با فراگیری همه گیری ویروس کرونا در اوایل دهه ۲۰۲۰ میلادی سینما تحت تاثیر قرار گرفت و طبیعتاً دوران خوبی برای هر ژانری علی الخصوص اکشن به شمار نمی‌رفت.

با این حال در این دوران سر و کله مدس میکلسن دوست داشتنی پیدا شد تا با فیلم درام دانمارکی Riders of Justice مخاطبینش را تحت تاثیر قرار دهد. اثری حول محور یک نظامی سابق که در ظاهر همسرش را طی یک سانحه تصادف قطار از دست داده و سپس متوجه می‌شود که این فاجعه دردناک و تلخ تصادفی نبوده و بلکه تروری از پیش تعیین شده بوده است؛ مسئله‌ای که او را با اتفاقات و رخدادهای تلخ و شوکه‌کننده‌ای روبرو می‌کند. Riders of Justice جزو آن دسته از آثار ارزشمند سینما محسوب می‌شود که علی‌رغم دریافت نقدهای بسیار مثبت و روایت داستانی تاثیرگذار در بستری از ژانر اکشن اما آنطور که می‌بایست دیده و تحویل گرفته نشده است.

۱۱. فیلم ۷۱ محصول سال ۲۰۱۴

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگیم امتیاز ۹۶ در راتن تومیتوز

شاید که امروزه صحبت چندانی درباره آن به میان نیاید اما درام جنگی و بریتانیایی ۷۱ با قاطعیت یکی از بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما بوده است.

اثری در ظاهر جمع و جور با روایتی سراسر استرس و تنش حول محور سرباز تازه کار و جوانی که پس از بروز شورش‌های واقعی و مرگبار خیابان‌های بلفاست در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط واحد نظامی خود رها شده و اساساً پشت خطوط معترضانی خشمگین و غیرقابل کنترل تک و تنها می‌ماند و چاره‌ای ندارد تا برای بقا و زنده ماندن اتفاقات مرگباری را پشت سر گذاشته تا بلکه از مهلکه جان سالم به در ببرد. ۷۱ با سکانس‌های اکشن دلهره‌آور و شوکه‌کننده‌اش یکی از بهترین فیلم‌های یک دهه اخیر ژانر خود لقب می‌گیرد که به معنای واقعی کلمه ترس تنها ماندن در شرایطی غیرقابل پیش بینی و مرگبار را به زیبایی و تاثیرگذاری هر چه تمام به تصویر کشیده است.

۱۰. فیلم Top Gun: Maverick محصول سال ۲۰۲۲

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا

سال ۲۰۲۲ میلادی تام کروز با دنباله‌ای به نام Top Gun: Maverick وارد سینماهای جهان شد که نه تنها این صنعت در حال مرگ پس از همه گیری ویروس کرونا را تمام و کمال نجات داد، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تمام دوران را نیز پدید آورد که سکانس‌های داگ‌فایت جنگنده‌هایش هر بیننده‌ای را میخکوب کرده است.

در حقیقت باید گفت که ساخت یک دنباله آن هم پس از گذشت ۴ دهه و مرگ کارگردان اصلی، امری غیرممکن و نشدنی به نظر می‌رسد. با این حال تعهد کاری تام کروز و زحمات افراد پشت صحنه سبب شد تا Top Gun: Maverick پروسه تولید و فیلم‌برداری خود را با وجود تمام سختی و چالش‌ها طی کرده و در بدترین شرایط سینمایی ممکن به اکران دربیاید تا هر بیننده‌ای را مات و مبهوت سکانس‌های اکشن خود نماید. Top Gun: Maverick یک دنباله همه چی تمام و سرگرم‌کننده با جلوه‌های بصری شگفت انگیز حول محور نبرد جنگنده‌ها محسوب می‌شود که در تاریخ سینما نظیر نداشته است.

۹. فیلم Mission: Impossible — Dead Reckoning, Part One محصول سال ۲۰۲۳

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۶ در راتن تومیتوز

زمانی که از قدرت ستاره‌گی تام کروز صحبت می‌کنیم، منظورمان چیست؟ یعنی تدارک آثاری که همانندش را در هیچ جایی نمی‌توانید پیدا نمایید و طی ۲ سال پیاپی هر سینما دوستی را شیفته سکانس‌های اکشن خود نمایید.

فیلم Mission: Impossible — Dead Reckoning, Part One شاید که به طرز ناامید کننده‌ای در رقابت میان باربنهایمر چندان مورد توجه و استقبال مخاطبین عام سینما قرار نگرفت اما دلیل نمی‌شود که کیفیت مثال زدنی آن را نادیده بگیریم. بدلکاری‌های دیوانه‌وار و مرگبار تام کروز به امضای این فرنچایز تبدیل شده و با هر دنباله جدید به شیوه متفاوتی طرفدارانش را شگفت‌زده می‌کند و این بار نیز به لطف Mission: Impossible — Dead Reckoning, Part One قلب منتقدین و تماشاگران را هدف قرار داد و روایتی سراسر اکشن و هیجان خالص را به ارمغان آورد که انتظارات را برای هشتمین فیلم ماموریت غیرممکن به شدت افزایش داده است.

۸. فیلم Black Panther محصول سال ۲۰۱۸

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۶ در راتن تومیتوز

در دوره و زمانه‌ای که دنیای سینمای مارول هنوز به ابتذال کشیده نشده بود، حتی فیلمی اختصاصی حول محور سیاه پوستان نظیر Black Panther نیز می‌توانست چشمگیر و حائز اهمیت ظاهر شده و مخاطبینش را به وجد بیاورد.

اثری با نقش آفرینی تماشایی چادویک بوزمن فقید که او را در قامت وارث تاج و تخت واکاندا قرار می‌داد تا تهدیدات بالقوه‌ای را خنثی کرده و تهاجمی انتقامی را پشت سر بگذارد. Black Panther در بستری از روایت داستانی سلطنتی ترکیب خوشایندی از ابرقهرمانی و اکشن را پدید آورده که در عین حال می‌تواند احساسات مخاطبین خود را به چالش بکشد. اثری به شدت سرگرم‌کننده و جذاب که فرسنگ‌ها از Black Panther: Wakanda Forever بهتر و باکیفیت‌تر ظاهر شده و نشان داده که دخالت دادن المان‌هایی بی‌ربط و احمقانه و صرفاً تنها از روی به رخ کشیدن ترندهای فرهنگی مبتذل تا چه اندازه می‌تواند ۲ فیلم را به لحاظ کیفی متفاوت جلوه دهد.

۷. انیمیشن Kubo and the Two Strings محصول سال ۲۰۱۶

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۷ در راتن تومیتوز

اگر جزوی از طرفداران دنیای انیمیشن محسوب می‌شوید، پس باید به یاد داشته باشید که در هنگام معرفی و رونمایی از انیمیشن Kubo and the Two Strings چه جو زیبا و جذابی حول محور آن شکل گرفته بود.

اثری که در زمان اکران نیز نشان داد که این جذابیت و زیبایی بی‌تاثیر نبوده و به معنای واقعی کلمه با انیمیشنی همه چی تمام و جذاب طرف هستیم و ثابت کرد که کمپانی سازنده لایکا تا چه اندازه می‌تواند خلاق و ایده‌ پرداز باشد. داستان Kubo and the Two Strings حول محور ماجراجویی پسری به نام کوبو برای پیدا کردن زره جادویی پدر از دست رفته‌اش به حدی هیجان انگیز و سرگرم‌کننده ظاهر شده که حقیقتاً شاهکاری را در مدیوم انیمیشن با سکانس‌های اکشن خود پدید آورده که هر مخاطبی با هر سن و سال و سلیقه‌ای را به وجد خواهد آورد.

۶. انیمیشن The Mitchells vs. the Machines محصول سال ۲۰۲۱

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۷ در راتن تومیتوز

استودیو انیمیشن‌سازی کمپانی سونی پیکچرز در طی سال‌های اخیر حسابی شگفتی‌ساز شده و آثاری را خلق کرده که به راحتی هرچه تمام می‌توانند ساخته‌های استودیویی همچون پیکسار را در بحث کیفی به چالش بکشند.

فارغ از دنیای مرد عنکبوتی مایلز مورالز، در سال ۲۰۲۱ میلادی با انیمیشنی اکشن، آخرالزمانی و دیوانه‌وار به نام The Mitchells vs. the Machines مواجه شدیم که برخلاف انتظارات اولیه هر مخاطبی را شیفته خود کرده است. یکی از خیره کننده‌ترین انیمیشن‌های تمام دوران که چالش‌های اعضای یک خانواده را در بستری از محیط آخرالزمانی به تصویر کشیده و روابطشان با یکدیگر را مورد کنکاش قرار می‌دهد تا سکانس‌هایی بی‌نظیر و فراموش نشدنی را به ارمغان بیاورد. اگر که دنیای انیمیشن ظاهر و حال و هوای تکراری برای شما پیدا کرده، تماشای The Mitchells vs. the Machines قطعاً شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

۵. انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse محصول سال ۲۰۱۸

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۷ در راتن تومیتوز

به طرز قابل ستایشی باید گفت هرچقدر که خود کمپانی سونی پیکچرز پس از گذشت سالیان بسیار، درک و مفهومی از ژانر ابرقهرمانی پیدا نکرده و با اثری همچون Morbius شعور مخاطب خود را زیر سوال می‌برد اما در سمت دیگر ماجرا استودیو انیمیشن‌سازی آن‌ها در طی یک دهه اخیر کولاک کرده است.

در رتبه ۵م به سراغ ساخته دیگر این استودیو یعنی Spider-Man: Into the Spider-Verse می‌رویم که آغازگر حماسه ماجراجویی‌های مایلز مورالز در بستری از جهان‌های موازی بوده و در سال ۲۰۱۸ میلادی موفق گشته تا جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را دریافت نماید. Spider-Man: Into the Spider-Verse به همگان ثابت کرد که داستان و شخصیت‌پردازی در وهله اول تا چه اندازه برای گسترش ایده جهان‌های موازی حیاتی بوده و در عین حال مدیوم انیمیشن تا چه اندازه برای نمایش سکانس‌های اکشن از پتانسیلی کشف نشده برخوردار می‌باشد.

۴. فیلم Mission: Impossible – Fallout محصول سال ۲۰۱۸

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۷ در راتن تومیتوز

در ادامه شگفتی‌سازی ستاره حال حاضر سینمای هالیوود یعنی تام کروز در ژانر اکشن و دقیقاً ۱ سال پیش از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا فرنچایز ماموریت غیرممکن میزبان اکران بهترین فیلم خود تحت عنوان Mission: Impossible – Fallout بوده است.

یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تمام طول تاریخ سینمای جهان که قهرمان این فرنچایز و یارانش را در مسابقه‌ای مرگبار برای یافتن هسته‌های پلوتونیوم قرار داد و در نهایت رویارویی حماسی و غیرمنتظره‌ای را بین او و ویلن داستان رقم زد که هر مخاطبی را در بهت و حیرت فرو می‌برد. کیفیت مثال زدنی Mission: Impossible — Fallout نمونه بارزی برای خطاب قرار دادن باقی فرنچایزها به شمار می‌رود تا اصول مهمی را برای ساخت یک اثر سرگرم‌کننده و ارزشمند در پیش گرفته و تا حد امکان از کلیشه و تکرار پرهیز نمایند. البته که بحث بدلکاری‌های تام کروز مقوله جدایی به شمار رفته و کمتر بازیگری در سینمای مدرن امروز به مانند او خود را وقف پروژه‌هایش کرده است.

۳. فیلم Mad Max: Fury Road محصول سال ۲۰۱۵

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۷ در راتن تومیتوز

۳۰ سال پس از اکران آخرین فیلم مکس دیوانه و در حالی که همگان این فرنچایز را فراموش کرده بودند، جرج میلر استادانه وارد میدان شد و با Mad Max: Fury Road دوست داران ژانر اکشن را منقلب نمود.

ریبوتی دیوانه‌وار، سراسر اکشن و هیجان و سکانس‌های چشم‌نواز آخرالزمانی، فیلم Mad Max: Fury Road به حدی پکیج بی‌‌عیب و نقص و نمادینی به شمار می‌رود که تماشای بارها و بارهای آن ذره‌ای حس تکرار و خسته‌کنندگی به خود نخواهد گرفت. جرج میلر در سال ۲۰۱۵ ثابت کرد که ژانر اکشن برای شگفتی‌سازی نیازی به داستان‌ خاصی نداشته و صرفاً خلاقیت در نمایش سکانس‌های زد و خورد حتی با کمترین دیالوگ ادا شده نیز می‌تواند تحسین و احترام مخاطبینش را در پی داشته باشد؛ امری که امیدواریم تا باری دیگر توسط Furiosa: A Mad Max Saga تکرار شده و یاد و خاطره جاده خشم را زنده نماید.

۲. فیلم Godzilla Minus One محصول سال ۲۰۲۳

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۸ در راتن تومیتوز

گودزیلا یکی از هیولاهای نمادین و دوست داشتنی تاریخ سینما به شمار می‌رود که از سال ۱۹۵۴ تا به امروز در انواع و اقسام پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی حضور پیدا کرده است. با این حال هیچکدام از آن‌ها با بازخوردی در حد و اندازه Godzilla Minus One روبرو نشده است.

پس از ساخت چندین و چند پروژه جاه‌طلبانه توسط سینمای غرب، ژاپنی‌ها دست به کار شده تا روایتی مدرن و تیره و تاریک را از گودزیلا به معرض نمایش بگذارند که نتیجه، ساخته شدن Godzilla Minus One به عنوان یک اثر هیولایی تحسین شده و همه چی تمام بوده است. اثری که ژاپن پس از جنگ جهانی دوم را به تقابل با گودزیلا فرستاده تا مردمش آخرالزمانی مرگبار و کابوس‌وارانه را تجربه نماید. ساخته تاکاشی یامازاکی علی‌رغم بودجه‌ای محدود موفق شد تا نه تنها محصولات غربی را در بحث جلوه‌های ویژه به چالش کشیده و خودی نشان دهد، بلکه حتی موفق به کسب جایزه اسکار نیز شده است.

۱. انیمیشن Wolfwalkers محصول سال ۲۰۲۰

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
  • میانگین امتیاز ۹۹ در راتن تومیتوز

در ابتدای مقاله اشاره کرده بودیم که در هنگام پایان رتبه بندی و مشاهده اثر شماره یک قطعاً شگفت‌زده خواهید شد و انتظار حضور انیمیشنی تحت عنوان Wolfwalkers را در بین برترین آثار اکشن یک دهه اخیر سینما نخواهید داشت.

انیمیشن مستقل ایرلندی ساخته تام مور که به عنوان آخرین قسمت از ۳گانه فولکلوری تماشایی و به یاد ماندنی محسوب شده و ما را با وارد ماجراجویی خطیر و هیجان انگیزی می‌کند که از پیچش داستانی جالب توجهی بهره برده است. داستانی حول محور سرزمینی که نسل گرگ‌ها تا مرز انقراض پیش رفته و شکارچیان در بحبوحه سرخوشی از دستاورد خود، با واقعیت هولناکی روبرو می‌شوند که می‌تواند آن را تا مرز جنون پیش ببرد. دلایل بسیاری وجود دارد که کسب میانگین امتیاز شگفت انگیز ۹۹ در راتن تومیتوز را برای WolfWalkers منطقی و منصفانه جلوه داده و کافیست تا به تماشای این انیمیشن زیبا پرداخته و دلیل کسب رتبه نخست را متوجه شوید.


منبع: کولایدر

esmaaiel_63DARKSIRENPendar1199Daniel Wayneunknown人Acker益man人Vito ScalettaSAMIAPEXloghainHELLO.BROTHERSBADMANv-alkaline

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا
رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتبه بندی بهترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما - گیمفا