مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا

مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars

محمد(ارشیا) جباری زادگان
۱۲:۵۵ ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا

واقعا کار آسانی نیست که تبدیل به یک استودیوی بازی سازی AAA شد آن هم بدون حمایت یک ناشر بزرگ و بودجه ای عظیم وسخت تر از آن این است که تبدیل به سازندگان عناوینی مانند Forza,GT,NFS و Drive Club شد مصاحبه ای که خواهید خواند با Andy Tudor از استودیوی  Slighty Mad سازنده ی Project Cars است.به شما توصیه می کنم این مصاحبه را از دست ندهید.

Project-CARS-2

 Project Cars در اصل برنامه ریزی شده بود که برای Xbox 360 و PS3 منتشر شود ولی حالا برای کنسول های نسل بعد می آید.چه چیزی باعث تغییر علاقه ی سازندگان به بازی نسل بعد بود در حالی که تجربه ی بازی سازی روی این کنسول ها خیلی کم بود؟

چند عامل وجود داشت که این کار ما را بیمه می کرد.اولین قدرت کنسول های نسل بعد بود که بازی را آن طوری که شایسته ی آن بود نشان می داد.ساختار این بازی به طوری بود که در نسل بعد سرعت بالاتری داشت و قابلیت Share کردن برای بازی ها موجود بود تا بازیکنان خودشان کارهایشان را منتشر کنند و صحنه هایی از بازی کردن خودشان را به نمایش بگذارند.در نسل فعلی کار ساخت چیزی حدود یک سال بیشتر طول می کشید که کنسول های نسل بعدی هم از این لحاظ کار ما را سریع تر می کردند.در مجموع عقاید ما به این نتیجه رسید که باید بازی را یک پله به جلوتر هل بدهیم.

شما این بازی را بر روی SteamOS هم منتشر خواهید کرد.یک پلتفرم PC مانند چه مزیت هایی برای بازی شما دارد؟

SteamOS یعنی کامپیوتر High End که به جای چسبیده بودن به دسکتاپ PC به جای راحتی مثل میل منتقل شده است و نرده ای را که بین کنسول های خانگی و PC تفاوت ایجاد می کرد نابود کرده است.همچنین یک پلتفرم بسته نمی باشد یعنی قابلیت آپگرید شدن دارد و می تواند تا مدت زیادی پا به پای کنسول های نسل بعدی حرکت کند.این پلتفرم ها دسترسی بازیسازان را به مردم بیشتر می کند که این خوب است و نتیجه ی آن نوآوری برای مردم و خود بازیسازان است.همچنین کنترلر آن صد ها ایده را به ذهن ما اضافه می کند.

برنامه دارید چند ماشین و مسیر مسابقه را در بازی نهایی داشته باشد آیا مسابقات مهم هم شامل مود های بازی می شود؟

لطفا این سوال ها را تمام کنید مانند این است که از برتری تفنگ های COD: Ghost در مقایسه با Battlefield بگویید و یا نوع دشمنان DeadRising را با Ryse مقایسه کنید.این یک بازی بزرگ است از هر نوع ماشینی که تا به حال در جاده ها بوده و ماشین هایی که در GT,Top Gear استفاده شده و یا حتی ماشین هایی که نسخه ی آزمایشی هستند و ماشین های فرمولی.حدود صدها ماشین در این بازی است ولی عقیده ی ما این نبوده که هر ماشینی را در بازی بگنجانیم و بعضی از آنها صرفا بی استفاده بمانند.برای مسیر های مسابقه هم ما تمامی دنیا را از زیر نظر گذرانده ایم از پیست های بزرگ آمریکایی و مناطق شگفت انگیز اروپا تا زیبایی آسیا , اقیانوسیه و بقیه جاها همچنین تمامی پیست های Forza و GT در بازی ما موجود است.

Project-CARS-6

این افتخار شما بوده است که این بازی را بدون ناشر مخصوص و یا بودجه ی بزرگ ساخته اید چه چیز هایی تفاوت های میان بازی شما و بازی هایی مانند Forza یا  DriveClub بوده است؟

به نظر من ما دنبال چیز های بزرگتری نسبت به این بازی ها هستیم مثلا تمامی ماشین ها و مسیر های مسابقه در بازی ما از همان روز اول آزاد است ما نمی خواهیم شما را تشنه نگه داریم و برای چیزهای عالی از شما پولی بگیریم.اگر می خواهید در یک مدل آزمایشی معرکه ی   LeMans بروید همان لحظه قادر به انجام این کار هستید البته ما فعالیت هایی برای رسیدن از صفر تا قهرمان را داریم، مانند بازی FIFA که شما در ابتدا تیم خود را انتخاب می کنید و در یک سال همراه با آن تیم به مسابقات می روید، تجربه، جوایز و موقعیت پیدا می کنید سپس تیمتان را عوض می کنید ما هم به این اندازه به شما آزادی داده ایم.

وقتی صحبت از گرافیک، صداگذاری و مکانیک ماشین ها در Project Cars می شود مردم تعجب می کنند از این همه خلاقیت و کیفیت کار و وقتی عکس هایی که کسانی مثل خودشان گرفته اند را می بینند در انجمن های اینترنتی مختلف درباره ی آن به بحث می پردازند.این معتبر ترین، دقیق ترین و زیباترین تجربه  شما در بازی های مسابقه ای است که توسط کسانی مثل شما ساخته شده است، بازیکنان واقعی.

آیا می توانید درباره ی کفیت بازی بر روی کنسول های نسل بعد بگویید؟آیا بازی بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۱۰۸۰p اجرا می شود؟

هدف ما این است که بهترین تجربه از گیم پلی را داشته باشید اگر این به معنی ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۱۰۸۰p است پس ما هم می خواهیم همین کار را بکنیم، اما این چیزی است که منتشر کننده ها کمی قبل از عرضه برای تعادل بازی انتخاب می کنند که برای ما فرقی ندارد و به خاطر خود بازیکنان است تا تجربه ی بهتری از بازی داشته باشند.

Project-CARS-3

پروژه ی شما بازیی است که به صورت پیوسته در حال ارتقا می باشد آیا شما برنامه ای دارید تا از سیستم ابری Xbox One استفاده کنید تا به بازی چیز های جدیدی اضافه کنید؟

سیستم ابری مایکروسافت بسیار جالب است و ایده های جدیدی را در ذهن می پروراند و باعث می شود سازندگان بازی در فن آوری و طراحی بازیشان راهی برای استفاده از این قابلیت پیدا کنند.از آن می توان برای آپدیت کردن بازی و انتشار Patch استفاده کرد ولی این کاری شبیه به قابلیت های فعلی Xbox Live است .البته ما برنامه های سری ای در ذهن داریم تا جنبه های جدیدی به بازی در کنسول های نسل بعد اضافه کنیم.

PS4 برای تمامی بازی سازان APU خارق العاده ای را در دسترس گذاشته است.با قدرت CPU و واحد های GPU سونی کارکردن با PS4 برای شما چگونه بوده است؟

واقعا جدا کردن و Render کردن لبه ها برای ما کاری دشوار بوده است و باید بگویم که ۲ یا ۳ میلی متر در درشتی لبه ها اشتباه ایجاد شده که در حال تصحیح است.سرعت یک کنسول تک پردازنده در برابر سرعت پردازنده ی یک کامپیوتر High-End بسیار پایین است پس استفاده از چند هسته کاری ضروری به حساب می رود.ما در ساختن اجسام کمی درتنگنا بودن ولی این کار حالا با چهار پردازنده به صورت موازی در حال انجام است.با این که ما خیلی از پردازنده کار کشیدیم ولی کیفیت آن هنوز معرکه است.

ما با چند نفر دیگر از سازندگان بازی ها صحبت کردیم و آنها eSRAM کنسول مایکروسافت را ستایش می کردند.بعضی از آن ها می گویند بهترین وسیله برای ایجاد سایه و فرم های مختلف در بازی است.آیا شما هم نظر مشابهی دارید؟ شما فکر می کنید در تسخیر کردن هدفتان بهتر از Memory تک کنسول سونی خواهد بود؟

موتور بازی سازی ما بخشی برای نوردهی های حرفه ای و Render و پردازش آن در خود داشت، وقتی که دیگر موتور ها و وسیله ها را استفاده کردیم به این نتیجه رسیدیم eSRAM مایکروسافت مقرون به صرفه تر است، البته هنوز این ابزار قوی کمی از Memory های GDDR5 سونی کند تر است.(نه ضعیف تر)

Project-CARS-7

من برای چند سال اخیر پروسه ی ساخت بازی شما را دنبال می کنم و هر قدم که جلوتر می روید کیفیت و کنترل و Texture ها هم یک قدم همراه شما جلو می آیند.می خواستم بدانم کی به نقطه ای می رسید که بگویید “دیگر نمی توانیم کیفیت بازی را از این بیشتر کنیم”؟

من فکر نمی کنم به همچنین روزی برسیم چون موتور دیوانه کننده ی ما جوری ساخته شده است که با ارتقا های تکنولوژی، پردازنده های سریع تر و چیز هایی مثل این سازگار باشد.پس زمانی که تکنولوژی هایی مانند کیفیت ۴K و Oculus Rift همراه موتور ما باشند برای هر دو طرف ارتقا و تکامل بیشتری ارتقا می افتد تا اینکه این تکنولوژی ها بخواهند به تنهایی راه را طی کنند.ما عاشق چیز هایی هستیم که بازیمان را به واقعیت نزدیک تر کند مانند کنترل های هیدرولیک،  چرخ های واکنش دهنده ی عقب، نگهدارنده های سر، تنظیمات سه تصویر یا کارت گرافیک هایی مجهز به سه بعدی سازی.ما بالاخره باید در یک نقطه توقف کنیم ولی با کمک تکنولوژی های جدیدمان فعلا این نقطه را نمی بینیم.

شما این بازی را برای Wii U هم عرضه می کنید و این ضعیف ترین ماشینی هست که شما بازی را بر روی آن می سازید آیا فکر می کنید این کنسول فروش بازی شما را به وسیله ی کیفیت پایین ترش کاهش می دهد؟

خیر، اگر من به چیزی فکر می کردم آن چیز، قدرت نهفته ی WiiU بود.ما صدای طرفداران نینتندو را می شنویم که فریاد می زنند نمی توانیم برای این تجربه ی معرکه صبر کنیم و ما هم امیدواریم با کیفیت بالای بازیمان باعث افتخار آن ها شویم.درست است که بعضی قابلیت ها از دست می رود ولی ما از قابلیت لمسی این کنسول استفاده می کنیم و در عوض آن ها قابلیت های متفاوتی خواهند داشت.

شما برنامه ای برای استفاده از قابلیت Share کنسول سونی یعنی PS4 دارید؟

اگر به کانال های یوتیوبی سر زده باشید می بینید که تریلر های به اشتراک گذاشته شده از طرف مردم تا الان هزاران و میلیون ها بازدید داشته است پس به انتشار درآوردن بازی کردنتان از طریق Twitch یا Upload Studio خیلی خوب خواهد بود و ما این قابلیت را به بازی اضافه کردیم.

آیا شما فکر می کنید بازی از Kinect و  صفحه ی لمسی DualShock4 استفاده خواهد کرد و این که چه برنامه ای برای بهبود گیم پلی با Oculus Rift یا TrackIR دارید؟

ما علاقه ی بالقوه ای در این مورد داریم.این خیلی خوب است که  به جای زدن یک دکمه در خانه ی خود حرکت کنید.مثلا با استفاده از قابلیت تشخیص حرکت سر کینکت شما می توانید از سر خود به عنوان فرمان استفاده کنید ولی باید به صفحه زل بزنید که این کمی غیر طبیعی است، اینجاست که Oculus Rift برای آن عالی است، شما حس می کنید که کلاه رانندگی بر سر گذاشته اید و با خود می گویید اگر سرم را به سمت چپ بچرخانم آینه ی بغلم را می بینم.این به شما این استفاده را می دهد که بازی را همانطور انجام دهید که در زندگی معمولی رانندگی می کنید مثلا نگاه کردن به آینه، دنده عوض کردن و خیلی چیز های دیگر.

Project-CARS-9

شما با ساختن این بازی از هزینه های مردمی یک امر غیرممکن را ممکن کردید.بازی نه تنها زیبا به نظر می رسد بلکه گیم پلی عالی هم دارد. این حس به ما القا می شود که شما تا لحظه ی آخر با یک مصرف کننده در تماسید.شما فکر می کنید که صنعت بازی سازی یک قدم به جلو برداشته است و با بودجه های مردمی و کم می تواند بازی های معرکه ای بسازد؟

شما درست می گویید.ما اولین بازی AAA بودیم که بودجه ی بازیمان را از پول مردمی به دست آوردیم آن هم با تمام فشار، حس مسئولیت و توقعی که از ما میرفت.ما نه تنها این کار را انجام دادیم بلکه به یک دید رسیدیم که مردم بازی ها را انجام می دهند و نظرهایشان را خیلی زود به ما می دهند و ما قادر خواهیم بود که بازی را درست کنیم آن هم با هزینه ی کسانی که می دانند این پول چرا خرج می شود و این که این امری است که باید انجام شود.بازیکنان ما این تجربه را در E3 و جاهای دیگر به دست آوردند و انتقاد ها و نظرهایشان را برای ما فرستادند اگر ارتباط با مردم نبود هیچ وقت توانایی بهبود بازی را نداشتیم.این به ما و بقیه ی بازی سازان اعتماد به نفسی می دهد که باز هم از این کار بکنند و بازیسازان مستقل هم نگران چیزی نباشند.

این بازی با تمام این امکانات و با منبعی که از آن بودجه اش را دریافت می کند منحصر به فرد است.نظر شما در باره ی این بازی چیست؟آیا موفق می شود که الگو و سرمشقی برای بقیه ی بازی سازان باشد؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا
مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه با Slighty Mad سازنده ی Project Cars - گیمفا