ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا

محمد حسین کریمی
۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

۲۰۲۳ سال پر بار و مهمی برای صنعت گیمینگ بود. ما شاهد برخی دنباله‌های فوق‌العاده و همچنین فرنچایزهای جدید بودیم. چه در جبهۀ عناوین مستقل و چه در میان بازی‌های AAA، گیمرها سال بسیار خوب و سرگرم‌کننده‌ای را سپری کردند. اما حالا در روزهای آغازین سال ۲۰۲۴، زمان آن فرا رسیده است تا ۱۰ بازی برتر سالی که گذشت را از نظر تیم تحریریۀ گیمفا با شما به اشتراک بگذاریم.

همان‌طور که احتمالاً متوجه شده‌اید، طی هفتۀ گذشته اعضای تیم تحریریه به طور شخصی و در قالب مقالات جداگانه، بهترین‌ عناوین خود در سالی که گذشت را با شما به اشتراک گذاشتند. حالا قصد داریم نتیجه را در قالب ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ اعلام کنیم.

ویدیوی ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریۀ گیمفا:

۱۰. Armored Core VI: Fires of Rubicon

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

استودیوی فرام‌سافتور (FromSoftware) با انتشار بازی Armored Core VI جان تازه‌ای به ژانر مکا بخشید. به لطف ترکیب هستۀ همیشگی سری با تجربیات سازنده حول بازی‌های سولزبورن، شاهد بهترین نسخۀ سری AC هستیم که شامل وسواس و ظرافت همیشگی فرام‌سافتور حول طراحی باس‌ها و سیستم مبارزات می‌شود. شما در این عنوان شخصی‌سازی غوطه‌ورانه و گسترده‌ای را تجربه کرده و در عین حال تاثیر آن در میدان نبرد را خواهید دید. از سوی دیگر، Fires of Rubicon به دلیل حضور چندین پایان و خط روایی مختلف، تکرارپذیری بالایی نیز دارد و می‌تواند برای ساعت‌ها مخاطب خود را سرگرم کند.

ما به بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon امتیاز ۹/۱۰ را دادیم:

Armored Core VI: Fires of Rubicon به لطف رابط کاربری ساده‌سازی شده و مناسب برای تازه‌واردان، بی‌درنگ پیشنهاد من به آن دسته از مخاطبینی خواهد بود که اکشنِ در لحظه یا آزمون و خطا با بیلدهای متنوع، اولویت مطلقشان است. اگر هر دوی این المان‌ها توجۀ شما را به خود جلب می‌کند، آنگاه AC VI را باید در صدر فهرست خرید خود قرار دهید. اگرچه نادیده گرفتن پتانسیل‌های روایی و تعداد محدودی بیلدِ بیش از حد قدرتمند در نیمۀ دوم بازی کمی سخت است، اما در هم تنیدگی اکشن و اسمبلی، رویارویی‌های پر زرق و برق، کنترل بسیار روان و طراحی هنری و مناظر پرابهت، همگی AC VI را به تجربه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل می‌کنند.

محمد حسین کریمی

۹. Diablo IV

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

اگر درون‌مایه‌ها و تم تاریک Diablo را با سیستم‌های نقش‌آفرینی عمیق Diablo II و اکشن پر هرج و مرج Diablo III ادغام کنید، Diablo IV پدید می‌آید. پس از عرضه، بازی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرد، اما همچنان افراد زیادی به ارائۀ محتویات با ارزش طی سالیان پیش‌رو امید دارند. این عنوان شما را برای ده‌ها یا حتی صدها ساعت درگیر خواهد کرد و اگر از طرفداران سبک و سیاق گیم‌پلی آن باشید، حتماً این عنوان در فهرست بهترین‌های شما نیز قرار می‌گیرد.

ما به بازی Diablo IV امتیاز ۱۰/۱۰ را دادیم:

بازی Diablo IV به جرات یکی از بهترین بازی‌های سال و حتی یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های اکشن تاریخ است. بلیزارد با همه‌ توان خود این بازی را خلق کرده و نتیجه با وجود همه‌ مشکلاتی که ممکن است حول اتصال دائم به اینترنت با آن‌ها مواجه شوید، همچنان فوق‌العاده هیجان‌انگیز است و تجربه آن بی برو برگرد توصیه می‌شود. همه چیز در دیابلو ۴ در اوج خود قرار دارد. بازی از نظر گرافیک هنری و فنی عالی است، موسیقی بسیار شنیدنی دارد و صداپیشگی در آن با استادی تمام صورت گرفته. بازی کلاس‌های جذابی برای شخصیت‌هایش دارد و شخصی‌سازی قانع‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد که ارزش تکرار بالایی را به ارمغان می‌آورد. همچنین، بلیزارد در دیابلو ۴ داستانی عالی و حماسی روایت می‌کند و جهانی تاریک خلق کرده که سخت است آن را از یاد ببریم.

محمد علیائی

۸. The Talos Principle 2

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

اگر به پازل و فلسفه علاقه دارید، وقت را تلف نکنید! چرا که تجربۀ The Talos Principle 2 برای شما باید در اولویت قرار داشته باشد. این عنوان با بهبود و برطرف‌سازی مشکلات نسخۀ اول، یکی از برترین عناوین پازلی در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود که در عین حال داستانی گیرا و مفهومی دارد. اما آگاه باشید که پازل‌های این بازی به شما آسان نمی‌گیرند و صبر، هوش و تحمل شما را به خوبی می‌سنجند.

ما به بازی The Talos Principle 2 امتیاز ۹/۱۰ را دادیم:

بازی The Talos Principle 2 را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های سبک پازل دانست. یک اثر فلسفی بسیار عمیق و زیبا که ذهنتان را درگیر می‌کند و به جرأت می‌توان آن را یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۲۳ قلمداد کرد. همه موارد بیهوده و اضافی نسخه اول حذف شده‌اند و یک گام رو به جلو حول خلاقیت پازل‌ها برداشته شده است. طراحی محیط‌های بازی بسیار خوب انجام شده و علاوه بر وسیع‌تر شدن، زیباتر نیز شده‌اند. مباحث فلسفی در بازی بسیار جذاب هستند، شما را در فکر فرو می‌برند و وقتی بازی به پایان می‌رسد، اثر و قدرت بازی را به طور کامل در خود احساس خواهید کرد. اما متاسفانه گاهی اوقات، به خصوص در ساعات پایانی بازی، شاهد کرش کردن‌ها و مشکلات فنی هستیم که امیدوارم با پچ‌های پیش‌رو، این مشکلات برطرف شوند. همچنین برخی از پازل‌ها خسته‌کننده‌ هستند و می‌توانستند بهتر باشند. با این حال، این مشکلات، چیزی از عالی بودن این بازی کم نمی‌کنند. انجام این بازی را به تمامی طرفداران سبک پازل توصیه می‌کنم.

محمد علیائی

۷. Planet of Lana

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

طراحی هنری زیبا، متنوع و آرام‌بخش، پازل‌های مطلوب و موسیقی بی‌نظیر، Planet of Lana را به یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۲۳ تبدیل می‌کنند. بازی از نظر داستانی نیز حرف برای گفتن داشته و ماجراجویی ۴ ساعتۀ شما شامل اتفاقات غیرمنتظره‌ زیادی نیز می‌شود.

ما به بازی Planet of Lana امتیاز ۹/۱۰ را دادیم:

بازی Planet of Lana از هر نظر یک تجربه‌ دلنشین است. تقریبا تمامی عناصر بازی سر جای خود قرار دارند و هیچ مشکل چشم‌گیری در بازی وجود ندارد. این بازی یکی از بهترین عناوین پازل/پلتفرمر در نسل نهم است که طرفدار هر سبکی باشید نباید به هیچ عنوان آن را از دست بدهید.

مهدی رضایی

۶. Resident Evil 4 Remake

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

Resident Evil 4 Remake ماموریتی غیرممکن را برعهده داشت، اما از آن سربلند بیرون آمد. ریمیک یکی از تاثیرگذارترین و بهترین عناوین سوم‌شخص تاریخ، وظیفۀ سهل و ساده‌ای نیست، اما کپکام توانست آن را با موفقیت به سرانجام برساند. این ریمیک به استانداردی برای بازسازی تبدیل شده و در سال‌های پیش‌رو، از آن به عنوان سقف کیفی در بازیابی آثار قدیمی استفاده خواهد شد.

ما به بازی Resident Evil 4 Remake امتیاز ۱۰/۱۰ را دادیم:

بازسازی Resident Evil 4 اثری است که رویکردی کاملاً متفاوت را نسبت به تمام ریمیک‌هایی که تا به امروز دیده‌اید دنبال می‌کند. این بازی تمام خصوصیات خاص و مثبت بازی اورجینال را به ارث برده و یک تجربه‌ به شدت وفادار را ارائه می‌دهد. سازندگان رویکردی را پیش گرفته‌اند که به دور از حذفیات افراطی، نوآوری‌های هوشمندانه‌ای را در ساختار بازی اورجینال اعمال کرده‌ و درست همچون سال ۲۰۰۵، اثری را به ارمغان آورده‌اند که استانداردهای مختلف را ارتقاء داده و متحول می‌سازد.

آرمان زرمهر

۵. Lies of P

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

Lies of P بدون هیچ شکی یکی از بهترین بازی‌های سولزلایک است که تا حد قابل توجه‌ای به کیفیت ساخت عناوین استودیوی فرام‌سافتور (FromSoftware) نزدیک می‌شود. بازی در عین الهام‌گیری از عناوین فرام‌سافتور، داستان و شیوۀ روایت مستقیم‌تری را پیش می‌گیرد و می‌تواند به خوبی دنیایی تاریک و بی‌رحم را برای قصۀ پینوکیو تعریف کند. اگر به چالش کشیده شدن را دوست دارید، نباید Lies of P را از دست بدهید.

ما به بازی Lies of P امتیاز ۹/۱۰ را دادیم:

بازی Lies of P نمونه‌ای عالی از یک اثر سولزلایک است که خود را به الهام از آثار فرام سافتور محدود نکرده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از داستان و دنیاپردازی گرفته تا مبارزات، سلاح‌ها، گرافیک هنری و بهینه‌سازی، Lies of P پکیجی کامل از تمام چیزهایی است که سازندگان باید رعایت کنند و به آن اهمیت دهند. قطعا Lies of P یکی از خوش‌ساخت‌ترین آثار AA چند سال اخیر به حساب می‌آید که می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به آثار هاردکور و سولزلایک باشد.

مصطفی زاهدی

۴. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

اگر در سال ۲۰۱۷ و پس از تجربۀ Breath of the Wild از مخاطبین آن سوال می‌کردید که چگونه می‌توان یک ادامۀ بهتر برای آن خیال‌پردازی کرد، شاید پاسخ‌ آن بود که چنین چیزی شدنی نیست. اما نینتندو ثابت کرد که می‌تواند حتی فراتر از این‌ها برود و یک اثر با آزادی عمل بیشتر خلق کند. Tears of the Kingdom نماد آزادی عمل در پیش‌روی و حل پازل است و پا را فراتر از مرزهای کنونی گیمینگ می‌گذارد.

ما به بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom امتیاز ۱۰/۱۰ را دادیم:

Tears of the Kingdom یک تجربه جهان آزاد و سندباکس بی‌مانند است که علاوه بر معرفی ویژگی‌های جدید، قابلیت‌های بازی قبلی را به شکلی گسترده بهبود می‌دهد. این عنوان یک تجربه‌ متکی بر خلاقیت بوده و دستتان را باز می‌گذارد تا با ساختن سازه‌ها و به کار بردن استراتژی‌های جدید، جهانش را کشف کنید و حتی بعد از گذراندن صدها ساعت از آن خسته نشوید‌.

محمدرضا نوروزی

۳. COCOON

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

COCOON یکی از غافلگیری‌های سال ۲۰۲۳ به شمار می‌آید. بازی هیچ UI و راهنمایی ندارن، اما به طور غریزی و طبیعی شما را رو به جلو و به سمت پازل‌های خلاقانۀ خود هدایت می‌کند. به وضوح، نبوغ طراح عناوین Inside و Limbo را می‌توانیم در این اثر مشاهده و وجه تمایز آن را با سایر عناوین متداول در گیمینگ حس کنیم. اما این فقط کیفیت بازی‌ها و طراحی مرحله نیست که شاخص و قابل توجه است، بلکه بازی ایده‌ای منحصر به فرد حول جابه‌جایی در دنیاها را نیز از خود دارد.

ما به بازی COCOON امتیاز ۹.۳/۱۰ را دادیم:

COCOON اثری کوچک با حرف‌های بزرگ است. بازی بی آن که لب به سخن بگشاید، در عین سرگرم کردن مخاطب، مضامین و مفاهیم ملموس انسانی را انتقال می‌دهد و در عین حال از غرایز هم می‌گوید. COCOON باری دیگر جولان خلاقیت در میان بازی‌های مستقل را یادآور می‌شود و از دیگر سازندگان، ظرافت در طراحی را خواستار.

محمد حسین کریمی

۲. Baldur’s Gate 3

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

Baldru’s Gate 3 توانست دیدگاه بسیاری از گیمرها را نسبت به عناوین RPG تغییر دهد و احتمالاً پس از این، عصر جدیدی برای CRPG رقم بخورد. آزادی عمل در پیش‌روی، شاخه‌های داستانی معنادار و گسترده، مبارزات لذت‌بخش با المان غافلگیری و شخصیت‌های کاریزماتیک و جذاب از ویژگی‌های درخشان اثر جدید استودیوی لارین هستند. Baldur’s Gate 3 یکی دیگر از آن آثاری محسوب می‌شود که ده‌ها یا صدها ساعت مخاطب خود را سرگرم خواهد کرد و تکرارپذیری بسیار بالایی دارد.

ما به بازی Baldur’s Gate 3 امتیاز ۹.۵/۱۰ را دادیم:

Baldur’s Gate 3 یک بازی نقش آفرینی نوبتی عالی است و به راحتی می‌توان این عنوان را یکی از بهترین بازی‌های امسال قلمداد کرد. بازی در تمام جنبه‌های خود، از گرافیک فنی و هنری آن گرفته تا داستان، گیم‌پلی، موسیقی و … بسیار خوب یا عالی عمل می‌کند. داستان آن گاهی خشک و مصنوعی می‌شود که این مورد به گسترده بودن داستان بازی و انتخاب‌های شما در طول آن مربوط است. با این اوصاف اما، Baldur’s Gate 3 داستان‌سرایی بسیار خوب و شخصیت‌پردازی گسترده و پرجزئیاتی دارد. گیم‌پلی بازی نیز طوری طرح‌ریزی شده که حتی در طولانی مدت نیز، همچنان خسته‌کننده نمی‌شود و جذابیت اولیه خود را به خوبی حفظ می‌کند. با این حال، تعداد باگ‌های بازی، به خصوص از بخش دوم به بعد، بسیار زیاد است و گاهی این مورد کلافه‌کننده می‌شود. اگر از باگ‌ها و مشکل افت فریم فاکتور بگیریم، بازی یک کلاس درس اساسی در زمینه شخصی‌سازی، اهمیت «دسترسی زودهنگام»، بازخورد گرفتن از مخاطب و گرافیک فنی و هنری به شمار می‌رود.

محمد علیائی

۱. Alan Wake 2

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

Alan Wake 2 به مانند یک بازی مستقل ریسکی است که بودجه‌ای چند ده میلیون دلاری دریافت کرده. با داستانی پیچیده و چند لایه طرف هستیم که شما را به درون خود کشیده و برای مدتی طولانی پس از تیتراژ پایانی، مغزتان را درگیر خواهد کرد. سرانجام در یک نبرد نزدیک میان Alan Wake 2 و Baldur’s Gate 3، بازی جدید استودیوی رمدی (Remedy) پیروز میدان شد و لقب «بهترین بازی سال ۲۰۲۳» از نظر وبسایت گیمفا را دریافت کرد.

ما به بازی Alan Wake 2 امتیاز ۹.۵/۱۰ را دادیم:

Alan Wake 2 نه تنها یک دنباله فوق‌العاده است، بلکه در قالب یک اثر وحشت بقا نیز مثال‌زدنی ظاهر می‌شود. داستان‌سرایی به شدت درگیرکننده، شخصیت‌پردازی‌های پیچیده و در عین حال منطقی و قابل هضم، گیم‌پلی پایبند به اصول ژانر وحشت بقا و در نهایت طراحی مراحل و فضاسازی معرکه‌ی این اثر، همگی باعث می‌شوند به آسانی آن را در صدر لیست برترین آثار وحشتی قرار دهم که طی چندین سال اخیر تجربه کرده‌ام. اگر طرفدار ژانر وحشت بقا باشید و این عنوان را تجربه نکنید، وجدانتان هرگز شما را نخواهد بخشید!

آرمان زرمهر

WalleR MaNmilad savergil2maxDota2Ali_pxایمان غلامی مهرآبادیDaniel WayneLeroxfanboy hunterسبحان کورلئونهداچ پلن دِر لیند𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈ人Acker益man人v-alkalineDARKSIRENMohsen bakhtiariHannaHNimaA SlashGrandWardenmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا
ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ویدیو: ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از دید تیم تحریریه گیمفا - گیمفا