نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا

نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2

محمد علیائی
۱۳:۵۰ ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا

به طرزی غافلگیرانه، بازی The Talos Principle 2 یکی از بهترین عناوین سال است و تجربه‌ای بسیار خاص و عمیق را به دست می‌دهد که در یادها خواهد ماند.

احتمالا بازی نخست را به یاد دارید: The Talos Principle محصول سال ۲۰۱۴. یک بازی در سبک پازل که پازل‌های فیزیکی و مباحث فلسفی بسیار جالبی را در خود داشت و به شخصه بسیار این بازی را دوست داشتم. و حالا نسخه دوم آن عرضه شده و هر چه باعث می‌شد تا عنوان نخست را تحسین‌برانگیز قلمداد کنیم، یک گام ارتقاء داده و یکی از بهترین تجربه‌ها را در بازی‌های پازل‌محور، به دست می‌دهد؛ شاید حتی بتوان گفت این بازی در کنار بازی بزرگی مانند Portal 2 (که Talos 2 بسیار از آن الهام گرفته) قرار می‌گیرد.

The Talos Principle 2 به طرزی بسیار هوشمندانه ساخته شده و یکی از بهترین بحث‌های فلسفی را در بازی‌های ویدیویی داراست به نحوی که وقتی بازی پایان می‌گیرد، بسیار باشکوه، ظریف و قدرتمند جلوه می‌کند. هر جزء از بازی در خدمت کلیت آن است و در انتها تمام این اجزا کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

the talos principle 2
ماموریت شما در بازی، حل ۸ پازل مجزا در هر کدام از ۱۲ منطقه بازی است تا در نهایت بتوانید به Megastructure دسترسی پیدا کنید

ماموریت شما در بازی، حل ۸ پازل مجزا در هر کدام از ۱۲ منطقه بازی است تا در نهایت بتوانید به Megastructure دسترسی پیدا کنید. مناطق بازی تقریباً به چهار اقلیم (معتدل، نوردیک، بیابانی و غیره) تقسیم‌بندی می‌شود. هر منطقه یک محیط متمایز و زیبا است که شما را تشویق می‌کند آزادانه در آن پرسه بزنید. برخی دشت‌های جنگلی انبوه و برخی دیگر کوه‌های مه‌آلود هستند.

The Talos Principle 2 بسیار زیباست و علاوه بر زیبایی، جغرافیا و معماری هر منطقه، منحصر به فرد است. مهم‌ترین سازه بازی یک هرم بوده که ملهم از معماری مصری است. اتاق‌های پازل نیز غالبا با ستون‌ها و قطعات روبازی پر شده‌اند که یادآور باغ‌های کلاسیک یونانی و رومی هستند. با این حال، محیط بازی حس و حالی مدرن دارد و بودن در آن حس خوشایندی را القاء می‌کند.

پازل‌های بازی در نوع خود بسیار جالب هستند و همانند عنوان اول، شما باید با استفاده از دکمه‌ها، لیزرها، موانع و انواع دیگر دستگاه‌ها، پازل‌های بازی را تکمیل کنید. بازی آموزش‌های خوبی دارد و منطق پازل‌ها نیز قابل فهم و ملموس است.

در هر منطقه، یک دستگاه یا یک مفهوم جدید معرفی می‌شود که منجر به حفظ تازگی پازل‌های بازی تا انتها می‌گردد. بازی مملوء از پازل است و با وجود پازل‌های فراوان، به خودی خود هیچ‌گاه مصنوعی یا ناامیدکننده نمی‌شود و به طرز خوشایندی، چالش‌برانگیز و سرگرم‌کننده است. دو عنصر از پازل‌های بازی اول حذف شده است: دیگر مرگ در بازی وجود ندارد و خوشبختانه خبری از مین‌ها و برج‌های ناخوشایند در بازی نیست. همچنین پازل‌های زمانی نیز وجود ندارند و خبری از پلتفرم‌هایی نیست که حتما باید در یک زمان مناسب رویشان بپرید. این موارد که به نحوی باعث می‌شدند تا حل پازل‌های نسخه اول بازی زجرآور باشند، حالا دیگر در بازی وجود ندارند و برای همین پازل‌ها بسیار خلاقانه‌تر شده‌اند.

the talos principle 2
در هر منطقه، یک دستگاه یا یک مفهوم جدید معرفی می‌شود که منجر به حفظ تازگی پازل‌های بازی تا انتها می‌گردد

پازل‌های سخت بازی به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند: پازل‌های پرومتئوس که بر مبنای جستجو هستند. پازل‌های اسفنکس که مبتنی بر رمزشناسی‌اند و پازل‌های پاندورا که به وصل کردن نقاط مربوط می‌شوند. و تمام این‌ها به طراحی بسیار عالی جهان بازی گره خورده‌اند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های The Talos Principle 2، تعامل با ساکنان متعدد بازی است. شما می‌توانید با آن‌ها بحث‌های فلسفی متعددی داشته باشید و آن‌ها نیز سوالات جذابی می‌پرسند که عمیقا شما را در فکر فرو می‌برند. «چه چیزی انسانیت را تعریف می‌کند؟» یا «تمدن چیست؟» سوالات و بحث‌هایی جذاب که با انتخاب‌های داستانی به جا، می‌توانند شما را به یکی از چند پایان بازی برسانند. و یکی از این پایان‌ها به قدری درخشان و فوق‌العاده عمل می‌کند که هنوز که هنوز است اثر آن را حس می‌کنم.

the talos principle 2
شما می‌توانید با ربات‌های متعدد بازی، بحث‌های فلسفی متعددی داشته باشید و آن‌ها نیز سوالات جذابی می‌پرسند که عمیقا شما را در فکر فرو می‌برد

شاید از معدود نکات منفی بازی را بتوان برخی از پازل‌ها دانست که به نظرم می‌توانستند بهتر باشند. به عنوان مثال، مونتاژ بلوک‌های شبیه تتریس برای پل زدن به مرکز هر منطقه همچنان جالب توجه نیست و زود کسل‌کننده می‌شوند. اختتامیه بازی نیز غالبا همراه با کرش کردن‌های بسیار است و از این نظر می‌تواند ذوقتان را کور کند.


The Talos Principle 2

بازی The Talos Principle 2 را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های سبک پازل دانست. یک اثر فلسفی بسیار عمیق و زیبا که ذهنتان را درگیر می‌کند و به جرأت می‌توان آن را یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۲۳ قلمداد کرد. همه موارد بیهوده و اضافی نسخه اول حذف شده‌اند و یک گام رو به جلو حول خلاقیت پازل‌ها برداشته شده است. طراحی محیط‌های بازی بسیار خوب انجام شده و علاوه بر وسیع‌تر شدن، زیباتر نیز شده‌اند. مباحث فلسفی در بازی بسیار جذاب هستند، شما را در فکر فرو می‌برند و وقتی بازی به پایان می‌رسد، اثر و قدرت بازی را به طور کامل در خود احساس خواهید کرد. اما متاسفانه گاهی اوقات، به خصوص در ساعات پایانی بازی، شاهد کرش کردن‌ها و مشکلات فنی هستیم که امیدوارم با پچ‌های پیش‌رو، این مشکلات برطرف شوند. همچنین برخی از پازل‌ها خسته‌کننده‌ هستند و می‌توانستند بهتر باشند. با این حال، این مشکلات، چیزی از عالی بودن این بازی کم نمی‌کنند. انجام این بازی را به تمامی طرفداران سبک پازل توصیه می‌کنم.


نکات مثبت:

  • طراحی پازل‌های خلاقانه و بسیار جذاب
  • بخش راهنمای بسیار خوب
  • پایان‌بندی عالی
  • طراحی محیط‌های خیره کننده
  • ارتقای محسوس و تحسین‌برانگیز نسبت به نسخه اول
  • بحث‌های فلسفی درگیرکننده

نکات منفی:

  • برخی از پازل‌ها خسته کننده‌ هستند
  • ساعات پایانی بازی همراه با کرش کردن‌ها و مشکلات فنی است

۹

این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا

💚 VEGAN گیمرگیاهخوارَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)هیولاmilad sanobodyisfahanwebsiteCYRUSDARKSIRENDark.Elden-Lord✎﹏ȏṃıԀAshen undead the bearerZabuzaCambyses The ThirdKratosCharlie ChaplinThunderDoomMatin BarkatmarioSaman_hkمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی The Talos Principle 2 - گیمفا