نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24

مهدی رضایی
۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

جدیدترین نسخه از سری بازی‌های FIFA که حالا با نام متفاوت EA Sports FC 24 شناخته می‌شود، سرانجام عرضه شد. با بررسی این بازی همراه ما باشید.

عنوان EA Sports FC نام جدید FIFA است که باید به آن عادت کنیم. دیگر قرارداد EA با FIFA به اتمام رسیده و عنوانی به نام FIFA وجود ندارد. سال‌های سال در گیم‌نت‌ها و در خانه‌هایمان از سری بازی‌های FIFA و PES لذت می‌بردیم؛ عناوینی که دیگر وجود خارجی ندارند و با نام‌هایی متفاوت عرضه می‌شوند. تغییر نام PES منجر به نابودی و افت بسیار زیاد آن شد؛ با این حال، EA سعی کرده با عقد قراردادهای مختلف از بلایی که بر سر رقیبش آمد جلوگیری کند، آیا موفق شده است؟

ea sports fc 24

آن چیز که FIFA را بر سر زبان‌ها انداخته بود، لایسنس‌های بسیاز زیاد و بخش Ultimate Team بود. لایسنس‌های بازی همواره سرسام‌آور بودند و حتی تا لیگ سطح سوم انگلیس و بسیاری از کشورها در بازی کاملا دقیق پیاده‌سازی شده بود. بخش Ultimate هم که تقریبا با روندی یکسان عرضه می‌شد، بخش درآمدزای آن برای بازیکنان به حساب می‌آمد و افراد مشتاق به ساخت و فروش تیم‌های خود مشغول می‌شدند. خوشبختانه EA Sports FC 24 هنوز هم این نقاط قوت را دارد و اجازه نداده نقاط قوتش تبدیل به ضعف‌هایش شوند.

بازی بخش‌های بسیار زیادی دارد. از Ultimate Team و Clubs گرفته تا Career Mode و Volta و تورنومنت‌هایی مثل جام جهانی، هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و تغییراتی را نیز به خود دیده‌اند. همین بخش‌های زیاد و متنوع قطعا بزرگترین نقطه‌ی قوت این بازی هستند. شما هرگز تکراری بودن روند اعمالتان را در بازی حس نمی‌کنید و هر کدام از بخش‌ها روی چیزهای مختلفی متمرکز هستند. همچنین این مسئله باعث شده هرکسی به نسبت علاقه‌ شخصی خود، به سراغ یک بخش برود و اجباری برای بازی‌ کردن قسمتی خاص وجود نداشته باشد.

ابتدا از Ultimate Team شروع می‌کنیم؛ مهم‌ترین و شلوغ‌ترین قسمت بازی. اگر آلتیمیت نسخه‌ی قبل را بازی کرده باشید، احتمالا متوجه خواهید شد که فقط یک بخش جدید به نام Evolution به نسخه‌ی جدید اضافه شده است. در این قسمت می‌توانید چند بازیکن را برای پیشرفت قرار دهید و با انجام شرایط تعیین شده توسط بازی برای آن‌ها، Overall بازیکنانتان را حتی تا سقف ۱۸ عدد بالا ببرید. خوشبختانه این بخش باعث شده است خیلی راحت‌تر از قبل تیمی قدرتمند بسازید و مجبور به پرداخت پول واقعی یا سکه‌های زیاد برای ساخت یک تیم عالی نباشید.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

ممکن است فکر کنید این بخش کار ساخت تیم را بیش از حد راحت کرده و هیجان را از آن گرفته است، اما قوانین آن باعث شده اصلا اینگونه نباشد (حداقل در وضعیت فعلی). این قسمت بیشتر مناسب بازیکنانی با Overall زیر ۷۰ است و برای استفاده در SBCها برای دریافت بازیکنان قدرتمند مناسب باشند. البته بازیکنان با اورال‌های بالای ۸۰ نیز می‌توانند در این قسمت پیشرفت کنند، اما رشد بسیار کم‌تری نسبت به این بازیکنان خواهند داشت. نکته‌ی بعد این است که در هر بازی فقط Evolution یک بازیکن می‌تواند فعال باشد و تا اتمام شرایط لازم برای پیشرفت بازیکن انتخاب شده، نمی‌توانید او را از جایگاه پیشرفت حذف کنید. به صورت کلی Evolution یکی از بهترین موارد Ultimate Team است که حسابی سرتان را گرم خواهد کرد و به بازیکنان ضعیف‌تر نیز ارزش خاصی می‌بخشد

اینجا نیز همان سیستم کمیستری بازی قبل به کار رفته، اما با تغییراتی مثبت. دیگر جایگاه بازیکنان نسبت به هم در ترکیب اهمیتی ندارد و فقط ۴ فاکتور ملیت، باشگاه، لیگ و پست بازیکنان در کمیستری فردی و تیمی آن‌ها تاثیر خواهد داشت. اگر بازیکنی در پست خود نباشد، بدون توجه به بقیه‌ی فاکتورها، هیچ کمیستری‌ای به او تعلق نمی‌گیرد؛ اما خوشبختانه اکثر بازیکنان در کنار پست تخصصی و اصلی خود، دو پست فرعی هم در کارتشان تعریف شده که خیلی هم کار سختی برای ساخت تیم نداشته باشید. با این حال، اضافه شدن زنان به Ultimate Team، چه تغییری در کمیستری‌ها و این قسمت به وجود آورده است؟

برخلاف گمانه‌زنی‌ها و انتقادات، ترکیب فوتبال مردان و زنان برای این بخش کاملا مفید واقع شده است. این تغییر از چند منظر نکات مثبتی را به بازی اضافه کرده است: اول آن که دیگر در شروع کار برای خرید بازیکنانی با قدرت‌های مناسب، نیاز به هزینه‌های اضافه‌تر از حد لازم و بیش از ارزش واقعی بازیکنان ندارید. بازیکنان زن قیمت‌های بسیار کمتری از فوتبالیست‌های مرد دارند و همین مورد می‌تواند شما را در ساخت تیم اولیه‌ کمک کند. مورد بعدی متنوع‌تر شدن بازی در عین حفظ تعادل گیم‌پلی است؛ قطعا در واقعیت زنان از قدرت بدنی و فیزیک ضعیف‌تری از مردان برخوردارند، اما در اینجا با کمی اغراق در فیزیک این بازیکنان، مورد مثبت و متنوعی بعد از سال‌ها به گیم‌پلی این بخش اضافه شده است.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

با وجود فیزیک اغراق شده‌ی زنان در بازی، باز هم قدرتمند بودن بازیکنان مرد تنومند با زنان گاها به وضوح دیده می‌شود و همین مورد هم به جذابیت بازی کمک کرده است. به عنوان مثال، در پستی مانند هافبک دفاعی، هیچ‌گاه بهترین بازیکنان زن هم نمی‌توانند آنچنان موثر واقع شوند و بهتر است بازیکنان مرد با فیزیک‌های بسیار قوی را در این پست بگذارید تا در نبردهای تن به تن کنار زده نشوند. اما در پست‌هایی مانند مهاجم نوک، فولبک و Box to Box، زنان به واسطه‌ی چابکی و ریزجثه بودن خود می‌توانند به شکل متفاوتی از بازیکنان مرد در پست‌های مشابه به مانند آن‌ها موثر و دردسرساز واقع شوند.

آن چه می‌خواهم بگویم این است که تغییر یاد شده یک گزینه‌ی جدید را در اختیار گیمرها قرار داده. ساخت یک تیم با وجود بازیکنان زن، ضعف‌هایی را در کنار نقاط قوت خاص وارد تیم شما می‌کند و این مورد برای یک تیم با ۱۱ بازیکن مرد هم وجود دارد. با این وجود، به واسطه‌ی محبوبیت بسیار بیشتر فوتبال مردان، بازیکنان مرد همچنان قیمت‌های بسیار بیشتری از نوع مشابه زن خود دارند و شما می‌توانید از این مورد در ساخت تیم خود بهره ببرید.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

اما ترکیب این دو جنس چه تغییری در کمیستری Ultimate Team به وجود آورده است؟ به جز لیگ، این بازیکنان در بقیه‌ی موارد کاملا مثل مردها خواهند بود. یعنی یک بازیکن زن از لیگ برتر زنان آرسنال تفاوتش با یک بازیکن مرد از لیگ برتر مردان آرسنال، فقط لیگشان است و باشگاه‌ها کاملا یکسان در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، این ترکیب در کمیستری هم مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و می‌توانید با خیال راحت هر تیمی را که دوست داشتید در EA Sports FC 24 بسازید.

خوشبختانه کمی چک‌پوینت‌های بخش رایوالز هم افزایش یافته و معمولا با یک باخت چند پله عقب نمی‌روید. این ویژگی بیشتر در دیویژن‌های پایین‌تر وجود دارد تا کمکی باشد برای به دست آوردن پک‌های نسبتا خوب توسط شما و پیشرفت سریع‌تر تیمتان. به طور کلی، بازی سعی کرده با این تغییرات دست بازیکنان جدید و ضعیف‌تر را بگیرد تا سریع‌تر وارد پروسه‌ی ساخت تیم دلخواه خود شوند. این کار زدن یک تیر با دو نشان است؛ هم باعث تعریف و تمجید و محبوبیت بیشتر بازی نزد تیم‌ها و بازیکنان جدید می‌شود و زودتر قدرتمند می‌شوند و هم وقتی به یک سطح خاصی از پیشرفت برسند، دیگر آن افزایش قدرت به این سادگی نیست و باید وقت زیادی روی تیم خود بگذارند و این جا است که ترغیب بیشتر این بازیکنان برای خرج پول واقعی بیشتر خواهد شد.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

EA Sports FC 24 کاری کرده که نتوان خرده‌ای به پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای گرفت. با چنین ویژگی‌هایی که گفتن همه‌ی تغییرات ریزشان از حوصله‌ی بررسی خارج است، باعث شده ساخت یک تیم قدرتمند و بسیار خوب در بازی کاملا با کمی وقت‌ گذاشتن امکان‌پذیر باشد؛ به جز افراد بسیار تنبل که نمی‌خواهند همین وقت بسیار کم را هم برای ساخت تیمشان بگذارند. بله پرداخت پول در مراحل بالاتر و وقتی یک تیم فوق‌العاده دارید و بین بازیکنان حرفه‌ای می‌تواند تاثیر به سزایی در بازی بگذارد، اما تمام این‌ها اختیاری است و پرداخت پول در مراحل بالاتر هم لزوما بازیکنان عالی و موفق را وارد تیم شما نمی‌کنند و شبیه به قمار هستند.

به سراغ بقیه‌ی بخش‌ها برویم، بخش Seasons تغییر خاصی نداشته و همچنان با روال قبل و کسب امتیاز در دیویژن‌ها بالا می‌روید. بخش Clubs و Manager Career اما تغییراتی به خود دیده‌اند که باهم بررسی می‌کنیم. بخش Clubs قسمتی است که شما بازیکن خود را می‌سازید و وارد رقابت با بقیه‌ی بازیکنان می‌شوید. شما هم می‌توانید عضو یک باشگاه بشوید و با ۱۰ بازیکن دیگر تیم را جلو ببرید و هم می‌توانید به صورت تکی با افراد رندوم بازی کرده و به صورت فردی پیشرفت کنید. قطعا پیشرفت با باشگاه، شما را سریع‌تر به قدرت مطلوب می‌رساند و بازی‌ کردن این بخش با دوستان لذت بسیار بیشتری دارد.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

طراحی چهره‌ی بازیکن شما در این بخش بعد از چندین سال هنوز گزینه‌های چندانی ندارد. فقط چند مدل موی پریمیوم برای طراحی بازیکن اضافه شده که بسیار کم هستند و بعضا همان‌ها هم کیفیت مطلوبی در حد نامشان ندارند. همچنین سرورهای این بخش به نظر دچار همان باگی هستند که FIFA ۲۲ به آن دچار بود؛ یعنی پیدا شدن همبازی‌ها و مچ‌میکنیگ سریع و سپس کرش کردن بازی یا یک ارور نامعلوم! EA در بیانیه‌ای اعلام کرده که به زودی مشکل این قسمت را برای بازیکنان مشمول حل خواهد کرد، اما این مشکل هیچگاه در FIFA 22 حل نشد! البته این مشکل فقط برای بازی‌ کردن یا Drop-in به صورت تکی وجود دارد و ساخت بازی با دیگر اعضای باشگاهتان کاملا سالم است.

با این حال، این بخش تغییرات مثبتی هم داشته است. شما در این نسخه به جای سقف ۲,۰۰۰ اکس‌پی نسخه‌ی قبل، می‌توانید تا سقف ۴,۰۰۰ اکس‌پی را با تمرینات آفلاین بازیکن خود کسب کنید و آن را به پیشرفت سطح بازیکن انتقال دهید. این مورد تقریبا سرعت پیشرفت شما را نسبت به قبل دو برابر می‌کند و با این باگ فعلی هم راه بسیار خوبی برای افزایش قدرت بازیکنان است. مورد بعد PlayStyleها هستند؛ به واسطه‌ی اهمیت بالای PlayStyleها، شما می‌توانید در همان ابتدای کار چند PlayStyle را به بازیکن خود اختصاص دهید. همچنین سرعت باز شدن قفل Perkهای بیشتر نیز افزایش یافته است و می‌توانید ویژگی‌های خاصی را در این قسمت به بازیکن خود بدهید.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

بخش Volta با پایداری تمام مشکلات سابق وجود دارد و انگار EA هیچ توجه‌ای به بازیکنان این بخش ندارد. بخش Volta Squads سرورهای بسیار ضعیفی دارد و تقریبا غیرقابل بازی است. بخش Arcade Mode نیز تقریبا کار نمی‌کند و به صورت تزئینی حضور دارند؛ بخشی که به نام فوتبال خیابانی زمانی بسیار سر و صدا کرد، حالا کاملا رها شده است. امیدواریم کمی از این مشکلات با به‌روزرسانی برطرف شوند.

Manager Carrer تغییرات کوچک مناسبی مانند استخدام مربیان اختصاصی بیشتر برای پست‌های مختلف و همچنین یک تغییر تاکتیکی را به خود دیده است. در بخش استخدام مربیان، می‌توانید با توجه به ضعف یا قوت تیمتان در پست‌های مختلف، مربی مخصوص دفاع، هافبک یا یک دروازه‌بان را به خدمت بگیرید تا در آن قسمت تیمتان قوی‌تر شود. همچنین با اتخاذ سبک‌هایی مانند ضد حمله، پرس همگانی و شوت‌زنی از راه دور، می‌توانید شکل بازی مدیریت‌شده‌ای را به تیم خود بدهید و سبک خود را به بازی تزریق کنید. با این حال، کرش‌‌های زیاد بعد از انجام اعمالی خاص در این بخش بسیار اعصاب خردکن هستند و آن را تا حد زیادی آزاردهنده کرده‌اند. در بسیاری از اوقات نیز این کرش‌ها غیرمنتظره هستند و شما باید مجددا اعمال سیونشده‌ی خود را انجام دهید.

تغییر مناسب و واضح سرورهای بازی، بیشتر شدن و بهبود سرورهای خاورمیانه است که باعث می‌شود پینگ بسیار بهتری از نسخه‌های قبلی در این بازی بگیرید. این مورد بازی را خصوصا برای ایرانی‌ها بسیار لذت‌بخش می‌کند و دیگر شاهد لگ و نوسان‌های وحشتناک نخواهید بود. همچنین سرورهای بازی تا به اینجا پایداری کاملا مناسبی داشته‌اند و به جز مشکلات ذکر شده در بخش‌های مذکور، هیج مشکلی با سرورها نخواهید داشت.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

آیا تغییر نام بازی گیم‌پلی آن هم تغییر خوبی داده است؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. گیم‌پلی بازی تغییرات مثبت و منفی داشته است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. یکی از مهم‌ترین تغییرات گیم‌پلی بازی که احتمالا در همان اوایل بازی به آن برمی‌خورید، PlayStyleها هستند. این بخش در FIFA ۲۳ هم برای بازیکنان وجود داشت، اما هیچگاه تا این حد تاثیرگذار و پررنگ نبود. بازیکنان مختلف استایل‌های بازی گوناگونی دارند که کاملا به روند بازی و اتفاقات آن شکل خاصی می‌بخشند. یک بازیکن می‌توانند ۸ استایل مختلف را داشته باشد که همه‌ی آن‌ها تا حدی روی بازی و موقعیت‌های مختلف تاثیرگذار هستند؛ اما معمولا یک یا دو عدد از آن‌ها تاثیرگذاری بسیار زیاد دارند.

به عنوان مثال، استایل Defence Awareness اگر برای یک دفاع یا هافبک دفاعی فعال باشد، آگاهی دفاعی او را به شکل بسیار جالبی افزایش می‌دهد. این آگاهی دفاعی به شکل‌های مختلفی مانند جلو کشیدن بدن خود برای ایجاد موقعیت آفساید برای مهاجم یا تکل خشن‌تر در موقعیت تک به تک که امکان گلزنی مهاجم ۱۰۰ درصد است بروز می‌دهد. استایل Flair موجب انجام حرکات نمایشی در موقعیت‌های حساس می‌شود که گاها بسیار نجات‌بخش هستند؛ مثلاً، بیرون کشیدن توپ از روی خط با برگردان و استایل Long Pass برای هافبک‌ها و مدافعین وسط، موجب بازیسازی بسیار بهتر می‌شود. حتی استایل بازی با پا برای دروازه‌بان‌ها وجود دارد که انیمیشن‌های بسیار جالب و کمک‌کننده‌ای را برای مقابله با مهاجمین به وجود می‌آورند.

اکثر پلی‌استایل‌ها به شکل Passive هم تاثیر خود را می‌گذارند (مانند آفسایدگیری مدافع) و همین هوشمندی بازیکنان تیمتان موجب تاثیرگذاری واضح این تغییر می‌شود. مسلما هوش مصنوعی بازی نیز به این دلیل هم که شده ارتقاء یافته و شاهد حرکات و اعمال مناسبی در موقعیت‌های مختلف هستیم. هوشمندی بازیکنان باعث شده دستورهای مختلفی که در بخش Team Management به آن‌ها داده‌اید نیز بسیار سریع‌تر به کار گرفته شوند و حتی اگر در میانه‌ بازی اقدام به تغییر دادن آن‌ها بکنید، خیلی زود در بازی عملی شوند تا حس یک مربی واقعی به شما دست دهد.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

دوربین بازی شاهد گزینه‌‌ها و آپشن‌های جدیدی است که زوایای آن را تنظیم می‌کنند و برای بخش‌هایی مانند Clubs می‌توانید نماهای گسترده‌تری را انتخاب کنید. همچنین، یک حالت دفاعی جدید به نام Advanced به بازی اضافه شده که دفاع‌ کردن را کمی سخت‌تر اما موثرتر می‌کند و اگر به سیستم دفاعی پیشرفته‌ی بازی عادت کنید، می‌توانید از مدافعین خود بهره‌ی بسیار بیشتری ببرید. این سیستم همان Tactical با تغییرات کوچکی در هوش مصنوعی و پرس کردن است که با کمی تمرین به آن عادت خواهید کرد. از تیم گزارشگری جدید بازی نیز نباید بگذریم. شاید این تیم جدید کیفیت تیم سابق را نداشته باشند اما همین که می‌توانید گزارشگرهای هر بازی را از بین تیم قبلی و جدید انتخاب کنید، بسیار گزینه‌ی خوب و متنوعی است.

متاسفانه گیم‌پلی بازی ضعف‌های غیرمنتظره‌ای نیز دارد. هرچقدر که فیزیک برخورد بازیکنان انیمیشن‌های بیشتر و طبیعی‌تر دارد، فیزیک توپ در بازی که مسئله‌ی بسیار مهمی برای یک بازی فوتبال محسوب می‌شود، بسیار ضعیف و عجیب است. توپ در EA Sports FC 24 گاهی انگار وزنی ندارد و مانند بادکنک تغییر جهت و مکان می‌دهد. جالب آن است که این مشکل ثابت نیست و در جاهایی از بازی فیزیک منطقی از خود نشان می‌دهد؛ با این حال، در بسیاری از اوقات که اتفاقا تاثیر بسیار زیادی هم روی نتیجه‌ی بازی و گیم‌پلی دارد، وزن خود را از دست داده و خیلی راحت مترها با یک برخورد کوچک به یک بازیکن یا ضربه‌ی ساده جابه‌جا می‌شود. این فیزیک ضعیف توپ بیشتر وقتی خودش را نشان می‌دهد که دو بازیکن بر سر آن روی زمین درگیر باشند، اینجاست که توپ ناگهان تصمیم می‌گیرد به یک سمت زمین پرواز کند و تعجب هر دو طرف درگیر را برانگیزد. گاها این مشکل کل لذت بازی را از بین می‌برد.

باگ‌های بازی بیش از حد زیاد هستند. وجود باگ در یک بازی کاملا طبیعی است؛ باگ‌های قبلی تا حد زیادی در سطح اینترنت اغراق می‌شدند و بیشتر خنده‌دار بودند تا تاثیرگذار در روند بازی. اما، این نسخه فرق دارد و باگ‌های زیادی را در بعضی مسابقات مشاهده خواهید کرد. باگ‌هایی از گیرکردن بازیکنان در زمین که ممکن است حمله‌ی شما را خراب کنند گرفته تا باگ‌های مربوط به دروازه‌بان که گاها واکنش‌های بسیار غیرطبیعی و عجیب غریبی را به واسطه‌ی آن شاهد خواهید بود. این مشکلات ممکن است با به‌روزرسانی برطرف شوند اما در مقطع فعلی آزاردهنده هستند.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

مشکل دیگر گیم‌پلی بازی افزایش بیش از حد سرعت آن است. بازی‌های FIFA همواره به ارائه‌ی یک فوتبال نسبتا منطقی و سرعت متعادل معروف بوده‌اند، اما در این نسخه بازی در حالت پیش‌فرض سرعت بسیار زیادتری دارد و اگر از طرفداران قدیمی این سری باشید، احتمالا سرعت بازی را از تنظیمات به Slow کاهش خواهید داد. این سرعت وقتی با باگ‌ها و فیزیک توپ عجیب بازی ترکیب می‌شود، یک فوتبال شائولین را پدید می‌آورد که تماشای آن در قالب یک بازی فیفا رقت‌انگیز است.

به دلیلی نامعلوم، مراسم قبل از شروع بازی تقریبا به صورت کلی حذف شده است و فقط در بخش آلتیمیت تیم شاهد ورود مختصر و اعلام ترکیب چندثانیه‌ای بازیکنان هستیم. گاهی در بخش‌های دیگر هم فقط یک کاتسین چندثانیه‌ای پخش می‌شود که اصلا آن حس و حال مراسم قبل بازی را ندارد و بسیار ضعیف و سطحی است. ضعف مهم دیگر بازی هم داوری فاجعه آن است. اگر داوری FIFA 23 را بد می‌دانستید، باید بگویم اوقات بدی را با بازی جدید سپری خواهید کرد. کارت‌های قرمز حالا برای خطاهای ساده بسیار زیاد استفاده می‌شود و برای یک خطای تکل دوپا نیز ممکن است خطا هم اعلام نشود.

کیفیت بصری بازی سطح بسیار خوبی قرار دارد. تکسچرها کیفیت بالاتری نسبت به قبل دارند و به خصوص چمن و اجزای ورزشگاه و جزئیات آن چشم‌نواز است. همچنین نورپردازی و رنگ‌بندی چمن و دیگر موارد هم فوق‌العاده بوده و از نظر گرافیکی شاهد پیشرفت خوبی هستیم. نرخ فریمو موارد فنی هم هیچ مشکل خاصی ندارند و بازی تجربه‌ی روانی را ارائه می‌دهد. طراحی تماشاگران نیز بسیار خوب انجام شده و حالا از دور و نزدیک کیفیت خیلی خوبی دارند و انیمیشن‌های مناسبی نیز برای آن‌ها طراحی شده است. تعداد انیمیشن‌های بازیکنان نیز بسیار بیشتر و چند برابر نسخه‌های قبلی است.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

مهم‌ترین مشکل بازی در این بخش، طراحی بد چهره بسیاری از بازیکنان از جمله برخی بازیکنان معروف است که برایتان بسیار تعجب‌آور خواهد بود. از آن جا که EA لایسنس همه‌ی این بازیکنان را در اختیار داشته، بعید بود برخی از آن‌ها طراحی جالبی نداشته باشند که این اتفاق افتاده است. به طور کلی، مهم‌ترین تغییر مثبت بازی بعد از هوش مصنوعی و استایل‌ها، کیفیت بصری و فنی آن است.

موسیقی‌های EA Sports FC 24 کیفیت پایین‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی دارند و شاید بتوان گفت به جز یک یا دو موسیقی، هیچ قطعه‌ به یادماندنی و جالبی در این نسخه وجود ندارد. صداگذاری بازی مطلوب است و گاها صدای بازیکنان نیز از درون زمین با اصوات مختلف شنیده می‌شود. ساندترک بازی جای کار بیشتری داشت و این مورد برای فیفا که همواره موسیقی‌های عالی داشته، نقطه ضعف مهمی است.


EA Sports FC 24

EA Sports FC 24 یک بازی فوتبال سرگرم‌کننده و خوب است. این بازی با بخش‌های مختلف و ویژگی‌های گیم‌پلی خود شما را ساعات زیادی پای خود نگه خواهد داشت. اگر به دنبال تجربه‌ای وتبالی نزدیک به واقعیت هستید این بازی شما را ناامید می‌کند و ضعف‌هایی مانند فیزیک توپ و داوری کافیست تا از آن دوری کنید. آخرین نسخه‌ی فوتبال EA Sports مانند نسخه‌های قبل بازی خوبی است، اما از نظر کیفی هیچ‌گاه به درجه‌ی خیلی خوب یا عالی نمی‌رسد.


نکات مثبت:

  • تغییرات جدید رابط کاربری و منوها بعد از چندین سال
  • حالت‌های بازی متنوع و لذت بخش
  • تعریف مجدد PlayStyleها تغییری مهم در روند مسابقات به وجود آورده است
  • بهبود و ارتقای هوش مصنوعی
  • قابلیت استخدام کادر فنی در بخش کریر
  • پیشرفت در بخش Clubs بسیار منطقی‌تر و لذت‌بخش‌تر شده است
  • اضافه شدن تیم گزارشگری جدید و قابلیت انتخاب تیم گزارشگری قبلی
  • بخش Evolution در Ultimate Team
  • ایجاد تنوع در بخش ساخت تیم با حفظ تعادل برای بازیکنان زن و مرد
  • سیستم دفاعی جدید بازی
  • فیزیک برخورد بازیکنان
  • پیشرفت کیفیت بصری
  • بهبود پینگ مسابقات به لطف افزایش تعداد سرورهای خاورمیانه

نکات منفی:

  • باگ های زیاد
  • فیزیک توپ هیچ شباهتی به توپ واقعی ندارد
  • طراحی چهره بعضی از بازیکنان بسیار ضعیف است
  • افزایش بیش از حد سرعت بازی
  • حذف مراسم قبل از بازی
  • کرش کردن های بی دلیل در قسمت های مختلف Manager Career
  • سرورهای بخش Clubs و Volta در اکثر اوقات از کار افتاده‌‎اند
  • موارد جدید اضافه شده به طراحی بازیکن بسیار محدود و کمتر از حد انتظار هستند
  • افت کیفیت موسیقی‌های بازی نسبت به نسخه‌های پیشین

۷

این بازی روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

HELLO.BROTHERSmilad saAlbert WeskerCameraManlul-bookMalenia Blade of MiquellaDARKSIRENGidoraAMIR WAZOWSKImeysambJoel MorganHaj_Hossein❤ NieR LoveRjupiterJavadAli_pxDota2𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥RoyalknightCharlie Chaplinmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی EA Sports FC 24 - گیمفا