نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile

مهدی رضایی
۱۵:۴۹ ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

بازی EA Sports FC Mobile نسخه‌ی موبایلی بازی فوتبال EA Sports FC 24 یا جدیدترین نسخه‌ی فیفای سابق است. امروز به بررسی این فوتبال کوچک در گوشی‌های هوشمند می‌پردازیم.

EA Sports FC Mobile اتفاق جدیدی در دنیای ویدئوگیم نبود. همانطور که هر ساله نسخه‌ی جدیدی از فیفا و باالطبع نسخه‌ی موبایل آن منتشر می‌شد، با تغییر نام این سری به FC، قابل انتظار بود که با نامی مشابه شاهد انتشار نسخه‌ای از آن برای موبایل باشیم. با این حال، انتظار برای تغییرات نسخه‌ی موبایل بی‌جا به شمار نمی‌رفت و طرفداران علاقه‌مند بودند که تغییرات ظاهری و گیم‌پلی نسخه‌ی جدید را تا حدی در نسخه‌ی موبایل هم ببینند.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

FC Mobile شباهت‌های زیادی به نسخه‌ی قبل دارد. FIFA 23 برای موبایل یک نسخه‌ با تغییرات زیاد به حساب می‌‌آمد و FC Mobile سعی کرده است ادامه‌دهنده‌ی راه آن باشد تا راهی جداگانه را مثل نسخه‌ی کنسولی‌اش در پیش بگیرد. عمده‌ی کار شما در بازی تلاش برای انجام کوئست‌های مختلف و کسب پاداش‌های ارزنده مثل کوین و پوینت‌های مختلف خواهد بود.

بازی منو و رابط کاربری بسیار خوبی دارد. بازی‌های موبایل اکثرا مخاطبینی Casual Gamer دارند و منوهای پیچیده و درهم اغلب باعث رها شدن آن ها در میانه‌ی راه می‌شود. اعمالی مثل مدیریت تیمتان، انجام تورنومنت‌های مختلف و استفاده از حالت مربی‌گری و تعیین Skill Moveها برای تیم به شکل بسیار روان و راحتی انجام می‌شود و نیاز به طی‌کردن مراحل مختلف و سخت نیست. همچنین حالا انتخاب دوربین‌های مختلف، تغییر تاکتیک کلی تیم و تعویض‌های سریع‌تر به شکل بهتر و بهینه‌تری در دسترس قرار دارند.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

هسته‌‌ی بازی بر روی بخش Ultimate Team بنا شده است و در واقع تمام بازی را پوشش می‌دهد. به محض ورود باید برای تیم خود لباس و پرچم و لقب انتخاب کنید و بخش خاصی برای بازی با تیم‌های معمولی وجود ندارد. این یک نکته‌ی مثبت است؛ زیرا عدم تمرکز بازی بر بخش های متفرقه باعث لذت بیشتر FUT شده است و تمام وقتتان صرف پیشرفت تیمتان خواهد شد. حتی برای خرید و فروش بازیکن نیازی به مراجعه به تیمتان ندارید و گزینه‌ی Market در منوی اصلی تعبیه شده است.

خوشبختانه تورنومنت‌ها و بخش های مناسبی برای کسب سکه و امتیازات مختلف و البته Gem‌ها وجود دارد و شما به طرق مختلفی می‌توانید با استفاده از آن‌ها در قسمت Store پک باز کنید و بازیکنان بهتری به دست آورید. برای مثال در تورنومنت تک‌نفره‌ی UCL شما با انجام چالش‌ها CL Points کسب می‌کنید و با جمع‌کردن مقدار زیاد آن‌ها کارت UCL بازیکنان را کسب خواهید کرد. مانند نسخه‌ی قبلی مسیر پیشرفت و کسب امتیاز در چالش‌ها به صورت یک چارت صعودی است و با کمی صبر و خرج نکردن زودهنگام امتیازات نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

خوشبختانه میزان پاداش‌های روزانه و چالش‌های ساده‌ی اولیه مناسب و چشم‌گیر است و حدود ۵۰۰هزار سکه به صورت روزانه با وقت‌گذاشتن معمولی می‌توانید کسب کنید. این دلیلی است بر پیشرفت تیم‌های تازه‌وارد با سرعت زیاد است و در همان بدو ورود بعید نیست بازیکنان فوق‌العاده‌ای چون هالند یا آیکون‌هایی مانند ماسکرانو و زیدان را کسب کنید. فاصله‌ی تیم‌ها نسبت به وقت گذاشتن بازیکنان منطقی است؛ با این حال خرج پول واقعی و خرید فیفاپوینت می‌تواند فاصله‌ی بسیار زیادی را بین تیم‌ها ایجاد کند و این از موارد ناعادلانه‌ی FC Mobile به شمار می‌رود.

سیستم کمیستری دیگر معنای خاصی در بازی ندارد و به راحتی می‌توانید هر بازیکن دلخواهی را بدون محدودیت خاصی جذب کنید. البته همچنان چالش‌های این سیستم وجود دارند و می‌توانید با خرید بازیکنان از یک باشگاه یا لیگ امتیازات و سکه‌های قابل توجهی کسب کنید، اما در FC Mobile دیگر نقاط اشتراک بازیکنانتان تاثیر خاصی در گیم‌پلی ندارد. این نکته شاید برای بعضی مثبت و برای بعضی منفی تلقی شود، اما دستتان را به شدت برای ساخت تیم باز گذاشته است و طبیعتا ساخت تیم با ستاره‌ها بسیار راحت‌تر شده است.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

خوشبختانه حالت‌های بازی خوبی به صورت آنلاین وجود دارد و بخش جدید و جالب Manager Head To Head هم شاهد هستیم. در قسمت H2H شما وارد یک رقابت آنلاین به صورت Division Rivals می‌شوید و با پیروزی در بازی‌هایی که به صورت فوتبال کامل ۹۰ دقیقه‌ای انجام می‌دهید به سطوح بالاتر صعود می‌کنید. این قسمت Skill Based MultiPlayer است و همواره با بازیکنانی در سطح و لیگ خودتان روبه‌رو میشوید. این قسمت احتمالا کم‌نقص‌ترین بخش آنلاین بازی است و تنها مشکل بازی‌های آن تفاوت سطح ناگهانی تیم‌ها به دلیل تاثیر مخرب ترنسکشن‌ها در گیم‌پلی است.

بخش دیگر آنلاین بازی VS Attacking است. در این قسمت فقط در مواقع حمله تیم خود را به صورت هایلایت‌هایی از بازی کنترل می‌کنید. خوشبختانه اوایل کار فقط با تیم‌های CPU بازی می‌کنید و نسبت به موفقیت در بازی امیدوار خواهید شد. متاسفانه مشکل FC Mobile در این قسمت، در دیویژن‌های بالا خود را نشان می‌دهد. وقتی کمی حرفه‌ای شوید بازی شما را در مقابل بازیکنان تازه واردتر قرار می‌دهد اما با یک شرط ناعادلانه: موقعیت‌های شما به شدت برای گل‌زنی دشوار و موقعیت‌های فرد روبرویی شما لقمه‌ی آماده است! در اینجاست که با روی دیگر بازی آشنا می‌شوید و مجبور به افزایش بسیار زیاد مهارت خود خواهید شد.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

بخش های جدید بازی شامل ۲ قسمت هستند: Manager H2H و Team Skill Moves. مورد اول همان Head to Head عادی به صورت دیویژنی است، اما شما فقط تیمتان را مربی‌گری می‌کنید. می‌توانید قبل یا حین بازی تاکتیک‌های مختلفی به تیم بدهید و در دقایق مختلف چینش و دستورات مختلفی به تیم خود بدهید. تعداد تاکتیک‌های مورد استفاده در این بخش نیز متنوع است و تعیین تاکتیک‌های هجومی و دفاعی مختلف در اوقات مختلف حساس بازی، آن را بسیار جالب کرده است.

Team Skill Moves شامل حرکات نمایشی بازیکنان است که بسته به مهارت و سطح بازیکنان تیم باید تا سقف ۴ حرکت را انتخاب کنید. این حرکات از یک تا پنج ستاره متغیر هستند و در هنگام اجرای حرکت Skill Move با هر بازیکن، بالاترین سطح Equip شده در این قسمت بنابر سطح بازیکن اجرا می‌شود. برای مثال اگر شما یک حرکت یک ستاره و دو حرکت دو ستاره را انتخاب کرده باشید، با اجرای حرکت نمایشی توسط یک بازیکن که قدرت Skill Move او سه ستاره است به صورت رندوم یکی از حرکات دوستاره‌‌ای که قبلا انتخاب کرده‌اید توسط او اجرا می‌شود. این قسمت تنوع خوبی به گیم‌پلی بخشیده و تنوع حرکات را زیاد کرده است.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

کنترل بازی مناسب و روان است. می‌توانید با استیک مجازی به صورت شناور یا ثابت جهت‌های مختلفی به حرکت بازیکن بدهید که کیفیت مناسبی دارند. برای کلیدهای شوت و تکل و پاس و … می‌توانید از دکمه‌های سمت راست استفاده کنید یا آن‌ها را محو کنید و با کشیدن دست به صورت‌های مختلف روی صفحه به بازیکنان دستورات مختلفی بدهید. پیشنهاد من مورد اول است، هرچند Gesture‌‌ها و تشخیص آن‌ها توسط بازی نسبت به نسخه‌ی قبل بهتر شده است، اگر می‌خواهید تجربه‌ی کم‌نقصی از گیم‌پلی داشته باشید همان دکمه‌ها را استفاده کنید. البته برای اعمالی مانند کرنر و ایستگاهی‌ها گزینه‌ای جز Gestureها ندارید که به خوبی هم برای این قسمت‌ها پیاده شده‌اند.

گرافیک بازی پیشرفت چندانی نداشته است. احتمالا سارندگان نیز تلاش خاصی در این امر انجام نداده‌اند و به همان کیفیت بصری نسخه‌ی قبل راضی بوده‌اند. چمن زمین به جز یک یا دو ورزشگاه چنگی به دل نمی‌زند و طراحی بازیکنان نیز کیفیت جالبی از نزدیک ندارد. انیمیشن‌های بازیکنان تعداد خوبی دارند و تکراری نمی‌شوند، با این حال اجرای آن‌ها انعطاف خوبی ندارد و چندان نرم و دلنشین نیست. فریم ریت بازی کاملا مناسب است و با یک گوشی میان رده هم با کیفیت High، عملکرد مناسبی را از لحاظ فنی شاهد خواهید بود.

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

موسیقی‌های بازی قابل توجه است و همان قطعات نسخه‌ی کنسولی برای آن استفاده شده است. صداگذاری تماشاگران یکنواخت و بدون تغییر خاصی است و به مرور خسته‌کننده می‌شوند. اتمسفر ورزشگاه‌ها با اضافه‌شدن افکت‌های بیشتر، وضعیت بهتری از FIFA 23 دارد اما همچنان مصنوعی و غیرطبیعی است. در کل از نظر انتقال حس یک فوتبال واقعی، FC Mobile راه بسیار زیادی دارد و فرسنگ‌ها از نسخه‌ی کنسولی فاصله دارد.


EA Sports FC Mobile

FC Mobile پیشرفت‌های خوبی در کنترل بازی و بخش‌های متتوع داشته است؛ اما پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و تاثیر انکارناپذیر آن در تجربه و همچنین کیفیت بصری معمولی و بدون پیشرفتش، موانعی هستند که آن را از تبدیل شدن به یک بازی عالی باز می‌دارند. اگر دنبال یک فوتبال سرگرم‌کننده در موبایل خود هستید، این بازی گزینه‌ خوبی است.


نکات مثبت:

  • کنترل روان
  • بهبود انیمیشن بازیکنان
  • جدی گرفته شدن حالت مربیگری با اضافه شدن یک مود مخصوص
  • سیستم آموزشی مناسب
  • امتیازات مختلف و استفاده‌ی راحت از آن برای کسب بازیکنان تاپ
  • پیاده شدن Skill Move های بازی اصلی به شکلی کارآمد در نسخه‌ی موبایل

نکات منفی:

  • اتمسفر استادیوم‌ها به خوبی منتقل نمی‌شود و صداگذاری تماشاگران مصنوعی و یکنواخت است
  • با کمی پیشرفت در بازی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در پیروزی‌ها تاثیر مستقیم دارند
  • گرافیک بازی مخصوصا در طراحی بازیکنان جای کار زیادی دارد و پیشرفت خاصی نداشته است
  • باز کردن پک‌های اجباری در هر بار ورود به بازی و سرعت کند آن ها بازی را حوصله سر بر می‌کند

۷

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

lul-bookArcix™ツ`Mehdi_MorganCambyses The ThirdLove GamealiushakaramazofsnowgirlCharlie ChaplinPeterParkerMohsen bakhtiariPمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)MajimaJoel MorganNiko_Blademeysamb𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Mahdikarma(دازای)let's miladSpider-Manmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا
نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی EA Sports FC Mobile - گیمفا