سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا
سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا
سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا
سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا

سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟

محمد حسین کریمی
۱۹:۴۵ ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
گیمفای انگلیسی نسخه انگلیسی گیمفا

ما در گیمفا، بررسی بازی‌های ویدیویی را مسئولیتی بسیار مهم و حساس می‌دانیم و طی چند سال اخیر، تیمی خبره در زمینۀ بررسی بازی‌های ویدیویی جمع‌آوری کرده‌ایم. این پست که از این به بعد در انتهای تمامی بررسی‌ها ضمیمه می‌شود، به چشم‌انداز ما نسبت به بررسی بازی‌های ویدیویی و عملکرد سیستم امتیازدهی اختصاص دارد.

چشم‌انداز گیمفا نسبت به بررسی‌ بازی‌های ویدیویی

اگرچه همیشه والاترین هدفمان پیرامون به نگارش در آوردن یک بررسی، عادلانه بودن آن است، اما همیشه جا برای پیشرفت و بهبود وجود دارد. ما همواره سیستم بررسی خود پیرامون بازی‌های ویدیویی را بازرسی کرده و بهبودهایی را اعمال می‌کنیم. پیش از هر چیز، لازم به ذکر است که تمام بررسی‌هایی که در این وبسایت‌ یا بسیاری از وبسایت‌های معتبر مطالعه می‌کنید، نظر شخصی‌ای هستند که نویسنده طی آن‌ تلاش کرده تا عملکرد بازی را شرح و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص نماید و «میزان پیشنهاد بازی» به مخاطب را این عدد بیان کند. در حقیقت، به نگارش در آوردن یک بررسی یا Review بدون استناد بر نظر شخصی یا Opinion ممکن نیست. بازی‌ها جدا از مباحث فنی مانند نرخ فریم و رزولوشن، به طور مطلق عینی نیستند. با این وجود، دیدگاه‌ها می‌توانند مشابه و نزدیک به یکدیگر باشند. جاه‌طلبی‌ها، منابع تحت اختیار و خروجی بازی با توجه به شرایط حاکم بر استودیو نیز در نگاه ما به بازی و جمع‌بندی از کیفیت آن تاثیرگذار است. به عبارت دیگر، قطعاً ما به دستاورد استودیوها بر مبنای انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود نگاه می‌اندازیم.

یکی دیگر از اهداف ما در بررسی یک بازی ویدیویی، تعیین ارزش هنری بازی در کنار ارزش خرید است. به عبارت دیگر، ما تنها نمی‌خواهیم برای شما مشخص کنیم که این بازی ارزش خرید را دارد یا خیر، بلکه می‌خواهیم از نظر ساختاری نیز نوآوری‌ها، دستاوردها و نکات منحصر به فرد آن یا از دید منفی، کمبودها، تکرار مکررات و ضعف‌های آن را در حین شرح مکانیک‌ها هایلایت کرده و به آن‌ها بپردازیم.

هر چه در بررسی بازی‌های ویدیویی تجربۀ بیشتری پیدا کردیم، متوجه شدیم المان‌هایی مانند «سرگرم‌کنندگی»، «قیمت» و «تکرارپذیری» نیز اهمیت ویژه‌ای دارند. به عنوان یک منتقد، باید مخاطب خود را از ارزش خرید آگاه کنیم و سه عامل مذکور باید بخشی از بررسی را به خود اختصاص دهند. بنابراین، اگرچه این سه عامل تمرکز تمامی بررسی‌های ما نبود، اما در سیاست‌های اخیر تاکید بیشتری روی آن‌ها خواهیم داشت.

با رویکرد جدید، حساسیت بیشتری نسبت به امتیازدهی به خرج خواهیم داد. به این معنا که گیمفا فارغ از وبسایت‌های دیگر، کاملاً متناسب با توصیف و معنای هر عدد به بازی‌های ویدیویی امتیاز اعطا می‌کند.

در نهایت، نقاط ضعف و نقوص مستقیماً با امتیاز نهایی در ارتباط نیستند. امتیاز نهایی برآیندی از متن بررسی بوده و به صورت بارم‌بندی شده از نقاط مثبت و منفی به دست نمی‌آید.


نویسنده

مشخصاً، نام نویسنده زیر تیتر بررسی ذکر شده است. در بلند مدت، با مطالعۀ بررسی‌های گیمفا، می‌توانید منتقد اصلی و نزدیک به طرز فکر خود را انتخاب کرده و بررسی‌های او را دنبال کنید.

چهارچوب بررسی

  • داستان، پیرنگ و شخصیت‌پردازی
  • گیم‌پلی
  • جلوه‌های بصری
  • جلوه‌های شنیداری
  • سرگرم کنندگی، ارزش تکرار و نوآوری

در بررسی بازی‌های ویدیویی، به هر ۵ مورد بالا خواهیم پرداخت؛ البته که در برخی عناوین (مانند آثار ورزشی) که داستانی وجود ندارد، شرحی قابل توجه‌ از گیم‌پلی وسرگرم‌کنندگی خواهیم داشت. به طور کلی، عناوین اکشن و گیم‌پلی‌محور که در آن‌ها بار سنگینی بر دوش مکانیک‌ها، طراحی مرحله و مبارزات قرار می‌گیرد، با دید جزئی‌تر به مقولۀ گیم‌پلی نگاه می‌شود و انتظارات نسبت به کیفیت آن نیز بیشتر از داستان خواهد بود و برعکس این قضیه نیز صادق است؛ اگر یک اثر بر مبنای روایت و نقل یک قصۀ تاثیرگذار ساخته شده باشد، داستان، پیرینگ و شخصیت‌پردازی نقشی محوری در بررسی ایفا خواهد کرد و با نگاهی ریزبینانه‌تر به این قسمت از بازی پرداخته خواهد شد. بنابراین، ستونی که بازی بر آن تکیه داده است (داستان یا گیم‌پلی) اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

در مبحث جلوه‌های بصری، دو بخش فنی و هنری نمود پیدا می‌کنند. نرخ فریم، رزولوشن، میزان ثبات نرخ فریم، نورپردازی و تکسچر در بحث فنی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت که مسئول ارائۀ تجربه‌ای روان هستند. بخش هنری نیز در جبهۀ دیگرِ جلوه‌های بصری بسیار اهمیت دارد و از دید منتقد درون‌مایه‌های آن شرح داده خواهد شد؛ این بخش از گرافیک یک بازی ویدیویی در ماندگاری آن برای سالیان سال نقش خواهد داشت.

دربارۀ منتقد

همچنین، بخش «دربارۀ منتقد» را در انتهای هر بررسی داریم که باعث می‌شود مخاطب با چشم‌انداز، اولویت‌ها، سابقه، سلیقه و معنای گیمینگ برای منتقد آشنا شده و متوجه شود که منتقد از چه جایگاهی آمده و با چه طرز فکری به بازی‌ مذکور نگاه کرده است. شاید این بخش جزئی و نه چندان مهم تلقی شود، اما ما باور داریم که «دربارۀ منتقد» باعث می‌شود تا در قضاوت پیرامون بازی و خرید یا عدم خرید آن دقیق‌تر عمل کنید.

نتیجه‌گیری

شامل نقاط قوت، نقاط ضعف، یک جمع‌بندی از بررسی و نهایتاً امتیاز می‌شود.

سیستم امتیازدهی و معنای هر امتیاز

۱۰ – شاهکار

اختصاص نمره ۱۰ یعنی اثر مربوطه یک شاهکار و جزوی از تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی است. این آثار معمولاً تاثیر به‌سزایی روی این صنعت دارند و برخی از قاعده‌ها و استانداردهای موجود را به سمت جلو حرکت می‌دهند. این بازی‌ها پتانسیل آن را دارند که در آینده به عنوان برخی از بهترین آثار سرگرمی تاریخ شناخته شوند.

بازی‌های انقلابی و تاثیرگذار در اغلب اوقات از این دسته برای تغییر تاریخ قیام می‌کنند. بازی‌هایی که شاید در تمام معیارها کامل نباشند ولی تمام سعی تیم سازنده به شکلی استثنائی برای کامل کردن آن به کار گرفته شده است و در ذره ذره اثر می‌توان آن را حس کرد؛ تلاشی کامل برای ساختن چیزی که فاصله چندانی با کمال ندارد. به این ترتیب، اختصاص این نمره به معنای عدم وجود مشکل نیست اما مشکلات موجود به قدری بی‌تاثیر هستند که نمی‌توانند مانعی سر راه انتقال تجربه متمایز و یگانه و نهایتاً تاثیرگذار هم روی بازیکنان و هم روی صنعت بازی شود.


۹ الی ۹.۹ – عالی

یک بازی فراموش نشدنی که می‌تواند به فهرست بهترین آثار سال انتشار خود وارد شود. این بازی‌ها معمولاً مشکلات بسیار اندکی دارند که به سختی می‌توان آن‌ها را درون بررسی جای داد و به عنوان مسئله‌ای قابل توجه قملداد کرد. چنین بازی‌هایی مقدار اندکی جا برای پیشرفت دارند و چه بسا که بسیاری با چشم‌پوشی بر پتانسیل پیشرفت آن‌ها، نمره ۱۰ را برایشان در نظر می‌گیرند. این بازی‌ها نیز پتانسیل زیادی برای ماندگار شدن دارند و گاهاً به عنوان آثار کالت نیز شناخته می‌شوند.


۸ الی ۸.۹ – خیلی خوب

آثار ارزشمندی که به سادگی می‌توانند کاربران را سرگرم کنند یا هدف خود را برآورده سازند. این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند ولی به هیچ عنوان نمی‌توان مشکلات آن‌ها را نادیده گرفت یا به آن‌ها ارفاق کرد. بازی‌های این دسته معمولاً شباهت زیادی با آثار دیگر ژانر خود دارند ولی کلیشه‌ای ظاهر نمی‌شوند. همچنین حتی اگر عناوین متمایزی باشند، نمی‌توانند همیشه هویت منحصر به فردی را برای خود کسب کنند اما تیم سازنده در پیاده‌سازی تعداد زیادی از اهداف خود به موفقیت رسیده است.


۷ الی ۷.۹ – خوب

بازی‌هایی که تجربه مناسب و لذت‌بخشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند اما مشکلات ریز و درشت آن‌ها هم‌تراز با نکات مثبت در ذهن بازیکن نقش می‌بندند. سازندگان تلاش خوبی را برای انجام اهدافشان به کار بسته‌اند که برخی از اصلی‌ترین آن‌ها در عمل با موفقیت روبه‌رو نمی‌شوند و خروجی رضایت‌بخشی ندارند. بخش‌هایی از چنین بازی‌هایی با به کار بستن بهبودهای متعدد می‌توانند بسیار بهتر ظاهر شوند. شاید نتوان این بازی‌ها را در آینده به یاد آورد یا حداقل آن‌ها را آغازگر تغییرات مثبت یا متمایز برشمرد ولی قسمت بسیار بزرگی از بازیکنان هرگز از تجربه آن‌ها پشیمان نخواهند شد.


۶ الی ۶.۹ – قابل قبول

این بازی‌ها تنها اندکی از حالت متوسط بهتر عمل می‌کنند. نقاط قوت این بازی‌ها به سختی می‌تواند بر نقاط ضعفشان پیشی بگیرد. معمولاً محصول نهایی نه تنها تغییر استانداردها یا تکامل آن‌ها را مد نظر قرار نمی‌دهد بلکه در رعایت استانداردهای کنونی هم دچار مشکل می‌شود. تجربه این بازی‌ها به ندرت چیز قابل توجهی را به زندگی شما اضافه خواهد کرد. احتمالاً برخی از بازیکنان این صنعت می‌توانند از این بازی‌ها لذت ببرند اما هیچ تضمینی نیست که جمع عظیمی از نتیجه راضی شوند.


۵ الی ۵.۹ – متوسط

به ازای هر نکته خوب، یک نکته بد هم در این بازی‌ها خودنمایی می‌کند. قسمت بزرگی از کاربران حین تجربه آن‌ها مدام برای تصمیم‌گیری درباره کیفیت بازی یا ادامه دادن آن با خود کلنجار می‌روند و همچنین تعداد این کلنجارها معمولاً بسیار زیاد است. جا برای پیشرفت به قدری زیاد است که به سختی می‌توانید باور کنید که تیم سازنده به درستی روی برخی از بخش‌ها کار کرده است.


۵ و پایین‌تر – ضعیف یا افتضاح

بعید است که بتوانید این بازی‌ها را با هدفی غیر از رنج دادن خودتان تجربه کنید! هسته اصلی این آثار با تکامل و سطح مطلوب، فاصله بسیار زیادی دارد و حتی شاید بسیاری از مکانیزم‌های مورد نیاز در آن پیاده نشده باشند. شما به سختی می‌توانید تجربه این بازی‌ها را به دیگران پیشنهاد دهید. در مجموع این عناوین تنها عده بسیار ناچیزی را راضی می‌کنند. محض اطلاع اگر قصد دارید روزی بازی بسازید، حتماً این آثار را تجربه کنید؛ بعد از تجربه سعی کنید چنین چیزهایی نسازید!

پلتفرم و حالت گرافیکی که بازی روی آن تجربه شده است / اشاره به دریافت یا عدم دریافت کد نقد و بررسی از سوی ناشر

در نهایت، پلتفرم و حالت گرافیکی انتخابی که بازی روی آن تجربه شده را مشخص خواهیم کرد. همچنین، متذکر خواهیم شد که آیا بازی بر اساس کد ارسالی ناشر بررسی شده است یا خود ما بازی مذکور را تهیه کرده‌ایم.

لینک به راهنمای بررسی (Review Guide) در وبسایت گیمفا

در انتهای هر بررسی، لینکی به این پست وجود خواهد داشت تا اولویت‌ها، چشم‌انداز و نحوۀ بررسی بازی‌های ویدیویی توسط گیمفا را مطالعه کنید.

بررسی بازی‌های در حالت بتا و دسترسی زودهنگام (Early Access)

گاهی اوقات به بررسی بتاهای خصوصی و عمومی بازی‌های ویدیویی نیز خواهیم پرداخت. این بررسی‌ها شامل بخش امتیازدهی نمی‌شوند و امتیاز بازی تنها با تجربه و تحلیل نسخۀ نهایی تعیین خواهد شد.

برای مطالعۀ شرح کامل موارد فوق روی این نشانی کلیک کنید.

PinocchioNOCT FOR GAMEFAOld fashion GAMER人Acker益man人tintinJavad.Starmilad sa𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻سبحان کورلئونهپیشنروMincraftsamNimaRezaAMIR WAZOWSKIاوردک تک تک ورژن حقیقی77S.j.dCameraManLove Gamemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا
سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا
سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا
سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا
سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

سیستم امتیازدهی گیمفا؛ گیمفا چگونه بازی ها را بررسی می‌کند و امتیاز می‌دهد؟ - گیمفا