رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا

رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز

کریستوفر نولان در کارنامه هنری خودش سابقه ساخت فیلم‌های بسیار جذاب و تماشایی را دارد.

کریستوفر نولان یکی از محترم‌ترین و برجسته‌ترین کارگردان‌های حال حاضر هالیوود به شمار می‌رود که در طی دو دهه گذشته توانسته فیلم‌های بسیار جذاب و تماشایی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. نولان تاکنون ۱۲ فیلم را کارگردانی کرده که شامل سه‌گانه شوالیه تاریکی (Christian Bale) با نقش‌آفرینی کریستین بیل در نقش بتمن است. این در حالی است اکثر فیلم‌های وی نیز به‌خاطر داستان‌های منحصربه‌فرد، فیلمبرداری خاص و همچنین بازیگران درخشان و برجسته شهرت دارند.

جدیدترین فیلم کریستوفر نولان نیز فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) است که داستان پدر بمب اتم را به تصویر می‌کشد و بازیگران برجسته و درخشانی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند که شامل کیلین مورفی، رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمون و تعداد زیاد دیگری است.

۱۲. فیلم تنت (Tenet)

فیلم tenet
فیلم Tenet
  • محصول سال: ۲۰۲۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹ درصد

فیلم «تنت» اثری علمی تخیلی، اکشن و بسیار بلندپروازانه از کریستوفر نولان به شمار می‌رود که در آن، جان دیوید واشنگتن و رابرت پتینسون نقش‌آفرینی می‌کنند. نولان در این اثر برداشتی منحصربه‌فرد از مفهوم سفر در زمان و دست‌کاری زمان را ارائه می‌دهد، مسئله‌ای که در فیلم‌های دیگر وی نیز به چشم می‌خورد. با این حال، به نظر می‌رسد که این فیلم گیج‌کننده‌ترین فیلم وی باشد چراکه شما باید زمان زیادی را برای درک مسیر معکوس سفر در بکنید و همین نیز سبب می‌شود تا نتوانید به‌خوبی داستان آن را دنبال کنید.

با وجود مفهومی که ممکن است برای برخی از افراد گیج‌کننده باشد، صحنه‌های مبارزه و جلوه‌ها بسیار خوب بودند. این اثر در میانه همه‌گیری کرونا به روی پرده سینماها آمد و انتظار می‌رفت که بتواند تکانی به گیشه بدهد اما با این وجود، نتوانست حتی بودجه خودش را جبران کند. در کنار نمرات متوسط منتقدان به این اثر، فیلم «تنت» در گیشه نیز عملکرد خوبی نداشت ولی با این وجود پنجمین فیلم پرفروش سال بود و روی سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس نیز توانست بیننده‌های بسیار زیادی را به خودش جلب کند.

۱۱. فیلم میان ستاره‌ای (Interstellar)

فیلم interstellar
فیلم Interstellar
  •  محصول سال: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ درصد

فیلم «میان ستاره‌ای» مهیج‌ترین و خارق‌العاده‌ترین فیلم علمی تخیلی کریستوفر نولان از لحاظ بصری به شمار می‌رود که یک ماجراجویی مهیج، علمی تخیلی و فضایی منحصربه‌فرد است که تجربه‌ای خارق‌العاده محسوب می‌شود. این فیلم داستان فضانوردی سابقی به نام کوپر با بازی متیو مک‌کانهی را دنبال می‌کند که اکنون کشاورز است اما تصمیم می‌گیرد برای نجات بشریت به فضا برود تا سیاره دیگری پیدا کند.

در فیلم «میان ستاره‌ای» کریستوفر نولان استفاده متفاوتی از زمان کرده بود؛ در این اثر، کوپر در اعماق فضا به کاوش می‌پردازد و این در حالی است که دخترش مورف روی زمین حضور دارد و مصمم است تا معادله حل نشده‌ای را حل کند که به پدرش کمک می‌کند. کریستوفر نولان به‌خوبی توانسته بود تأثیر سفر از طریق سیاه‌چاله را به تصویر بکشد که بیننده را انگشت به دهان می‌گذارد.  

۱۰. فیلم پرستیژ (The Prestige)

فیلم the prestige
فیلم The Prestige
  • محصول سال: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ درصد

در ظاهر، فیلم «پرستیژ» بر اساس رقابت دو شعبده‌باز به نام رابرت آنژیر با بازی هیو جکمن و آلفرد بوردن با بازی کریستین بیل است که سعی دارند ترفندهای جدید و خارق‌العاده‌ای را ارائه کنند و در عین حال نیز سعی دارند یکدیگر را خراب کنند یا اینکه اسرار دیگری را متوجه شوند. داستان این اثر در ادامه به یک اثر مهیج روانشناختی فریبنده و هیجانی تبدیل می‌شود و این در حالی است که دیوید بویی نیز در این اثر نقش مخترع مشهور نیکولا تسلای را بازی می‌کند.

فیلم مملو از نکات ظریف و انحرافات است که بیننده را همانند موشی در داخل هزارتو به دنبال داستان خودش می‌کشاند. بازیگران اصلی فیلم به‌خوبی توانستند از پس نقش‌های خودشان بر بیایند و به کریستوفر نولان کمک کردند تا فیلم درخشان و برجسته‌ای را به ارمغان بیاورد.

۹. فیلم تعقیب (Following)

فیلم following
فیلم Following
  • محصول سال: ۱۹۹۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ درصد

اولین تجربه سینمایی کریستوفر نولان فیلم «تعقیب» بود که خود وی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و حتی تدوین را انجام داده بود. این اثر به گونه‌ای طراحی شده بود که کمترین هزینه ممکن را داشته باشد و این در حالی است مدت زمان این اثر تنها کمی بیش از یک ساعت است و همین نیز آن را به کوتاه‌ترین فیلم وی تبدیل می‌کند.

این فیلم داستان نویسنده‌ای مشکل‌دار را دنبال می‌کند که همراه با یک دزد به مجموعه‌ای از سرقت‌ها می‌رود تا بتواند برای رمان خودش الهام بگیرد. نکته جالب توجه درباره شخصیت دزد این فیلم نام او است؛ او کاب نام دارد که نام شخصیت اصلی فیلم تلقین (Inception) با بازی لئوناردو دی‌کاپریو نیز است، البته این دو با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

در هر صورت، کریستوفر نولان در مدت زمان کوتاه این اثر سینمایی توانست شخصیت‌های متعددی را به مخاطبان معرفی کند و همچنین پیچش‌های داستانی زیادی را رقم بزند که این فیلم را به اثری جذاب و جالب تبدیل کردند و همچنین این موارد به اساس سبک و سیاق فیلم‌سازی وی تبدیل شدند.

۸. فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins)

فیلم batman begins
فیلم Batman Begins
  • محصول سال: ۲۰۰۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ درصد

به دنبال فیلم بسیار بد و فاجعه بتمن و رابینین (Batman & Robinin) که در سال ۱۹۹۷ میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود، ساخت برداشتی تازه از بتمن کار بسیار دشوار و در عین حال بسیار ریسکی به نظر می‌رسید. اما کریستوفر نولان هشت سال پس از آن فیلم فاجعه، توانست اثری خارق‌العاده بر اساس شوالیه تاریکی را به روی پرده سینماها بیاورد.

فیلم «بتمن آغاز می‌کند» شروع کننده سه‌گانه‌ای بود که به‌خوبی توانست جنبه‌های مختلف شوالیه تاریکی را برای مخاطبان به نمایش در بیاورد و ستایش منتقدان را برانگیزد. این اثر نه‌تنها توانست تحسین منتقدان را به‌دست بیاورد بلکه توجه مخاطبان بسیار زیادی را به خودش جلب کرد و همین نیز سبب شده تا این اثر و دنباله‌های آن جزو بهترین آثار اقتباسی از کمیک‌های دی‌سی باشند.

فیلم «بتمن آغاز می‌کند» به‌خاطر جلوه‌های ویژه عملی، بدلکاری‌های سنتی، استفاده از مینیاتور و همچنین مبارزات عالی تحسین شد و این در حالی بود که این موارد در دو دنباله آن نیز وجود داشتند. جدای از حضور کریستین بیل در نقش بتمن، لیام نیسون نیز در این فیلم نقش راس الغول را بازی می‌کند، رهبر لیگ سایه‌ها که قبلاً بروس وین با آن‌ها تمرین می‌کرد. علاوه بر این، هانس زیمر نیز موسیقی متن خارق‌العاده این اثر را ساخته است.

۷. فیلم تلقین یا سرآغاز (Inception)

فیلم inception
فیلم Inception
  • محصول سال: ۲۰۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

فیلم «تلقین» شاید پیچیده‌ترین فیلم نولان و یکی از آن فیلم‌هایی است که پایان مبهم آن همچنان در بین طرفداران و فیلمبازان مورد بحث قرار می‌گیرد. این فیلم داستان کاب با بازی لئوناردو دی کاپریو را دنبال می‌کند که رهبری گروهی از سارقان را در دست دارد و آن‌ها اطلاعات را از ضمیر ناخودآگاه اهداف خود می‌زدند، آن هم بدون اینکه هدف مورد نظر متوجه این موضوع شود.

استفاده از زمان در این فیلم بسیار حماسی و جالب است؛ هر ناخودآگاه لایه‌هایی دارد و هر بار که به لایه عمیق‌تری بروید، زمان در بیرون کند می‌شود. کاب اعتراف می‌کند که ۵۰ سال را با همسرش مال با بازی مایون کوتیار گذرانده است و این در حالی بود که آن‌ها در واقعیت فقط یک شب را با هم بودند. مطمئناً برای اینکه بتوانید همه قوانین و نکات فیلم «تلقین» را متوجه شوید، باید چندین بار آن را تماشا کنید اما وقتی به‌خوبی آن را درک کنید، می‌فهمید که چه فیلم شگفت‌انگیزی است.

۶. فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises)

فیلم the dark knight rises
فیلم The Dark Knight Rises
  • محصول سال: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» پایانی بر سه‌گانه شوالیه تاریکی به شمار می‌رود که داستان این مجموعه را به یک نقطه پایان می‌رساند. این اثر داستان بتمنی را نشان می‌دهد که پس از وقایع فیلم «شوالیه تاریکی» شکست خورده و آسیب دیده و برای هشت سال مخفی بوده است. بن با بازی تام هاردی که یکی از اعضای تبعید شده لیگ سایه‌ها است، در شهر گاتهام حضور پیدا می‌کند و ویرانی‌هایی به ارمغان می‌آورد و با قرار دادن بمب در سراسر شهر، مردم را گروگان می‌گیرد.

نکته قابل توجه درباره این فیلم، نقش‌آفرینی درخشان و به‌یادماندنی تام هاردی در نقش بن است به طوریکه او توانست خارق‌العاده‌ترین جنبه‌های این شخصیت از کتاب‌های کمیک را به شکلی باورپذیر برای مخاطبان به نمایش در بیاورد.

۵. فیلم بی‌خوابی (Insomnia)

فیلم insomnia
فیلم Insomnia
  • محصول سال: ۲۰۰۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ درصد

تنها فیلم کریستوفر نولان که خود او فیلم‌نامه آن را قلم نزده یا در انجام آن با کس دیگری همکاری نکرده، فیلم «بی‌خوابی» محصول سال ۲۰۰۲ است که فیلم‌نامه آن را هیلاری سلتز نوشته است. این فیلم داستان دو کارآگاه در لس آنجلس را دنبال می‌کند که در حال تحقیق درباره قتلی در آلاسکا هستند. دورمر با بازی آل پاچینو پس از اینکه به‌طور تصادفی همکارش را به قتل می‌رساند، مورد بازجویی قرار می‌گیرد و این در حالی است که احساس گناه و همچنین روشنایی همیشگی شبانه‌روز در آلاسکا سبب شده تا او دچار بی‌خوابی شود.

حضور آل پاچینو در این فیلم جنایی و معمایی جالب است و این در حالی است که او قبلاً در چنین آثاری نقش‌آفرینی کرده ولی این اثر از جمله معدود فیلم‌هایی است که کمدین مشهور رابین ویلیامز توانست قدرت بازیگری درام خودش را به زیبایی هر چه تمام‌تر به رخ بکشد.

۴. فیلم دانکرک (Dunkirk)

فیلم dunkirk
فیلم Dunkirk
  • محصول سال: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ درصد

فیلم «دانکرک» اولین فیلم کریستوفر نولان درباره جنگ به شمار می‌رود و همچنین اولین اثر وی در طی سال‌ها است که نقش اصلی آن را بازیگری برجسته و سرشناس به تصویر نمی‌کشد. البته در این اثر، بازیگران برجسته و بزرگی همچون تام هاردی، کیلین مورفی و مایکل کین در نقش‌های مکمل حضور دارند.

فیلم «دانکرک» داستان سفر چند سرباز متفقین را روایت می‌کند که در سواحل دانکرک فرانسه به دام افتاده‌اند و این در حالی است که نیروهای آلمانی در تلاش هستند تا آن‌ها را نابود کنند. این فیلم نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی مراسم اسکار شد و با کسب فروش جهانی ۵۲۷ میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم درباره جنگ جهانی دوم است. این اثر فیلمی است که شما را فوراً وارد اکشن می‌کند و تمام مدت در آنجا نگه می‌دارد.

۳. فیلم یادگاری (Memento)

فیلم memento
فیلم Memento
  • محصول سال: ۲۰۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ درصد

یکی دیگر از فیلم‌های پیچیده و گیج‌کننده کریستوفر نولان، فیلم «یادگاری» است که روایتی از هم گسیخته و نامنظم دارد. این فیلم داستان لئونارد با بازی گای پیرس را دنبال می‌کند که دچار فراموشی انتروگراد است و پس از اینکه توسط دو مرد مورد حمله قرار گرفته، نمی‌تواند خاطرات جدیدی را در ذهنش ایجاد کند. همین نیز سبب شده تا روایت این اثر از هم گسسته باشد و در آن، سکانس‌های سیاه و سفید به‌ترتیب زمانی و سکانس‌های رنگی به‌ترتیب زمانی معکوس بیان می‌شوند.

بیننده‌ها و همچنین لئونارد باید متوجه شوند که جان جی کیست، چه ارتباطی با مرگ همسرش دارد و شخصیت‌های دیگر داستان نیز چه ارتباطی به هم دارند. بدون اینکه مطلبی درباره توضیح این فیلم بخوانید، حداقل باید سه بار به تماشای این اثر بنشینید تا شاید به‌طور کامل آن را درک کنید و متوجه داستانش شوید.

۲. فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer)

فیلم oppenheimer
فیلم Oppenheimer
  • محصول سال: ۲۰۲۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ درصد

کیلین مورفی در فیلم «اوپنهایمر» نقش شخصیت تاریخی رابرت جی اوپنهایمررا بازی می‌کند. این فیلم مهیج، بیوگرافی و حماسی که در سال ۲۰۲۳ میلادی به روی پرده سینماها آمده، داستان زندگی و حرفه اوپنهایمر را به تصویر می‌کشد، فیزیک‌دان نظری که رهبری پروژه منهتن را برعهده داشت و همین نیز سبب شد تا بعداً از او در جامعه علمی و همچنین در بین جهانیان به‌عنوان پدر بمب اتمی یاد کنند.

در کنار بازیگران بسیار زیاد و درخشانی که در فیلم «اوپنهایمر» نقش‌آفرینی می‌کنند، کیلین مورفی به‌خوبی در نقش اوپنهایمر جای گرفته و توانسته به‌خوبی نقش دانشمندی متعارض، متفکر و صریحی را بازی کند که کار بحث‌برانگیزش او را به مسیری سیاسی‌تر سوق داده است. داستان عمیق اوپنهایمر با جلوه‌های جسورانه، موسیقی متن مسحورکننده و سرعت آهسته روایت می‌شود که در طول فیلم تنش ایجاد می‌کند.

فیلم «اوپنهایمر» توانست طرفداران و همچنین منتقدان را تحت تأثیر خودش قرار بدهد و امتیاز بالایی را به‌دست بیاورد. این اثر در حال حاضر در کنار فیلم «شوالیه تاریکی» امتیاز ۹۴ درصد را در وب سایت راتن تومیتوز دارد. البته ممکن است با اضافه شدن برخی نقدهای دیگر این امتیاز پایین بیاید اما در هر صورت، این فیلم توانسته در صدر فیلموگرافی کریستوفر نولان قرار بگیرد.

۱. فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

فیلم the dark knight
فیلم The Dark Knight
  • محصول سال: ۲۰۰۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ درصد

دومین و بهترین فیلم سه‌گانه شوالیه تاریکی، فیلم «شوالیه تاریکی» است که در سال ۲۰۰۸ میلادی به روی پرده سینماها آمد. این اثر توانست مسیر فیلم‌های ابرقهرمانی و همچنین سینما را تغییر بدهد و در مرکز خودش نیز یک اثر مهیج و جنایی عالی است که با نقش‌آفرینی درخشان و خیره‌کننده کریستین بیل و هیث لجر در نقش‌های اصلی همراه است. این در حالی است که از بازیگران مکمل بسیار خوبی همچون گری اولدمن، مایکل کین، مورگان فریمن و آرون اکهارت بهره می‌برد.

هیث لجر به‌خاطر نقش‌آفرینی نمادین و خیره‌کننده خودش پس از مرگش توانست جایزه اسکار را برای ایفای نقش جوکر دریافت کند. این در حالی بود که این فیلم باعث شد تا آکادمی اسکار تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم خودش را به ۱۰ عدد افزایش بدهد تا فیلم «شوالیه تاریکی» نیز در میان نامزدها قرار بگیرد، مسئله‌ای که در اسکارهای سال بعد نیز وجود داشت و همین نیز یکی از تأثیرات بزرگ این فیلم کریستوفر نولان محسوب می‌شود.


در این مطلب به رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز آن‌ها پرداختیم که شامل فیلم «اوپنهایمر» نیز می‌شود. نظر شما درباره این فیلم‌ساز و آثار وی چیست؟

منبع: کولایدر

ᚱ.ᚻDaniel WayneDark FantasyDota2aliStalkeraliسهند نظریDARKSIRENDark.Elden-LordUNCLE ARTHURپیشنروDirtyomnicGidora77Javad.StarNashvilleاوردک تک تک ورژن حقیقیfarhadqpRoyalknightmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز - گیمفا