نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما داشته باشیم.

سینما میزبان حضور انواع و اقسام فیلم‌ها با مخاطبین خاص خود می‌باشد که هر از یک از آن‌ها هدف منحصر به فردی را دنبال کرده و به همین سبب نیز توسط مدیوم سینما می‌توانیم شاهد جنبه‌های مختلفی از ذهنیات نویسنده و کارگردان‌های مشهور و تازه‌کار دنیا باشیم.

برای دنبال کردن خط فکری این کارگردانان و نویسندگان، ما شاهد فیلم‌هایی هستیم که هر یک از آن‌ها با توجه به نیاز عوامل سازنده، از مدت زمان‌های متفاوتی بهره برده‌اند. با این حال آیا تا به حال به دنبال تماشای فیلم‌های طولانی مدت و بالای ۳ ساعت بوده‌اید؟

در طی یک سال گذشته شاهد آثاری همچون Batman (بتمن)، Babylon (بابلیون) و Avatar: The Way of Water (آواتار: راه آب) بوده‌ایم که از مدتی زمانی ۳ ساعته یا بیشتر برخوردار بوده که چندان باب میل اکثریت جامعه ظاهر نشده است؛ زیرا آن‌ها اعتقاد دارند که اختصاص چندین ساعت برای تماشای فیلم، امری بیهوده و خسته‌کننده خواهد بود.

با این حال شاید جالب باشد تا بدانید که در تاریخ سینما، چنین آثار نام برده شده‌ای چندان هم طولانی به نظر نمی‌رسند؛ زیرا در طول دهه‌های گذشته ما شاهد پخش فیلم‌هایی بوده‌ایم که حتی از مدت زمانی بالای ۱۰۰۰ دقیقه نیز بهره برده‌اند.

علی‌رغم این که تماشای چنین آثار طولانی‌ای نیازمند اراده و صبری شگفت‌انگیز می‌باشد و قطعاً تمامی سینماگران از عهده تجربه آن‌ها بر نخواهند آمد اما شاید معرفی چنین پروژه‌هایی برای مخاطبین عام سینما جالب باشد. به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۱۰ فیلم طولانی تاریخ سینما پرداخته و موضوعات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم Sátántangó (تانگوی اهریمن) محصول سال ۱۹۹۴

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۴۵۰ دقیقه (۷ ساعت و ۱۹ دقیق)
  • محصول کشور: مجارستان
  • کارگردان: بلا تار
  • نویسندگان: بلا تار و لاسلو کراسناهورکایی
  • بازیگران: پوتی هروت، لاسلو لوگوشی و اوا آلماشی

برخی از به یاد ماندنی‌ترین داستان‌ها و روایات نیازمند به تصویر کشیدن عناصری است که روح و قلب بینندگان را تحت تاثیر قرار بدهد؛ مسئله‌ای که در فیلم Sátántangó شاهد آن هستیم.

این فیلم حول محور روستایی دور افتاده و بسیار قدیمی در کشور مجارستان است که مردم آن بدون هیچ امیدی به زندگی می‌پردازند. هر یک از آن‌ها برای فرار از این روستا برنامه‌های متفاوتی در ذهن دارند که بازگشت فردی به نام ایریمیاش زبان‌باز تمامی برنامه‌هایشان را نقش بر آب می‌کند. Sátántangó اقتتاسی سینمایی از رمانی به همین نام و به قلم لاسلو کراسناهورکایی می‌باشد که تراژدی‌های روزمره انسان را در شرایطی که هیچ امیدی برای زندگی وجود ندارد، به تصویر کشیده و به سبب روایت سیاه و سفید خود می‌تواند ذهن مخاطبین را به چالش کشیده و واقعیات دردناک زندگی را برای آن‌ها به شیوه‌ای کاملاً متفاوت و در عین حال زمان‌بر به تصویر بکشد.

فیلم Melancholia (مالیخولیا) محصول سال ۲۰۰۸

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۴۵۰ دقیقه (۷ ساعت و ۳۰ دقیقه)
  • محصول کشور: فیلیپین
  • کارگردان و نویسنده: لاو دیاز
  • بازیگران: آنجلی بایانی و پری دیزن

فیلم Melancholia لاو دیاز را به هیچ عنوان با ساخته لارس فون تریه در سال ۲۰۱۱ اشتباه نگیرید؛ اثری که استادانه دست بر روی موضوع تغییر و تحول انسان‌ها گذاشته است.

این فیلم که به صورت کلی به ۳ بخش تقسیم می‌شود، به حدی طولانی است که هر یک از بخش‌های آن به تنهایی می‌تواند تحت یک پروژه سینمایی مجزا شناخته شود. اثری که به طرزی غیرمتعارف و شوکه‌کننده روایت‌گر روح و جسم رنج دیده انسان‌هایی می‌باشد که برای رهایی یافتن از شرایط خود و تغییر شرایط دست به انجام هر کاری می‎‌زنند. در Melancholia شاهد تلاش برای یافتن آرامشی هستیم که به شکلی بی‌سابقه در سینما به تصویر کشیده شده و لاو دیاز می‌تواند ذهنیات و دید شما را نسبت به مسائل مهمی از زندگی دچارش تردید نماید.

فیلم The Works and Days (آثار و روزها) محصول سال ۲۰۲۰

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۴۸۰ دقیقه (۸ ساعت)
  • محصول کشور: ژاپن
  • کارگردان و نویسنده: سی. دبلیو. وینتر
  • بازیگران: تایوکو شیوجیری، هیروهارا شیکاتا و ریو کیس

تازه‌ترین و آخرین فیلم این مقاله از لحاظ زمان ساخت، The Works and Days می‌باشد که موضوع آن چندان باب میل مخاطبین عام نبوده و تنها برای قشر خاصی از سینماگران تهیه شده که می‌توانند ساعت‌ها به تماشای آن بپردازند.

این فیلم که از ۵ بخش تشکیل شده است، روایت‌گر کشاورزی مسن به نام تایوکو می‌باشد که برای عزاداری همسر تازه فوت شده‌اش آماده می‌شود. The Works and Days به زندگی عادی یک زن روستایی در ۱۴ ماه از سال می‌پردازد که مخاطب شاهد روزمرگی‌ها، دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و غمی می‌باشد که می‌تواند در زندگی هر یک از ما به وقوع بپیوندد. این اثر ۸ ساعته می‌تواند لحظاتی فراموش‌نشدنی از تجرببیات انسان‌هایی باشد که وقایع مختلف و بعضاً دردناکی را در طول زندگی تجربه می‌کنند.

فیلم A Lullaby to the Sorrowful Mystery (لالایی برای راز غم‌انگیز) محصول سال ۲۰۱۶

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۴۸۵ دقیقه (۸ ساعت و ۵ دقیقه)
  • محصول کشور: فیلیپین
  • کارگردان و نویسنده: لاو دیاز
  • بازیگران: جان لوید کروز، پیولو پاسکوال و کویا مانزانو

لاو دیاز فیلم‌ساز مطرح فیلیپینی می‌باشد که گویا برای به تصویر کشیدن ذهنیات خود، علاقه چندانی به ساخت آثاری با مدت زمان کم ندارد؛ زیرا یکی دیگر از ساخته‌های بسیار طولانی وی A Lullaby to the Sorrowful Mystery نام دارد.

این فیلم که یکی از پر سر و صداترین ساخته‌های لاو دیاز لقب گرفته است، حول محور شخصیتی تحت عنوان آندرس بونیفاسیو یی د کاسترو جریان دارد. کسی که به عنوان یکی از مشهورترین مبارزان جنبش رهایی بخش کشور فیلیپین در مبارزه بر علیه استعمار اسپانیا در اواخر قرن ۱۹ شناخته شده و لاو دیاز در اثری ۸ ساعت و ۵ دقیقه‌ای به برهه خاصی از زندگی پرتلاطم و مشقت‌بار وی می‌پردازد. علی‌رغم مدت زمان طولانی این اثر اما شاهد یکی از فیلم‌های جذاب و بسیار آموزنده ژانر تاریخی می‌باشیم که در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین نیز بسیار خوش درخشیده است.

فیلم Heremias: Book One: Legend Of The Lizard Princess هرمیاس: کتاب اول: افسانه شاهزاده قورباغه محصول سال ۲۰۰۶

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۵۱۹ دقیقه (۸ ساعت و ۳۹ دقیقه)
  • محصول کشور: فیلیپین
  • کارگردان و نویسنده: لاو دیاز
  • بازیگران: رونی لازارو، جوردن و دانته بالوئیس

فیلم Heremias: (Book One: Legend Of The Lizard Princess) را می‌توان به عنوان یکی از عجیب و غریب‌ترین آثار ژانر درام و جنایی تاریخ سینما خطاب کرد که باز هم از نام بزرگی چون لاو دیاز بهره برده است.

این فیلم روایت‌گر کشاورز ساده و ابلهی به نام هرمیاس می‌باشد که به شکلی ناخواسته درگیر جنایت‌های یک گروه از خلافکارها شده و در شرایطی قرار می‌گیرد که تمام زندگی و گذشته‌اش به چالش کشیده می‌شود. لاوز دیاز با بهره‌گیری از عناصر ژانرهای درام و جنایی روایتی را به تصویر کشیده که می‌تواند بارها و بارها مخاطب را شوکه نموده و سکانس‌هایی دردناک را در مقابل دیدگان آن‌ها قرار بدهد. شاید جالب باشد تا بدانید که علی‌رغم مدت زمان ۸ ساعت و ۳۹ دقیقه اما لاوز دیاز Heremias: (Book One: Legend Of The Lizard Princess) را به امید ساخت یک دنباله، با کلیف هنگری عجیب به پایان می‌رساند که البته برنامه‌ها برای ساخت فیلم دوم که تحت عنوان Heremias: Book Two – The Legend of the Invisible (هرمیاس: کتاب دوم – افسانه نامرئی) شناخته می‌شد، به بن‌بست خورد و ایده این فرنچایز برای همیشه به فراموشی سپرده گشت.

فیلم Death in the Land of Encantos (مرگ در سرزمین انکانتوس) محصول سال ۲۰۰۷

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۵۳۸ دقیقه (۸ ساعت و ۵۸ دقیقه)
  • محصول کشور: فیلیپین
  • کارگردان و نویسنده: لاو دیاز
  • بازیگران: پن مدینا، آنجلی بایانی و سلیمان کروز

لاو دیاز ۱۱ سال برای ساخت فیلم Death in the Land of Encantos تلاش کرد تا اثری را خلق نماید که می‌تواند به معنای واقعی، هنر را در تاریخ مدیوم سینما تعریف گردد.

این فیلم روایت‌گر شاعری از کشور فیلیپین به نام بنیامین می‌باشد که شهر محل تولدش با طوفانی سهمگین مواجه شده و ساکنین آن با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. بازگشت او به این مکان رقم‌زننده اتفاقاتی غافلگیر کننده می‌باشد که زندگی این شاعر را برای همیشه تغییر می‌دهد. لاو دیاز به واسطه فیلم Death in the Land of Encantos موفق شده تا مفهوم مرگ را با تلفیق از فرهنگ شرق آسیا به تصویر کشیده و در مدت زمان زمانی معادل ۸ ساعت و ۵۸ دقیقه ارزش زندگی و نادیده گرفتن شدنش توسط ما انسان‌ها را از طریق داستانی گیرا و احساسی برای جهانیان به ارمغان بیاورد.

فیلم Evolution of a Filipino Family (تحول یک خانواده فیلیپینی) محصول سال ۲۰۰۴

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۵۹۳ دقیقه (۹ ساعت و ۵۳ دقیقه)
  • محصول کشور: فیلیپین
  • کارگردان و نویسنده: لاو دیاز
  • بازیگران: پن مدینا، رونی لازارو و اروین گونزالس

قطعاً با مطالعه این مقاله بارها با نام کشور فیلیپین مواجه شده اید؛ کشوری که می‌توان لقب پادشاه آثار طولانی تاریخ سینما را نسبت به آن نسبت داد و حال نوبت به فیلم دیگری تحت عنوان Evolution of a Filipino Family فرا رسیده است.

این فیلم یکی دیگر از قدرت‌نمایی‌های لاو دیاز در روایت داستانی تجربی می‌باشد که تکامل زندگی یک خانواده فیلیپینی را به تصویر کشیده و جنبه‌های مرگ و زندگی روستاییان ساده را مورد بررسی قرار می‌دهد که نمایانگر مسائل مهم اجتماعی از این کشور شرق آسیا بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ می‌باشد. در مدت زمان ۵۹۳ دقیقه‌ای فیلم Evolution of a Filipino Family ما شاهد پیام‌های اجتماعی چالش‌برانگیزی هستیم که امروزه هنوز هم می‌توانیم در جوامع مختلف شاهد آن‌ها باشیم.

فیلم Out 1 (اوت ۱) محصول سال ۱۹۷۱

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۷۷۵ دقیقه (۱۲ ساعت و ۵۵ دقیقه)
  • محصول کشور: فرانسه
  • کارگردانان: ژاک ریوت و سوزان شیفمن
  • نویسنده: ژاک ریوت
  • بازیگران: اریک رومر، ژان-پیر لئو و بوا اوژیه

پس از حضور قدرتمند سینمای فیلیپین به لطف آثار لاو دیاز، حال به اروپا خواهیم رفت تا با فیلم طولانی دیگری تحت عنوان Out 1 آشنا گردیم.

این فیلم به لطف مدت زمان حدوداً ۱۳ ساعته خود موفق شده تا به یکی از شاهکارهای داستان‌های چند وجهی تبدیل گردد. در دهه ۱۹۶۰ فرانسه میزبان ناآرامی‌های مدنی بسیاری بود که آینده این کشور را برای همیشه دستخوش تغییر نمود. ما در Out 1 شاهد ۹ بخش داستانی کاملاً متفاوت از یکدیگری هستیم که هر یک از شخصیت‌های آن از آرمان‌هایی چالش‌برانگیز بهره برده و می‌تواند انسانیت را در نزد مخاطب به گونه‌ای که انتظار نخواهد داشت، به تصویر بکشد. اگر که به موضوع جذاب آن علاقه دارید ولی مدت زمانی کافی برای تماشایش نخواهید داشت، می‌تواند به مشاهده نسخه ۴ ساعته آن تحت عنوان Out 1: Spectre بپردازید که باز هم از جادوی خاصی برای شگفت‌زده کردن شما بهره برده است.

فیلم La Flor (گل) محصول سال ۲۰۱۸

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۸۰۳ دقیقه (۱۳ ساعت و ۲۳ دقیقه)
  • محصول کشور: آرژانتین
  • کارگردان و نویسنده: ماریانو لیناس
  • بازیگران: والریا کوریا، لورا پاردس و میلا مولرونی

طولانی‌ترین فیلم تاریخ سینمای آرژانتین که استادانه مرز ژانر روایی و تجربی را در نوردیده است، La Flor نام دارد.

این پروژه سینمایی که به صورت کلی از ۶ بخش تشکیل شده است، در مدت زمات بیش از ۱۳ ساعته خود بر روی ۴ شخصیت اصلی زن متمرکز می‌شود که هر یک از آن‌ها با وقایعی سیاسی، درام و جاسوسی روبرو می‌شوند. نکته‌ای که باعث شده تا این اثر طولانی، در جذب مخاطبین موفق عمل نماید، فرم روایت داستانش می‌باشد که به هیچ وجه مخاطب را خسته نکرده و هر یک از بخش‌های آن به حدی متفاوت و تازگی دارد که به مانند تماشای ۶ فیلم گوناگون به هم پیوسته خواهد بود. در زمانه‌ای که برخی از کمپانی‌های فیلم‌سازی از ترندهای روز تنها برای تبلیغات استفاده کرده و به هیچ معنی و مفهومی نمی‌پردازند، La Flor شخصیت‌های زنی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد که می‌توانند حاوی مفاهیمی آموزنده و چالش‌برانگیز باشند.

فیلم The Innocence/We Will Make A Cinema (معصومیت/ما یک سینما را خواهیم ساخت) محصول سال ۲۰۱۹

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
  • مدت زمان: ۱۲۶۵دقیقه (۲۱ ساعت و ۵ دقیقه)
  • محصول کشور: بنگلادش
  • کارگردان و نویسنده: اشرف شیشیر
  • بازیگران: معصوم عزیز، الینا شامی و شادین خسرو

آیا تماشای فیلم ۳ ساعته Avatar: The Way of Water برای شما زمان‌بر خواهد بود؟ باید بدانید که مشاهده The Innocence/We Will Make A Cinema می‌تواند یک روز کامل از زندگی شما را به خود اختصاص دهد.

این فیلم که به عنوان طولانی‌ترین اثر غیرتجربی تمام تاریخ محسوب می‌شود، با استفاده از فرهنگ و تاریخ کشور بنگلادش سعی دارد تا به مفاهیمی همچون عشق، رویا، سیاست و پس‌آمدهای جنگ این کشور (که به مدت ۸ ماه در سال ۱۹۷۱ به وقوع پیوسته است) پرداخته و هر قشری از مردم یک جامعه را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. The Innocence/We Will Make A Cinema با استفاده از چندین و چند هزار انسان سعی کرد تا در سال ۲۰۱۹ به بررسی و نمایاندن مفاهیم و موضوعاتی بپردازد که شاید امروزه ما توجه چندانی به آن‌ها نداشته و به سادگی از کنارشان عبور می‌کنیم. این ساخته اشرف شیشیر که گذری بر تمامی جوانب کشور بنگلادش داشته است، کلاس درسی برای فیلم‌سازان هر کشوری می‌باشد تا نشان دهد چگونه به تاریخ و گذشته خودشان وفادار بوده و آن‌ها را برای نسل جدید به ارمغان بیاورند؛ حتی اگر برای تجربه آن مجبور شوید تا بیش از ۲۱ ساعت از وقت خود را صرف تماشای آن نمایید.


طولانی‌ترین اثر سینمایی که تاکنون مشاهده کرده‌اید، چه نام دارد؟ آیا می‌توانید وقت خود را صرف تماشای آثار نام برده شده در این مقاله نمایید؟ طولانی‌ترین فیلم ساخته شده در کشور ما چه نام دارد؟ بیش از ۲۱ ساعت تماشای اثری همچون Innocence/We Will Make A Cinema چه واکنشی در شما ایجاد خواهد کرد؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

DARKSIRENموز سخنگویوهانSami 227HunTeR007IrNred-eyed Banished Knight🤘Mohsenj74فیلم بین بازنشسته درحال خیزشUNCLE ARTHURBehzad zargarymeysambDaniyal Bleszinskiامیر حسینKhafi????.KratosNathan Milleraliushakaramazof

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا
نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی بر طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان - گیمفا