برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

زیرژانر دارک فانتزی در تاریخ سینما میزبان به تصویر کشیده شدن فیلم‌های سینمایی حماسی، هیجان انگیز و منحصر به فردی بوده که می‌توانسته هر مخاطبی را به وجد بیاورد.

بشر از آغاز تا به امروز همیشه به دنبال این بوده تا مفاهیم و داستان‌هایی را دنبال نماید که تخیلش را به چالش بکشد. تخیلی که در ذهن شکل گرفته و او را به دنیاهایی می‌برد که مملو از المان‌های جادویی، اسطوره‌ای و فانتزی بوده و با پیشرفت تکنولوژی در سینما این مسئله مسبب خلق زیرژانری تحت عنوان دارک فانتزی یا فانتزی سیاه شده است که تقابل قهرمانانی نمادین با نیروهای پلید و اهریمنی را به تصویر می‌کشد.

از گرگینه‌ها و خون‌آشام‌ها گرفته تا جادوگران و اهریمنان، در زیرژانر دارک فانتزی شاهد حضور قهرمانانی خاکستری هستیم که اگرچه از کلیشه‌های رایج فاصله گرفته‌اند اما همچنان برای رویارویی با موجودات تاریکی حاضر به فداکاری‌های بسیاری بوده تا بشر را از هر گونه خطری در امان نگه دارند. رویارویی حماسی و جذابی که منجر به خلق فیلم‌های ارزشمند و سرگرم‌کننده‌ای در طول دهه‌های گذشته شده است.

در مقاله امروز نیز به سراغ زیرژانر دارک فانتزی رفته تا ۱۰ تا از بهترین فیلم‌های آن را به شما معرفی نماییم که تماشای هر یک می‌تواند حسابی شما را شگفت‌زده نماید. مخصوصاً که این زیرژانر در سینمای امروز رفته رفته به فراموشی سپرده شده و اگر هم فیلم حول محور آن ساخته شود، کیفیت لازم را نخواهد داشت.

فیلم Daybreakers محصول سال ۲۰۰۹

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Daybreakers با حضور بازیگران مطرحی همچون ایثن هاک و ویلم دفو را شاید به عنوان تنها اثری در سینما خطاب کرد که جامعه خون‌آشام‌ها را تمام و کمال به معرض نمایش گذاشته است.

در دنیای این فیلم شاهد هستیم که خون‌آشام‌ها به گونه غالب بر روی سیاره زمین تبدیل شده و جامعه تاریک و خونین خود را تشکیل داده‌اند. چنین مسئله‌ای سبب شده تا نه تنها نسل بشر رو به انقراض باشد، بلکه به طبع کمبود خون تازه نیز به مشکلی اساسی برای این موجودات خونخوار تبدیل شده تا در نهایت دانشمندان را مجاب نماید که کار بر روی ساخت خون مصنوعی را آغاز نمایند؛ خونی که برخلاف تصورات ناجی خون‌آشام‌ها می‌تواند نور امیدی برای انسان‌هایی باشد که سعی در از بین بردن این موجودات دارند. Daybreakers روایت تازه و متفاوتی را به تصویر کشیده و به قدرت رسیدن موجوداتی را در مرکز توجه داستان قرار داده که به شکلی بی‌رحمانه می‌توانند دنیا را از وجود انسان‌ها پاک نمایند.

فیلم Solomon Kane محصول سال ۲۰۰۹

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Solomon Kane اقتباسی مدرن از شخصیتی خلق شده توسط رابرت هاوارد محسوب می‌شود که اگرچه در زمان خود مورد استقبال قرار نگرفت اما به هر حال برای دوست داران دارک فانتزی از المان‌های جذابی برخوردار می‌باشد.

در این فیلم با مردی به نام سولومون کین آشنا می‌شویم که در دوره امپراتوری عثمانی علی‌رغم ثروث عظیمی که دارد اما زندگی بیهوده‌ای را در پیش گرفته است. با این حال سر و کله یک اهریمن پیدا شده و به او می‌گوید که زندگی‌اش به زودی از بین خواهد رفت. مسئله‌ای که او را مجاب می‌کند تا از همه دارایی‌هایش چشم‌پوشی کرده و به دنبال رستگاری، با وقایع ماورایی وحشتناکی روبرو شود که می‌تواند نسل انسان‌ها را منقرض نماید. Solomon Kane مملو از موجودات فانتزی عجیب و غریبی است که از تخیل و ذهن خلاق فردی همچون رابرت هاوارد نشات گرفته‌ و می‌توانند در مدت زمانی محدود حسابی شما را سرگرم نمایند.

فیلم Underworld محصول سال ۲۰۰۳

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Underworld یکی از آثار نمادین حول محور تقابل گرگینه‌ها و خون‌آشام‌ها در تاریخ سینمای هالیوود می‌باشد که محبوبیتش زمینه را برای آغاز یک فرنچایز هیجان انگیز مهیا کرده است.

این فرنچایز تیره و تاریک در سال ۲۰۰۳ میلادی با نقش آفرینی جذاب کیت بکینسیل کار خود را آغاز کرده است. جایی که دنیای عادی ما انسان‌ها میزبان حضور موجوداتی همچون گرگینه‌ها و خون‌آشام‌ها بوده که هر یک جامعه و فرهنگ مختص به خودشان را دارا می‌باشند و هر از چند گاهی به جان یکدیگر افتاده تا بلکه دیگری را از صفحه روزگار محو نمایند. دار و دسته خون‌آشام‌ها از قاتلی مرگبار به نام سیلین ملقب به سوداگر مرگ بهره می‌برند که در هر یک از فیلم‌ها ماجراجویی‌های مرگبار با سکانس‌های اکشن دیوانه‌واری را رقم زده که تماشای فرنچایز Underworld را به امری حیاتی برای طرفداران زیرژانر دارک فانتزی تبدیل کرده است. فرنچایزی مملو از تقابل‌های حماسی و در گرفتن عشقی ویرانگر میان موجوداتی که تقدیر اجازه بودن آن‌ها را کنار یکدیگر نداده است.

فیلم Sucker Punch محصول سال ۲۰۱۱

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

زک اسنایدر شاید جزو بهترین کارگردانان حال حاضر سینمای هالیوود خطاب نگیرد اما دلیل نمی‌شود که جاه‌طلبی و خلاقیتش در تولید فیلم‌های جدید را نادیده بگیریم. مسئله‌ای که در سال ۲۰۱۱ میلادی منجر به ساخت فیلم Sucker Punch شده است.

اثری به معنای واقعی کلمه عجیب و غریب و غیرقابل پیش بینی که المان‌های روان‌شناختی را وارد زیرژانر دارک فانتزی کرده و دختر جوانی را در مرکز توجه داستان قرار می‌دهد که مادرش توسط ناپدری بی‌رحمش کشته شده و صاحب ارث هنگفتی می‌شود. ناپدری‌اش برای آن که بتواند از شر وی خلاص شود، به یک تیمارستان فرستاده تا او را به زوال عقل دچار نماید. این دختر برای آن که از فضای سمی و بی‌رحمانه تیمارستان خود را نجات دهد، دنیای فانتزی منحصر به فردی را در ذهنش خلق می‌کند که مملو از سکانس‌های اکشن و موجودات مختلف بوده و سبب شده تا Sucker Punch علی‌رغم انتقاداتی که دریافت کرده، به صورت کلی فیلمی سرگرم‌کننده و چشم‌نواز محسوب شود. در عجیب و غریب و فانتزی بودن ساخته زک اسنایدر باید گفت که با سامورایی غول پیکری طرف خواهید شد که همراه با مینی‌گان سعی در کشتن قهرمان داستان دارد.

فیلم Hellboy محصول سال ۲۰۰۴

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

در دهه ۲۰۱۰ میلادی که ژانر ابرقهرمانی به مانند امروز به ابتذال کشیده نشده بود، کارگردانان مختلفی سعی داشتند تا المان‌های متفاوتی را وارد این ژانر نمایند. مسئله‌ای که گیرمو دل تورو را مجاب کرد تا فیلم Hellboy را تولید نماید.

اساساً باید گفت گیرمو دل تورو یکی از اساتید زیرژانر دارک فانتزی در تمام طول تاریخ سینما محسوب می‌شود که آثارش به اشکال نامتعارفی داستان‌های جدید و متفاوتی را به تصویر می‌کشند. حال تصور کنید او با Hellboy دارک فانتزی را با ابرقهرمانی درآمیخت تا نتیجه مطلوبی را پدید بیاورد که پس از گذشت ۲ دهه ذره‌ای از جذابیت و تازگی آن کاسته نشده است. یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تمام دوران که مجموعه‌ای از موجوداتی همچون الف‌ها، غول‌ها و اهریمنان را در فضایی مدرن به جان یکدیگر انداخته و در این بین سعی دارد تا مفاهیم چالش برانگیزی را مورد کنکاش قرار دهد که ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فیلم Army of Darkness محصول سال ۱۹۹۲

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

فرنچایز Evil Dead مملو از اتفاقات ترسناک‌ و عجیب و غریب همراه با المان‌های کمدی سیاه بوده که گاهاً حتی می‌تواند منجر به خنده مخاطبینش نیز بشود.

فرنچایزی که شخصیت ماندگار و محبوبی به نام اش ویلیامز را وارد سینما کرد و او را به جان اهریمنان مختلفی انداخت که سعی در نابودی بشریت داشته‌اند. سم ریمی در تصمیمی غیرمنتظره دست به ساخت اسپین‌آفی از فرنچایز خود به نام Army of Darkness می‌زند که اش ویلیامز را به قرون وسطی برده تا به رویارویی با ارتش تاریکی بپردازد. اثری خلاقانه و دیوانه‌وار که در بستری از تاریخ سعی دارد تا سکانس‌های اکشن خونینی را با المان‌های ترسناک و دارک فانتزی در برابر دیدگان مخاطبینش به ارمغان بیاورد که نتیجه مثبتی هم در پی داشته است. اگر که به مجموعه فیلم‌های مردگان اهریمنی علاقه دارید، تماشای Army of Darkness شما را با جنبه متفاوتی از قدرت کارگردانی سم ریمی آشنا خواهد کرد.

فیلم Reign of Fire محصول سال ۲۰۰۲

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

حضور کریستین بیل و متیو مک کانهی در کنار یکدیگر آرزوی هر سینما دوستی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۰۲ میلادی با فیلم Reign of Fire به وقوع پیوسته است.

فیلمی که این بار اژدهایان را وارد دنیای مدرن کرده و بیداری آن‌ها از اعماق زمین را به تصویر می‌کشد که بشر را تا مرز انقراض پیش برده و افراد باقی مانده را به زندگی در مخفیگاه‌ها سوق می‌دهند. در حالی که انسان‌های باقی مانده در ناامیدی کامل سعی دارند تا هر طوری که شده زمین را از چنگال اژدهایان خلاص نمایند، شاهد سکانس‌های اکشن نابی هستیم که توسط متیو مک کانهی و دار و دسته نظامی او رقم می‌خورد. Reign of Fire سعی دارد تا المان‌های قرون وسطی را در بریتانیا مدرنی به تصویر بکشد که تبدیل به زمین بازی موجوداتی مرگبار شده و در این امر باید گفت که خوشبختانه، موفق ظاهر شده است.

فیلم Van Helsing محصول سال ۲۰۰۴

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

ون هلسینگ یکی از شخصیت‌های نمادین و مشهور داستان‌های دارک فانتزی می‌باشد که در سال ۲۰۰۴ میلادی به نحو احسنت توسط هیو جکمن در فیلم Van Helsing به تصویر کشیده شده است.

اثری مملو از موجودات فانتزی مختلف که حکم یک نامه عاشقانه برای طرفداران چنین آثاری را داشته و ون هلسینگ را در ماجراجویی خطیری قرار می‌دهد تا بلکه بتواند دراکولا را یکبار برای همیشه از بین ببرد. نکته حائز اهمیت فیلم Van Helsing در این است که طی پکیجی دیدنی و هیجان انگیز مرد گرگینه، دراکولا و هیولای فرانکنشتاین را کنار یکدیگر قرار داده و روایتی حماسی با المان‌های عاشقانه را به تصویر کشیده که در مرکز توجه داستان، هیو جکمن دوست داشتنی حضور دارد که اتفاقاتی شگفت انگیز را در برابر نگاه مخاطب رقم می‌زند. فیلمی که شاید اگر بیشتر مورد توجه سینماگران قرار می‌گرفت، می‌توانست زمینه‌ساز خلق فرنچایزی باشد که وقایع ماندگاری را در بستری از دارک فانتزی رقم می‌زد.

فیلم Pan’s Labyrinth محصول سال ۲۰۰۶

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، گیرمو دل تورو استاد بهره‌گیری از المان‌های زیرژانر درام کمدی محسوب می‌شود که در دهه ۲۰۱۰ میلادی حسابی غوغا به راه انداخته بود. سالی که بنا به عقیده بسیاری از طرفدارانش، منجر به خلق بهترین فیلم کارنامه کارگردانی‌اش شده است.

۲ سال پس از آن که با پسر جهنمی دوست داران فیلم‌های ابرقهرمانی را به وجد آورد، به سراغ ساخت فیلمی منحصر به فرد و تکرار نشدنی در تاریخ سینما تحت عنوان Pan’s Labyrinth رفت که به راحتی هر چه تمام می‌تواند احساسات شما را جریحه‌دار نماید. فیلمی حول محور دختر معصوم و دوست داشتنی که قدم در مسیر ماجراجویی خطیری می‌گذارد و با موجودات و وقایع هولناکی روبرو می‌شود تا در نهایت بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا نماید. Pan’s Labyrinth به شکلی تاثیرگذار از رویدادهای دنیای واقعی بهره می‌گیرد تا بتواند داستان فانتزی خود را بسط داده و آن را به سرانجام برساند؛ سرانجامی که قطعاً پایان‌بندی آن با همراهی موسیقی متن دردناکش تا مدت‌ها در ذهن هر بیننده‌ای باقی خواهد ماند.

فیلم Conan the Barbarian محصول سال ۱۹۸۲

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

نوبتی هم که باشد باید به سراغ Conan the Barbarian برویم که نه تنها به عنوان نماد زیرژانر دارک فانتزی در تاریخ سینما محسوب می‌شود که منجر به تولید انواع و اقسام فیلم‌ها و سریال‌ها پس از خود شده، بلکه تاثیر به سزایی در محبوبیت و جایگاه امروز آرنولد شوارتزنگر نیز داشته است.

فیلمی متعلق به ۴۲ سال پیش حول محور جنگجویی جوان به نام کونان که در کودکی اعضای خانواده و افراد قبیله‌اش توسط عده‌ای مزدور قتل عام شده و حال او به پا خواسته تا انتقام خونشان را بگیرد. انتقامی که او را در مسیر ماجراجویی خطیر و غیرمنتظره‌ای قرار داده و شخصیت‌ها و موجودات فانتزی مختلفی را در برابرش علم می‌کند تا بتواند جسم و روحش را آب دیده نماید. Conan the Barbarian یک دارک فانتزی تمام عیار محسوب می‌شود که از اربابان تاریکی و موجودات اهریمنی گرفته تا جادو و شمشیر و هر چیزی که بتوان تصور کرد در خود جای داده و به حدی نتیجه جذابی در پی داشته که پس از گذشت چندین دهه ذره‌ای از جذابیتش را از دست نداده و همچنان می‌تواند برای مدت زمانی معادل بیش از ۲ ساعت شما را به وجد بیاورد.


منبع: CBR

人Acker益man人VahidXerexplayجاویدمArmanDARKSIRENMORTEZA.MSmrBombsamDADDY PARTiSANriversideجان کنستانتین کبیرPendar1199B-mannavidهالک ایرانیPop_StarBehzad zargaryChris redfieldUnknownmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا
برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برترین فیلم‌های دارک فانتزی تاریخ سینما - گیمفا