مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

تاریخ سینما میزبان آثار فرانسوی منحصر به فرد، جذاب و به یاد ماندنی می‌باشد که وقایع و شخصیت‌های جالب توجهی را به تصویر کشیده است.

هر کشوری در جهان به سبب برخورداری از تاریخ و فرهنگی منحصر به فرد، در حوزه سینما می‌تواند بسیار متفاوت و در عین حال شگفت‌انگیز ظاهر شود. یکی از سینماهایی که مفهوم “هنر” در آن به شکلی متفاوت به تصویر کشیده شده و خود را نسبت به هم‌تایانش متمایز جلوه کرده، سینمای کشور فرانسه می‌باشد که به ارائه روایات دراماتیک، تا حدودی فلسفی و المان‌های گاهاً طنز معروف شده است.

کشور فرانسه موفق شده تا در طی دهه‌های گذشته مخصوصاً پس از پایان جنگ جهانی دوم المان‌های بی‌شماری را به سینمای جهان تزریق نماید که عموماً با استقبال خوبی از سوی بینندگان مواجه گشته و به طبع باعث افزایش کیفیت سینمای خود نیز شده است. به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های سینمای این کشور اروپایی رفته تا اگر که به حال و هوای آن‌ها علاقه دارید، به تماشای آثاری ناب و تراز اول نشسته و حسابی لذت ببرید.

پس در ادامه ما را همراهی کرده و شاهد معرفی برخی از بهترین فرانسوی تاریخ سینما باشید.

فیلم A Prophet (یک پیامبر) به کارگردانی ژاک اودیار محصول سال ۲۰۰۹

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

مقاله را با اثری درجه یک و تماشایی از ژاک اودیار به نام A Prophet آغاز می‌نماییم که در زمان خود تحسین منتقدین و بینندگانش را در پی داشته است.

در این فیلم جنایی با مرد عرب جوانی به نام مالک ال جبنا آشنا می‌شویم که پس از پشت سر گذاشتن حبسی ۶ ساله به دلیل زد و خورد با مامور پلیس، از زندان آزاد شده و برای گذراندن زندگی مجبور می‌شود تا به عضویت در گروه‌های مافیایی دربیاید. مسئله‌ای که آغازگر سلسله ماجراجویی‌های مرگبار شده که به اتفاقاتی غیرمنتظره منجر می‌شود. A Prophet به عنوان یک جواهر ارزشمند ولی نادیده گرفته شده از سینمای فرانسه شناخته می‌شود که داستانی به شدت درگیر کننده را روایت کرده که می‌تواند شما را تحت تاثیر قرار بدهد.

فیلم The Intouchables (دست‌نیافتنی‌ها) به کارگردانی اولیویه ناکاش محصول سال ۲۰۱۱

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

یکی از مشهورترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما که در نزد مخاطبین نسل جوان حسابی سر و صدا کرده تا حدی که حتی نسخه‌‌ای هالیوودی نیز از آن ساخته شده، The Intouchables نام دارد.

اثری برگرفته از رویدادی واقعی حول محور مردی بسیار ثروتمند و غنی که در اثر یک تصادف شدید دچار فلج از گردن به پایین شده و این مسئله افسردگی شدیدی را برایش به همراه داشته است. با این حال زمانی که مردی نیازمند به نام دریس به استخدام وی درآمده تا به نگهداری و مراقبت از او بپردازد، جنبه متفاوتی از زندگی را تجربه می‌کند که بر روح و روانش تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. The Intouchables نشان می‌دهد که چگونه قدرت دوستی می‌تواند حلال مشکلاتی باشد که در ظاهر غیرقابل تحمل جلوه کرده‌اند. فیلمی اصطلاحاً “حال خوب کن” که قطعاً تا مدت‌ها در یادتان باقی خواهد ماند.

فیلم The Piano Teacher (معلم پیانو) به کارگردانی میشائل هانکه محصول سال ۲۰۰۱

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم The Piano Teacher که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته شده توسط الفریده یلینک در سال ۱۹۸۳ محسوب می‌شود، روایتی عاشقانه در بستری روان‌شناختی را پدید آورده است.

اثری حول محور یک معلم پیانو تنها که در تمام طول زندگی احساسات درونی‌اش را سرکوب کرده است. با این حال زمانی که آموزش این ساز موسیقی را به یک مرد جوان بر عهده می‌گیرد، عشقی آتشین میانشان شکل گرفته که می‌تواند زندگی هر جفتشان را تحت تاثیر قرار داده که چه بسا به فروپاشی روانی آن‌ها منجر شود. The Piano Teacher در کنار روایت یک داستان عاشقانه دیوانه‌وار، میزبان نقش آفرینی‌های استادانه‌ای از سوی بازیگرانش می‌باشد که توجه هر مخاطبی را به خود جلب خواهد کرد.

فیلم Mommy (مامان) به کارگردانی خاویر دولان محصول سال ۲۰۱۲

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

دوران بلوغ یکی از مهم‌ترین سال‌های زندگی هر فرد جوانی محصوب می‌شود که در صورت عدم کنترل روانی می‌تواند به نتایج فاجعه‌باری منجر شده تا حدی که تمام زندگی شخص را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مسئله‌ای که به بهترین شیوه ممکن در فیلم درام Mommy به تصویر کشیده شده است. جایی که یک مادر بیوه مجبور به زندگی با فرزند غیرقابل کنترل و بیش فعالی می‌شود که از خشونتی دیوانه‌وار رنج برده و کنترلی بر رفتارهای خود ندارد. رابطه مادر و فرزند برای تعامل با یکدیگر و رفع مشکلات روانی پیش آمده منجر به بروز داستانی شده که می‌تواند چشم‌انداز جالب توجهی از مشکلات مادران را به تصویر کشیده باشد. Mommy اثری به شدت تماشایی و در عین حال آزار دهنده به شمار می‌رود که سکانس پایانی‌اش قطعاً شما را در بهت و حیرت فرو خواهد برد.

فیلم Playtime (رنگ تفریح) به کارگردانی ژاک تاتی محصول سال ۱۹۶۷

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

چه طرفدار فیلم باربی گرتا گرویگ بوده باشید و چه منتقد سفت و سخت آن، باید بدانید که منبع الهام ساخت پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ میلادی اثری تحت عنوان Playtime بوده است.

اثری به کارگردانی و نقش آفرینی ژاک تاتی که سفر یک گردشگر را به شهر پاریس بسیار مدرنی را آغاز می‌کند که مملو از مکان‌های عجیب و غریب و تماشایی بوده تا حدی که می‌تواند هوش از سر هر انسانی ببرد. برخلاف باربی که برای دیده شدن به موضوعات نه چندان ارزشمندی چنگ انداخته، Playtime یک شاهکار در ژانر کمدی تاریخ سینما محسوب می‌شود که با گذشت ۵۷ سال ذره‌ای از جذابیت و تازگی خود را از دست نداده و از سوی انجمن فیلم بریتانیا نیز به عنوان بهترین فیلم تمام دوران لقب گرفته است.

فیلم Eyes Without a Face (چشمان بدون چهره) ساخته ژرژ فرانژو محصول سال ۱۹۶۰

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

آثار فرانسوی حتی در بحث ترساندن مخاطبینشان نیز متمایز با باقی سینماهای جهان عمل می‌کنند که نمونه بارز این مسئله را می‌توان به زیبایی هر چه تمام در فیلم Eyes Without a Face مشاهده کرد.

در این فیلم با پزشکی به نام ژنسیر آشنا می‌شویم که در تصادفی مرگبار، فرزند دخترش آسیب شدیدی دیده تا حدی که صورتش را تمام و کمال از دست داده است. با این حال پیدا شدن جسد زنی بی نام و نشان که شباهت قابل توجهی با دخترش دارد سبب می‌شود تا بدن بی‌جان وی را ربوده و به عمارتش آورده تا صورت وی را به فرزندش پیوند بزند. روایتی که فیلم Eyes Without a Face در نظر گرفته مملو از حس وحشت ناشناخته‌ای می‌باشد که در بعد هنری از آن به عنوان یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تمام دوران یاد شده تا حدی که منبع الهام ساخت فیلم و سریال‌های گوناگونی در سراسر جهان بوده است.

فیلم Army of Shadows (ارتش سایه‌ها) به کارگردانی ژان پیر ملویل محصول سال ۱۹۶۹

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

یکی از بزرگترین تراژدی‌های جنگ جهانی دوم به شکست تمام و کمال کشور فرانسه به دست آلمان نازی مربوط می‌شود که عملاً اروپا را تا مرز سقوط پیش برده بود.

واقعه‌ای غیرقابل تصور که موجب ساخته شدن انواع و اقسام فیلم‌ و سریال‌های جنگ محور در تاریخ سینما جهان بوده است. یکی از ارزشمندترین این آثار به فیلم Army of Shadows مربوط می‌شود که حول محور گروهی از نیروهای مقاومت کشور فرانسه جریان داشته که در تلاش برای رویارویی با نازی‌ها، وقایع مرگباری را تجربه می‌کنند. نکته جالب اینجاست که Army of Shadows در زمان اکران نه تنها چندان مورد توجه واقع نشد بلکه حتی با واکنش‌های سیاسی تندی نیز مواجه گشت تا حدی که حتی تا سال ۲۰۰۶ میلادی اجازه انتشار در کشور ایالات متحده آمریکا را نداشته است. با این حال گذر زمان سبب شد تا ارزش‌هایش دیده شده و از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم یاد شود.

فیلم Le Samouraï (سامورایی) به کارگردانی ژان پیر ملویل محصول سال ۱۹۶۷

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

نمی‌شود که پای بهترین فیلم‌های فرانسوی در میان باشد و اثری با حضور ستاره مشهور سینمای این کشور یعنی آلن دلون در آن حضور نداشته باشد.

فیلم جنایی و نئو نوآر Le Samouraï اثری همه چی تمام و تماشایی حول محور یک آدمکش قراردادی محسوب می‌شود که ناخواسته درگیر ماجراهای غیرمنتظره‌ای شده و برای نجات از مخمصه مجبور می‌شود تا با افراد کله گنده‌ای به رویارویی بپردازد که می‌تواند زندگی‌اش را برای همیشه دستخوش تغییر قرار دهد. Le Samouraï از فیلم‌نامه به شدت قوی و هوشمندانه‌ای بهره می‌برد که به سبب نقش آفرینی استادانه آلن دلون تاثیر به سزایی در ژانرهای جنایی و اکشن سینمای هالیوود داشته است.

فیلم Three Colours: Red (سه رنگ: قرمز) به کارگردانی کریشتوف کیشلوفسکی محصول سال ۱۹۹۴

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

یکی از به یاد ماندنی‌ترین ۳ گانه‌های تاریخ سینما به ساخته‌های کریشتوف کیشلوفسکی یعنی Three Colours مربوط می‌شود که به ترتیب آبی، سفید و قرمز نام داشته‌اند.

آخرین و بهترین فیلم این ۳ گانه Three Colours: Red نام دارد که زندگی یک مدل پاره وقت را به تصویر می‌کشد؛ زنی که پس از پشت سر گذاشتن یک زندگی تراژیک با همسایه مسن خود که قاضی بازنشسته‌ای می‌باشد، وارد رابطه‌ای عاشقانه شده که آشنایی آن‌ها با یکدیگر زندگی هر جفتشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پایان‌دهنده ۳ گانه کریشتوف کیشلوفسکی در عین سادگی و زیبایی منحصر به فردی که ارائه می‌کند، حاوی مفاهیم و پیام‌های اخلاقی کوبنده‌ای حول محور ارتباط انسان‌ها با یکدیگر می‌باشد که قابل درک و چه بسا آموزنده جلوه پیدا کرده است.

فیلم Amélie (املی) به کارگردانی ژان پیر ژونه محصول سال ۲۰۰۱

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Amélie با عنوان کامل Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain (سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن) با گذشت ۲۳ سال هنوز هم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار بر فرهنگ عامه محسوب می‌شود که نشان از ارزش و جایگاه والای آن دارد.

در این فیلم زیبا و تماشایی با دختری ساده‌ای به نام املی پولن آشنا می‌شویم که هیچ ویژگی خاص و منحصر به فردی نداشته و چیزی در زندگی وجود ندارد که بتواند برایش جلوه متفاوت و هیجان‌انگیزی داشته باشد. با این حال مرگ شوکه‌کننده شاهدخت دایانا سبب می‌شود تا هدف جدیدی را در زندگی برای خود تعیین کرده که در نهایت به واسطه این هدف متوجه می‌شود که باید در زندگی نسبت به حتی کوچک‌ترین مسائل نیز قدردان و شکرگذار باشد تا بتواند لذت کافی از زندگی را برده باشد. Amélie فیلمی جادویی محسوب می‌شود که مهمترین دغدغه این روزهای ما انسان‌ها یعنی “تنهایی” را موشکافی کرده است.

فیلم Hiroshima, Mon Amour (هیروشیما، عشق من) به کارگردانی آلن رنه محصول سال ۱۹۵۹

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

در حالی که ایالات متحده آمریکا برای سال‌ها سعی داشته تا از طریق سینما و تلویزیون جنایات هسته‌ای خود را در قبال بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی منطقی جلوه دهد اما واقعیت چیز دیگریست و نمی‌توان کشتار بی‌رحمانه صدها هزار انسان بی‌گناه را نادیده گرفت.

یکی از زیباترین فیلم‌هایی که نه سعی بر منطقی جلوه دادن این بمباران، بلکه در نمایش بی‌رحمی‌هایش داشته، Hiroshima, Mon Amour نام دارد که رابطه‌ای عاشقانه میان ریوا و اوکادا را به تصویر می‌کشد. اوکادایی که تمام خانواده‌اش در بمباران هسته‌ای از بین رفته و ریوا سعی دارد تا بتواند در چنین غم و رنج جنون آمیزی کنارش حضور داشته و مرهم دردهایش باشد. Hiroshima, Mon Amour یک شاهکار سینمایی عاشقانه محسوب می‌شود که جنبه دیده نشده‌ای از مقوله جنگ یعنی غیرنظامیان را در مرکز داستان قرار داده و فاجعه هیروشیما و ناگاساکی را به شکلی دیده نشده مورد بررسی قرار می‌دهد.

فیلم La Haine (نفرت) به کارگردانی متیو کاسوویتس محصول سال ۱۹۹۵

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

یکی دیگر از دیدنی‌ترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما که می‌تواند حسابی نظر شما را جلب نماید، درام جنایی La Haine نام دارد که از بازیگر مشهور و توانمندی همچون وینسنت کسل بهره برده است.

در این فیلم با ۲۴ ساعت زندگی ۳ مرد جوان همراه می‌شویم که در حومه شهر روزگار خود را سپری می‌کنند. جوانانی که درگیری با نیروهای پلیس سبب می‌شود تا یکی از آن‌ها به شدت مجروح شده و باقی‌شان قسم میخورند که اگر دوستشان زنده از بیمارستان خارج نشود، انتقامی خونین گرفته و جنجالی پرسر و صدا را به راه خواهند اندخت. La Haine جزو آن دست از فیلم‌هایی به شمار می‌رود که نمی‌توان دوستش نداشت، زیرا روایت واقع گرایانه با المان‌های خشن و تلخی که به معرض نمایش می‌گذارد حول محور مفاهیمی همچون نژاد پرستی، خشونت پلیس، فقر و نابرابری اجتماعی جریان داشته که می‌تواند هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار بدهد.

فیلم Breathless (از نفس افتاده) به کارگردانی ژان لوک گدار محصول سال ۱۹۶۰

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Breathless نخستین ساخته فیلم‌ساز مطرح فرانسوی یعنی ژان لوک گدار محسوب می‌شود که تماشای آن برای هر سینما دوستی به عنوان یک امر واجب تلقی شده است.

اثری سراسر عشق و تنش حول محور سارق اتومبیلی به نام میشل پوکارد که پس از دزدیدن یک خودرو توسط پلیس تحت تعقیب قرار گرفته و به شکلی ناخواسته مامور قانون را به قتل می‌رساند. او که زندگی‌اش را نابود شده می‌بیند، به سراغ معشوقه خود که از قضا روزنامه‌نگاری آمریکایی می‌باشد رفته تا متقاعدش نماید که همراه با وی به ایتالیا فرار نماید. Breathless نفس‌گیر آغاز شده و با فیلم‌برداری خیره کننده و فیلم‌نامه‌ای جذاب تا آخرین دقیقه شما را به طرز هیجان‌انگیزی با خود همراه می‌کند تا بلکه بتوانید یکی از بهترین ساخته‌های تاریخ سینما را شاهد باشید.

فیلم The Umbrellas of Cherbourg (چترهای شربورگ) به کارگردانی ژاک دمی محصول سال ۱۹۶۴

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم موج نو The Umbrellas of Cherbourg یکی دیگر از منابع الهام ساخت باربی برای گرتا گرویگ بوده که البته از حیث محتوا و کیفیت زمین تا آسمان با اثر نام برده شده متفاوت عمل کرده است.

در اصل باید گفت که برخلاف موج فرهنگی سال‌های اخیر هالیوود که برای قدرتمند نشان دادن زنان، دست به دامن کلیشه‌های مبتذل و احمقانه‌ای شده، اثری همچون The Umbrellas of Cherbourg به زیبایی هر چه تمام دهه‌ها پیش موفق شده تا چنین رویکردی را در جوامع مورد کنکاش قرار دهد. اثری حول محور زنی که پس از مرگ معشوقه‌اش در جنگ، سعی دارد تا با حقایق تلخی از زندگی کنار آمده و در عین حال یاد بگیرد که باید تا روی پاهای خودش ایستاده و فردایش را بدون نیاز به دیگران رقم بزند. فیلمی آموزنده، تاثیرگذار، زیبا و به یاد ماندنی که نامزد دریافت بهترین فیلم خارجی در جشنواره اسکار بوده و ای کاش که از لحاظ محتوایی و نه فقط ظاهر، منبع الهام فیلم‌سازان هالیوودی قرار می‌گرفت.

فیلم Cleo from 5 to 7 (کلئو از ۵ تا ۷) به کارگردانی آنیس واردا محصول سال ۱۹۶۲

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

در حالی که از ژان لوک گدار به عنوان پدر موج نو سینمای فرانسه یاد می‌شود اما آنیس واردا نیز تاثیر قابل توجهی بر چنین مدیومی داشته و راه را برای باقی فیلم‌سازان زن در سراسر جهان هموار نموده است.

مشهورترین ساخته وی درام سیاه و سفیدی تحت عنوان Cleo from 5 to 7 می‌باشد که زندگی یک خواننده جوان به نام کلئو ویکتورا را از ساعت ۵ تا ۷ عصر به تصویر می‌کشد. اثری نمادین و قابل تامل که باز هم برخلاف آثاری همچون باربی، به شکلی ارزشمند و تاثیرگذار جایگاه زنان در جوامع مرد سالار را مورد بررسی و انتقاد قرار می‌دهد که قطعاً تماشای آن برای نسل جوان مخصوصاً قشر بانوان می‌تواند تاثیرات ارزشمندی در دیدگاه و سبک زندگی‌شان داشته باشد تا غرق ترندهای روز احمقانه‌ای نشوند که هیچ نتیجه مثبتی جز شعارهای توخالی نداشته است.

فیلم Diabolique (اهریمنان) به کارگردانی آنری-ژرژ کلوزو محصول سال ۱۹۵۵

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

یکی دیگر از فیلم‌های منحصر به فرد ژانر وحشت از سینمای فرانسه Diabolique نام دارد که در دوره و زمانه خود حسابی سر و صدا به راه انداخته است.

در این فیلم با مدیر یک مدرسه شبانه روزی آشنا می‌شویم که به طرز شوکه‌کننده‌ای توسط همسر و معشوقه‌اش نقشه قتل وی برنامه ریزی می‌شود. نقشه قتلی دیوانه‌وار که با سکانس‌های سراسر تنش و هیجان همراه شده و تعلیق تحسین برانگیزی را به ارمغان آورده است. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که Diabolique به حدی تماشایی و استادانه از آب درآمده که حتی فیلم‌ساز بزرگ و مطرحی همچون آلفرد هیچکاک برای ساخت شاهکار سینمایی خود یعنی Psycho از آن الهام گرفته است. اگر که علاقه دارید تا جنبه متفاوتی از ژانر وحشت را تجربه نمایید، تماشای ساخته آنری-ژرژ کلوزو می‌تواند حسابی شما را شگفت‌زده نماید.

فیلم The Grand Illusion (توهم بزرگ) ساخته ژان رنوار محصول سال ۱۹۳۷

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

پیش از آن که آلمان نازی کشور فرانسه را در هم کوبیده و آن را به سلطه خود درآورد، فیلم‌ساز مطرحی به نام ژان رنوار با فیلم The Grand Illusion وارد میدان شد تا اثری جذاب و تماشایی در حیطه جنگ جهان اول را به تصویر بکشد.

در این فیلم با ۲ سرباز فرانسوی در طول جنگ جهان اول به نام‌های کاپیتان دو بولدیه و ستوان مارشال آشنا می‌شویم که اسیر نیروهای ارتش آلمان شده‌ و به اردوگاه زندانی‌ها فرستاده می‌شوند. سربازانی که اگرچه به سبب اختلاف جایگاه طبقاتی در ابتدا حتی تحمل دیدن یکدیگر را هم ندارند اما به مرور رفاقت جذابی بینشان شکل گرفته تا در نهایت به برنامه ریزی برای فراری منجر شود که حکم بازی مرگ و زندگی را برایشان خواهد داشت. The Grand Illusion اثری مالیخولیایی محسوب می‌شود که به طرز جالب توجهی تلنگری به اروپا زده تا از تکرار اشتباهات خود جلوگیری نماید؛ اشتباهاتی که متاسفانه تکرار شد و جنگ جهانی دومی را رقم زد که دنیا را برای همیشه متحول کرد.

فیلم The 400 Blows (چهارصد ضربه) ساخته فرانسوا تروفو محصول سال ۱۹۵۹

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

فیلم به یاد ماندنی و تاثیرگذار The 400 Blows یکی دیگر از آثار مهم برای مخاطبین نسل جوانی به شمار می‌رود که دغدغه‌های دوراغ بلوغ را به معرض نمایش گذاشته است.

فیلمی حول محور پسر ۱۴ ساله‌ای به نام آنتوان که از یک سو مشکلات آزار دهنده‌ای را در خانه تجربه کرده و در سمت دیگر ماجرا مدرسه تبدیل به مکانی غیرقابل تحمل برایش شده است. او که دیگر تحمل چنین شرایطی را ندارد، به همراه دوستش رنه از مدرسه و خانه فرار کرده و در شهر پاریس سرگردان می‌شود، فراری که با اتفاقات غیرمنتظره‌ای همراه شده و دردسرهای بسیاری را برای آنتوان به ارمغان می‌آورد. The 400 Blows در عین این که یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای کشور فرانسه محسوب می‌شود، مفاهیمی را به تصویر می‌کشد که جامعه جرات بر زبان آوردن آن‌ها را نداشته و به همین سبب نیز تماشای آن می‌تواند تجربه‌ای ناب و منحصر به فرد برای هر بیننده‌ای محسوب شود؛ مخصوصاً کسانی که از نوجوانان در شرف بلوغ سنی برخوردار هستند.

فیلم La Jetée (اسکله) ساخته کریس مارکر محصول سال ۱۹۶۲

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

پس از معرفی و مرور چندین و چند فیلم درام، عاشقانه و تاریخی حال نوبت به یکی از مهمترین ساخته‌های کشور فرانسه می‌رسد که در شکل‌گیری سینمای مدرن آن تاثیر به سزایی داشته است.

فیلم کوتاه ولی شگفت‌انگیز La Jetée که از المان‌های پسا-آخرالزمانی و سفر در زمان بهره گرفته است، در پس ویرانی‌های جنگ جهان دوم جریان دارد، جایی که شخصیت‌هایش خود را غرق در خاطراتی می‌بینند که دیگر وجود ندارد. اثری که به عنوان منبع الهام یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان یعنی ۱۲ Monkeys به شمار رفته و تماشای آن می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما به شمار آید که مفهوم گذر به گذشته و خاطرات را به بهترین شیوه ممکن به تصویر کشیده است.

فیلم The Passion of Joan of Arc (مصایب ژان دارک) ساخته کارل تئودور درایر محصول سال ۱۹۲۸

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

قدیمی‌ترین ساخته سینمایی معرفی شده در این مقاله The Passion of Joan of Arc نام دارد که روایتی تلخ و دلخراش حول محور رویدادی واقعی را به معرض نمایش گذاشته است.

اثری با محوریت قرون وسطی درباره زندگی تراژیک ژان دارک که توسط نیروهای انگلیسی و حامیان افراطی آن‌ها تحت بدترین شکنجه‌ها قرار گرفت و در نهایت کشته شد تا به عنوان قهرمان ملی کشور فرانسه تا ابد در یادها باقی بماند. The Passion of Joan of Arc نقطه عطف سینمای فرانسه در زمان خود محسوب می‌شود که پس از گذشت حدود یک قرن ذره‌ای از ارزش و جایگاه آن کاسته نشده است. اثری صامت با نقش آفرینی فرای تصور رنی ژان فالکونتی که هر بیننده‌ای را شیفته قدرت بازیگری خود می‌کند؛ بازیگری که در ساخته کارل تئودور درایر برای اولین‌بار و آخرین‌بار تجربه نقش آفرینی در قامت شخصیت اصلی را پیدا کرد و سینماگران را در بهت و حیرت فرو برد.

فیلم Jeanne Dielman, 23 Commerce Quay, 1080 Brussels (Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles) (ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل) ساخته شانتال آکرمن محصول سال ۱۹۷۵

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به بهترین فیلم این مقاله (معرفی شده توسط کولایدر) که به مانند نام عجیب و طولانی‌اش، از روایت منحصر به فردی حول محور موضوع فمینیست بهره برده است.

اثری ۲۰۱ دقیقه‌ای که برخلاف شعار حامیان فمینیست‌ها، زندگی زنان را به درستی مورد کنکاش قرار داده که به ندرت در سینمای غرب می‌توان شاهد چنین مسئله‌ای بود. Jeanne Dielman, 23 Commerce Quay, 1080 Brussels (Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles) فیلمی نه چندان عامه پسند محسوب می‌شود که زندگی روتین و ساده زنی بیوه را به تصویر می‌کشد که روزهایش را با خانه‌داری، مراقبت از فرزند و تلاش برای کنار آمدن با تنهایی‌اش سپری می‌کند. طبق نظرسنجی Sight and Sound ساخته شانتال آکرمن به عنوان بهترین فیلم تمام تاریخ سینما در نظر گرفته شده که نابرابری‌های جنسیتی را در عین سادگی و بی‌ادعایی، آموزنده و قابل تامل به تصویر کشیده است.


آیا فیلم فرانسوی دیگری را سراغ دارید که در تاریخ سینما به نامی جاودانه تبدیل شده باشد؟ آیا می‌توان همانندی از چنین آثار معرفی شده را در سینمای هالیوود پیدا کرد؟

منبع: کولایدر

人Acker益man人DARKSIRENBAXY bachsDota2𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻mrPorfosorCambyses The ThirdBig Boss

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا
مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مروری بر بهترین فیلم‌های فرانسوی تاریخ سینما - گیمفا