بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد

بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد

محمدرسول میرزاده
۱۲:۱۵ ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد

بازی جدیدی از سری Mafia در حال توسعه است که می‌تواند با بازگشت به ریشه‌ها، توانایی این فرنچایز در ارائۀ یک داستان درگیرکننده را به تصویر بکشد.

فرنچایز Mafia به‌تازگی بیستمین سالگرد خود را جشن گرفت. در بخشی از مصاحبه با توسعه‌دهندۀ آن، استودیوی Hanger 13، شاخه‌ای از ۲K Games که روی عناوین Mafia کار می‌کند، تأیید کرد که نسخۀ بعدی این مجموعه در مراحل اولیۀ توسعه قرار دارد. یکی از آخرین نسخه‌های این فرنچایز، ریمیک بازی اول Mafia بود که در سال ۲۰۲۰ انتشار یافت. این مجموعه بیشتر روی بازگویی روایت زندگی افراد درون یک باند مافیا، در بازه‌های تاریخی متفاوت، تمرکز دارد؛ از بازی اول و ریمیک آن که در سال ۱۹۳۰ جریان داشتند گرفته تا جدیدترین آن از لحاظ تاریخی، یعنی بازی Mafia 3، که در سال ۱۹۶۸ رخ می‌دهد؛ همگی تعاملات میان اعضای خانواده‌های تبهکار را به تصویر می‌کشند.

با این حال که Mafia 3 از لحاظ مالی برای شرکت ۲K Games سودآور بوده است، به دلیل چرخۀ تکراری گیم‌پلی و باگ‌های عذاب‌دهندۀ مختلفی که داشت، طرفداران و منتقدان این مجموعه واکنش‌های نه چندان مثبتی به آن نشان دادند. در حالی که شاهد شخصیت‌های به‌یادماندنی‌ای‌ در آن هستیم، ظاهراً خبری از آن روایت درگیرکننده نیست. در حال حاضر هیچ جرئیاتی از بازی بعدی Mafia در دسترس نیست، ولی اگر بازی جدید این فرنچایز باید علاوه بر شخصیت‌‌پردازی درست و حسابی، یک داستان ارزشمند را نقل کند.

روایت پردازی؛ نقطه‌قوت ثابت فرنچایز Mafia

بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
این میز معروف را تقریباً در هر عنوان مافیایی و در هر شکلی از سرگرمی می‌توان دید. البته که افراد دور آن همیشه در طول داستان، رفته رفته کمتر می‌شوند.

زندگی روزمَرّۀ خانوادۀ مافیا در خود چیزی دارد که همیشه مخاطبان را جذب می‌کند. ترسیم‌های واقع‌گرایانه‌ (و بعضاً غیرواقع‌گرایانه‌) از زندگی این گنگسترها طی چند دهۀ اخیر، در مواردی چون فیلم‌ها و سریال‌ها دیده شده است. بسیاری از مخاطبین، فیلم The Godfather را از بهترین‌های تمام دوران می‌دانند و به عقیدۀ خیلی از طرفداران، بعد از انتشار این اثر در سال ۱۹۷۲، شاهد همه‌گیر شدن داستان‌های مافیایی در مدیوم‌های مختلف بودیم.

علی‌رغم این‌که زندگی درون یک خانوادۀ مافیایی، زمینۀ خوبی برای یک بازی ویدیویی به نظر می‌رسد، چندان به صورت عمیق به آن پرداخته نشده است. بازی‌های محبوبی چون GTA و Saints Row تصمیم گرفتند تا به جای این‌که بازی خود را دقیقاً بر اساس چند خلافکار ایتالیایی با کلاه فدورا بنا کنند، ورژن‌هایی از مافیا را به بازی خود بیاورند که بیشتر اوقات، بازیکن یا با آن‌ها همکاری می‌کند و یا در مقابلشان قرار می‌گیرد. اما فرنچایز Mafia متفاوت عمل کرده و دو بازی اول آن کاملاً متمرکز روی تشکیلات کسا نوسترا (Cosa Nostra یا همان مافیای آمریکا) بوده است.

بازی اول Mafia روی زندگی تامی آنجلو (Tommy Angelo)، یک راننده تاکسی اهل ایالت ایلینوی در سال ۱۹۳۰، تمرکز داشت. در اولین دقایق آشنایی با این شخصیت، او خود را در زمان و مکان اشتباهی می‌یابد و با خانوادۀ مافیای خیالی سالیری (Salieri) برخورد می‌کند. در طول جریانات بازی، گیمرها شاهد تبدیل شدن تامی از یک راننده تاکسی بی‌اهمیت به عضو رده‌بالای خانوادۀ سالیری هستند و این شخصیت به جایگاه و ثروتی می‌رسد که حتی فکرش را هم نمی‌کرد. بازی Mafia داستان خارق‌‌العادۀ پر از پیچش‌های روایی و صحنه‌های خشنی که با استانداردهای مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) همخوانی دارند را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد. گیم‌پلی این اثر با توجه به سیستم تیراندازی نه‌چندان دلپذیر و روند پیش‌پاافتادۀ آن، نقطه‌قوت آن محسوب نمی‌شود، ولی روایت قوی Mafia این مشکلات را کمتر از حالت معمول، آزاردهنده جلوه می‌دهد.

بازی Mafia 2 با توجه به جنبه‌های مثبت عنوان اول توسعه یافت. در این بازی، فضای دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ با پایبندی به طراحی ماشین‌ها، لباس‌ها و شخصیت‌های منابع اصلی، ماهرانه به تصویر کشیده می‌شود. ویتو اسکالتا (Vito Scaletta)، کهنه‌سرباز ارتش، پروتاگونیست این نسخۀ فرنچایز است. دوست زرنگ ویتو، جو باربارا (Joe Barbaro)، او را به سمت خانوادۀ مافیای کلمنته (Clemente) می‌کشاند. باری دیگر در نسخۀ دوم این فرنچایز، از لهجه‌ها و دیالوگ‌ها گرفته، تا تصمیمات و انگیزه‌ها، همگی منجر به خلق شخصیت‌های باورپذیر می‌شوند. اگرچه، همچنان شاهد گیم‌پلی ناقصی هستیم، ولی داستان این بازی طرفداران را مجاب به تجربۀ آن می‌کند که باعث چشم‌پوشی از نقص‌های گیم‌پلی می‌شود.

بازی Mafia 3؛ تغییری در رویکرد فرنچایز Mafia

بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد

با انتشار Mafia 3 در سال ۲۰۱۷، این مجموعه از روایت خطی سفت و سخت معروف خود فاصله گرفت تا جهان آزادی را برای بازی‌بازان فراهم کند که به ترتیب دلخواه خود در آن به اکتشاف بپردازند. با شروعی قدرتمند، لینکلن کلی (Lincoln Clay) و دوستانش مورد خیانت مافیا قرار می‌گیرند و پس از آن، گیمرها می‌توانند هر طور که دوست دارند در دنیای بازی پیش‌روی کنند. علی‌رغم وجود شخصیت‌های به‌یادماندنی و شهری زیبا در دهۀ ۱۹۶۰، داستان بازی به دلیل همین آزادی عمل آسیب می‌بیند و بازی به دلیل ماهیتی که داشت، برای بسیاری از بازی‌بازان تکراری می‌شود و حتی عدۀ زیادی آن را پیش از تجربۀ پایان‌بندی کنار می‌گذارند.

عنوان Mafia 3 به هیچ وجه بازی بدی نبود؛ در حقیقت هستۀ اصلی گیم‌پلی آن با اختلاف زیاد از نسخه‌های پیشین بهتر است؛ البته، مراحل کلیشه‌ای و ضعیف و جهان آزاد پر از مأموریت‌های تکراری، ضربۀ بدی به این بازی وارد می‌کند. فرنچایز Mafia ثابت کرده است که توانایی خلق شخصیت‌های باورپذیر و پروتاگونیست‌های عالی را دارد. بازی اول و دنبالۀ آن سریعاً بازیکن را درگیر روایت خود می‌کنند، اما رویکرد جهان آزاد بازی Mafia 3 باعث می‌شود که تداوم پیش‌روی بخش داستانی به هم بخورد و گاهی اوقات بر اساس انتخاب بازیکن، شخصیت‌ها تا مدت زیادی دیده نمی‌شوند.

عنوان بعدی Mafia گزینه‌های زیادی برای مطرح شدن را پیش‌ِ روی خود دارد و می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد. در صورت ادامه دادن خط زمانی فرنچایز مذکور، بسیار محتمل است که نسخۀ بعدی آن در دهۀ ۱۹۷۰ یا ۱۹۸۰ جریان داشته باشد؛ این موضوع انتخاب‌های جذاب زیادی مثل لاس وگاس و میامی را فراهم می‌کند. اگر این بازی بتواند در ترکیب عناصر گیم‌پلی Mafia 3 با داستان درگیرکنندۀ قوی و شخصیت‌های مجاب‌کننده‌ای که امثالشان را در دو نسخۀ اول این مجموعه به‌دفعات شاهد بودیم، خوب عمل کند، شرایط برای خلق بهترین ترسیم این صنعت از زندگی مافیایی تا به امروز، برای بازی Mafia 4 فراهم می‌شود. از سوی دیگر، بازگشت به سیسیل و ریشه‌ها مطمئناً بهترین گزینه خواهد بود.


نظر شما در این باره چیست؟ ترجیح می‌دهید که Mafia 4 چه رویکردی را پیش بگیرد؟

Moein MM2Erfmedvahid gamerDARKSIRENپین هدEspressoJin sakaiVisible 6-tigh manVito Scalettathe valvesauron𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988علیSpider-ManKHEDER_Pro_GamermeysambمتینmarioAlborzکوروشmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد
بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی Mafia 4 باید به ریشه‌های این مجموعه بازگردد