گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا

گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ

محمد حسین کریمی
۱۷:۴۴ ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا

در گپفا فرصتی فراهم می‌شود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.

بعد از چند ماه، با قسمت جدید گپفا بازگشته‌ایم تا دیدگاه‌های جنجالی خود را با شما به اشتراک بگذاریم و مهم‌تر از آن، شنوندۀ دیدگاه‌های جنجالی شما باشیم. اینجا آزادانه می‌توانید نظرهای واقعی خود را مطرح کنید که ممکن است باعث خشم جمعی از گیمرها شوند.

این شما و این هم نظرات جنجالی تیم تحریریۀ گیمفا:

محمد حسین کریمی؛ سردبیر

The Last of Us 1 و ۲ از اُورریتدترین بازی‌‌های تاریخ صنعت گیم هستند

درگیرکننده بودن روایت The Last of Us 1 هیچگاه برای من کافی نبود. TLOU 1 ابداً بازی بدی نیست، اما وقتی عده‌ای از آن به عنوان برترین بازی تاریخ یاد می‌کنند، نمی‌توانم جلوی خنده‌ام را بگیرم. هر چقدر روایت پیشگامانه و شخصیت‌پردازی فوق‌العاده است، ایدۀ کلی بدون نوآوری و کلیشه‌ای قصه، ذوق را کور می‌کند. اما این گیم‌پلی است که باعث تعجب من از بازخورد گیمرها نسبت به بازی می‌شود. معما‌های حوصله‌ سر بر و تک بعدی، راه رفتن‌های طولانی و کندی گیم‌پلی محض شکوفایی بیشتر روایت، همگی باعث می‌شوند در بهترین حالت، این عنوان برای من یک ۸/۱۰ باشد.

بازی دوم از دیدگاه گیم‌پلی، آزادتر کردن جهان اثر، سیستم مبارزات و شاخه‌های مهارت عملکرد خوبی دارد، چه بسا در میان بازی‌های سینماتیک عملکردی فراتر از استانداردها از خود به نمایش می‌گذارد، اما برخلاف بازی اول، به عقیدۀ من، در نیمه دوم بازی شخصیت‌پردازی جمع کثیری از کاراکترها با ایرادات اساسی روبه‌رو است. پیشنهاد می‌دهم برای باز شدن هر چه بیشتر این موضوع مقاله بنده را از لینک زیر مطالعه کنید:

آنالیز: چرخۀ نفرت و درماندگی The Last of Us Part 2 در نقل آن

با این وجود، اگرچه تعداد جوایز و عملکرد بسیار خوب The Last of Us Part 2 به دنبال نداشتن رقیبی جدی در سال ۲۰۲۰ درک می‌کنم؛ اما عملکرد عجیب بازی اول در مقابل رقبایی سرسخت قابل درک نیست.

Dark Souls 3 در برخی المان‌ها عقب‌گردی تمام و کمال برای فرام سافتور، میازاکی و سری سولز است

شاید بازی سوم Dark Souls کالکشنی از بهترین باس‌های سری را در خود جای داده باشد که اکثراً پیشرفتی طبیعی نسبت به دو نسخه قبلی داشتند، اما نمی‌توان کتمان کرد که دیزاین و بهم پیوستگی محیط، طراحی مراحل و همچنین داستان بازی نه تنها نبوغ و خلاقیت بازی اول را نداشتند، بلکه از بازی دوم نیز پیشی نمی‌گرفتند.

Horizon: Zero Dawn و Horizon: Forbidden West از خواب‌آورترین و کسل کننده‌ترین بازی‌های تاریخ هستند

به جز تعدادی محدود، به یاد ندارم که بازی‌ای از کاتالوگ سونی توانسته باشد در چند ساعت ابتدایی تا حدی حوصله‌ام را سر ببرد که بخواهم درجا بازی را پاک کنم و آن را لکه ننگی بر هارد درایو ببینم، اما بازی اول Horizon توانست این کار را انجام دهد! درست قبل از لانچ Forbidden West تصمیم گرفتم فرصت بیشتری به این عنوان بدهم، اما اگرچه چندین ساعت بیشتر اثر را تحمل کردم، اما باز هم نه گیم‌پلی برای من درگیرکننده بود و نه دیالوگ‌های خسته‌کننده و کاراکترهای فوق جنریک کمکی می‌کرد. به قول یکی از بزرگان، هورایزن اول همیشه بازی‌ای در خاطر من خواهد بود که چند هفتۀ قبل از Breath of The Wild عرضه شد و دومی نیز بازی‌ای خواهد بود که چند هفتۀ قبل از Elden Ring به انتشار رسید.

The Witcher 2 را همیشه به The Witcher 3 ترجیح داده‌ام و خواهم داد

بازی The Witcher 2 جزو Top 10 بازی‌های زندگی‌ام است، فهرستی که نسخۀ سوم به آن راه پیدا نمی‌کند. انتخاب‌های روایی و مقیاس تاثیرگذاری آن‌ها در بازی دوم که رویکردی سیاسی دارند بسیار هیجان‌انگیزتر از انتخاب‌های روایی شخصی اثر سوم است و از سوی دیگر، خطی‌تر بودن محیط‌ها باعث شده است که دیزاین مراحل طبیعی‌تر جلوه کند. حتی سیستم مبارزات سنگین‌تر و میل یافتن آن به نقش آفرینی‌های کلاسیک را به نیمچه H&S بازی سوم ترجیح می‌دهم.

سری Devil May Cry در زمینۀ هک اند اسلش بهتر از فرنچایز God of War عمل می‌کند

هک اند اسلش ژانر مورد علاقۀ من در بازی‌های ویدیویی است و بر سر بهتر بودن سری Devil May Cry در زمینۀ المان‌های خالص هک اند اسلش قاطع هستم. سیستم مبارزات، مهارت‌ها و تمرکز DMC در زمینۀ کومبو زدن و ترکیب سلاح‌ها حتی در بدترین نسخۀ DMC، بهتر از بهترین اثر God of War است. اما اگر از بحث هک اند اسلش خارج شویم، از دیدگاه کیفیت بصری و شخصیت‌پردازی، نقاطی وجود دارد که God of War پیشی می‌گیرد، در حالی که DMC نزولی قابل توجه را تجربه می‌کند.

طراحی بازی‌های راکستار منسوخ شده‌ است

با کلیلک روی تیتر بالا، مطلب را بخوانید!

گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا

مصطفی زاهدی؛ سرپرست تحریریه

بازی Metal Gear Solid V: Phantom Pain اورریتدترین بازی تاریخ است

نمیدانم دلیل کسب امتیازات عجیب و غریب MGS 5 چه بود‌. این بازی یک فاجعه تمام عیار بود‌. از دنیای تهی و پوچش که یکی از ضعیف‌ترین Open World‌های تاریخ است گرفته، تا شخصیت پردازی عجیب کارکتر‌ها و حفره‌های متعدد داستانی. از طراحی مراحل هم نگویم که دلم خون است! بازی تعدادی Outpost داشت و تمام مراحل فرعی به نجات یک گروگان یا دزدیدن آیتمی خاص در همین Outpost‌های تکراری خلاصه می‌شد. شک ندارم اگر نام متال گیر و کوجیما پشت این بازی نبود، منتقدان مشکلات بازی را بر سر سازندگان چماق کرده و خرد می‌کردند!

عناوین هاردکور فرام سافتور اصلا سخت نیستند!

صادقانه بررسی کنیم، از سولز گرفته تا سکیرو و الدن رینگ، آثار فرام سافتور آن غول عظیمی نیست که عموم گیمر‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند. تمام آثار هاردکور فرام سافتور بر یک پایه استوار هستند: صبر. اگر طمع کنید و عجله داشته باشید، جهنم در انتظار شماست. اما با صبر و حوصله، حتی با ضعیف‌ترین تجهیزات و لول پایین نیز می‌توان به راحتی باس‌های بازی را قلع و قمع کرد. به دلیل نبود مواردی مانند Checkpoint به صورت کلاسیک و هم‌چنین یک‌سری مجازات‌های مختلف، در دید اول ممکن است به نظر برسد با عناوینی مرگبار طرف هستیم، اما واقعیت صد و هشتاد درجه متفاوت است. هم‌چنین فراموش نکنید آثار فرام سافتور آن قدر المان مختلف گیم‌پلی و آیتم‌های گوناگون دارد که اگر کمی با آن‌ها آشنا باشید، درجه سختی بازی کامل نرمال و چه بسا آسان‌تر می‌شود.

بازی The Last of Us Part 2 از مشکلات شخصیت‌پردازی و پایان‌بندی ضعیف رنج می‌برد

بدون هیچ شکی بازی The Last of Us Part 2 یکی از خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های تاریخ است. اما بحث من مربوط به موارد Visual یا گیم‌پلی نیست. بر خلاف آن‌چه در دید اول به نظر می‌رسد، پرداخت یک‌سری شخصیت‌های بازی خصوصا الی و ابی مشکل‌دار و بعضا متناقض است. تغییر‌های ناگهانی رفتاری الی در پایان بازی بدون Build up و مقدمه سازی بوده و منطقی نیست، تصمیمات آخر بازی ابی کل پرداخت شخصیت او در طول بازی را زیر سوال می‌برد و الی و دینا به شکل شگفت آوری از Plot Armor برخوردار هستند. بله قطعا پایان بازی مشکل دارد. جایی که ابی که همه چیزش را از دست داده با گفتن جمله‌ی: Don’t ever let me see you again دشمن خونی‌اش را رها می‌کند!

بخش گیمینگ مایکروسافت همچنان از مشکلات متعدد مدیریتی رنج می‌برد

اگر کمی واقع بین باشیم خیلی راحت متوجه می‌شویم با وجود پیشرفت‌های گسترده Xbox در چند سال اخیر؛ از خرید‌های متعدد گرفته تا لانچ‌های موفق آثار انحصاری، اما این برند هم‌چنان از مشکلات متعدد مدیریتی و استراتژیک رنج می‌برد. بسیاری از استودیوهای داخلی مایکروسافت دچار آشفتگی مدیریتی هستند و با وجود بودجه کلان و جذب نیروی متخصص، نبود رهبری و مدیریت مناسب باعث لطمه خوردن به پروژه‌ها می‌شود. مواردی که به نظر می‌رسد بیش از پیش خود را نشان می‌دهند.

گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا

ابوالفضل مناف‌زاده؛ خبرنگار

بازی The Last of Us Part II شایسته‌ی این همه جایزه و تحسین نیست

شخصاً بارها تجربه‌ی این بازی را به نوشیدن یک قهوه‌ی تلخ دلچسب تشبیه کردم و احساس خوبی نسبت به آن داشتم، اما ایرادات آن را نیز نمی‌توانم انکار کنم. برای مثال، روایت داستانی عجیب و غریب این بازی که باعث می‌شود گاهاً از خودتان، بازی و شخصیت‌هایش متنفر شوید و به ضرب و شتم شخصیت قهرمان داستان بازی در قالب یک باس‌فایت بپردازید بسیار ناخوشایند هستند. در مجموع، به نظر من این بازی در اکثر بخش‌ها یک شاهکار به تمام معنای سینمایی است، اما زمانی که آن را در قالب چهارچوب‌های یک بازی ویدیویی قرار می‌دهیم، می‌بینم که بازی‌های به مراتب بهتری نیز وجود داشتند که می‌توانستند لقب پرافتخارترین بازی تاریخ را از آن خود کنند.

بازی Rise of the Tomb Raider به مراتب بازی‌تر از Uncharted 4 است

بازی‌هایUncharted 2 و ۴ برای من از بهترین بازی‌های تاریخ هستند، اما نمی‌توانم انکار کنم که در چهارچوب‌های تعیین شده برای یک بازی ویدیویی و یک “سرگرمی تعاملی”، بازی Rise of the Tomb Raider به مراتب در جایگاه بالاتری قرار دارد. Uncharted 4 یک شاهکار بلامنازع سینمایی است که صد البته عمر مفید بسیار کوتاهی دارد. در این بازی تنها کاری که لازم است انجام دهید، هدایت نیتن از نقطه‌ی A به B، کشتن دشمنان و گاهاً انجام پازل‌ها هستند و هیچ فعالیت خارج از برنامه‌ای در دستور کار شما قرار ندارد. همچنین، فعالیت‌های جانبی این بازی نیز تنها به جمع‌آوری تعداد زیادی کالکتیبل‌ها خلاصه می‌شوند که اصولاً انجام آن‌ها نیز جذابیت، هدف و پیچیدگی خاصی ندارند. در مقام قیاس، بازی Rise of the Tomb Raider نیز با نمره‌ی متای ۸۸ از محیط‌های بسیار بزرگ‌تر با آزادی عمل بسیار بیشتر، دسته‌ی متنوعی از سلاح‌ها، کالکتیبل‌هایی که بدست آوردن برخی از آن‌ها واقعاً چالش‌برانگیز هستند، ماموریت‌های فرعی متنوع و جذاب، فعالیت‌های فرعی از جمله یافتن گنج‌های مخفی و موارد این چنینی برخوردار است و علاوه بر این موارد، کیفیت بصری بازی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

بازی Horizon Forbidden West دلسرد کننده بود

به عنوان یکی از طرفداران نسخه‌ی اول و یکی از پیش‌خرید کنندگان Horizon Forbidden West رضایت من نسبت به این بازی “در مقایسه با نسخه‌ی اول” آنچنان که باید و شاید جلب نشد. پس از حدود ۷۰ ساعت از تجربه‌ی بازی حس کردم که پیشرفت‌ها و ویژگی‌های جدید بازی عمدتاً نمایشی هستند. ماموریت‌های فرعی در این بازی برای من جذاب نبودند، دیالوگ‌ها به شدت خسته کننده هستند و انیمیشن‌ها چهره ها نیز مصنوعی هستند. تله‌های جدید، اکسیرها، غذاها، سلاح‌های جدید، ویژگی‌های جدید سلاح‌ها و سایر موارد این چنینی عملاً تغییر شگرفی را در گیم‌پلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است که در طول تجربه‌ی بازی حتی یک بار هم به سراغ استفاده از این موارد نروید و به همان روشی که بازی اول را تجربه کرده بودید به تجربه‌ی این بازی بپردازید. علاوه بر این، درخت مهارت بازی آشفته است. از همه مهم‌تر، بزرگترین مشکل بازی Over Leveled شدن است و نباید همگام با سطح پیشنهادی بازی ماموریت‌های فرعی و اصلی و باقی فعالیت‌ها را به شکل همزمان انجام دهید. در واقع، سطح شخصیت من در مقعطی به ۴۵ رسید که سطح ماموریت‌های اصلی بازی همچنان در ۲۸ باقی ماند بودند. همین موضوع باعث شد که سختی بازی به شدت از حالت تعادل خارج شود و حتی در سخت‌ترین درجه‌ی سختی بازی نیز چندان مشکلی برای از بین بردن ربات‌ها نداشته باشم. در مجموع، بازی Horizon Forbidden West به عنوان یک اثر مستقل یکی از بهترین عناوینی است که می‌توانید تجربه کنید، اما قطعاً در مقایسه با نسخه‌ی اول برای من دلسردکننده و تکراری بود.

گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا

امیرحسین رنجبر؛ نویسنده تحریریه

هیچ بازی ۱۰/۱۰ نیست!

راستش را بخواهید، به نظر من هیچ بازی بی‌نقصی وجود ندارد. تمام ساخته‌های صنعت گیم، حتی بهترین و پرافتخارترین‌های آن‌ها نیز خالی از اشکال نیستند. وقتی به صورت تئوری از یک بازی ۱۰/۱۰ صحبت می‌کنیم، یعنی آن اثر در تمام بخش‌هایش اعم از داستان، گرافیک، گیم‌پلی و صداگذاری خالی از هرگونه ایرادی است. وقتی به صورت کلی به این قضیه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این مهم امکان‌پذیر نیست. حتی اگر ۰.۱ از نمره بخش‌های مختلف بازی کم شود، آن اثر دیگر بی‌نقص نیست. وقتی یک منتقد نمره ۱۰ را به یک بازی اختصاص می‌دهد، سعی دارد سنگینی نقاط قوت بازی را نسبت به نقاط ضعف آن نشان دهد. گاهی وقت‌ها یک بازی آنقدر خوب و کم‌ایراد است که نویسنده یا منتقد در قبال ایرادات کوچک آن ارفاق می‌کند. نمره ۱۰ در واقع ارزش بالای تجربه‌ی آن اثر را نشان می‌دهد، ارزشی که بالاتر از هرگونه شماره‌گذاری یا معیار نمره‌دهی است. اگر هرگونه اثر شاهکاری را مثال بزنید، من می‌توانم حداقل یک ایراد در آن پیدا کنم. می‌خواهید امتحان کنید؟

بازی Marvel’s Avengers آنقدرها هم بد نیست!

زمانی که Crystal Dynamics و Square Enix بازی Marvel’s Avengers را روانۀ بازار کردند، این اثر با موجی از انتقادات گسترده روبه‌رو شد. همه‌ی گیمرها این بازی را یک ناامیدی کامل و شکستی بزرگ از Square Enix خطاب می‌کردند. وقتی بعد از آپدیت‌های فنی فراوان، شروع به تجربه بازی کردم، واقعا مانعی در لذت بردن از بازی نمی‌دیدم. اشتباه نکنید؛ بیش از نیمی از انتقادات وارد به این بازی درست هستند، اما آیا آن‌ها باعث می‌شوند که Marvel’s Avengers را یک بازی بد خطاب کنیم؟ به نظر من اینطور نیست. بازی از نظر داستانی در سطح قابل قبولی قرار دارد. سیستم مبارزات بازی با وجود ایراداتش، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و بازی از نظر گرافیکی هم فاجعه‌ای تمام عیار نیست. من می‌توانم به بازی نمره ۷ را تعلق دهم، اما پایین‌تر از آن برایم قابل قبول نیست. متاسفانه به دلیل تمرکز زیاد روی مکانیک‌های سرویس‌محور، Marvel’s Avengers به تمام پتانسیل خود نرسید، اما کماکان ارزش تجربه دارد.

اکثر بازی‌های GTA روایت خوبی ندارند!

من تمام بازی‌های اصلی و سه‌بعدی سری GTA را تجربه کردم، اما به جز چند مورد، روایت خوب و تاثیرگذاری در آن‌ها ندیدم. نمی‌خواهم مثال بزنم و نام نسخه‌ای را بیاورم، اما به طور کلی دلیل این اعتقادم را توضیح می‌‌دهم. بازی‌های سری GTA تمرکز زیادی رو گیم‌پلی، آرکید بودن و حس سرگرم‌کنندگی دارند. وقتی صحبت از جنایات زیرزمینی می‌شود، می‌توان داستان‌ها و روایت‌های پیچیده و جذابی نوشت؛ اما Rockstar همیشه به واقعی بودن بسنده کرده است. خلاصه‌ی داستان و روایت بازی‌های GTA؟ شخصیت شما برای اعتبار، هدف مشخص یا پول، دست به کشتار و سرقت می‌زند. این شخصیت با خلافکارهای زیادی کار می‌کند و در نهایت به دستور یک خلافکار دیگر که هیچ تفاوت عمده‌ای با دیگری ندارد، رئسای قبلی خود را می‌کشد! این خلاصه داستان تمام نسخه‌های GTA است. اگر شخصیت بددهن و بداخلاقی دیدید که در ابتدای بازی به شما ماموریت می‌دهد، مطمئن باشید در اواسط بازی به دست خودتان کشته می‌شود! بازی‌های این سری معمولا دارای شخصیت‌های زیادی هستند و طبیعتا Rockstar نمی‌تواند به همه‌ی آن‌ها عمق زیاد بدهد. داستان‌‌ سری GTA در خدمت گیم‌پلی است و از چهارچوب واقع‌گرایانه بودن فراتر نمی‌رود، برای همین بازیکن را تا انتها پای بازی نگه می‌دارد.

نینتندو هیچ احترامی برای مشتریانش قائل نیست!

به تعظیم و عذرخواهی مدیران نینتندو هنگام اعلام تاخیر بازی‌هایش نگاه نکنید؛ این شرکت هیچ رحمی به جیب شما ندارد! بیش از چندین سال است که گیمرها از مشکلات دریفت جوی‌کان‌های کنترلرهای نینتندو شاکی هستند؛ اما شرکت ژاپنی هیچ اهمیتی برای این انتقادات قائل نیست. خرابی جوی‌کان، شما را وادار به خرید دوباره محصولی از نینتندو می‌کند و این شرکت ژاپنی بدین شکل پول بیشتری به جیب می‌زند. جالب است که شرکت مربوطه از مشکلات جوی‌کان‌ها آگاه بود، اما کنسول نینتندو سوییچ لایت را بدون قابلیت تعویض جوی‌کان عرضه کرد. این تمام ماجرا نیست. با نگاه کلی به سیستم قیمت‌گذاری و تخفیفات سالیانه فروشگاه نینتندو، می‌توان شاهد سیاست‌های عجیب دیگری بود. سرویس‌های آنلاین نینتندو قیمت‌گذاری عجیبی دارند و جدا از این‌ها، شرکت مذکور هیچ تخفیفی برای بازی‌های انحصاری خود اعمال نمی‌کند. شما The Legend of Zelda Breath of the Wild را تصور کنید. این اثر نزدیک به ۵ سال پیش عرضه شده است، اما هنوز با قیمت ۶۰ دلار فروخته می‌شود. کنسول و بازی‌های نینتندو کیفیت کلی خوب و محتوای تحسین‌برانگیزی دارند، اما در زمینه مخاطب‌پسند بودن، در رده آخر قرار می‌گیرند. این بلایی است که عدم وجود رقابت بر سر یک تجارت می‌آورد؛ نینتندو هر تصمیمی که بگیرد، کماکان محصولات خود را می‌فروشد و سود می‌کند.

گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا

آرمان زرمهر؛ نویسنده تحریریه

عنوان Days Gone قربانی چشم‌های کور سونی شد!

به نظر من Days Gone یکی از عناوین خوش ساخت و آندرریتد سونی در نسل هشتم بود که بسیاری از المان‌های بقا را در قالب‌های متفاوتی به تصویر می‌کشید و احساس می‌کنم سونی و بخشی از فن بیس آن به دلیل اهمیت بیش از اندازه به عددی که در یک مربع رنگین ثبت می‌شود، حتی به خودشان اجازه‌ی دیدن پتانسیل و دستاوردهای این بازی را ندادند.

امروزه فقط کافی است استیم را لانچ کنید تا با صدها عنوان سبک بقا روبه‌رو بشوید که شاید فقط تعداد انگشت شماری از آن‌ها همچون Dayz از ساختار مناسبی برخوردارند و ارزش تجربه دارند. حال در همین زمان که این ژانر گرفتار انگل تکرار مکررات شده است، سونی و استودیوی bend عنوانی AAA را خلق کردند که یک دنیای پویا و زیبا را به تصویر می‌کشید و گیم‌پلی روان و متمرکز را به نمایش می‌گذاشت و نه تنها روی کنسول Ps4 فروش بسیار خوبی را تجربه کرد، بلکه روی استیم نیز همچنان جزو عناوین پر فروش است و چشم‌پوشی سونی از پتانسیل بالای این بازی واقعا ناراحت کننده است.

شاید Resident Evil 6 بویی از وحشت‌بقای ناب فرنچایز نبرده باشد، اما یک بازی اکشن سرگرم‌کننده است

شاید شنیدن این جمله از فردی که روزگارش با فرنچایز Resident Evil سپری می‌شود و طرفدار بسیار قدیمی آن است کمی عجیب باشد، اما شخصا اعتقاد دارم نسخه‌ی ششم Resident Evil بیش از اندازه‌ نفرت دریافت می‌کند.

بخشی از این کینه از پشت کردن این نسخه به تمامیت هویت این فرنچایز یعنی ترس و بقا بود که کاملا درست است و با تک تک انتقادها در این زمینه موافقم، اما یکی از بزرگترین مشکلات جامعه‌ی‌ طرفداران این فرنچایز، آن است که بیش از اندازه منفی‌نگر هستند و همیشه غر می‌زنند و گاهی اوقات دیده می‌شود که لقب Cry Baby را دریافت می‌کنند. این مورد را به عنوان شخصی می‌گویم که سالیان سال است در کامیونیتی‌های مختلف این فرنچایز فعالیت می‌کنم و با تعداد بسیار زیادی از طرفداران آن معاشرت و تبادل نظر داشته‌ام.

شاید نسخه‌ی ششم یک لکه‌ی ننگ بر اسم وحشت‌بقای این فرنچایز باشد، اما چرا هیچکس به خصوصیات خوب آن اشاره‌ای نمی‌کند؟ شاید نتوانیم آن حس ناب وحشت‌بقا را در این نسخه بیابیم، اما اگر لحظه‌ای آن را به عنوان چیزی که است یعنی یک نسخه‌ی اکشن از RE قبول کنیم و با دیدگاه متفاوتی به سراغ تجربه‌اش برویم، می‌توانیم خصوصیات خوب آن را نیز در یابیم. از داستان‌سرایی گسترده، جذاب و سینماتیک آن گرفته تا گیم‌پلی اکشن روان و عمیق و همچنین CO-OP سرگرم کننده‌اش.

کپکام اشتباهات بزرگ و غیر قابل بخششی در ساخت این نسخه مرتکب شد، اما شخصا سعی کرده‌ام با یافتن خصوصیات مثبت این نسخه و گرایش به آن‌ها از تجربه‌اش لذت ببرم تا اینکه در حفره‌ی سیاه ضعف‌های آن غرق شوم و با تمرکز بر آن‌ها خودم را زجر بدهم.

Quantum Break عنوانی جاه‌طلبانه بود که نگذاشتند بدرخشد

عنوان Quantum Break جزو آن دسته عناوینی است که احساس می‌کنم اگر امروزه عرضه می‌شد خیلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. این بازی یک تجربه‌ی متفاوت و خاص از مبحث جذاب زمان بود که داستان بسیارخوبی را نیز روایت می‌کرد و گیم‌پلی آن نیز با وجود برخی مشکلات، همچنان بسیار روان و متنوع بود. این عنوان در کنار کات‌سین‌ها و صداگذاری‌های حرفه‌ای‌اش، یک لایو اکشن را نیز به عنوان مکمل داستان‌سرایی‌اش در خود جای داده بود که تا به امروز هم موردی بسیار نادر در بازی‌ها به شمار می‌رود.

برخی از منتقدها مشکلات این بازی را بیش از اندازه برجسته جلوه می‌دادند، در حالی که برخی از آن‌ها به ندرت قابل احساس بودند. از طرفی دیگر، یوزرها در متاکریتیک نیز شروع به دادن ۰ و ۱های متعدد به این بازی کردند به طوری که برخی از آن‌ها بازی را یک عنوان خوب تلقی و آن را پیشنهاد می‌کردند، اما نمره‌ی صفر را به آن داده‌ بودند. می‌توان گفت که این بازی تا حدودی قربانی ترول‌ها و جنگ بی‌پایان و تعصبی کنسول‌ها شده است!

همچنین این بازی درحال حاضر در استیم دارای رضایت ۸۶ درصدی از بین ۱۶ هزار نقد مشتریانی است که واقعا بازی را تجربه کرده‌اند. در نهایت شخصا همیشه از این بازی به عنوان تجربه‌ای ارزشمند یاد می‌کنم که آنطور که باید و شاید مورد تحسین قرار نگرفت و صرفا به یک اسم دیگر در لیست بلند قربانیان جنگ بی‌پایان کنسول‌ها و برخی طرفداران متعصبشان تبدیل شد.

حالا نوبت شما است. مشتاقانه منتظر دیدگاه‌های جنجالی شما در گیمینگ هستیم.

SarumanMoein MM2Goodbye GamefaBehzad zargaryred-eyed Banished KnightMaster.SekiroAmir :))damhazerRaminHaj_HosseinriversidescorpionesDARKSIREN...Eternal...X_Wolverine_XMehregan MTMengoکاکاسنگیmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PCMR گفت:

    ۲۰۰ تا پیام برای پستی که یه عده نویسنده صرفا نظر شخصی خودشون رو نوشتن و به مذاق خیلی ها خوش نیومده…
    احترام به نظر بقیه تو گیمفا موج میزنه

    77AlirezaArnald...Eternal...XERXESMr. PCP.morgan 𔓙Kiaمحمد حسین کریمیsnowgirl
  • Mystery Man گفت:

    منم بگم پس

    ناتی داگ و سیدی پراجکت اورریتد ترین استودیو ها هستن
    ویچر و لست ۲ هم اورریتد ترین گیمای نسل هشت
    دیزگان و اوردر هم آندرریتد ترین

    SarumanAlireza
  • Pcfan arash گفت:

    اینم یادم رفت بگم.rpg های میازاکی از نظر rpg بودم به قدری سطحی هستن که سگانه آخر اساسین از اونا rpg تره.چون هم درخت مهارت داره و این یکی از لازمه های بازی های rpg هست علاوه بر اون قابلیت انتخاب و شاخه شدن داستان و قدرت انتخاب دارن چیزی که هیچ یک از rpg های میازاکی نداره.اگه از نظر rpg بودن حساب کنیم یه بازی متوسط هستند که نمره ۷ براشون مناسب ترینه.

    Alireza
    • Mahdi Sam گفت:

      همین که پشت اسم PC قایم شدی که از عناوین سونی دفاع کنی(که اتفاقا رو PC هم نیستن) خودش یه کتاب حرف داره، ولی عادیه که شیفتگان کاتسین کیفیت یه گیم‌پلی با اصول ساده ولی دقیق که تا حد ممکن پولیش شده رو ضعیف بدونن و انتظارشون از یه باس خوب یه باس غیرقابل پیش‌بینی باشه، یه باس که شانسی ببری جلوش یا ببازی

    • A Slash گفت:

      ۹۰ درصد کامیونیتی گیمینگ اصن به معنای پشت آرپیجی یعنی رول پلینگ دقت نمیکنن.درخت مهارت سه گانه اساسین به معنای واقعی کلمه garbage هستش.تو سولز لول آپ هست که هرجور دلت میخواد میتونی انجام بدی این یعنی رول پلینگ.تو سبک بازی و بیلد و اسلحه و…. هم آزادی عمل خیلی بالایی داری کی گفته رول پلینگ حتما باید برا داستان باشه؟

      درخت مهارت rpg هم به اصلا این چیزایی که تو امثال گاد و سکیرو و … هستن نمیشه گفت چون اینا گسترده نیستن و تو استایل خودتو انتخاب نمیکنی و در نهایت آخرای بازی همه رو داری بدون اینکه penalty ای داشته باشه برات
      مثالی که الان از درخت مهارت آرپیجی به ذهنم میرسه دئوس اکسه.تو اون تو کلی شاخه داری و میتونی از بین مهارت هایی که دوست داری یا فکر میکنی مفیدن انتخاب کنی و در انتهای بازی امکان نداره همه رو داشته باشی مکه اینکه نیو گیم پلاس بری.

  • فارغ از همه نظرات

    بنظرم وقتش بود این حرفا زده بشه تا این قطعیت که بعضی ها فکر میکنن بازی ها فلان شرکت خدان شکسته بشه

    نه آقا هیچ بازی اون خدایی که تو ذهنتون ساختید نیست
    از هر بازی لذت میبرید بازیش کنید چون بازی برا لذت بردن ساخته شده

    به یه سری از پلی استیشن فن‌ها سایت هم به برجکشون خورد شاید ناراحت شده باشن ولی بنظرم لازم بود

    PENTIX77AlirezaBahramArnald...Eternal...P.morgan 𔓙KiaDarkstalker Kaathesnowgirl
  • Pcfan arash گفت:

    Gow 2018 هم با اختلاف بهترین بازی نسل بود.چون توی هر ۴ بخش(داستان_گرافیک_گیمپلی_موسیقی) پرفکت بود و اگه از نظر باس ها کمیت بیشتری داشته بهترین بازی تاریخ میشد.مثلا بازی های میازاکی و نینتندو از نظر داستان و گرافیک همیشه توی دیوار هستند یا بازیهای کیج از نظر گیمپلی ولی گاو ۲۰۱۸ پرفکت بود

  • به هر حال که حالا میبینم یک چیز برام منطق هست تو این مقاله هنوز اکس باکس با ۱۰۰ ملیارد دلار پول خرج کرده نتوانسته به سطح پلی استیشن برسه و به نظرم خواهد رسید اما نمیتونه با پول خرج کردن را ۳۰ ساله پلی استیشن رو تو دو یا سه سال بره
    در کل ممنون بابات این مقاله از آقای کریمی چون بعد صحبت کردن با شما بیشتر این مقاله رو درک کردم ممنون
    درکم میدونید چی هست اینکه تو این مقاله تا توانستید اکس باکس رو هیت کردید😂😂😂

    Alireza...Eternal...
  • WITCHER گفت:

    CONTROL این وسط گم شده، شاید بخاطر ژانر سورئال باشه که عامه پسند نیست

    Alireza
  • saeedgreat گفت:

    Rdr2 به شدت بازی کسل کننده ایه. من ساعت ها سعی کردم ت جهان بازی بگردم و نفاط مختلفشو بگردم. بازی گهگاهی جاهایی با هویت نشونمون میده ولینود درشد اوقات جهان بازی خالیه و اگه شکار رو دوست نداشته باشی دیگه اصلا هیچی.شکار که نگم رسما این واقع گرایی برای رسوندن هنه پوست ها بجز لجندری به tanner واقعا پروسه عذاب اوریه.بنظرم جهان بازی هایی مثل ویچر و اسکایریم یا حتی سایبرپانک که حای جای بازی با کوئستای معنا دار پره بسیار جذاب تر و بهتره‌

    MR.BADGUYAlirezasam snake 47Mr. PCمحمد حسین کریمی
  • هنوز هم بنظرم گیم اوارد ۲۰۱۸ خیلی علکی gow گوتی شد
    واقعا حق ردد۲ بود گوتی
    خیلیا رو میبینم به عنوان بهترین بازیشون قبولش دارن
    امیدوارم امسال هم حق هیچ بازی خورده نشه
    (البته هنوز معلوم نیست gow قراره چه بازیی باشه)

    Alireza
  • Nathan گفت:

    دوستان بیخیال شید خسته نشدید از این بحث های بیهوده؟
    الان مثلا چون راجع به گیم های سونی تو این بخش کامنت هایی آورده شد ک ن باس بمب باروون بشه کامنت ها که!

    Alireza
  • RDR2 گفت:

    با تمام نظرات اقای کریمی موافقم ولی با تمام نظرات اقای مناف زاده مخالم و انگار با بازی های ناتی داگ زاویه دارن البته ایراداتشون درستن ولی اصلا انچارتد در سطح خیلی بالاتری نسبت به rise of the tomb rider قرار داره و اینکه واقعا دلسرد کننده بودن forbidden west خیلی زیاده رویه و درباره نظرات اقای رنجبر باید بگم دیگه مارول اونجرز باید چیکار کنه به عنوان یه فاجعه قبولش کنید !!! و باید بگم از کل جی تی ای ها بدم میاد چون فقط فکرشون روی گیم پلی و واقع گراییه و اصلا اهمیت به داستان نمیدن و از این نظر حتی واتچ داگز ۲ رو بهتر تر از جی تی ای میدونم ……و در اخر دو تا نظر شخصی بدم ۱. من تا حالا هیچ بازی ای نبوده که کاتسین هاش رو رد نکنم‌ به غیر از اسپایدرمن چون واقعا هم هیجان انگیز هستن هم مهم انگار که خودمون داریم‌ بازی میکنیم یا پای یک فیلم نشستیم مثلا همون صحنه نبرد با شش خبیث و کل بازی خسته کننده نبود و در واقع تنها بازی برای من بود که این حس رو بهم داد ب( اگه اون مینی گیم ها و بازی جای مری جین و مایلز رو فاکتور بگیریم ) ۲.اگه یک بازی کامل همه چیز تموم باشه اون رد دد ۲ هست که واقعا سوپر شاهکار بود و حقی ۱۰ از ۱۰ه

  • God of war 2018اشغال بود باس فایتهای تکراری.اصلن بازی فقط رو گرافیکش کار شده بود.ابروی گاد او وارو برد

    king nima shamsAlirezaJin sakaisam snake 47
  • Big Bad Wolf گفت:

    به نظر من بازی هایی مثل لست او آس و آنچارتد فیلم هستن و کاش آزادی بیشتری به مخاطب میدادن
    عملا انگار داری فیلم نگاه میکنی
    از طرفی یه سری بازی ها مثل فورزا هم هستن که اگر یکم تجربه داشته باشی متوجه میشی ماشین ها کاملا برنامه ریزی شده دارن حرکت میکنن ، و مثلا تو دور سوم بهت اجازه میدن با فلان ماشین بیای جلوشون رو بزنی ، با این که ده تا تریک و میانبر زده باشی ،اینم خوب نیست و ناامید کنندست

    AlirezaJin sakaiXERXES
  • Bahram گفت:

    دوستان به لایک ها و دیسلایک ها توجه نکنید!
    همین الان فهمیدم یک کاربر ی به نام A,sh لایک و دیسلایک فیک می ده!
    این بچه چه قدر بیکاره!
    این رو با اطمینان می گم و تهمت نمی زنم.
    اکانت سایت زومجی این کاربر رو می دونم ولی چیزی نمی گم تا خودش رو اصلاح کند. (چون رفتار دو گانه دارد!)
    ولی صرفا بدونید که ایشون لایک و دیسلایک فیک می ده.
    آقای کریمی یک فکری برای این مسئله بکنید.
    واقعا تاسف آوره.

    𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Alireza
  • ۱- گاد آو وار ۲۰۱۸ یک بازی بی‌ارزش و یک داونگرید همه جانبه نسبت به نسخه‌های قبلی این سری هست
    گاد آو وار ۲۰۱۸ نمیدونه که چه چیزی باعث شده بود نسخه‌های اصلی این سری خوب باشن. این بازی یه اثر کاملا بی‌روح و بی‌ارزشه که اصلا یه دید هنری واضح و مستحکم پشتش نیست و تمام بخش‌های اون فقط بر اساس ترندهای روز انتخاب شدن. بجز این، مشکل دیگه‌ای که گاد ۲۰۱۸ داره اینه که این بازی از همه نظر (البته بجز گرافیک فنی) از نسخه‌های قبلی بَدتره! لول دیزاین؟ گاد آو وار‌های اصلی بهترن. ساندترک؟ گاد آو وار‌های اصلی بهترن؛ داستان؟ گاد آو وار‌های اصلی بهترن؛ باس‌ها؟ گاد آو وار‌های اصلی با اختلاف بهترن؛ پازل‌ها؟ گاد آو وار‌های اصلی با اختلاف بهترن؛ و از همه مهم‌تر، گیمپلی؟ گاد آو وار‌های اصلی با اختلاف چندین کیلومتری بهترن. پرش، چیز بسیار ساده‌ای که باعث میشه در آن واحد پلتفرمینگ، پازل‌ها و مبارزات بازی بهتر و متنوع‌تر بشن، به تنهایی کافیه که گیمپلی این بازی‌هارو از گاو ۲۰۱۸ بهتر و متنوع‌تر کنه، حالا چیزهای دیگه‌ای مثل تنوع بیشتر سلاح‌ها، دشمنان، پاداش دادن به خوب بازی کردن و… بماند. یه حرف دیگه‌ای هم خیلی‌ جاها راجب به گاد ۲۰۱۸ شنیدم اینه که کریتوس در نسخه‌های قبلی یه شخصیت تک بعدی بود و گاد ۲۰۱۸ به این شخصیت عمق داد. اولاً که این حرف مزخرفه، ولی فقط بخاطر اینکه این کامنت بیش از حد طولانی نشه بیاین فرض کنیم که واقعا اینطوره. حتی اگه کریتوس در نسخه‌های قبلی یه شخصیت تک بعدی بود (که نبود)، مردم بخاطر جوری که این شخصیت بود دوستش داشتن و برای همین کریتوس یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های دنیای گیم محسوب میشه. الان این مزخرفی که توی نسخه جدید اسمش رو گذاشتن کریتوس چه چیز خاص و متفاوتی داره که در شخصیت دیگه‌ای پیدا نمیشه؟ هیچی! اگه اسم کریتوس رو در نسخه جدید میذاشتن Low budget joel بهتر بود، چونکه این شخصیت هر چی که باشه کریتوس نیست.
    این بازی واقعا هیچ حرفی برای گفتن در مقابل نسخه‌های اصلی گاد آو وار نداره؛ با این وجود در اکثر لیست‌ها از این نسخه به عنوان بهترین گاد آو وار یاد میشه. چطوری ممکنه یه بازی که از همه نظر بدتر از نسخه‌های قبلی خودش هست بهترین نسخه سری محسوب بشه؟ من واقعا نمیدونم…
    ۲- دیوید کیج یه احمقه که بیش از لیاقتش بهش بَها داده شده
    یه کارگردان داریم که در بازی‌هاش داستان رو مرکزیت قرار میده. این کارگردان انقدر به داستان بازی‌هاش اهمیت میده که حاضره یه گیمپلی جذاب رو فدای روایت داستان بازیش کنه و داستان تنها Selling point بازی‌هاش هست؛ فقط یه مشکل وجود داره، داستانِ بازی‌های این کارگردان آشغاله! داستان این بازی‌ها بچه‌گانه هستن، داستان این بازی‌ها فقط مفاهیم و مضامین سطحی و پیش پا افتاده دارن، این بازی‌ها پر از حفره‌های داستانی هستن، این داستان‌ها موضوعات سنگینی مثل نژاد پرستی، هولوکاست و معنای زنده بودن رو برمیدارن و اون‌هارو به احمقانه‌ترین شکل ممکن به تصویر میکشن و…
    دیوید کیج بازی‌های داستان محوری میسازه که داستانشون خوب نیست؛ در نتیجه هیچ‌گونه ارزشی در بازی‌های ایشون وجود نداره.

    AlirezaJin sakaiمحمد حسین کریمیXERXESsam snake 47god of war
    • sam snake 47 گفت:

      حق گفتی هزار بار. گاد ۲۰۱۸ مزخرف خالص بود. فقط یکبار بازی کردم دیگه م بازی نمیکنم. ببین چقد بد بوده که نظرات در مورد این بازی دوگانه س. یه زمانی سه گانه بود و هیچ بنی بشری وجود نداشت که بگه گاد بده از بس شاهکار بود. حتی بابا ننه ها هم که از بازی سرشون نمیشه جذبش میشدن و کیف میکردن. ایم چه مزخرفی بود ساخت این بارلوگ؟؟؟؟ چه فکری با خودش کرد؟؟؟؟
      در مورد دیوید‌کیرم موافقم . بعد از هوی رین دیگه بازی خوب نساخت. مزخرف ساخت

      Alirezaمحمد حسین کریمی
  • god of war گفت:

    حالا ک بازارش داغه منم بگم خالی شم
    ۱ هلبلید ۱ یکی از بهترین داستان های صنعت گیم‌رو داره شاید روایتش کمی ضعیف باشه ولی داستان شاهکاره
    ۲- اساسینز کرید سه یکی از بهترین های مجموعه هست
    ۳- انچارتد ۳ بازی ایی بهتر و پخته تر از نسخه ی دوم‌هست و نسخه ی دوم بهترین سری نیست
    ۴- ب دلیل نکشیدن اعصاب هیچ وقت ی بازی سولز رو تموم نکردم و همیشه از خریدش پشیمون بودم
    ۵- هیلو ۴ بازی بسیار بهتر و کامل تری نسبت ب هیلو ۳ هست و هیلو ۳ ب اون بزرگی ک می‌گن نیست
    ۶- هیلو اینفینت ی بازی خوب نیست بازی بدی هم نیست و ب شدت متوسط هست
    ۷- گرز ۵ فاجعه بوده (نسبت ب پیشینه این‌سری )
    ۸- کال اف دیوتی گوست یکی از بازی های خوب شوتر هست و اصلا بازی بدی و حتی متوسطی نیست
    ۹- بازی ومپایر ارزش ۱۰ دقیقه وقت شما رو هم نداره
    ۱۰- یوبی سافت بر عکس چیزی ک همه می گن اصلا شرکتی نیست ک ب خاطر ضعیف بودن بهش خورده بگیریم یعنی باگ رو ک همخ بازی ها دارن ولی تکرار رو قبول دارم
    ۱۱- سری فیفا فوقالاده هست و من با این ک گیم پلی اش عوض نمی شع مشکلی ندارم چون این گیم پلی سال ها جا افتاده و مخاطبین هم اینو دوست دارن چرا عوض بشه؟
    ۱۲- سیاست سونی در قبال انحصار گرایی اشتباه هست و هر چ قدر هم بازیت خوب باشه باید برای عموم در دسترس باشه
    ۱۳- ویچر سه بازی ایی شاهکار هست ولی بعضی وقتا اینقدر از طولانی بودنش خسته می شید
    ۱۴ – سایبر پانک یکی از بهترین نقش افرینی های نسل ۸ حساب می شع ب هیچ عنوان بازی متوسطی نیست بلکه ی شاهکار هست
    ۱۵ – فار کری کهن بازی خیلی خوبی بود
    ۱۶- جی تی ای در دنیای گیم‌ بیش از اندازه اش بزرگ شده . بازی فوقالاده ایی هست ولی برای ۲۰۱۳ از اون موقع تا حالا ده ها بازی با کیفیت اومدن ولی همه هی می‌گن جی تی ای
    اگه می شد این لیست رو تا ۶۰ هم می رسوندم‌چرا ک این روز ها نظرات ما داره بهمون تحمیل می شع اونم توسط ی سری منتقد و یا نویسنده ی ایرانی و یا خارجی ک بهمون می گن چی خوبه و چی بده
    چی رو دوست داشته باشیم‌و از چی بدمون بیاد

    ABDVD77Alirezaking nima shamsمحمد حسین کریمیgod of warBahram
    • Bahram گفت:

      اینم اضافه کن که سه گانه هیلو یک سر و گردن از سه گانه گاد بالاتره ولی تو ایران عموم گیمر ها به علت آشنایی نداشتن با سری هیلو و از اون طرف محبوبیت پلی استیشن و گاد و کریتوس در ایران، از همه مهم تر محبوبیت PS2 و از اون طرف ناشناخته بودن ایکس باکس اوریجینال و خیلی مسائل دیگر فکر می کنند، گاد های قدیم بهتر از هیلو های قدیم هستند! (که اشتباه فکر می کنند)
      با ده ها دلیل می تونم اثبات کنم که چرا برتری با هیلو است.

      .AVATAR...Eternal...Alirezasam snake 47Jin sakaiking nima shams
      • god of war گفت:

        در این ک این سه گانه بسیار با ارزش هست شکی ندارم
        بله من ک اون‌موقع ایکس باکس نداشتم ولی خیلی ها می گن قبل از هیلو ۱ شوتر روی کنسول شوخی بود و این بازی ثابت کرد شوتر روی کنسول هم می شع
        ولی نمی فهمم چرا باید ی بازی اکشن هک اند اسلش با داستان اساطیری رو با بازی اول شخص علمی تخیلی مقایسه کرد
        بگزریم
        ب نظرم بهترین مقایسه سری کیلزون هست سری ایی ک واقعا توانایی رقابت با هیلو رو داشت
        عنوان محبوب من کیلزون ۲ رو هیچ وقت فراموش نمی کنم
        هیف ک گوریلا گیم ب عنوان نقش افرینی هرایزون ک بسیار هم با کیفیته مشغوله وگرنه رقابت داغی در ضمینه ی شوتر علمی تخیلی شاهد بودیم

        ABDVDgod of war
  • AVATAR گفت:

    حاجی تجربه هر کس نسبت به حالی که داره متفاوته!
    وقتی حالت گرفتست میری سمت tlou1 همین میشه دیگه! از بازی بدت میاد.اگه فکرت مشغول باشه بهترین فیلم هم برات بذارن هیچی ازش نمیفهمی و ممکنه برای همیشه از اون فیلم بدت بیاد
    رابطه پدر و دختری تویه tlou1 عالی بود
    با نسخه ۲ موافقم اورریتد بود

  • meysamb گفت:

    این مسخرترین و بیخودترین مطلبی بود که خواندم شماها موقع انشار بازی هزارتا نقد خوب میکنید حتی ۱۰ هم میدید به بازی حتی بدونه یه نقد منفی الان میآید همون بازی رو میکوبونید،،،این باعث میشه رو حرفتون نشه اعتماد کرد وسلام

    Mincraft...Eternal...god of warAVATAR
  • PENTIX گفت:

    “The Last of Us 1 و ۲ از اُورریتدترین بازی‌‌های تاریخ صنعت گیم هستند”
    موافقم
    “Dark Souls 3 در برخی المان‌ها عقب‌گردی تمام و کمال برای فرام سافتور، میازاکی و سری سولز است”
    از دارک سولز ۳ لذت بردم و از طرفی هم دارک سولز های دو و یک رو کامل تجربه نکردم. برای من بهترین تجربه ی سبک سولزبورن بلادبورن بوده
    “Horizon: Zero Dawn و Horizon: Forbidden West از خواب‌آورترین و کسل کننده‌ترین بازی‌های تاریخ هستند”
    کاملا موافقم. هرچقدر طراحی هنری و گرافیک زیبایی داشته و واقعا از دیدن مناطق بازی لذت بردم، گیم پلی اصلا واسم جذابیت نداشت.
    “The Witcher 2 را همیشه به The Witcher 3 ترجیح داده‌ام و خواهم داد”
    ویچر ۳ رو تجربه کردم و بازی فوق العاده ای بود ولی هنوز ویچر ۲ رو تجربه نکردم.

    77AlirezaBahramمحمد حسین کریمیAVATAR
  • oiler گفت:

    بعد از ps2 دیگه کنسول نخریدم تا گاد اف وار ۲۰۱۸عرضه شد و نمرات و تعریف های زیاد بازی باعث شد نتونم تحمل کنم و ps4 خریدم فقط برای گاو اف وار ۲۰۱۸ و در اخر از بازی لذت بردم اما انتظار خیلی بیشتری داشتم و اون چیزی که فکر میکردم نبود
    و حالا که دوباره اون روزارو یاداوری میکنم از خودم میپرسم واقعا اون بازی شایسه اون نمرات و اون تعریفهای عجیب و غریب رو بود؟ جوابم خیر هست

    Alireza
  • mm_44 گفت:

    بهترین زوج فاینال فانتزی اسکوال و رینوا در نسخه ی ۸ هستن نه تیدوس و یونا
    از متال گیر سالید پیس واکر به قدری متنفرم که وقتی اسمش میاد میخوام فرار کنم از فاینال فانتزی کرایسیس کورم همینطور فکر کنم کلا بازی های psp بهم نمیچسبه
    رایز اف د تومب رایدر بازی خسته کننده ای بود نسخه ۲۰۱۳ به مراتب بهتره
    با gta 3 حال نکردم ولی خب زمان خودش بازی بزرگ و انقلابی بود ولی بیشترین چیزی که اذیتم کرد در دسترس نبودن نقشه بود که بعضی وقت ها خیلی میرفت رو مخ
    لست ۲ به هیچ وجه در حد نسخه ی اول نیست و نبوده و نخواهد بود و لیاقت اون همه جوایز رو نداره ( البته بازیه خوبیه اشتباه برداشت نکنید من خودم باهاش حال کردم ولی نسخه ی اول خیلی خاص بود

    Alireza
  • Alireza گفت:

    بیشتر از همه و خب مثل همیشه با حرفای آقای رنجبر موافق بودم…
    ولی غیر منطقی بود نظارت آقای کریمی..درک نمی کنم…واقعا هیچ کدومشون رو..

  • A Slash گفت:

    خب مطمئن شدم آقای کریمی اصلا و ابدا گاد آف وار ۳ پلی نداده وگرنه هرکی باشه میدونه گاد ۳ حداقل از قدیمیای دی ام سی کامبت بهتری داره :))))

    Bahram
    • Wrong هم dmc اخیر پلت شده هم gow 3. تازه به غیر ۴ ۵ باری که gow 3 رو بازی کردم روی پلی استیشن ۴ و ۵ زمان رلیز هم چندین بار روی ps3تجربه کردم.
      https://www.uplooder.net/img/image/60/845dd2d48cddcb6be416cdccea699915/6456.PNG
      منظورت از هر کی خودتی؟ چون یه مخاطب هک اند اسلش واقعی هیچوقت gow رو به dmc ترجیح نمیده. شاید یه گیمر عام gow رو به عنوان یک بازی بهتر ترجیح بده. زیادی طناز نباشید. lmao.

      77Bahram
      • Bahram گفت:

        می خواستم از شما بپرسم که شما به عنوان مخاطب غیر عام کدوم شوتر اول شخص رو به بقیه شوتر اول شخص ها ترجیح می دهید؟

      • A Slash گفت:

        ۱_خط اول کنایه بود از اینکه نکته تابلو ای هستش

        ۲_نه بحث من سر اون جمله که گفتید ضعیف ترینای دی ام سی هم کمبو بهتر از گاد دارن بود :))) الان واقعن نسخه اول و دوم کمبو توشون بهتره از گاد ۳؟

        ۳_منم هیچوقت اینکه دی ام سی تو کمبو باز تره رو نقض نکردم اصن بحث رقابت و چمیدونم تعصب نیستش که همچین کاری کنم :)))

        ۴_بعدشم این اعتقاد که همه هک ان اسلشای خوب باید مثل دی ام سی باشن باید ریخته بشه دور.گاد و دی ام سی دو گیم کاملا متفاوتن یکی استایلیش تر و سرعتی تر یکی دیگه بروتال تر و ستیسفایینگ تر به هیچ عنوان هم نمیتونید بگید کامبت گاد کاملا از دی ام سی ضعیف تره 🙂

        • ۱- اصلا نکته کاملی نیست بیش از ده ساله که داخل کامیونیتی هک اند اسلش بازها فعالم، اکثریت نینجا گایدن و dmc رو هک اند اسلش بهتری میدونن.
          2- همچنان میگم ضعیف‌ترین دی ام سی که اتفاقا متای داغونی داره از بهترین نسخه gow هک اند اسلش بهتری هست.
          3- نمیتونید بگید؟ ولی من گفتم. شما فقط حق داری بپذیری یا نه. من نظر خودم رو گفتم.

          • A Slash گفت:

            ۱_تو همون کامیونیتی هک ان اسلش دی ام سی ۲ رو زباله مینامن :)) بعدشم اغراقتون زیاده روی بود گاد حداقل از دو نسخه اول کمبو های بهتری داره

            ۲_خب شما اینو باز کن،گاد ۳ هک ان اسلش ضعیفیه از نظرت؟۷ تا اسلحه و کلی مجیک دیگه برا کمبو زدن نمیدونم چی لازمه :‌))))

            ۳_انقدر هم دنبال این که یک جواب قاطع بدید رد بشید نباشید،من تو کامنتم قشنگ گفتم که اینا گیمای متفاوتین شما هم یه تیکشو کات کردید و بهش جواب دادین.

            • ۱- گفتم زباله ترین dmc از دیدگاه پایه‌های هک اند اسلش از بهترین gow عملکرد بهتری داره.
              2- نگفتم گاد ۳ هک اند اسلش ضعیفیه ولی در مقابل dmc حرفی برای گفتن نداره.
              3- جواب قاطع ندادم، نظرمو گفتم، شما فقط حق داری بپذیری یا نه نمیتونی دستور بدی که کسی نظرشو بده یا نه.

              • A Slash گفت:

                ۱_بازم میگم این خیلی قابل بحثه ولی دی ام سی ۲ تا جایی که میدونم حتی سلاح های درست حسابی هم نداره چحوری بهتر از گاده؟
                ۲_شما هر نظری بخوای میتونی بدی هیچکی هم جلوتون رو نمیگیره اتفاق در حال حاضر من در به در دنبال unpopular opinion تو کامیونیتی ایران میگردم تا یه بحثی ببینم یا بکنم،منظورم از اون قسمت کامنتم هم این بود که کاملا با اینکه کسی همچین حرفی بزنه مخالفم.

  • A Slash گفت:

    ماهم یه چند تا بگیم :)))
    ۱_کامبت ۹۰ درصد آرپیجی های کلاسیک زبالست بجای اینکه تمرکز رو بذارن رو پولیش و تاکتیکال بودن تمرکزو میذارن رو چند تا عدد تو منو که تاثیر کاملا مینیمالی دارن :))) غیر سولزبورن و چند تا بازی دیگه هیچکدوم بالانس خوبی از این نظر نداشتن

    ۲_اسکایریم در خفن ترین حالت ۷.۵ یا ۸ لیاقتشه

    ۳_gta v تو اکثر نکات از iv خیلی بهتره ولی چون موج جدید راه افتاده طرف دستش به بازی نخورده میگه زباله بود رد دد بیشتر دوست داشتم :)))))

    ۴_پلات مکس پین ۱ بهتر از ۲ بود

    ۵_ویچر ۳ کامبتش افتضاحه و به معنای واقعی کلمه button masher

    ۶_در ۹۵ درصد مواقع هک ان اسلش ها حداقل تا اواسط بازی حوصله سربر ‌‌و button masher ان بدون قابلیت کمبو زدن خاصی باید یه آپشن بذارن همون اول نیوگیم پلاس بتونی بری

    ۷_ریبوت گاد اصلا بهترین سری نیست و بعد از ۳ و ۲ تو جایگاه سوم قرار میگیره هرچند رگناروک و دنباله هاش احتمالا بتونن بهترین باشن

    ۸_این موج جدید که هر اوپن ورلد خوبی باید تمرکزش رو اکسپلورین باشه رو درک نمیکنم،خیلی از بازیا از فضای اوپن ورلد برای دادن کانتنت بیشتر استفاده میکنن الان من نمیتونم بگم اوپن ورلد آرخام نایت یا گوست بده چون مثل زلدا اکسپلوریشن نداره

    ۹_ هیچکدوم از عناوین مخفی کاری از نظر لول دیزاین حتی نزدیک سه گانه World of Assassinations هیتمن نمیشن.

    ۱۰_کوجیما پروداکشنز اورریتد ترین استودیو نسل ۸

    بیشتر هم بود ولی اینا به ذهنم رسید الان

    Bahram
  • گپفا از اون قسمت های جالب گیمفا ست که هر سایتی نداره، شخصا با نظرات آقای زرمهر موافقم، شخصا با نظر آقای کریمی در رابطه با سری horizon و devil may cry موافقم

  • Ķįņosą گفت:

    خب یه چیزی تو دلم مونده بود خواستم بگم . به نظر من نسخه جدید هورایزن باعث شد بگم مزخرف ترین بازی دنباله دار سونی همینه و امیدوارم دیگه ادامه نداشته باشه . از گرافیک بازی که بدون تغییر از نسخه قبل بود تا داستان کلیشه ای . واقعا از سونی بعید بود همچین دنباله افتضاحی

  • Johnny curry گفت:

    وقتی یکی میگه لست بهترین نیست جواب من منطقیه،لست بهترین چون داستانش فرا یک بازی بود ولی خیلی از حرف ها حق بود برای مثال هورایزن خیلی خسته کننده بود در حدی که نصفه حذف کردم و روایت جی تی ای و ارزش داشتن مارول اونجرز برای یک بار بازی کردن حداقل

گپفا ۸# | دیدگاه‌های جنجالی در گیمینگ - گیمفا