چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا
چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا
چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا
چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟

سعید آقابابایی
۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا
وقتی که بخواهیم ردیف اول ویترین پرزرق و برق بازی‌های ویدیویی را بچینیم، یکی از قوی‌ترین نام‌ها و کاندیداها برای قرار گرفتن در اولین جایگاه، شاهکاری است به نام The Witcher 3: Wild Hunt.
چه خبری از این بهتر که می‌دانیم نسخه‌ی نسل نهمی این بازی هم در راه است و دوباره می‌توانیم بعد از ۶-۷ سال، غرق در دنیای بی‌نظیر این شاهکار شده و با هیولاکشی و کارت‌بازی و … ، ساعت‌ها و ساعت‌ها سرگرم شویم.
مقاله‌ی امروز ما که دومین قسمت از سری مقالات جدید “چرا … یک شاهکار است؟”، به بررسی دلیل این که چرا The Witcher 3: Wild Hunt این‌قدر تحسین می‌شود، می‌پردازد و در واقع قصد داریم به شما بگوییم چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟

چرا the witcher 3 یک شاهکار بی‌نظیر است

این بازی لعنتی به طور عجیب و غریبی کامل بود!

 

  • چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟

مانند مقاله‌ی قسمت قبلی این سری که بررسی دلایل شاهکار بودن بایوشاک پرداختم، در مورد ویچر ۳ هم باید بگویم وقتی به اولین دلیلی که باعث شاهکار بودن این بازی شده است فکر می‌کنم، داستان، روایت، شخصیت‌پردازی و نقش تصمیمات در رقم زدن سرنوشت داستان، اولین مواردی هستند که به ذهنم می‌آیند و عقیده دارم اگر سایر بخش‌های این بازی فوق‌العاده هستند، اصلی‌ترین دلیلش این است که روی پایه‌ای بسیار محکم از داستان و شخصیت‌هایی که گیمر عمیقا با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، سوار شده‌اند.
بدون شک یکی از مهم‌ترین ستون‌های موفقیت ویچر ۳، شخصیت‌های فوق‌العاده و داستان عمیق و چندلایه‌ی آن است که فاکتور تصمیم و انتخاب را به بهترین شکل وارد شخصیت‌پردازی کرده و شخصیت‌هایی پیچیده را شکل داده است. به طور قطع همه‌ی ما در زندگی خود بارها و بارها سوالاتی را در مورد خوب بودن و بد بودن از خود می‎پرسیم و کاش همیشه انتخاب به سادگی گزینش از بین خوب یا بد مطلق بود، اما در واقعیت این‎طور نیست. جهانی خاکستری با انسان‌هایی خاکستری ما را احاطه کرده و هر بار انتخاب را برای ما سخت‎تر می‎کنند.
خوبی و بدی مطلق کم‎‎کم به یک مفهوم کلی تبدیل شده‎اند و تنها در ایدئولوژی‎ها آن‎ها را خواهیم یافت. بعضی وقت‎‎ها در زندگی، واقعا نمی‎دانیم کدام خوب و کدام بد است، اما ناچار به انتخاب هستیم و نه فقط یک‎بار، بلکه باید تا زمانی که زنده هستیم همواره انتخاب کنیم و در ازای به دست‎آوردن یک سری چیزها، چیزهای دیگری را از دست بدهیم. در حقیقت تصمیم، انتخاب، عاقبت، پاداش و مجازات، مفاهیمی هستند که انسان از لحظه‎‎ای که خوب را از بد تشخیص می‎دهد، ارزش را از ضد ارزش و هنجار را از ناهنجار می‎شناسد، با آن‎ها درگیر خواهد بود و تا زمانی که چشم از جهان فرو ببندیم نیز با ما همراه هستند.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

چگونه می‌شود عنوانی در حدی از کیفیت ساخت که هیچ منعی حتی برای دادن لقب برترین بازی تاریخ بازی‌های ویدئویی به آن وجود نداشته باشد؟

تمام سرنوشت ما، شخصیت ما و تصویری که از خود بر جای می‎گذاریم، همه و همه از صافی انتخاب‎ها و تصمیمات ما رد شده‎اند و آن‌چه که هستیم، نتیجه‎ی همین تصمیمات است. پاداش می‌گیریم یا مجازات خواهیم شد؟ آیا تصمیمی که گرفتم درست بود؟ همه‌ی این‌ها هستند که شخصیت ما را شکل می‌دهند و در ویچر ۳ نیز همین تصمیمات ما هستند که ابعاد و لایه‌های مختلف شخصیت‌های گوناگون و بی‌نظیر این سری را به روی ما گشوده‌ و سبب شده‌اند تا هر بار بیشتر با شخصیت‌پردازی عمیق و چندلایه‌ی آن‌ها روبه‌رو شویم.
تصور کنید که یک بازی بتواند همان استرسی را که شاید در برخی تصمیم‎گیری‎های خود در زندگی واقعی داریم به ما منتقل کند. قطعا کار بسیار سختی است و بسیار کم‎تعداد هستند عناوینی که بتوانند این حس را به ما منتقل کرده و باعث شوند کنترلر را زمین بگذاریم و مدتی طولانی به تصمیمی که می‌خواهیم بگیریم فکر کنیم.
عناوینی که بتوانند چنین حسی در ما ایجاد کنند معمولا شاهکار هستند و البته غالبا شاهکاری در سبک نقش‌آفرینی؛ چون انتخاب و رویارویی با عواقب آن، یکی از خاصیت‎های بازی‎های نقش‎‎آفرینی و یکی از عوامل اصلی‌ای هستند که بسیاری از گیمرها این سبک را با هیچ سبک دیگری قابل مقایسه نمی‌دانند. حس زندگی در این ژانر جریان دارد و باید پای لرز خربزه‌ای که خورده‎ایم بنشینیم.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

وقتی به اولین دلیلی که باعث شاهکار بودن این بازی شده است فکر می‌کنم، داستان، روایت، شخصیت‌پردازی و نقش تصمیمات در رقم زدن سرنوشت داستان، اولین مواردی هستند که به ذهنم می‌آیند.

 

  • آزادی

درست است که انتخاب، مخصوصا در دنیای امروزی که پر است از المان‌های گول‎زننده و فریب‎دهنده کار بسیار سختی است، اما این موضوع نیز واضح است که انتخاب با خود کلمه‎ای را به همراه می‌آورد که شاید مهم‌ترین نیاز انسان در جوامع امروزی ‎است؛ یعنی آزادی. وقتی حق انتخاب داریم یعنی آزاد هستیم که آ‎ن‎چه را که با ارزش‌های ما بیشتر هم‎خوانی دارد گزینش کنیم و هر چه‌قدر هم انتخاب سخت باشد، حس آزادی لذت‎بخش است.
آزادی در انتخاب مسیر، آزادی در بیان و یا هر نوع دیگری از آزادی. حالا اگر این مبحث را بخواهیم به دنیای محبوبمان یعنی گیم مرتبط کنیم، باید گفت حس لذت‎بخش آزادی که نهفته در ژرفای انتخاب‎های ماست، عناوین نقش‎آفرینی و یا هر سبک دیگری که در آن انتخاب و جزا وجود دارد را بسیار برای ما گیمرها شیرین و دوست‎داشتنی می‎کند.
وقتی مشاهده می‎کنیم که خارج از یک روند تماما اسکریپت‌شده حق داریم انتخاب کنیم و ادامه‎ی بازی بر اساس تصمیم ما پیش خواهد رفت، نوعی احساس لذت و غرور و البته آزادی به ما دست می‎دهد؛ انگار که سازنده‎ی بازی آن عنوان را تنها برای ما ساخته و آن‎قدر برای ما احترام قائل بوده که کار خود را بسیار سخت‎تر کرده است، ولی چندین لایه و مسیر مختلف طراحی کرده تا ما از آن بیشتر لذت ببریم.
این دقیقا ویچر ۳ است. The Witcher 3: Wild Hunt عنوانی است پر از تصمیمات تاثیرگذار که در واقع برپایه‌ی انتخاب‌های شما و عواقب آن‌ها بنا شده است. تصمیماتی اغلب خاکستری که شما را به فکر کردن مجبور می‌کنند و در نهایت، منجر به شکل‌گیری چندین پایان مختلف در بازی خواهند شد و باید با نتیجه‌ی تصمیماتی که در بخش‌های مختلف گرفته‌‌اید، روبه‌ر‌و شوید.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

هر نسخه‌ی ویچر، روی تمام خوبی‌های بازی قبلی سوار شده و بدی‌ها را حذف کرده است. به این ترتیب وقتی به نسخه‌ی سوم رسیدیم، شاهد اوج کیفیت ممکن و پختگی یک بازی ویچر بودیم.

 

  • محتوا؟ بیشترین و بهترین

از دیگر مواردی که از نظر من نقش خیلی پررنگی در پاسخ به سوال این مقاله دارند، کمیت و کیفیت محتوای The Witcher 3: Wild Hunt است. واقعا این بازی از لحاظ مقدار و تنوع محتوای دارای بالاترین کیفیت، ستودنی است و می‌تواند کاری کند تا شما مدت‌ها و مدت‌ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان، در دنیای بی‌نظیر و بسیار وسیع بازی گشت و گذار کنید، هیولا بکشید، کارت‌بازی کنید، کارآگاه شوید و ده‌ها فعالیت دیگر انجام دهید.
The Witcher 3: Wild Hunt این فرنچایز زیبا و پرطرفدار را به سطحی جدید و باورنکردنی از کیفیت محتوا رساند. صدها ساعت محتوا همراه با داستان‎هایی فوق‌‏العاده و سرزمین‎هایی زیبا برای گشت و گذار و اکتشاف، مخلوطی را شکل دادند که کمتر کسی می‎توانست در برابر آن مقاومت کند؛ حتی کسانی که تجربه‌ی بازی‏‌های نقش‌آفرینی را نداشتند. جالب است که ماموریت‌های فرعی این بازی، از نظر کیفیت داستانی و تنوع، برتر از ماموریت‌های اصلی اکثر بازی‌های عالی نقش‌آفرینی هستند.
اما با این وجود باز هم سازنده‌ی خوش‎نام بازی یعنی CD Projekt قانع نشد و این مقدار محتوا هم جلوی آن‎ها را برای این که باز هم برای ما تجربه‌ی جدیدی را در این دنیای زیبا خلق کنند، نگرفت و ۱۶ بسته‌ی دانلودی رایگان و دو DLC بی‎نظیر و فوق‎العاده به نام‌های Hearts of stone و Blood and Wine را نیز در اختیار ما قرار دادند. بازی Witcher 3 عنوانی بود که سازندگانش به قدری احترام برای مخاطبینشان قائل بودند که پک معمولی بازیشان مانند پک ویژه‌ی دیگر بازی‌ها بود.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

Witcher ۳: Wild Hunt عنوانی است پر از تصمیمات تاثیرگذار که بر پایه‌ی انتخاب‌های شما و عواقبشان بنا شده است. تصمیماتی اغلب خاکستری که شما را به فکر کردن مجبور می‌کنند.

 

Witcher 3 عنوانی بود که همان‌طور که اشاره کردم، سازندگانش شانزده بسته‌ی الحاقی که سایر سازندگان و ناشران بابت آن‌ها کلی پول می‌گیرند را رایگان به کاربرانشان هدیه دادند. ویچر ۳ بازی‌ای بود که وقتی سازندگانش تصمیم گرفتند DLC خریدنی منتشر کنند، Hearts of Stone و Blood and Wine را با ساعت‌ها بازی جدید شامل نقشه‌ی جدید و ماموریت و لباس و … به بازی اضافه کرده و با قیمت‌های ده و بیست دلاری در اختیار ما گذاشتند، در حالی که دیگر سازندگان، پول یکی دو تا لباس جدید را این مقدار تعیین می‌کنند!
این‌جاهاست که قدر Witcher 3 و نوابغ CD Projekt Red را بیش از پیش می‌دانیم و باید واقعا آن‌ها را تحسین کنیم. در دوره‌‌ای که بازی‌های چندساعته هم کشش لازم برای به انتها رساندن را در ما ایجاد نمی‌کنند و محتوای باکیفیتی ندارند، عناوینی مثل Witcher 3 مانند گوهری درخشان و کمیاب هستند و گاها با بیش از دویست ساعت گیم‌پلی و محتوای ناب، ما را وادار به دوباره یا سه‌باره تمام کردن بازی می‌کنند.
CD Projekt آن‎قدر ارزش برای ما قائل بود که به خود اجازه نداد تا شصت دلار پول ما را در ازای شش ساعت تجربه‎ی تماما اسکریپت شده گرفته و سپس نیز با ارائه‎ی هر لباس یا کوچک‌ترین آیتمی، مدام از ما پول اضافه بگیرد، بلکه بالغ بر صد ساعت لذت ناب، آن ‎هم با ارزش تکرار بالا و پر از انتخاب‎های جذاب را به ما هدیه داد. این قدرت نقش‎آفرینی و قدرت انتخاب است. در واقع سازنده در ازای یک مبلغ مشابه با عناوین دیگر سبک‎ها، راه سخت را برگزید تا ما را از لذت نقش‎آفرینی و انتخاب و جزا سیراب نماید.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

ویچر ۳ از لحاظ مقدار و تنوع محتوای دارای بالاترین کیفیت، ستودنی است.

 

  • روی دوش بازی قبلی

یکی از دیگر نکاتی که باعث شاهکار بودن بازی ویچر ۳ شده است، این است که هر نسخه از این سری، روی تمام خوبی‌های بازی قبلی سوار شده و تمام بدی‌ها را حذف کرده است. به این ترتیب وقتی به نسخه‌ی سوم رسیدیم، شاهد اوج کیفیت ممکن و پختگی یک بازی از سری ویچر بودیم.

هر بازی The Witcher یک عنوان نقش‌آفرینی کامل در زمان انتشارش بوده، اما با هر نسخه‌ی جدید، این سری دنیایی از پیشرفت را به خود دیده و نه تنها تمام خوبی‌های بازی قبلی را حفظ کرده، بلکه چندین درجه ارتقا هم داده است. در واقع باید این‌طور بگویم که ضعیف‌ترین نسخه‌ی این سری، بازی اول است و برترین نسخه هم DLC آخر بازی سوم، یعنی Blood and Wine.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

با هر نسخه‌ی جدید، این سری دنیایی از پیشرفت را به خود دیده و نه تنها تمام خوبی‌های بازی قبلی را حفظ کرده، بلکه چندین درجه ارتقا هم داده است.

 

  • هرطور که دوست داری!

نمی‌شود از دلایل شاهکار بودن ویچر ۳ صحبت کرد و چیزی از گیم‌پلی آن نگفت. به شخصه اعتقاد دارم بعد از داستان و شخصیت‌ها، کیفیت شگفت‌انگیز گیم‌پلی این بازی است که آن را از هر عنوان هم‌سبکی متمایز کرده و حتی استانداردهای عناوین جهان‌آزاد نقش‌آفرینی را ارتقا می‌دهد، به طوری که چند سال بعد، عنوان شاهکاری مثل اسسینز کرید والهالا با الهام گرفتن از آن ساخته می‌شود.

گیم‌پلی ویچر ۳ پر از سیستم‌های مختلف و متنوع مبارزه و … است و در عین سادگی و در دسترس بودن، پیچیدگی‌های بسیاری نیز دارد که بسیاری از آن‌ها را خود بازی به شما آموزش می‌دهد، ولی یادگیری بسیاری را نیز برعهده‌ی خود شما می‌گذارد تا با آزمون و خطا آن‌ها را فرا بگیرید. استفاده از سیستم‌ها و تاکتیک‌های مختلف مبارزات و … ، به خصوص در درجات بالای سختی، بسیار حیاتی هستند.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

وقتی سازندگان ویچر ۳ تصمیم گرفتند DLC خریدنی منتشر کنند، Hearts of Stone و Blood and Wine را با قیمت‌های ده و بیست دلاری به بازی اضافه کردند که دیگر سازندگان، پول یکی دو تا لباس جدید را این مقدار تعیین می‌کنند!

 

ویچر ۳ عنوانی است که به واقع از نظر گیم‌پلی هیچ‌ نقصی ندارد و معنای یک «ابرشاهکار» است. عنوانی که حتی یک لحظه هم نمی‌توانید از آن چشم بردارید و نه تنها تا چندین وقت بعد از بازی کردن در یادتان می‌ماند و به آن فکر می‌کنید، بلکه تا آخر زندگی‌تان نیز این شاهکار جادویی را از یاد نخواهید برد و شاید هر از گاهی به سراغش بروید و دوباره آن را تجربه کنید.

مخصوصا با دو بسته‌ی الحاقی بی‌نظیری که برای بازی با نام‌های Hearts of Stone و Blood and Wine منتشر گردید که هر کدام شاید از بازی اصلی هم زیباتر بودند و به اندازه‌ی یک بازی کامل، گیم‌پلی و ماموریت و موارد جدید در خود داشتند.

همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام، بهتر است برای آگاهی هر چه بیشتر از زحمتی که سازندگان برای گیم‌پلی این عنوان کشیده‌‌اند، بازی را با درجات سختی بالاتر از Normal انجام دهید تا طعم واقعی مبارزه با تاکتیک و استراتژی‌های مختلف را بچشید و دریابید که مبارزات در این عنوان، بسیار فراتر از یک بازی Hack and Slash ساده هستند.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

دلیل شاهکار بودن ویچر ۳، بسیار کامل بودن از هر نظر ممکن است. در واقع دست روی هر بخشی از این بازی که بگذاریم، شاهد کامل‌ترین و باکیفیت‌ترین اثر ممکن هستیم، حتی در ریزترین جزئیات.

 

  • حداکثر زیبایی ممکن

از دیگر دلایل واضح شاهکار بودن بازی The Witcher 3: Wild Hunt، کیفیت خلق دنیای آن است که چه از نظر طراحی و چه توجه به جزئیات، فراتر از شگفت‌انگیز است. دنیای این بازی واقعا زنده است و شما را در خود غرق می‌کند.

به معنای واقعی کلمه باید گفت ویچر ۳ از لحاظ طراحی هنری و گرافیک، در سطح بسیار بالایی قرار دارد و وقتی با گرالت در محیط بازی قدم می‌زنید، تنها به لباس وی و جزئیاتی که در طراحی آن به کار رفته است دقت کنید تا متوجه کیفیت بصری بازی شوید. طراحی‌های تک‌تک جزئیات موجود در بازی در اوج زیبایی و کیفیت قرار دارند، آن هم در چنین عنوانی با دنیایی بسیار بزرگ و وسیع که این طراحی‌ها را بیشتر از قبل ارزشمند می‌سازد.

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا

CD Project Red با خلق The Witcher 3: Wild Hunt، استانداردهای یک ژانر و حتی بهتر است بگویم استانداردهای ساخت یک بازی شاهکار را ارتقا داد.

 

  • نتیجه‌گیری

در نتیجه‌ی تمام این مواردی که در مقاله در موردشان صحبت کردم، نهایتا اگر بخواهم یک پاسخ خلاصه‌تر به این سوال که “چرا The Witcher 3 یک شاهکار بی‌نظیر است؟” بدهم، باید بگویم دلیلش “بسیار کامل بودن از هر نظر ممکن” است. در واقع دست روی هر بخشی از این بازی که بگذاریم، شاهد کامل‌ترین و باکیفیت‌ترین اثر ممکن هستیم، حتی در ریزترین جزئیات.

The Witcher 3: Wild Hunt عنوانی است که با قدرت و کیفیت شگفت‌انگیزش توانست تبدیل به بهترین بازی تمام زندگی من شود؛ با این که به شخصه تعصب و عشق فراوان روی عناوین استاد میازاکی دارم، The Witcher 3 به زور جای خود را به عنوان برترین بازی تاریخ در قلبم باز کرد و تعصبم را کنار زد و خود را نفر اول کرد! این بازی لعنتی به طور عجیب و غریبی کامل بود!

نسل هشتم تمام شد و رفت و حدود هفت سال از عرضه‌ی این بازی گذشت، ولی هنوز هم مثل The Witcher 3 عنوانی نیامده است. نسخهٔ نسل نهمی این بازی هم معرفی شده و مطمئن باشید که در این نسل هم جزو برترین بازی‌ها باقی خواهد ماند.

حالا که صحبت از این بازی است، بد نیست نکته‌ای هم در مورد امتیازات آن بیان کنم. همان‌طور که قبلا هم خدمت شما عرض کرده‌ام، امتیاز متای ۹۳/۱۰۰ انصافا برای The Witcher 3 کم است و باور کنید حداقل حق این بازی، امتیازی در حد شاهکارهایی مثل جی‌تی‌‌ای ۵ و رد دد ۲ است، یعنی ۹۷. واقعا کاش یکی به این منتقدها بگوید خب واقعا چه موردی در ویچر ۳ نسبت به این عناوین ضعیف‌تر است؟ راستش در خیلی از موارد بهتر هم هست.

تازه راستش را بخواهید، از نظر من برای همین امتیاز ۹۷ هم باید ایراد الکی بگیریم و از بازی نمره کم کنیم، چون اگر The Witcher 3 حقش ۱۰ نباشد، نمی‌دانم دیگر چه بازی‌ای باید ۱۰ باشد.

مگر یک بازی باید دیگر چه کاری انجام دهد؟ می‌گویند امتیازی که در متا کم شده به خاطر مقداری باگ‌ در زمان عرضه بوده، ولی خب مگر عنوانی با این دنیای عظیم داریم که زمان عرضه‌‌اش کاملا بدون مشکل فنی باشد؟ همه‌ی بازی‌های بزرگ در زمان عرضه مشکلاتی دارند و با آپدیت رفع می‌شوند. تازه نکته‌ی مهم‌تر این است که “برخوردها با بازی‌های مختلف یکسان نیست”، زیرا اگر این باگ‌ها برای برخی بازی‌ها باشند، بخشیده شده و نمره کم نمی‌شود، ولی اگر برای The Witcher 3 باشند، حتما نمره کم می‌شود.

چرا the witcher 3 یک شاهکار بی‌نظیر است

حدود ۷ سال گذشت … نسخه‌ی نسل نهمی The Witcher 3: Wild Hunt هم در راه است و دوباره می‌توانیم بعد از ۶-۷ سال، غرق در دنیای بی‌نظیر این شاهکار شویم.

 

چگونه می‌شود عنوانی در حدی از کیفیت ساخت که هیچ منعی حتی برای دادن لقب برترین بازی تاریخ بازی‌های ویدئویی به آن وجود نداشته باشد؟ چه‌طور می‌شود عنوانی را ساخت که یک گیمر، تمام علایق و تعصبات قبلی‌اش را کنار بزند و آن را به عنوان بهترین بازی زندگی خود انتخاب کند؟ چگونه می‌توان عنوانی را ساخت که شخصی که تا به حال یک بازی هم در آن سبک انجام نداده است، نه تنها یک بار، بلکه چندین بار آن را به پایان برساند و با همان بازی، شیفته و شیدای آن ژانر شود؟

پاسخ این سوالات را CD Projekt Red دارد، چرا که با خلق The Witcher 3: Wild Hunt، عنوانی را ساخت که استانداردهای یک ژانر و حتی بهتر است بگویم استانداردهای ساخت یک بازی شاهکار در صنعت و هنر بازی‌های ویدئویی را ارتقا داد.


نظر شما در مورد The Witcher 3: Wild Hunt چیست؟ اگر این بازی را شاهکار می‌دانید، به نظرتان اصلی‌ترین دلیلش چیست؟ آیا The Witcher 3: Wild Hunt جزو محبوب‌ترین باز‌ی‌هایتان است یا علاقه‌ی خاصی به آن ندارید؟ آیا در نسل نهم دوباره این بازی را می‌خرید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

هم‌چنین برای من بنویسید که دوست دارید در قسمت‌های بعدی سری مقالات “چرا … یک شاهکار است؟” به کدام بازی‌ها بپردازم؟

St07mV3S3MIRaKagami

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • یادش بخیر۳ بار تمامش کردم.واقعا تجربه بی نظیریه.

    aKagami
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    درود بر سعید عزیز امیدوارم روز خوبی داشته باشی، بسیار از خوندن مقاله لذت بردم و با حرفات موافقم و من میخوام یک مقدار فراتر برم به نظرم سیدی پروجکت رد خواسته و ناخواسته با ویچر ۳ نه فقط ژانر خودش بلکه ویدیو گیم رو یک قدم بزرگ به جلو حرکت داد به عقیده من بسیاری از بازیبازان متوجه شدن که چقدر تصمیم گیری و شخصیت پردازی و روایت داستان میتونه متفاوت باشه و چقدر میتونه رو مخاطب تاثیر گذار باشه البته ما بازی های ماندگار زیاد داشتیم ولی ویچر ۳ قصر بازی های شاهکار رو رنگ و لعاب دیگری بخشید و من در بسیاری از بازی ها بعد از ویچر ۳ تاثیر محسوس این اثر رو احساس میکردم انگار هر بازیسازی قسمتی از ویچر ۳ براش الهام بخش بوده و وقتی به بسته های الحاقی که میرسیم سطح کیفیت به قدری بالا میره که با هیچ معیاری نمیشه اندازه گیری کرد چون معیاری جدید خلق شده ، ویچر ۳ از صفر تا صد تماما شاهکاره …..
    .
    .
    سعید جان قطعا نسخه نسل ۹ رو میخرم و بزرگترین دلیلی که ویچر ۳ شد جزو بازی های مقدس زندگیم که بالاترین لول برای من هست شخصیت پردازی بی نظیر این بازی هست یعنی گرالت و ینیفر و سیری و تریس رو آنقدر بهشون علاقه پیدا کرده بودم که صد بار بر میگشتم به سیو های قبلیم تا تصمیمی بگیرم که کمترین آسیبی بهشون نرسه، من اصلا دلم نمی خواست است بازی تموم بشه حاظر بودم تا مدتها ویچر ۳ بازی کنم ، شخصیت های منفی بازی هم کاملا یونیک و تک هستن و در کنار داستانی بسیار شاهکار و گیمپلی به شدت اعتیاد آور و چیز های که فقط در ویچر برامون قابل تجربه بود بازی ساختن که تبدیل شد به سلطان قلب ها
    .
    .
    در مورد توضیحاتت در مورد متای بازی کاملا موافقم اگر ویچر ۳ نمرش ۱۰ نیست واقعا پس چه بازی باید ۱۰ باشه ؟ یکسری بازی ها انقدر ارزششون بالاست که خیلی بالاتر از نمره ۱۰ هم هستن و قطعا ویچر ۳ یکی از بزرگترین نام هاست در این زمینه ، صحبت در مورد این شاهکار برای من خستگی ناپذیره ، موفق باشی سعید جان با این مقالات زیبات 🌹🌹🌹

    V3S3MIRaKagami
  • Silverhand گفت:

    مارچین اوینسکی می‌گفت: “رسالت ما خلق برترین بازی‌ها است” و تا به امروز هم به این وعده عمل کردن
    در رابطه با سیستم نمره دهی هم مشکلاتی وجود داره: مثلا المان هایی در بازی های نقش آفزینی و جهان باز وجود دارند که در بازی های خطی و جهان بسته موجود نیستند و نه تنها تجربه بازی را رو به بیشتر به “بازی” نزدیک می‌کنن، بلکه فرایند توسعه بازی رو هم بسیار دشوار می‌کنند. با این حال وقتی که به نمره دادن میرسه، منتقدا و چه بسا گیمرها، المان های اضافی این نوع بازی ها رو نادیده میگرن و مثلا اگه قرار باشه اونا رو با یه بازی جهان بسته داستان خطی مقایسه کنن، دو فاکتور نقش آفرینی و جهان باز بودن اولی رو به کلی حذف کرده و اونا رو در نظر نمی‌گیرن (انگار که اصلا وجود ندارن!). بهتر بود که نمره های ۹ به بالا فقط برای بازی های جهان باز و نقش آفرینی باشه، چون واقعا خیلی کاملتر و بزرگ تر از سایر انواع بازی ها هستن.

    “چگونه می‌توان عنوانی را ساخت که شخصی که تا به حال یک بازی هم در آن سبک انجام نداده است، نه تنها یک بار، بلکه چندین بار آن را به پایان برساند و با همان بازی، شیفته و شیدای آن ژانر شود؟” این دقیقا حکایت خود منه

    راستی تصاویر انتخاب شده هم خیلی زیبا بودن

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. خیلی متشکرم که محبت کردید و مطالعه فرمودید مقاله رو و نظر بسیار زیبایی نوشتید.
      خوشحالم از تصاویر رضایت داشتید. واقعا اندازه ی نوشتن خود مقاله می گردم که براتون عکس های جدید و خوب که تکراری نیستن و زیبا هستن پیدا کنم و قرار بدم. خوشحالم که این رو متوجه میشید.
      واقعا واقعا چند خطی که در خصوص نوع نمره دادن نوشتید فوق العاده بود. یعنی دقیقا و کاملا صحیح فرمودید. متاسفانه مقیاس ها اصلا یکی نیستن برای سبک های مختلف، ولی ترازو یکیه و اخرش همه با یک نمره ی ثابت ۱ تا ۱۰ سنجیده میشن.
      البته نمیشه بگیم که فقط نقش افرین و جهان ازاد نمرات بالای ۹ بگیرن ولی کاملا موافقم که منتقد باید سختی چندبرابر ساخت این عناوین رو در نظر بگیره و لحاظ کنه. یک بازی خطی ۶ ساعته خیلی خیلی خیلی راحت تره ساختش از یک جهان ازاد نقش افرینی ۱۰۰ ساعته.
      بسیار از نظرتون ممنونم.

      • Espresso گفت:

        من مخالفم
        اگه به زحمت باشه سایبر پانک باید نمرش بیاد بالا
        مهم اینه بازی رو انجام بدیم نمره دهی هم فقط یه معیار هستش که کیفیت اثر رو بسنجن نه زحمت کار

        • درود بر شما.
          عرض کنم حضورتون که “کیفیت” که خب شاخص اوله. ما داریم در خصوص مقایسه ی دو بازی باکیفیت خطی ۶ ساعته و نقش افرینی جهان ازاد باکیفیت ۱۰۰ ساعته حرف میزنیم.
          سایبرپانک که همین الان هم با ۹۲ نقد پلتفرم اصلیش که پی سی هست متاش ۸۶ هست!!! ۸۶ یعنی یک متای فوق العاده. البته حقش هم هست باکیفیتی که داره. بازی رو که با باگ نمیسنجن کل کیفیتش رو!!
          موضوع اینه که نمره دهی معیار مشخصی نداره و هر کسی هر طور دلش میخواد مقیاس سنجشش رو تعیین میکنه ولی در نهایت همه یک سری نمره ی ثابت میدن.

  • و بازم یه مقاله ی بی نقص از سعید آقابابایی، در ستایش از شاهکاری بی نظیری به اسم The Witcher 3: Wild Hunt ❤️❤️❤️
    نمیدونم این بازی با اون همه عظمت و گیم پلی چی داره که هیچوقت برای من تکراری نمیشه…
    آزادی عمل وحشتناک در تمام امور، حتی دوست داشتن یا خیانت…
    انتخاب های تأثیرگذار که میتونه هر دوستی رو دشمن و هر دشمنی رو دوست کنه! یا هر رفتار اشتباه که میتونه باعث از دست دادن یکی از شخصیت های دوست داشتنی بازی بشه…
    گیم پلی شیرین و پر جزئیات، از اسب سواری و مسابقاتش تا رفتن به عمق دریا و مبارزات تاکتیکی با انواع دشمنان ریز و درشت…
    عظمت و تنوع و خوش رنگ و آبی نقشه…

    ولی این موارد رو بازیهای دیگه ای هم داشتن و چیزی که از نظر من ویچر ۳ رو خاص میکنه، داستان و داستانک های فوق العاده جذاب و در خدمت فضا و گیم پلی بازی هست، و شخصیت های فوق‌العاده دوست داشتنی و جذاب…
    مثلا انتخاب بین ینفر و تریس اصلا کار راحتی نیست چون انقدر شخصیت های هر دو بانو پیچیده، جذاب و باورپذیر ساخته شده که خیلی فرقی با انتخاب تو دنیای واقعی نداره، انتخاب بین این دو رقیب عشقی و دیدن عواقبش…
    و بماند که تصمیمات عاشقانه، تازه راحت ترین انتخاب ها در ویچر هستن و باید برای مرگ و زندگی و دوستی و دشمنی و سرنوشت کلی شخصیت دیگه تو دنیای این بازی تصمیم گیری کنیم که با توجه به پیچیدگی شخصیت ها، کار واقعا سخت میشه و البته همین قضیه داستان و دنیای بازی رو بسیار پویا و باورپذیر کرده…

    • سلام و عرض احترام خدمت دوست خوبم نوید عزیز. خیلی ممنونم از محبت و بزرگواریت نوید جان. مثل همیشه دیدن و خوندن نظرت بعث دلگرمیه برام. واقعا لذت بردم از مطالعه ی نظر زیبات.
      با تک تک جملاتی که نوشتی در مورد ویچر ۳ موافقم کاملا و دقیقا نظر من هم همینه نوید جان.
      این بازی صد تا تصمیم سخت و جیاتی داره ولی در نهایت هیچ کدوم به سختی انتخاب بین تریس و ینفر نیست!!!!!!!
      بسیار متشکرم از نوشتن این نظر زیبا و لطف و محبتی که داری نوید جان.

  • Geralt74 گفت:

    اخرت بازی یعنی ویچر و تماااام
    بیصبرانه منتظر نسل نهمیشم 😭

  • G.LN گفت:

    ممنون آقا سعید عزیز بابت مقاله خیلی خوبتون
    بنظرم نمیشه بگیم witcher 3 از رد دد۲ بهتره ولی واقعا از هر لحاظ با شما کاملا موافقم.
    داستان، روایت، شخصیت پردازی، گیمپلی، گرافیک فنی و هنری….
    همه چیزش الان شاهکاره.
    هیچوقت ازش خسته نمیشی ازینکه دوباره و دوباره صدها ساعت بازیش کنی، واقعیتش من سال عرضه ps4 نداشتم و لپتاپم هم بازی رو با تنظیمات low نهایت میتونست پلی بده، بعدش ps4 که خریدم اولین بازی که پلی دادم همین بود اما نتونستم بازیش کنم چونکه شاهکارهای سونی رو پلی میدادم( اونم به خاطر تعریفهای شما بود)، تازه متوجه شدم چه شاهکاریه این بازی.
    در کل وقتی یه بازی رو بخوام پلی بدم قبلش تو گیمفا میام بلکه ببینم نظر شما چیه آقای آقابابایی چونکه تا حالا اصلا هیچ بازی رو ندیدم شما ازش تعریف کرده باشید اما برام جذابیت نداشته باشه.
    نقد درخواستی اگه داشته باشیم(دی😅) دوست دارم شما هورایزن فوربیدن وست و گاد ۲ رو نقد کنید(بااینکه به هر حال بازیش میکنم اما وقتی شما نقدش کنید جذابیتشون چندین برابر میشه).

  • سلام خدمت آقا سعید گل🌹
    این بازی واقعااااا بهترینه اصن بازی که چه عرض کنم زندگیه برا خودش
    انقدر بازیو تموم کردم آمارش از دستم در رفته
    واقعا چی بود این لامصب
    داستان،محیط بازی،موسیقی هاش،شخصیت های بی نظیرش
    نوع روایتش،گیم پلی و…. همه چیش فراتر از حد انتظار بود
    Dlc ها هم واقعا عالی بودن قشنگ اندازه یه بازی کامل و پر محتوا
    (Ard Skellige village (unrealise track
    After the storm
    Farewell old friend
    Fate calls
    Kaer Morhan
    Geralt of rivia
    Spikeroogو…بهترین موسیقی های بازی برای من بودن
    ماموریت های اصلی و فرعی کاملا متنوع بودن
    حتی witchers contract و Treasure hunt هم واقعا عالی بودن
    Kear Morhan خفن ترین
    Velen مرموز ترین
    Novigrad باحال ترین(کلا عشق و حال بود😁)
    Skellige آرامش بخش ترین
    و Toussaint قشنگ ترین شهر بازی برای من بود
    واقعا تو این وضعیت خیلی بد مملکت واقعا تنها چیز آرامش بخش همین ویچر تنها چیزی که باعث میشه آدم از بدبختی ها و مشکلاتش دور بشه…کاش میشد برم تو دنیای ویچر😔
    بازم میگم دوستان نظر شخصی بود امیدوارم بد برداشت نکنید
    همه ی بازیها در جایگاه خودشون بهترینن😉

  • seyed.yousefi گفت:

    فقط اینو بگم که بعضی وقتا بازی رو ول میکردم و به موزیکش گوش میدادم…

    شاهکار

    کلا چندتا بازی هست که تحسینشون می کنم و ویچر سه و رد دد ۲ جزو اونان

    اثاری که نه تنها تا سالها سرگرمت می کنن بلکه صنعت گیم رو چند سال به جلو میبرن

  • squall گفت:

    با تشکر از اقا سعید گل که همیشه به موقع نوستالژی ها رو به یادمون میاره

    قعطا این بازی شاهکاره و همونطور که گفتین هیچ چیزی بیشتر از تجربه انتخابهای دو dlc برای من جذاب نبود.
    بهترین قسمت بازی به نظر من مسیرهای مختلف رسیدن به پایانهای B&w مخصوصا سرزمین عجایب و unseen elder بود.
    و به نظرم شخصیت gaunter o’dimm فوق العاده بود کسی که نمیدونستم گرالت بتونه ازش زنده بمونه و در اخر دیوار چهارم رو شکست و تم موسیقی خودش رو با سوت زدن اجرا کرد ورفت.(عجب موسیقی)
    هنوز هم میتونم ساعت ها به the fields of ard skellig ,whispers of oxenfurt وkaer morhen ‘, گوش بدم و لذت ببرم وهنوز هم موسیقی ladies of the woods منو یاد بی رحم ترین ها میندازه.

  • آه ویچر ۳ بازی که به من نشون داد یه بازی واقعی چطوریه و برام بعد از بلادبورن برترین بازی این نسلی بود که گذشت امید وار سی دی بتونه بعد اتفاقات سایبر پانک ویچر ۴ رو حتی شاهکار تر از قبل بسازه اما ویچر بدون گرالت چه معنی داره ؟
    درکل مقاله عالی ای بود

  • GERALT گفت:

    درود بر سعید عزیز همیشه حرف دلم را میزنی و این خیلی لذت بخش است

  • XERXES گفت:

    https://youtu.be/L2l-0Kh0Djs
    You’re…. Immortal?!

  • خیلی ممنون از بابت مقاله🌹

    همون جور که اشاره کردید از نظر محتوا ویچر۳ فوق العادس!!

    هم محتوا طولانی داره اما کیفیت کلی محتوا هم عالیه و باعث خستگی نمیشه و ده ها ساعت بدون خستگی بازیش کردم
    مخصوصا به من که عشق جهان بازم یه شاهکار تکرار نشدنی بود

    از نظر ازادی هم چیزیه که ویچر رو از بقیه جدا میکنه قشنگ مثل زندگی واقعی خودمون راهمون رو میساختیم و تو همه انتخاب هامون باید به عاقبتش هم فکر کنیم

    البته خودم اخرش اینقدر انتخاب هام بد بود که بدترین پایان واسم اتفاق افتاد😂😁

  • Faith گفت:

    من هرموقع عکسی یا متنی از ویچر ۳ میبینم تحریک میشم که نصبش کنم
    ولی بعد یکی دو ساعت بازی حوصلم سر میره به خاطر مکالمات زیاد کرکترا😑
    قطعا بازیه بی نظیریه ولی منی که ازین مکالمات خوشم نمیاد تا اخر بازی(که طولانی هم هست)فقط عذاب میکشم.

    • آرین گفت:

      سلام
      منم پسرعموم خوشش نمیاد، مدرک زبان داره ولی یجور رفتار می‌کنه انگار هیچی از زبان نمی‌دونه هیچ علاقه‌ای هم نداره!
      بنظرم شما از ویچر ۲ شروع کنید، ویچر ۳ اولش ممکنه خسته بکنه، بیشتر بخاطر اینکه مقدمه‌اش برای طرفدارانه.
      مثل بتمن آرکهام‌ها، زیاد نمی‌شینه فضا و داستان بازی رو برای آرین تازه‌کار تعریف کنه.

    • درود بر شما. خیلی ممنون که لطف کردید نظر گذاشتید.
      امدیوارم در نهایت بتونید به پایان برسونید این بازی رو چون حیفه واقعا.

  • aramesh_61 گفت:

    شاید باورتون نشه ولی من ۵ بار این بازیو تموم کردم و هر دفعه هم لذت بردم. داستان، شخصیت پردازی، گیم پلی، گرافیک، تنوع محیطها و ماموریتها، قدرت انتخاب و حتی موسیقی همگی در اوج خودش قرار داره.
    دی ال سی blood & wine اینقدر کامله که میشه به عنوان یه بازی مستقل هم ارائه بشه.

  • Popo1987 گفت:

    تو اینکه این بازی عالیه شکی نیست ولی واقعا یه مقدار مبالغه در مورد این بازی از نویسنده محترم مشهوده به خصوص در مقایسه با شاهکارهای بی نظیری مثل رد دد ۲ و اینکه جایی خوندم از شما که از نظر خود شما رد دد جزو ۵۰ تا بازی اولتون هم نیست که این بسیار عجیبه به هرحال فکر میکنم قطعا ویچر جز تاپ تن های نسل هشتمه البته که نظرات تا حدودی زیادی میتونه سلیقه ای باشه نه صرفا کارشناسی

    • درود بر شما. خیلی ممنون که لطف کردید و نظر نوشتید.
      حالا من یه نکته خدمت شما بگم. از نظر من مبالغه ی شما در مورد رد دد ۲ مشهوده. این نظر شماست. این هم مقاله ی من و نظر و تحلیل منه. در اینجور موارد فکت ثابتی وجود نداره.
      از ویچر ۳ توسط خیلی ها به عنوان بهرین بازی تاریخ هم یاد میشه ولی رد دد ۲ حتی بازی سال خودش هم نشد و پایین تر از گاد او وار قرار گرفت. رد دد ۲ برای من جزو ۱۰۰ تای برتر هم نیست اما میدونید چرا؟ چون به سلیقه م نمیخوره. نه این که چون شاهکار فوق العاده ای نیست و جزو بهترین های تاریخ نیست (چون هست).
      این مقاله ی بنده و نظر تحلیلی بنده اس. شما هم که بنویسی میشه تحلیل شما و کارشناسی شما.

      Cursed Shadow Of Fallen World
    • آرین گفت:

      سلام عزیز
      بعضی وقت‌ها پیش میاد، خصوصا اگه بازی متفاوت باشه یا انقلابی.
      سر ویچر هم اینطور سلیقه‌ها داریم، مثل Faith همین بالا گفته حتی ۵ ساعت نمی‌تونم بازی کنمش!
      ر د دد ۲ بخاطر حجم زیادی جزئیات و شاخ‌و‌برگ‌هاش برای بعضی‌ها پرحرف و اضافه‌گو می‌شه.
      مثلا خود آقا سعید گفتند من می‌خوام بیا یه آهو شکار کنم، اندازه کل دارک‌سولز ها دردسر می‌کشم!
      اسب خسته می‌شه، راه نمی‌ره، باید خودت کولش کنی!
      میای تیر بزنی، تیرت خرابه یا ضعیفه!
      برد کمانت نمی‌رسه!
      ماهیچه‌های آرتور ضعیفه! باید دو ساعت دمبل بزنی راه بیفته
      و…
      ولی باز هیچوقت نگفتند بازی بدیه یا خوب نیست
      حتی رد دد ۱ و جی‌تی‌ای ۵ هم همین سلیقه رو داشتند.
      خود gta V هم باید نصف بازی رو از این جا بکوبی بری اونجا تا مرحله شروع شه، بعضی‌ها کنار نمی‌آیم یمی هم شاید عاشقش شه و بگه عجب رانندگی خفنی!

      • بسیار زیبا و عالی و دقیق نوشتی آرین جان. کاملا کاملا با شما موافقم.
        من اصلا حق ندارم چون رد دد و جی تی ای به سلیقه ی من نمیخوره بگم خوب نیستن. با این حرف ادم فقط خودشو کوچیک میکنه. اون بازی شاهکار که کوچیک نمیشه. این عناوین همه از برترین های تاریخ هستن و میلیون ها طرفدار عاشق در دنیای دارن. دلیل نمیشه چون یکی خوشش نمیادبگه شاهکار نیستن.

        • آرین گفت:

          سلام، تشکر
          حداقل آدم خوشش نمیاد یا قبول نداره یا اسلا متنفره.
          باز نیاد تو روی طرف بگه از بازی موردعلاقه تو متنفرم!
          اعتقاداتت رو برای خودت نگه‌دار و انسانیتت را به همگان ببخش!
          سلامت باشید!

  • نمی‌خوام اینجا هم شروع کنم به لیست کردن مشکلاتش ، چون با شاهکار بودنش موافقم
    ولی یه چیز دیگه به طور کلی می‌خوام بگم
    من از این جور نقش آفرینی ها متنفرم ، چون آزادی عملشون و ارزش تکرارشون فقط ظاهریه
    مثلا بخوام بگم اینه که آقا شما تو فلان بازی سه تا انتخاب دارید ، ولی تو نود درصد اوقات دوتاشون اصلا منطقی نیست و گزینه ی درست داره داد میزنه که منو انتخاب کن! ( ویچر وضعیتش خیلی خوبه تو این قضیه و ارزش تکرارش واقعیه ، چه ماموریت های اصلی چه فرعی )
    .
    یه پیشنهاد هم دارم آقای آقابابایی
    چون تقریبا تمام تاپ تن هارو تو سایت داریم ، برید سراغ زوم کردن رو بازی ها
    مثلا کرکتر های دارک سولز یا رتبه بندی کامپنین های مس افکت یا بهترین اسکیل های اسکایریم و کلا بررسی المان های آرپیجیش و تاثیرشون تو بازی های بعدش مثلا

  • آرین گفت:

    سلام
    ویچر ۳ مثل گوست‌اف‌سوشیما ست یا حتی دارک‌سولز
    نبردهای بازی همش به فضا و داستان بازی گره خورده.
    یه هیولای فسقلی رو باید ۱۰۰ بار بزنی تا بمیره بعد خود گرالت با دو ضربه اون هیولا می‌میره.
    ظاهر و گرافیک بازی منحصربه‌فرده، همه چی یادمون می‌مونه، حتی کوچکترین جزئیات شخصیت‌ها و هیولاها و شهرها.
    تصویر بازی از جلوی چشم آدم محو نمی‌شه، تا اسم هر کسی یا چیزی میاد، زود تو ذهن آدم تصویرش میاد.
    بعضی وقت‌ها از بازی فقط اسمی می‌مونه ولی از ویچر نقشی هم مانده…
    کوئست‌ها همه به لور و فضای کلی داستان بازی می‌خورند، اینطوری نیست که فقط بگه:
    ۱.برو بکش
    ۱.برو بدزد
    تو طراحی مراحل‌شون پایه یکسانی دارند بعضا ولی شاخ‌وبرگ متفاوت.
    کوئست‌های درجه ۲ که اصلا تکراری نیستند (از یوبی‌سافت یاد گرفته! #شوخی) همشون هم داستان و طراحی منحصربه‌فردی دارند.
    حالا از مراحل تریس و دیکسترا بگیر تا قتل پادشاه و نجات لتو و…
    کانترکت‌ها هم در ظاهر تکراری اند ولی بخاطر چند تا چیز متنوع و خواستنی می‌شن:
    یکی اینکه برای هر کدوم داستان نوشتند، مثلا اینطوری نیست که همش بگن؛ ویچر برو اون هیولا رو بکش بیا پول بگیر.
    معمولا هم حق تصمیم داریم در مورد سرنوشت کانترکت.
    یا قضیه خانوادگی‌یه، تجاری‌یه یا هر چیزی…
    دو اینکه هیولاها متنوع اند و منحصربه‌فرد
    سه هم اینکه طراحی مراحل هم فرق می‌کنند؛ یه وقت‌هایی باید اکسپلور کنی یه وقت‌هایی صحنه جرم بررسی کنی، یه وقت‌هایی لوت و اینا هم کنی! و در آخر با هیولا بجنگی!
    یکی‌ یه خون‌آشام تو معبد قدیمی الف‌ها!
    یکی یه عنکبوت بزرگ وسط غار که اول باید بچه‌هاش رو بکشی!
    یکی‌ دو تا wayvern اند که می‌کشی، بعد یه دفعه مادرشون ظاهر می‌شه!
    یکی‌ یه ایگنیوس فاگلت هست، اولش حین سوال می‌کنی این چیه که غیب می‌شه، از پشت هم می‌زنه، کردم رو کشته؟ جواب رو پیدا می‌کنی، خیلی هم قوی‌یه نامرد!
    خلاصه هر جا یه چیز جدیدی برای ما داره، چه از نظر داستانی چه لول‌‌دیزاینی.
    منتها باید قبول کرد که تنوع لول‌‌دیزاین یه جهان‌باز و نقش‌آفرینی بزرگ متفاوت هست با تنوع لول‌‌دیزاین یه خطی شاهکار ۱۰ ساعته.
    قصه و داستان بازی نقش مادر رو داره، همه چی رو پرورش می‌ده و به هم گره می‌زنه!
    مثل درخت زندگی در افسانه‌های شمالی!

  • Shahab گفت:

    نمیدونم چرا اونقدر که دوستان از ویچر ۳ تعریف میکنن من ازش خوشم نیومد و به سلیقه‌ام نخورد.
    قبول دارم که بازی از نظر نقش آفرینی یه شاهکاره.بعضی تصمیمایی که توی بازی باید بگیری خیلی سختن و منم سر انتخاب هام توی بازی کلی فکر میکردم و بار ها پیش میومد که سیوامو دوباره لود میکردم تا انتخابامو عوض کنم. واقعا تا حالا توی هیچ بازی‌ای اینقدر آزادی عمل نداشتم و از این نظر بازی فوق العادس.از لحاظ گرافیک و صداگذاری و موسیقی هم بی نقصه و خیلی وقت گذرونی توی جهان بازی لذت بخشه.
    ولی دو تا مشکل دارم با این بازی یکی در مورد گیمپلیه که توی طول بازی خودم به شخصه هیچ دلیلی برای استفاده از oils و potions و bombs
    و تیرکمون و حتی بیشتر sign ها نمیدیدم یعنی راحت میرفتم جلو و هر دشمنی که میدیدمو با شمشیر میکشتم و این مسئله باعث شده بود گیم پلی برام خسته کننده و تکراری بشه. قبول دارم که گیم پلی بازی تنوع زیادی داره ولی وقتی آدم لزومی نمیبینه که ازشون استفاده کنه پس به چه درد میخورن مثلا توی بازی گوست آو سوشیما هم تنوع گیم پلی بالائه ولی فرقی که داره اینه که آدمو ترغیب میکنه غیر از سلاح اصلیش از وسایل دیگه هم استفاده کنه مثلا خودم وقتی میدیدم نمیتونم شیلد یه دشمنیو بشکنم از kunai یا sticky bomb استفاده میکردم و راحت میکشتمش.
    اسپویل
    .
    .
    .
    مسئله بعدی این بود که داستان بازی توی اکت۱ خیلی خسته کننده و حوصله سربر بود و هیجان بازی برای من از اکت۲ به بعد شروع شد
    یعنی من مطمئن بودم که تو کوئست in ciris footsteps سیری رو پیدا نمیکنیم و الکی دارم وقتمو تلف میکنم بخاطر همین ترجیح میدادم که برم و مراحل فرعی که انصافا خیلی عالی بودنو بازی کنم.
    .
    .
    .
    .
    اینا دلایلی بودن که من از بازی خسته شده بودم و بعد از ۶۰ ساعت بازی کردن و تموم کردن داستان اصلی دیگه حوصله ی بازی کردنHearts of Stone و Blood and Wine رو نداشتم.
    شرمنده اگه طولانی شد.

    Cursed Shadow Of Fallen World
    • درود بر شما. خیلی متشکرم که لطف کردید و نظرتون رو نوشتید.
      خب سلیقه اس دیگه. ادم دست خودش که نیست. وقتی از یه چیزی خوشش نمیاد، نمیاد دیگه!! من ۲-۳ بار سعی کردم رد دد ۲ رو برم ولی اخرش هم نتونستم. بالاخره هر کسی یه نوع سلیقه ای داره. دلیلی نداره چون اکثرا از یه چیزی خوششون میاد، همه ی مردم باید خوششون بیاد.

      • Shahab گفت:

        درود برشما جناب آقابابایی، ممنون از پاسخ دهیتون
        من چند سالی هست که گیمفا رو دنبال میکنم ولی تا حالا کامنت نداده بودم
        تا الان تمام مقاله هایی که شما نوشتید رو خوندم و اتفاقا دلیلی که ویچر رو خریدم همین تعریف و تمجید های شما از این بازی بود.
        ولی بقول شما وقتی آدم از یه چیزی خوشش نمیاد، نمیاد دیگه، چیکار میشه کرد؟!

        • سلامت باشید شهاب جان. باعث افتخار منه که دنبال کردید مقالات رو. خیلی ممنونم از لطف و محبتتون.
          بله دیگه ادم نمیتونه به زور به خودش بقبولونه چیزی رو. خدا رو شکر ایندر بازی مختلف شاهکار هست که برای هر سلیقه ای پیدا میشه عناوین عالی.

    • آرین گفت:

      سلام
      سلامت باشید، دشمنتون شرمنده!
      منم از روغن‌ها و بمب‌ها و کلا داروها و سم‌ها استفاده نمی‌کنم.
      منتها شما دیگه خیلی حرفه‌ای اید! از بلادبورن معلومه دیگه!
      Sign ها رو دیگه استفاده می‌کردم چون با یه اشتباه ممکن بود کلا ببازم.
      تیرکمان هم برای پرندگان بیشتر بکار میاد یا کشوندن دشمن سمت خودت.
      می‌گم مقدمه‌ی بازی مخصوص طرفدارانه و شخصی ست، قبول شخصیت‌ها و اهدافشون برای کسی که تازه وارد می‌شه یکم سخته و زمان می‌بره.
      خیلی‌ها اولین بار ویچر رو چند ساعت بازی کردند ولی بعد دوباره برگشتند و ادامه دادند.

    • یه بار دیگه شروع کن ، ایندفعه رو یکی از دو درجه ی سختی آخر بازی ، رو دوتای اول بازی به اسپم کردن دکمه ها خلاصه میشه فقط

  • MahyarMsm گفت:

    بهترین بازی نقش افرینی عمرم ویچر ۳ هست. داستان عالی و شخصیت پردازی بی نظیرش ادم رو غرق خودش میکنه. کم پیدا میشه بازی که یه همچین شخصیت پردازی قوی داشته باشه ولی cdpr یکی از بهترین شخصیت های ویدیو گیم من رو خلق کرد یعنی گرالت البته که سیری، تریس و ینفر رو فراموش نکنیم من از بین این سه شخصیتی که گفتم سیری رو خیلی دوست داشتم (به عنوان یک پدر در بازی)
    اون دنیای زیبایی که cdpr خلق کرد باید گفت نظیر نداره، طراحی جذاب محیط و مکان ها خیلی چشم نوازه و کلی جزئیات ریز و درشت توی بازیه که واقعا شگفت انگیزه. اون همه محتوا و مراحل اصلی شاهکار و همچنین مراحل فرعی فوق العاده حسابی درگیرت میکنه و صد ها ساعت هم بازی کنی تمومی ندارن.
    امیدوارم این استودیو cdpr که چنین شاهکاری رو خلق کرد هرچه زودتر اوضاعش خوب بشه تا دوباره یه شاهکار خلق کنه❤
    خسته نباشید اقای اقابابایی
    خیلی لذت بردم از خوندن این مقاله🌹🌹🌹

  • مقاله بسیار عالی بود
    واقعا نفهمیدم چطور زمان گذشت موقع خوندنش
    دستتون درد نکنه واقعا
    امیدوارم بازی‌‌های نقش آفرینی بیشتری از سی دی پراجکت در نسل نهم شاهد باشیم و سایبرپانک هم به جایگاه حقیقی خودش برسه …
    راجع اون انتخاب هم که گفتین، یادمه همون ویچر یک هم انتخاب‌های بسیار خوب و مهمی (به نسبت زمان ساخت خودش داشت) و مثلا ممکن بود با یه انتخاب دیگه یه شخصیت رو تا آخر بازی نبینید و … .

  • mohamadd88 گفت:

    سلام به اقا سعید گل. بهترین مطلبی که تاحالا در مورد این ابرشاهکار خونده بودم. ممنونم و خسته نباشی.میشه ساعتها در مورد ویچر۳ صحبت کرد. منتظر اولین نمایش نسخه نسل نهمی هستم. اگه تاخیر بخوره بهتره! چون هنوز نتونستم کنسول نسل بعدی تهیه کنم.

  • evgeny grinko گفت:

    کلا هر چی مقاله در مورد ویچر باشه با علاقه میرم سراغش
    پس ممنونم بابتش.
    یادمه که بازیو وقتی شروع کردم نزدیک یک سال و نیم طول کشد تا تمومش کنم دلم نمیخولست زود تمومش کنم همه جا رو میگشتم از بس که عالی بود این بازی البته یکی از دلیلاش این بود که با زیرنویس فارسی رفتم سراغش بازی رو .
    پیشنهاد میکنم اگه چه فن ویچر هستین یا نیستین انیمیشن جدید ویچر رو ببینید داستان جوانی های وزمیر هست من که دوستش داشتم .
    امیدوارم در اینده بازی در مورد وزمیر بسازند
    عالی میشه

    • درود بر شما. خیلی متشکرم که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید مقاله رو. امیدوارم رضایت داشته باشید از مقاله.
      کاملا موافقم در مورد ویچر باهاتون. منم دلم نمیخواست تموم شه و حتی می ترسیدم!
      اتفاقا انیمیشنش رو هم همین دو روز پیش گرفتم ببینم.
      تشکر از نظرتون.

  • Grandmaster گفت:

    من این بازی رو همین چند وقت پیش تموم کردم و به نظرم بازی خیلی خیلی خوبیه. نکات قوط بازی که مشخصه من در موردش نظری نمیدم اما میخوام دو نکته به عنوان نقد از این بازی بگم. ۱- موقعی که شخصیت ها با هم گفت و گو میکنند انیمیشن ها بسیار ساده و کمی تکراری هستند امیدوارم اگه قراره شماره چهار این بازی هم ساخته بشه روی این مورد بیشتر کار کنند. ۲- بر خلاف نظر منتقد خوبمون سعید آقابابایی به نظرم گیم پلی این بازی ابرشاهکار نیست. در مقایسه با شخصیت پردازی، روایت داستان و موسیقی به نظرم گیم پلی بازی با وجود این که خیلی خوب کار شده اما در سطح بقیه بخش ها نیست. اگه بخوام دقیق تر بگم بیشتر منظورم کامبت دیزاین بازی هست به نظرم تو این مورد جا داره که بهتر کار بشه.

    • PENTIX گفت:

      مورد اول که اشاره کردید با توجه به زمانی که بازی عرضه شده (سال ۲۰۱۵) نمیشه بهش به عنوان یک مشکل نگاه کرد و مطمعنا استودیو Cd project red از هر تکنیک و تکنولوژی که اون زمان در دسترس بود برای بهتر شدن این بخش استفاده کرده.
      اما در رابطه با مورد دوم باهاتون موافقم. گیم پلی بازی گستره ی بسیار وسیعی داره ولی کامبت ها نتونستن در سطح نقاط قوت دیگه ی این بازی باشن. اما انقدر داستان و دنیای این بازی زیباست که میتونه این مشکلات رو جبران کنه و همچنان یک تجربه ی عالی رو به مخاطب ارائه بده

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی ممنونم که محبت کردید و وقت گذاشتید و مطالعه فرمودید و ممنونم که نظرتون رو نوشتید. نظرتون بسیار بسیار قابل احترام و عزیزه برای من. قطعا نظرات فرق داره با هم در مورد بازی های مختلف و همینه که باعث جذابیت میشه.

  • Assassin گفت:

    این بازی زندگیه هنوزم دارم کنار رد دد و فالوت باش زندگی میکنم
    آقای بابایی فقط این بازی چند نیو گیم پلاس داره ؟

  • Bàđà§82 گفت:

    گیم برای بچه هاست
    نه از لحاظ محتوا نه؟! الآن چارتا بچه میان میگن ما مورتال یا اویل بازی میکنیم، منطورم این نیست.
    فقط یه پسر که از انجام کار معافه و خرجشو از جیب بابای پول دارش برای بازی در میاره میتونه گیمر بشه. من میام میبینم شماها اغلب بازی های دنیارو تجربه کردید ولی من کلا ۷/۸ تا بازی انجام دادم اصا کلا بهم میریزم.. از کجا اینهمه وقت میارید؟ مگه میشه؟ کار دیگه ای ندارید؟ اوکی پس یا بچه این یا نون خور. کسی تو ایران وقت تجربه اینهمه بازی رو نداره. مخصوصا اونی که داره برای نون شب میدوعه

    • آرین گفت:

      سلام
      شما تو زندگی ما نیستی نمی‌دونی
      ما هم کار داریم هم زندگی هم ازدواج و خانواده هم شرف و آبرو
      دکتر مهندس هم داریم!
      کدومو بدم!

    • Tanesh گفت:

      منطق تو نسبت به شرایط و وضعیت زندگی خودته ، هرکسی نسبت به شرایط خودش زندگی میکنه ، بعدشم من نمیفهمم اینکه یه پدر واس بچش خرج کنه تا چیزایی ک میخواد رو داشته باشه ایرادش کجاست ؟؟ تو دل یه سریا نمیدونم چرا عقده شده بقیه میتونن از چیزی ک براشون فراهم شده لذت ببرن !! لفظ بابای پولدارم نمیفهمم ! اینم برمیگرده به شرایط ، همه که قرار نیست مث هم زندگی کنن ، اگ یه سری نمیتونن یه سری کارا رو انجام قرار نی بقیه هم انجام ندن ، واقعا منطق امثال شما رو نمیفهمم

    • یعنی واقعا یکی از عجیب ترین کامنتهایی که تاحالا خوندم. واقعا که.
      کسی مسئول این نیست که شما ۷-۸ تا بازی تونستی انجام بدی و وقتی میبینی کسی بازی میکنه به هم میریزی! شما اصلا چی میدونی از زندگی افراد که فکت دسته جمعی برای همه صادر میکنی و جمع می بندی؟
      بچه و نون خور یعنی چی؟ این جه طرز صحبت کردنه؟ شما وقتی عاشق بازی باشی وقت پیدا میکنی و وقت درست میکنی برای خودت که بازی کنی. حتی شده از خوابت میزنی. بازها در زندگیم این کارو کردم و شده ۳-۴ ساعت بخوابم ولی بازیم رو بکنم. جمع بستن کل ادما و فکت صادر کردن با کلماتی مثل بچه و نون خور و … واقعا زشته. بچه بودن همش به سن نیست. به نوشتن نظرات این شکلی هم هست.

      Cursed Shadow Of Fallen World
      • اگر خواب را بگذارید کنار »» حال کم »» عدم موفقیت در کار »» اخراج »» بدبختی

      • Bàđà§82 گفت:

        همین که میگی ۳,۴ ساعت بخوابی بقیشو بازی کنی دقیقا یعنی معافی یا زیر پر و بال کسی هستی دیگه؟ اون بنده خدایی که مهیا میکنه چی؟؟ فکر میکنی اون از گیم و سرگرمی بدش میاد؟ هیچکی بدش نمیاد. من میگم گیم یه صنعت بی عدالت و کثیف هست. شما شاید به شرایط راضی باشی ولی من نه
        اخیرا یه ps4 اسلیم گرفتم که گویا دیگه دورش تموم شده، رد دد ۲ رو تو مناطق شهری و روستایی ۱۳ فریم میاره ! این ینی چیییییی! به نت سر زدی ببینی گیمرا چه سیستمایی بستن؟ من فکر کردم با خرید پی اس ۴ که بهترین گزینه هست به برتری تمام و کمال رسیدم ولی کسای زیادیم هستن که ۴k با ۱۲۰ فریم گیم میزنن. گیم بی عدالتی محضه برای سرمایه دار هاست ( بیشتر منظورم نسل ۸ هست) وگرنه کلی خاطره با گیم های جذاب ۱۲,۱۳ سال پیش دارم اصلا دورانی بود…

        Cursed Shadow Of Fallen World
      • من صبح میرم سر کار و ۲،۵ تا ۳ خونه ام. تا ۵ یه چرت میزنم و ۶ تا ۷ ساعت وقت دارم بازی کنم. جمعه ها و روزای تعطیل هم هست. همه اش رو کاملا بازی نمیکنم ولی راضیم خوب وقت پیدا میکنم. والهالا رو ۱۴ تا ۱۶ روز بالای ۱۰۰ ساعت تموم کردم. اینکه نقش افرینیه والا خیلی از بازی ها مابین ۲۰ تا ۴۰ ساعت گیم پلی دارن و هر بازی حدود یک هفته میتونی وقت داشته باشی و لذت کاملش رو ببری.

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      چه دیدگاه عجیبی دارین شما احتمالا به خاطر اینه که هرگز لذت گیمر بودن رو درک نکردین ، هر انسانی نیاز به سرگرمی داره ویدیو گیم هم یک سرگرمی فوق العادست ولی گیمر شدن و موندن یک عشقه ، بعدشم شما چی از زندگی مردم میدونی فک میکنی فقط خودت کار میکنی و مشکلات داری ؟ زود قضاوت نکن عزیز …..

      • حرفشون در رابطه با بعضیا درسته چون بازی کردنشون تبدیل به اعتیاد شده و در نتیجه احساس مسئولیت پذیریشون کمتر میشه و یواش یواش تبدیل میشن به کسی که هیچ احساس مسئولیتی در قبال اطرافیانش نمیکنه منتها بازی کردن منظم و سرگرمی به اندازه خودش میتونه مفید باشه بشرطی که افراط توش نباشه و این حس مسئولیت پذیری و ازش نگیره و ادم مفیدی باشه

      • Bàđà§82 گفت:

        من عاشق گیم موسیقی فیلم و هرچیزی که فکرشو میکنی بودم، حتی تو خیالم و در دنیای واقعی و خواب هام توی گیم خیال پردازی میکردم. بخودم اومدم دیدم سرم داد و فریاد میزنن، درسم ضعیف شد، هوشیاریم کم شد، دنیای واقعی رو با گیم اشتباه گرفتم ، انقد شخصیت خفن دیدم خودمو گم کردم و …
        زمونه منو ازش جدا کرد، گرچه هرچی سنت بگذره و زیاد یه کاری انجام بدی, ازش زده میشی لذت پیشکش. همونطور که بهترین موسیقی عمرتو روزی ده بار گوش بدی ازش متنفر خواهی شد.
        خوب راجب لفظ ««گیمر»» گفتی , تو فکر میکنی معنی دقیقش چیه؟؟ کسی که با جون و دل بازی هارو انجام میده و فنش هم هست و در بدترین ها هم هیتش نمیده؟! دوست عزیز از اسمش مشخصه، گیمر یه شغله اشتباه گرفتی. گیمر کسیه که از گیم درآمد میلیونی داره.. سیستم میلیونی داره. شاید عاشق گیمی نباشه ولی ب سبب محبوبیت اون رو بازی کنه .

  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای اقابابایی گل، کاملا با مقاله شما موافقم

    هیچوقت یادم نمیره زمانی که برای بار اول ویچر ۳ رو شروع کردم اونموقع هیچی از بازیهای نقش افرینی نمیدونستم اصلا نمیدونستم ویچر چیه!! فقط چون همه جا از این بازی به عنوان یه شاهکار جاودانه یاد میشد با خودم گفتم پس حتما یه دلیلی پشتش هست پس بازی رو شروع کنم، موقعی که بازی رو شروع کردم اولین چیزی که متوجه شدم گرافیک چشم نواز بازی بود که هنوزم بعد ۶ سال میتونه با بازیهای روز رقابت کنه، بعد متوجه محتوای بی حد و مرز بازی شدم که هر چقدر بازی میکردی نه تنها تموم نمیشد بلکه انقدر درجه یک بود که میخواستی بیشتر بازی کنی، یه چیزی که هنوزم دلیلشو متوجه نشدم اینه که چرا موقع تجربه این بازی گذر زمانو اصلا حس نمیکردم؟!!!! یهو به خودم میومدم میدیدم ۵ ساعته یه ضرب دارم بازی میکنم با خودم میگفتم امکان نداره من الان شروع کردم چطور ۵ ساعت گذشته!!!! از موسیقی های به شدت گوش نواز بازی،تا طراحی هنری بی نظیر و شخصیت پردازی فوق العاده و مخصوصا داستان شاهکار بازی، یه چیزی رو بگم شاید براتون خنده دار باشه وقتی من برای بار اول این بازیو تجربه میکردم ۱۸ سالم بود و طبیعتا من نمیتونم حس پدری رو درک کنم،ولی این بازی با من کاری کرد که تا حدودی بدونم پدر بودن یعنی چی احساس میکردم یه دختر به اسم سیری دارم!!! و حاضرم هر کاری براش انجام بدم حتی اگه کل دنیا بخوان بهش اسیب بزنن جلوی کل دنیا میایستم میدونید دیگه جوری بودم که نمیتونستم به بازی از چشم خودم نگاه کنم چون من برای ساعت ها دیگه خودم نبودم بلکه گرالت بودم هر دردی حس میکرد منم حس میکردم،هر وقت اعصبانی بود منم اعصبانی بودم،هر چقدر عشق پدری نسبت به سیری داشت منم همین عشق رو داشتم و این حسیه که هنوزم وقتی بهش فکر میکنم تعجب میکنم چون تو هیچ بازی دیگه ای تجربش نکردم و وقتی بازی رو برای بار اول تموم کردم یه حس افسردگی عجیب و چند روزه داشتم!!!! درست همین موقع بود که با خودم میگفتم همچین بازیی چطور ممکنه؟؟؟ ایا این بهترین بازیی که تو کل زندگیم تجربه کردم؟ جواب یه کلمه بود:بدون شک

    از اون موقع ۳ سال میگذره و من ویچر ۳ رو ۷ بار صد در صد کردم با بسته های الحاقی و بالای ۱۰۰۰ ساعت تجریه کردم!!!!!
    این عدد خیلی عجیبه ولی باید بگم من هیچ بازیی رو بالای ۲ بار یا نهایت ۳ بار تموم کردم حالا هر چقدر شاهکار باشه!!
    در اخر با شما موافقم اگه ویچر ۳ لیاقت نمره ۱۰ رو نداشته باشه چه بازیی داره؟

    • سلام و عرض احترام خدمت شما محسن جان. یک دنیا سپاس از لطف و محبت شما و این که لطف کردید این نظر زیبا رو نوشتید.
      از خوندن نظرتون لذت بردم. کاملا با شما موافقم در مورد این بازی شاهکار.
      خوشحالم که نظرمون در مورد نمره ی این بازی مشابهه.

  • «امتیاز متای ۹۳/۱۰۰ انصافا برای The Witcher 3 کم است»
    دلیل این نمره : افت فریم وحشتناک و باگ و عدم تنوع سلاح و همچنین این که اون همه مواد قابل جمع آوری هستند ولی بدرد هیچ کاری نمی خورند.
    «CD Projekt آن‎قدر ارزش برای ما قائل بود که به خود اجازه نداد تا شصت دلار پول ما را در ازای شش ساعت تجربه‎ی تماما اسکریپت شده گرفته»
    یاد ریچت ۷ ساعته با قیمت ۷۰ دلار افتادم.

  • P.morgan 𔓙 گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی
    Witcher 3 جز بازی هایی بود که اصلا دلم نمیخواست تموم شه، ولی از طرفی هم خیلی کنجکاو بودم بدونم آخرش چی میشه….
    که شکر خدا حداقل Ciri رو ختم بخیر کردم
    بر خلاف Geralt! 😂
    مقاله خوندنی بود
    ممنون 🍻

  • ویچر ۴ احتمالا بدونه گرالت هستش 😐 مثل اینه که گاد آف وار بدون کریتوس بسازی

  • Obsidion گفت:

    واقعا حس خیلی خوبی هم موقع بازی و حم بعد از پایان بازی بهم دست داد این بازی خیلی جفت وجوره و از حر نظر یه بازی AAA هستش همین حس رو به evil 4 هم دارم که یک معجون ناشناخته و کشف شده توی بازیش هست ولی ویچر جدای از گیمپلی توی داستان بازی سر راست عمل میکنه و هیچ جای حس نمیکنی که به شعور مخاطب احترام نذاشته باشه و همین سانسور نکردنش هم دلیل دیگه ای برای محبوبیتش شده که احساس رو به حداکثر به مخاطب القا میکنه همه چیز دست به دست هم داده که این بازی به اینجا برسه من این بازی بهترین بازی نمیدونم ولی جزو ۵ بازی محبوبم هست

  • alimahyari گفت:

    سلام
    ممنون به خاطره این مقاله ی زیبا و با کیفیت در مورد یه شاهکار بی بدیل نسل ویدیو گیم.یادش بخیر من اولین باری که بازی رو تجربه کردم تو گیم نت بود.وقتی نشستم بازی رو پلی کردم ۲۰ دقیقه ی اولیه ی بازی رو رفتم،از بازی اومدم بیرون و رفتم خونه و بعد از ۴ ماه کار کردن در سن ۱۶ سالگیم رفتم به خاطرش کنسول گرفتم که این شاهکار رو تجربه کنم و بهترین بازی عمرم شد

  • Mahdi Sam گفت:

    کاش یکی از مقالات این سری رو به TES V:SKYRIM اختصاص بدید، علی‌رغم اینکه خیلی از تولیدش می‌گذره ولی ذره‌ای از جذابیتش کم نشده، فقط کاش قابلیت director’s mode رو یکی از مود سازان شریف اضافه کنه چون اگه بازی یه نقص داشته باشه اینه که دوربین تو همه‌ی حالات دست خود گیمره

  • Armin Ezati گفت:

    یک مقاله بی نظیر دیگه از اقا سعید گل خوب بازی ای که من پیشنهاد میکنم برای سری بعدی مقاله های چرا … یک شاهکار است بازی gta iv هستش درکل خسته نباشید

  • با تشکر از آقای بابایی. من بشخصه زیاد نتونستم با بازی ارتباط برقرار کنم ولی میدونم که شاهکاره. شاید بعداً دوباره برم سمتش.
    .
    لطفا برای آنچارتد ۴ و لست۲ هم از این سری مقالات بنویسید. واقعا نیاز دارن این دو شاهکار.

  • Amir Reza گفت:

    شاهکار نیست بخاطر داستان و گیمپلی و بهینه سازی داغونش!!!
    !! Change my mind

  • hamidreza68 گفت:

    سلام و عرض ادب و احترام دارم بر استاد آقابابایی عزیز و بزرگوار..مقاله
    بسیار زیبا و دلنشین بود..تشکر ویژه بابت زحمات و دستان پرتوان ایشان…لذت بردم..ایشالله که روزی برسه ویچر ۴ رو با آنریل انجین ۵ بسازن …چه شود!؟؟….برام دعا کنید بتونم یه دونه ps5 بخرم بشینم پلی بدم لذت ببریم…تلوزیونشو دارم ۴k…ولی ps5 ندارم…حیف..صد حیف..

  • mm_44 گفت:

    بدون شک جزو ۵ بازی برتری بود که انجام دادم اکثرا وقتی میخوان از خوبی ها و دلایل شاهکار بودن ویچر بگن بیشتر به داستان و اتمسفر و موسیقی و شخصیت پردازی اون اشاره میکنن ولی چیزی که اینقدر این بازی منو به خودش مجذوب کرد طراحی مراحل فوق العاده یا همون کوئست دیزاینش بود که هر کدوم از مراحل داستانی پشتشون بود و اینقدر عالی بودن فکر نکنم تاحالا هیچ بازی انجام داده باشم که مراحل فرعیش به خوبی ویچر ۳ باشه

  • من کف کردم. شاهکار این بازی برای من.

  • daniel lamb گفت:

    نوش جون هرکی تموم کرد بازی رو
    من از مبارزات بازی اصلا خوشم نیومد پاکش کردم

  • Sakura گفت:

    مقاله ی فوقالعاده ای بود هرکی بخونتش وسوسه میشه یبهر دیگه سواغ تجربه ی ویچر ۳ بره.برای مقاله ی بعدی بنظرم دلیل اینگه چرا nier automata یک شاهکار بی بدیل هست رو نگارش کنید

  • Sakura گفت:

    مقاله ی فوقالعاده ای بود هرکی بخونتش وسوسه میشه یبهر دیگه سواغ تجربه ی ویچر ۳ بره.برای مقاله ی بعدی بنظرم دلیل اینگه چرا nier automata یک شاهکار بی بدیل هست رو نگارش کنید.

  • Farshidmc گفت:

    این بازی تنها داستانش خوب بود
    اگه انقدر بزرگش نمیکردن شاید بازی بعدی این استدیو یک چیز خوبی میشد ولی گند زدن چون الکی از بازیشون تعریف کردن
    شاید فکر کنین من یک گیمر تازه کارم ولی اکانت PSN من ببینین متوجه میشین همه جور بازی را دوست دارم ولی این بازی واقعا خوب نبود برای من

    • mm_44 گفت:

      خب من رفتم اکانت psn تون رو دیدم
      شما اصلا حتی کوئست مربوط به بارون رو حتی تموم هم نکرده بودید پس چجوری به این نتیجه رسیدید که از این بازی الکی تعریف میکنن
      بشینید یه بار بازی رو با حوصله با دی ال سی هاش تموم کنید بعد ببینید بازی لیاقت تعریف و تمجدید رو داره یا نه
      دلیل نمیشه که به سلیقه ی شما نخورد بد باشه

      • Farshidmc گفت:

        من دوبار این بازی تهیه کردم
        نسخه معمولی و گلد
        ولی گیم پلی بازی لذت بخش نبود برام و کامل نکردمش
        Fallout 4 با این که گرافیک خوبی نداشت ولی گیم پلی جذابی داشت
        یک بازی خوب خیلی گیم پلی مهمه چون ارتباط اصلی یک گیمر با اونه
        این بازی داستانش یک شاهکاره و من عاشقشم
        شاید رو پلاس رایگان شد دوباره یک تست کنمش
        Horizon من ۱۵۰ ساعت رفتم چون گیم پلی خیلی روان بود

  • من صبح میرم سر کار و ۲،۵ تا ۳ خونه ام. تا ۵ یه چرت میزنم و ۶ تا ۷ ساعت وقت دارم بازی کنم. جمعه ها و روزای تعطیل هم هست. همه اش رو کاملا بازی نمیکنم ولی راضیم خوب وقت پیدا میکنم. والهالا رو ۱۴ تا ۱۶ روز بالای ۱۰۰ ساعت تموم کردم. اینکه نقش افرینیه والا خیلی از بازی ها مابین ۲۰ تا ۴۰ ساعت گیم پلی دارن و هر بازی حدود یک هفته میتونی وقت داشته باشی و لذت کاملش رو ببری.

  • Dante گفت:

    این سری مقاله ها خیلی خوبن با قدرت ادامه بده. بهترین بخش بازی برا من کوست های شکار هیولا بود اصلا یپا گیم بودن این ساید کوستا

  • اریا گفت:

    ویچر بازی نیست ویچر زندگیه ویچر بازی کنی دیگه تا چند شب خواب رو چشمات نمیاد دیگه نمی تونی خوب فکر کنی شاهکار برای این عصر واقعا کمه این بازی نیست این فراتر….

  • Mr. PC گفت:

    نمیشه گفت نقطه ضعف نداره . اما اینقدر روی هماهنگ کردن گیم پلی با کوئست های اصلی کار کردن که بازی شبیه کتاب شده تا بازی . بعضی از ماموریت های فرعی و حتی بعضی از قراداد های ویچری هم از بعضی ماموریت های اصلی بزرگتر و مهمتر هستند . ۶ سال گذشته اومده حوس کرده سایبرپانک درست کنه اگه تو این ۶ سال جا سایبرپانک ویچر ۴ کار میکرد الان استودیوی قدرتمند و معروفی میشد و هیچ کسی جرات نمیکرد بهش لقب باگ ساز بده .

  • سلام
    ممنون بابت مقاله فوق العاده
    از چنین مقالاتی که تحلیلی هست خیلی خوشم میاد
    خودم ویچر رو کامل با فریم ۱۷ پلی دادم! ولی می ارزه
    آرزوم این هست همه بتونن بازی های مورد علاقه شون رو با بالاترین کیفیت بازی کنن.
    برای مقاله بعدی سراغ شاهکاری به نام فارکرای ۳ برین

  • Alireza گفت:

    این بازی عالیه واقعا درکنار الدر اسکرولز غول های ژانر نقش افرینی هستن
    ویچر بهترین تاریخ نیست ولی قطعا جزو ۵ بازی برتر تاریخه

  • rezagh گفت:

    واقعا مقاله خوبی بود آدم ترغیب میشه بره بازی کنه ولی بدون زبان واقعا نمیشه برا تقویت زبان هم کلی وقت باید بزاری اصلا نمیشه

  • M گفت:

    بهترین بخش داستانی بازی مربوط میشه به قلب‌های سنگی. یه سر و گردن از بقیه بالاتره. پایانبندی اش هم کاملا ارزش بحث و فکر کردن داره (برخلاف خط داستانی اصلی و همینطور خون و شراب). دوتا از بهترین مراحل کل بازی هم مال همین بخشه: مراسم عروسی و ملاقات با همسر سابق اولگیرد. سخت ترین تصمیم تو کل بازی برای من تعیین سرنوشت همسر سابق اولگیرد بود. این تصمیم هیچ تاثیری تو روند داستان نداشت، قرار هم نبود دیگه اون زن رو ببینیم ولی انقدر داستانش تاثیر گذار بود که هر تصمیمی می‌گرفتم قلبم به درد میومد.

    گیم پلی و گرافیک عالیه. سیستم مبارزه اما می‌تونه خیلی زود تکراری بشه. در عوض تنوع دشمنا خوبه.
    خط داستانی بازی رو بیش از حد طولانی کردن و بخشهای زائد زیاد داره.
    تو این بازی NPCها جسد متحرک نیستن. برنامه روزانه دارن، اگه کنارشون توقف کنید می‌بینید که دیالوگ‌های اختصاصی دارن و حتی به وقایع و رخدادهای بازی واکنش نشون میدن. با در نظر گرفتن تعداد بالای ان پی سی ها ارزش اینکارشون بیشتر مشخص میشه.
    اصرار بیش از اندازه ای بر تاریک و دپرس کردن محیط ها دارن که باعث میشد گاهی لذت بردن از محیط سخت بشه.
    موقع سوارکاری یه سیستم بسیار جالب داره که باعث میشه به صورت خودکار از کنار موانع لایی بکشی. عالیه

    از حرمسرایی که برای گرالت ساختن خوشم نیومد. همین مسئله باعث شده اکثر شخصیتهای زن ضعیف از آب در بیان. تو کل بازی دوتا زن منو درگیر خودشون کردن: فیلیپا ایلهارت و آنا هنریتا. بقیه دیگه اکثرا تو در و دیوار بودن.
    بهترین کاراکتر کل بازی هم گرالته، البته نه گرالت اورجینال بلکه گرالتی که توسط ولادیمیر تسخیر شده!

  • درود بر شما استاد عزیز سعید اقابابایی واقعا خواندن مقاله های شما لذت بخش و جذابه چون با عشق و علاقه نوشته میشه و ارزشمنده. ویچر سه بهترین بازی زندگی منه چون دقیقا از هر نظر کامل بود و سطح جدیدی از نقش افرینی و بازی های ویدیویی تعریف کرد به طوری که اونایی که بازی ها رو برای بچه های کوچیک میدونن باید ویچر سه رو بهشون معرفی کرد تا بفهمن که یه بازی چقدر میتونه پیچیده باشه از نظر داستانی و محتوای کاملا بزرگسالانه. این روزا منتقد های مثل شما واقعا کیمیا و کمیاب هستند منظورم منتقد هایی که بازی رو از روی عشق و علاقه و از دید یه گیمر بررسی میکنند نه مثل بعضی مثلا منتقد های خارجی و ایرانی گه با گرفتن ایراد های سد من یه غاز سعی در جلب توجه هستن! توی دنیای بازی های ویدیویی شاهد بهترین های بازی های متنوعی هستیم ولی ویچر سه بهترین بهترین ها حساب میشه موفق باشید اقا سعید دوستداشتنی

چرا The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار بی‌نظیر است؟ - گیمفا