به عقیده‌ی جوزف فارس، بازی‌های تک‌نفره بسیار طولانی هستند

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

جوزف فارس (Joseph Fares)، بنیان‌گذار استودیو هِیزلایت (Hazelight Studio) و کارگردان عنوان چندنفره‌ی It Takes Two، معتقد است که به طور کلی، بازی‌های تک‌نفره بسیار طولانی هستند.

آقای فارس، همیشه ذهن خود را برای تجربه‌ی چیزهای جدید آزاد می‌گذارد. این موضوع، کاملا در روند کاری شرکت وی بازتاب داشته است و استودیو هیزلایت، معمولا در بازی‌ها دست به نوآوری زده و تجربه‌های تازه‌ای را برای بازی‌بازان شکل می‌دهد؛ همچون توسعه یک عنوان به گونه‌ای که تنها با همکاری دو بازی‌باز قابل بازی باشد. این روند، با موفقیت It Takes Two، عنوانی که اخیرا توسط استودیو مذکور عرضه شد، به نتیجه‌ی مطلوبی رسید و با وجود اینکه ده روز هم از عرضه‌ی این بازی نمی‌گذرد، از دیدگاه بازی‌بازان به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۲۱ انتخاب شده است!

همانند عنوان A Way Out، استودیو هیزلایت برای عنوان It Takes Two هم هیچ حالت تک‌نفره‌ای را در نظر نگرفته است و این بازی تنها به صورت چندنفره، هم آنلاین و هم آفلاین، قابل بازی است. این موضوع ممکن است کمی باعث ناراحتی آن دست از بازی‌بازان که علاقه‌ای به حالت چند‌نفره ندارند شده باشد. اما آقای فارس با یادآوری پایه و بنیاد بازی، به این نکته اشاره می‌کند که وقتی پیشروی در یک بازی متناسب با همکاری چندنفر طراحی شده است، آن بازی هیچگاه نمی‌تواند حالت تک‌نفره‌ای داشته باشد.

در مصاحبه‌ای که اخیرا این کارگردان با Inverse داشت، نظر خود را درباره‌ی طولانی بودن بازی‌های تک‌نفره بیان کرد. آقای فارس همچنین معتقد است که همین موضوع باعث شده این سبک از بازی‌ها، مدت زیادی مورداستفاده قرار بگیرد. در ادامه هم این توسعه‌دهنده از علاقه‌ی خود برای گسترش بازی‌های چندنفره و بازگشت آن‌ها به روال گذشته گفت و مجددا تاکیید کرد که معتقد است به طور کلی بازی‌ها خیلی طولانی شده‌اند.

در ادامه‌ی دیدگاه خود درباره‌ی طولانی شدن بازی‌ها، آقای فارس به صحبت در مورد قابلیت بازی مجدد پرداخت و به این موضوع که It Takes Two، چیزی برای به نمایش گذاشتن در قابلیت بازی مجدد نداشته و از هیچ آیتم جمع‌کردنی هم برخوردار نیست، اشاره کرد. البته این نکته سبب شده است که بازی مذکور، برای عده‌ای کم هیجان جلوه دهد.

به اعتقاد آقای فارس، خیلی عجیب است که ناشران و توسعه‌دهندگان دست به عرضه‌ی قابلیت‌های بازی مجدد برای عناوین‌شان می‌زنند؛ چراکه بسیاری از بازی‌بازان حتی بازی‌ها را به پایان هم نمی‌رسانند که بخواهند مجددا به تجربه‌ی آن بپردازند. او در این زمینه عنوان The Witcher 3 و اینکه تنها ۳۰ درصد از بازی‌بازان این بازی را به پایان رسانده‌اند را مثال زد.

در حالی که احتمالا جوزف فارس به درستی به این نکته اشاره می‌کند، اهمیت بخشیدن به قابلیت بازی مجدد تنها به توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌ها محدود نمی‌شود و برخی از بازی‌بازن هم پشتیبانی بازی‌ها از این قابلیت را بسیار مهم می‌پندارند. این موضوع روی قیمت بازی‌ها هم بی‌تاثیر نبوده است، مخصوصا وقتی برخی از ناشران قیمت بازی‌ها را به ۷۰ دلار افزایش داده‌اند.

برخی از توسعه‌دهندگان جهانی چشم‌نواز را با مهارت‌های بالای خود خلق می‌کنند که بازی‌بازان از صدها ساعت پرسه زدن در آن لذت برده و نمی‌توانند به راحتی از آن جدا شوند. موفقیت پیوسته‌ی The Elder Scrolls 5: Skyrim، که با وجود اینکه بیش از ده سال پیش عرضه‌ی آن می‌گذرد، برای کنسول‌های مختلفی بهینه‌سازی و مجددا منتشر شده، کاملا نمایان‌گر این موضوع است. و یا بازی Persona 5 که یک گیم‌پلی طولانی را دارا است و به پایان رساندن آن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساعت طول می‌کشد، اما با این حال با استقبال خوبی که به همراه داشت، نسخه‌ی بهبودیافته‌ی دیگری از آن با نام Persona 5 Royal، با محتوای بیشتر در ماه مارس سال ۲۰۲۰ عرضه شد. این‌ها عناوین تک‌نفره‌ای هستند که کاملا در تناقض با صحبت های فارس قرار دارند. به نظر می‌رسد هر کدام از این سبک‌ها در نوع خود جذاب هستند، البته اگر مشل دیگری وجود نداشته باشد!

12
21

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بازی های شاهکاری تو طول زندگی ساختی ، تقریبا همه بازی هات شاهکار بودن ولی این دلیل نمیشه حرف مفت بزنی عزیزم
    .
    بازی تکنفره باید طولانی باشن «البته با محتوای درست نه الکی»
    بالاخره داریم ۷۰ دلار پول میدیم ، بازی که زیر ۱۵ ساعت گیمپلی داشته و ارزش تکرار هم نداشته باشه مفت نمی ارزه
    مثل تامب رایدر ۲۰۱۳ که با اینکه بازی عالی بود ولی اصلا ارزش تکرار نداشت و خیلی هم زمانی کمی داشت و به عبارتی یکبار مصرف بود
    این جور بازی ارزششون از ۳۰ دلار بیشتر نیست

    37
    15
    • کن لوین بایوشاک ساخت ولی کلا ۵ تا مصاحبه هم نداره میازاکی دارک سولز و بلادبورن رو ساخت ولی تو عمرش فقط یکبار مصاحبه کرده
      بعد اون وقت این چهارتا بازی سرگرم کننده ساخته از صبح تا شب مصاحبه میکنه و حرف های جنجالی میزنه و به اینو اون گیر میده
      کاملا معلومه که کمبود توجه داره

      19
      14
    • Ali984 گفت:

      ۷۰ دلار رو تو ایران بین ۱٫۸ تا ۲ ملیون میدن. کی حاضره انقد پول واسه یه بازی بده؟ ۹۰ درصد ما کپیخور یا کرکی میزنیم. من خودم ps4 رو کپیخور کردم. در ضمن اکثر بازیای خوب و شاهکار زیر ۱۵ ساعت گیمپلی دارن. مثل همه انچارتدا و همه ی رزیدنت اویل ها و لست ۱ و گوست اف سوشیما(فقط داستانش) و کل سری تامب رایدر و داستان اسپایدر من و مایلز مورالز و دووم اترنال و بازیای دیوید کیج و واچ داگز ۱ و همه سری فارکرای و همه سری نید فور اسپید و استار وارز jedi و همه ی دویل مای کرای ها و سری هیتمن و سری dishonored و همه بازیای اسنایپر و آنتیل داون و همین بازیای شاهکار جوزف فارس و بخش داستانی بازیای مبارزه ای و هلبلید و کل سری بایوشاک و …… بازم بگم؟؟ Confused

      14
      19
      • ففط داستان که نیست.
        کل گیمپلی بازی ها
        مثلا لست ۲ با اینکه خطیه ولی بالای ۲۰ ساعته
        یا خیلی از بازی های دیگه که زیر ۱۰ ساعت داستان دارن یکسری ماموریت های فرعی دارن
        یا بعضی از بازی ها داستان هاشون توش حق انتخاب داری که ارزش تکرار بازی رو بالا می‌برد

        10
        2
      • Kratos_Sparta گفت:

        بلاخره باید فرقی بین یه آدم منطقی مثل شما و بقیه باشه …..

        3
        7
      • مایلز چهل دلاره
        دووم ارزش تکرارش خیلی بالاست
        دیوید کیج با اینکه مزخرفن⁦Grin⁩ ولی دیگه ده تا پایان دارن حداقل ارزش تکرارشون بالاست
        واچ داگز یک که هیچی نگم بهتره ( اصلا چرا آوردیش تو لیست؟)
        تست فول اسپید زیر پونزده ساعت؟⁦Neutral
        مشکل اینجاست به ارزش تکرار توجه نکردی
        تعداد زیادی از اینایی که گفتی ارزش تکرارشون خیلی بالاست ( جز آنچارتد و تام ریدر و چند تا استثنا دیگه )

        7
        6
        • Ali984 گفت:

          من تو لیستی که اوردم اکثرا به داستان اصلی توجه کردم . آره نید فور اسپید داستانشون کمتر از ۱۵ ساعته. انچارتد تو این لیست که اوردم بهترین بازیه. من اصلا اعتقادی به دو بار بازی کردن یه بازی ندارم. اصلا وقتی یه بار بازی رو تموم کنی دیگه حوصله نداری دوباره بریش. مگر اینکه حالتی مثل ۲nd Run رزیدنت اویل ۲ داشته باشه که از یه زاویه دیگه داستانو ببره جلو. یا بعد چند سال دوباره بری بازیش کنی.

          4
          4
      • Nima Af گفت:

        – همه‌ی رزیدنت اویل ها گیم‌پلی‌شون زمان کمی نداره. چند تا مثال می‌زنم:
        Re4: میانگین مدت زمان اتمام استوری اصلی: ۱۶ ساعت
        Re6: میانگین مدت زمان اتمام استوری اصلی: ۲۱ ساعت
        اما دو تا آخری زمان کمی داشتند:
        Re2 remake: میانگینش ۸ ساعت
        Re3 remake: میانگینش ۶ ساعت
        – سری بازی های دارک سولز، سکیرو و بلابورن بالای ۲۵ ساعت زمان می‌بره.
        – همه‌ی بازی‌های سری Dragon Age و فال‌اوت طولانی‌‌تر از ۱۸ ساعت هستند.( بدون احتساب ماموریت‌های فرعی)

        6
        1
    • joel گفت:

      خوب میتونن بازیها رو با قیمت زیر ۳۰ دلار بفروشند . موافقم واقعا بازیهای خطی دارن به سمت شلم شوربا پیش میرن Question

      1
      4
  • farshadx گفت:

    اینم حرف مفت و رایگان زده
    همه بازیهای داستانی همین هستن و خیلی ها تمومشون نمیکنن
    خودم همین حالا اینقدر بازی دارم تو صف ولی بازی نمیکنم هر کدوم به دلیلی
    bastion
    batman: arkham city
    batman arkham orgins
    batman arkham knight
    darksiders 2
    dyinglight
    hellblade
    kingdom of amalur
    metro 2033
    metro 2033 redux و نسخه light
    middle-earth shadow of war
    wolcan
    death stranding
    Horizon Zero Dawn
    دلیل نمیشه چون تموم نکردم بازی های بدی باشن و یا نباید اینقدر طولانی باشن و یا new game+ نداشته باشن

    29
    6
  • جوزف فارس گاله رو ببند
    رد دد ردمپشن ۲ ۶۰ ساعت داستان داشت
    تو اون ۶۰ ساعت زندگی میکردی نمیفهمیدی چطوری گذشت
    این میاد میگه بسیار طولانی هستند Neutral

    30
    4
  • به عقیده من: بسیاری از بازی‌های تک نفره نه تنها طولانی نیستند بلکه کوتاهم هستند

    32
    2
  • pegasus گفت:

    خب عزیز من ۷۰ دلار بدیم فیلم سینمایی دو ساعته ببینیم؟
    بازی داستانی که ارزش هفتاد دلار داشته باشه حداقلش باید ۳۰ الی ۵۰ ساعت سرگرم کنه
    مثلا فک کنین انچارتد نسخه دوم وقتی داشتن می رفتن سرقت تو استانبول تموم میشد و ادامشم هفتاد دلار میدادیم اون موقع کل انچارتد ۲ هشت قسمت میشد
    دو تا بازی خوب ساخت هوا ورشون داشت

    18
    3
  • java.d 74 گفت:

    از خودش و رک بودنش خیلی خوشم میاد اما به نظرم حرفش اشتباهه

    11
    3
  • mohsenj74 گفت:

    با ایشون کاملا مخالفم این نظری که ارائه داده بیشتر به ضرر ویدیو گیم هست تا نفعش !
    .
    .
    خیلیها بازی ها رو تهیه کردن و کاملا افلاین تموم کردن تو خیلی از کشور ها و این آمار ۳۰٪ که میدن راجب ویچر و بقیه بازی ها فقط به اونایی اشاره میکنن که انلاین بودن موقع بازی و رکورداشون ثبت شده

    13
    4
  • چی میزنه این؟؟
    آدم اگه از یه بازی خوشش بیاد هر لحظه استرس داره که مبادا تموم بشه و دوست داره طولانی باشه
    دقیقا یکی از بازی هایی که من نصفه ولش کردم A Way Out بود
    ویچر ۳ رو با تمام دی ال سی هاش بازی کردم و کل مپ رو ۱۰۰ درصد کردم و یک لحظه هم خسته نشدم البته با زیرنویس فارسی

    28
    2
  • به عقیده این آقا احتمالا ملت باید ۷۰ دلار پول بدن و یک بخش داستانی پنج ساعته از اکتیویژن و الکترونیک ارتز بگیرن نه که تا حالا همه بازی های خودش گوتی بودن و متای بالای نود داشتن حالا داره شاهکارهایی مثل ویچر ۳ و رد دد ۲ و … رو زیر سوال میبره زیادی این یارو رو باد کردن بعدا فسش در میاد

    10
    1
  • آرین گفت:

    سلام
    برداشت من که می‌تواند غلط باشد این بود، منظور از بازی‌های چندنفره بازی‌هایی مثل COD و BF و Fortnite و… نیست بلکه بازی‌هایی است که درش همکاری بیش از یک‌نفر، باعث پیش‌برد می‌شود. مثل همین it takes Two و Brothers و A Way Out، مثل dynasty Warrior و orochi، اسپلیت‌اسکرین‌ها و…
    می‌فرماید بازی‌ها طولانی اند، منظورش این است که انقدر طولانی اند که مخاطب رو خسته می‌کنند، خیلی‌ها تا ته نمی‌روند و بازی کسل‌کننده می‌شود. ریتم از دست می‌دهند و از تب‌و‌تاب می‌افتند. کلی گفت و بیشتر منظورش این بود که روی عمق کار کنیم تا الکی زیادش کنیم، آیتم جمع‌کردنی و مأموریت فرعی و… تو خیلی از بازی‌ها، کارکردش فقط طولانی کردن است. البته بنظرم کاملا درست نیست ولی تاحدی درست است، شاید چندان برای رد دد و گاد‌اف‌وار و ویچر صادق نباشد ولی مثلا برای AC Odyssey صادق است، برای Shadow of War و… خود ویچر بعضی وقت‌ها چون اکشنش کم می‌شود، مخاطب از دست می‌دهد. هرچند بنظر خودم این موضوع بخاطر سلیقه است تا خود بازی. آنچارتد و تلو هم آیتم جمع‌کردنی دارند، مثل Shadow of War. ولی تنها انگیزه من برای جمع کردنشون کامل کردن بازی یا تروفی است نه چیز دیگر.
    در پناه حق

    9
    1
  • حرف درستی زده و برای خیلی از بازی ها این مسئله صدق میکنه

    7
    13
  • شاهرخ گفت:

    پس ۷۰ دلار و واسه چیه هربازی باید حداقل ۱۲ ساعت گیم پلی داشته باشه

    3
    1
  • با عرض سلام و خدا قوت خدمت جناب آقای رضا مهرعلی ، امیدوارم سال خوبی را در کنار خانواده بزرگ گیمفا داشته باشید . جدای از اصل خبر و بحث بر سر سخنان Josef Fares با دیده شدن نام Persona مجدداً جای خالی نقد عنوان Persona 5 Strikers احساس گردید که البته با گذشت بیش از یک ماه از عرضه این عنوان و همچنین عدم پرداختن به نقد اثر و اتمام این اثر توسط بنده دیگر امیدی به نقد آن نداشته و این موضوع را شاید بتوان به نبود منتقد متخصص در این برهه از زمان در تیم گیمفا دانست . علی ایحال از همین ستون بنده استفاده می کنم و به سایر بازی بازان توصیه بازی کردن این عنوان را می کنم . در نهایت سخنی هم در مورد موضوع ستون فوق آورده شود خالی از لطف نخواهد بود و آن این که Josef Fares یکی از بهترین طراحان بازی های ویدیویی و کارگردان های فیلم ها و بازی های ویدیویی می باشد و از احترام بالایی در جامعه منتقدین و رسانه های سرگرمی و همچنین بازی بازان برخوردار است و بارها با حرف البته جنجالی خود محفل بحث و جدل های زیادی بوده است . اما در نهایت همیشه یادمان خواهد ماند انسان ها با کارهایی که از خود به جای گذاشته اند سنجیده خواهند شد و نه با حرف هایی که زده اند . پایدار و پیروز باشید .

    5
    0
  • مازیار گفت:

    به حرف های ایشون اهمیت ندید این فرد دشمن درجه یک بازیای داستانیه تو ساخت بازیاشم اینو ثابت کرده
    اتفاقا بنظرمن دلیل اصلی که بازیای تکنفره بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند بخاطر طولانی بودنشونه مثل اسکایریم،ویچر،سری سولز،سری فارکرای،سری بتمن وهمین طولانی بودنشون باعث میشه بعضی گیمرا شورواشتیاقشون به ادامه بازیا بیشتر بشه،اگه بازیای تکنفره کوتاه باشند دیگه کسی ازش تعریف و تمجید نمیکنه

    10
    0
  • Mikasa گفت:

    هم با حرفش موافقم
    هم مخالف
    گیمر امروزی ک ۶۰ دلار پول میده طبعا انتظار داره که به همون اندازه بازی سرگرمش کنه
    از یه طرف دیگه حرفش درسته اونم اینکه این بازیای خیلی طولانی
    مدت زمان گیم پلی “مفید” خودشونو اغلب از دست میدن
    و به شیوه های کاذب رو میارن برای افزایش پلی تایم
    من کلا یادم نمیاد بازی طولانی رفته باشم و “هدر رفت” تایم توش کم باشه
    گرایند کردن تو rpg ها و jrpg و بازی های مبتنی برlootیه نمونش
    اپن ورلد های طولانی همه بدون استثنا اتلاف وقت زیاد دارن حداقل من این حسو دارم خوشحال میشم یه اپن ورلد طولانی بهم معرفی کنین که یک ثانیه هم احساس اضافه بودن play time احساس نشه
    ( رد دد زلدا و ویچر رو رفتم )
    بهترین راه بنظر من بازی ای هست که کمپینش رو بشه نهایتا ۲۰_۳۰ ساعته تموم کرد برای کسایی که حوصله ندارن وقت زیادی بذارن سر یه بازی
    هم replay value و عمق گیم پلی به شدت بالایی داشته باشه برای کسایی ک میخوان حسابی با بازی عشق کنن
    دلیل کوتاه تر شدن سایبرپانک هم دقیقا همین حرف جوزف بود
    اشتباه نمیگه
    این سایتو بیخیال اکثر کسایی ک نظر میدن گیمر حرفه ای ان ولی از عامه بری بپرسی عمرا اکثرشون حوصله داشته باشه داستان یه بازیو ۷۰ ساعت تحمل کنن
    یادآوری درصد اتمام بازی رد دد ردمشن ۲ توسط گیمر ها : ۲۸٪ بوده
    تازه اونم یه بازی کاملا آسون و‌بدون چالش خاصی!

    2
    1
    • لعنت بهت
      یه ساعته دارم می گردم ولی پیدا نمیکنم⁦Grin
      بنظرم بازیا باید کوئستا رو دو دسته کنن
      اونایی که فقط برای پر کردن نقشه نیستن
      اونایی که برای پر کردن نقشن( یه چیزی مثل اسکایریم که یه کوئست فقط برای کوئستای مپ پر کن و فچ کوئست بود )

      2
      2
  • مهدیار گفت:

    به نظرم ایشون تنهایی به این نتیجه رسیدن ROTFL ROTFL ROTFL ROTFL
    واقعا خسته نباشن ROTFL

    2
    0
  • infinity گفت:

    کاملا باهاش موافقم
    من خودم با بازی های که بالای ۳۰ ساعت گیم پلی داشته باشن و طولانی باشن زیاد حال نمی کنم
    البته بجز رد دد و ویچر اینا برام استثنا هستن

    2
    3
  • CJ گفت:

    من ی چیزی رو فهمیدم، این جوزف فارس همیشه میخواد خودشو با حرفاش تو زبان های دیگران بندازه حتی اگه چرت باشه
    مثل اونموقع که می‌گفت که اگه کسی خسته شده از بازی ۱۰۰۰ دلار میدم و یا اینکه اسم کنسول ایکس رو مسخره کرد(کار ندارم که باید مسخره کرد یا نه اما هدفش فقط اینه که گیمر ها بگن وای عجب آدمیه)
    و آخه همین بازی های طولانی مدت کم مثل دلست که ۳۰ ساعت گیم پلی داره، زودتر از ی هفته میشه تمومش کرد بازیرو
    اونوقت اگه بخوان بازی هارو کوتاه تر کنن که ملت باید هفته ای ۳ تا بازی بگیرن
    کاش این جوزف کمی قبل حرف زدنش فکر میکرد

    7
    1
    • ...... گفت:

      دقیقا همینطوره یکی مثل میازاکی تو عمل و بدون حرف مفت زدن معروف میشن و سر زبون ها میفتن یه عده هم مثل این فارس با حرف زدن از رو باد معده دنبال کسب اعتبارن این همه بزرگانی مثل میکامی و میازاکی و کامیا و… با اون سابقه های درخشان و کارنامه شاهکارشون اندازه این آقای فارس ادعا ندارن اونوقت ایشون یه بازی با متای ۸۹ این اواخر بیرون داده فکر کرده چه خبره مثلا

      3
      0
  • من خودم بازی های طولانی زیاد نرفتم جز final fantasy و metal gearو resident evil و چند تا دیگه
    هیچ وقتم هیچ بازی ای رو تکرار نمیکنم
    یکی وقتشو ندارم یکی حوصله شو Neutral

    1
    1