سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا

سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی

مینو فرجی
۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا

آیا می‌توان جهان «هیچکاک» را، جهانِ «تعلیق» دانست؟ شاید این پرسش در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. از جهتی تمام مخاطبان جدی سینما، همواره‌ی واژه‌ی تعلیق را با هیچکاک به خاطر می‌آورند و آن را یک تمهید دراماتیک سرگرم‌کننده می‌دانند؛ تمهیدی مخصوص هیچکاک و سبک داستان‌گویی و فیلم‌سازیِ او که می‌توان آن را «انتظاری برای چگونگیِ تحقق یک موقعیت یا واقعه» تعریف کرد. در سبک داستان‌گویی هیچکاک، معمولا تماشاچی یک قدم از کاراکترِ درون فیلم در داشتن اطلاعات جلوتر است. برای مثال در مقدمه‌ی سکانس مثالین حمله‌ی کلاغ‌ها در فیلم «پرندگان»، نوع نشستن کاراکتر و جایی که دوربین در آن مستقر شده‌است، باعث می‌شود که «ملانی» از تجمع تدریجی کلاغ‌ها پشت سرش بی‌اطلاع باشد. اما تماشاچی‌ای که از ابتدا متوجه این موضوع می‌شود، خطر حمله را در بازه‌ای از زمان حس می‌کند و اینگونه زمان، کش می‌آید. این، تعلیقِ هیچکاکی است که در اکثر آثار او به اشکال مختلف، بی‌ثباتی را به تماشاچی تحمیل می‌کند. تعلیق، نوعی از بی‌ثباتی و بینِ زمین و آسمان ماندن است. اینگونه تعلیق‌ها در فیلم‌های مختلف هیچکاک، معمولا با یک واقعه پایان می‌یابد و درواقع تماشاچی دوباره پایش را بر زمین و در وضعیتی باثبات حس می‌کند. بازگردیم به سوال ابتدایی در این باره که آیا جهانِ هیچکاک را می‌توان به تعلیق ربط داد؟ آیا تعلیق هیچکاکی صرفا همین اجرای خیره‌کننده در بعضی سکانس‌ها است که نفس تماشاچی را بند می‌آوَرَد؟

تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا
سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Kℭ₦Å گفت:

    الفرد هیچکاک بهترین کارگردان تاریخ
    از فیلم سرگیجه بگم براتون؟
    از فیلم روانی بگم؟
    از فیلم پرندها بگم؟
    از فیلم پنجره پشتی بگم؟
    از فیلم مارین بگم؟
    از فیلم فرنزی بگم؟
    از غریبه ها در قطار بگم؟
    از مرد اشتباهی بگم؟
    از Dial M for Murder بگم؟
    فقط میتونم بگم شاهکار و شاهکار سینما و اوج سینما با فیلم های کلاسیک و کارگردان بی نظیری مثل هیچکاک فقط فیلمباز ها و هم دورهای ما میدونن سینما چیه و اصل سینما چیه
    اگر اهل فیلم هستید وقتتون رو بابت فیلم های زباله امروزی و آت و آشغال های مارول و فیلمای اووریتد هدر ندید و بشینید چند فیلم برتر کلاسیک رو تماشا کنید با بدونید سینمای واقعی چی هست و چی بود و چی شد

    • Emmat گفت:

      من موندم شما ها چرا دارید فیلم های بزرگ تاریخ رو با فیلم های مارول مقایسه می کنید مگه مارول خاصته فیلم بسازه که تاریخ تکونبده نه نمی خواد. مشکل اصلی من با شما ها همینه حال اگه کسی بهترین نقاشی های واقعی گرانه جهان رو با هنر های alex ross بزرگ مقایسه کنه شما برای اینکه بکوبید می رید سراغ اینکه طرف طراح کمیکه و مسخرش می کنید.

      • Emmat گفت:

        و البته نباید فراموش کرد که هر دهه مال یه ژانریه و بلاخره یه روزی ژانر ابر قهرمانی تموم می شه ولی برای ما کمیک فن مهم اینه که مارول بهمون نشون داد کیمک فن بودن یه عار نیست یه افتخاره دقیقا مثل شعار استن لی کبیر.

      • آرین گفت:

        سلام
        کلا سینما نسبت به ده‌ها قبل، خیلی از نظر هنری افت کرده. دوستان هم منظورشون همینه و از نظرشون، مارول هم سازنده فیلم‌هایی ضعیف هست. و سلیقه مردم رو تا حدی با این فیلم‌ها خراب کردند. هر چند بنظر خود من ایراد اصلی از مارول نیست، مشکل اصلی فیلمهاش هم بنظرم از فیلمنامه است و با نوشتن فیلمنامه قوی، می‌تونه اعتبار هنری هم کسب کند.

        • Emmat گفت:

          افت کرده ولی اگه همین مارول سقوط کنه بدتر از اون هم اتفاق می یفته تازه سینما هر دهه هنرش مختلفه ولی اونکه بیشتر شاهکار داشته باشه اون دهه می شه ملاک اصلی.
          البته من نفهمیدم کجای فیلم های مارول ضعیفه، مارول فقط ۴ تا فیلم ضعیف داره اگر که می خوای از داستان مشکل بگیرید که نمی توانید این داستان ها باید از کمیک ها اقباس کنند نمی توانن ازادانه بنویسند و البته در جا که نمی توانند شاهکار بسازند کمیک های مارول شاهکار های دارند که رو پرده نمی شه اورد مثلا شیطانی در بطری که برترین داستان مرد اهنی هست ولی ایا می شه اومد به سینما و این روی یه خط هست بین منتقدا و طرفدارا باید کاری کنند که نه سیخ بسوزه نه کباب اگه خیلی ازادانه باشه طرفدارا می کبونبد و اگر خیلی وابسته منتقدا، برات مثال می زنم کاپیتان مارول که فیلم ضعیفی بود ولی فروش کرد یکی از مشکل های اساسیش مال خود شخصیت کاپیتان هست که توی کمیک شخصیت خشک و نظامی داره پس اگه بخوان بهترش کننید تا یه جایی می شه دست برد بعد از اون تبدیل می شه به اقباس ازادانه و طرفدارا می کبوندش البته باز کبوندن و چرا طرفدارا یکی از اصلی ترین مشکلاتی که از می گیرند کمیکی بود نیست چون جوکر اینجا یه دشمن روانی نیست اینجا یه دشمن روان پریش باهوش، هست قتل عام نمی کن اگه توی هدفش نباشه ولی توی کمیک قتل عام می کنه تا لذت ببره تا حواس بتمن رو به خودش جذب کنه به نظر من نمی روی فیلمنامه توی فیلم های کمیکی حساب کرد.

          • آرین گفت:

            سلام
            طرفدارها بهتره درک کنند که کمیک و سینما متفاوت اند و اقتباس از کپی هم همینطور. مارول هم اگر یه فیلم خیلی جون‌دار بسازه، طرفدارها هم راضی می‌شن انشاءالله.
            اینکه فیلم‌هاش چقدر ضعیف اند یا نه دیگه می‌مونه به معیارهای ما، من از نظر قصه‌گویی می‌گم. هر فیلمی رو ببینم اگر می‌تونه من رو با خودش همراه کنه و قصه‌اش رو برایم باورپذیر کنه و خوب جابیندازد و تعریف کنه، من مهر خوب بودن رو رویش می‌زنم. (البته این نظر من است.)

            • Emmat گفت:

              شما می گی بهتره طرفدارا درک کنند کمیک و سینما فرق دارند طرفدارا هم درک می کنند مثلا فیلم لوگان که واقعا بی نظیر بود هیچ طرفدار واقعایی هم بهش نپرید که کپی کمیک نیست یا هیچ اسپایدرمن فنی نمی گه که تام هالند بده بلکه برای طرفدارا خاطرات شیرین اوایل اسپایدرمن هست.
              واقعا تانوس ویلین بی نظیری نبود اگر که نه پس چرا هم سطح دارک ویدر افسانه می زارن.

سینما فارس: تحلیل ویدیویی؛ تعلیق ابدی - گیمفا