مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس

محمد سعید جنتی
۲۱:۳۲ ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

عنوان Red Dead Redemption یکی از بهترین بازی‌های منتشر‌شده در نسل هفتم بود که از طریق قابلیت پشتیبانی عناوین نسل قبل مایکروسافت بر‌روی ایکس‌باکس وان قابل دسترس است. اما به تازگی مایکروسافت بهینه‌ساز جدیدی مخصوص کنسول بهبود‌یافته‌ی ایکس‌باکس وان ایکس برای این عنوان منتشر کرده است که کیفیت بصری آن را به طور خیره‌کننده‌ای افزایش می‌دهد.

عنوان تحسین‌شده‌ی Red Dead Redemption پس از انتشارش در نسل هفتم، همانند اکثر بازی‌های توسعه‌یافته توسط راک استار (Rockstar)، توانست به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کند. این بازی که هم در بین منتقدان و هم بین بازی‌بازان از محبوبیت بی‌نظیری برخوردار است، در زمینه فروش نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و طبق آماری که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، تا آن زمان ۱۴ میلیون نسخه از این عنوان به بازار عرضه شد.

اگرچه طبق آمار‌های منتشر شده در زمینه بازاریابی و فروش می‌توان گفت مایکروسافت در نسل هشتم تا اینجای کار تا حدودی قافیه را به سونی باخته است، اما به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای جبران عقب‌افتادگی نسبی ایجاد‌شده دارد. یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها بدون شک قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبلی برای خانواده‌ی کنسول‌های نسل هشتمی ایکس‌باکس است. از زمان اجرای این طرح یکی از بازی‌هایی که هوادارن بی‌صبرانه در انتظار تجربه‌ی آن در نسل هشتم بوده‌اند، Red Dead Redemption بود که بالاخره این عنوان هم در لیست عناوین پشتیبانی از نسل قبل قرار گرفت و از این طریق تجربه شاهکار راک استار در سبک وسترن، برای طرفدارن بر روی کنسول‌های نسل هشتمی مایکروسافت ممکن شد.

اما با داغ شدن بازار تلویزیون‌های ۴k و محبوب شدن این رزولوشن در عرصه‌های مرتبط، صنعت بازی‌های ویدیویی و در راس آن دو شرکت پیشتاز سونی و مایکروسافت نیز در پاسخ به تقاضای مخاطب شروع به توسعه‌ی بازی‌ها و کنسول‌هایی با قابلیت پشتیبانی از این کیفیت تصویری کردند. در همین راستا در اتفاقی کم‌سابقه این دو شرکت برای پشتیبانی از تنظیمات ۴k در بازی‌های ویدیویی، به توسعه و انتشار کنسول‌هایی میان نسلی که نسبت به کنسول‌های پایه ارتقا پیدا کرده‌ بودند، اقدام کرده‌اند.

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

به تازگی بهینه‌سازی برای پشتیبانی از تنظیمات ۴k مخصوص کنسول میان‌نسلی مایکروسافت برای بازی Red Dead Redemption منتشر شده است. در این بررسی، قصد مقایسه گرافیکی بین نسخه‌ی ۳۶۰ و نسخه ایکس‌باکس وان ایکس این عنوان را پس از دریافت این بهینه‌ساز داریم.

شاید خیلی از بازی‌بازان بر این عقیده باشند که به جلوه‌های بصری بازی‌ها بیش از اندازه پرداخته می‌شود و توسعه‌دهندگان بهتر است انرژی کمتری صرف این بخش کنند و تمرکز خود را به بخش‌هایی نظیر طراحی مراحل و بهبود گیم‌پلی بازی معطوف کنند؛ در نهایت ۶۰ فریم بر ثانیه چه تفاوتی با ۵۸ فریم بر ثانیه دارد؟ این طور نیست؟

در پاسخ باید گفت هرچند تا حدودی می‌توان حق را به این افراد داد اما با وجود این‌که ممکن است خیلی‌ها این موضوع را کتمان کنند، در نهایت معمولا اشتباهات افراد خوش‌پوش و دارای ظاهر آراسته و زیبا راحت‌تر فراموش می‌شوند. طراحان بازی نیز به خوبی می‌دانند مشکلات عنوانی که جلوه‌های بصری زیبایی داشته باشد نه تنها ساده‌تر فراموش شده بلکه خیلی از اوقات به کلی نادیده گرفته می‌شوند. این موضوع به‌ویژه وقتی اهمیت حیاتی پیدا می‌کند که بدانیم وجود اشتباهات و ایرادات در بازی امری حتمی است و مهم نیست چند بار بازی در چرخه توسعه‌ و عیب‌یابی چرخیده باشد، در نهایت ایرادات بدون شک وجود خواهند داشت.

Red Dead Redemption در زمان انتشار، بر روی کنسول‌های نسل هفتمی با رزولوشن ۷۲۰p در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد.

در بین کنسول‌های نسل هفتمی در کل می‌توان گفت ایکس‌باکس ۳۶۰ عملکرد بهتری در اجرای Red Dead Redemption داشت.

این نرخ فریم در پلی‌استیشن ۳ در خیلی موارد تا ۲۰ فریم بر ثانیه افت می‌کرد. افت فریم در صحنه‌های تعقیب‌و‌گریز، صحنه‎‌های شلوغ داخلی و صحنه‌های درگیری وجود داشت و به خصوص در کات‌سین‌ها به اوج می‌رسید. اگرچه در اکثر اوقات نرخ فریم از ۲۵ پایین تر نمی‌آمد و نرخ‌های پایین‌تر در موارد نادر و به طور خاص در کات‌سین‌ها رخ می‌داد. عملکرد این کنسول به جز در نما‌های نزدیکی که از شخصیت‌های بازی در کات‌سین‌ها وجود داشت، قابل قبول بود و در کل بازی به خوبی بر روی پلی‌استیشن ۳ اجرا می‌شد.

در مقابل خروجی کنسول نسل هفتمی مایکروسافت به جز موارد اندک در نما‌های داخلی و کات‌سین‌ها و یکی دو مورد از درگیر‌ی‌ها تقریبا در اکثر اوقات افت فریم فاحشی نداشت. در موارد اندک افت فریم، نظیر کات‌سین‌ها و نما‌های داخلی شلوغ نیز نرخ فریم ۲۰ پایین‌ترین نرخی بود که مشاهده می‌شد. البته خروجی پایین‌تر از ۲۵ فریم بر ثانیه حتی در زمان‌هایی که بازی دچار افت فریم می‌شد نیز نادر بوده و دامنه افت معمولا از دو تا سه فریم تجاوز نمی‌کرد. در نهایت باید گفت افت فریم‌ها بسیار کم‌تعداد‌تر و با دامنه کمتری نسبت به پلی‌استیشن ۳ بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ رخ می‌دادند و ایکس‌باکس ۳۶۰ در اجرای Red Dead Redemption به خصوص در مقایسه با پلی‌استیشن ۳ عملکرد تحسین‌برانگیزی داشت.

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

اما بهتر است به بهینه‌ساز منتشر شده توسط مایکروسافت برای این بازی بر‌روی ایکس‌باکس وان ایکس بپردازیم. هدف اصلی انتشار بهینه‌ساز مزبور ایجاد امکان پشتیبانی از تنظیمات ۴k بر‌روی کنسول ارتقا‌یافته‌ی خانواده‌ی ایکس‌باکس است.

این بهینه‌ساز بدون دستکاری کد بازی و داده‌های (Asset) آن سعی در بهبود جلوه‎‌های بصری بازی داشته و از این لحاظ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

به این منظور از روش هیوچی (Heutchy) استفاده شده و در آن از قدرت سخت‌افزاری کنسول بهبود‌یافته استفاده می‌شود تا به شبیه‌ساز (emulator) ایکس‌باکس ۳۶۰ اجازه‌ی ارائه‌ی بهترین کیفیت بصری ممکن بدون دستکاری در کد بازی را بدهد. در حقیقت این بهینه‌ساز بدون تغییری در داده‌هایی نظیر بافت‌ها و مدل‌های بازی کیفیت نهایی تصویر خروجی را بهبود می‌بخشد. پس از همین ابتدا نباید انتظار بهبود در کیفیت بافت‌ها و موارد مشابه را از این بهینه‌ساز داشت و کماکان در بازی با تکسچرهایی نسل هفتمی روبرو خواهیم شد.

این روش به احترام نام مهندس ابداع‌کننده‌ی آن که در مایکروسافت کار می‌کند، هیوچی نامگذاری شده است.

بهبود وضوح و جزئیات تصویر

در بحث رزولوشن تصویر باید گفت نسبت به نسل هفتم رزولوشن پس از دریافت این بهینه‌ساز تقریبا ۶۰۰ مگابایتی، ۹ برابر بهبود یافته و به جای ۷۲۰p سابق به ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ رسیده است.

این افزایش رزولوشن باعث بالا‌رفتن وضوح تصویر و افزایش عمق میدان در بازی شده است. اما این افزایش وضوح تصویر به هیچ وجه باعث افت کیفیت ترسیم مدل‌ها نشده و به خصوص در لبه‌ها عملکرد این بهینه‌ساز فوق‌العاده است و در بازی با لبه‌هایی نرم و طبیعی روبرو هستیم.

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

در مورد وضوح تصویر کافیست تصاویر خروجی دو کنسول را مقایسه کنید و ببینید مدل‌هایی که در نسخه نسل هفتی به خصوص در لبه‌ها تار و مبهم به نظر می‌رسند چطور با‌وجود این‌که اینکه وضوح تصویر بالاتر رفته، لبه‌هایی نرم‌تر دارند. از آرتیفکت‌های جگیز (Jaggies) که باعث دندانه‌دندانه به نظر رسیدن لبه‌ها می‌شوند کاسته شده و آنتی‌ایلیسینگ نیز بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است. پس مدل‌ها هم نرم‌تر و هم واضح‌تر شده‌اند که به این ترتیب می‌توان گفت بهینه‌ساز در این بخش به خوبی انتظارات را برآورده می‌کند و عملکرد خوبی دارد.

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

جزئیات بسیار بهتر به نظر می‌رسند و گرچه همان‌طور که گفته شد مشخص است تکسچر‌ها نسل هفتمی  هستند اما جزئیات در تصویر بسیار بهتر و واضح‌تر شده‌اند. جزییات هم در محیط بازی هم در مدل‌ها و شخصیت‌ها بیشتر و بهتر شده‌اند و به خوبی باعث زیبا‌تر جلوه‌کردن بازی شده‌اند.

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

در فواصل دور‌دست نیز عمق میدان به خوبی افزایش پیدا کرده و جزئیات دوردست در نسخه بهبود‌یافته خیلی بیشتر و تا فواصل دورتری قابل تشخیص و رویت هستند.

مانند خیلی دیگر از تکنیک‌ها، این بهبود در رزولوشن و وضوح تصویر در کنار جنبه‌های مثبت بسیار، دارای جنبه‌های منفی‌ای نیز هست. بخش‌هایی از جهان بازی و مدل‌ها با این بهبود کیفیت ممکن است غیر‌واقعی به نظر برسند و توی ذوق بزنند. این موارد در رزولوشن پایه‌ی بازی به چشم نمی‌آیند اما افزایش ۹ برابری رزولوشن باعث دیده‌شدن و برجسته‌شدن آن‌ها می‌شود. مشابه این اتفاق در مورد فیلم‌های نسبتا قدیمی نیز می‌افتد و هنگامی که این فیلم‌ها در رزولوشن‌های بالاتر نمایش داده می‌شوند گاهی جلوه‌های ویژه‌ی آن‌ها غیرطبیعی و غیرواقعی به نظر می‌رسد. البته این اشکال در مقابل جنبه‌های مثبت این بهینه‌ساز کاملا قابل چشم‌پوشی است. به خصوص این‌که وجود این اشکال نه تقصیر توسعه‌دهنده بازی است که در هنگام توسعه‌ی بازی اطلاعی از افزایش رزولوشن احتمالی بازی در آینده نداشت و نه تقصیر مایکروسافت، چرا که همان‌طور که گفته شد بهینه‌ساز داده‌های بازی را دستکاری نمی‌کند.

در مورد نرخ فریم نیز در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس تا این لحظه هیچ‌گونه افت فریمی مشاهده نشده و بازی مطابق انتظار به خوبی و بدون هیچ مشکلی بر‌روی این کنسول بهبود‌یافته اجرا می‌شود. وجود افت فریم به ویژه وقتی عجیب به نظر می‌رسید که این بازی بر روی کنسول ایکس‌باکس وان معمولی بدون هیچ افت فریمی اجرا می‌شود لذا انتظاری نیز جز این نمی‌رفت.

کیفیت بصری بازی به قدری بهبود یافته که عجیب است چرا راک‌ استار همانند نسخه بهبود‌یافته عنوان LA Noire که به تازگی برای کنسول‌های نسل هشتم منتشر شد، برای نسخه‌ی بهبود یافته Red Dead Redemption نیز هزینه‌ی یک بازی کامل را دریافت نمی‌کند. به منظور بررسی دقیق عملکرد عنوان Red Dead Redemption بر‌روی کنسول‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس می توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

دانلود با کیفیت ۲۱۶۰p ( نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

دانلود با کیفیت ۱۰۸۰p ( نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

برای تجربه این عنوان بر روی ایکس‌باکس وان ایکس و لذت بردن از تجربه ۴k، می‌توان از دیسک ایکس‌باکس ۳۶۰ بازی استفاده کرده و یا نسخه‌ی دیجیتالی آن را به قیمت ۳۰ دلار تهیه کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا
مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقایسه گرافیکی Red Dead Redemption بر‌روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان ایکس - گیمفا