تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle

مهدی رحیمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

بازی دوم اتک ان تایتان، یا حمله به تایتان‌ها، تقریبا همان بازی اول است که چند ویژگی جدید در اینجا  آنجا به آن اضافه شده‌اند. آیا با استفاده‌ی اعظم بخش داستانی قسمت اول، بازی می‌تواند به یک بازی خوب تبدیل شود؟ با نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle  با گیمفا همراه باشید.

این سری بازی‌ها با اقتباس از روی سری مانگا و انیمه‌ی اتک ان تایتان اثر آقای هاجیمه ایسایاما ساخته شده‌اند. انیمه یک سبک پویانمایی ژاپنی است که برای توضیح ساده‌ی آن، می‌توان از لفظ انیمیشن ژاپنی استفاده کرد. مانگا نیز مشابه انیمه، یک کمیک ژاپنی است. اولین سری از انیمه‌ی اتک ان تایتان در سال ۲۰۱۳ بر روی آنتن رفت و موفق شد به واسطه‌ی داستان به شدت درگیر کننده، طراحی عالی و نکات ریز و درشت دیگر، به یکی از موفقیت‌های این صنعت تبدیل شود و موفقیت بزرگی برای آقای ایسایاما رقم بزند. در سال ۲۰۱۶، اولین بازی از روی این سری ساخته شد که وقایع فصل اول را در بازی به تصویر می‌کشید. جذابیت اصلی بازی اول، در کشتن تایتان‌ها و کنترل افراد مختلف داستان از جمله ارن و میکاسا و آرمین در طول بازی بود که جذابیت خاصی به بازی می‌داد. نخستین نسخه از این سری، به هیچوجه یک اثر کامل نبود اما با کمک گیم‌پلی جذاب و موزیک خوب و داستان پردازی مناسب، موفق شد خود را به عنوان یک اثر قابل قبول ارائه کند و با وجود مشکلاتی که داشت، به عنوان یک موفقیت ظاهر شود. حال به نسخه‌ی دوم این سری می‌رسیم. نسخه‌ی دوم در اکثر مواقع همان نسخه‌ی اول است و در بعضی مواقع، تنها کمی بیشتر از آن.

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

شخصی که می‌بینید، هیستوریا نام دارد. هنوز معلوم نیست چه نقشی در داستان ایفا می‌کند، اما از شواهد بر می‌آید که یک عنصر کلیدی محسوب می‌شود.

برای توضیح جمله‌ی بالا، بهتر است از داستان شروع کنیم. مانند هر فرد دیگری، من هم زمانی که فهمیدم بازی دومی در حال ساخت است، فکر کردم که این بازی وقایع فصل دوم انیمه را در بر می‌گیرد. هر چه نباشد فصل دوم نیز به تازگی به اتمام رسیده بود و انتخاب منطقی‌ای بود که سازندگان از محبوبیت این عنوان استفاده کنند و بازی خود را از لحاظ تبلیغاتی کمی تضمین کنند. هر چه نباشد بازی‌ای که کمی بعد از پخش شدن انیمه به بازار می‌آید، در وضعیت شناخته‌ شده‌تری قرار دارد. در هر صورت، فرض من اشتباه بود و نکته‌ای که در ادامه عرض خواهد شد، یکی از نکات منفی بازی به حساب می‌آید. در ده ساعت نخست بازی، که چیزی حدود نصف آن را تشکیل می‌دهد، شما به عنوان یک شخصیت جدید که خودتان آن‌را می‌سازید، بازی خواهید کرد و اتفاقات فصل اول انیمه و بازی اول را دوباره تجربه خواهید کرد. با اینکه بازی کردن به عنوان یک شخصیت جدید و ناشناخته، موفق می‌شود کمی تازگی به نیمه‌ی اول اضافه کند، اما به عنوان کسی که فصل اول انیمه را دیده و بازی اول را نیز تجربه کرده، تجربه‌ی دوباره‌ی این قسمت از داستان، اصلا جذاب نبود. در نیمه‌ی دوم داستان، قضیه کمی عوض می‌شود و داستان تازگی پیدا می‌کند و بازی فصل دوم از انیمه را نیز می‌پوشاند. هر چند در نیمه‌ی اول، داستان می‌تواند به شدت برای کسانی که بازی اول را تجربه کرده‌اند خسته کننده باشد، اما بازی برای کسانی که اولین بار است بازی را تجربه می‌کنند یا با این عنوان آشنایی ندارند، به شدت راضی کننده است به دلیل این‌که داستان را از ابتدا پوشش می‌دهد. مورد بعدی، انتخاب دیالوگ در داستان و سیستم دوستی است که پس ازمدتی تازگی خود را از دست می‌دهد. این سیستم به این نحو کار می‌کند که شما با انتخاب دیالوگ درست، با شخصیت‌های مختلف بیشتر دوست می‌شوید و هر چه لول دوستیتان بالاتر برود، توانایی‌های جدیدی از آن‌ها یاد می‌گیرید. هر چند، انتخاب درست پس از مدتی به شدت واضح می‌شود و معلوم است که کدام گزینه برای افزایش دوستی باید انتخاب شود. با آن‌که این مکانیزم جدید جذاب است، اما به دلیل اجبار بازیکنان برای انتخاب سخن درست، موفق نمی‌شود پتانسیل خود را شکوفا کند.

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

اگر انیمه را دیده باشید، به احتمال زیاد با شخصیت کاپیتان لیوایی و عشق او به تمیز کاری آشنایی دارید.

گیم‌پلی، جوهر درخشان بازی در هر دو قسمت آن است. بازی کردن به عنوان یک سرباز و کشتن تایتان‌ها، واقعا جذاب و لذت بخش است. شما با کنترل شخصیتتان در بازی، شروع به کشتن تایتان‌ها می‌کنید. با کنترل دستگاه او دی ام، به اینور و آنور می‌روید و از ساختمان‌ها عبور می‌کنید. در طول بازی، استفاده از این دستگاه و سفر کردن در طول نقشه‌ی بازی و تجربه کردن دنیای آن، لذت خوبی به بازیباز می‌دهد و حس و حال دنیای انیمه را به خوبی بازسازی می‌کند. برای کشتن تایتان‌ها، باید یک ضربه‌ی مستقیم و عمیق به گردنشان بزنید که اغلب، پیدا کردن یک فرصت برای فرود آوردن این ضربه کار مشکلی است و شاید مجبور شوید اول دست یا پای تایتان را قطع کنید و سپس او را نابود کنید. نابود کردن تایتان‌ها به شما جوایزی از جمله مواد اولیه‌ای می‌دهد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، سلاح‌های خود را آپگرید کنید. انتظار یک سیستم آپگرید پیچیده مانند ویچر را نداشته باشید، این سیستم بسیار ساده است، اما همین نیز به جذابتر شدن بازی کمک زیادی می‌کند. کشتن تایتان‌ها، یک ویژگی جالب دیگر نیز دارد و آن این است که می‌توانید با کمک یک دوربین، از پشت یک حمله‌ی مخفیانه به تایتان بکنید و او را با یک حمله از بین ببرید. هر چند ممکن است تایتان متوجه شما شود و در این صورت وارد یک حالت خشم می‌شود و کشتن او بسیار سخت‌تر می‌شود. هر چه بیشتر در طول بازی پیش روید کشتن تایتان‌ها نیز بسیار سخت‌تر می‌شود و در اواخر بازی، باید تمام توان خود را برای نابود کردن آن‌ها به کار بگیرید. در کل، با وجود چند نوآوری تازه، کشتن تایتان ها از بازی قبل بسیار جذاب‌تر شده است. شما می‌توانید از شخصیت‌های موجود در انیمه نیز استفاده کنید تا در طول بازی به شما کمک کنند و نسبت به بازی قبل، شخصیت‌های کناری شما بسیار پراستفاده‌تر شده اند. تنها مشکلی که این بخش دارد، این است که بعد از مدتی، ماموریت‌های بازی تکراری و خسته کننده می‌شوند.

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

گرافیک بازی به خوبی کار شده است و در قسمت‌هایی، حتی می‌تواند با انیمه نیز رقابت کند.

موزیک بازی بسیار خوب کار شده است و حس و حال حماسی انیمه را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. صدا گذاری نیز به شدت عالی است و حالت اضطرار و ترس در هنگام مبارزه با تایتان‌ها، به خوبی در صدای شخصیت‌ها معلوم است. نکته‌ای در بخش صداگذاری وجود دارد و آن این است که صداگذاری شخصیت‌ها به زبان ژاپنی انجام شده است. این عمل به خوبی بازیباز را در حس مدیوم اصلی قرار می‌دهد هر چند که زیرنویس انگلیسی نیز در تمام طول بازی وجود دارد. گرافیک بازی نیز با آن‌که با حالت سی جی کار شده است، اما موفق می‌شود در طراحی محیط‌های انیمه و مانگا به خوبی عمل کند و صحنه‌های زیبایی را حلق کند. چه ساختمان‌های شهر باشند و چه دشت‌هایی وسیع، و حتی جنگل‌هایی با درخت‌هایی عظیم‌الجثه، گرافیک به زیبایی خود را عرضه می‌کند و از لحاظ هنری عالی است. از لحاظ فنی هرچند، در طول بازی، افت فریم محسوسی در بعضی مواقع در نسخه‌ی PC حس می‌شد که با پچ کردن بازی در ماه‌های آینده، این مشکل نیز به احتمال زیاد حل می‌شود و مشکل خاصی محسوب نمی‌شود.

بعد از بخش حدودا بیست‌ ساعته‌ی داستان اصلی، می‌توانید به بخش آنلاین نیز سری بزنید که جذابیت نسبتا خوبی دارد. بخش آنلاین، دو حالت دارد که یکی از آن‌ها، شما و هم تیمی‌هایتان را بر علیه تایتان‌ها می‌گذارد که شامل اسکورت کردن یک شخص خاص، حمله به تایتان‌ها و چندین حالت دیگر می‌شود. هر چند، جذابیت اصلی بخش آنلاین در کوآپ چهار نفر در مقابل چهار نفر است. در این حالت، شما و سه نفر از هم تیمی‌هایتان با یک تیم چهارنفره‌ی دیگر، برای کشتن بیشترین تعداد تایتان‌ها مبارزه می‌کنید. جالب این است که فقط ضربه‌ی پایانی و کشنده به تیم امتیاز می‌دهد پس می‌توانید صبر کنید تا تیم مقابل جان تایتان را کم کند و سپس شما حمله کنید و امتیاز تایتان را از آن خود کنید. در کل، در این بخش استراتژی‌های جالب نیز بوجود می‌آید که بسیار لذت بخش است. نکته‌ی جالب دیگری که در حین بازی شما را متوجه خود می‌کند، تفاوت عظیم بین سه حالت آسان، متوسط و سخت است. بازی در حالت آسان، به شدت بخشنده است و حتی ممکن است ضربه‌های نه چندان دقیق شما را به عنوان یک ضربه‌ی کشنده حساب کند. در حالت متوسط، قضیه به کلی فرق می‌کند. تایتان‌ها بیشتر شما را می‌گیرند و جانشان نیز بسیار بیشتر می‌شود. همچنین، بیشتر حرکت می‌کنند و بدین ترتیب، کشتنشان بسیار سخت‌تر می‌شود.

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

دنیای تایتان‌ها به شدت بیرحم است. با یک اشتباه کوچک، مرگ را جلوی چشمان خودتان خواهید دید.

نتیجه‌گیری نهایی:

با اقتباس از یک مانگا و انیمه‌ی بسیار معروف، بازی اتک ان تایتان در سال ۲۰۱۶ ساخته شد و موفق شد به عنوان یک بازی خوب، خود را به عموم بشناساند. یک سال بعد و بعد از پخش فصل دوم انیمه، قسمت دوم این بازی نیز منتشر شده است. در ده ساعت نخست بخش داستانی، بازی به تکرار مکررات می‌پردازد و دوباره فصل اول انیمه را که در بازی اول تکرار شده بود، به بازیباز عرضه می‌کند. تنها تفاوت این بار این است که شما باید به عنوان یک شخصیت جدید، این قسمت‌ها را دوباره تجربه کنید و بدین ترتیب، مقداری نکات جدید نیز از داستان یاد می‌گیرید. اما این‌که آیا این تکراری بودن داستان را توجیه می‌کند یا نه، بر عهده‌ی بازیباز است. داستان هر چند در نیمه‌ی دوم خود به فصل دوم انیمه می‌رسد و از آن‌جا، تماما جدید است. گیم‌پلی بازی تاج درخشان آن محسوب می‌شود و کشتن تایتان‌ها بسیار لذت بخش است. آپگرید سلاح‌ها نیز در این بخش اضافه شده‌اند و به بهتر شدن گیم‌پلی کمک می‌کنند. تنها مشکل این بخش، این است که بعد از مدتی، دوباره و دوباره کشتن تایتان‌ها خسته کننده می‌شود. موزیک بازی، به اندازه‌ی انیمه حماسی و عالی و است و صدا گذاری شخصیت‌ها، عالی کار شده است. گرافیک فنی و هنری بازی بسیار خوب است و همه‌ی این‌ها به کمک بخش آنلاین، مخصوصا حالت مبارزه‌ی چهار بر علیه چهار، یک پکیج نسبتا کامل را برای دوستداران این سری به ارمغان می‌آورد. اگر با سخنان بالا شما هم ترغیب به تجربه‌ی این عنوان شدید، یا نام اتک ان تایتان را برای اولین بار است که می‌شنوید، تجربه‌ی این بازی حتما به شما پیشنهاد می‌شود.

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

Dark Fantasy

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا
تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاکتیک همیشگی | نقد و بررسی بازی Attack on Titan 2: Final Battle - گیمفا