چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

استودیو ماپا برای پایان بندی انیمه Attack On Titan تغییراتی معدود ولی چشمگیر را نسبت به مانگا اعمال کرده است.

مجموعه حماسی و آخرالزمانی Attack On Titan (حمله به تایتان) را می‌توان اساساً به عنوان یکی از انیمه‌های مهم عصر مدرن به حساب آورد که طی ۱۰ سال گذشته در مرکز توجه مخاطبین این مدیوم و رسانه‌ها قرار داشته است. اثری که نه تنها یکی از مهمترین عوامل آشنایی و جذب بینندگان جدید به دنیای انیمه بوده، بلکه شیوه روایت داستان و حال و هوای آن نیز به صورت کلی نسبت به باقی مجموعه‌های هم دوره خود جلوه متفاوتی داشته که می‌تواند منبع الهام ساخت انیمه‌های ارزشمندی در طی سال آینده‌های باشد.

قاعدتاً پایان بندی چنین حماسه بزرگ و پرطرفداری کاری بس دشوار و چه بسا غیرممکن به نظر می‌رسد. کاری که هاجیمه ایسایاما به عنوان خالق مانگای این مجموعه در انجام آن بحث برانگیز ظاهر شد تا حدی که هنوز هم شیوه پایان ماجراجویی‌های ارن یگر مد نظر وی با حواشی و جنجال‌های بسیاری همراه می‌باشد. این مسئله در قبال انیمه نیز صدق کرده و می‌بینیم که علی‌رغم گذشت چند ماه هنوز هم در بین مخاطبین دنیای انیمه شاهد بحث‌های تند و داغی هستیم که هر بیننده‌ای واکنش متفاوتی نسبت به قسمت پایانی از خود نشان داده است.

علی‌رغم این که انیمه Attack on Titan به صورت کلی مسیر وفادارانه‌ای را نسبت به مانگا در پیش گرفت، در قسمت پایانی تغییرات جزئی ولی جالب توجهی را شاهد هستیم که زیر نظر خود شخص هاجیمه ایسایاما صورت گرفته است. تغییراتی که شاید پس از دریافت واکنش‌ها نسبت به مانگا، امری ضروری به نظر می‌رسید تا بتواند جمع بندی داستان را برای مخاطب قابل هضم‌ جلوه نماید.

حال در مقاله امروز به سراغ برخی از این تغییرات اعمال شده رفته تا ببینیم که استودیو ماپا در مقایسه با مانگا چه یادگاری را از خود بر جای گذاشته است.

تغییرات کلی

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

در نخستین مورد از این مقاله به سراغ رویکردی می‌رویم که استودیو ماپا به صورت کلی در اقتباس از مانگا در پیش گرفته است.

ماجرا از این قرار است که انیمه Attack on Titan شاید که اقتباس وفادارانه‌ای از مانگای هاجیمه ایسایاما به شمار برود اما استودیو ماپا برای آن که بتواند مخاطب را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده و سکانس‌های احساسی ارزشمندی را خلق نماید، ترتیب برخی از وقایع و رویدادها را دستخوش تغییر قرار داده که خوشبختانه نتیجه مثبتی نیز در پی داشته است. به عنوان مثال زمانی که سربازان مارلیانی متوجه نبرد پارادایسی‌ها بر علیه تایتان بنیانگذار می‌شوند، در انیمه بسیار دیرتر نسبت به مانگا به وقوع پیوسته که بر حال و هوای کلی قسمت نهایی تاثیر بسزا و مثبتی داشته است.

خرابی‌های به بار آورده شده توسط تایتان‌های غول پیکر

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

یکی از مهم‌ترین المان‌های داستانی انیمه Attack on Titan به رویدادی تحت عنوان “Rumbling” مربوط می‌شود که عملاً چیزی به عنوان یک آخرالزمان از آن یاد شده و منجر به سلسله وقایع مرگباری گشته که “نبرد آسمان و زمین” نام گرفته است.

رویدادی که در آن ارن یگر با فرم نهایی خود به عنوان تایتان بنیانگذار غرشی کرده که موجب بیداری تمامی تایتان‌های مخفی زیر دیوارها شده است. تایتان‌های غول پیکر و بی‌شماری که پشت سر ارن یگر به راه افتاده و هر چیزی که بر سر راهشان باشد را تمام و کمال نابود می‌کنند. مسئله‌ای که به عنوان نخستین تغییر چشمگیر میان مانگا و انیمه خود را نشان می‌دهد: خرابی به بار آورده شده در طی رویداد Rumbling در مانگا بیشتر به شکل مفهومی و تلویحی به نمایش گذاشته می‌شود اما در سمت مقابل انیمه آن را صریح و واضح در طی سکانس‌های محدود به نمایش گذاشته که نتیجه به مراتب وحشتناک و شوکه‌کننده‌تری در پی داشته است. تنها کافیست تا سکانس له شدن مردم زیر پای تایتان‌ها و مادری که در این گیر و دار سعی دارد تا نوزاد خود را دست به دست از طریق باقی مردم نجات دهد را تماشا کرده و حسابی تحت تاثیر قرار بگیرید.

رویارویی آرمین با حقیقت ماجرا

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

آرمین، شخصیتی که زنده نگه داشتنش نسبت به اروین اسمیت تصمیمی بس جنجالی و پرسر و صدا از سوی هاجیمه ایسایاما به شمار می‌رود، رویارویی نهایی قابل توجهی را با دوست دیرینه خود در قسمت پایانی رقم زده است.

پیش از آن که ارن به دست معشوقه‌اش کشته شود، در دنیایی دیگر ملاقاتی را با آرمین رقم می‌زند. ملاقاتی که به گفت و گوی جالب توجهی میان آن‌ها منتهی شده تا بلکه ارن بتواند دلیل تمام کارهایش را توضیح داده و سپس حرف‌های دل خود را در کنار تنها دوست باقی مانده‌اش بر زبان بیاورد. مهمترین بخش این گفت و گو به زمانی مربوط می‌شود که آرمین از بابت آینده ابراز نگرانی کرده که نوبت تلافی بر علیه پارادایس سر خواهد رسید و ارین اعلام می‌کند که Rumbling چیزی بالغ بر ۸۰ درصد از ساکین زمین را نابود کرده و پارادایس تا نسل‌ها از بروز جنگی تلافی جویانه در امان خواهد بود. تفاوت مانگا و انیمه اینجا خود را نشان می‌دهد: در مانگا آرمین نسبت به تصمیات ارن رفتار ملایمی نشان داده و چندان متعجب نمی‌شود اما در انیمه پس از برملایی واقعیت، شوکه شده و رفتاری تند مملو از خشم و ناراحتی بروز داده که برگرفته از سردرگمی وی نسبت به درستی یا نادرستی ماجرا بوده است.

قابل درک بودن شخصیت ارن

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

به صورت کلی با قاطعیت می‌توان گفت که ارن یگر یکی از دوست داشتنی‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین شخصیت‌های تاریخ دنیای مانگا و انیمه به شمار می‌رود که تا ابد در یاد هر مخاطبی باقی خواهد ماند.

پسری که از تمام آرزوها و رویاهایش دست کشید تا به چرخه نسل کشی و جنگ میان دنیا با سرزمین پارادایس پایان داده و لااقل کاری کند که دوستان و عزیزانش برای چند سال هم که شده از هر خطری در امان باشند. فداکاری‌ای که به Rumbling و نابودی ۸۰ درصد از جمعیت بر روی سیاره زمین ختم شد. در حالی که شخصیت او در مانگا سفت و سخت به تصویر کشیده شده که حقیقت درونش چندان به معرض نمایش گذاشته نمی‌شود اما انیمه رویکرد کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته و او را به مانند کودکی به تصویر کشیده که پس از تحمل بدترین شرایط ممکن، بالاخره در نزد دوستش در هم شکسته و ذات واقعی و ضعیف خود را به معرض نمایش می‌گذارد. رویکردی تحسین برانگیز از سوی استودیو ماپا تا مخاطب بتواند با ارن یگر همزاد پنداری کرده و وقایع مرگبار رقم خورده به دست وی را باور نماید.

گردهمایی شخصیت‌های باقی مانده

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

پس از مرگ ارن یگر و پایان تهدید Rumbling شاهد هستیم که شخصیت‌های باقی مانده نظیر آرمین، آنی و دیگران گرد یکدیگر جمع شده و به صحبت درباره برقراری صلح می‌پردازند.

آن‌ها درباره مسائل مختلفی صحبت می‌کنند؛ از خطر بروز جنگی تلافی جواییانه توسط باقی کشورهای دنیا گرفته تا این که پارادایس میزبان تغییر و تحولات عجیبی بوده تا حدی که شاید حتی جایگاهی در بین مردمان خود نیز نداشته باشند. تغییر جزئی ولی جالب توجه انیمه و مانگا اینجاست که خود را نشان می‌دهد: در انیمه می‌بینیم که گروه باقی مانده نگران جایگاه خود در پارادایس بوده و سرنوشتشان را نامعلوم تصور می‌کنند اما در سمت مقابل مانگا ویژگی جالبی را به این قضیه اضافه کرده که در کمال تعجب انیمه از آن بهره نبرده است. در مانگا آن‌ها همچنان از بابت جایگاهشان در پاردایس نگران هستند اما حمایت هیستوریا را به عنوان یک رویکرد ۲ گانه می‌بینند که از یک سو می‌تواند از بروز درگیری با مخالفشان جلوگیری کرده و در سوی دیگر می‌تواند موجب مسائل و مشکلات گوناگونی برایشان بشود.

افزایش دوز سکانس‌های اکشن

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

قاعدتاً به لطف ماهیت انیمه، نه فقط در Attack on Titan بلکه در تمامی اقتباس‌ها شاهد به کارگیری جزئیات بیشتر و قابل توجه سکانس‌ها نسبت به مانگا هستیم که در صحنه‌های اکشن بیش از پیش جذابیت خود را به معرض نمایش می‌گذارد.

استودیو ماپا در قسمت پایانی Attack on Titan نیز حجت را بر همگان تمام کرده و برخی از دیوانه‌وارترین سکانس‌های اکشن تاریخ مدیوم انیمه را به تصویر کشیده که حتی فراتر از منبع اقتباسی نیز ظاهر شده است. نمونه بارز این رویکرد را می‌توان در نبرد پارادایسی‌ها با ارن یگر و تایتان‌های وی مشاهده کرد که ثانیه به ثانیه می‌تواند هیجان‌انگیز و شگفت‌انگیز ظاهر شده و مخاطب را در بهت و حیرت فرو ببرد. از سکانس‌ها اکشن رینر براون و لیوای آکرمن بر علیه تایتان‌های عظیم الجثه گرفته تا نبرد نهایی بین تایتان‌های ارن و آرمین که هر یک به مانند قاب نقاشی زیبا و چشم‌نواز عمل کرده است.

زندگی پس از جنگ

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

هر جنگی هرچقدر هم که ویرانگر و نابود کننده ظاهر شود، بالاخره پایان یافته و زندگی جریان خواهد داشت. مفهومی تلخ ولی نمادین که قسمت پایانی انیمه Attack on Titan به زیبایی هر چه تمام آن را به معرض نمایش گذاشته است.

با این حال حتی نمایش چنین آرامش پس از طوفان سهمگینی نیز تفاوت‌های جالبی بین انیمه و مانگا داشته که البته به صورت کلی هر جفت آن‌ها زیبا و به یاد ماندنی جلوه کرده است. در مانگا می‌بینیم که فالکو و گابی در حالی که لیوای را با خود به همراه دارند، در مکانی نامشخص مشغول قدم زدن بوده و با یکدیگر صحبت می‌کنند؛ مکانی که گویی نسخه آینده پارادایس بوده است. در سمت دیگر ماجرا انیمه وجهه متفاوتی از پایان جنگ قهرمانان داستان را به معرض نمایش می‌گذارد که دوز احساسی بیشتری را شامل شده است؛ زمانی که فالکو مشغول غذارسانی و کار در مزرعه بوده و لیوای مرگباری که زمانی به سرعت نور از بین تایتان‌ها عبور می‌کرد، بر روی ویلچر مشغول توزیع غذا و اسباب بازی میان کودکان می‌باشد.

سخنرانی هیستوریا

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

هیستوریا یکی از شخصیت‌های مهم و کلیدی حماسه Attack on Titan به شمار می‌رود که اگرچه از یک جایی به بعد در مقابل دیدگان مخاطب ظاهر نمی‌شود اما در پشت صحنه شاهد تاثیرات مرتبط با وی هستیم.

یکی از جالب‌ترین تفاوت‌های بین انیمه و مانگا به همین شخصیت هیستوریا مربوط می‌شود که استودیو ماپا مسیر دیگری را نسبت به منبع در پیش گرفته که می‌تواند جلوه بهتری از پایان جنگ و خونریزی داشته باشد. در پایان ماجرا شاهد بر زبان آوردن سخنانی از سمت هیستورا هستیم که انیمه و مانگا هر یک رویه متفاوتی را در پیش گرفته‌اند: در مانگا او با لحنی تند و تخریب‌ گرایانه به حمایت از راه و روش در پیش گرفته شده توسط ارن یگر پرداخته و اعلام می‌کند که نبرد تا زمانی که هر یک از الدیایی‌ها و یا باقی ساکنین زمین زندگی می‌کنند، ادامه خواهد داشت. در سمت مقابل اما انیمه وجهه احساسی و آرامش بخشی از هیستوریا را نمایش می‌دهد؛ زمانی که اعلام می‌کند: “این زندگی‌ای نیست که ارن یگر برای ما تصور داشته است.” تغیری شاید جزئی ولی مهم و اساسی که نشان می‌دهد پایان Rumbling می‌تواند به معنی پایان رفتارهای خصمانه‌ای باشد که حتی فردی همچون هیستوریا نیز حقیقت ماجرا برای مردمانش برملا می‌کند.

سرنوشت پارادایس

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به مهمترین تغییر مابین مانگا و انیمه که اگرچه تفاوت فاحشی و قابل توجهی نداشته اما از جزئیات ارزشمندی بهره برده است.

اساساً در پایان داستان Attack on Titan شاهد هستیم که بالاخره پس از گذشت چندین و چند نسل، باقی دنیا خود را بازیابی کرده و حمله‌ای تلافی جویانه و همه جانبه به پارادایس را ترتیب می‌دهد که منجر به نابودی تمام و کمال این سرزمین شده است. در مانگا اشاره‌ای مختصر به آینده‌ای ویران شده، وجود دارد که این مسئله در انیمه شاخ و برگ پیدا کرده و به صورت سکانس‌های پشت سر هم شاهد پیشرفت چشمگیر پارادایس و سپس نابودی آن به دست باقی کشورهای جهان هستیم. نکته مشترک انیمه و مانگا به نمایش درختی تنومند و بسیار بزرگ مربوط می‌شود که نشان می‌دهد قدرت تایتان‌ها همچنان وجود داشته و حال این چرخه به سمتی گرایش پیدا کرده که نوبت مردم پارادایس رسیده تا باری دیگر از این قدرت بهره گرفته و دنیا را به نابودی بکشانند. حقیقتی تلخ و ترسناک که نشان می‌دهد چرخه نابودی، نفرت و جنگ هیچگاه پایان نیافته و ارن یگر تمام و کمال از این ماجرا مطلع بوده است.


بین انیمه و مانگا کدام یک را نمایش بهتر و کامل‌تری برای روایت داستان حماسی Attack on Titan در نظر می‌گیرید؟ آیا تغییرات اعمال شده توسط استودیو ماپا نتیجه مطلوب و رضایت بخشی را در پی داشته است؟ اگر که خود را به جای هاجیمه ایسایاما تصور نمایید، چه تغییراتی در کلیت داستان اعمال می‌کردید؟

منبع: CBR

اقای گربه (از منتظران GTA VI)Kave𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)Reza人Acker益man人جاویدمMatin BarkatMahdikarma(دازای)PinocchioScorpionCodeName:666Spider-ManHunTeR007IrNNimaBADMANR_minPorfosor

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا
چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🟢 انیمه‌ای که همچنان نشده ببینم و به شدت در فکر دیدنشم

    𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)lul-bookجاویدمScorpionarshya12فورتی‌نایت باز( هیتر سوییت بیبی اینک)HunTeR007IrNPorfosor
  • a.r.t گفت:

    فاز اونایی که به پایان معترضنو درک نمیکنم
    به زور یک انشا مینویسن بعد برای فردی که انقدر خلاقیت نشون داده تعیین تکلیف میکنن.
    د لعنتی بردار خودت یک داستان بنویس هر جور خواستی تمومش کن.

    𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)Rezalul-bookYasinجاویدمMatin BarkatNimaR_minScorpionarshya12more
  • Zabi گفت:

    کل این انیمه فوق العاده است و به آدم یک جهانبینی میده، گاهی بهت پند و اندرز میده و گاهی ماهیت بی پرده ی انسان رو تو صورتت میکوبه. ولی برای من به یاد موندنی ترین سکانس، صحنه ای هست که در کنار درخت تیتراژ پایانی سریال رو میبینیم و علاوه بر مشاهده ی سرنوشت پیش بینی شده ی جزیره ی پارادیس از نمایی خارج از از شیگانشیا، میبینیم که چرخه تایتانها مجدد تکرار میشه و برمیگردیم سر خونه ی اول.

    سروش یاکوزاlul-bookYasinجاویدمMatin BarkatR_minScorpionهادی صفائیBlack Swordsmansamanmore
  • Porfosor گفت:

    داستان انیمه لایک
    مانگا دیس

    𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)Benyaminسروش یاکوزاlul-bookYasin人Acker益man人جاویدمNeymarR_minScorpionmore
  • BADMAN گفت:

    عجب شاهکاری بود 👌👌
    خودم مانگاش رو نخوندم و به نظرم داستان انیمه هم قابل قبول بود(از نظر داستان کامل و عالی نبود. به خصوص پایانش)
    کسایی که مانگا رو خوندن. پایان مانگا چه تفاوتاتی داشت؟

    NeymarMatin BarkatScorpionconnor
    • Scorpion گفت:

      فرقی نداشت.
      فقط یکسری جزئیات متفاوت بود که تو مقاله اکثرش ذکر شده
      در مورد پایان هم بگم ظاهرا میخوان ۲۰۲۶ پایان اصلی رو رو کنن.
      البته قطعی نیست ولی دلایل و منابعش تو چنل یوتیوب ویب هد هست، اگه میخواید براتون لینکش رو بفرستم.

      Nima
  • نمیدونم کی دوباره بشه ، یه انیمه حماسی مثل این ببینیم . شاید هیچ وقت.

    YasinجاویدمBADMANMatin BarkatR_minScorpionarshya12هادی صفائیBlack SwordsmanHunTeR007IrNmore
  • چه تغییراتی در کلیت داستان اعمال می‌کردید؟ میزاشتم ارن دنیا رو نابود کنه تا چرخه نفرت هم تموم بشه

    Matin BarkatScorpionarshya12oooooooohhhhhhhhhhHunTeR007IrN
    • Nima گفت:

      نابود هم میکرد تموم نمیشد مثل همون داستانی که ویل گفت(داداش تایتان پتک) وقتی که دیگه هیچ دشمنی نداشتن به جون هم افتاده بودن

      Matin BarkatScorpion
    • esmaaiel_63 گفت:

      این چیزی که میگی خیلی ساده انگارانه است. در صورتیکه هدف ارن از کارش پیچیده تر از این حرفها بود.

      بنظر من ارن با کارش چند هدف داشت که بهشون رسید.
      در درجه اول میخواست با یک نمایش قدرت کاری کنه تا دیگه دنیا با اهالی پارادایس کاری نداشته باشن (که تا حد زیادی موفق بود و دوستانش تا چند نسل در صلح و آرامش زندگی کردن) ضمن اینکه اصلاً قصد نابودی دنیا و مردمانش رو بصورت کامل نداشت و مطمئن بود که حتماً دوستانش مانع اینکار میشن.
      در درجه دوم ارن میخواست از دوستانش که مانع نابودی دنیا شدن قهرمان بسازه تا نشون بده اهالی پارادایس اون شیاطینی که مردم دنیا فکر میکنن نیستن و برای نجات دنیا از جون خودشونم میگذرن.
      در درجه سوم ارن میخواست با مرگش بدست دوستانش خودشو بخاطره مرگ مادرش مجازات کنه (ارن بود با هدایت دینا فریتز تایتان مادرش را کشت و این بار گناه شدیداً عذابش میداد)
      در درجه دوم ارن با مرگش باعث آزادی یمیر و از بین رفتن قدرت تایتانها شد. ارن بر این باور بود که ریشه نفرت جهان نسبت به الدیایی ها در قدرت تایتان نهفته است و با حذف این قدرت میتونه نفرت رو نسبت به الدیایی ها از بین ببره.
      برای انجام همه این اهداف، او تصمیم گرفت که تبدیل به دشمن جهان شود و دوستانش کسانی باشند که جلوی او را بگیرند و آنها را به عنوان قهرمانانی که بشریت را نجات دادند ترسیم کنند. بنابراین، انگیزه نهایی ارن، یک قربانی عمیق و غم انگیز است. او نقش هیولایی ویرانگر را بر عهده می گیرد، به این امید که مرگش به دست دوستانش به چرخه خشونت و نفرت پایان دهد و آینده ای را برای افرادی که به آنها اهمیت می دهد تضمین کند.

      از نظره من این صحنه حین تیتراژ بود که کار رو خراب کرد. اگه این صحنه حذف میشد خیلی بهتر بود.

      راستین هوشیارMatin BarkatNimaR_minSadeghشادمن 3هادی صفائیGreen Fire
      • یه سؤال
        ارن چرا مادرش کشت دلیلش متوجه نشدم

        • Scorpion گفت:

          تا مسیر سرنوشتش به سمت تایتان شدن و شروع رامبلینگ عوض بشه، همونطور که راینر گفت، اگه مادر ارن نمیمرد هیچکدوم از این اتفاقات نمی افتاد.
          اگه میخواید بگید خب چرا میخواست این اتفاق بیافته چند جواب متفاوت وجود داره، یکی اینکه اون ارن بچه نبود که بگه من میخوام ۱۵ سال دیگه جهان رو نابود کنم، اون ارنی بود که داشت جهان رو نابود میکرد. چند تا تئوری هم هست مثل تئوری تایم لوپ که ارن حق انتخاب نداره و یه مسیرو پشت سر هم تکرار میکنه. یکسری هم میگن ارن از قصد میخواست الدیاییا بکشنش تا قهرمان شناخته شن.

          Gwynbleidd ‌Nima
        • Nice گفت:

          چون اگه نمی‌کشت و مادر ارن زنده میموند دیگه اون حس انتقام جویی داخل ارن بچگی به وجود نمیومد و هیچوقت چنین ارنی رو نمیدیدیم

          Gwynbleidd ‌
  • میتونید انیمه drifters رو هم ببینید اگر به این سبک علاقه دارید

    Scorpion
  • نویسنده به هدفش رسید . هرکسی کار ارن و پایان اون رو درک نمیکردن همینطور در داستان کسی ارن رو درک نمیکرد .

    اسپویل :
    ارن در یک لوپ گرفتار شده بود و باید اینکار رو میکرد و خارج شدن از این لوپ به معنای آزادی بود حتی اگر با مرگش همراه باشه و فقط باید میکاسا ارن رو میکشت نه شخص دیگری تا تایتان مادر دلش آروم میگرفت در یکی از ova ها این مشخصه . ولی کسی انتظار این پایان رو نداشت و پایانش هیتر های بسیاری رو پیدا کرده . اتک ان تایتان بی شک بی نقص ترین و متفاوت ترین انیمه هست و قطعا بهترین هم هست حتی اگر طرفداران انیمه های دیگه این موضوع رو انکار کنند و این اتک بود که انیمه رو عمومی تر کرد و شمار انیمه بین ها ۱۰۰۰ برابر شد .

    فورتی‌نایت باز( هیتر سوییت بیبی اینک)R_minScorpionconnorarshya12شادمن 3Mr Hill93هادی صفائیBlack SwordsmanGreen Fire
    • Arctic گفت:

      مشکل اینه که اصلا منطقی نیست خیلیا با انیمه اندینگو دیدند و کلا کامیونیتی انیمه ها برعکس مانگا خیلی آسون گیرند و همچیو که بهشون میدن قبول میکنند و هرکی ضدشو بگه بهش میگند هیتر یا کسی که درک نمیکنه یا هزارتا چیز دیگه با اینکه کسی که هر ماه منتظر چپترای اتک بوده و تو کامیونیتی همش دربارش حرف میزدن طبیعتا هیتر نیست فقط دیده یکی از آثار مورد علاقش اندینگش غیرمنطقی ترین حالت ممکن تموم شده و لطفا نگید نفهمیده و اینا چون چیز غیرقابل فهمی اصلا نبود
      خب انیمه رو من درست ندیدم فقط سکانس آرمینو ارنو دیدم که خب اونم منطقی تر از مانگاس بشدت حداقل آرمین دو ساعت از ارن تمجید و تعریف نمیکنه برا اینکه بجای ۱۰۰درصد ۸۰درصدو کشته و توش یکم منطقبه میگه نا مقصریمو اینا و اون چیزس که شما بهش اشاره کردید اتفاقا یکی از غیر قابل قبول ترین قسمتای اندینگه که خب که چی؟ یمیر اصلا کاراکتر منطقی نیست یه شخصی که انقدر بهش بدی کرده رو تا هزاران سال دوست داشته و عملا ارنو برده خودش کرده و اینا میگیم اوکی یمیر قدرت فکر کردن نداره و مستقیم از سریال ترکی اومده بیرون ولی چرا باید یهو از دیدن همچین چیزی به وجد بیاد که خب تا حد زیادیم اتفاقی بود که باید میوفتاده با خودش گفته هوووم ارن بردمه بذار تمام تلاشمو کنم که اینطوری شه تا بشینم ببینم برا خودم کیف کنم و اینجاس که یمیر از سریال ترکی تبدیل میشه به سریال ایرانی یهو نادم و پشیمان میشه کلا تنها نقطه قوت اندینگ یکی کشته شدن ارن بدست میکاساس اون یکیم نابودی پارادیس دیگه بقیش بی منطقه (جالبه اونم که میگند ارن با اینکار تایتانارو نابود کردم با اون پسره که به درخت میرسه عملا میخواد بگه تایتانا میتونن برگردن و حتی اونم خراب میکنه) تازه اینا مشکلات خود اندینگه اینکه چقدر تئوری و فورشدویینگ هایی بود که ایسایاما همشونو بهشون پشت کرد بماند عملا چندسال ما داشتیم با هرچپتر مانگا نکته درمیوردیم که اشاره میکرد که اندینگ همچین چیزیه یهو از تو جیبش یچیزی دراورد انداخت وسط که خب اصل نویسندگی تفنگ چخوفو کامل زیر پا گذاشت اصلی که بهش معروف بود ما میگفتیم ایسایاما کار بی هدف نمیکنه هرچیزی که ازش هینت میذاره تو داستان بعدا مشخص میشه و بدرد میخوره و به این معروف بود ایسایامای آرک آخر دقیقا برضد اون بود یعنی نویسنده ای نکته قوت اصلیشو ازش گرفتن

      سروش یاکوزاconnor
  • هوپ گفت:

    این انیمه که بدترین روایت داستان رو داره و فقط دارن کشش میدن و بیخود مخاطب رو سر کار میذارن چرا؟چون فن های این اثر دوست ندارن این اثر تموم بشه مثل اکثر انیمه هایی که تا بینهایت اپیزود میاد و تمومی ندارن.سال ۲۰۱۳ انیمه پخش شد تو همون قسمت های اولش لو دادن که راز تمام این اثر در کلید دست پدر شخصیت اول هست .من هیچ وقت فکر نمیکردم باید تا پایان فصل ۳ و شش سال تمام صبر کنم تا ببینم اون کلید کوفتی قرار هست چه رازی رو افشا کنه.شما که میخواستین اینقدر کشش بدین واسه چی همون اول گفتین راز کار تو اون کلید زیرزمینه؟ تایتانها رو اگر از پشت گردنشون ضربه بزنی میمیرن و یه تیم تحقیقاتی مجزا برای تحقیقات راجع به تایتانها وجود داره اما اونها نمیدونن چرا ضربه به گردن اونها رو میکشه.آخه چقدر یک اثر میتونه ضایع باشه؟آخه عزیز یه نگاهی به پشت گردن صاب مردشون میکردین تو این همه سال پس شما دارین رو چی تحقیق میکنین دقیقا؟خیلی مسخره.تایتانها رو گرفتن به زنجیر کشیدنشون ولی باز به پشت گردنشون نگاه نمیکنن.چرا؟معلوم نیست.از شخصیت های پرتاب شده تو صورت مخاطب تو فصل چهار و روایت زندگینامه شخصیتهای بی اهمیتی مثل میمیر تو فصل دو و از این دست شخصیتها که اصلا فقط اتلاف وقت و کش دادن.

    𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)سروش یاکوزاRezaa.r.tMatin BarkatNimaR_minPinocchioScorpionconnormore
    • دید شما نسبت به این اثر اشتباهه و من نقد شمارو اصلا قبول ندارم

      سروش یاکوزاMatin BarkatNimaScorpion
    • esmaaiel_63 گفت:

      وقتی با ضربه زدن به پُشت گردن تایتانها اونا رو میکُشتن، لاشه تایتان با حرات زیادی شروع به نابود شدن میکرد و به همین دلیل انسانی هم که داخلش بود از بین میرفت. بنابراین محققین پارادایس هیچوقت متوجه نمیشدن که داخل تایتانها انسان وجود داره.
      وقتی ارن توانایی تبدیل شدن به تایتان رو بدست آورد تازه اونجا بود که به این مهّم رسیدن و فهمیدن که تایتانها در اصل انسانهایی هستن که به این شکل تبدیل شدن و ناحیه سَر و پُشت گردنشون جایی هست که انسان وجود داره و با از بین اون انسان هست که تایتان نابود میشه.

      𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)فورتی‌نایت باز( هیتر سوییت بیبی اینک)Matin BarkatNimaR_minScorpionarshya12
      • هوپ گفت:

        نه خیر
        تیم تحقیقاتی اون زن خل که تایتان ها رو زنده شکار کرده بود و به زنجیر کشیده بود مثل آب خوردن میتونستن یه شکاف تو گردن تایتانها ایجاد کنن تا ببینن چرا اونجا نقطه ضعفشونه ولی بنا به دلایلی این کار رو نمیکردن.تحقیقشون واسه چی بود اصلا؟

        Nima𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)فورتی‌نایت باز( هیتر سوییت بیبی اینک)Rezaesmaaiel_63Matin BarkatScorpion
        • esmaaiel_63 گفت:

          در انیمه AOT دو نوع تایتان وجود داره.
          ۱- Pure Titans همون تایتانهای بی مغزی که هیچ توانایی خاصی ندارن و فقط دنبال خوردن انسانها هستن.
          ۲- Nine Titans که شامل تایتانهای حمله، اربابه، پتک، عظیم الجثه، مونث، زرهی، آرواره، جانور، موسس میشن.

          داخل بدن Pure Titans هیچ انسان کاملی وجود نداره. انسانی که تبدیل به Pure Titan میشه فقط ستون فقراتش در پُشت گردن تایتان باقی میمونه (که با ضربه زدن بهش میشه تایتان رو نابود کرد) و بقیه بدنش جذب بدن تایتان میشه (برای همین کسیکه تبدیل به Pure Titan میشد دیگه نمیتونست به حالت انسانی برگرده). بنابراین حتی با کالبدشکافی یک Pure Titan هم نمیتونستن بفهمن که داخل تایتانها انسان وجود داره.
          امّا کسائیکه تبدیل به Nine Titans میشدن کلّ بدنشون سالم داخل تایتان قرار میگرفت و تایتان رو کنترل میکردن، و برای همین قادر بودن از تایتان خودشون خارج و دوباره انسان بشن.
          در طول انیمه هم دیدیم که Nine Titans بسیار قدرتمند و باهوش هستن و انسانها هیچوقت نمیتونن اونا رو اسیر کنن تا روشون تحقیق و کالبدشکافی انجام بدن و بفهمن داخلشون انسانی هست. ضمن اینکه تا قبل از قسمت اول و شروع انیمه مردم جزیره پارادایس هرگز هیچکدوم از Nine Titans رو ندیده بودن و فقط با Pure Titans مبارزه میکردن. در داستان AOT اولین بار در سال ۸۴۵ از تقویم مردمان پارادایس بود که تایتانهای عظیم الجثه و زرهی به دیوار ماریا و منطقه شیگانشینا حمله میکنن و این اولین رویارویی مردمان پارادایس با Nine Titans بود.
          تنها وقتی ارن توانایی تبدیل شدن به تایتان حمله رو بدست آورد و فهمیدن که داخل تایتانها انسان وجود داره، تصمیم گرفتن با کمک ارن و نقشه ایی دقیق تایتان مونث رو اسیر کنن، ولی موفق به اینکار نشدن.
          پس هرگز روی هیچ Nine Titans ایی (غیراز تایتان حمله که در اختیاره ارن بود) تحقیقاتی توسط هانجی (بقول شما زن خل) انجام نشده بود.

          امیدوارم جواب سوالت رو گرفته باشی.

          راستین هوشیارNima𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)
    • ویژگی هر داستان فانتزی و علمی تخیلی همینه! کسی که میشینه پاش میدونه که قراره با چی طرف باشه حتی به قیمت کش پیدا کردن! اگر طبق حرف شما باشه پس ارباب حلقه‌ها هم همون اولش باید فرودو رو سوار عقابها میکردن و حلقه میبردن مینداختن داخل کوه نابودی و چه کاریه که یه ۳ گانه ازش ساخته شده که چند ساعت وقت مارو بگیره! درسته حالا داشتن همچین دیدگاهی؟
      شما داری چیزی رو تماشا میکنی که توش تایتان وجود داره بعد دنبال منطق داستانی؟ اسمش روشه فانتزیه. دنیای فانتزی هم وابستگی به منطق و دلیل نداره که چرا پشت تایتانارو همون اول نگاه نکردن!به منطق باشه ۹۹ درصد شاهکارهای هر مدیومی را باید ریخت دور کلا. کسی که میشینه وان پیس نگاه میکینه ۱۰۰۰ قسمت توجهی نمیکنه که چرا طولانیه. تنها چیزی که براش مهمه سرگرم شدن و لذت بردن از دنیا و داستان و شخصیتهاست. حالا اگه انیمه اتک طول کشیده بنا به گفته‌های شما، مخاطبش قرار نبوده اون وقت رو بذاره اتم بشکافه یا جاودانگی رو پیدا کنه که با دیدن ۱۰۰ قسمت وقتش تلف شده باشه!

      Scorpion
      • هوپ گفت:

        اولا ارباب حلقه ها با اون وسعت داستانش سال ۱۹۹۹ شروع شد تو سال ۲۰۰۳ هم تموم شد نه مثل این انیمه که ۱۰ سال پیش شروع شده هنوزم تموم نشده. هیچ کس دوست نداره اینهمه فاصله بیافته بین فصل ها که دیگه موضوع فراموش بشه و حراراتش هم فروکش بکنه ده سال کم نیست میفهمین که؟ ثانیا علمی تخیلی و فانتزی به معنای بی منطق بودن نیست هر داستان علمی تخیلی منطق خودش رو داره و نقض اون منطق یعنی ضعف داستان سرایی.هیچ کس نمیپذیره در فیلم ارباب حلقه ها کسی سوار موتور سیکلت به اورکها حمله کنه چرا چون فیلم فانتزیه.منطق و اصولی که داستان بنا کرده نباید خدشه بهش وارد بشه یا نقض بشه.یا نباید عقابها رو وارد داستان بکنی یا اگر کردی باید دلیلی موجه میاوردی که چرا با کمک عقابها نرفتن کار حلقه رو یکسره بکنن.یا تیم تحقیقاتی رو وارد داستانت نکن یا اگر کردی باید دلیل موجه میاوردی که چرا تو این همه سال یکی از این به اصطلاح تیم محقق راز پشت گردن تایتانها رو کشف نکرده بود.به این میگن ضعف روایت داستانی .جالب این هست که خود نویسنده ارباب حلقه ها اعتراف میکنه که این ضعف داستانش هست طرفدارانش نمیپذیرن و لجاجت میکنن.ثالثا اتم کشف نکنن فقط لج نکنن و مثل بچه ها ایرادات رو ماله نکشن .

        NimaRezaconnoresmaaiel_63Matin BarkatScorpion
  • دوستان انیمه های زیادی ندیدن و اونایی هم که دیدم ماله دوران بچگی بود(همونایی که همه دیدیم😅)
    الان به نظرتون با این شروع کنم یا نه؟؟اگه اره چرا؟اکه نه بازم چرا؟

    سروش یاکوزاMatin Barkat
  • Scorpion گفت:

    میگن ۲۰۲۶ اپیزود انیمه و مانگای جدید میدن

  • Scorpion گفت:

    دوستان اگه ندیدید تا قبل عید شروعش نکنید
    چون وقتی اپیزود اول رو ببینید حداکثر تا ۵ روز کلشو تموم میکنید و از کار و زندگی میافتید، پس تا عید صبر کنید عشق کنید باهاش

  • با تشکر از ،تیم گیمفا، نقدی که به متن هست اینکه نویسنده مانگا بدنبال تایید مخاطب نبوده هنگامی که داستان مینوشته،پس از کلمه فداکاری برای رامبلینگ استفاده نشه چون هیچ منطقی قتل عام ،یا جنساید ،کشتار دسته جمعی و… رو به عنوان یک فدا کاری نمیبینه،این کلمه بیشتر برای شستن گناه ارن هست که فن های ارن رو آروم کنه و از منطق فداکاری به دور هست.

    • Reza گفت:

      مسیر درست یا اشتباه ، مربوط ب مفهموم فداکاری نیست
      تروریست انتحاری ام از دید خودش برای هدفش داره جونشو فدا می‌کنه ، و فداکاریه
      هرچند ب اشتباه
      ی مثال دیگشم فداکاری حسین فهمیده ک همراه بوده با کشته شدن ادمای زیادی

      esmaaiel_63
      • esmaaiel_63 گفت:

        “فداکاری حسین فهمیده ک همراه بوده با کشته شدن ادمای زیادی” !!!

        اولاً شما اصلاً میدونی حسین فهمیده چیکار کرده؟
        «در خط مقدم جبهه، شهید فهمیده به اتفاق دوستش، محمدرضا شمس در یک سنگر بودند. محمدرضا زخمی شد و محمدحسین با سختی فراوان او را به پشت خط رساند و به جایگاه پیشین خود بازگشت. او با مشاهده تانک های عراقی که به طرف رزمندگان هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل عام آنها بودند، تاب نیاورد و در حالی که تعدادی نارنجک به کمر بسته و در دستش گرفته بود، به طرف تانک ها حرکت کرد. در این هنگام، تیری به پایش خورد و او را مجروح ساخت، ولی بازنایستاد و خود را به تانک پیشرو رساند و با استفاده از نارنجک، موفق شد آن را منفجر کند و خود نیز به شهادت رسید»
        شما الآن کجای این اتفاق “کشته شدن ادمای زیادی” رو میبینی؟؟؟؟ تَه کشته شدگان این عمل فداکارانه حسین فهمیده، خودش و دشمنان داخل تانک بودن.
        ضمن اینکه با این عمل فداکارانه شهید فهمیده مهاجمان عراقی گمان کردند حمله ای صورت گرفته است. ازاین رو، روحیه خود را باختند و با سرعت هر چه تمام تر تانک ها را رها کردند و پا به فرار گذاشتند. در نتیجه، حلقه محاصره شکسته شد و پس از مدتی، نیروهای کمکی رسیدند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاک سازی کردند.

        ثانیاً تروریست انتحاری فداکار محسوب نمیشه. اکثره تروریستهای انتحاری افرادی هستن که توسط گروه های تروریستی شستشوی مغزی شدن (اکثراً کم سن و سال هستن) تا بعنوان ابزار ازشون استفاده بشه و عمدتاً قبل از انتحار مواد مخدر مصرف میکنن.
        برخلاف یک شخص فداکار که آگاهانه با فدا کردن جان خودش جون افرادی رو نجات میده، تروریست انتحاری بعداز انتحار جان کسی رو نجات نداده و فقط با عملش Terror (رعب و وحشت) ایجاد کرده.

        محمد حسین کریمی
        • Reza گفت:

          دشمنا مگ ادم نیستن؟
          چون از نظر شما کارش درست بود فداکاری معنی میکنید و کار تروریستارو خیر
          بنده کار اقای فهمیده رو هم درست نمیدونم ، حتی وجود ایشون تو جبهه و حضور هر کودک سربازی رو درست نمیدونم
          ولی هر نوع فداکردن جان ، در راستای هدفی ، فداکاریه ، دیگ این معنی کلمه‌ش هم واضح نشون میده چیه
          مترادف فداکاری: ازخودگذشتگی، ایثار، جان نثاری، قربانی
          برابر پارسی: جانبازی، از خودگذشتگی
          .
          از خودگذشتی برای هر دلیلی فداکاریه مسلما
          چ میخواد از خودگشتگی فهمیده باشه ، چ وقتی شما و دوستت میخواید برید بیرون بچرخید ، بهت میگه کجا بریم , با اینکه دلت میخواد برید کافه ، نمیگی میگی نمیدونم ک جایی برید ک دوستت دوست داره
          در هرصورت سوای مبحث نجات دادن کسی ، سوای کار درست یا اشتباه کردن ، اسمش فداکاریه

          محمد حسین کریمیesmaaiel_63
          • esmaaiel_63 گفت:

            “دشمنا مگ ادم نیستن؟”

            چه ربطی داره؟؟؟؟؟؟ اگه به آدم بودنه که قاتل زنجیره ایی هم آدمه.
            من برات توضیح دادم ولی گویا شما خودتو به نفهمی میزنی. تروریست انتحاری که وسط زن و بچه مردم خودشو منفجر میکنه و کلّی آدم بیگناه رو به خاک و خون میکشه دقیقاً فداکاریش برای نجات کی بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا اون تروریست انتحاری با اینکارش کسی رو نجات داده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
            بعدش در جنگ ایران و عراق این عراق بود که به کشوره ما حمله کرد. شما اگه جای رزمندگان و سربازان ایرانی بودی چیکار میکردی؟؟؟ میرفتی جلوی تانکی که میخواست به خاک کشورت تجاوز کنه و همرزمانت رو بکُشه رو با دمپایی ابری میگرفتی؟؟؟؟؟؟

            محمد حسین کریمی
  • بهترین تفاوتی که تو زندگیم ایجاد کردم دیدن انیمه اتک بود. چون انیمه بین نیستم

  • بهترین تفاوتی که تو زندگیم ایجاد کردم دیدن انیمه اتک بود. چون انیمه بین نیستم و اصلا هم از تصمیمی که گرفتم پشیمون نیستم💯👏

چگونه انیمه Attack On Titan رویکرد متفاوتی را نسبت به مانگا در پیش گرفت؟ - گیمفا