سفری به عصر حجر | نقد و بررسی بازی Far Cry Primal
به دوازده هزار سال پیش فکر کنید، جایی که انسانهای اولیه در قلب طبیعت وحشی در کنار حیواناتی بیرحم نظیر ببرهای دندان خنجری زندگی میکردند، به دور از هرگونه فرهنگ و تمدنی. آنها به صورت قبیلهای زندگی میکردند و مردان قبایل در قالب گروههایی چند نفره به شکار حیوانات برای تهیه غذا میپرداختند. البته هر روز و به خاطر عوامل مختلفی نظیر حمله حیوانات، تغییرات شدید آب و هوایی و مسائلی از این دست برخی از انسانها به کام مرگ کشیده میشدند. هر چه که باشد، زندگی در دامان طبیعت این خطرات را نیز در بردارد. حال، Far Cry Primal دست روی این برهه خاص زمانی گذاشته و میخواهد بازیبازان را با خود همراه کند تا سفری در دل تاریخ داشته باشد و آنها را به دوازده هزار سال قبل ببرد، به دورهای که در کمتر بازی کامپیوتری شاهد پرداختن به آن بودهایم. حال با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به جدیدترین اثر استودیو کاربلد یوبیسافت مونترال (Ubisoft Montreal) تا ببینیم این بار آنها چه عنوانی را برایمان تدارک دیدهاند.
نبرد قبایل
سری Far Cry بعد از عرضه Far Cry 3 تبدیل به یکی از معتبرترین و محبوبترین IPهای شرکت یوبی سافت (Ubisoft) شد. اگر چه دو نسخه اول سری Far Cry نیز عناوین قابل قبولی بودند (مخصوصاً نخستین عنوان این سری که توسط کرایتک (Crytek) توسعه داده شده بود و در زمان عرضه حرفهای زیادی برای گفتن داشت) ولی در حقیقت این سومین نسخه شماره دار این سری بود که روحی تازه به کالبد آن دمید و باعث شد تا نام این سری بیش از هر زمان دیگری بر سر زبانها بیفتد. Far Cry 3 در کنار خلق محیطی پویا و دوست داشتنی، ویژگیهای زیادی را در دل گیم پلی خود جای داده بود و از لحاظ داستانی نیز عملکرد چشمگیر و خوبی داشت. تمامی این مسائل دست به دست هم دادند تا این عنوان به فروشی بیش از حد تصور سازندگان دست یابد و یوبی سافت نیز برنامههای زیادی را برای آن تدارک ببیند. پس از دو سال و در سال ۲۰۱۴ نیز Far Cry 4 به بازار عرضه شد و با وجود آن که به اندازه Far Cry 3 در خود نوآوری نداشت، اما، باز هم مورد توجه بازیبازان و منتقدان قرار گرفت و فروشی قابل قبول داشت. پس از گذشت مدتی، یوبی سافت تصمیمی عاقلانه گرفت، آن هم این که سعی داشته باشد تا باز هم در ساختار این سری تغییراتی را به وجود آورد تا مبادا نسخه جدید این سری تکرار مکررات باشد، و اینگونه بود که Far Cry: Primal پای خود را به این سری باز کرد، عنوانی فرعی (Spin-Off) که کاملاً با نسخههای قبلی این سری تفاوت داشته و به جای این که همچون نسخههای قبلی بازیبازان را به نبرد با دشمنان به وسیله سلاحهای گرم دعوت کند، مسیری متفاوت را در پیش گرفته است و میخواهد دنیای ده هزار سال پیش از میلاد مسیح را تبدیل به جولانگاه بازیبازان کند.
در این نسخه بازیبازان هدایت تاکار (Takkar) را برعهده خواهند گرفت، جنگجویی نترس و بیباک که تنها بازمانده قبیله Wanja است. او به دنبال این است تا دوباره نام Wanja را به عنوان قدرت بلامنازع منطقه Oros (که وقایع بازی در آن رقم میخورد) بر سر زبانها بیندازد. صحبت از Oros شد، خوب است به این نکته اشاره شود که از لحاظ تنوع محیطی Far Cry: Primal عملکرد مطلوبی دارد و Oros مناطق سرد و یخ زده کوهستانی، دشتها و مراتع سرسبز و جنگلهای پر از درخت را شامل میشود. تاکار به این منظور، باید در کنار تاسیس دهکدهای جدید، با دو قبیله دیگر با نامهای Udam و Izila نیز مبارزه کند. این دو قبیله در اصل دشمنان قبیله تاکار هستند و به دنبال نابودی کامل مردمان آن قبیلهاند. مشخصاً تاکار نمیتواند به تنهایی با این دو قبیله بزرگ مواجه شود، پس، در طول بازی او متحدان و دوستان زیادی پیدا میکند که در این راه به او کمک میکنند. در نگاه اول همهچیز بسیار ساده به نظر میرسد و متاسفانه تا انتهای بازی نیز این وضعیت تغییر محسوسی نمیکند و از ابتدا تا انتها، بازی یک سیر داستانی کاملاً ساده و پیش پا افتاده را طی میکند و شاهد فراز و نشیبهای چندانی در طول بازی نیستیم. در Far Cry: Primal خبری از پیچ و خمهای دو نسخه قبلی سری نیست و سازندگان سعی داشتهاند تا داستان بازی را بسیار سادهتر کرده تا بازیبازان راحتتر با آن ارتباط برقرار کنند، غافل از این که این مسئله نتیجه عکس داده و نسبت به دو نسخه قبلی سری شاهد یک پسرفت به تمام معنا هستیم. مسئله بعدی شخصیت پردازی این نسخه است. در دو نسخه قبلی شاهد حضور دو شخصیت بسیار کاریزماتیک به نامهای واس مونتنگرو (Vass Montenegro که در Far Cry 3 حضور داشت) و پاگان مین (Pagan Min شخصیت منفی اصلی Far Cry 4) در نقش دشمنان اصلی بازی بودیم و حضور این دو شخصیت از بزرگترین نکات مثبت دو نسخه قبلی سری بود، مخصوصاً واس مونتنگرو که به عقیده بسیاری شخصیت پردازی او در سطح فیلمهای طراز اول سینمایی قرار داشت. در Far Cry: Primal، روسای دو قبیله Udam و Izila دشمنان اصلی تاکار هستند ولی به هیچ وجه به پای واس مونتنگرو یا حتی پاگان مین نمیرسند، پس از همین حالا مطمئن باشید که شاهد دیوانه بازیهای واس مونتنگرو و دیالوگهای جالب پاگان مین در طول بازی نخواهید بود!
مسئله بعدی در مورد شخصیت تاکار است. به طور کلی، قهرمانهای سری Far Cry آن طور که باید و شاید خوب نبودهاند و این مسئله همواره به عنوان یکی از نکات منفی این سری از لحاظ داستانی به شمار میرفته است. در Far Cry: Primal هم نه تنها این مسئله برطرف نشده، بلکه دوباره تکرار شده است. تاکار نیز شخصیت پردازی جالب توجهی ندارد و صرفاً در حد قهرمانی نترس که میخواهد به قبیلهاش کمک کند باقی میماند و پیچیدگی خاصی در شخصیت او وجود ندارد. انتظار میرفت که سازندگان با توجه به بازخوردهای دو بازی Far Cry 3 و Far Cry 4 (که عمده منتقدان و بازیبازان به شخصیت پردازی ضعیف قهرمانهای آن دو بازی اشاره کرده بودند) سعی داشته باشند تا شخصیت پردازی شخصیت اصلی بازی را بهبود ببخشند، ولی هنوز هم قهرمان داستان شخصیت پردازی مطلوبی ندارد. شخصیتهای مکمل نیز وضعیت بهتری ندارند و فقدان وجود شخصیتهای مکمل قابل توجه در این نسخه حس میشود. البته جا دارد در این میان به فضاسازی بسیار خوب بازی نیز اشاره شود. سازندگان حتی از نوعی زبان ساختگی برای دیالوگهایی که شخصیتها بر زبان جاری میکنند استفاده کردهاند تا بازی هر چه بیشتر حال و هوای دوازده هزار سال پیش را به خود بگیرد. فضای خشن و خطرناک آن دوره به بهترین وجه ممکن در بازی پیاده سازی شده است و به همین جهت افرادی که به آن برهه زمانی علاقه دارند نباید حتی لحظهای در تهیه بازی درنگ کنند. اما، در کل از لحاظ داستانی بازی عملکرد چندان رضایت بخشی ندارد و نسخههای قبلی سری چندین گام از Far Cry: Primal جلوتر بودند.
لذت گشت و گذار در دل طبیعت وحشی
بدون شک یکی از بزرگترین نقاط قوت سری Far Cry گیم پلی جذاب و پرجزئیات آن است و در گیم پلی Far Cry: Primal نیز همچون نسخههای قبلی سری، تعداد زیادی ویژگی جالب توجه وجود دارد که باعث میشود تا بازیبازان از تجربه آن لذت کافی را ببرند. از همین ابتدا باید گفت که همچون Far Cry 4 که نسبت به Far Cry 3 پیشرفت چندانی از لحاظ مکانیزمهای گیم پلی نداشت، Far Cry: Primal نیز نسبت به دو نسخه قبلی سری دچار تغییرات بنیادینی نشده و به جرئت میتوان گفت که هسته اصلی گیم پلی به جز سیستم مبارزات، بدون تغییر مانده است. همواره سری Far Cry به دلیل داشتن یک سیستم تیراندازی (Shooting) روان و دوست داشتنی معروف بوده است. در جدیدترین نسخه این سری یعنی Far Cry: Primal به اقتضای عصری که بازی در آن جریان دارد، اسلحههای گرم به طور کل از بازی حذف شدهاند و این اولین و بزرگترین وجه تمایز گیم پلی این نسخه با نسخههای قبلی است. تاکار تنها میتواند از اسلحههای سرد و دست ساز استفاده کند و به همین علت سیستم مبارزات بازی کاملاً تغییر پیدا کرده و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. در بازی انواع مختلفی از اسلحهها نظیر نیزه، تیر و کمان و … وجود دارد که برای از بین بردن دشمنان و حیوانات میتوانید از آنها استفاده کنید. همچون گذشته، امکان ارتقای اسلحهها و ساخت امکانات جدید برای آنها نیز در بازی وجود دارد و این موضوع باعث شده تا اسلحههای موجود در بازی تنوع نسبتاً قابل قبولی داشته باشند. البته متاسفانه، خود سیستم مبارزات بازی پس از مدتی جذابیت خود را از دست میدهد و بر خلاف نسخههای قبلی تا آخرین مرحله نمیتواند بازیبازان را روی صندلی میخکوب کند.
با پیشروی در بازی، متوجه میشوید که برای مقابله با هر نوع خاص از دشمنان یا حیوانات، بهتر است از سلاح خاصی استفاده کنید و به این ترتیب، یکی از مهمترین عوامل خسته کننده شدن سیستم مبارزات بازی همین مسئله است. در چند ساعت ابتدایی ممکن است مبارزات بازی کمی ناآشنا به نظر برسند که البته پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد، اما، پس از این که به طور کامل با آن خو گرفتید و با نکات مختلف آن آشنا شدید، متوجه میشوید که دیگر برایتان جذابیت خاصی ندارد! البته به خاطر جو و حال و هوای خاص بازی، میتوان با اندکی اغماض گفت که تا انتهای بازی میتوان سیستم مبارزات آن را تحمل کرد. امید است که اگر یوبی سافت تصمیم گرفت دنبالهای بر این بازی بسازد، وقت بیشتری را صرف طراحی هر چه بهتر مبارزات بازی کند. یکی دیگر از نکات قابل توجه گیم پلی بازی، دشمنان تاکار هستند. بر خلاف تصورات اولیه، دشمنان بازی تنوع خوبی دارند و از آن مهمتر، جزئیاتی که در طراحی نوع پوشش و رفتار دشمنان به آنها توجه شده به طرز کمنظیری جالب هستند. دشمنان قدرتمندی نیز در بازی وجود دارند که از زرههای خاصی استفاده میکنند و حتی با استفاده از بهترین ابزار الات جنگی نیز از پای در آوردن آنها کار مشکلی است. حیوانات نیز همچون دو نسخه قبلی سری، نقش مهمی را در Far Cry: Primal ایفا میکنند. در این نسخه انواع مختلفی از حیوانات در بازی وجود دارند که هر کدام ویژگیها و رفتار خاص خود را دارند و در مناطق خاصی یافت میشوند. همچون نسخههای پیش، در کنار وجود قابلیت شکار حیوانات، امکان استفاده از آنها در هنگام مبارزه با دشمنان نیز وجود دارد که این مسئله در مراحل پایانی به شدت به کمک بازیبازان خواهد آمد.
همان طور که گفته شد هر حیوانی ویژگیهای خاصی دارد و به همین علت، حیوانات مختلف در بازی تواناییهای مختلفی دارند که هر کدام در بخشی از بازی برای بازیبازان کارآمد خواهد بود. به طور مثال گرگها و ببرها برای از بین بردن بی سر و صدای گروه کوچکی از دشمنان مناسب هستند، اما، خرسهای وحشی و ماموتهای کوچک بیشتر برای نابود کردن عده زیادی از دشمنان به کار خواهند آمد. همچنین از جغدها نیز میتوان برای زیر نظر گرفتن محیط پیرامون تاکار استفاده کرد که این مورد بسیار شبیه به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (Drone) در بازیهایی نظیر Splinter Cell است. برای این که به طور کامل با تمامی حیوانات Far Cry: Primal آشنا شوید، باید زمان زیادی را صرف سرک کشیدن به گوشه و کنار محیط بازی کنید، ولی آن قدر سیستم حیات وحش در این بازی دقیق و پرجزئیات ساخته شده است که ارزش صرف زمان برای آشنایی با آن را دارد. ساختار مراحل نیز به گونهای است که ممکن است پس از گذشت مدتی برای برخی از بازیبازان تکراری شود. اکثر ماموریتها در این نسخه به رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر به منظور انجام دادن کارهایی خاص نظیر از بین بردن مقر دشمنان و … است، ولی خوشبختانه به لطف پویایی بسیار زیاد محیط بازی، هر کدام از بازیبازان تجربهای منحصر به فرد از مراحل بازی خواهند داشت، چرا که ممکن است به طور مثال یکی از بازیبازان در راه مجبور به درگیر شدن با گروهی از دشمنان شود ولی بازیبازان دیگر چنین رویدادی برایشان رخ ندهد، یا شاید در نزدیکی مقر دشمنان یکی از بازیبازان به یک گرگ بر بخورد و از آن در راستای نابودی دشمنان استفاده کند، اما، بازیبازان دیگر با این حیوان رو به رو نشوند. در کل اکوسیستم پویا و زنده Far Cry: Primal بدون شک یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
یکی از بزرگترین نقاط قوت جدیدترین نسخه سری Far Cry همچون نسخههای قبل، طراحی بینظیر محیطها است. محیطهای بازی، از جنگلها و دشتهای سرسبز گرفته تا کوهستانهای سرد و منجمد، همگی به بهترین نحو ممکن طراحی شدهاند. به طور حتم در هنگام تجربه Far Cry: Primal، چندین بار کنترلر را کنار خواهید گذاشت و محو زیباییهای بازی خواهید شد. البته احتمالاً پس از تجربه بازی به این نتیجه خواهید رسید که نقشه و محیط بازی چندان هم بیشباهت به Far Cry 4 نیست ولی این شباهت را نمیتوان به کل محیطهای بازی تعمیم داد و به طور کلی میتوان به آن خوشبینانه نگاه کرد. هر کدام از مناطق بازی پوشش گیاهی و جانوری خاص خود را دارند و به همین علت، گشت و گذار در دنیای بازی هیچگاه خسته کننده نمیشود.
سیستم ارتقای شخصیت نیز در بازی وجود دارد و همچون نسخههای قبل، میتوانید با استفاده از این قابلیت تواناییهای تاکار را ارتقا دهید. همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، سیستم ارتقای سلاحها نیز در این نسخه حضور دارد و اگر میخواهید به اسلحههای قدرتمندتری دسترسی داشته باشید تا در هنگام مبارزه با دشمنان کمتر به مشکل بر بخورید، بهره بردن از این قابلیت امری اجتناب ناپذیر است. در کل گیم پلی این نسخه ترکیبی از گیم پلی دو نسخه قبلی سری و برخی ویژگیهای جدیدی است که به خاطر حال و هوا و دوره زمانی خاصی که بازی هدف گرفته، به آن اضافه شده است. محال است که به تجربه Far Cry: Primal بپردازید و منکر شباهتهای آن با نسخههای قبلی سری شوید. البته، کسی به ترکیب تیم برنده دست نمیزند و یوبی سافت مونترال نیز ظاهراً این جمله معروف را سر لوحه کار خود قرار داده و طی دو نسخه اخیر سری، تغییرات بنیادینی را در بطن گیم پلی این بازیها به وجود نیاورده است. درست است که گیم پلی جدیدترین نسخه Far Cry نیز معجونی از ویژگیهای جالب و سرگرم کننده است، اما، احتمالاً عدم وجود نوآوری خاص در گیم پلی بازی نسبت به دو نسخه قبلی سری به مذاق عدهای خوش نخواهد آمد.
به ده هزار سال قبل از میلاد خوش آمدید
بدون شک از همان اولین لحظاتی که به دنیای Far Cry: Primal قدم میگذارید، این گرافیک کمنظیر و چشمنواز بازی است که شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. این سری همواره یکی از پیشگامان صنعت بازیهای کامپیوتری از لحاظ گرافیکی بوده و تمامی نسخههای این سری در سال عرضه خود، جزو بهترین عناوین از لحاظ گرافیکی بودهاند. در سال ۲۰۱۲ و با نسخه سوم، به این بخش توجه به سزایی شده بود و آن عنوان تبدیل به یکی از برترین عناوین نسل هفتم از لحاظ گرافیکی گشت. با روی کار آمدن نسل هشتم، نسخه چهارم سری پیشرفتهای گرافیکی زیادی به خود دید و دچار یک جهش نسبت به نسخه سوم از این لحاظ شد. در Far Cry: Primal نیز از لحاظ گرافیکی شاهد یک نمایش خیره کننده هستیم، اگر چه بازی از لحاظ گرافیکی دچار تغییر خیلی خاصی نسبت به نسخه چهارم نشده است. کیفیت کلی بافتها بسیار خوب است و مواردی نظیر افکتهای آتش، برف و یخ، آب و مواردی از این دست نیز کیفیت مطلوبی دارند. البته یکی از مواردی که به نظر نسبت به گذشته پیشرفت داشته است (هرچند اندک) نورپردازی بازی است که بسیار طبیعی و پویا است و به خصوص در زمانهایی نظیر غروب خورشید، جلوههای دوست داشتنی و کمنظیری را پدید میآورد. لازم به ذکر است که بازی همچون نسخههای گذشته از سیستم چرخش شب و روز نیز بهره میبرد که این مسئله باعث شده تا بازی کاملاً طبیعی به نظر برسد.
دنیای Far Cry: Primal بزرگ است، اما، خوشبختانه از لحاظ محیطی بازی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و در بازی شاهد مکانها و محیطهای متنوعی خواهید بود که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند. متاسفانه در نسل جدید یوبی سافت در زمینه بهینه سازی عناوین خود عملکرد بسیار ضعیفی نشان داده و به همین علت، همه بازیبازان با نگرانی دست به تهیه عناوین این شرکت میزنند و همواره این ترس را در دل دارند که مبادا بازی که خریداری کردهاند، پر از مشکلات گرافیکی باشد. از لحاظ فنی، Far Cry: Primal نسبت به دیگر عناوین یوبی سافت عملکرد بهتری دارد (همچون نسخه چهارم که از عناوین دیگر یوبی سافت نظیر Assassin’s Creed: Unity بسیار کمایرادتر بود) و با اندکی اغماض، میتوان گفت که با توجه به وسعت دنیای بازی و البته گرافیک بالای آن، سازندگان توجه خاصی به بهینه سازی بازی داشتهاند و مشکلات بازی اصلاً در حدی نیست که بخواهد بازیبازان را از تجربه کامل بازی منع کند. خوشبختانه از لحاظ نرخ فریم، بازی عملکرد قابل قبولی دارد و افت فریم در بازی همیشگی و آزار دهنده نیست و در اکثر مواقع نرخ فریم ثابت است. بزرگترین نقطه ضعف بازی از لحاظ گرافیکی بدون شک باگهای بازی است که البته در عناوین جهان آزاد (Open World) و مخصوصاً عناوین یوبی سافت، امری شایع است و اگر غیر از این بود جای تعجب داشت.
در بازی باگهای مختلفی نظیر غیب شدن ناگهانی اشیا، حیوانات یا اجساد دشمنان، فرو رفتن پیکر یکی از دشمنان در زمین و … دیده میشود که احتمالاً با به روز رسانیهای بعدی این مشکلات حل خواهند شد، هر چند همان طور که گفته شد این مشکلات در حدی نیست که Far Cry: Primal را غیر قابل بازی کند. از لحاظ موسیقی نیز بازی عملکرد قابل قبولی دارد. موسیقیهایی که در طول انجام بازی نواخته میشوند با حال و هوای بازی همخوانی دارند و از تنوع نسبتاً قابل قبولی هم برخوردارند، هرچند که آهنگساز این نسخه یعنی آقای جیسون گریوز (Jason Graves) نتوانسته به خوبی آهنگسازان دو نسخه قبلی (به ترتیب کلیف مارتینز و برایان تایلر) عمل کند و از این لحاظ بازی دچار کمی پسرفت شده است. صداپیشگان نیز کار خود را به خوبی انجام دادهاند و ایرادی به کار آنها وارد نیست. افکتهای صوتی نیز از طراحی دقیقی برخوردار هستند و صداهایی نظیر راه رفتن شخصیتها، زوزه کشیدن گرگها و غرش ببرها به بهترین شکل ممکن طراحی شدهاند. در کل از لحاظ گرافیک، موسیقی و صداگذاری Far Cry: Primal عملکرد خوبی دارد و همچون نسخههای پیشین سری میتواند طرفداران را از این لحاظ راضی نگه دارد.
پسرفت نسبت به گذشته
در مجموع، جدیدترین نسخه از سری پرطرفدار Far Cry از لحاظ کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارد و اگر چه به اندازه دو نسخه قبلی سری انقلابی و سرآمد نیست، اما، میتواند لحظات خوبی را برای طرفداران رقم بزند. بزرگترین نقطه ضعف بازی بدون شک داستان ضعیف آن است که نسبت به دو نسخه پیشین، پسرفت بزرگی داشته و به هیچ وجه نمیتواند با آن دو بازی رقابت کند. شخصیت پردازی بازی نیز اصلاً در سطح خوبی قرار ندارد و به نظر میرسد سازندگان توجه چندانی به داستان بازی نداشتهاند. تغییر برهه زمانی بازی در گیم پلی بازی برخی تغییرات را به وجود آورده که مهمترین آنها، جایگزین شدن اسلحههای سرد به جای اسلحههای گرم است. مبارزات بازی به واسطه همین تغییر اسلحهها، دچار تحولی بنیادین شده ولی متاسفانه سازندگان چندان نتوانستهاند از پتانسیل به وجود آمده به واسه این تغییرات استفاده کنند و مبارزات بازی پس از مدتی جذابیت خود را از دست خواهند داد.
طراحی محیطها در بازی به بهترین نحو ممکن انجام شده است و بازیبازان کاملاً حس خواهند کرد که در یک دنیای به دور از تمدن و در دل طبیعت وحشی مشغول به ماجراجویی هستند. همچون نسخههای قبلی، حیوانات در Far Cry: Primal هم نقش مهمی را ایفا میکنند و البته تعداد و طراحی دقیق حیوانات در بازی نیز تحسین برانگیز است. بازی از لحاظ گرافیکی نیز عملکرد مناسبی دارد و موسیقیها و صداگذاری بازی نیز از کیفیت خوبی برخورداراند. در کل، Far Cry: Primal به اندازه دو نسخه قبلی سری نمیتواند طرفداران را تحت تاثیر قرار دهد، اما، به نوبه خود بازی خوب و قابل قبولی است و تجربه آن به تمامی طرفداران سری Far Cry و البته دیگر افرادی که به دوران ما قبل تاریخ علاقه دارند، توصیه میشود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
یک بازی معمولی و سرگرم کننده
چیزی که نتیجه گیری کردم ازش
من فکر میکنم این بازی ایده فوق العاده نابی داشت اما در ارائه اون ایده خیلی معمولی عمل کردند.
یه بازی با همچین داستان و فضایی به نظرم میتونست خیلی بهتر از این بشه!
“شاید” اگه روی این بازی بیشتر از یک سال وقت میزاشتن و “شاید” اگه اون رو به عنوان یک آیپی جدید معرفی میکردند با یک شاهکار به یاد ماندنی طرف بودیم چون همیشه همچین بازی ها با تمِ خاصشون تو ذهن گیمرها میمونن.
فرانچایز فارکرای حالا حالا ها پتانسیل زیادی برای موفقیت داره، به نظرم اگه یوبیسافت به نسخه بعدی حداقل ۲ سال فرصت بده خیلی بهتر میشه، به شخصه که بعد از نسخه چهارم خیلی ناامید شدم… به نظر میاد این سری هم داره راهِ آساسینز کرید رو پیش میبره.
به هر حال بازم نمیشه از نکات خوب این بازی چشمپوشی کرد. اونطور که بنده شنیدم بازی سرگرم کننده و خوبیه…
مرسی بابت مقاله، خسته نباشید.
بیا واقع بین باشیم هیچ بازی ای تو همچین دوره و سبکی نمی تونه به شاهکار تبدیل بشه به خاطر اینکه از لحاظ داستان به مشکل بر میخوره، شخصیت پردازی ها به دلیل نبود وسایل الکتریکی و زبان انگلیسی نمی تونه خیلی عمیق باشه. تعداد سلاح ها هم کم خواهد بود. اول شخص بودن بازی هم ضربه هایی بهش وارد میکنه.
این بازی کاملا حس عصر حجر رو به آدم میده و به نظر من مبارزات خیلی جذاب هستن ولی خب بعد از مدتی دیگه اون حس اولیه رو به شما نمیدن….گشت و گذار هم توی این دنیای فارکرای بسیار لذت بخشه ولی خب برای من تصورش سخته رو این بازی اسم فارکرای گذاشت و همینطور تصورش بدون سللاح گرم و سلاح های سرد امروزی سخته…..در کل بازی جذابیه
……………………………………………………………………
دوستان ببخشید اینجا میپرسم…من کارت گرافیکم R9 270X هستش بعد توی بازیا (بازی های نسبتا سنگین مثل همین)بعد از چند بار اومدن صفحه ی لودینگ وقتی مثلا موس رو تکون میدم تا به یه فضای دیگه نگاه کنه موقع تفییر فضایی که باید پردازش بشه به شدت گیر میکنه و لگ میزنه…در ابتدا بازیا خیلی روون اجرا میشن ولی بعد از چند تا صفحه ی لودینگ همش لگ میزنه…ممنون میشم کسی کمکم کنه
کارت گرافیکتو آپدیت کن
اخرین نسخست
با نظرت کاملا موافقم فقط برای سرگرمیه ولی گرافیک خوبی داره داستان ضعیف گیم پلی خوب ولی ایده ی خوبی بود من بهش ۷.۵ میدم (شخصا)
ممنون بابت نقد :yes:
مبارزات بازی به طرز مسخره ای مسخره بود! و نتنها نکته مثبت استفاده از حیوانات رام شده در مبارزات بود.سوار شدن حیوانات هم ایده خوبی بود ولی جذاب نبود، ولی در کل به عنوان یه نسخه فرعی بازی بدی نبود :yes:
:yes: :yes: :yes:
ف ى ف ا ک ر ک شد
ممنون بابت نقد.منو که راضی کرد. گرافیک بازیم چشم نواز بود. لطفا توقع خودتونو بیارید پایین. اونوقت لذت میبرید از بازی 😉 😀
اول می خواستم به این دوستمون Come on Doky COME BACK جواب بدم ولی وقتی این نظرو دیدم نظرم عوض شد به هر حال…
برادر من توقع خودتونو بیارید پایین چیه عزیز من آخه وقتی گرافیک بازی خوب باشه بازی باید عالی باشه و آدم لذت ببره؟؟؟یه مثال ساده شما همین بازی minecraft رو ببین اگه بخوایم از نظر گرافیک با این بازی مقایسش کنیم که انگار ژیانو داریم با بی ام و مقایسه می کنیم اما اگه از نظر گیم پلی و محبوبیت به این بازی نگاه کنی می بینی چقدر عالیه دقیقا همه ی این آپشن های گیم پلی بازی توی همین ماین کرافتم وجود داره،دهکده داره،رام کردن حیوانات داره،دیدش اول شخصه،مبارزه داره و با مد هم میشه بقیه ی چیزا رو به بازی اضافه کرد پس دوست من نگو وقتی گرافیک خوبه باید توقعاتو آورد پایین چون اگه حرف شما درست باشه دیگه بازی ساز ها دنبال داستان و گیم پلی نمی رفتن می رفتن رو گرافیک بازی کار می کردن و فقط یه تفنگ می دادن دست پلیر می گفتن برو حالشو ببر.
فار کرای پریمال واقعا خیلی ضعیف ظاهر شد چون هم بعد یه مدت هم خسته کننده میشه و هم داستان بپیچونی نداره مثلا همین bioshock آخرای بازی طوری آدمو می پیچونه که آدم می خواد بزنه کنسولو و پی سی رو بشکونه ولی این بازی یه داستان ساده داره که خوب البته یوبی هم یکم کم گذاشته.
به هر حال من نمی خوام فن بازی در بیارم چون خودم همیشه عاشق بازی های یوبی بودم و هستم ولی اگه بخوایم منصفانه نگاه کنیم برای تازه واردا این بازی خوبه ولی برای پلیرای قدیمی نه.
به هر حال ممنون از نقد عالیتون مخصوصا مقدمه ی جالبش.
داداش من تو توقعتو نیار پایین. اصن بشین حرص بخور که چرا اینقد گرافیک بازی بالاس پر از صحنه های دل انگیزه!!! تو ماین کرافت بزن و حال کن. منم با پرایمال حال میکنم. 😀 در ضمن من ۲۶ سالمه و از شیش سالگی تو گیمم! پس تازه وارد نیسم. از یوبی ممنونم بابت این بازی خوب که در عرض یک سال تهیه کرده :yes:
دوست عزیز اولا که من فقط مثال زدم ماین کرافتو و فکر نکن من میشینم صب تا شب اینو بازی می کنم
دوما من چرا باید حرص بخورم که گرافیک بازی بالاس مگه من با یوبی سافت پدر کشتگی دارم
سوما اگه یوبی همینطوری ادامه بده بهتره چون بعد یه مدت کلا از چشم می افته و جا برای بازیای مستقلی که خیلی خیلی بهتر از بازی های پول ساز یوبی سافتن بازتر میشه همونطور که آقای آقا بابایی هم در نقد بازی undertale گفتن:”عناوین مستقل متاسفانه گاها زیاد شناخته نمیشوند و برخی از آنها را گیمرها به دلیل ناشناخته بودن بازی نمیکنند زیرا تبلیغات عظیمی برایشان انجام نمیشود” اما وقتی چندتا بازیی که اسیر پول دوستی سازنده هاشون شدن کنار برن جا برای این بازی ها باز میشه و اونوقت شما هم میفهمی که بازی فقط به گرافیک نیست.
من کی گفتم تمام بازی به گرافیکه ?:-) وقتی ی گرافیک عالی در کنار ی گیم پلی متوسط رو به بالا و ی داستان سطحی قرار میگیره میشه تحمل کرد و حتی لذت هم برد. ی محیط وسیع، گرافیک بالا، المان های نقش افرینی، ساعات طولانی بازی، از پرایمال واسه من ی بازی خوب ساخته :blush: اخه چرا بیخودی بازی به این خوبیو میکوبی. راسی میتونی شب تا صب ماین کرافت بزنیا
این صنعت هم به سازنده هایی مثل یوبی سافت نیاز داره و هم سازنده هایی مثل راکستار. یه ذره فکر کن اگه قرار باشه همه اندازه رراکستار بازی بسازن چقدر تعداد بازی ها کم میشه. قرار نیست همه بازی ها که مثل GTA V و TLOU باشن! یونیتی، سندیکیت، بلک فلگ،واچ داگز، دیویژن،فارکرای ۴ و پرایمل، رینبو؛ گراو هوم بازی هایی هستن که یوبی سافت تو این نسل منتشر کرده و انصافا من از همشون لذت بردم. ولی مثلا راکستار فقط GTAV رو منتشر کرده که اونم ریمستر هست. یا همین استودیوی موجانگ که ماین کرفتو منتشر کرده. به جای این که به یوبی سافت انگ پول پرستی بزنید یه نگاه بندازید ببینید چقدر بازی منتشر کرده که باعث شده لذت ببرید.
مرسی اه
خب شما یکم فکر کن ببین من چی گفتم.من نگفتم همه ی کمپانیا کنار برن بعد این بازیای مستقل بیان جاشونو بگیرن.من گفتم این کمپانی ها بعضی از بازیاشونو که دیگه خز شدن کنار بزارن یا هم مث اساسینز یه بازنگری توشون بکنن.در این همه اساسینزی رو که نام بردی من فقط با بلک فلگ حال کردم اونم چون تو دریا بود وگرنه سندیکیت و یونیتی چیز خاصی نداشتن (البته یونیتی داشت:باگ فراوون)فارکرای هم هرسال دو سه تا نسخه نمیده بیرون که من بگم مسخرست و اینا،دیویژن هم که خب قبولش دارم،واچ داگز هم که کلی دبدبه و کبکه کرد و داد و بیداد و خب نتیجشو دیدیم که جز سکوت چیز خاصی ندارم،رینبو هم که خب اینم قبول دارم،اما همین راک استار که فقط یدونه GTA V رو منتشر کرده هنوزم پیدا میشن کسایی که سن آندریاس رو بازی کنن و در ضمن GTA V خیلی خیلی بهتر از بعضی از اساسینز های یوبیه ولی من نسخه های قدیمی اساسینز رو بیشتر دوست دارم چون به ریشه ها نزدیکترن خیلی نزدیک تر و همین موجانگ که ۲۰۱۱ ماین کرافت رو منتشر کرده هنوزم داره ادامش میده و دوباره همین موجانگ با تل تیل گیمز هم همکاری داشته ولی اینکه میگی دنیای گیم به همچین کمپانی هایی همزمان نیاز داره کاملا با حرفت موافقم ولی به شرطی که این کمپانی ها خیلی خیلی غرق وضعشون نشن مثلا یوبی سافت هر ماه یه بازی نده بیرون و راک استار هم نره بعد یه قرن GTA جدید بده
به هر حال این نظر من بود…(سه نقطهه نمی دونم واسه چیه ولی تاثیر مطلبو بیشتر می کنه فک کنم)
خسته نباشی دانیال جان. نقد زیبایی بود.
این هم از اون بازیاست که یوبیسافت باید مدتی دست از سرش برداره و یه تحول درست توش ایجاد کنه. ولی باید قبول کرد که حتی همین نسخه هم سرگرم کننده اس در حد یه بازی خوب. البته عنوانیه که اسمش نباید فارکرای باشه
ولی واقعا سخته که یه داستان جدید برای این سری نوشت که تنوعی داشته باشه با بقیه عنوان های این سری.هر چی فکر کردم نتونستم یه مکان برای نسخه پنجم بازی پیدا کنم که با بقیه عنوان ها فرق داشته باشه.نسخه ۲ توی آفریقا بود.نسخه ۳ توی جزیره.نسخه ۴ هم توی یه منطقه خیالی به اسم کیرات نزدیک کوه های هیمالیا.شما میتونین یه جای خوب براش بگین؟ ?:-) :-/ 😕 :weep: :dazed: :X-P:
من میگم نسخه پنجو ببرن فضا…حالا شما به دل نگیرید کلی گفتم ولی مکان زیاد پیدا میشه مثلا قطب شمال و جنوب و اینا هم میشن انصافا 😀 🙂
قطب محیطش یکنواخت میشه بعد ی مدت.
همجا پوشیده از برف.این بازی متوسط رو به بالا بود ولی فارکرای باید عالی باشه نه متوسط.
به نظرم انقدر باید نقشه نسخه بعد رو بزرگ کنن که توش همه جور محیط از بیابونی گرفته تا کوهستانی و ساحلی و…وجود داشته باشه. به جای یه شخصیت با یه خط داستانی چند شخصیت با داستان های جدا از هم ولی مرتبط به هم میتونه ایده خوبی باشه.
2,۳ سال هم باید روش کار کنن که خبری از باگ نباشه.(باگ از نوع شدید و ازار دهنده وگرنه هیچ عنوانی خالی از باگ نیست)
من یکم به فضا فکر کرده بودم و بعد سه ثانیه هزاران نظر جلو چشمم اومد که این عبارت توش بود
: یوبی سافت پول پرست!قطب ها هم همش یخ و برفه و تنوع جانوری زیادی نداره.
اگه هم بخواد محیط های متنوع داشته داشته باشه و اونطور کهniccolo machiavelli گفت باشه حداقل ۴ سال زمان میبره ساختش استودیوی سازنده باید تمام این محیط رو با تمام جزئیات بسازه و بعد با کلی کد و برنامه نویسی حرکت سبزه ها و حیوانات و … رو شبیه سازی کنه.همچین بازی ای ویچر رو میزاره تو جیبش ساختش سخته
ولی اگه بشه(که نمیشه)چی مییییشیه :inlove: :inlove:
خوب بود
این بازی عصر حجر واقعا منو شیفته خودش کرد..ممنون از شما بخاطر نقد به این قشنگی
خدارو شکر گرافیکش
کمه به مال من میخوره :yes: :yes: :yes:
دیشب چند نفر کشته دادیم
بازی قشنگی هست
من تقریبا اون جا که میوفتم توی چاله یارو میاد از بالا …..خخخ
گرافیک بازی عالیه .
بازی نسبتا بهینه خوبی داره من اولترا ۶۰ فریم گرفتم فقط سایه رو نرمال کردم.
محیط قشنگی داره.
ماموت سواریش هم جالبه.
داستان نرمالی داره اما جذابه.
نمره من به بازی ۸.۵
سلام گیم فا خدایی میزاری بازی بیاد بعدنقدمیزاری یذره زودتر :pissedoff:
اونوخ میشه بگی چجوری قبل این که بیاد نقدش کنن؟
حدس بزنه 😐 😀
فقط ما در شگفت موندیم چرا رایس اف تامب رایدرو نقد نمیکنن :sarcasm: :-/ :-/
بازیش کردی داداش خیلی محشره
نه عزیز افتخار بازی کردنشو نداشتم ولی ایشالله تو تابستون این افتخار نسیبم میشه
.
only xbox one
حتماً بازیش کن داداش من الان تقریباً ۷۰ درصد بازی رو رفتم فقط میتونم بگم عالیه
قبلش می گفتن به محض انتشار نسخه PC
الان فک کنم تا انتشار نسخه PS4 باید صبر کنیم 😐 :rotfl: :rotfl:
اول میگفتن نسخه xbox بیاد بعدش که اومد گفتن بعد از نسخه pc نسخه pc هم که اومد حالا میگن در زمانی قرار گرفته که نمیشه نوشتش چون نه قدیمیه نه جدید :-/ :-/ :-/ :struggle: :struggle: :idk: :idk: باو فرقی نمیکنه تو قسمت باشه خواهشا نقد رو بزارین
رو وان عالیه کوچکترین افت فریمی نداره. پولامونو جمع کنیم واسه شاهکار سم لیک که بدجور تو کفشم
من بازی کردم
خیلی باحاله
اقا من هنوز بازی رو نخریدم فقط می خوام بدونم تو بازی محیط برفی هم داره یا همش جنگله ؟
یه قسمتایی از نقشه هست که هوا سرد هست و برف هم هست ولی خب قسمتای برفیش مثل نسهه ۴ نیست
بله داره
نقشه بزرگی داره
وقتی توی سرما بری یک درجه داره به صفر برسه از سرما یخ میزنی میمیری باید سریع خودتو گرم کنی که زنده بمونی واقعا جالبه در خریدش شک نکن بسیار سرگرم کننده ست
دوست عزیزم نقشه همون نقشه ی فارکرای ۴ هستش و تو همین گیمفا هم خبرش هست می تونی ببینی.
ولی بازی سرگرم کننده ای هستش.
سلام دوستان اینترنت شاتل میخوام بگیرم فقط برای بازی انلاین. ب نظرتون چه سرعتی بگیرم که به هیچ مشکلی بر نخورم.مرسی.
رفع اسپم: هنوز قسمت نشده بازیش کنم.
برای بازی پینگش خوبه
برای دانلود بهترنی گزینه ۸مگ سرعت دانلود ۱مگ و ۴۸تومن تایم رایگان ۱تا۸
من شبی ۲۰گیگو دانلود میکنم
اما پیشنهادم برای بازی پارس هست. شاتل نامحدودش هر لحظه ممکنه بن کنه
خیلی زیاد دادید!! ۸??!!
سفارشش دادم فردا میاد برام البته یه بار با ps4 بازیش کردم خوب بود
جدیدا خیلی نمره کیلویی میدینا
فارکرای بازی خوبیه ولی از شماره سه به بعد تکراری شد و حس این که همون بازی قبلی رو با یه محیط جدید انجام میدی به ادم دس میده بهتره رو یه ip جدید کار کنن
خب بازی در مورد اعصر حجره مگه می خواهید داستان متال رو داسته باشه
همون عصر حجر هم میتونه کلی داستان داشته باشه
خسته نباشی دانیال جان.
نقد کامل و دل نشینی بود…
پرایمال رو تجربه کردم و با اینکه کنار اومدن با این جو و اسلحهها کار سختی بود اما وقتی عادت کردم بازی برام خیلی لذت بخش شد…
اشکالات مهم بازی
نبود جاخالی
نقشه تکراری
ماموریت های تکراری
حیوانات خیلی سریع اهلی میشن
باگ
کمبود سلاح …
اما بازم خیلی جالبه که شما بهش هشت دادین واقعا تازه فهمیدم که چرا سایت meta نمره های سایت های ایرانی را نمی زاره :razzmad:
من خیلی وقته فهمیدم چراسایت متا نمره سایت های ایرانی رو نمیزاره : چون سایت متا ر.ی.د.ه
هر وقت گفتن جسد بپر وسط
اقای ایدن ما با یه بچه گیمر حرف نمیزنیم
گریه نکنین زار زار جوجه ن.و.ب ها.جواب احمق هایی مثل شما رو باید همونطور که لایقش اید داد.آقای انلی ایکس باکس وان تویی که مشکل داری. تویی که از بازی ها الکی ایراد میگیری.در ضمن بر خلاف اسمت طرفدار ps4 هستی! این دیگه تهشه. :rotfl:
خود درگیری داری کلا جواب ابلهان خاموشیست. هر چی دلتون میخواد بگین
@Only xbox one
شما خودت توهین کردی بعد میگی….؟! 😐
اقایون داداشا کسی میدونه cd key واسه هیتمن قیمتش چنده؟؟؟؟؟؟
قسمت اول ۱۵ تومن!
سلام.دوستان من میخوام بازی اورجینال واسه pc بگیرم به سایتی اعتماد ندارم.اگه میشه سایتی که خودتون خرین میکنید رو بگید.ممنون
سلام
اورجینال کی
من خریدم
ممنون از شما عزیز.فقط یه چیزی.الان سرچ زدم دیدم ۲ تا سایت اورجینال کی هست.شما کدوم رو میگید؟
ضمنا من بازی need for speed 2016 رو میخوام.خدا کنه cd key گذاشته باشه.
یکی جواب بده لطفا :smirk: :smirk:
از این دیگه معلومه دیگه
originalkey$net
جای این$
نقطه بزار
بازی به شدت زیباییه :yes: :inlove:
بازی جذابیه با این که بازیش نکردم اما از تریلراش معلومه بازی خوبیه
بابت نقد هم ممنون
سلام.ببخشید تو ps4 چجوری سوار حیوونا می شه؟
نمیدونم چرا یه عده از این بازی بد میگن… من که باهاش زندگی کردم، ینقد بهم حال داد که حتی پلاتش کردم