۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول

مینو فرجی
۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

IMDb پایگاه داده آنلاین است که دربرگیرنده اطلاعات بازیگران، فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی، سریال‌ها و تولیدات سینمایی و تلویزیونی می‌باشد.

آی‌ام‌دی‌بی یکی از مهم‌ترین وبگاه‌ها در گونه خود بوده و ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد. همچنین با داشتن جایگاه ۷۰ در وبگاه الکسا، پایگاه داده‌های اینترنتی فیلم‌ها جزو ۱۰۰ وبگاه پربازدید اینترنت در سراسر جهان شناخته شد.

بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها فهرستی از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان را نیز منتشر کرده‌است. این فهرست روزانه تغییر می‌کند و آپدیت می‌شود؛ هرچند که معمولاً ده فیلم برتر تغییر زیادی نمی‌کنند. برای تهیه این فهرست، میلیون‌ها رأی از کاربران، و همچنین داوران داده شده‌است. فقط فیلم‌هایی که مدت زمان آن‌ها بیشتر از ۴۵ دقیقه می‌بوده و تعدادی آرای آن‌ها بیشتر از ۲۵ هزار رأی باشد در این فهرست قرار می‌گیرد. فیلم رستگاری در شاوشنک در این فهرست رتبه اول، و فیلم پدرخوانده رتبه دوم را کسب کرده‌اند؛ که البته هرکدام با تقریبی از ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ رأی به این رتبه دست یافته‌اند. تنها دو فیلم ایرانی در این فهرست قرار دارند: جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی و فیلم بچه‌های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی.

در این مقاله به سراغ معرفی ۱۰۰ فیلم برتر IMDb رفته‌ایم که در سری اول به بررسی ۵۰ فیلم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱. The Shawshank Redemption

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۴
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۲ دقیقه
کارگردان: فرانک دارابونت
بازیگران اصلی: تیم رابینز، مورگان فریمن
امتیاز (IMDb): ۹٫۳

رستگاری در شاوشنک فیلمی آمریکایی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی فرانک دارابونت و بر پایه رمان کوتاه ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک (۱۹۸۲) نوشته استیون کینگ است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد. این فیلم داستان بانکداری به نام اندی دوفرین (تیم رابینز) را روایت می‌کند که به‌دلیل قتل همسرش با معشوقه‌اش، علی‌رغم ادعای بی‌گناهی به حبس ابد در بازداشتگاه شاوشنک محکوم می‌شود. او دو دهه بعد با یک قاچاقچی زندانی دیگر به نام الیس «رد» ردینگ (مورگان فریمن) دوست می‌شود و نقش مهمی در عملیات پولشویی سرپرست زندان، ساموئل نورتون (باب گانتون) دارد. ویلیام سدلر، کلنسی براون، گیل بیلاز و جیمز ویتمور در نقش‌های مکمل ظاهر می‌شوند.

گرچه رستگاری در شاوشنک هنگام انتشار با استقبال منتقدان روبرو شد و به‌ویژه برای داستان و نقش‌آفرینی رابینز و فریمن مورد تحسین قرار گرفت اما در گیشه با شکست همراه بود و تنها ۱۶ میلیون دلار در نخستین نمایش خود فروش داشت. دلایل زیادی برای شکست فیلم در آن زمان ذکر شد؛ از جمله رقابت با فیلم‌هایی مانند داستان عامه‌پسند و فارست گامپ، عدم محبوبیت عمومی فیلم‌های زندان، نبود شخصیت‌های زن و حتی عنوان فیلم که برای تماشاگران گیج‌کننده تلقی می‌شد. این فیلم در ادامه نامزد دریافت چندین جایزه از جمله هفت جایزه اسکار شد.

۲. The Godfather

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۷۲
زبان: انگلیسی، ایتالیایی
ژانر: درام، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۱۷۵ دقیقه
کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
بازیگران اصلی: مارلون براندو، آل پاچینو
امتیاز (IMDb): ۹٫۲

پدرخوانده  فیلم جنایی آمریکایی محصول ۱۹۷۲ به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا است که فیلم‌نامه‌اش را به همراه ماریو پوزو نوشت. این فیلم بر پایه رمان به همین نام نوشتهٔ پوزو ساخته شده‌است که پرفروش‌ترین رمان ۱۹۶۹ شد. در این فیلم مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، ریچارد اس. کاستلانو، رابرت دووال، استرلینگ هایدن، جان مارلی، ریچارد کونته و دایان کیتن ایفای نقش می‌کنند. این نخستین قسمت از سه‌گانه پدرخوانده است. داستان این فیلم از ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افتد و به شرح حال خانواده کورلئونه تحت نظر پدرسالار ویتو کورلئونه (براندو) می‌پردازد که بر تحول پسر کوچکش، مایکل کورلئونه (پاچینو) تمرکز دارد. این فیلم نامزد ۱۱ جایزه اسکار و برنده ۴ اسکار شد.

۳. The Dark Knight

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۸
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، هیجان‌انگیز، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۲ دقیقه
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران اصلی: کریستین بیل، هیث لجر، مایکل کین
امتیاز (IMDb): ۹

شوالیه تاریکی  فیلمی ابرقهرمانی محصول ۲۰۰۸ به کارگردانی کریستوفر نولان است که فیلم‌نامه‌اش را او به همراه برادرش جاناتان به نگارش درآورده است. این فیلم که بر اساس ابرقهرمان دی‌سی کامیکس یعنی بتمن ساخته شده، دنبالهٔ بتمن آغاز می‌کند (۲۰۰۵) است و دومین فیلم در سه‌گانه شوالیه تاریکی به‌شمار می‌رود. در داستان فیلم، ابرقهرمان بتمن، ستوان پلیس جیم گوردون و دادستان ناحیه‌ای هاروی دنت برای از بین بردن جرائم سازمان‌یافته در گاتهام سیتی متحد می‌شوند، اما کوشش آن‌ها با مداخلهٔ مغز متفکر آنارشیستی یعنی جوکر که در پی آزمایش این است که بتمن تا کجا پیش خواهد رفت تا شهر را از هرج و مرج کامل نجات دهد، بی‌نتیجه می‌ماند. گروه بازیگران فیلم شامل کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال و مورگان فریمن می‌شود.

شوالیه تاریکی نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد که از این بین، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای هیت لجر را دریافت کرد. شوالیه تاریکی از زمان انتشارش به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های ابرقهرمانی، یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ ارزیابی شده‌است.

۴. Schindler’s List

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۳
زبان: انگلیسی، آلمانی، عبری
ژانر: زندگی‌نامه، درام، تاریخی
مدت‌زمان فیلم: ۱۹۵ دقیقه
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: لیام نیسون، رالف فاینز، بن کینگزلی
امتیاز (IMDb): ۹

فهرست شیندلر فیلم درام تاریخی آمریکایی محصول ۱۹۹۳ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی استیون زایلیان است. این فیلم بر اساس رمان غیرداستانی چاپ ۱۹۸۲ یعنی کشتی شیندلر اثر توماس کنیلی ساخته شده‌است. داستان فیلم دربارهٔ اسکار شیندلر، صنعتگر آلمانی، است که در طول جنگ جهانی دوم بیش از یک هزار پناهنده عمدتاً یهودی لهستانی را با به‌کارگیری آن‌ها در کارخانه‌هایش از هولوکاست نجات داد. لیام نیسون در نقش شیندلر، ریف فاینز در نقش افسر اس‌اس آمون گوت و بن کینگزلی در نقش حسابدار یهودی شیندلر ایزاک اشترن، بازیگران فیلم هستند.

این فیلم نامزد دریافت دوازده جایزه اسکار بود و هفت جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین موسیقی متن را برنده شد. این فیلم جوایز متعدد دیگری از جمله هفت جایزه بفتا و سه جایزه گلدن گلوب کسب کرد. در سال ۲۰۰۷، نام فهرست شیندلر از سوی انستیتوی فیلم آمریکا در رتبه هشتم فهرست ۱۰۰ بهترین فیلم آمریکایی تمام دوران قرار گرفت.

۵. Lord of the Rings: Return of the King

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۳
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، اکشن، درام
مدت‌زمان فیلم: ۲۰۱ دقیقه
کارگردان: پیتر جکسون
بازیگران اصلی: الیجا وود، ویگو مورتنسن، ایان مک کلن
امتیاز (IMDb): ۹

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه یک فیلم ماجراجویی فانتزی حماسی به کارگردانی پیتر جکسون است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. فیلم‌نامه فیلم را فرن والش، فیلیپا بوینس و جکسون بر پایه جلد سوم ارباب حلقه‌ها نوشته جی. آر. آر. تالکین به نگارش درآورده‌اند و پس از یاران حلقه (۲۰۰۱) و ارباب حلقه‌ها (۲۰۰۲) آخرین قسمت از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها به‌شمار می‌رود. بازگشت پادشاه دنباله داستان دو برج است و در آن فرودو، سم و گالوم راهی کوه نابودی در موردور می‌شوند تا حلقه یگانه را نابود کنند، اما از اهداف واقعی گالوم اطلاعی ندارند. در همین حین گندالف، آراگورن، لگولاس، گیملی و سایر افراد در حال متحد شدن با یکدیگر علیه سائورون و لژیون‌هایش در میناس تیریت هستند.

در هفتاد و ششمین دوره جوایز اسکار تمام یازده جایزه‌ای را که برای آن‌ها نامزد شده بود، از جمله جایزه بهترین فیلم را کسب کرد. همچنین پس از سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان، دومین مجموعه فیلمی بود که همه آثارش برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری شدند.

۶. The Godfather Part II

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۷۴
زبان: انگلیسی، ایتالیایی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۲۰۲ دقیقه
کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
بازیگران اصلی: آل پاچینو، رابرت دنیرو
امتیاز (IMDb): ۹

پدرخوانده: قسمت دوم  فیلمی داستانی-جنایی به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و محصول سال ۱۹۷۴ کمپانی آمریکایی پارامونت پیکچرز است. این فیلم پس از موفقیت درخشان فیلم پدرخوانده و در ادامه آن ساخته شد. کاپولا در ابتدا نمی‌خواست که خود این فیلم را بسازد (به‌ دلیل جنجال‌های بسیار با کمپانی در ساخت فیلم پدرخوانده) و کارگردانی آن را به مارتین اسکورسیزی که در آن زمان زیاد به شهرت نرسیده بود، پیشنهاد کرد. ولی کمپانی پارامونت با این پیشنهاد مخالفت کرد ولی در عوض کاپولا اختیارات زیادی از آن‌ها گرفت و با این کار خود، از دخالت‌های بسیار کمپانی جلوگیری کرد.

این فیلم مانند قسمت نخست آن هواداران بسیاری دارد و بین منتقدان بحث‌های زیادی مبنی بر این‌که کدام فیلم بهتر است شده‌است. این فیلم در نظرسنجی وبگاه «IMDb» تاکنون حائز مقام سوم شده‌است. همچنین مقام دوم نظرسنجی از کارگردانان و مقام چهارم نظرسنجی از منتقدان مجله سایت‌اندساند را نیز دارا است.

۷. ۱۲Angry Men

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۵۷
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۹۶ دقیقه
کارگردان: سیدنی لومت
بازیگران اصلی: هنری فوندا، لی جی کاب
امتیاز (IMDb): ۹

۱۲ مرد خشمگین فیلمی درام حقوقی محصول سال ۱۹۵۷ آمریکاست که بر اساس داستانی تلویزیونی به همین نام نوشته رجینالد رز و به کارگردانی سیدنی لومت ساخته شده‌است. داستان درباره هیئت منصفه دادگاهی متشکل از دوازده نفر است که بایستی دربارهٔ گناهکار بودن یا بی‌گناهی جوانی به اتهام قتل تصمیم‌گیری کنند. فیلم به دلیل اینکه تنها از یک لوکیشن در بیشتر طول فیلم و دوازده بازیگر اصلی استفاده کرده‌است مورد توجه می‌باشد. همچنین شخصیت مثبت این فیلم (تصمیم‌گیرنده شماره ۸) در لیست پنجاه قهرمان برتر تاریخ سینما در بنیاد فیلم آمریکا (AFI)، در رتبه ۲۸ قرار دارد.

ایده نمایشنامه رجینالد رز، بارها در فیلم‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. معروف‌ترین بازسازی این فیلم، نسخه سال ۱۹۹۷ با همین نام است که آن هم توسط مترو گلدوین مایر منتشر شد. این فیلم هم در کسب جوایز موفق بود و هم در نظر عموم؛ و در کل بازسازی خوبی محسوب می‌شود. فیلم هندی در انتظار تصمیم‌گیری  و فیلم روسی ۱۲ از بازسازی‌های دیگر این فیلم هستند.

این فیلم همچنین در بیشتر «مجموعه لیست‌های ۱۰۰ سال…» بفا از جمله ۱۰۰ سال… ۱۰۰ فیلم و ۱۰۰ سال… ۱۰۰ هیجان؛ در اولی به عنوان هشتاد و هفتمین فیلم برتر تاریخ سینمای جهان و در دومی به عنوان هشتاد و هشتمین فیلم هیجان‌انگیز برتر شناخته شده‌است.

۸.  The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۱
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، اکشن، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۷۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: پیتر جکسون
بازیگران اصلی: الیجا وود، ویگو مورتنسن، ایان مک کلن
امتیاز (IMDb): ۸٫۹

ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه فیلمی در ژانر ماجراجویی فانتزی و حماسی به کارگردانی پیتر جکسون است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این فیلم بر پایهٔ رمان یاران حلقه (۱۹۵۴)، جلد نخست ارباب حلقه‌ها نوشته جی. آر. آر. تالکین ساخته شده‌است. این فیلم نخستین قسمت از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها به‌شمار می‌رود. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده باری ام آزبرن، جکسون، فرن والش و تیم سندرز بوده و فیلم‌نامه را فرن والش، فیلیپا بوینس و جکسون نوشته‌اند. در این فیلم گروه بازیگران متشکل از الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت و اندی سرکیس ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم افتخارات متعددی دریافت کرد؛ ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه در هفتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت ۱۳ جایزهٔ از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای مک‌کلن شد و درنهایت توانست چهار جایزه بهترین فیلم‌برداری، بهترین چهره‌پردازی، بهترین موسیقی فیلم و بهترین جلوه‌های تصویری را کسب کند.

۹. Pulp Fiction

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۴
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۴ دقیقه
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
بازیگران اصلی: جان تراولتا، اوما تورمن، ساموئل جکسون، بروس ویلیس
امتیاز (IMDb): ۸٫۹

داستان عامه‌پسند یا پالپ فیکشن فیلم جنایی آمریکایی محصول ۱۹۹۴ به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو است. فیلم‌نامه آن از داستانی بود که تارانتینو به‌همراه راجر اوری خلق کرد. این فیلم چهار حکایت درهم‌تنیده از جنایت و خشونت در لس آنجلس، کالیفرنیا را روایت می‌کند. گروه بازیگران فیلم را جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، وینگ ریمز و اوما تورمن تشکیل می‌دهند. پالپ فیکشن نامزد دریافت هفت جایزه اسکار، شامل بهترین فیلم شد که تارانتینو و اوری، فیلم‌نامه‌نویسان فیلم، توانستند جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را از آنِ خود کنند. نامزدی بهترین کارگردانی برای تارانتینو و نامزدی جایزه اسکار بازیگری برای تراولتا، جکسون و تورمن از دیگر دستاوردهای این فیلم در مراسم جایزه اسکار بودند.

۱۰. Inception

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۱۰
زبان: انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی
ژانر: ماجراجویی، اکشن، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۸ دقیقه
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران اصلی: لئوناردو دیکاپریو، جوزف گوردون، کن واتانابه
امتیاز (IMDb): ۸٫۸

تلقین یک فیلم اکشن علمی تخیلی به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. نولان تهیه‌کنندگی این فیلم را با همسرش، اما توماس، بر عهده داشته‌است. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو نقش یک دزد حرفه‌ای را ایفا می‌کند که با نفوذ به ضمیر ناخودآگاه افراد، افکار آن‌ها را می‌دزدد. او، که در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی است، با پیشنهاد پاک شدن سابقه‌اش در ازای یک کار که غیرممکن به نظر می‌رسد، روبه‌رو می‌شود: تلقین یک ایده به ضمیر ناخودآگاه یک شخص.

 این فیلم چهار جایزه اسکار در دسته‌بندی بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های تصویری کسب کرد و در دسته‌بندی بهترین فیلم، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، طراحی صحنه و بهترین موسیقی فیلم نیز نامزد شده بود.

۱۱. Fight Club

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۹
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۹ دقیقه
کارگردان: دیوید فینچر
بازیگران اصلی: برد پیت، ادوارد نورتون
امتیاز (IMDb): ۸٫۸

باشگاه مبارزه فیلمی آمریکایی، ساخته دیوید فینچر در سال ۱۹۹۹ میلادی و در ژانر درام-روانشناختی است که بر اساس رمانی با همین نام به قلم چاک پالانیک ساخته شده‌است. بازیگرانی همچون ادوارد نورتون، برد پیت و هلنا بونهام کارتر در فیلم نقش آفرینی کرده‌اند. نورتون در نقش یک انسان معمولی که از شغل دفتری معمولی خود ناراضی است ظاهر می‌شود. او به همراه تایلر داردن صابون‌سازی که نقشش را برد پیت ایفا می‌کند، یک «باشگاه مبارزه» را تشکیل می‌دهد و درگیر رابطه با او و زنی به نام مارلا سینگر که هلنا بونهام کارتر نقشش را ایفا می‌کند، می‌شود.

۱۲. Forrest Gump

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۴
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۲ دقیقه
کارگردان: رابرت زمکیس
بازیگران اصلی: تام هنکس، رابین رایت
امتیاز (IMDb): ۸٫۸

فارست گامپ فیلم آمریکایی در ژانر کمدی-درام، به کارگردانی رابرت زمکیس محصول سال ۱۹۹۴ پارامونت پیکچرز است. فیلم برپایهٔ رمانی به همین نام که توسط وینستون گروم در سال ۱۹۸۶ نوشته شده بود ساخته شده‌است و در آن بازیگرانی چون تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون و سالی فیلد حضور دارند. این داستان چندین دهه از زندگی فارست گامپ (با بازی تام هنکس) را نشان می‌دهد، مردی کند ذهن اما مهربان از آلاباما که شاهد چندین رویداد تاریخی مشخص در ایالات متحده در سده بیستم است و ناخواسته بر آنها تأثیر می‌گذارد. شایان ذکر است که این فیلم تفاوت‌های اساسی با رمان دارد.

 فارست گامپ نامزد دریافت ۱۳ جایزه اسکار شد و از این تعداد ۶ جایزه را شامل جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین کارگردانی و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای تام هنکس را بدست آورد. همچنین نامزد دریافت بسیاری از جوایز دیگر از جمله گلدن گلوب، جوایز فیلم بفتا و جایزه انجمن بازیگران فیلم را دریافت کرد.

۱۳. Lord of the Rings: The Two Towers

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۲
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، اکشن، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۷۹ دقیقه
کارگردان: پیتر جکسون
بازیگران اصلی: الیجا وود، ویگو مورتنسن، ایان مک کلن
امتیاز (IMDb): ۸٫۸

ارباب حلقه‌ها: دو برج یک فیلم ماجراجویی فانتزی حماسی به کارگردانی پیتر جکسون است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این فیلم بر پایه جلد دوم رمان ارباب حلقه‌ها نوشته جی. آر. آر. تالکین ساخته شده‌است. این فیلم دنباله ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱) است و دومین قسمت از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها محسوب می‌شود. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده باری ام آزبرن، فرن والش و جکسون از فیلم‌نامه‌ای به‌قلم والش، فیلیپا بوینس، استیون سینکلر و جکسون بوده‌است.

ارباب حلقه‌ها: دو برج یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌هایی است که تا به حال ساخته شده‌است. این فیلم افتخارات گوناگونی دریافت کرد؛ در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت شش جایزه از جمله بهترین فیلم شد و در نهایت توانست جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های تصویری را دریافت کند.

۱۴. The Good, the Bad, and the Ugly

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۷۷
زبان: انگلیسی، ایتالیایی
ژانر: ماجراجویی، وسترن
مدت‌زمان فیلم: ۱۷۸ دقیقه
کارگردان: سرجیو لئونه
بازیگران اصلی: کلینت ایستوود
امتیاز (IMDb): ۸٫۸

خوب، بد، زشت یک فیلم درژانر وسترن اسپاگتی حماسی است که توسط سرجو لئونه در سال ۱۹۶۶ ساخته شد و با بازی کلینت ایستوود در نقش خوب، لی وان کلیف در نقش بد و ایلای والاک در نقش زشت است. زبانی که بازیگران این فیلم به آن سخن می‌گویند آمیخته‌ای از ایتالیایی و انگلیسی است. این فیلم سومین (و آخرین) فیلم از سه‌گانهٔ دلار (Dollars Trilogy) سرجو لئونه است.

۱۵. Interstellar

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۱۴
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، درام، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱۶۹ دقیقه
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران اصلی: متیو مک کانهی، ان هَتوِی
امتیاز (IMDb): ۸٫۷

میان‌ستاره‌ای فیلمی علمی-تخیلی و حماسی به کارگردانی کریستوفر نولان است که در ۲۰۱۴ اکران شد. فیلم‌نامهٔ این فیلم را نولان به همراه برادرش جاناتان نوشته‌است. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است. در این فیلم متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، مت دیمون، و مایکل کین ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم در فضایی ویران‌شهری جریان دارد که بشریت در تلاش است تا زنده بماند. داستان آن درباره فضانوردانی است که از طریق کرم‌چاله‌ای در نزدیکی زحل به کهکشان دیگری سفر می‌کنند تا سیاره قابل سکونتی بیابند.

این فیلم در جوایز اسکار نامزد دریافت پنج جایزه شد و از این بین موفق به دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه گردید. میان‌ستاره‌ای همچنین برنده چند جایزه دیگر برای جلوه‌های ویژه، فیلمبرداری و موسیقی فیلم شده‌است. 

۱۶. One Flew Over The Cuckoos Nest

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۷۵
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۳ دقیقه
کارگردان: میلوش فورمن
بازیگران اصلی: جک نیکلسون، لوییس فلچر
امتیاز (IMDb): ۸٫۷

پرواز برفراز آشیانه فاخته که در ایران به نام دیوانه از قفس پرید معروف است، فیلمی آمریکایی در ژانر درام و روان شناسانه به کارگردانی میلوش فورمن و بازی جک نیکلسون است که در سال ۱۹۷۵ میلادی بر اساس رمانی به همین نام نوشته کن کیسی ساخته شده‌است.

فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته موفق به دریافت اسکار در تمام پنج رده اصلی جوایز (مشهور به بیگ فایو Big Five) در چهل و هشتمین دوره جوایز اسکار (مخصوص فیلمهای ساخته شده در ۱۹۷۵) شد.

۱۷. Goodfellas

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۰
زبان: انگلیسی، ایتالیایی
ژانر: زندگی‌نامه، جنایی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۵ دقیقه
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران اصلی: رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی
امتیاز (IMDb): ۸٫۷

رفقای خوب یک فیلم درام و جنایی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، محصول سال ۱۹۹۰ کمپانی آمریکایی برادران وارنر است. فیلم براساس کتابی به نام Wiseguy (اصطلاح عامیانه‌ای که به اعضای مافیا می‌گفتند) نوشته نیکولاس پیلگی، گزارشگر جنایی نیویورک ساخته شده‌است.

۱۸. Matrix

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۹
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۶ دقیقه
کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
بازیگران اصلی: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، هوگو ویوینگ
امتیاز (IMDb): ۸٫۷

ماتریکس یک فیلم اکشن علمی-تخیلی به نویسندگی و کارگردانی واچوفسکی‌ها است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی همچون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس و گلوریا فاستر ایفای نقش می‌کنند. ماتریکس که اولین قسمت از چهارگانه ماتریکس است، آمیزه‌ای از اکشن، هنرهای رزمی و دارای یک فیلم‌نامه چندلایه است که یک جامعه پادآرمان‌شهر در آینده را به تصویر می‌کشد، که در آن درک واقعیت توسط انسان‌ها در دنیایی ساختگی به نام «ماتریکس» رخ می‌دهد، که به دست ماشین آلات هوشمند برای غلبه بر جمعیت انسان‌ها، شبیه‌سازی شده‌است. این در حالی است که حرارت و فعالیت‌های الکتریکی بدن انسان‌ها به‌عنوان منبع انرژی برای ماشین آلات محسوب می‌شوند. در این بین یک برنامه‌نویس کامپیوتر به نام نئو، از این حقیقت آگاه شده و همراه با افراد دیگری که خود را از این دنیای رؤیایی رها کرده‌اند، به شورشی علیه ماشین‌ها برمی‌خیزند.

۱۹. Star wars: The Empire Strikes Back

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
American actors Harrison Ford, Carrie Fisher, British actors Peter Mayhew and Anthony Daniels on the set of Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back directed by Irvin Kershner. (Photo by Lucasfilm/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images)

سال ساخت: ۱۹۸۰
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، اکشن، فانتزی
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۴ دقیقه
کارگردان: اروین کرشنر
بازیگران اصلی: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر
امتیاز (IMDb): ۸٫۷

امپراتوری ضربه می‌زند فیلمی آمریکایی در ژانر اپرای فضایی حماسی به کارگردانی اروین کرشنر است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. نویسندگی این فیلم بر عهده لی براکت و لارنس کاسدان بوده که آن را بر پایهٔ داستانی از جرج لوکاس نوشته‌اند. داستان این فیلم که سه سال پس از رویدادهای فیلم جنگ ستارگان جریان دارد، نبرد میان امپراتوری کهکشانی به رهبری پالپاتین و ائتلاف شورشی به رهبری پرنسس لیا را روایت می‌کند. لوک اسکای‌واکر برای تسلط‌یافتن بر نیرو آموزش می‌بیند تا بتواند در برابر دارث ویدر، ارباب قدرتمند سیت، مقابله کند. بازیگران این فیلم مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر و فرانک اوز هستند.

این فیلم نامزد دریافت چندین جایزه شد و در این میان، برنده دو جایزه اسکار، دو جایزه گرمی و یک جایزه بفتا شد. انتشارهای بعدی فیلم فروش کلی را به ۵۳۸–۵۴۹ میلیون دلار افزایش داده‌است. امپراتوری ضربه متقابل می‌زند با احتساب تورم سیزدهمین فیلم پرفروش در ایالات متحده و کانادا است.

۲۰. Silence of the Lambs

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۱
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، درام، هیجان‌انگیز
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۸ دقیقه
کارگردان: جاناتان دمی
بازیگران اصلی: جودی فاستر، آنتونی هاپکینز
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

سکوت بره‌ها فیلم آمریکایی سال ۱۹۹۱ در ژانر وحشت روان‌شناختی به کارگردانی جاناتان دمی و نویسندگی تد تلی است که از رمان به همین نام از توماس هریس اقتباس شده‌است. جودی فاستر نقش کارآموز جوان اف‌بی‌آی یعنی کلاریس استارلینگ را ایفا می‌کند که در جستجوی قاتل زنجیره‌ای به‌نام «بیل بوفالو» (تد لواین) است که پوست قربانیان خود را از بدن جدا می‌کند. استارلینگ برای دستگیری او از روانشناس نابغه و قاتل زنجیره‌ای دیگری به‌نام هانیبال لکتر (آنتونی هاپکینز) کمک و راهنمایی می‌گیرد.

۲۱. Seven

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۵
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۷ دقیقه
کارگردان: دیوید فینچر
بازیگران اصلی: مورگان فریمن، برد پیت، کوین اسپیسی
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

هفت که گاهی به صورت SE7EN نیز نوشته می‌شود، یک فیلم جنایی و دلهره‌آور آمریکایی به کارگردانی دیوید فینچر و نویسندگی اندرو کوین واکر است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. برد پیت، مورگان فریمن، کوین اسپیسی، گوئینت پالترو و جان کریستوفر مک‌گینلی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان این فیلم در شهری جنایت‌آمیز و ناشناس اتفاق می‌افتد، ویلیام سامرست (فریمن) کارآگاه افسون‌زده و نزدیک به بازنشستگی و شریک تازه انتقال یافته‌اش دیوید میلز (پیت) را دنبال می‌کند که تلاش می‌کنند تا یک قاتل زنجیره‌ای را از اجرای یک سری قتل‌ها منع کنند. منظور از هفت اشاره به هفت گناه کبیره می‌باشد.

۲۲. Star wars: A New Hope

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۷۷
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، اکشن، فانتزی
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۱ دقیقه
کارگردان: جورج لوکاس
بازیگران اصلی: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

جنگ ستارگان که بعدها با عنوان جنگ ستارگان: قسمت ۴ – امیدی تازه نامگذاری شد) یک فیلم آمریکایی در ژانر اپرای فضایی حماسی به نویسندگی و کارگردانی جرج لوکاس است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. تولید این فیلم بر عهدهٔ لوکاس فیلم بوده‌است و توسط فاکس قرن بیستم عرضه شده‌است. مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، پیتر کوشینگ، الک گینس ستارگان فیلم هستند. این نخستین قسمت سه گانه اصلی جنگ ستارگان، نخستین فیلم این فرنچایز و چهارمین قسمت از «حماسه اسکای‌واکر» است. داستان در قالب «مدت‌ها پیش» در دنیایی خیالی که تحت سلطه مستبدانه امپراتوری کهکشانی است، بر روی گروهی از مبارزان آزادی خواه به نام ائتلاف شورشیان، با هدف نابودی ستاره مرگ (سلاح مخوف امپراتوری)، تمرکز دارد. هنگامی که شاهزاده لیا، رهبر شورشیان، توسط امپراتوری دستگیر می‌شود، لوک اسکای‌واکر نقشه‌های دزدیده شده ستاره مرگ را به دست می‌آورد و قصد دارد او را نجات دهد، و در همین هنگام قدرت متافیزیکی معروف به “نیرو” را از استاد جدای، اوبی‌وان کنوبی، می‌آموزد.

 این فیلم نامزد دریافت ده جایزه اسکار (از جمله بهترین فیلم) شد و درنهایت توانست هفت تایش را کسب کند.

۲۳. The Green Mile

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۹
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، درام، فانتزی
مدت‌زمان فیلم: ۱۸۹ دقیقه
کارگردان: فرانک دارابونت
بازیگران اصلی: تام هنکس، مایکل کلارک دانکن، دیوید مورس
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

مسیر سبز فیلمی است به کارگردانی فرانک دارابونت و محصول سال ۱۹۹۹ شرکت آمریکایی برادران وارنر است که بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده‌است و در آن تام هنکس در نقش پل اجکام و مایکل کلارک دانکن در نقش جان کافی بازی می‌کنند. مسیر سبز همچنین یک موفقیت در گیشه بود و موفق شد نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار فروش کند در حالی که بودجه ساختش تنها ۶۰ میلیون دلار بود.

در مراسم اسکار سال ۲۰۰۰ این فیلم نامزد چهار اسکار شد اما هیچ‌یک از آن‌ها را به دست نیاورد و بیش تر این جوایز را به رقیب اصلی خود در آن سال یعنی زیبای آمریکایی باخت.

۲۴. Saving Private Ryan

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۸
زبان: انگلیسی، فرانسوی، آلمانی
ژانر: جنگی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۶۹ دقیقه
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: تام هنکس، مت دیمون، تام سایزمور
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

نجات سرباز رایان نام فیلمی جنگی و حماسی محصول سال ۱۹۹۸ می‌باشد که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی رابرت رودات ساخته شده‌است. داستان این فیلم در طول نبرد نرماندی در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. ۲۷ دقیقه آغازین فیلم که رسیدن نیروهای متفقین به فرانسه در ۶ ژوئن ۱۹۴۴ را نشان می‌دهد، بسیار مشهور است. تام هنکس در نقش کاپیتان جان میلر به همراه هفت سرباز دیگر مأموریت می‌گیرند تا سرباز جیمز فرانسیس رایان را پیدا کنند و به خانه برگردانند. او سه برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده کل ارتش، رایان می‌تواند به پیش مادرش بازگردد.

۲۵. It’s a Wonderful Life

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۴۶
زبان: انگلیسی، فرانسوی
ژانر: درام، فانتزی
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۰ دقیقه
کارگردان: فرانک کاپرا
بازیگران اصلی: جیمز استوارت، دانا رید
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

چه زندگی شگفت‌انگیزی یا زندگی شگفت‌انگیز است فیلمی به کارگردانی فرانک کاپرا محصول سال ۱۹۴۶ ایالات متحدهٔ آمریکا است. این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا (بفا) به‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است. این فیلم برنده اسکار دستاوردهای فنی شد.

۲۶. Seven Samurai

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۵۴
زبان: ژاپنی
ژانر: اکشن، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۸۷ دقیقه
کارگردان: آکیرا کوروساوا
بازیگران اصلی: تاکاشی شیمورا، توشیرو میفونه، سوجین کامی‌یاما
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

هفت سامورایی فیلمی حماسی به کارگردانی آکیرا کوروساوا و محصول سال ۱۹۵۴ شرکت ژاپنیتوهو است. این فیلم که عموماً از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود، طولانی‌ترین فیلم کورساوا است و در رتبهٔ بیستم بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها و در فهرست ده فیلم برتر مجله سایت اند ساوند در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۲ و در فهرست ده فیلم برتر کارگردانان همان مجله در سال ۲۰۰۲ قرار دارد. داستان این فیلم در فیلم هفت دلاور با بازی یول برینر و استیو مک کوئین، مورد اقتباس سینمای هالیوود قرار گرفته‌است.

۲۷. Gladiator

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۰
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، ماجراجویی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۵ دقیقه
کارگردان: ریدلی اسکات
بازیگران اصلی: راسل کرو، واکین فینیکس
امتیاز (IMDb): ۸٫۵

گلادیاتور فیلمی تاریخی حماسی محصول سال ۲۰۰۰ به کارگردانی ریدلی اسکات و نویسندگی دیوید فرانزونی، جان لوگان و ویلیام نیکلسون است. بازیگران آن شامل راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، درک جاکوبی، جایمن هانسو و ریچارد هریس می‌شوند. کرو نقش یک سردار رومی را ایفا می‌کند؛ پس از اینکه کومودوس پدرش، امپراتور مارکوس آئورلیوس را به قتل رساند و تاج‌وتخت را تصاحب کرد، او مورد خیانت قرار می‌گیرد. ماکسیموس به بردگی تقلیل می‌یابد و به یک گلادیاتور تبدیل می‌شود. او برای انتقام از قتل خانواده‌اش و امپراتور، در صحنه‌های مبارزه به محبوبیت بالایی دست می‌یابد.

گلادیاتور برنده پنج جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای کرو، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های تصویری شد.

۲۸. Back to the Future

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۸۵
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، کمدی، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۶ دقیقه
کارگردان: رابرت زمکیس
بازیگران اصلی: مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید، لیا تامسون
امتیاز (IMDb): ۸٫۵

بازگشت به آینده فیلم علمی تخیلی آمریکایی ۱۹۸۵ به کارگردانی رابرت زمکیس و نویسندگی زمکیس و باب گیل است. مایکل جی. فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور، و توماس ویلسون از بازیگران فیلم هستند. داستان فیلم که در ۱۹۸۵ جریان دارد، در مورد نوجوانی به‌نام مارتی مک‌فلای (فاکس) است که به طور تصادفی در خودروی سفر در زمان دلورینی که توسط دوست دانشمند عجیبش امت «داک» براون (لوید) ساخته شده، به سال ۱۹۵۵ می‌رود. در حالی که مارتی در گذشته‌است، او ناخواسته از عاشق شدن والدین آینده‌اش جلوگیری می‌کند—که وجودش تهدیدآمیز خواهد شد—و مجبور می‌شود این جفت را آشتی دهد و به هر طریقی به آینده بازگردد.

۲۹. The Departed

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۶
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۱ دقیقه
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران اصلی: لئوناردو دیکاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ
امتیاز (IMDb): ۸٫۵

رفتگان یا جدامانده یک فیلم جنایی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، مارک والبرگ و جک نیکلسون است که برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۰۶ از هفتاد و نهمین دوره جوایز اسکار شده‌است: بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین تدوین (تلما شونمیکر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (ویلیام موناهان). به علاوه مارک والبرگ نیز نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود.

۳۰. The Lion King

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۹۴
زبان: انگلیسی
ژانر: انیمیشن، درام
مدت‌زمان فیلم: ۸۸ دقیقه
کارگردان: راجر آلرز، راب مینکاف
بازیگران اصلی: –
امتیاز (IMDb): ۸٫۵

شیرشاه یک انیمیشن آمریکایی در ژانر موزیکال به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جان فاورو است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم‌نامه این فیلم توسط جف نیثنسن بر اساس انیمیشن کلاسیک شیرشاه نوشته شده‌است و والت دیزنی پیکچرز مسئولیت ساخت آن را برعهده دارد. دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، ست روگن و بیلی ایکنر صداپیشگان فیلم هستند. همچون نسخه انیمیشنی، هانس زیمر موسیقی فیلم را ساخته‌است. بعد از دامبو و علاءالدین، شیرشاه سومین فیلمی است که در سال ۲۰۱۹ بر پایه انیمیشن‌های دیزنی ساخته شده‌است. داستان فیلم قصه سیمبا، شیر جوانی را دنبال می‌کند که پس از قتل پدرش، موفاسا، به دست عمویش، اسکار، باید نقش خود را به عنوان پادشاه بر حق سرزمینش بپذیرد.

این فیلم در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب و بیست و پنجمین جوایز انتخاب منتقدان نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بلند پویانمایی و ترانه اصلی شد. همچنین در هفتاد و سومین دوره جوایز بفتا و نود و دومین دوره جوایز اسکار برای جلوه‌های بصری نامزد شد. یک فیلم بعدی با کارگردانی بری جنکینز در حال ساخت است.

۳۱. Casablanca

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1942
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، رمزآلود
مدت‌زمان فیلم: 102 دقیقه
کارگردان: مایکل کورتیز
بازیگران اصلی: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن
امتیاز (IMDb): 8.3

کازابلانکا فیلمی رمانتیک از سینمای آمریکا است که بر مبنای نمایش‌نامه‌ای بر روی صحنه نرفته از مورای بورنت و جان آلیسون به نام همه به کافه ریک می‌آیند و با کارگردانی مایکل کورتیز در سال ۱۹۴۲ تولید شده‌است. ستارگان این فیلم هامفری بوگارت، اینگرید برگمن و پل هنراید هستند.

کازابلانکا ماجرای عاشقانه‌ای را در گیرودار جنگ دوم جهانی و درباره بحران پناهجویان به تصویر می‌کشد و در یک کلام، داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال در هم شکستن است. او باید بین «عشق به زن مورد علاقه‌اش» و «کمک به فرار مبارز چکی از دست حاکمیت وابسته به فرانسه ویشی در جهت مبارزه با نازی‌ها» تنها یکی را انتخاب کند.

۳۲. Psycho

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۶۰
زبان: انگلیسی
ژانر: وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۹ دقیقه
کارگردان: آلفرد هیچکاک
بازیگران اصلی: آنتونی پرکینز، جنت لی
امتیاز (IMDb): ۸٫۵

روانی فیلمی در ژانر وحشت روان‌شناختی و دلهره‌آور به کارگردانی آلفرد هیچکاک محصول سال ۱۹۶۰ کشور آمریکا است. این فیلم یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت و از برجسته‌ترین آثار تاریخ سینما شمرده می‌شود. در فهرست «صد سال… صد فیلم» بنیاد فیلم آمریکا که لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبه ۱۸ قرار دارد. شخصیت منفی این فیلم، نورمن بِیتس، جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود و در فهرست «۱۰۰ سال… ۱۰۰ شرور و قهرمان» بنیاد فیلم آمریکا که فهرستی از ۵۰ تا از برترین قهرمان‌ها و ۵۰ تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبه ۲ قرار دارد. گاس ون سنت در سال ۱۹۹۸ این فیلم را با همین عنوان بازسازی کرد.

۳۳. Rear Window

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۵۴
زبان: انگلیسی
ژانر: رمزآلود، هیجان‌انگیز
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۲ دقیقه
کارگردان: آلفرد هیچکاک
بازیگران اصلی: جیمز استوارت، گریس کلی
امتیاز (IMDb): ۸٫۵

پنجره پشتی یا پنجره عقبی فیلمی سینمایی در ژانر معمایی و دلهره‌آور به کارگردانی آلفرد هیچکاک محصول سال ۱۹۵۴ است. این فیلم در ایران بر اساس ترجمهٔ عنوان فرانسوی فیلم با نام پنجره رو به حیاط نمایش داده شد.

بسیاری از منتقدان این فیلم را از بهترین فیلم‌های هیچکاک و بهترین فیلم‌های دلهره‌آور تاریخ سینما می‌دانند. همچنین جزو فیلم‌هایی است که نمره کامل ۱۰۰/۱۰۰ را از منتقدان متاکریتیک دریافت کرده‌است.

پنجره عقبی یک فیلم تک لوکیشن است و اکثر نماهای آن در یک اتاق فیلمبرداری شده‌است.

این فیلم اگرچه در بیست و هفتمین دوره جوایز اسکار در چهار بخش جایزه اسکار بهترین کارگردانی و جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری و جایزه اسکار بهترین میکس صدا نامزد شد ولی موفق به کسب جایزه ای نشد.

۳۴. Memento

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۰
زبان: انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی
ژانر: رازآلود، هیجان‌انگیز
مدت‌زمان فیلم: ۱۷۳ دقیقه
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران اصلی: گای پیرس، کری‌ان ماس
امتیاز (IMDb): ۸٫۴

یادگاری فیلمی نئو نوآر و روانشناسانه به کارگردانی کریستوفر نولان و محصول سال ۲۰۰۰ است. نولان فیلم‌نامه را بر پایه داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان نوشته‌است. گای پیرس، کری-ان ماس و جو پانتولیانو در این فیلم بازی کرده‌اند. ممنتو شامل سکانس‌های سیاه و سفید می‌باشد که روایت آن‌ها خطی است و سکانس‌های رنگی که وقایع به صورت برعکس (از آخر به اول) در آن‌ها روایت می‌شود. در آخر داستان این دو نوع روایت‌ها به هم پیوند می‌خورد.

ممنتو در ۵ سپتامبر ۲۰۰۰ در جشنواره فیلم ونیز اکران شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. منتقدین ساختار روایت غیرخطی فیلم را ستودند. فیلم در گیشه هم موفق بود و جوایز و نامزدی‌های بسیاری دریافت کرد، از جمله نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیرافتباسی و بهترین تدوین فیلم. از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی یاد می‌شود.

۳۵. The Shining

سال ساخت: ۱۹۸۰
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۶ دقیقه
کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران اصلی: جک نیکلسون، شلی دووال
امتیاز (IMDb): ۸٫۴

درخشش فیلمی در ژانر ترسناک روانشناسانه محصول آمریکا و بریتانیا به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. فیلم‌نامه این کار را کوبریک و دایان جانسون، رمان‌نویس زاده‌ آمریکا نوشتند. در این فیلم هنرپیشگانی همچون جک نیکلسون، شلی دووال و دنی لوید به ایفای نقش پرداخته‌اند.

درخشش تنها فیلم کوبریک در ژانر وحشت محسوب می‌شود. این فیلم در زمان انتشار مورد بی مهری و انتقاد منتقدان قرار گرفت و نامزد جایزه‌ی تمشک طلایی برای بدترین کارگردانی و بدترین بازیگر زن شد؛ اما با گذشت زمان، این فیلم اکنون جز برترین آثار تاریخ سینما شده و منتقدان کارگردانی کوبریک را در این فیلم تحسین می‌کنند. این فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شده است.

۳۶. Raiders of the Lost Ark

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۸۱
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۵ دقیقه
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: هریسون فورد، کرن آلن
امتیاز (IMDb): ۸٫۴

مهاجمان صندوق گمشده یک فیلم آمریکایی در ژانر اکشن-ماجراجویی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. نویسندگی این فیلم بر عهده لارنس کاسدان بر پایه داستانی نوشته جرج لوکاس و فیلیپ کافمن بوده‌است. در این فیلم هریسون فورد، کارن آلن و پل فریمن ایفای نقش می‌کنند. فورد نقش ایندیانا جونز را به تصویر می‌کشد؛ یک باستان‌شناس جهان‌گرد که در سال ۱۹۳۶ با آلمان نازی برای به‌دست آوردن تابوت عهد که مدت‌ها پیش گم شده‌بود، رقابت می‌کند. گفته می‌شود این عتیقهٔ باستانی ارتش را شکست‌ناپذیر می‌کند. جونز با معشوقه سابق و سرسخت خود به‌نام ماریون ریونوود (آلن) هم‌تیم می‌شود تا مانع راهنمایی باستان‌شناس رقیبش، دکتر رنه بالک (فریمن) به نازی‌ها برای به‌دست آوردن تابوت و قدرت آن شود.

۳۷. Apocalypse Now

سال ساخت: ۱۹۷۹
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، رازآلود، جنگی
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۷ دقیقه
کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
بازیگران اصلی: مارلون براندو، مارتین شین
امتیاز (IMDb): ۸٫۴

اینک آخرالزمان محصول ۱۹۷۹، فیلمی حماسی، ماجراجویی و جنگی واقع شده در جنگ ویتنام است. کارگردان آن فرانسیس فورد کوپولا و فیلم‌نامه‌نویسان آن جان میلیوس و کوپولا هستند. داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمان دل تاریکی نوشته جوزف کنراد است. اینک آخرالزمان یکی از بحث برانگیزترین و مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است و هم‌اکنون در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها قرار دارد. همچنین در بین لیست ۱۰۰سال ۱۰۰ فیلم بنیاد فیلم آمریکا هم حضور دارد. این فیلم توانست در جشنواره فیلم کن ۱۹۷۹، نخل طلای این دوره را به خود اختصاص دهد.

۳۸. Dr. Strangelove

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1964
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، جنگی
مدت‌زمان فیلم: 95 دقیقه
کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران اصلی: پیتر سلرز، جرج سی. اسکات
امتیاز (IMDb): 8.4

دکتر استرنجلاو یا: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم فیلمی به کارگردانی استنلی کوبریک محصول سال ۱۹۶۴ است. این اثر یک کمدی سیاه پیرامون جنگ سرد و تهدید هسته‌ای است. این فیلم در ۴ رشته نامزد جایزه اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد برای پیتر سلرز و بهترین فیلمنامه اقتباسی و همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان از سوی انجمن کارگردانان آمریکا شد که موفق به دریافت هیچ‌کدام نشد اما در بفتا برنده دو جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. پیتر سلرز در این فیلم در سه نقش بازی می‌کند.

۳۹. Wall-E

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۲۰۰۸
زبان: انگلیسی
ژانر: انیمیشن، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: ۹۸ دقیقه
کارگردان: اندرو استنتون
بازیگران اصلی: بن برت، الیزا نایت
امتیاز (IMDb): ۸٫۴

وال- ئی نام انیمیشن علمی-تخیلی و خیال‌پردازی‌ای است که توسط استودیوی پیکسار و به کارگردانی اندرو استنتون در سال ۲۰۰۸ تولید و اکران شد. گویندگان شاخص این فیلم بن برت در نقش وال- ئی، الیزا نایت در نقش ایو و جف گارلین در نقش کاپیتان هستند. وال-ئی مثل انیمیشن‌های قبلی پیکسار با استقبال بسیار زیاد منتقدان و تماشاگران همراه بود و در نهایت هم در هشتاد و یکمین مراسم اسکار جایزه اسکار بهترین انیمیشن را به خود اختصاص داد. کریستوفر نولان از این فیلم به عنوان یکی از آثار الهام بخش در ساخت فیلم بین ستاره‌ای نام برده است.

۴۰. The Great Dictator

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: ۱۹۴۰
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام، جنگی
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۵ دقیقه
کارگردان: چارلی چاپلین
بازیگران اصلی: چارلی چاپلین
امتیاز (IMDb): ۸٫۴

دیکتاتور بزرگ فیلمی کمدی و درام، به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی چارلی چاپلین با بازی چارلی چاپلین، پولت گادرد، جک اوکی، محصول سال ۱۹۴۰ ایالات متحده آمریکا است.

کتاتور بزرگ به عنوان یکی از شاهکارهای چاپلین و همچنین از جنجالی‌ترین فیلم‌های او نیز شناخته می‌شود. این فیلم اثری ضدنازی است که روایتگر دیکتاتوری اروپایی و در واقع تاریخچه زندگی «آدنوید هینکل»، دیکتاتور کشور خیالیِ «تامانیا» است که دست به قتل‌عام یهودی‌ها می‌زند. فیلم گرچه با تغییر نام‌های متعدد همراه بوده‌است، ولی در واقع شخصیت متزلزل هیتلر را نشان می‌دهد که احساسات کمترین نقشی در وجودش ندارد و آرزوی امپراطوری بر جهان، چشم و دلش را کور کرده‌است. فیلم، صحنه‌های زیبایی همچون اصلاح ریش مشتری هماهنگ با موسیقی توسط «چارلی آرایشگر» نیز دارد که به آن رنگ و لعاب بیشتری بخشیده‌است.

۴۱. Good Will Hunting

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1997
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، رومنس
مدت‌زمان فیلم: 126 دقیقه
کارگردان: گاس ون سنت
بازیگران اصلی: مت دیمون، رابین ویلیامز
امتیاز (IMDb): 8.3

ویل هانتینگ نابغه یک فیلم درام آمریکایی به نویسندگی بن افلک و مت دیمون و کارگردانی گاس ون سنت است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. بازیگران فیلم رابین ویلیامز، دیمون، افلک، مینی درایور، و استلان اسکاشگورد هستند. داستان فیلم در مورد ویل هانتینگ جوان ۲۰ ساله‌ای است که در دانشگاه ام‌آی‌تی سرایدار است و نبوغی ذاتی در زمینه ریاضیات دارد اما استعداد خود را باور ندارد و هیچ تلاشی نیز در نمایان کردن استعدادش ندارد.

این فیلم نامزد دریافت نه جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد و توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ویلیامز و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برای افلک و دیمون را کسب کند.

۴۲. A Clockwork Orange

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1971
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، علمی تخیلی
مدت‌زمان فیلم: 136 دقیقه
کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران اصلی: مالکوم مک داول، پاتریک مگی
امتیاز (IMDb): 8.3

پرتقال کوکی فیلمی از استنلی کوبریک محصول سال ۱۹۷۱ شرکت برادران وارنر و برگرفته از رمانی کوتاه با همین نام از آنتونی برجس است. این فیلم از تصاویر خشن و ناراحت‌کننده استفاده می‌کند تا روان‌پریشی، گروه‌های بزهکار جوان و دیگر موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در بریتانیای پادآرمان‌شهر آینده نشان دهد. 

۴۳. ۲۰۰۱: A Space Odyssey

سال ساخت: ۱۹۶۸
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: 
۱۴۹ دقیقه
کارگردان: 
استنلی کوبریک
بازیگران اصلی: 
گری لاکوود
امتیاز (IMDb):
 ۸٫۳

۲۰۰۱: ادیسه فضایی، یک فیلم علمی تخیلی و حماسی محصول سال ۱۹۶۸ آمریکا-بریتانیا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است. فیلم‌نامه آن توسط کوبریک و آرتور سی کلارک و تا حدودی متأثر از داستان کوتاه کلارک با نام «نگهبان» نوشته شده‌است. کلارک همزمان یک رمان با عنوان همین فیلم را نیز نوشت که پس از پخش شدن فیلم آن را پخش کرد. داستان این فیلم در رابطه با چند رویارویی میان بشر و یک تک‌سنگ (مونولیت) سیاه اسرارآمیز است که ظاهراً در تکامل انسان اثرگذار بوده و در سفر به سیاره مشتری، از سوی یکی از آن مونولیت‌ها، سیگنالی نیز فرستاده می‌شود.

۴۴. Reservoir Dogs

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1992
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، تریلر
مدت‌زمان فیلم: 
۹۹ دقیقه
کارگردان: 
کوینتین تارانتینو
بازیگران اصلی: 
تیم راث
امتیاز (IMDb):
 ۸٫۳

سگ‌های انباری فیلم جنایی آمریکایی محصول ۱۹۹۲ به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو است. در این فیلم هاروی کایتل، تیم راث، کریس پن، استیو بوشمی، لارنس تیرنی، مایکل مدسن، تارانتینو و ادوارد بانکر نقش سارقان الماسی را ایفا می‌کنند که سرقت آن‌ها از جواهر فروشی به خوبی پیش نمی‌رود. همچنین کرک بالتز، رندی بروکس و استیون رایت در نقش‌های مکمل حضور دارند. این فیلم دربرگیرنده بسیاری از مضامینی هست که به مشخصه کارهای تارانتینو تبدیل شده‌اند: جرائم خشن، ارجاعات به فرهنگ مردمی، ناسزاگویی، و روایت غیرخطی.

۴۵. Toy story

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1995
زبان: انگلیسی
ژانر: انیمیشن، کمدی
مدت‌زمان فیلم: 81 دقیقه
کارگردان: جان لستر
بازیگران اصلی: جان لستر، پیت داکتر
امتیاز (IMDb): 8.3

داستان اسباب‌بازی یک فیلم کمدی آمریکایی، محصول سال ۱۹۹۵ است که توسط پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز آن را منتشر کرد. این فیلم، اولین قسمت از فرنچایز داستان اسباب‌بازی، اولین فیلم بلند پویانمایی تمام رایانه‌ای و همچنین اولین فیلم بلند پیکسار است. این فیلم به کارگردانی جان لستر است و صداپیشگیِ تام هنکس و تیم آلن در این فیلم صورت می‌گیرد. فیلم در دنیایی روایت می‌شود که اسباب‌بازی‌ها، وقتی انسان‌ها حضور ندارند، جان می‌گیرند و داستان بر رابطه وودی، عروسک گاوچران قدیمی با بند کشیدنی و باز لایتیر، اکشن فیگور فضانورد نوین متمرکز است که از دو حریف که برای محبت‌های صاحبشان، اندی با هم رقابت می‌کنند، به دوستانی تبدیل می‌شوند که با هم کار می‌کنند تا پس از جدایی از اندی، به او ملحق شوند.

 این فیلم توانست نامزد دریافت سه جایزه اسکار برای بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین ترانه برای «من دوست تو هستم» و بهترین موسیقی فیلم شود و موفق شد جایزه اسکار دستاورد ویژه را دریافت کند.

۴۶. Star wars: Return of the Jedi

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1983
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، فانتزی، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: 131 دقیقه
کارگردان: ریچارد مارکوند
بازیگران اصلی: مارک همیل، هریسون فورد
امتیاز (IMDb): 8.3

بازگشت جدای یک فیلم آمریکایی در ژانر اپرای فضایی حماسی به کارگردانی ریچارد مارکوند است که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد. فیلم‌نامه این فیلم توسط لارنس کاسدان و جرج لوکاس از داستانی به‌قلم لوکاس نوشته شده‌است. بازگشت جدای سومین فیلم این فرنچایز، سومین قسمت از سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان و سومین فیلم در «حماسه اسکای‌واکر» محسوب می‌شود. داستان این فیلم یک سال پس از وقایع امپراتوری ضربه می‌زند (۱۹۸۰) رخ می‌دهد. در این فیلم مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر و بیلی دی ویلیامز ایفای نقش می‌کنند. این فیلم جایزه اسکار دستاورد ویژه را کسب کرد.

۴۷.  Up 

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 2009
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، فانتزی، کمدی
مدت‌زمان فیلم: 96 دقیقه
کارگردان: پیت داکتر
بازیگران اصلی: اد اسنر، کریستوفر پلامر

امتیاز (IMDb): 8.3

بالا انیمیشن آمریکایی محصول سال ۲۰۰۹ با زمینه کمدی-درام است که توسط استودیو پیکسار ساخته و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد. این فیلم به کارگردانی مشترک پیت داکتر و باب پترسون و تهیه کنندگی جوناس ریورا بود. فیلمنامه مجموعه نیز توسط داکتر و پترسون نوشته شد. داستان فیلم درباره پیرمرد سالخورده‌ای به نام کارل فردریکسن است که همسر خود را از دست داده است، او برای تحقق وعده‌ای که کارل به همسر خود الی داده بود همراه با پسربچه ای به نام راسِل به آمریکای جنوبی سفر می کنند. در طول راه، آنها با حوادثی مواجه می‌شوند.

۴۸.  Lawrence of Arabia

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1962
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، بیوگرافی، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: 218 دقیقه
کارگردان: دیوید لین
بازیگران اصلی: الک گینس، آنتونی کوئین
امتیاز (IMDb): 8.3

لورنس عربستان فیلمی بریتانیایی در ژانر درام تاریخی حماسی به کارگردانی دیوید لین است که در ۱۹۶۲ به نمایش درآمد. فیلم‌نامهٔ این فیلم را رابرت بولت و مایکل ویلسون بر اساس هفت رکن حکمت نوشته توماس ادوارد لورنس به رشتهٔ تحریر درآورده‌اند. الک گینس، آنتونی کوئین و جک هاوکینز از بازیگران فیلم هستند. لورنس عربستان محصول بریتانیا است که از طریق آمریکا توزیع شده و تجربیات لورنس در ولایت‌های حجاز و سوریه در امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول و به‌ویژه حملات به عقبه و دمشق و همچنین مشارکت او در شورای ملی عرب را به تصویر می‌کشد.

۴۹. Vertigo

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1958
زبان: انگلیسی
ژانر: تریلر، رمزآلود، رومنس
مدت‌زمان فیلم: 128 دقیقه
کارگردان:  آلفرد هیچکاک
بازیگران اصلی:  جیمز استوارت
امتیاز (IMDb): 8.3

سرگیجه یک فیلم نوآر تریلر روان شناختی آمریکایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک است که در سال ۱۹۵۸ ساخته شده است. داستان این فیلم بر اساس رمان فرانسوی از میان مردگان نوشته بوالو-نارسژاک است. فیلمنامه آن توسط الک کوپل و ساموئل ای تیلور نوشته شده است. ستاره فیلم جیمز استوارت است که نقش یک کارآگاه سابق پلیس به نام جان «اسکاتی» فرگوسن را بازی می‌کند. حادثه‌ای که حین خدمت در پلیس برای اسکاتی افتاده، باعث شده که او دچار ترس از ارتفاع و سرگیجه بشود. مدتی بعد، آشنایی به نام گَوین الستر، اسکاتی را به‌عنوان کارآگاه خصوصی استخدام می‌کند تا همسر الستر را که مادلین (کیم نواک) نام دارد و مدتی است رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد، تعقیب کند.

این فیلم جزو فیلم‌هایی که است که نمره کامل۱۰۰/۱۰۰ را از منتقدان متاکریتیک دریافت کرده و ین فیلم کاندیدای ۲ اسکار (کاندیدای اسکار بهترین صدا-کاندیدای اسکار بهترین طراحی هنری) در سال ۱۹۵۹ شد.

۵۰. Citizen Kane

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

سال ساخت: 1941
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، رمزآلود
مدت‌زمان فیلم: 119 دقیقه
کارگردان: اورسن ولز
بازیگران اصلی: اورسن ولز، جوزف کاتن
امتیاز (IMDb): 8.3

همشهری کِین یا شهروند کین فیلمی در سبک درام معمایی به کارگردانی اورسن ولز و محصول سال ۱۹۴۱ کمپانی آر. ک. ئو آمریکا است. همشهری کین در نه رشته نامزد جایزه اسکار شد که در نهایت برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برای هرمن جی. منکویتس و اورسن ولز شد. این فیلم به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا بهترین فیلم تاریخ سینما می‌باشد.

کدام فیلم از نظر شما بهترین می باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت دوم

Arthur.Morgan.18ARSHIAAAAshadow71人Acker益man人DARKSIRENHELLO.BROTHERSMADMAXMincraftloghainجاویدمYohanaᚱ.ᚻجان قماربازژنرال اردکBADMAN💚 VEGAN گیمرگیاهخوارکاظم حقیقیRamiro(بدرود)o0ashil0oᑎᗴᐯᗴᖇᒪᑎᗪᗴᖇmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا
۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰۰ فیلم برتر از نگاه IMDb| قسمت اول - گیمفا