چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟

چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟

علیرضا محمدی
۱۷:۰۵ ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟

داستان فرنچایز Alan Wake عمیق و پیچیده است و برای پایان دادن به آن، باید از مسیری پیش برویم که مطابق با مضامین خودش باشد.

نکات برجسته:

  • Alan Wake 2 داستان و گیم‌پلی خود را با موفقیت پیش می‌برد و محصول نهایی را به یکی از بهترین عناوین ترسناک سال ۲۰۲۳ تبدیل می‌کند، اما روایت پیچیدۀ آن بدون یک نتیجه‌گیری قطعی در پایان رها می‌شود.
  • Alan Wake از تئوری سفر قهرمان (The Hero’s Journey) جوزف کمپبل (Joseph Campbell) پیروی می‌کند. بازی اول نشان‌دهنده جدایی، بازی دوم نشان‌دهنده تشرف و بازی فرضی سوم نشان‌دهنده بازگشت و تکمیل است.
  • بر اساس پایبندی سری به تئوری سفر قهرمان و الهامات موضوعی آن، ساخت Alan Wake 3 برای ارائه یک نتیجه قطعی و مناسب ضروری است و در عین حال، به شخصیت اصلی اجازه می‌دهد تا راه خود را به عناوین آینده جهان متصل رمدی (Remedy Connected Universe) باز کند.

در حاشیه: در روایت‌شناسی و اسطوره‌شناسی تطبیقی، سفر قهرمان یا یک اسطوره، الگوی رایج داستان‌هایی است که قهرمانی را در بر می‌گیرد که به ماجراجویی می‌پردازد، در بحرانی سرنوشت‌ساز پیروز می‌شود و تغییر یافته یا دگرگون شده به خانه باز می‌گردد.


هشدار: اسپویلر Alan Wake 2

Alan Wake فرنچایزی است با محوریت داستان آشفته یک نویسنده که به واسطه تأثیرات فراطبیعی، خود را در نقش یک شخصیت در آثارش می‌بیند و به دلیل ساختار ماوراء‌الطبیعه، توانایی تأثیرگذاری بر واقعیت از طریق نوشتن را دارد.

آلن (Alan) به عنوان یک نویسنده موفق، قواعد ساخت یک روایت را درک می‌کند و باید از آن قوانین برای خنثی کردن یک هیولای ماورایی بهره ببرد. این موجودیت از طریق دستکاری هنرمندان تهدید می‌کند که واقعیت را تسخیر خواهد کرد و آلن در موقعیتی قرار می‌گیرد که استعدادهای ادبی او تنها راه جلوگیری از بروز فاجعه هستند.

پس از اینکه نسخه اول در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، طرفداران مجبور شدند ۱۳ سال برای دریافت ادامه آن منتظر بمانند. خوشبختانه آن همه صبر نتیجه داده و همانطور که می‌دانیم، استقبال‌ها و بررسی‌ها از Alan Wake 2 بسیار مثبت بوده‌اند.

ورودی دوم با وعده پیشرفت معنادار در داستان و گیم‌پلی، منجر به ارائه یکی از بهترین عناوین ترسناک سال ۲۰۲۳ شد. اگرچه Alan Wake 2 در ارائه و طراحی خود موفق عمل می‌کند، اما چیزی که در انجام آن ناکام بوده این است که قاطعانه به پیچیدگی روایت خود پایان نمی‌دهد.


نکته: با توجه به ریشه‌های ادبی درونی و بیرونی‌اش، مسیر روشنی برای Alan Wake وجود دارد تا داستان گسترده‌اش را به پایانی رضایت‌بخش و معقول برساند.


چرا Alan Wake باید یک سه‌گانه باشد تا کامل شود؟

فرنچایز alan wake برای تکامل داستانش به یک سه‌گانه نیاز دارد

تئوری سفر قهرمان (The Hero’s Journey) جوزف کمپبل کاملاً در مورد Alan Wake صدق می‌کند. برای کسانی که آشنایی ندارند، این یک تحلیل دانشگاهی معتبر از روایات است و با استفاده از ماهیت این نظریه، یک الگوی جامع را به نام «تک اسطوره» برای داستان‌سرایی تعریف می‌کنند که معمولاً به عنوان «سفر قهرمان» از آن یاد می‌شود.

این دستگاه را می‌توان در تمامی انواع رسانه‌ها، از آثار مارول (Marvel) گرفته تا انیمه و هر مدیای دیگری مشاهده کرد. Alan Wake نیز از این قاعده مستثنی نیست. از نظر چارچوب کمپبل، چرخۀ سه مرحله‌ایِ ایجاد شده به صورت زیر خواهد بود:

  1. جدایی (Departure) – قهرمان داستان دنیا و زندگی آشنای خود را پشت سر می‌گذارد (Alan Wake)
  2. تشرف (Initiation) – قهرمان داستان ماجراهایی را در دنیایی متفاوت یا عجیب تجربه می‌کند (Alan Wake 2)
  3. بازگشت (Return) – قهرمان داستان رشد کرده، تغییر کرده و یا به هدف خود می‌رسد (به طور فرضی Alan Wake 3)

هزاران المان دیگر در فرنچایز Alan Wake از تئوری جوزف کمپبل قرض گرفته شده‌اند، اما موارد بیان شده در بالا مهم‌ترین آن‌ها هستند. در واقع Alan Wake دقیقاً از این عبارات در هر دو بازی خود استفاده می‌کند.

واژه‌های بیان شده عناوین سه‌گانه کتاب‌هایی هستند که آلن به عنوان بخشی از برنامه خود می‌نویسد و همچنین به عنوان سرتیتر فصل‌های گیم‌پلی نیز ذکر شده‌اند.

تمام داستان دقیقاً در چهارچوب تئوری مورد بحث روایت می‌شود. در میان تاثیرات فراوانی که فرنچایز Alan Wake از منابع و موضوعات مختلف گرفته، میراث جوزف کمپبل بزرگ‌ترین آن‌ها به نظر می‌رسد. این تئوری از مضامین حیاتی روایت Alan Wake بوده و مسیر رسیدن به نتیجه را روشن می‌کند.

Alan Wake 3 باید ورودی نهایی این سری باشد

کارگردان خلاق و نویسنده اصلی بازی‌های Alan Wake، یعنی سم لیک (Sam Lake)، به وضوح با تئوری سفر قهرمان آشنایی دارد. هر دو بازی Alan Wake و شخصیت اصلی آن، دقیقا می‌دانند که در حال انجام چه کاری هستند و تا اینجا، مراحل فرمول مورد نظر خود را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند.

استودیوی رمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment) اگر بخواهد به ساختاری که هم با منطق درونی خودش و هم با تعمیم به نظریۀ سفر قهرمان جوزف کمپل ساخته شده پایبند باشد، «مجبور است» مسیری را که از قبل تعیین شده ادامه دهد و Alan Wake را در عنوان سوم و آخر به پایان برساند.

با توجه به استقبال از بازی و تعهد محصول به ایده‌های فوق، ساخت نسخه سوم اساساً مورد نیاز است و باعث می‌شود داستان به شکلی مناسب با الهامات موضوعی خود و داستان داخلی‌اش، هماهنگ و منطبق شود.

هنگامی که داستان سری کامل شد، جهان متصل رمدی (Remedy Connected Universe) به استودیو اجازه می‌دهد تا شخصیت آلن را در عناوین آینده – مانند Control 2 – استفاده کند.

همانطور که کمپبل نیز توصیف می‌کند، شاید آلن به عنوان یک مربی یا شخصیت راهنما عمل کند. در هر صورت ورود نهایی Alan Wake 3 برای رسیدن به یک پایان قطعی و مناسب ضروری است.


از توجه و همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزارم.

منبع: Game Rant

PeterParkermilad saHaj_HosseinLeroxDota2hosein1485Big BossDARKSIRENPorfosorYohanaOld fashion GAMERmeysambM.MTNiko_BladeMasuod EnayatiMetallman33AMOGUS✧ℳ๑ђѧ๓๓α∂ℜєzą✧Behzad zargaryJin Kazamamore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟