انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند

انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند

علیرضا محمدی
۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند

از سال ۲۰۱۳ تاکنون، تغییرات زیادی در ژانر جهان باز اعمال شده، اما انتظار نداشته باشید که GTA 6 منعکس‌کننده آن‌ها باشد.

زمانی که Grand Theft Auto 6 در سال ۲۰۲۵ عرضه شود، ۱۲ سال بین عرضه‌ آن و نسخه پنجم فاصله وجود خواهد داشت. در دهه گذشته موارد زیادی تغییر کرده‌اند، از جمله چشم‌انداز ژانر جهان باز.

آیا راکستار گیمز (Rockstar Games) می‌تواند با ژانری که به تعریف آن کمک کرده، ادامه دهد؟ و اگر چنین است، چه چیزی را از طرز تفکر فعلی وام می‌گیرد؟ تاریخچه راکستار به ما نشان می‌دهد که بازی بزرگ بعدی این شرکت چگونه خواهد بود.

Grand Theft Auto 5 به لطف انتشارهای مجدد و به‌روزرسانی‌های منظم GTA Online هرگز از بین نرفت، بنابراین به راحتی می‌توان فراموش کرد که از اولین باری که منتشر شد، چند بازی جهان باز ساخته شده است. در اینجا یک لیست وجود دارد:

  • The Witcher 3
  • No Man’s Sky
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  • Outer Wilds
  • Death Stranding
  • Zelda: Tears of the Kingdom
  • Elden Ring
  • Starfield
  • و …
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند

عناوین ذکر شده، همگی شیوه نگاه بازیکنان به این ژانر را تغییر دادند، اما بازی‌های زیادی از زمان Grand Theft Auto 5 منتشر شدند که بهبودها یا تغییرات تدریجی بیشتری در فرمول اولیه ایجاد کرده‌اند. بازی‌های Far Cry یک اکشن بی‌وقفه را در جهان‌های باز خود ارائه می‌دهند. بازی Saints Row 4 با دادن قدرت‌های فوق‌العاده به شخصیت اصلی و خطرات بزرگ، روایت‌های جنایی را در جهان باز خود به گونه‌ای جدید تعریف کرد.

Watch Dogs Legion یک محصول پیشگامانه نبود، اما چندین قهرمان شبیه به عناوین Grand Theft Auto را با خود به همراه داشت و تا زمانی که اختیار کامل مأموران یک شهر را در دست نگرفته‌اید، شما را مجبور به مبارزه می‌کند. Marvel’s Spider-Man 2 سیستم جابجایی بین قهرمانان را کاملاً یکپارچه کرد. با تغییرات عمده و جزئی‌ای که چشم‌انداز این ژانر را تغییر می‌دهند، راکستار دقیقاً در کجا قرار می‌گیرد؟

خب، اگر Red Dead Redemption 2 را یک الگو در نظر بگیریم و فرض کنیم که راکستار علاقه‌ای در رابطه با تغییر فرمول خود ندارد، به نتایجی خواهیم رسید. آن بازی به طور تعمدی متفاوت از جریان اصلی دوران PS4 (نسل هشتم) است و برخی از عادات مکانیکی راکستار را به خوبی و بدی تکرار می‌کند.

هنوز می‌توانید با خارج شدن از محدوده مشخص شده، اما غیرقابل دیدن، ماموریت‌ها را با شکست مواجه کنید. بازی از شما می‌خواهد تا وظایف را تنها به یک روش خاص انجام دهید و اگر این کار را نکنید، بدبختانه، باید دوباره و از اول شروع کنید. کنترل‌ها همچنان پیچیده و وابسته به شرایط هستند. هنوز نیاز به فشردن دکمه X برای دویدن دارید.

Red Dead Redemption 2 یک بازی عالی است، اما شبیه دیگر عناوین سال ۲۰۱۸ نبود. در حالی که رقیب اصلی‌اش (God of War 2018) برای کسب جایزه GOTY از روندهای تعیین شده توسط The Last of Us پیروی می‌کرد، Red Dead Redemption 2 به تصمیمات مکانیکی Grand Theft Auto: San Andreas که بیش از یک دهه قبل گرفته شده بودند، پاسخ می‌داد. راکستار از لحاظ تاریخی استودیویی بوده که عمدتاً با خودش در حال گفت‌وگو است و ساعت‌های سخت طولانی کار می‌کند تا محصولاتی را ارائه دهد که از بازی‌های قبلی خودش پیشی می‌گیرند.

در نتیجه، من انتظار ندارم که Grand Theft Auto 6 شبیه یک بازی ساخته شده در سال ۲۰۲۴ به نظر برسد، حالا هر چقدر هم که عالی باشد. قبلاً فکر می‌کردم که آیا Grand Theft Auto 6 با گنجاندن یک منطقه زیرزمینی وسیع برای اکتشاف در همان مسیری که Elden Ring و Tears of the Kingdom دنبال کردند، پا خواهد گذاشت؟

اما برای اینکه راکستار چنین کاری انجام دهد، باید به تصمیماتی که فرام سافتور (FromSoftware) و نینتندو (Nintendo) انجام می‌دهند توجه کند و من فکر می‌کنم این اتفاق رخ نمی‌دهد. منظور من این نیست که کارمندان راکستار آن بازی‌ها را انجام نمی‌دهند یا تجربه نمی‌کنند، بلکه منظورم این است که محصولات این استودیو مانند هیچ بازی دیگری عمل نخواهند کرد.


در حاشیه: یکی از نوآوری‌های بزرگ Red Dead Redemption 2، معرفی «دکمه احوال‌پرسی» بود که به شما اجازه می‌داد با هر NPC که در دنیای بازی قرار دارد صحبت کنید.


وقتی Grand Theft Auto 6 منتشر شود، کاملاً انتظار دارم که از نظر گرافیکی مانند یک بازی از سال ۲۰۲۷ به نظر برسد و در عین حال، حس و حال عناوین سال ۲۰۰۷ را به من القا کند. احتمالاً بازی تصمیمات مکانیکی‌ای خواهد داشت که عجیب به نظر می‌رسند، اما انجام آن‌ها بسیار لذت‌بخش‌تر از مکانیک‌هایی است که تا به حال تجربه کرده‌اید.

کنترل‌های آن شما را آزار می‌دهد، اما کاوش در دنیای آن شما را مجبور به لذت بردن از بازی می‌کند. داستان آن به طرز قابل توجه‌ای پخته و به طرز عجیبی نوجوانانه خواهد بود. در تک‌تک جملاتم سعی دارم یک بازی از راکستار را برای شما تعریف کنم، عنوانی که چه خوب یا بد، مطمعناً شبیه هیچ محصول دیگری که در سال ۲۰۲۴ منتشر می‌شود نخواهد بود.


از توجه و همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزارم.

منبع: TheGamer

behzadn10مهدى قانع‌پسندK1jokerپروفسور بی سوادMR147I Love GTA (در غم دوری GTA 6)Erfanᚱ.ᚻPc Gamer (سهام دار سونی و ماکروسافت ترکیبی)MikeBATMANسهند نظریnavidAMIR WAZOWSKISaladin_The_WiseYohanaA Slashشومپتِ کته کلهcactusmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند
انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Daniallox😃 گفت:

    اکثرا ۲ دستن یا اینکه دیگه خیلی هیتر بودن
    یا ابنکه دیگه عجیب تعریف کردن

    MR147I Love GTA (در غم دوری GTA 6)Pc Gamer (سهام دار سونی و ماکروسافت ترکیبی)سپهرAli 0zadeهمسایه ( فن بوی = پنچری )cactusNima✎﹏ȏṃıԀDota2more
    • big joke گفت:

      داداش تو همه پستا شما جز کامنتای اولی ، بیش از حد فعالیا

      I Love GTA (در غم دوری GTA 6)Ali 0zadeAmir(PC & PS4)WalleR MaNcactusDaniallox😃™Patrick
      • Sohail گفت:

        و منی که فقط و فقط با GTA کنسول جدید میخرم آخریش XBOX360 هست وPS4نخریدم چون PS3 رفته بود توی پاچم و نیازی پیدا نکردم برای خرید PS5 و منتظر میمونم تا ۲۰۲۵ با GTA بیاد و با کنسول PS6 بخرمش

        چه مقاومتی داشتم از ps2 تا ps6 صبر کردم و ps3 آینه دق☹😭🤣

        سگ پرستjokerImmortal_guardianMR147Ali 0zadeSohail
    • Arman گفت:

      یک دسته سومی هم هست آدم هایی مثل من 😎من اصلا هایپ وحشتناک نشدم چرا اگر که رد دد می‌بود دیوونه میشدم خودمو به در و دیوار میزدم از هایپ بالا،من منتظرم ببینم راکستار چی میخواد تحویل بده الکی ندیده تعریف نمیکنم و بازی نکرده نمیگم خداست،دسته سوم کسایی هستن که نظری ندارند درکل بعضی دوستان باید انتظار های خودشون رو پایین بیارن

      jokerMR147Ali 0zadeSepehr2025MATINPop_StarکوروشWalleR MaNNima✎﹏ȏṃıԀmore
      • Tom گفت:

        منم اگه رددد بود خیلی خوشحال تر میشدم 😂
        از بعد gta v اینجوری شدم
        Gta برام کم اهمیت تر شده
        حالا ببینم این میتونه اهمیتشو بیشتر کنه

        G_manMR147Ali 0zadeSepehr2025MATINNimaNimaAMIRALI MORGAN 💔 Elise De La Serre✎﹏ȏṃıԀMaster blademore
        • منم خیلیییی هایپش نیستم، جی تی ای وی برای من فقط یه گیم پلی اکشن خوب داشت و نع بیشتر، ولی فکر کنم این نسخه ش خیلی بهتر باشه به زمان خودش به نسبت نسخه قبلی.
          (میگم ازخنده یه وری به خنده صاف تغییر کردیا این یعنی پیشرفت😜😂)

          MR147Ali 0zade2025MATINWalleR MaNNimaLeroxDota2Matin BarkatSpider-ManViboromore
        • Arman گفت:

          آره دقیقا GTA v یک کاری کرد gta واسم زیاد جذاب نباشه خیلی خیلی ناقص بود همیشه میگم سن آندریاس که مال چندین سال قبلش بود خیلی امکانات و جذابیت بیشتری داشت درکل بهترین نسخه بود ،این نسخه v جز یک توهین چیزی نبود از دید من چرا بخش داستانیش بد نبود ولی برای بار دوم نمیتونستی شروع کنی نصف امکانات هم بردن تو آنلاین ،بخش آنلاین هم بعد یک مدت تکراری میشه :((

          kamyar _Authentic Iranianشادمن 3gigachad_assaissnNimaAMIRALI MORGAN 💔 Elise De La SerreDota2Matin BarkatOverlordSpider-ManBig Bossmore
          • Tom گفت:

            منم بعد تموم کردنش اصلا دوست نداشتم دوباره بازیش کنم
            داستان یه جاهاییش جالب میشد
            ولی خیلی داستان تخیلی داشت
            کل داستان اینه که کاراکترا چقدر خفنن
            یکی بی تجربس و اروم
            یکی با تجربس و وحشی
            یکی باتجربه و اروم
            وای ما چقدر خفنیم

            NimaNimaAMIRALI MORGAN 💔 Elise De La SerreMatin BarkatOverlordSpider-ManArmanWalleR MaNژنرال اردک
            • شاید داستان بازی خوب کار نشد و واقعا در حد و اندازه راکستار نبود ولی تو زمینه های دیگه حساب خوب عمل کرد
              بعد از کوچه از سن اندریس با اون حجم از ازادی عمل وقتی به دنیای gta iv امد به جز داستان و فیزیک خوب بازی و پس از تموم کردن مراحل انگیزه ای برای گشت و گذار تو بازی نبود
              شما تو gta san andreas با تنوع بالا وسیله نقلیه مناطق مختلف هواپیما،قایق،جت،جتپک،هیلکوپتر،شنا زیر اب و… یهو با یک محصول روبه رو می شه که محدودیت های رو این ازادی ها گذاشته – داستان تاریک و حس واقعی بودن gta iv انکار نشدنی هست و واکنش های خیلی خوب فیزیک بدن ولی اینکه دیگه نمی تونی سوار هواپیما و جت بشی و یا زیر اب بری در صورتی نسخه قبلی اینارو داشت اذیت کننده بود
              ولی gta v همه اینا رو برگردوند با وسعت زیاد و وسیله های نقلیه بیشتر و کیفیت بالاتر، رازهای کشف نشده عالی – جزئیات فوق العاد – بخش انلاین
              ولی نمی دونم واقعا چرا تو بازی وقتی بارون می زد کسی چتر نداشت؟!؟؟؟؟
              تک تک نسخه های gta فوق االعاده عمل کردن

              jokerGhostPerfectgigachad_assaissnTomtothegametime
          • Hamed گفت:

            Arman@
            .
            دقیقا آفرین کامنت بالات رو هم خوندم دوست من کلا ردد یک چیز دیگس البته خب پای سلیقه هم وسطه ولی جی تی ای سان آندریاس به نظرم بهترین نسخس یعنی آزادی عملی که داشت امکاناتی که داشت اصلا قابل مقایسه با نسخه های دیگش نیست میدونی چرا مثلا خود من دیگه نمیتونم با جی تی ای ارتباط بگیرم و کلا دیگه این آیپی رو گذاشتم کنار؟
            .
            چون دیگه از اون سبک آرکید خودش خارج شده گیم پلیش واقع گرایانه شده یعنی با چهارتا تیر میمیری یا وقتی ماشین بهت میزنه مثل یک معتاد میخوری زمین این واقع گرایانه کردنش ضربه زده به گیم پلی بازی، شاید گیمرای جدید ارتباط بگیرن باهاش اما من نمیتونم من به شخصه آرکید بودن رو به واقع گرایانه بودن یا شبیه ساز بودن بودن ترجیح میدم در واقع منظورم اینه که با بازی هایی که از همون اول سبکشون آرکید بوده بعد واقع گرایانه شدن مثل جی تی ای نمیتونم ارتباط بگیرم از نظر من هسته یک بازیی که از قبل آرکید بوده نباید تغییر کنه و همینطور برعکسش
            .
            وگرنه با بازی هایی که از همون اول واقع گرایانه بودن مثل لست مشکلی ندارم یک مثال ساده یعنی من فورزا هورایزن و نید فوراسپید رو ترجیح میدم به گرن توریسمو چون اون دوتا آرکید هستن گرن توریسمو شبیه ساز درواقع دلیلی اینکه نمیتونم دیگه با جی تی ای ارتباط بگیرم اینه که گیم پلیش داره به سمت شبیه ساز میره کند شده و از اون حالت آرکید خودش خارج شده یعنی من نسخه IV و V رو کلا نیم ساعتم نتونستم پلی بدم واقعا میگم گیم پلی بازی رو افتضاح کردن و آزادی عمل رو گرفتن و همینطور کندش کردن
            .
            در صورتی که ما داریم در مورد جی تی ای صحبت میکنیم نه رد دد جی تی ای یک بازی هستش که به گیم پلی سریعش معروفه به آزادی عملش معروفه اینکه سریع عکس العمل نشون بدی بازی باید بتونه منو نگه داره که بفهمم داستانش چی هست وقتی گیم پلی اینطور باشه خب خسته میکنه آدمو و بازی دراپ میشه ولی گیم پلی سان آندریاس رو ببین آدم دوست نداشت از بازی خارج بشه دوست نداشت بخش داستانی رو بره از بس که گیم پلی سرگرم کننده ای داشت فقط دوست داشتی بچرخی تو بازی یا هی چیت بزنی
            .
            من حتی با اینکه رد دد رو بیشتر از جی تی ای دوست دارم فارغ از عالی بودنش نمیتونم از مشکلاتش چشم پوشی کنم الان شما گیم پلی رد دد ۲ رو با رد دد ۱ مقایسه کن ببین چقدر کنده بخاطر اینکه دیگه زیادی واقع گرایانش کردن بابا ما داریم ویدیو گیم بازی میکنیم لازم نیست کامل براساس واقعیت باشه این باعث میشه منه گیمر خسته بشم الان شما اگر نظرات گیمرای مختلف رو بخونی میگن رد دد ۲ گیم پلی کندی داره یا برای یک ماموریت سوار اسب کلی تو راهی و این باعث خستگی میشه الان گیم پلی مکس پین ۳ و رد دد ۱ رو ببین چقدر عالی بود گیم پلی جی تی ای و رد دد اونطوری باید باشه انگار راکستار کلا بعد از رد دد ۱ و مکس پین ۳ اومده گیم پلی بازیاشو دوباره از نو طراحی کرده و باعث شده لطمه بزنه به گیم پلی جی تی ای وی و رد دد ۲ یعنی اگر راکستار بخواد گیم پلی GTA 6 مثل رد دد ۲ کنه صدای خیلیا درمیاد چون احساس میکنم راکستار هم مثل خیلی از سازنده ها داره فقط به کیفیت بصری و جزییات توجه میکنه و زیاد اهمیتی به گیم پلی نمیده

            ArmanAmirSuren
      • Babayaga گفت:

        منم به شخصه رد دد رو خیلی بیشتر دوست دارم

        ArmanTomtothegametime
      • داداش مگه سی دی پراجکت رد یا یوبیسافت بازی بازی رو میسازه که میگی الکی هایپ نمیشم تا بازی بیاد ببینم چیه …. مثلا فکر میکنی منطقی هستی‌.
        اون مال استودیو هایی که از ۴ تا بازیشون یکیش خوب عمل میکنه … بقیش تو دیوارن اونحا منطقیه که بگی هایپ نمیشم … چون کازنامه قبلیشون اجازه هایپ شدن نمیده اما این راکستاره … همه بازیاشم یکی از یکی موفقتر عمل کردن… پس دلیلی نداره هایپ نباشیم یا نگیم این بازی هم عالی در میاد. … اتفاقا با قدرت رو به جلو شعار ما همینه .

        Matin BarkatSpider-ManWalleR MaN
        • Arman گفت:

          همچین هم کارنامه بی عیب نداره ،یعنی هیچکی نیست بی نقص باشه وقتی از دید یک گیم خوب بهش نگاه کنی حتی اگر عیب داشته باشه تو روش چشم پوشی می‌کنی ولی وقتی از واژه فرا شاهکار هی استفاده کنی به همون دید هم نگاه می‌کنی درکل موافق نیستم با بی نقص بودن …

          yusufyk81شادمن 3Matin BarkatGhaderi64
      • hoseinm گفت:

        من دسته چهارمم فکر کنم چون همیشه جی تی ای ی بازی سرگرم کننده توی ناخوداگاه من بوده ن ی ابر گیم

        Arman
    • Nima گفت:

      به شدت موافقم یه دسته کسایی بودن با یک تریلر ۱.۳۰ دقیقه معلوم نیست چگونه ۲۵۰ تا نکته در اوردن و یه دسته بودن که میگفتن تنها بازیه خوبه راکستار همون رد دده که بسیار برا من عجیبه این حرفا رو با چه عقلی میزنن کار به منطقشون ندارم برا این حرفا چیه چون حتی در حد یه سری حرفای معمولی هم زیادی عجیبه

      hoseinmDaniallox😃
  • Amirreza گفت:

    برای من به شخصه آزادی مراحل و انتخابی که کل داستان بازی رو عوض کنه مهم نیست با rdr2 خیلی حال کردم چون داستان زیبا،. محیطی زیبا، و ایستراگ ها و مراحل جانبی زیادی داشت قطعا gta vi حتی پتانسیل بهتری داره

    tothegametimeOld fashion GAMER
  • big joke گفت:

    همشون یه طرف ، gta یه طرف دیگه

  • Alireza1882 گفت:

    درهرصورت راکستار فقط با خودش رقابت میکنه
    واقعا به شرکت دیگه ای نمیرسه همچین کاری کنه
    کم ترین حدشو بخوایم درنظر بگیریم تو این سبک اینطوره
    فقط یه چیزی،ما به منتظر موندن موندن عادت کردیم بعد جی تی ای۶ منتظر چی بمونیم
    به شخصه جی تی ای۶ و الدراسکرولز۶ و ردد۳ رو که ببینم کاملا راحت میتونم سرمو بزارم زمین بمیرم

    tothegametime
  • WalleR MaN گفت:

    خسته نباشید مقاله ی جالبی بود…
    ولی خود سم هاوسر هم معتقد بود که این بازی محدودیت های عناوین دیگر جهان باز رو خیلی نداره و اونارو به چالش میکشه (مقاله‌اش رو هم گذاشته بودید) و اینجا مطمئن شدم که GTA6 جهان باز ترین بازی جهان میشه و میشه حتی به ۷۰ درصد ساختمان ها ورود کرد…
    و خیلی به بازی اعتماد دارم..
    پ.ن : به احتمال زیاد کنترل بازی بهبود داده میشه

    Alireza1882Ali 0zadeOld fashion GAMERNima77Matin BarkatOverlordGhaderi64Witchertothegametimemore
  • Ladon گفت:

    صددر صد همینطوره و فکرم نکنم هیچ کس فک کنه قراره مثل بازی های اوپن ورد دیگه باشه حداقلش به نظرم باید اینو بفهمه بازی اوپن ورده ادم ازادی عمل میخواد تو همه چی نه توهمشو من خیلی دلم میخواد بدونم منظورش از برداشتن محدودیت های بازی اوپن ورد چیه اگر باز بحث فنی بیاد وسط که اره خب تونستیم npc ها رو زیاد کنم پویایی شهر و ببریم بالا ولی بازم گیم اور ببینیم مراحل خطی با یک شکل ببینیم و یک روش ببینیم بزارید کلا موافق نباشم با روند راکستار این جزئیات هیچ دردیو دوا نمیکنه من بازم صبر میکنم ببینم بازی قراره چی باشه دقیقا

    77Matin BarkatsaeedgreatRezzژنرال اردکWalleR MaNکفتر گیمینگ𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔ArnaldSpider-Manmore
    • Fume knight گفت:

      اگر از لحاظ آزادی عمل و پویایی محیط در نظرم بگیریم هیچ کدوم از بازی های GTA حتی نزدیک سن آندریاس هم نشدن !! تو قسمت ۴ یه جهش عظیم گرافیکی و مکانیکی دیدیم که تو قسمت ۵ و دو تا رد دد گسترش داده شد پس یه جورایی هسته بازی های راکستار از GTA IV تا الان تغییری نکرده و اتفاقا پویایی محیط و آزادی عمل هم خیلی کمتر شده پس مشکل محدودیت سخت افزاری نمی تونه باشه بلکه سیاست سازنده هست ! تو ویدیوهای لیک شده هم دیدیم گان پلی و گیم پلی همون GTA V هست، حالا شاید اون ویدیوها تست بوده و چیزی جدیدی ببینیم. بنظرم فکر نکنم GTA VI اون مدینه فاضله ژانر اوپن ورد باشه منظور این نیست که عنوان ضعیفی میشه قطعا که راسکتار انتظارات براورده می کنه ولی اون چیزی که مد نظر یه عده از دوستان هست بنظرم نیاز به یه انقلاب تو صنعت بازی داره که از چارچوب های سبک به کلی خارج بشه.

      بنظرم مراحل خطی هم شناسنامه GTA هست این آزادی به پلیر داده بشه که مراحل کلا اختیاری دراپ کنه قطعا به داستان آسیب می زنه.

      MãhdīærNimaMatin BarkatSpider-Manشادمن 3Tomگرگ غرب وحشی
      • Ladon گفت:

        یکی از دلایلی که میگن بازی سازیش استاندارش قدیمی شده به خاطر همینه تا الان بازی های اوپن ورد ساخته شده بخوای نخوای تاثیر گذاشتن روش خودشونو عوض کردن بحث سر کیفیت تکستچر و نمیدونم دیگه طراحی شهر نیست همه دارن سعی میکنن رویکرد های جدیدی پیش بگیرن بازیشون جذابیت بیشتری بگیره اینکه و اینکه گفتی سن اندریس ازادی عمل داره چون ارکید تره بازی بازی ماموریت های متنوع بعضا با چالش های خاص ترکیب شده که کمی خلاقیت پلیرو درگیر میکنه ما تو جی تی ای وی هم نحوه انتخاب سرقتو داریم ولی اصن نصف دزدی با رایدر از ارتش تو سن اندریس حال نمیده یا دزدی از جت پک یا حتی دزدین یه کتاب شعر چون چالشی نداره همه چی ایزی گوینگه بسته شده همه چی یه کاتسین یا صحنه فوق العاده ببینی ولی خودت هیچ نقشی نداری توش علنا دلیل فروش جی تی ای الان به خاطر اون واقع گرایانه بودن نیست بحث ارکید بودن بازیه چیزی که انلاین بهش رسید ولی بازی اصلی نرسید سعی در واقع گرایانه بودن در تضاد با ذات ویدیو گیمه این نظر منه شاید حال کنن همه و فک کنن جذاب تره ولی من خودم عقیده م اینه هر چی بازی بخواد تو رو تو خطی بردن هم مراحل هم گیم پلی پیش ببره بیشتر زده میشی از بازی

        Millennium Earl
      • Ladon گفت:

        اینو تایم ادیت تموم شد نتونستم اضافه کنم یا باید چالش هایی بزاره تو ماموریت عین سن اندریس و از پلیر بخواد با این چالش مواجه بشه یا پیش برد مراحل و دست پلیر بسپاره و چندین راه برای اتمام یه مرحله بزاره شاید این بتونه برای پلیر یه اچیومنت بیاره در مورد خط اخری که گفتی قرار نیست داستان عوض بشه میتونه داستانش پیش بره اما با یک روش دیگه

        Matin Barkatشادمن 3
    • ARTHUR MORGAN گفت:

      اتفاقا من این قضیه پشت سر هم زدن x رو بیشتر میپسندم، وقتی بازیکن وابسته به سرعت شخصیت بازی دکمه رو فشار میده حس تلاش و به سختی افتادن بهش القاء میشه و انگار خودشم داره میدوه و این باعث میشه تو جهان بازی غوطه ور بشه نه مثل گاد آو وار ۲۰۱۸ که یه بار l3 رو فشار بدی تا اون سر نقشه رو برات میدوه بدون هیچ زحمت و هیجانی

      tothegametimearmin77Matin BarkatOverlordSpider-ManKratosشادمن 3vitto corleonemore
  • levine گفت:

    (یکی از نوآوری‌های بزرگ Red Dead Redemption 2، معرفی «دکمه احوال‌پرسی» بود که به شما اجازه می‌داد با هر NPC که در دنیای بازی قرار دارد صحبت کنید.)
    Xd

    LeroxArnaldtothegametimeARTHUR MORGAN
  • Raw گفت:

    به نظر من وجه تمایز بازی های راکستار با باقی جهان باز ها اینجاست که راکستار بهت اجازه میده در یک دنیای نزدیک به دنیای واقعی کارهایی رو انجام بدی که در دنیای واقعی دلت میخواد انجام بدی و بهشون فکر میکنی ولی نمیتونی اکثر بازی هایی که لیست شده مثل الدن یا زلدا در دنیای فانتزی جریان دارن و نمیتونن شبیه ساز خوبی برای فانتزی های دنیای واقعی باشن و سایر بازی ها هم مثل بازی های یوبیسافت خیلی دست پلیر میبندن حالا به خاطر ترسو بودن استدیو سازنده که مبادا رسانه ها بهش گیر بدن بابت ترویج خشونت و غیره
    در کنار همه اینا بازی های یوبیسافت و یا بازی مثل saints row به اندازه کافی از بعد گرافیک و مباحث فنی واقع‌گرایانه نیستن مثل gta و red dead کافیه کشتن یک npc در بازی های راکستار با بقیه بازی ها مقایسه کنید اصلا حسی که از کشتن npc در بازی مثل red dead میگیرید نمونش در هیچ بازی دیگه ای نیست و برای همین با وجود اینکه همه این بازی ها جهان باز هستن ولی هیچکدومشون نمیتونن حس بازی های راکستار به مخاطب بدن

    jokerGhosttothegametime
  • Iran_gamer گفت:

    تیتر مقاله کاملا برعکس باید باشه .این آثار دیگر هستند که از GTA الگو برداری و پیروی میکنند.
    اما با مقاله در مورد ایراد کنترل و تعامل با کاراکتر قابل بازی آثار راک استار موافقم.

    Alone Warrior ( Goodbye)jokeraria90077OverlordGhaderi64Spider-ManAlex MercerThunderDoommore
  • این اشتباهه ، اگر بازی های دیگه چیز مثبتی دارن ، مکانیک خوبی دارن ، کار درست این هست که اون مکانیک های درست رو توی بازیشون بذارن و اگه میتونن بهترش کنن که چه بهتر اما اگه نمیتونن ، همونا رو بیارن ، و مکانیک های بد و چیزهایی که مردم دوست نداشتن رو تغییر بدن ، پیروی از بازی های دیگه در صورتی که درست باشه خیلی هم خوبه و باعث پیشرفت میشه .

    پ.ن : ولی من هنوز دوست دارم تا ی بازی منتشر بشه که همه استودیو ها توی ساختش شریک باشند ، مثلا واقع گرایی رو راکستار بسازه ، ماموریت های فرعی رو مثلا cdpr ، مخفی کاری مثلا ioi , جهان بزرگش رو باز راکستار و cdpr باهم ( حالا اینا مثال هستن ، منظورم اینه که هر قسمت رو یکی که بهترین هست توی اون قسمت بسازه تا بازی کامل و بدون نقص باشه )

  • یک جای تریلر اون زن سیاه پوسته که روی سقف ماشین چهار دست پا نشسته را یادتونه، دهن سرویس من را یاد شیر تعزیه انداخت وقتی دیدمش😂😂😂😂🤣👌

    tothegametime
  • متاسفانه راکستار اگر بخواد هم توانایی الهام‌گیری از بازی‌های جهان آزاد انقلابی یا تاثیرگذار رو نداره.
    The Witcher 3
    ZELDA BOTW
    ELDEN RING
    Outer Wilds
    No Man’s Sky
    همگی بازی‌های فانتزی و علمی تخیلی‌ای هستند که با المان «fantasy» یا «تخیل» آزادی عمل خودشون رو به رخ میکشن و از طرفی المان‌های نقش آفرینی ستون آزادی عملشون رو بنا میکنه. اما بازی های راکستار با «واقع‌گرایی»، «روایت سینمایی» و فرم «ادونچر» قفل و محدود شدن از نظر رویکرد و طراحی مرحله. الدن رینگ به لطف المان های نقش آفرینی بیلد‌های مختلف و رویکردهای نوین ارائه میده. زلدا هم به لطف موتورگرارفیکی و سیستم Ultra Hand و مواردی که از دل تخیل اومدن میتونه آزادی عمل ببخشه. واقع گرایی یک سری مزایا یک سری معایب به همراه داره. درسته که حس غوطه‌وری به همراه میاره و قابلیت برقراری ارتباط باهاش اسون تره و مخاطب عام بیشتر باهاش ارتباط میگیره، اما در عین حال دست سازنده و گیمر رو میبنده از نظر طراحی مرحله حداقل.

    راکستار در این زمینه، تک و تنها باید نوآوری به خرج بده؛ چون فرم بازی‌ای که میسازه شبیه بقیه نیست. در قالب GTA و RDR 2، آزادی عمل تفاوت قابل توجه‌ای با Elden Ring یا Zelda یا outer wilds داره و ناخودآگاه آزادی عمل مطلق در طراحی مرحله در این گونه بازی‌ها جایی نداره.
    از مواردی که راکستار میتونه قفل و زنجیر محدودیت طراحی مرحله رو باز کنه، اولینش سرقت‌ها هستند. باید سیستمی آزاد برای «چگونگی سرقت»، «همراه»، «سلاح‌ها» و … طراحی شده باشه. دومینش اینه که برای مراحل عادی مسیرهای A تا Z برای تکمیل ماموریت طراحی بشه. موضوع «آزادی عمل» خیلی پیچیده‌اس. اصولاً سری gta چالش خاصی نداره چون برای مخاطب عام طراحی شده و اگر بازی اونقدر اسون باشه که نتونه حس رضایت از انتخاب روشی خاص رو به شما القاء کنه. چه فرقی میکنه کدوم روش رو انتخاب کنید؟ لذت بخش ترین وجه آزادی عمل اینه که به راه حلی برسید که بقیه نرسیدن و پروسه رو ساده‌سازی میکنه. بخشی از هدف بیلد در بازی های rpg هم همینه. بازی‌های قدیمی GTA چالش‌برانگیزتر بودن، فرض کنید که برای رسیدن به قطار در San Andreas روش‌های جدیدی پیدا کنید. در اون صورته که لذت بخش میشه و از یافته خودتون خوشحال میشید.

    همچنین، محدودیت گاهی اوقات «مرحله‌ و فرصت سازه». یعنی چی؟ یعنی این که وقتی نتونید در سرقت از یک بانک تمام سلاح‌ها رو به همراه داشته باشید، این خودش باعث میشه چالش و مدیریت پیش بیاد و مجبور باشید از بین سلاح‌های موجود چند عدد رو انتخاب کنید و این خودش طراحی مرحله رو جذاب میکنه. برای همینه که داخل بازی‌های stealth مثل هیتمن و اسپلینتر سل نمیتونید هر چی سلاح هست رو بردارید.

    Alireza1882tothegametime77Matin BarkatSpider-ManBig BossAshen undead the bearerRezzژنرال اردکARTHUR MORGANmore
    • دقیق و کامل
      قطعا بازی های GTA یا RD2 نمی تونه شبیه به بازی های مثل Elden Ring ، The Witcher 3 ، ZELDA BOTW و … بشه
      بازی که قرار شبه واقعیت باشه در عین اینکه می تونه باعث ارتباط گیری راحت گیمر بشه از اون طرف دست سازنده رو برای خلق موجودات یا کارهای خلاف واقع کاملا می بنده و اینجاست که سازنده باید نبوغ داشته باشه و با عناصری که دستشه بهترین عملکرد نمایش بده
      هیچ وقت تو بازی های دیگه به اینکه چرا سم حیوانات عجیب غریبه یا اینکه واکنش طبیعی نداره ایراد نمی شه گرفت ولی در عوض این بازی ها شبه واقعیت هست که چون ما درکی از دنیای بیرون داریم مورد حمله و انتقاد ما قرار می گیرن

      بازی های دیگه به معنی واقعی بازین
      .ولی ساخته های راکستار باید زندگی و بازی باشن

      هیچ کس نمی تونه به اسب الدرینگ ایراد بگیره یا به به واکنش شبه حیوانات موجود تو بازی
      یا بازی هاگوارتز لگسی کاملا این ازادی داره که هر چیز می خواد خلق کنه بدون هیچ گونه دردسی ( تازه شاید باگهاش رو هم پای جادو بزاریم دی…)
      ولی خلق بازی با المانهای واقع گرایانه بشدت سخت و محدود کننده است – البته یه خوبی هم داره اینه که مدلهاش تو دنیا از پیش اماده و راحت قابل دسترسی هستن و نیاز به خلق انچنانی ندارن

      فکر کنم عزیزانی که با تندی از تریلر GTA VI انتقاد می کنن انتظارتی مشابه بازی ها نامبرده دارن که غیر قابل اعمال هست

      بنده تمام عنوانی و سبک ها رو به شخص دوست دارم و از همه اونا تا جایی بتونم لذت می برم – هر بازی تو بخش خاصی که بهاش شناخته میشه باید خلاقیت خرج بده تا بتونه موفق بشه
      ELDEN RING یک بازی سولز-لایک‌ هست پس باید اونقد خلاقیت و توانایی سازندگانش داشته باشن که سایر رقبا رو پس بزنن و اگر بازی در این مورد از اون بهتر بود قطعا طرفدار ها با مقایسه کام خودشون تلخ می کردن
      یا بازی واچ داگز باید تو بخش هک خیلی بهتر از بازی های دیگه عمل کنه که متاسفانه نسخه ها قبل زیاد تفاوتی با این جدید نداره و خلاقیت تو این زمینه متاسفانه در یوبیسافت از رفته یا نکات منفی مثل فیزیک و عدم داستان سرایی محکم باعث از بین رفتن اعتماد گیرهاش شده
      سنترو ،اساسنکرید و… زمانی خوردن زمین که ریشه هارو فراموش کردن و نو اوریشون رو از بازی هایی رقیب که در اون سرامد بودن گرفته بودن که باز یه مقایسه ساده گیمر رو دلسرد می کرد

      tothegametime
  • ERF4N گفت:

    ساختار بازیای راکستار از نظر مکانیکی و گیم پلی همونطور که توی مقاله اشاره شد تقریبا از زمان GTA San Andreas به اینور به یک شکل بوده و راکستار طبق معمول فقط به دنبال کمال گرایی و به تکامل رسوندن همین ساختار و مکانیک بوده و در هر نسخه سعی کرده اونو ارتقا بده و بهتر کنه. Red dead 2 هنوز از همین مکانیک ها استفاده میکنه و به عنوان مثال شمارو مجبور میکنه که برای تندتر دویدن شخصیت اصلی یه دکمه رو بارها پشت سر هم فشار بدین هر چند این اجازه رو هم به شما میده که تنظیمات مربوط به این بخش رو تغییر بدین و مثل بازیای دیگه بکنینش ولی به صورت پیش فرض به همین شکل هست. فکر نمیکنم راکستار بخواد تغییر چندانی توی این فرمول و ساختار برای GTA VI ایجاد کنه چون این فرمول و ساختار به شکل ساده‌ای عامه پسند هست و راکستار هم به دنبال همین موضوع خصوصا برای سری GTA هست، تنها چیزی که بنظرم بهتره توش تغییر ایجاد کنه طراحی مراحل هست به شکلی که بتونه علاوه بر نگه داشتن ساختار اسکریپتی و از پیش تعیین شده مراحل، مراحلی با ساختار متفاوت و آزادتر هم در کنارش قرار بده که از چندین روش به پایان برسن و اینجوری تکرارپذیری بازی رو بیشتر و نظر افرادی که به ساختار مراحل قدیمی اعتراض میکنن رو هم جلب کنه و در عین حال هر دو نوع مخاطب خودش رو راضی نگه داره

  • Haj_Hossein گفت:

    اون دکمه احوال پرسی خیلی قبل تر از ردد۲ هم بوده😑

    aria900OverlordSpider-ManAiden Pearceوزغ ( آنتی لگبت)ARTHUR MORGANAB.Hannaالطائرvitto corleoneگرگ غرب وحشی
  • من یک پسرخاله دارم که دوتا بچه داره هر موقع پلی استیشن براشون میبرم میشینن ۳ تایی gta v بازی کردن چیکار میکنند؟؟؟ اسلحه برمیدارن به طریق ممختلف پلیس میکشن بعد میرن ببینند چطور قایم بشن هرکاری میکنم دوست ندارند برن داستان بازی رو دنبال کنند
    ازین جور پلیر ها هم داریم یار وفقط میخواد بازی کنه لذت حس ازادی رو ببره اون قسمت بیخیل شدن مرخله رو برای اینها گذاشتن

  • اگر قرار بود توقع داشته باشیم برج بربم بالا مپ باز بشه و ماموریت بیاد که انقدر هایپش نبودیم و نمونه های دیگه ش رو بازی میکردیم، معلومه که باید یچیز جدید باشه

    Spider-Man
  • فرمول اوپن ورلد راکستار به کنار

    فرمول خطی گیم هاشه که منسوخه از GTA 3 به بعد گیم دیزاین گیم هاش هیچ تغییری نکردن و این نسخه هم قرار نیست تغییر کنه به احتمال زیاد، مراحل تشکیل شده از چند فعالیت ثابت و بدون هیچ آزادی عمل نسبی که با فرمول اوپن ورلد گیم هاش در تضاده. و هر دفعه هم با افزایش تمرکز رو واقع گرایی این نکته رو پررنگ تر میکنه. تنها نقطه امیدواری اینه که این گیم به خاطر GTA بودنش سندباکسش رو حفظ کنه هر چند محدود.

    LadonNima
  • AB.Hanna گفت:

    چیزی که توی داستان تقرییا مطمئن هست اینه که شخصیت دختر و پسر داستان اتفاقی کارشون به هم گیر می کنه و با هم تیم می شن، اما اینکه اول کی به کی خیانت می کنه سئوال اصلی هست🤫 اما توی جنبه های دیگه باید دید بازی چی داره که به زانر اضافه کنه، به جز جهش فنی.

  • Reza PM گفت:

    ولی یه اتفاق خیلی عجیب میتونه بیوفته که واقعا کابوس واره. و اونم اینه که بازی بیاد و متای متوسط بگیره! حالا چه بخوان حال راکستار رو بگیرن یا واقعا استانداردهای راکستار انقدر زیاد باشه که نتونه به همونا خوب پاسخ بده یا هرچی… متای مثلا ۸۰ بگیره. چه شوک بزرگی میشه😂

  • قطعا راکستار یه فکری برای مشکلات بازیش کرده، مشکلاتی که گفتید چیزایی نیست که نشه درستش کرد

  • کنترل رد دد ۲ در pc واقعا شاهکاره و خیلی لذت بخشه
    ولی این یک حقیقته که با دسته رد دد بازی کردن سخته

    Ghost
  • Reza گفت:

    نمی دونم اینو چرا اینجا می خوام بنویسم ولی گفتین gta شبیه دیگر آثار راک استار هستش و شبیه دیگر آثار جهان باز نیست توجه من رو جلب کرد . بهترین اثر جهان باز که تجربه کردم و با همان لذت اولیه حاضر به تجربه دوبارش شدم elden ring بود. باس فایت های جذاب ، محیط های شگفت انگیز مخصوصا اون کاخی که وسط دریاچه بود ، گیم پلی جذاب و…. ولی در تجربه رد دد ۲ بار اول موقع تجربه از زیبایی بصری اثر شوکه شدم مخصوصا اونجایی که رفتن تو کاخ اون پیرزنه تا بچه رو بگیرن که نبود اونجا و آخرش آتیش زدن اونجا رو ، دیالوگ ها مثل دیالوگی که آرتور میگه از مرگ میترسم ، داستان سرایی عالی ، شخصیت پردازی فوق العاده مثل داچ ، محیط های بی نظیر ولی به طرز عجیبی بعد از اتمام بخش داستانی رد دد ۲ هیچوقت تمایلی برای شروع دوبارش نداشتم ، حس عجیبی بود یعنی به طور مستقیم علت دافعه ایجاد شده رو نفهمیدم ، شاید بخش داستانی طولانی ، شاید کند بودن ریتم ، شاید گیم پلی بازی ، شاید مراحل فرعی ولی چیزی که مطمئن هستم اینه که رد دد ۲ اون بار حماسی که در الدن رینگ بود رو نداشت اون تازگی دنیایی که الدن رینگ نشون میداد که یک جور حس تعلیق رو تزریق می کرد رو نداشت . همین حس رو نسبت به gta v داشتم یعنی موقع اتمام بخش داستانی بازی دیگه‌ بازی جذابیتی برای تجربه دوباره نداشت انگار بازی تمام المان های جذابیت خودش رو تو همون بار اول تجربه خرج کرده بود .

    Dĥeebvj⁷Ukl
  • Nima گفت:

    مثله اینکه قبلا یه سری افراد بودند که انتقاد بی جا و تند میکردن و به اصطلاح بهشون میگفتیم هیتر فقط تغییر رویشون شده انتقاد بی جا به این صورت که من درک نمیکنم شما وقتی بازی میکنی طبیعتا بازیه و فرق اساسی یه بازی با یه فیلم گیم پلیشه اهمیت گیم پلی بیشتر از داستان نباشه قطعا کمتر نیست چون دوستان دوباره تکرار میکنم فرق اساسی بازی با فیلم گیم پلیه اینکه شما لست اف از بازی میکنی و لذت میبری نمیتونی فقط از داستان عالیش تعریف کنی این گیم پلی جذابه که داستانو جذاب تر میکنه رد دد هم از همین دستس که نمیدونم چجوری بعضیا این بازیو برتر از gta میدونن با اینکه gta بازیه عامه پسندتریه تا رد دد طبیعتا شما با زمانی که توش زندگی میکنی بیشتر ارتباط میگیری تا اینده یا گذشته مگر اینکه یه فرد خونگی باشیو دور از اجتماع هردو یه تجربه بسیار عالی برای من بودند واقعا بنظرم مسخرس که بخوام یکیو برتر از اون یکی قرار بدم مورد بعدی اینکه به عنوان کسی که اول gta v رو بازی کردم بعد gta iv این محدودیتایی که بسیار دست و پا گیر بود برام زجر اور بود ولی تمام چیزی که باعث شد حتی این مورد رو در هیچ جایی مورد انتقاد قرار ندم مگر جز دلیلی برای خوب بودن بازی اینکه داستان واقعی این سری جوری من رو مجذوب خودش کرد که جایی وقتا با شخصیت اصلی بازی احساس هم دردی میکردم و براش ناراحت میشدم ولی این هم دور از لطفه که بگیم gta v فقط یه بازی اکشن داستان شاید به اندازه ی خوب نبود که مجذوبت کنه ولی هرچقدر هم لازم باشه تکرار میکنم گیم پلی اهمیتش بیشتر از داستان نباشه کمتر نیست درسته بسیاری از وقایع در بازی بسیار تخیلی بود و فقط صرفا اکشن زیاد داشت ولی این بازی بسیار جذاب بود و بنظرم اتفاقا این تنوع بعد از جوری که gta iv مارو به اون فضای تاریک خودش برد نیاز به این فضای شاد و اکشن هم داشتیم

  • حقیقتا بنظرم بعضی از دوستانی که کامنت گذاشتن یخرده دارن مقایسه های اشتباهی انجام میدن
    درسته که GTA VI ادامه سری GTA هست ولی مقایسه کردنش با GTA V به نظرم به شدت کار اشتباهیه چرا که زمان عرضه این دو محصول ۱۲ سال متفاوته
    اگه یخرده به تکامل بازی های راکستار نگاه کنید متوجه این میشید که درواقع GTA V نقطه عطفی برای افزایش کیفیت بازی های راکستار بوده و بنظرم راکستار بخش بزرگی از توانایی های خودش رو در مراحل سال RDR2 کشف کرد و نشون داد
    در مورد GTA VI هم همین نکته صدق میکنه و با دقت در جزئیات تریلر رسمی منتشر شده میتونیم شاهد تفاوت فاحش بین این نسخه و نسخه قبلی این سری باشیم و در کنار این موضوع میتونیم شاهد الهام های به شدت زیادی که راکستار از بخش های مورد علاقه تر RDR2 برای طرفداران گرفته باشیم
    مثلا یکی از اصلی ترین دلایلی که بنظرم شهر میامی یا همون وایس سیتی برای ساخت این بازی انتخاب شده اینه که این قابلیت رو به راکستار میده تا گونه های جانوری که بخش بزرگی از جلوه های بصری RDR2 رو تامین میکردن در کنار بقیه موارد به این بازی بیاره

    بنظر من این بازی واقعا پتانسیل این رو داره که تبدیل به شاهکاری فراموش نشدنی بشه طوری که فقط وقتی کنار گذاشته بشه که راکستار بازی بعدی خودش در این سری رو معرفی کنه

  • Sohail گفت:

    و منی که فقط و فقط با GTA کنسول جدید میخرم آخریش XBOX360 هست وPS4نخریدم چون PS3 رفته بود توی پاچم و نیازی پیدا نکردم برای خرید PS5 و منتظر میمونم تا ۲۰۲۵ با GTA بیاد و با کنسول PS6 بخرمش

    چه مقاومتی داشتم از ps2 تا ps6 صبر کردم و ps3 آینه دق☹😭🤣

    Sohail
  • Sohail گفت:

    خدا کنه با کنسول ps6 بیاد gta چون وقتمون اضافه نیست😏😏😏

    Sohail
  • Erfan گفت:

    Gta بازی خیلی خوبیه ولی کلاً GTA بخش داستانیش دوبار تموم کنی برای بار سوم خیلی کم هستن که بازی میکنن ولی ردد از نظر داستان خیلی از gta بهتر بود راحت میشد ده بار تمومش کنی بازم خسته نمیشدی ازش ولی بازم در هر صورت gta یک بازی عالیه

  • Hesam گفت:

    بر عکس هست اتفاقا عناوین دیگه معمولا سعی میکنن از gta پیروی کنن

انتظار نداشته باشید GTA 6 از عناوین دیگر جهان باز پیروی کند