آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا
آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا
آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا
آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا

آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟

محمد صالح اسدی
۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
آیا وفاداری به تاریخ در بازی‌های ویدیویی اهمیت دارد

«من می‌خواهم بازی بکنم. چه کارم به تاریخ!؟ اصلا اگر کسی تاریخ بخواهد می‌رود کتاب بخواند، نه اینکه بنشیند پشت تلویزیون x اینچی و کنترلر دستش بگیرد.» این حرف‌ها و باورهای گروهی از گیمرهاست. درحالی که دسته‌ای دیگر نیز هستند که به خاطر تحریف تاریخ در بازی‌های ویدیویی دچار زخم معده می‌شوند؛ یعنی اینقدر نگران حال و هوای تاریخ هستند!

اما آیا در وسط چنین معرکه‌ای دسته سوم هم وجود دارد؟ بله؛ به شما اطمینان می‌دهم که دسته سومی هم وجود دارد و اتفاقا، دسته سوم در بحث تاریخی ما، خودِ خودِ شما هستید. البته احتمالا چنین خودِ خودی فعلا اوقاتش را در زندان ذهنمان به سر می‌برد و پتانسیلش بعد از بررسی یک سری موارد آزاد می‌گردد.

پس با ما همراه باشید و پتانسیل تاریخی خود را از زندانِ ندانستن، آزاد بفرمایید…

علم تاریخ چیست و به چه درد ما می‌خورد؟

اگر تمایلی به خواندن نکات دانش افزایی ندارید، به فهرست بالا برگشته و بر روی “تاریخ در بازی‌های ویدیویی؛ آیا وفاداری ۱۰۰ درصدی امکان پذیر است؟” کلیک کنید و مستقیم به اصل مطلب بچسبید.

history

پیش از اینکه درباره اهمیت تاریخ حرف بزنیم، باید اول معنا و مفهوم آن را درک نماییم. وگرنه مانند اینست که بخواهیم یک راست درباره خواص و اهمیت “میوه پیتایا” صحبت کنیم، آن هم در شرایطی که فقط می‌دانیم یک میوه هست و از هویت ظاهری و باطنی آن تقریبا خبری نداریم (شکل و طعم).

معنای تاریخ

فرهنگ لغت انگلیسی دانشگاه کمبریج درباره واژه تاریخ (History) می‌گوید:

(the study of or a record of) past events considered together, especially events of a particular period, country or subject.

(بررسی یا ضبطِ) اتفاقاتی از گذشته که همراه با هم تلقی می‌شوند، به خصوص حوادثی از یک دوره، کشور یا موضوعی خاص.

Cambridge Dictionary

و در تعریفی کامل‌تر، دانشگاه ایالت ولدستا (Valdosta State) از آمریکا می‌نویسد:

تاریخ مطالعه دگرگونی و تغییر در طول زمان است و تمام جنبه‌های جامعه انسانی را در بر می‌گیرد. رشد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، مرتبط با تکنولوژی، طبی، فرهنگی، فکری، دینی و نظامی، همه قسمت‌هایی از تاریخ هستند.

?What is History

چه دردی از ما دوا می‌کند؟

history in china egypt and iran

از باورهای غلطی که در میان ما وجود دارد، همین عبارات کلیشه‌ای هستند که در اولین پاراگراف متن خواندیم. آخر حتی در نظر نمی‌گیریم که یک گیمر هم علاوه بر تجربه روزانه بازی‌های ویدیویی، زندگی نیز دارد؛ از خورد و خوراک، تحصیل و رابطه‌ها گرفته تا شیوه رفتارش با مردم و حرکت‌های اثرگذارش در جامعه.

تاریخ لبریز از درس‌هایی برای تمام این ابعاد زندگی ماست. شاید حرف‌هایم شبیه کتاب‌های درسی مدرسه‌ای باشد، ولی حداقل اگر یک جمله از آنها را بخواهیم بگوییم که درست نوشته‌اند، همین جمله است! چرا که مثال‌های بسیاری نشان می‌دهند که تاریخ تکرار می‌شود؛ بدون اینکه کسی آن را بخواند و درس بگیرد.

آشنا ترین مثالی که قابلیت اثبات دارد، به ناپلئون و هیتلر برمی‌گردد. ناپلئون تنها زمانی شکست خورد که فکر می‌کرد می‌تواند روسیه را نیز از آنِ خود کند. اما سرما امان نداد. اتفاقی که برای هیتلر نیز تکرار شد و ثابت کرد کسی که مثل هیتلر بخواهد تاریخ را نخواند، از آن درس نگیرد و فکر کند “نه! اینها همه مال قدیم هستند! الان همه چیز حسابی فرق می‌کند!” به سرنوشت این دیکتاتور عاقبت روزی دچار خواهد شد. نتیجه‌اش هم می‌شود بدبختی برای نسل‌های بعد. چیزی که الان و در اطرافمان شاهد آن هستیم.

یک نکته قابل توجه

البته قرار نیست تاریخ‌دان بشویم. ولی حداقل می‌توانیم به جای خیره شدن به نوار نصب و دانلود بازی‌هایمان، نگاهی کوتاه به کتاب‌های تاریخ بیندازیم. چه اشکالی دارد که قسمتی از تاریخ را بخوانیم که مورد علاقه‌مان باشد؟ مثل تاریخ فرقه اسماعیلیه (Assassin’s Creed).

history book

همچنین، به جای ویکی پدیا که یک دانشنامه آزاد است، ضرری ندارد اگر نگاهی به منابع معتبر دیگری نیز بیندازیم و بدون تعصب، هم کتب غرب و هم کتب شرق را از نظر بگذرانیم. ضمن اینکه کسی نمی‌خواهد از شما در موعدی مقرر امتحان تاریخ بگیرد؛ بنابراین در شیوه و مواد مورد مطالعه آزادی دارید و می‌توانید با توجه به علاقه‌تان بخوانید.

حوصله ندارید؟ مستندهای تاریخ زیادی هستند که در اینترنت برای دیدن شما لحظه شماری می‌کنند. به هرحال، از اینها دیگر بیایید بگذریم. در واقع همه اینها تنها یک مقدمه بود برای اینکه به درون میدان بحث اصلی بپریم. بفرمایید!

تاریخ در بازی‌های ویدیویی؛ آیا وفاداری ۱۰۰ درصدی امکان پذیر است؟

یک چاقوی خوب، اما با دو لبه بُرّنده!

تصور کنید یوبی‌سافت در حال طراحی یکی از مراحل Assassin’s Creed Unity باشد. او می‌خواهد پاریس قرن هجدهم را رسم کند.

تیم هنری و توسعه وارد کار می‌شوند و طرح‌های مختلفی را می‌خواهند ارائه بدهند. اما ناگهان در وسط کارشان به مشکلی بر می‌خورند. فلان ساختمان تاریخی در متون و مستندات نامش ذکر شده و اتفاقا از اجزای اصلی مرحله و داستان باید بگردد. لیکن تصویر درست و حسابی‌ای از این ساختمان متاسفانه وجود ندارد.

به نظرتان یوبی‌سافت باید اینجا چه کار کند؟ یک طرح از خودش و بر اساس قرن هجده در بیاورد؟ یا آنکه کاملا آن را از بازی حذف نماید؟

الف) از خودش طرح در بیاورد.

ب) بی‌خیالش شود و کاملا از بازی حذفش نماید.

بررسی پاسخ‌های شما

assassin's Creed Unity

پاسخ الف:

چند سال گذشت و بالاخره بازی Assassin’s Creed Unity منتشر شد. اما تنها دو روز نگذشته، یک تاریخ‌دان به داستان بازی ایراد وارد می‌کند و می‌گوید: «این طراحی من درآوردی است. اصلا وقتی هیچ تصویری از آن ساختمان وجود ندارد، چطور یوبی‌سافت چنین چیزی را رسم کرده؟ این به نوعی تحریف تاریخ است!»

پاسخ ب:

چند سال گذشت و بالاخره Assassin’s Creed Unity به بازار آمد. اما تنها دو روز نگذشته، همان تاریخ‌دان محترم گزینه الف به داستان بازی ایراد وارد می‌کند و می‌گوید: «پس ساختمانِ فلان کجاست!؟ این جزء اصلی تاریخ در آن زمان است. یوبی‌سافت به چه جرئتی چنین چیز مهمی را حذف نموده؟ این تحریف تاریخ است!»

جای نگرانی نیست. پاسخ شما چه الف و چه ب بوده کاملا درست است. چرا که سرانجام هر دوی آنها به یک مسیر می‌رسد: تحریف تاریخ. به راستی که عجب چاقوی خوبی به نظر می‌آید؛ ولی حیف که هر دو لبه آن بُرّنده می‌باشند.

وقتی بازی‌ساز شیطنت می‌کند …

با وجود مواردی که ذکر کردیم، گاهی بازی‌سازها از عمد شیطنت‌هایی می‌کنند. مثال‌هایی که زدیم از یوبی‌سافت بود، پس حالا باز هم موردی مرتبط با او را می‌گوییم.

مثلا در Assassin’s Creed Mirage شاهد حضور یک سیاه‌پوست ایرانی هستیم. علاوه بر آن، در زمان خلیفه عباسی متوکل، فرقه اسماعیلیه نزاری (همانی که به اشتباه با نام حشاشین معروف است،) به هیچ وجه وجود نداشته! فرقه اسماعیلیه نزاری به رهبری حسن صباح در زمان حکومت غزنویان و پس از سقوط خلافت فاطمی در مصر، شروع شد؛ بنابراین هیچ ربطی به خلافت عباسی به شکلی که در داستان بازی رسم شده ندارد.

البته گاهی نیز شیطنت بازی‌های آنها سهواً و غیر عمد رخ داده یا به دلیل سهولت تغییراتی در تاریخ داده‌اند.

دوباره به AC Mirage سری بزنیم. زبان فارسی موجود در دیالوگ‌های مردم، فارسی معیار امروزی است. حال آنکه پس از حمله اعراب به ایران، زبان فارسی پهلوی رواج یافت. بی‌تردید واضح است که چنین کاری برای سهولت رخ داده. زیرا درک زبان فارسی پهلوی برای مخاطبان عام دشوار خواهد بود و تنها افراد دارای دانش کافی محتوایش را درک می‌کنند.

assassin's Creed Odyssey

و حالا بیاییم و به AC Odyssey برسیم. بدبختانه در این بازی یک اشتباه غیر عمد یا به قول خودمانی سوتی، به گوش می‌خورد؛ و آن وقتی است که الکسیوس هنگام اسب سواری عبارت آشنایی را ذکر می‌نماید: «یالا!» جالب است که “یالا” یا همان “یا الله” عبارتی عربی بوده و ریشه‌ای اسلامی دارد. حال نظر به اینکه بازی در زمان یونان باستان و پیش از میلاد مسیح در جریان می‌باشد (یعنی زمانی که حتی دین مسیحیت هم وجود نداشته)، غیر ممکن است که یک یونانی چنین ذکری را بگوید!

۱۰۰ درصد!؟

با در نظر گرفتن تمام بحث‌هایی که مطالعه فرمودید، می‌توان فهمید گیم پلی و داستان بازی در اکثریت مواقع موجب تحریف تاریخ خواهند شد. همچنین، متوجه شدیم چاره یا راه گریزی برایش نیست؛ مگر اینکه به کل تاریخ را رها کنند و بر اساس تخیل و خیال خودشان کار کنند.

البته در مواردی نیز، امکان وفاداری صد درصدی وجود دارد. فلذا تغییر و تحریف در آن قسمت از تاریخ به نوعی شیطنت و تحریف عمدی محسوب می‌گردد و قابل بخشش نیست؛ چرا که معلوم است هدفی پشت سر آن بوده. درست همانند سیاهپوست ایرانی‌ای که ذکر نمودیم.

با این حساب، آیا تاریخ نباید در بازی‌های ویدیویی استفاده شود؟ آیا تحریف تاریخ واقعا اشکال دارد؟

در نقد وجود ماهیت تاریخ در بازی‌های ویدیویی

این فقط یک بازی است

از یوبی‌سافت گفتیم، اجازه بدهید باز هم بگوییم. در آغاز بازی‌هایی مثل Assassin’s Creed Origins و مانند آن، یک نوشته پدیدار می‌شود که با “…This work of fiction” شروع می‌گردد. نوشته به ما می‌فهماند که این فقط یک بازی تخیلی (Fiction) است و واقعیت ندارد. اما در ادامه می‌گوید: «بر مبنای حوادث و شخصیت‌های تاریخی ساخته شده.»

از این گذشته، در تمام بازی‌های سری اساسینز کرید می‌بینیم که اتفاقات و وقایع کاملا در درون دنیای مجازی رخ می‌دهند. مثلا لیلا از عینک واقعیت مجازی استفاده می‌کند و به عمق تاریخ می‌رود. چنین مفاهیمی در بازی نشانگرِ تخیلی بودنِ ماجراست. پس دیگر چرا نگران تحریف تاریخ باشیم؟

این فقط یک بازی نیست!

یوبی‌سافت تنها شرکتی نیست که به مخاطبان خود در آغاز بازی‌هایش اخطار می‌دهد. فرنچایز Need For Speed نیز در ابتدای کار همیشه نکته جالبی را متذکر می‌شود؛ “کارهایی که انجام می‌دهید، صرفا در دنیای بازی ویدیویی است. در دنیای واقعی کمربندتان را ببندید، ایمن برانید و از قوانین پیروی کنید”.

need for speed most wanted

در نگاه اول چنین چیزی، مورد خیلی خاصی به چشم نمی‌آید. لاکن در نگاه دوم باید از خودمان بپرسیم که دقیقا چرا این تذکر را در بازی قرار داده‌اند. بدون شک همه می‌دانند با یک بازی طرف هستند و این فقط یک اثر هنری تخیلی است. پس نیازی به تذکر احساس نمی‌شود.

حالا اگر عمیق‌تر نگاه کنیم، به نگاه سوم می‌رسیم که تاثیر به سزای بازی را نشان می‌دهد. توسعه دهندگان مطمئن نبودند که آیا بازی‌شان اثری بر ذهن مخاطبانشان خواهد گذاشت یا نه. به خاطر همین چنین تذکری را قرار داده‌اند؛ تذکری که کاملا معلوم است و نیازی به گفتن نیست.

به هر حال، واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. متاسفانه حتی با وجود تذکر و گفتنِ “…This work of fiction” باز هم بازی اثرات خود را می‌گذارد (جلوتر مثال‌هایی زده شده). فلذا احتمالا این تذکرها در ابتدای آثارشان، بیشتر به قالب امضایی بر پایان یک قرارداد می‌ماند. طوری که اگر اتفاق به خصوصی افتاد یا کسی ایراد وارد کرد، پاسخ بازی‌سازان این خواهد بود: «ما که همان اول بازی تذکر دادیم. پس به شرکت ما ربطی ندارد.»

در هر صورت، یک چیز قابل انکار نیست: «بازی‌ها فقط بازی نیستند؛ سطحشان را در حد یک سرگرمی بی‌مصرف پایین نیاورید. یک بازی ویدیویی اتفاقا همانند یک کتاب یا فیلم به طور کامل اثرگذار است و می‌تواند بر ذهن مخاطبانش اثر قدرتمندی به جای بگذارد یا حداقل در دل مخالفانش شک ایجاد کند.»

فایده وجود تاریخ در بازی‌ها

خارج از موضوع بحث: احتمالا تاکنون نام Media Literacy (سواد رسانه‌ای) را شنیده‌اید؛ علمی که بدبختانه در کشور ما به دلایل بی‌کفایتی و عدم اجرای مناسب، نامش مورد بیزاری و نفرت است.

لطفا آن بیزاری و نفرت را از ذهنتان پاک کنید. سپس ادامه دهید.

media literacy

اقناع (قانع کردن) در رسانه تکنیک‌های مختلفی دارد. از مشهور ترین آن، می‌توان به استفاده از واقعیت‌ها اشاره کرد. به دلیل اینکه آدمی با چیزی بهتر و بیشتر ارتباط می‌گیرد که به نوعی با آن درگیری داشته باشد.

مثلا اساسینز کرید در ژاپن جذاب‌تر از اساسینز کرید در یک کشور خیالی و غیر واقعی به نام “خوساخاخ” می‌باشد (اسم ساختگی است). یا کالاف دیوتی‌ای که در عصر کنونی و معاصر در جریان باشد، پرفروش‌تر از کالاف دیوتی‌ای است که کمپینش در آینده و کهکشان می‌چرخد.

همین نکته ساده، موجب اولین کشش مخاطب به سمت بازی خواهد شد. به دنبال کشش اول، بازیکن برخورد با عناصر تاریخی جالب و حقیقی را رقم خواهد زد؛ از عملیات‌های زمان جنگ جهانی دوم علیه نازی‌ها تا بازی کردن در نقش یک سامورایی در عصر فئودال ژاپن و برخورد با شخصیت‌های تاریخی. منتها به شرطی که احساس لذت در گیمر ایجاد بگردد که آن وقت دومین کشش در ذهن گیمر ایجاد می‌شود. کششی که به سمت تاریخ خواهد رفت.

به عنوان مثال شما علاقه مند می‌شوید که درباره اساسینز کریدها بدانید و درباره‌شان تحقیق کنید. این وجهه مثبتِ برگرفتن از عناصر حقیقی (در بحث ما، تاریخ) می‌باشد. به تجربه یکبار که مقاله “اساسینز کرید واقعی را بشناسید” در سایت منتشر شد، تعداد بازدید زیادی خورد؛ این نتیجه کشش دوم است و مبحث ما را اثبات می‌کند.

وجود تاریخ در بازی می‌تواند گیمرها را به سمت مطالعه و بررسی علم تاریخ سوق دهد.

زیان وجود تاریخ در بازی‌ها

assassin's Creed Franchise

حتما برایتان پیش آمده؛ اینکه یک نفر می‌آید و می‌گوید: «من تاریخ را از اساسینز کرید بیشتر یاد گرفته‌ام تا کتب تاریخی؛ ای کاش تاریخ را همین گونه یاد می‌گرفتیم!»

بابت گفتن چنین عباراتی مرا ببخشید؛ لیکن حقیقتاً وقتی چنین جمله‌ای را می‌شنوم، می‌خواهم سرم را بکوبم توی دیوار. چون تجربه به من ثابت کرده که وقتی چند سوال تاریخی را از همچین شخصی می‌پرسم، جز جواب‌های کج و معوج و ناکامل، چیزی برای گفتن ندارد. حداکثر می‌داند سقراط یونانی است؛ چون در AC Odyssey او را به شکل یک NPC ملاقات کرده!

افزون بر ادعای فضل برخی گیمرها، توجه نکردن به ماهیت بازی مسئله دیگر ماست. ماهیت بازی‌ها (همان طور که پیش‌تر ذکر شد،) به هیچ وجه وفاداری صد درصدی به تاریخ نیست. پس نمی‌توان آنها را به عنوان نمای کلی و واقعی یک تمدن دانست. بله، این واضح است. لاکن در عمل بارها دیده‌ام و هنوز هم می‌بینم که چقدر برخی گیمرها تاریخ را غلط و گیج منتشر می‌کنند. یک تکه را از بازی گرفته، یک تکه را از بوق، در آخر نیز آنها را به هم می‌چسباند و می‌گوید: «بیا که من تاریخ را از اساسینز یاد گرفتم.»

البته لازم به ذکر است که توضیحات تاریخی در دنیای بازی در قالب نوشته یا Tour Guide جداگانه وجود دارد؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا آن قسمت را می‌خوانیم و سری به مطالبش می‌زنیم یا اینکه صرفا بازی می‌کنیم؟

آیا شما جزء دسته سوم هستید؟

critical thinking

اکنون که به پایان بحث رسیده‌ایم، بایستی بدین مفهوم رسیده باشیم که دست سازندگان بازی‌های ویدیویی گاهی اوقات بسته است؛ ولی گاهی نیز شیطنت‌هایی را از عمد انجام می‌دهند. نتیجه اینکه وفاداری به تاریخ در بازی‌ها موضوعی خاکستری است و کاملا بستگی دارد.

لاکن مخاطب باید بدین درک نیز برسد که تحریفِ صورت گرفته عمدی، سهوی یا از روی خطاست تا بر مبنایش بتواند محتوای دریافتی بازی به درون ذهنش را داوری کند. با اندکی تفکر و تحقیق می‌توانیم درست و غلط را بفهمیم و گرفتار بیماریِ «تاریخ را فقط از اساسینز کرید یاد گرفتم» نشویم.

«حالا بر فرض که تاریخ در بازی‌های ویدیویی تحریف شد و یک نفر نادان باشد و حالی‌اش نشود که ماهیت بازی وفاداری صد درصدی نیست، ذهن چند نفر را هم با تاریخ تحریفی‌اش پر کند… حالا که چه؟ چه اهمیتی دارد؟ مهم بازی است!»

چنان چه در ذهنتان جملات بالا می‌چرخند و به نظرتان حرف حق هستند، خود را جزء دسته سوم در نظر نگیرید. دسته سوم، گروهی متعادل و متفکر هستند که نسبت به محتوای بازی‌های ویدیویی منفعل (Passive) رفتار نمی‌کنند و جوّ زده نمی‌شوند؛ بلکه فعال و منتقد (Active) هستند و تفکر و تحلیل می‌نمایند.

assassin's Creed Mirage

نظر شما چیست؟

آیا مقوله تاریخ در بازی‌های ویدیویی مورد مهمی است؟

وجود تاریخ در دنیای گیمینگ تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟

ممنونم از همراهی شما دوستان گیمفایی عزیز 🌹

موفق و تندرست باشید

milad saDota2جعبه‌ی Xپین هدCOBALTMehran.BaOda nobunaganobodyARTHUR MORGANسابقAhzek Ahriman (world eater )Alifzshadow71Malassezia furfurinjanebDARKSIRENDalliMahdikarma(دازای)Charlie Chaplin𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Leroxmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا
آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا
آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا
آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا
آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mãhdīær گفت:

    تا زمانی که بحث پول هست نه هیچ اهمیتی نداره برای سازنده ها

    Mamadi7260امیر توحیدیARTHUR MORGANDARKSIRENCharlie ChaplinToxic lifeMatin Barkat…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Spider-Manleftoversmore
  • Daniallox😃 گفت:

    بیگ لایک
    تاریخ ۲ جناه دارد فاتح فتح شده که هر دو تاریخ رو اونطوری که میخوان نوشتن

    Oda nobunagadead passerbyMatin BarkatThe Devil of AntarcticaSpider-ManDĥeebvj⁷Uklمحمد صالح اسدیBabayagaهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
    • سلام و درود خدا بر شما
      نه دیگه همش این جوری نیست. برخی آره، قبول دارم. ولی تاریخ بیهقی، تاریخ طبری، تاریخ مسعودی و شاهنامه فردوسی و موارد دیگری از ادبیات ما از منابع تاریخی عالی‌مون هستن.
      بحث علم تاریخ دقیق نیست. روی همه چی نمیشه قسم خورد و گفت درسته. اما به هر حال، کار کارشناسانی که تاریخ رو بررسی می‌کنن انطباقه؛ یعنی اگه یه جا گفته باشه ایکس اینو ساخت، مطمئن نیستن دربارش و میگن به قولی… حالا اگه مثلا پنج تا منبع اشاره کرده باشن ایکس اینو ساخت، خب می‌فهمن که نه بابا، واقعا یه خبری بوده.
      بنابراین نمیشه گفت تمام تاریخ غلطه. از طرفی هم نمیشه روی تاریخ قسم خورد که همه قسمت‌هاش درسته. خلاصه که همچین مبحثیه. نمی‌دونم حالا منظورم رو تونستم خوب برسونم یا نه. 😁
      ممنونم از همراهی شما 🌹

      Oda nobunagashadow71Matin Barkatهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)sky reaperDaniallox😃
  • Master Chief گفت:

    یکی از ابر شاهکار های دنیا ( جنگ های صلیبی ) رو عکسه مقالست که👏

    Mamadi7260AliDADDY PARTiSANهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)محمد صالح اسدیDaniallox😃
  • Mahdi Sam گفت:

    یه شرکت فقط وقتی حق داره از تاریخ استفاده کنه که بیشترین وفاداری ممکن به تاریخ رو داشته باشه و تاریخ رو دست‌آویز پیام‌های سیاسی خودش نکنه

    Nathan Drak𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭Mamadi7260امیر توحیدیOda nobunagaARTHUR MORGANmohammad reza gamerCharlie ChaplinMatin BarkatArnaldmore
  • Joker گفت:

    آنقدر دوست دارم یک بازی داستانی دقیق از تاریخ بیان کنه. نه اینکه بیاد گند بزنه تو تاریخ و اون چیزی رو نشون بده که مخاطبان دوست دارن تا فروش بیشتر و پول بیشتر در بیارن.

    mohammad reza gamerMatin Barkatمحمد صالح اسدیDaniallox😃
  • توی دنیای گیم رو نمیدونم ولی توی دنیای واقعی همش به خودم میگم آخه دونستن اینکه چه پادشاهی در چه زمانی به ایران حکومت کرد؟و چگونه مرد؟ و چه کسی بعد از آن به حکومت رسید؟
    چندتا لقب داشت؟ بی‌رحم بود یا عادل؟ آخه به چه دردم می‌خوره؟ فردا نه پس‌فردا میرم دنبال کار اونجا به مدرک تحصیلیم نگاه میکنن یا به میزان اطلاعاتم راجب تاریخ؟

    nobodyCharlie ChaplinMatin BarkatelzaDaniallox😃هیچ
    • سلام رفیق
      کمی تا قسمتی ابری با احتمال ۵۰ درصد هوای آفتابی موافقم. چون برخی جزئیات اصلا نیازی نیست، درست می‌فرمایید. مثلا به ما چه که ناصر الدین شاه چندتا زن داشته.
      ولی اینکه چه اخلاقی داشته و یا چه چیزی موجب وحشتناک خراب بودنِ حکومتش بوده، میتونه پند و اندرزی باشه برای ما.
      ممنونم از همراهی شما 🌹

      جعبه‌ی XOda nobunagabroken from the insidenobodyCharlie ChaplinMatin BarkatArmageddon
    • رضا گفت:

      انگیزه و حس میهن پرستی اینکه بفهمی چند هزار و میلون نفر برای خاک کشورشون در تاریخ کشته شدن اینکه چه پادشاهی کشورت رو ساخته و در امروزت چه تاثیر هایی گذاشته شاید برای شما جالب نباشه ولی به شخصه برای من جذابه .ولی خداییش ایرلنیا نسبت به تاریخشون بی محلی میکنن و این منو عذاب میده

      محمد صالح اسدی
  • چون خودم رشتم علوم سیاسیه و همین رشته معمولاً به تاریخ و سیاست ربط داره باید بگم که برا من مهمه به طور مثال بازی رددد عصل انقلاب صنعتی سوم رو در آمریکا به خوبی نشون میده ولیکن اساسین کرید سندیکا با انقلاب صنعتی دوم ققط بخش کمتری ولی عناصر بیشتری از انقلاب صنعتی استفاده کرد در زمینه بازی هایی مانند کال آف دیوتی کلد وار بخش کوتاهی به رونالد ریگان ریاست‌جمهوری وقت آمریکا اشاره کرد در مجموع اینو میخوام بگم که تاریخ روایت کارهای درست و غلطه بشره که با تحریفش میتونیم از خودمون اسطوره بسازیم

    Oda nobunagaCharlie ChaplinMatin BarkatDADDY PARTiSAN…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈حضرت اشرف(ع)Babayagasky reaperمحمد صالح اسدیDaniallox😃
  • بحث تاریخی تو مدیوم فیلم و سریال معتبر تر از بازی های ویدیوئیه. توی بازی ها برای اینکه بتونن گیم پلی جذاب و مراحل جذاب و سرگرم کننده خلق کنن باعث میشه کمتر به تاریخ پایبند باشن. هرچند که داخل فیلم و سریال های تاریخی هم برای ایجاد داستان جذاب موارد غیر معتبر تاریخی پیدا میشه ولی نسبت به ویدئو گیم کمتره. اکثر گیمر ها هم اینو میدونن و زیاد به تاریخی که بازی ها روایت میکنن اعتماد نمیکنن و زیاد به مسائل غیر مستند بازی گیر نمیدن.

    حضرت اشرف(ع)Oda nobunagaمحمد صالح اسدیDaniallox😃
  • sky reaper گفت:

    منم مثل دسته سوم فکر میکنم تا جایی که ممکنه باید به تاریخ وفادار باشه ولی اگر اطلاع دقیقی نبود میتونن تغییر توش ایجاد کنن و بستگی به شرایط داره. همینطور موافقم که گاهی اوقات عمدی یه سری چیزارو تغییر میدن که کار درستی نیست و تابلو میشه بیشترین دلیل انتقادا به این قضیه هم همینه.

    Matin Barkatمحمد صالح اسدی
  • Reza گفت:

    از نظر من بازیساز مسئول اموزش تاریخ نیست ، و ویدئوگیم محصول اموزشی نیست
    اگ اولش مثل یسری فیلما ننویسن ک بر اساس واقعیته و یا تبلیغات بازی اینطوری وانمود نکنه ، من تولید کننده رو موظف نمیبینم برای وفاداری ب تاریخ

    Nathan DrakOda nobunagaMontezumaCharlie ChaplinDADDY PARTiSANMatin BarkatLerox…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈محمد صالح اسدیHaj_Hosseinmore
  • Porfosor گفت:

    قطعا همیشه جذابیت داره ولی نباید به واقیعش اکتفا کرد چون اکثر تحریف یا مبالغه شده اند
    خسته نباشید سلطان ،🌷

    MontezumaCharlie Chaplinمحمد صالح اسدیHaj_HosseinAMIR WAZOWSKIمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Daniallox😃Master Chief
  • Bowler گفت:

    قطعا دقت تاریخی در یک بازی جذابیت خاص خودش رو داره، ولی از طرفی هم تغییر مسیر تاریخ و اضافه کردن آیتم ها و المان های غیر تاریخی میتونن به جذابیت داستان اضافه کنن، به نظرم باید حد وسط رو بگیرن، نه اونقدر تاریخ رو تحریف کنن که توهین به شعور مخاطب باشه، نه اونقدر تاریخ رو دقیق پیاده کنن که بازی خشک و ساده و عاری از جذابیت بشه!
    .
    سپاس از آقای اسدی بابت مقاله جالب و جذابشون🙏

    DADDY PARTiSANMatin Barkatمحمد صالح اسدیDaniallox😃
  • عجب مقاله جالبی تشکر از نویسنده عزیز❤️
    به شخصه تا حالا به این مسئله فکر نکرده بودم اما گاهی اوقات تحریف تاریخ در بازی ها به گونه ای هستش که میشه فهمید اینا براساس واقعیت نیست و صرفا برای جذاب تر شدن روایت داستان وجود داره مثال هزارتا داریم مثل اساسینز کرید ، ولفنشتاین ، وی هپی فیو اما گاهی اوقات تاریخ جوری تحریف میشه که به شعور گیمرها توهین میشه شاید بازی واقعا خوب باشه ولی بازم نمیشه منکر شد حس بدی منتقل می‌کنه چرا راه دور بریم همین بازی هایی که به ایران اشاره کردن اکثرا ایران رو مثل کشور های عربی نشون دادن یا در بازی های استراتژی ارتش های ایران تشکیل شده از نیروهای عرب هستند یا براساس سیاست هایی که دوست دارن تاریخ رو تحریف میکنن مثل فمینیست و این سیاست ها که خیلی اشتباهه بهتره بازی سازها نهایتا توی همون سطح اول بمونن جوری تحریف کنن که مشخص باشه تخیل هستش و شما بتونی بپذیری و بگی این برای جذابیت داستانه

    محمد صالح اسدی
  • وفا داری ب تاریخ فقط یوبی سافت بی شرف
    از روی حشاشین ایرانی بازی ساخته بعد تو نسخه اودیسه ایرانی هارو وحشی و خون خوار نشون داده

    امیر توحیدیMaster Chiefmohammad reza gamerCharlie ChaplinMasuod EnayatiMatin BarkatLeroxsaulgoodmanمحمد صالح اسدیDaniallox😃
  • united گفت:

    تاریخ چیزای زیادی داره بگه

    محمد صالح اسدی
  • Kingsbounty گفت:

    من خودم به شخصه بازی هایی که از روی واقعیت ساخته بشن و با واقعیت فرق داشته باشه مضنونشون اصلا سمتشون نمیرم.

    Matin Barkatمحمد صالح اسدی
  • kingp گفت:

    باسلام
    قبل از نظرم در خصوص این مقاله عرض شود منظور اخطار بستن کمربند در NFS متوجه نشدم چون به تاریخ ربطی نداره حتی از دید قیاس

    و بنظرم همه ما انسان ها نوع تفکر و نگرشمون بر دنیای اطرافمون بر حسب سواد و ارزشمندی آموزهیمان می باشد
    بقول معروف هرکه بیشتر بداند، رنجش هم در مقابل نادانی بیشتر
    حالا کسی اصلا دنیا و تاریخ ندیده یا نمیخواهد ببیند برایش اهمیتی ندارد فلان روایت در فلان بازی چطور شروع و خاتمه بیاید.
    اما در بازی های تخیلی بحث جداست یعنی جای تخیل آزاد است

    یک خاطره گیمری هم بگم:
    بیاد دارم در بازی Call Of Duty World At War 2008 در مرحله استالینگراد همون اول بازی میدان شهر متوجه لاشه منهدم شده تانک kingtiger در بازی شدم گفتم این تانک سال ۱۹۴۴ ساخته شد چطور در سال ۱۹۴۲ تو این شهر باید باشه
    متوجه شدم سازندگان سهل انگاری کرده اند. اما در عین حال در CALL OF DUTY 2 هیچ تناقصی ندیده ام

    …..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈محمد صالح اسدی
    • سلام رفیق
      در اون قسمت منظورم حول محور بحث اثر پذیری بازی‌ها بود و فکر کردم مثال از جای دیگه‌ای هم بگم که ربطی به تاریخ نداره. هر چند که درست می‌فرمایید و یه کم جاده خاکی زدم 😁
      خلاصه آره. بدین سبب گفتم که حتی سازنده‌های NFS با وجود اینکه میدونن بازی‌شون واقعی نیست، احتمال میدادن یکی جو بگیرتش و بزنه به جاده و… دیگه خودتون می‌دونین 😅
      ممنونم از همراهی شما و خاطره‌ای که ذکر فرمودید 🌹 (آره، بعضی وقتا هم پیش میاد مثلا حتی اسلحه‌هاشون هم مال یه دوره دیگه هست. احتمالا سهوا این اتفاق‌ها رخ داده)

      kingp
      • kingp گفت:

        درود بر شما دوست عزیز، مقالاتی با موضوعاتی عالی انتخاب و نگارش می کنید . موفق باشید

        جهت شوخی هم خدمتتون بگم
        در کال آف دیوتی جدید مثلا ونگارد
        ژاپنی ها سلاح های آلمانی داشتن
        آلمانی ها اسلحه روسی و آمریکایی اینو کجا دلم بزارم

        محمد صالح اسدی
  • Babayaga گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود خسته نباشید👌
    به نظر خود من اگر یک بازی ویدیویی در زمانه های تاریخی و معروف (مثل جنگ های جهانی )ساخته می‌شود نباید تمام تمرکزش رو روی بر طبق تاریخ بودن بزاره و باید به اندازه کافی آزادی عمل داشته باشه ولی در بعضی نقاط هم باید وقایع تاریخی آن دوره رو (شبیه به واقعیت )نشان بده مثل ماموریت اول cod ww2 یا شروع ac odyssey(که البته خیلی تحریف شده بود )

    محمد صالح اسدی
    • سلام و درود بر شما
      سلامت باشید 💐
      منم تقریبا موافقم. تقریبا به خاطر اینکه به نظرم اون اودیسه‌هه یه کم تند رفته بود. 😅 ولی خب دیگه، کاری از دست ما برنمیاد. متاسفانه ایرانی میذارن، ولی یا حداکثر عربی و انگلیسی حرف میزنه، یا آدم درست و راستی نیست توی بازی. نمی‌دونم، شاید اشتباه کنم. تا حالا که غیر از این دوتا چیزی ندیدم.
      ممنونم از همراهیتون ❤🌹

      Babayaga
  • سلام و خسته نباشید آقای اسدی
    این بحث که بگیم باید صد درصد از روی تاریخ باشه یا اینکه بتونه سازنده خودش هم دخل و تصرف توی داستان بکنه، به همین راحتیا نیست چون به قول خودتون که توی متن گفتید، بالاخره یکی پیدا میشه که به یچی گیر بده
    اگه بخوام نظر خودمو بگم میتونم بگم که سازنده میتونه از تاریخ استفاده کنه و حتی برای جزابیت توش دخل و تصرف انجام بده، به هر حال هر اتفاق تاریخی یه بخش های حوصله سر بری هم داره
    به هر حال بازی عه و یه دنیای فانتزی، اگه کسی دنبال خوندن تاریخه میتونه کتاب تاریخ من رو قرض بگیره (:
    اما با این حال سازنده ها نباید تاریخ به به صورت غلط یا تحریف شده به هدف یا قصد سیاسی تحویل مخاطب بدن، به هر حال دروغ نیست اگه بگیم که بازی های ویدیویی قوی ترین نوع سرگرمی توی انتقال پیام هستن)در مقایسه با فیلم و سریال و کتاب و …)

    محمد صالح اسدی
  • AMG1380 گفت:

    سیاه پوست ایرانی😐، خسته شدم از این ماجراها

    محمد صالح اسدی
  • هرجا به نفعشن باشه تاریخ رو روایت میکنن هرجا نباشه ضدتاریخ
    مثلا بازی اسیسن کرید که فرانسه بود چپ ها بهش خمله کردن که چرا یک شخصیتی رو نشون داده که توی دوران انقلاب فرانسه سلطنت طلب بوده تا جایی پیش رفت که داشت تبدیل به یک بحران بزرگ میشد یارو گفت ما طبق مستندات تاریخی رویات کردیم که این ادم مهمی بوده تویانقلاب چپ ها گفتند غلط کردی تاریخ اونه که مامیگیم باید خذف بشن
    این خوب نیست مثل اون عکس معروف پیاده شدن از هواپیما که یکی یکی امها ازش حذف شدن احرش فقط اون شخص موند و خلبان فرانسوی تسکه توسان که دستش رو گرفته بود داشت پیادش میکرد

    Charlie Chaplingirl gamer kretosمحمد صالح اسدی
  • Haj_Hossein گفت:

    درسته تاریخ یه علم مطالعاتیه ولی استفاده از ابزاری همچون صنعت سینما و ویدیو گیم میتونه تاریخ رو عوض کنه یا بصورت صحیح به بقیه اموزش بده

    Matin Barkatمحمد صالح اسدیDaniallox😃
  • اگر همون اول و موقع شروع بازی یه نوشته یا ویدیو بیاد که بگن روایت این بازی از تاریخ براساس واقعیت نیست و شخصیت ها و روایت داستان ساخته ی ذهن نویسنده هستن و فقط مواردی الهام گرفته شده
    برای دونستن تاریخ واقعی و حقیقی می تونید فلان کتاب بخونید
    نه مشکلی ندارد

    Haj_HosseinMatin BarkatThe Devil of Antarcticaمحمد صالح اسدیDaniallox😃
  • منطق پشت مقاله
    مثال ها
    و دلایلی که ذکر می شه
    به شدت خام و سطحی هست.

    XERXESهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)ArnaldMaster Chief
    • سلام معین جان
      چشم. 😅
      بنده راستش توی دانشگاه با ارسطو هم‌کلاسی نیستم. من کلاس صد و پنجم. ولی می‌دونم کلاس بغلمون (۱۰۴) درس میخونه. حالا فردا که رفتم دانشگاه، میرم پیشش میگم بیاد با فلسفه مشاء دفعه بعدی مقاله به جام بنویسه. اگه هم با مشاء مشکلی دارید، خونه ابن سینا همین بغله، همسایه مونه. اونم میتونه فلسفه اشراق بنویسه که فکر کنم بهترم هست. آره. جمع و جورتره. به خصوص اینکه علاوه بر اینکه مشاء رو دربرمی‌گیره، چیزای اضافه‌تری رو هم داره.

      خلاصه که بنده رو حلال کنید. ولی همین که تمام متن حقیرم رو خوندید و فهمیدید منطق، مثال‌ها و دلایلم خام و سطحی هستن، یه دنیا برام ارزش داره. همچنین، خوشحال میشم اگه منبعی به بنده معرفی کنید تا روی فلسفه و منطقم کار کنم. 🙏❤💐🌹

      Haj_Hosseinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)Master Chief
      • چشمت بی بلا محمد جان 🙂
        شما نیازی به ارسطو نداری، پنج دقیقه وقتی که به تحقیق پیش از مقاله اختصاص می دی رو برو سایت واژه یاب و در مورد تفاوت «معمار» و «تاریخدان» تحقیق کن.
        هشدار اسپویل: تاریخدان در مورد طراحی ساختمون نظر نمی‌ده.
        اگه بعد از تحقیقات عمیق در سایت واژه یاب فرصت دیگه‌ای باقی‌موند یه سرچی هم راجب بازسازی کلیسای نتردام بر اساس مدل‌های سه بعدی و کانسپت‌آرت‌های تیم توسعه دهنده اساسین یونیتی بزن. به نتیجه‌ی جالبی می‌رسی.
        و لطفا به جای کاوش و جست و جو در قسمت ایموجی‌هاو تلاش برای «بانمک بودن» یه سر به پلتفرم نیرومند یوتوب بزنید و متوجه بشید که مشکل تناقض تاریخی اساسین‌کرید میراج حضور ایرانی‌های سیاه پوست نیست. بلکه تصویر نادرستیه که از شرایط اجتماعی بغداد و جایگاه زنان به اشتراک می‌ذاره.
        در مورد هیتلر و درس‌های نخوندش از تاریخ هم چیزی نمی‌گم که تن تمام تاریخدانان نظامی تو گور لرزید با نتیجه‌گیری‌های شتاب زده‌ی شما.

        XERXESHaj_Hosseinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
        • سلام دوباره
          معمار ساختمان رو طراحی می‌کنه. ولی هدف اصلیش تشخیص طراحی بر اساس تاریخ نیست.
          از طرف دیگه تاریخ‌دان باید و وظیفه داره که بتونه تشخیص بده که مثلا پوشش چطوری بوده فلان دوره، طراحی‌ها به چه شکل بوده و غیره. اینکه یه تاریخ‌دان بدونه فلان ساختمان خاص طراحی‌هاش اصلا وجود ندارن و مدرک مستندی ازش در دسترس نیست، به یه معمار (که فقط موقع ساختمون سازی پیداش میشه) چه ربطی داره اصلا؟ مگه معمار تاریخ‌دانه که بخواد درباره شکل طراحی فلان ساختمان تاریخی خاص در فلان دوره از تاریخ نظر بده؟ 😂
          بعدم یعنی تاریخ‌دان و باستان شناسان حق ندارن درباره طراحی احتمالی بناهای تخت جمشید نظر بدن؟ باید حتما فقط و فقط معمار بیارن؟
          بله اون کانسپت رو هم خونده بودم قبلا. آره، جالب بود. ولی نیازی ندیدم ازش استفاده کنم.
          ضمن اینکه من فقط یه مثال زدم. یه مثال! همین! صرفا هم برای درک مفهومی ماجرا بود. به علاوه، حتما می‌دونید که در مثال جای هیچ مناقشه نیست.

          بحث دوم درباره میراژ فرمودید. خب توی یوتیوب سرچ چرا بزنم؟ مگه انحصاری PS5 هست؟ من خودم می‌بینم که تناقضات زیادی هست. مثلا نمی‌دونم آیا اون تیکه از متن رو هم توجه فرمودین که اصلا فرقه اسماعیلیه نزاری (همون اساسینز کرید) اون موقع وجود نداشته و بنای الموت تاریخ ساختش یه زمان دیگه هست و به بعد از غزنویان و پس از سقوط خلافت فاطمی برمی‌گرده و نه به اون شکلی که توی بازی رسم شده؟

          بنده حقیر فقط یه دونه دو دونه مثال زدم. وگرنه بله، قبول دارم که تناقضات تاریخی زیاد داره. اما خوشحالم که می‌بینم مدافع حقوق زنان نیز علاوه (بر مسئله اهمیت درستی تاریخ در نشان دادن اجتماع) هستید. چون منم موافق چنین موردی هستم.

          هیتلر و ناپلئون رو هم صحیح گفتم. اگه این دیکتاتور درست خونده بود تاریخ رو، اشتباه تاریخی ناپلئون توسط هیتلر تکرار نمی‌شد. ولی درک نمی‌کنم که این وسط چرا تن تاریخ‌دان نظامی باید بلرزه؟ این چیزیه که همه‌شون متفق میگن و بهش اعتقاد دارن. مطالعه بفرمایید تا متوجه بشید.

          هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
          • ببخشید برگشتم بگم بعد از غزنویان منظورم بعد از ظهور غزنویان هست. خلاصه که با پس از حکومت اشتباه نشه. شرمنده 🙃

            هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
          • در مورد هیتلر هم ربطی ب این بحث نداره
            ولی مخدر و محرک باهم مصرف میکرد که باعث بیشترین تخریب در مغز میشه و اواخر حکومتش ب طور کامل عقلش از دست داده بود و تو توهم خودش زندگی میکرد
            و با تصمیم های نادرستش المان رو ب سمت شکست کامل و تحقیر برد یه ماده ی قوی ترین از هروئین ب خودش تزریق میکرد و همین طور امفتامین که قوی ترین محرک جهانه
            دوگانه سوز بود
            و دستور داد بین ارتش المان قرص های امفتامین و شربت متادون توضیع بشه
            یکی از دلایل فتح فرانسه همین قرص های امفتامین بود که فک کنم اولین بار ب طور گسترده بین تمام سربازا توضیع شد و بعد موفقیت امیز بودنش در بین تمام سربازا و تمام جبهه ها میدادن ب سربازا
            اون اوایل خیلی موثر بود و باعث پیروزی های بزرگ شد ولی در ادامه کاملا ورق برگشت و بخاطر تخریب بالای این مواد مخدر ارتش المان نازی شدیدا ضعیف شد و ب سمت نابودی رفت

            معین سلیمانی
          • مثال هات بی ربطه چون
            صرفا یه نتیجه گیری می کنی بعدش یادت می آد که باید یه دلیلی برای نتیجه گیری‌ای که اول کار انجام دادی بیاری.
            در شکست های هیتلر و ناپلئون هم کلی امر استراتژیک و تسلیحاتی دخیل بوده و صرفا بخاطر این که مسکو هوا سرد بوده شکست نخوردن.
            کلی مثال بهتر برای نشون دادن اهمیت تاریخ برای مردم ما هست
            مثل به توپ بسته شدن مجلس. شکست خوردن مشروطه، اشغال نظامی و دو بار قحطی و شیوع طاعون.. ولی شما فقط در حوزه اساسین فعالیت داری متاسفانه.

            XERXES
    • Haj_Hossein گفت:

      دیس یک نویسنده به نویسنده دیگر😂

      محمد صالح اسدی
  • Desert King گفت:

    اگه تغییر در راستای ارتقای داستان و گیمپلی باشه خیلی هم استقبال میشه
    ولی اگه فقط برای خوشحال کردن یه جناح یا یه کشور برای فروش باشه به نظرم اشتباهه

    محمد صالح اسدی
  • فرید گفت:

    مقاله رو خوندم و باید بگم آقای اسدی مقالاتتون روز به روز بهتر میشن و آدم رو جذب میکنن
    مخصوصا اینکه مباحث جالبی رو واسه نوشتن انتخاب میکنید
    در مورد متن مقاله باید بگم متاسفانه همونطور که خودتونم اشاره کردید بازی ها علی رغم اخطار سازندگان نمیتونن مانع از تاثیر گذاری روی گیمر بشن و خوب این تاثیرات به علاوه راحت طلبی عده ای که فکر میکنن با بازی ها و لذت بردن ازشون میتونن خیلی چیزا یاد بگیرن و به کل قید تفکر و گشتن در منابع معتبر رو میزنن باعث میشه این تفکر شکل بگیره که هرچی که یک بازی میگه درست هست صرفا به یک بازی محدود نیست
    انسان ها تبدیل به یک تابعی از رسانه ها شبکه های اجتماعی و هنر های مختلف شدن و حس میکنن هراطلاعاتی که از این گونه رسانه ها دریافت میکنن رو باید پذیراش باشن و خوب همین مسئله بازم برمیگرده به همون مطلبی که گفتید
    نبودن سواد رسانه ای!

    محمد صالح اسدی
  • تاریخ قدرت بسیار بزرگی هست برای عوض کردن دیدگاه یک فرد نسبت به یک کشوری ، در بازی های ویدیویی از نظر من این قدرت باید به صورت درست استفاده شه و جنبه اموزشی و مثبت کردن عقیده فردی درباره یک کشور با تاریخ خوب . اگر غیر از این صورت باشه و قرار از سواستفاده کردن از این قدرت و فقط برای سود خود سازنده باشه، که کاملا مخالفم.

    محمد صالح اسدی
  • جدی بخوام بگم یادمه یکی از دوستام سال دوازدهم که همون موقع خیلی زبان انگلیسی فولی داشت رفت و اساسین یونیتی رو بازی کرد و وقتی تاریخ ازمون تست گرفت بدون اینکه هیچی خونده باشه نمره تاریخش ۱۸ شد و اون روز تست تاریخمون از درس ۲ بود و درس ۲ تاریخمون در مورد انقلاب فرانسه بود
    پس نتیجه میگیریم وجود تاریخ توو بازیا نه تنها خیلی لذت بخشه بلکه کلی هم سود میرسونه😁👍

    محمد صالح اسدی
  • خیر Price: تاریخ رو برندگان مینویسند.

  • میتونم بگم بهترین چیزی که تو چند وقت اخیر تو گیمفا دیدم اقای محمد صالح اسدی دمتون گرم ❤️

    محمد صالح اسدی
  • چه بازی هایی که میشه از تاریخ ایران باستان دوره ساسانیان به قبل یعنی هخامنشیان ساخت ولی حیف … نکته خوبی که هست تو جامعه یه موج عظیمی راه افتاده و اکثر جوونا دارن به اصل خودشون برمی‌گردن .‌‌

    محمد صالح اسدی
  • saulgoodman گفت:

    درود فراوان خدمت شما اقای اسدی🌹
    خسته نباشید بابت نوشتن مقاله.
    مقاله خیلی عالی بود دمتون گرم بابت نوشتنش🌹
    تحریف که همه جا هست مهم اینه از روی جهل و نادانی بوده یا از روی عمد.(اصلا هم منظورم یوبیسافت نیست😁.)
    دونستن تاریخ حقیقی چیزه بدی نیست و حتی ممکنه بعضی جاها به ی دردی بخوره.مثلا داریم مرحله اول ac odyssey رو بازی میکنیم
    که اگه تاریخ حقیقی رو بدونیم که طیف وسیعی از خ…ر و ما…ر یوبیسافت به ف.ح.ش کشیده میشن و این خودش ی حس رضایت بخشی از خوده انسانه نه از اینکه ف.حش داده بلکه از اینکه میدونه چه اتفاقی افتاده و میتونه بقیه رو هم راهنمایی بکنه و تاریخ حقیقی رو بهشون یاد بده و اینجاست که دست یوبیسافت مکار رو میشه و صرفا فقط برای اینکه بازی خودش رو خفن تر نشون بده اومده تاریخ رو تحریف کرده.
    خلاصه تاریخ چیزه جالبیه و توصیه میشه به بقیه که یه سری بهش بزنن.
    بازم خسته نباشید بابت نوشتن مقاله اقای اسدی🌹
    امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشید🌹❤️

    محمد صالح اسدی
  • ایول مقاله عالی بود
    از اینا بیشتر بزارید

    محمد صالح اسدی
  • REZA_ISS گفت:

    بعنوان کسی که عاشقه تاریخ و تمدن های گذشته ام دوس دارم بازی طبق واقعیت های تاریخ باشه تا قشنگ ملموس بشه اون بازی‌برام
    پ.ن : به شخصه یکی از آرزوهام دیدن اهرام ثلاثه مصر و همچنین واتیکان و معماهای تاریخی و دستاورد های میکل انژ و داوینچی و غیره هست

    محمد صالح اسدی
  • shadow71 گفت:

    سلام خسته نباشید.به عنوان کسی که خیلی به تاریخ علاقه دارم عرض کنم که به نظر بنده آگاهی از یک دوره تاریخی خیلی می‌تونه تو لذت بردن از بازی و یا تاثیر گرفتن یا نگرفتن از اون بازی موثر باشه ولی متاسفانه یک گیمر نمیتونه تو ساخت بازی بر اساس تاریخ نقشی داشته باشه پس بهتره که گاهی حساسیت نسبت به این مسئله رو کنار بزاریم و از بازی لذت ببریم وگرنه مجبوریم از اون بازی متنفر باشیم.تصور کنید که از بازی اساسین به خاطر دونستن این واقعیت که تحریف تاریخی زیادی داره خوشمون نیاد میشه؟

    محمد صالح اسدی
  • nobody گفت:

    فیلم و بازی برای جذاب بودن باید دراماتیزه بشند. اگر این شیوه باعث می‌شه که اثر مطابقت تاریخی‌ش را با منبع اقتباس از دست بده… خب بده!
    واقعیت موجود حوصله‌سربرتر از آنی که بخواد مو به مو به تصویر کشیده بشه.

    محمد صالح اسدی
  • Nathan Drak گفت:

    به خدا اگه یه اشتباه تاریخی تو بازی ببینم تا مرز سکته میریم

    محمد صالح اسدی
  • پین هد گفت:

    بیشترین تحریف تاریخی متعلق به بازی سیصد هست که باید با بردگان هخامنشی بجنگی در صورتی که در دوره هخامنشی چیزی به اسم برده داری وجود خارجی نداشته

    محمد صالح اسدی
  • DARKGAMER گفت:

    درود روز بخیر آقای اسدی.
    بنده مقاله تون رو مطالعه کردم و کاملا لذت بردم و ممنون از مقاله های متفاوت و جذاب شما ♥️🌹
    بنده خودم هم به تاریخ علاقه فراوان دارم و زیاد راجب تاریخ مطالعه و یا تحقیق میکنم و ویدیو های زیادی هم در سطح یوتیوب میبینم و من خودم جزو دسته سوم هستم و حتی بازی های تاریخی مثل اساسین هم که بازی میکنم و تاریخ اون بازی رو زیاد اطلاعات راجبش ندارم عزم رو جزم میکنم و راجب برهه‌ایی که داستان توی اون جریان داره تحقیقات میکنم تا حداقل یک ایده ایی حداقل از داستان بازی داشته باشم و هم اینکه به معلومات خودم هم اضافه کنم

    محمد صالح اسدی
    • سلام و عرض ادب
      متشکرم؛ روز شما هم بخیر 💐
      خوشحالم که از مقاله رضایت داشتید 🙏🌷
      بسیار عالی؛ آره واقعا خیلی خوبه که از طریق این شیوه‌ها به معلومات خودمون اضافه کنیم. چه کم باشه یا زیاد، تاریخ همیشه حرف و نصیحت برای گفتن داره. 👌👍
      ممنونم از همراهیتون 🌹

      DARKGAMER
  • «دوباره به AC Mirage سری بزنیم. زبان فارسی موجود در دیالوگ‌های مردم، فارسی معیار امروزی است. حال آنکه پس از حمله اعراب به ایران، زبان فارسی پهلوی رواج یافت.» این گذاره از نظر علم تاریخ زبان فارسی، کاملاً غلط است. مدتی قبل از حمله‌ی اعراب زبان فارسی دری (فارسی نو؛ همین زبانی که امروزه با آن سخن می‌گوییم) در ایران رواج کمی یافت و تا حدود ۱۵۰ سال بعد از حمله‌ی اعراب مسلمان، هردو زبان (فارسی و پهلوی) درکنار هم در زبان مردم ایران به‌کار می‌رفتند تا این‌که زبان فارسی دری، پهلوی را کنار زد و زبان غالب شد.

آیا وفاداری به تاریخ در بازی های ویدیویی اهمیت دارد؟ - گیمفا