نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways

مهدی رضایی
۱۸:۳۵ ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

Seprate Ways ناگهانی معرفی شد و خیلی هم ناگهانی در دل شما جا باز می‌کند. یک DLC مورد انتظار که پایش را فراتر از هر انتظار ممکن می‌گذارد.

وقتی شایعه‌های عرضه‌ بستۀ‌الحاقی Seprate Ways بعد از Resident Evil 4 به بیرون درز پیدا کرد، تقریبا همه‌ طرفداران بی‌صبرانه منتظر آن بودند. لیان و ایدا که بدون شک از محبوب‌ترین کاراکترهای این فرنچایز هستند، با همکاری یکدیگر یک داستان کم‌نظیر را در نسخه‌ی ریمیک رقم زده بودند و حالا چشم در انتظار روایت این داستان از دید Ada بودیم؛ روایتی که با توجه به جدا بودن مسیر داستانی از بازی پایه و لیان، قطعا تفاوت‌های اساسی با آن خواهد داشت.

امروز در گیمفا می‌خواهیم کیفیت، ارزش تهیه و چند و چون این DLC ده دلاری را بررسی کنیم. آیا مانند نسخه‌ی اصلی در DLC هم شاهد تغییراتی نسبت به نسخه‌ی اورجینال هستیم یا خیر؟ با بررسی کامل Seprate Ways همراه باشید.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

بازی Resident Evil 4 از آن دسته عناوینی است که همه، حتی غیرگیمرها هم عاشقش بودند؛ بسیاری از افراد با نسخه‌ی اورجینال صنعت گیم را شناختند و بهانه‌ای برای ورودشان به آن شد. اگر اکنون با فردی صحبت کنید که سال‌ها است از دنیای گیم دور است، قطعا از تجربیاتش با Resident Evil 4 به خوبی یاد می‌کند. نسخه‌ی ریمیک این بازی نیز همین حکم را برای نسل جدید داشت. بازی اصلی شاهکار بود و ریمیک هم با تغییراتی مناسب و مدرن توانست یک شاهکار دیگر باشد.

وقتی بازی اصلی تا این حد موفق می‌شود، انتظارات از آینده‌ی آن عنوان هم بالا می‌رود؛ دیگر عرضه‌ی محتویات کم‌کیفیت برای چنین بازی‌ای، توجیهی ندارد. عنوانی که بخش داستانی‌اش آنقدر خوب است که گیمر را مجاب به چندین بار اتمام آن می‌کند، نمی‌تواند بخش Mercenaries یا DLC داستانی آن ضعیف و کوتاه و کم‌جزئیات باشد. در واقع Seprate Ways باید خوب ظاهر شود تا صدمه‌ای به برادر بزرگترش نزند.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

داستان این بسته‌ی الحاقی روی مثلث ایدا، وسکر و لوییز تمرکز دارد. ایدا از سمت وسکر به جزیره‌ عازم شده تا Amber را به دست آورد. چیزی که اگر در دستان اشتباهی باشد میلیون‌ها تلفات را حاصل از ترکیب چندین ویروس کشنده در پی دارد. لوییز هم واسط این دو نفر است و باید این ترکیب را به دست Ada برساند. Amber در قلعه‌ شخصی دیوانه به نام Saddler حضور دارد و به دست آوردن آن به هیچ عنوان آسان نخواهد بود؛ حتی همه فن‌حریف‌هایی مثل ایدا که شیطان را درس می‌دهد.

بعد از اینکه لوییز متوجه موقعیت مکانی Amber می‌شود، توسط افراد سدلر دست‌گیر شده و به زندان می‌افتد. ایدا در زندان نفوذ کرده و قبل از قتل لوییز، او را نجات می‌دهد. حال لوییز طبق قرارداد، باید به هر نحوی Amber را به ایدا و وسکر برساند، اما حضور لیان در جزیره و دزدیده شدن اشلی، دختر رئیس جمهور، همه‌‌چیز را به هم می‌ریزد و داستان برای ایدا پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود. شاید وسکر به جز The Amber و قدرت خودش به چیزی فکر نکند، اما ایدا اولویت‌های دیگری هم دارد، اولویت‌هایی شاید مهم‌تر از دستورات موکلش.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

داستان و روایت بازی فوق‌العاده است. شخصیت‌پردازی تمامی شخصیت‌ها هیچ کم و کاستی ندارد و از صفر حضورشان تا پایان نقش هر کاراکتر، همه‌چیز واضح بیان می‌شود. Resident Evil 4 Remake شاهد حفره‌های داستانی و نقاط نامعلومی بود که البته چون فقط در نقش لیان بازی می‌کردیم، اجتناب‌ناپذیر بودند. در این بسته‌ی الحاقی، به تمام این حفره‌ها پرداخته شده و دیگر دلیل تمامی اتفاقات بازی اصلی را متوجه خواهید شد. حضور ایدا در جزیره و رقم زدن اتفاقاتی مهم توسط او، اگر اهمیت بیشتری از لیان نداشته باشد، کم‌اهمیت‌تر هم نیست و تجربه‌ی این DLC برای کامل شدن تجربه‌ی شما از بازی اصلی واجب است.

Seperate Ways هفت فصل داستانی دارد که مدت زمان آن‌ها بسیار مناسب بوده و حتی بیشتر از حد انتظار من را شگفت‌زده کرد. تقریبا تمامی محیط‌های بازی قابلیت گشت و گذار دارند و اگر از گیمرهای جست‌وجوگر و باحوصله باشید، اصلا ۳ یا ۴ ساعت برای شما زمان کافی برای اتمام داستان نخواهد بود. همچنین بسیاری از دست‌نوشته‌ها در مسیر اصلی پیشروی شما نیستند و به جز گنیجینه‌ها، برای فهمیدن کامل‌تر اتفاقات بازی ملزم به گشت و گذار در محیط خواهید بود. Seprate Ways نسبت به نسخه‌ی اصلی تفاوت‌های داستانی زیادی هم دارد، به طوری که شاید بتوان گفت داستان ایدا در نسخه‌ی چهارم ریبوت شده و شاهد داستانی به مراتب منطقی‌تر، جذاب‌تر و بهتر در این نسخه هستیم.

گیم‌پلی بازی جادوی بعدی آن است. طراحی مراحل، حرکات دوربین، کارگردانی و نقشه‌ی بازی چیزی فراتر از یک DLC هستند و نمره‌ی کامل به تمامی بخش‌های آن تعلق می‌گیرد. آنقدر این موارد استادانه پیاده‌سازی شده‌اند، که می‌توانیم Seprate Ways را یک بازی جدا هم در نظر بگیریم؛ در واقع کیفیت گیم‌پلی بازی آنقدر بالاست که اصلا به یک DLC بودن راضی نمی‌شود و می‌توان به صورت یک بازی جداگانه با قیمت بسیار بالاتر ارائه داد و کسی هم شاکی نمی‌شود.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

طراحی مرحله بازی علاوه بر متنوع بودن، بسیار هوشمندانه صورت گرفته است. یک بازی وحشت بقاء علاوه بر تنوع مراحل، باید غیرقابل پیش‌بینی هم باشد. پیاده‌سازی کاملا مناسب دشمنان، معماها و محیط‌های مختلف، وقتی با عنصر غیرقابل پیش‌بینی بودن همراه شوند، شاهد یک محصول عالی در این ژانر خواهیم بود و این کاری است که Seprate Ways انجام می‌دهد. به یاد ندارم حتی دو محیط بسیار شبیه به هم یا تکراری را در بازی تجربه کرده باشم و بازی برای ثانیه به ثانیه‌ی گیم‌پلی و روایت خود برنامه دارد و اصلا شلخته عمل نمی‌کند.

با اضافه شدن Grappling Hook به گیم‌پلی بازی، حالا شاهد استفاده‌ی بیشتری از محیط خواهید بود. دیگر ایدا مثل لیان قرار نیست در پشت همه‌ی موانع محیطی گیر کند و یک ستون خراب شده یا درب، باعث شود مانور دادنش در محیط تحت تاثیر منفی قرار بگیرد؛ Grappling Hook علاوه بر آن که ناجی جان ایدا در بسیاری از لحظات داستانی است، در گشت و گذار در محیط، مبارزات و تعامل شما با محیط هم بسیار موثر خواهد بود و عنصری تازه به آن تزریق می‌کند. طراحی مراحل به صورتی است که نقاط کوری در بازی وجود دارند که فقط با این قابلیت در دسترس خواهند بود و علاوه بر وجود موارد پنهان، در مبارزات هم کمک‌‌کننده هستند.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

آن‌چه Grappling Hook به بازی اضافه می‌کند، عمق بیشتر گیم‌پلی است. شما علاوه بر تجربه‌ی یک داستان کامل و اتفاقات کاملا متفاوت از بازی اصلی، یک گیم‌پلی جدید هم پیش روی خود دارید. اگر لیان می‌توانست مثل جان ویک با جاخالی‌دادن‌ها و Parry ضربات دشمن در مقابل سیل پرتعداد زامبی‌ها مقاومت کند، ایدا علاوه بر آن‌ها می‌تواند مانند لارا کرفت با ابزار خود مانور دهد و حتی کارهای جدیدی مانند کنار زدن سپر دشمنان را انجام دهد. از سمت دیگر تعداد و سطح تهاجمی بودن دشمنان هم بیشتر شده تا این قابلیت جدید بازی را چندان هم آسان نکند.

طراحی نقشه‌ مانند بازی اصلی کوچکترین ایرادی ندارد. شما با جست‌وجو در محیط می‌توانید نقاط جدیدی از نقشه و مسیرهای تازه را باز کنید و به جز مسیر اصلی، مسیرهای فرعی زیادی را برای پیشبرد بازی ایجاد کنید که البته پاداش‌دهنده هم هستند. گنجی که در پشت یک محیط بسته وجود دارد ممکن است بعدها زیر آب در دسترس باشد یا از بالای آن راهی برای ورود پیدا کنید. هرچقدر هم با حوصله‌تر باشید، پتانسیل‌های نقشه را بیشتر خواهید یافت.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

همانطور که در بخش بررسی داستان گفته شد، تمامی بخش‌های حذف شده در نسخه‌ی اصلی، در Seprate Ways به شکلی کاملا منطقی و بهتر در کمپین ایدا قرار داده شده‌اند. این بخش‌ها آن‌قدر به خوبی در این بسته‌ی الحاقی تعبیه شده که حذفشان از بخش لیان بسیار درست جلوه می‌کند. اگر از عدم حضور U3 و Laser Room در Resident Evil 4 Remake ناراضی بودید، حالا با یک منطق روایی و گیم‌پلی جذاب‌تر آن را تجربه می‌کنید. کیفیت این بخش‌ها نیز به مراتب بهتر از بازی اصلی هستند.

باس‌فایت U3 نسبت به بازی اصلی روی درجه‌ی Hardcore می‌تواند عذاب بیشتری به شما دهد و فازهای مختلفش می‌تواند کار را برای شما سخت و سخت‌تر کند. به شخصه این باس‌فایت را بعد از سالازار، یکی از دو باس بسیار باکیفیت و چالش‌برانگیز بازی می‌دانم. همچنین Laser Room با وجود سختی متعادلش، بسیار لذت‌بخش است و هیجان خاصی را به شما القا می‌کند. بعد از تجربه‌ی Seprate Ways باید بگویم حذف این بخش‌ها از بازی اصلی کاملا به جا و درست بوده است.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

تنوع دشمنان بازی هم مثل محیط‌ها و اتفاقات مختلف بسیار بالا بوده و کمتر پیش می‌آید دشمنانی تکراری را مشاهده کنید. البته دشمنان چالش برانگیز مثل Chainsaw Man و دیوانه‌ی زیرزمینی نقش فعالی را در سخت‌تر کردن پیشروی در محیط‌های مختلف برای شما دارند و تقریبا تا پایان بازی بیخ ریشتان هستند. همچنین دشمنان ساده و به ظاهر ضعیف بازی مثل کمانداران هم می‌توانند شما را سورپرایز کنند و اگر از آن‌ها غافل شوید، خیلی زود همه‌ی بسته‌های سلامتی خود را به اتمام خواهید رساند.

از دیگر موارد بسیار جذاب DLC، می‌توان به ارزش تکرار بالای آن اشاره کرد. شما با اتمام خط اصلی بازی، سه لباس مختلف برای تمامی اشخاص اصلی داستان آزاد می‌کنید و یک فایل سیو جدید برای New Game+ خواهید داشت. در این بخش علاوه بر دارا بودن تمامی آیتم‌ها و پیشرفت‌های خود، آیتم‌های جدیدی را نیز در نزد فروشنده برای خرید خواهید داشت و مدام این بخش آپدیت می‌شود. سایز کیف بزرگتر، اسلحه جدید، Charmهای جدید و Recipeهای جدید از جمله مواردی است که در هر بار شروع بازی جدید برای شما باز می‌شوند و محتویات بسیار زیاد و جدیدی در دورهای بعدی وجود خواهد داشت.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

تمامی موارد مثبت گیم‌پلی گفته شد و باید تنها نقطه‌ ضعف آن را هم بگویم. Grappling Hook با تمام خوبی‌هایش، می‌تواند گاهی شما را پشیمان کند. استفاده از Grappling Hook در برخی نقاط، مخصوصا نقاطی که می‌تواند برای فرار از سیل عظیم دشمنان استفاده شود، بازگشت به محیط قبلی را غیرممکن می‌کنند و می‌تواند برای Completionistها دردسرساز باشد. توصیه می‌شود در همه‌ی نقاط توصیه‌شده‌ی بازی از آن استفاده نکنید.

جدای از بررسی بخش‌های مختلف گیم‌پلی که به آن پرداختیم، باید بگویم Resident Evil 4 و Seprate Ways جادوی خاصی در خود دارند. جادویی که باعث می‌شود شما بارها آن را بازی کنید و لحظه‌ای از آن خسته نشوید. امروزه بازی‌های کمی چنین ویژگی‌ای را دارند و قطعا این مورد با صرفا خوب بودن در بخش‌های مختلف ایجاد نمی‌شود. Seprate Ways مثل یک بازی کامل و بی‌نظیر شما را ساعت‌ها و بارها پای داستان و گیم‌پلی خود می‌نشاند و این دست از بازی‌ها در تاریخ ماندگار هستند.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

کیفیت بصری شبیه به بازی اصلی است و یک دستاورد کیفی و فنی فوق‌العاده برای کپکام محسوب می‌شود. کیفیت بافت‌ها، انیمیشن‌ها و نرم بودن حرکات شخصیت‌ها، تکان خوردن طبیعی موها و کیفیت عالی افکت‌های مثل باران و انفجار و رعد و برق، یک تجربه‌ی نزدیک به واقعیت را برای شما رقم می‌زند. چهره‌ی شخصیت‌ها و بافت‌های بازی بسیار پرجزئیات هستند و مناظر دور و نزدیک هم کیفیت مناسبی دارند.

نرخ فریم بازی حتی در شلوغ‌ترین صحنه‌ها و انفجارها هم کاملا ثابت است و لحظه‌ای افت نمی‌کند. در طول تجربه‌ی طولانی خود از بازی حتی یک Stutter و لگ را مشاهده نکردم و این DLC یکی از بهترین و بهینه‌ترین تجربه‌های نسل نهم برای من بود. دورنمای باکیفیت بازی می‌تواند دشمنان را از دور هم مشخص کند و در بخش‌هایی از بازی این مورد نقش مهمی را در القای ترس ایفا می‌کند.

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

صداگذاری ایدا برخلاف انتقادهای نسخه‌ی اصلی، کیفیت بسیار خوبی در Seprate Ways دارد و هیچ کمبودی در صداگذاری نقش اصلی مشاهده نمی‌شود. صداپیشۀ وسکر هم ابهت و پلیدی بسیار خاصی در صدای خود دارد و به خوبی از پس نقش خود برآمده است. همچنین بقیه‌ی کاراکترها در لحظات مناسب لحن خود را تغییر می‌دهند و یک تجربه‌ی درگیرکننده برای شما ایجاد می‌کنند. موسیقی بازی هم با ساندترک فوق‌العاده خود در لحظات هیجانی مبارزات و آرام بازی به خوبی شما را با خود همراه می‌کند و آدرنالین خونتان را افزایش خواهد داد.


Resident Evil 4: Separate Ways

Seprate Ways ارزش بسیار بالاتری نسبت به قیمت خود دارد. همه‌چیز در این DLC سر جای خودش قرار می‌گیرد و یک تجربه‌ وحشت بقاء کامل محسوب می‌شود. اگر از طرفداران Resident Evil هستید، عدم تجربه‌ی این بازی به مانند آن است که نسخه‌ی چهارم را نیمه‌کاره رها کرده باشید. Resident Evil 4 و Seprate Ways یک قدم از تمامی بازی‌های هم سبک خود جلوتر هستند.


نکات مثبت:

  • روایت و شخصیت‌پردازی عالی ایدا
  • واضح‌تر شدن داستان نسخه‌ی اصلی و پرکردن حفره‌ها
  • گشت‌وگذار و مبارزات پرجزئیات‌تر با اضافه شدن Grappling Hook
  • عمق مناسب گیم‌پلی و طراحی مراحل بی‌نظیر
  • تنوع محیط‌ها و دشمنان
  • مدت زمان مناسب گیم‌پلی
  • صداگذاری باکیفیت ایدا و وسکر
  • ساندترک فوق‌العاده
  • حضور تمام موارد حذف شده از بازی اصلی به صورت منطقی‌تر
  • ارزش بسیار بیشتر بازی از قیمت تعیین شده
  • ارزش تکرار بالا

نکات منفی:

  • استفاده از Grappling Hook در برخی نقاط امکان بازگشت به محیط قبل را از شما میگیرد

۹.۲

این DLC روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

Mmd𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈپیشنروKhafiFidoriversideAlireza blackVAHID.BmediumParsaMohammad ViperAlbert WeskerA0seyed0ADota2گیمر دهه شصتیLove Game77Black SwordsmanPhantomDARKSIRENmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا
نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی Resident Evil 4: Separate Ways - گیمفا