نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد!

مصطفی زاهدی
۱۷:۳۷ ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

آیا جدیدترین نسخه از سری NBA یعنی NBA 2K24، موفق شده موارد جذاب و جدیدی برای ارائه داشته باشد؟ با ما همراه باشید.

بازی‌های ورزشی برای مدتی طولانی، با عرضه‌ی سالیانه خود، به یکی از پایه‌ها و ستون‌های بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند و بخش قابل توجه‌ای از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، مجموعه‌ی NBA 2K، به لطف گرافیک خیره کننده، شبیه‌سازی دقیق و گیم‌پلی روان، سالیانه فروش خیلی عالی‌ای را تجربه کرده و می‌کند و خصوصا در کشور آمریکا، همواره در لیست پرفروش‌ترین آثار، قرار می‌گیرند.

اما چند سالی می‌شود که انتقا‌د‌ها به عرضه‌ی سالیانه آثار ورزشی بیشتر شده است و مواردی مثل افزایش قیمت بازی‌ها در نسل جدید، عدم تغییرات گسترده و پرداخت‌های درون برنامه‌ای که با تار و پود بازی پیوند خورده‌اند، باعث شده‌اند از دید بسیاری خرید سالیانه‌ی این آثار توجیه منطقی نداشته باشد. امروز و در قالب این مقاله، به سراغ بررسی جدیدترین نسخه‌ی سری NBA 2K یعنی NBA 2K24 رفته‌ایم تا ببینیم آیا این عنوان ارزش برچسب هفتاد دلاری را دارد یا خیر.

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

چند سالی می‌شود بازی‌های ورزشی، یک بخش داستانی نیز در بازی خود قرار می‌دهند که معمولا یا در مورد ورزشکاری جوان و آینده‌دار است و یا در مورد یکی از اسطوره‌های ورزشی آن رشته. سال گذشته شاهد این بودیم که هایلایتی از مهم‌ترین لحظات ورزشی بسکتبالیست مشهور تاریخ، مایکل جردن، در قالب مسابقات مختلف در دسترس بود. مواردی مثل شبیه‌سازی فضا، ورزشگاه و رابط کاربری یا فیلتر تصویر نیز به کمک می‌آمدند تا بیشتر حس و حال نوستالژیک را بتوان دریافت کرد.

در NBA 2K24، این بار شاهد هایلایت و گزیده‌ای از مهم‌ترین مسابقات زندگی حرفه‌ای بسکتبالیست فقید، کوبی برایانت هستیم که سیر و تحول عمر ورزشی او را به خوبی نمایش می‌دهد. این بخش که Mamba Moments نام دارد، شامل مسابقات مختلفی می‌شود که ما را در نقش تیم ورزشی کوبی برایانت قرار داده و همچنین یک سری مأموریت و Objective فرعی، مثل کسب مقدار مشخصی امتیاز یا توپ ربایی به تعداد مشخص را نیز به ما ارائه می‌کند.
اگر از علاقه‌مندان پر و پا قرص بسکتبال باشید، احتمالا از Mamba Moments لذت خواهید برد و با وجود کوتاهی این بخش، می‌توانید کمی حال و هوای اوایل قرن بیست و یک در رشته‌ی بسکتبال را بیشتر و عمیق‌تر درک کنید و پا به پای کوبی برایانت فقید، به خاطره سازی مشغول شوید. صد البته انتظار تجربه‌ای عجیب و غریب یا انقلابی را نداشته باشید.

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

از بخش Mamba Moments که عبور کنیم، می‌رسیم به گیم‌پلی بازی. مانند تمامی نسخه‌های یک دهه اخیر سری NBA 2K، با گیم‌پلی‌ای فوق‌العاده روان، دلچسب و جذاب مواجه هستیم که تک تک فعالیت‌ها، از حرکات، دریبل‌ها و پاس‌های مختلف گرفته تا دانک‌ها، فلوتر‌ها و توپ ربایی، به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرند. همیشه NBA 2K در بخش‌های عملی فوق‌العاده عمل کرده است و امسال نیز شاهد استثنا در این زمینه نیستیم. شاید بتوان به راحتی گفت از لحاظ واقع‌گرایانه بودن حرکات، پرتاب‌ها و برخورد‌ها، NBA 2K با اختلاف بهتر از تمامی آثار ورزشی دیگر عمل کرده و می‌کند و نزدیک‌ترین تجربه‌ی ممکن به یک بازی ورزشی و در این مورد بسکتبال را رقم می‌زند.

یکی از تغییرات بازی نسبت به گذشته، استفاده از ویدیوها و حرکات واقعی بازیکنان، خصوصا ستاره‌هایی مثل لبران جیمز و تلفیق آن‌ها با انیمیشن‌های بازی و حرکات خاص گیم‌پلی بوده است که باعث شده بیشتر از هر زمان دیگری، حرکات، جابه‌جایی‌ها و پرتاب‌های این فوق ستاره‌ها در بازی، به عملکرد واقعی‌شان شباهت داشته باشد.

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

از طرف دیگر، بخش‌های محبوب سری، مثل MyCareer تقریبا به طور کامل اسکلت و استخوان‌بندی خود را حفظ کرده‌اند. در قالب مود MyCareer، می‌توانید به ستاره‌ای بزرگ در دنیای بسکتبال تبدیل شوید و پله‌های ترقی را طی کنید. البته متاسفانه سیستم پیشرفت بازی آن قدر کند و ناعادلانه است که به صورت تلویحی، مخاطب را به سمت پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای پیشرفت سریع‌تر سوق می‌دهد. این امر در بخش دیگر یعنی MyTeam نیز به صورت پر رنگی به چشم می‌خورد. می‌خواهید سریع پیشرفت کنید؟ دست به جیب شوید چرا که پیشرفت عادی بازی هم کند است و هم خسته کننده و فاصله‌ی قدرت میان بازیکن یا تیم شما و رقبا بسیار چشم‌گیر خواهد بود و عملا تجربه‌ی بازی را می‌تواند برای شما تلخ سازد.

رابط کاربری تک‌تک بخش‌های بازی مشابه نسخه‌های پیشین است که البته به هیچ وجه نکته‌ای منفی به شمار نمی‌رود. در حقیقت بازی نود و پنج درصد مشابه نسخه‌ی سال گذشته است، بنابراین انتظار تغییر بزرگی را به هیچ عنوان نداشته باشید. بنابراین، به غیر از مواردی مثل Squad Update و جایگزینی داستان مایکل جردن با کوبی برایانت و چند تغییر کوچک در گیم مود‌ها، بازی کاملا همان اثر سال گذشته است. در واقع تغییرات و پیشرفت‌های ایجاد شده، به هیچ عنوان قیمت کامل بازی را توجیه نمی‌کنند.

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

مشکل بزرگ NBA 2K24 این است که نه تنها کاملا با آثار قبلی سری شباهت‌ عمیق دارد، بلکه هیچ‌ تلاشی برای اضافه کردن موارد جذاب یا خاص نیز نمی‌کند. البته اشتباه نکنید، روی هم رفته تجربه‌ی بازی فوق‌العاده است و یک فضای جذاب برای مسابقات بسکتبال، در هر سطح و به هر شکلی ایجاد کرده است. اما سخت است بخواهیم لب از تمجید بازی باز کنیم، آن هم در شرایطی که هر سال یک اثر مشابه را دریافت می‌کنیم. خصوصا با توجه به تمرکز شدید روی پرداخت‌های درون برنامه‌ای جهت درآمدزایی که باعث می‌شود پیشرفت و Progression فوق‌العاده کند و خسته کننده باشد.

گرافیک سری NBA همواره در میان رقبا قوی‌تر و بهتر عمل می‌کرده و امسال نیز شاهد خروجی‌ای بسیار رضایت‌بخش هستیم. از نورپردازی محیط و ورزشگاه‌ها گرفته تا موارد جزئی صورت بازیکنان مثل تعریق یا واکنش‌ها، همگی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند. از طرف دیگر خوشبختانه شاهد مشکلات فنی خاصی در طول تجربه‌ی بازی نبودم، هر چند در کل آثار ورزشی در بخش فنی به ندرت مشکل خاصی با خود به همراه دارند.

گزارشگری بازی، همچنان پرهیجان، جذاب و مملوء از احساسات است و به شخصه باید بگویم بین آثار ورزشی، بهترین گزارشگری در اختیار سری NBA است، خصوصا هنگام حرکات جذاب و دیدنی مثل اسلم دانک‌های چشم‌نواز. گزارش بین نیمه که با صحبت‌های افرادی مثل شکیل اونیل همراه است نیز به خوبی به فضاسازی عمیق‌تر تجربه‌ی بازی کمک می‌کند. هر چند بعید می‌دانم کسی در تمام بازی‌های خود به موارد این چنینی تا این حد اهمیت دهد.


NBA 2K24

بازی NBA 2K24 تقریبا هر آن چه از یک بازی بسکتبال جذاب انتظار دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. از مودها و بخش‌های متعدد گرفته تا انیمیشن‌های روان، گیم‌پلی جذاب و گزارشگری فوق‌العاده. اما متاسفانه تاکید شدید روی پرداخت‌های درون برنامه‌ای از یک سو و شباهت کامل به آثار گذشته بدون نوآوری از سوی دیگر، باعث می‌شود نتوان از این اثر به عنوان بازی‌ای بسیار خوب یا فوق‌العاده یاد کرد.


نکات مثبت:

  • گیم‌پلی جذاب و دلچسب
  • حرکات، انیمیشن‌ها و فعالیت‌های نرم، روان و واقع‌گرایانه
  • گرافیک هنری بسیار مناسب
  • گزارشگری پر از هیجان و احساسات
  • گزینه‌های متعدد شخصی‌سازی در بخش‌های مختلف

نکات منفی:

  • تاکید شدید روی پرداخت‌های درون برنامه‌ای که باعث کندی پیشرفت در حالت عادی شده است
  • شباهت کامل به آثار پیشین با وجود برخورداری از تگ قیمت ۷۰ دلاری
  • پیاده‌سازی ضد حمله‌ها هنوز با واقعیت فاصله‌ی زیادی دارد

۷.۵

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

دربارۀ منتقد:

مصطفی زاهدی، با سابقه‌ بیش از شش سال نویسندگی و چهار سال سرپرستی در گیمفا، یکی از اعضای ثابت تیم تحریریه گیمفا در این سال‌ها بوده است. از همان دوران کودکی، محسور دنیای بازی‌های ویدیویی بوده و شیفته‌‌ی این مدیوم سرگرمی شده است و تقریبا هر اثری را فارغ از پلتفرم، سبک یا سازنده تجربه می‌کند اما آثار نقش‌آفرینی، بازی‌های داستانی تعاملی و آثاری با گیم‌پلی سینمایی برای او دارای ارجحیت هستند. به بازی‌های هاردکور علاقه دارد، از ماجراجویی لذت می‌برد و عاشق اکشنی ناب و بی‌وقفه است. در نهایت، خلاقیت و نوآوری جذاب‌ترین ویژگی‌ها برای او در دنیای گیم هستند.

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

Dota2YohanaAlbert WeskerErisDARKSIRENgod of warlul-bookمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Black Swordsmanv-alkalineᚱ.ᚻCirilla RiannonJoel Morganآرمان زرمهرJAMSHIDDalliجان قماربازCharlie ChaplinNiko_Blademore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا
نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی NBA 2K24؛ همان توپ و همان سبد! - گیمفا