معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

دنیای سینما نشان داده که در زمان مناسب می‌تواند آثاری آموزنده را به ارمغان بیاورد که در مقاله امروز به برترین فیلم‌ها با موضوع خود شناسی خواهیم پرداخت.

بزرگترین چالشی که هر انسانی در طول زندگی با آن دست و پنجه نرم کرده و باید به طریقی به مفهوم نهایی آن دست پیدا کند، موضوع خودشناسی می‌باشد. مسئله‌ای روان‌شناختی که نه تنها زندگی شما را برای همیشه در قدمی مثبت دگرگون خواهد کرد، بلکه باعث خواهد شد تا دوستی‌ها، چشم‌انداز آینده، نیازها و برنامه‌هایتان را نیز تحت‌الشعاع قرار بکیرد.

در حالی که برای دست یافتن به مقوله خودشناسی راه‌های مختلفی همچون دوره‌های روان‌شناسی و کتاب‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند به شما در طول این مسیر کمک نمایند اما قدرت سینما را نیز نباید دست کم گرفت. سینمایی که اگرچه این روزها با آثاری نه چندان ارزشمند به اشباع رسیده، به نوبه خود می‌تواند مسائل آموزنده بسیاری را در مقابل دیدگان شما به تصویر بکشد که مبحث خودشناسی نیز شامل آن خواهد شد.

به همین مناسبت نیز اگر که سعی در شناختن خود درونی‌تان دارید و به کمی کمک نیاز پیدا کرده‌اید، ۱۰ فیلم آموزنده را برای شما در مقاله امروز تدارک دیده‌ایم. ۱۰ فیلمی که هر یک به شیوه‌های گوناگونی این مبحث مهم و ارزشمند را مورد کنکاش قرار داده‌اند.

فیلم Wild (وحشی) ساخته ژان-مارک ولی در سال ۲۰۱۴

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

فیلم Wild با هنرنمایی تماشایی ریس ویترسپون که از کتاب “وحشی: از گمشده تا پیداشده در مسیر پاسفیک کرست” نوشته شرل استرید الهام گرفته است، مسیری را به تصویر کشیده که برای بسیاری از ما نیز امکان به وقوع پیوستن آن وجود دارد.

در این فیلم با شخصیتی به نان شریل استرید آشنا می‌شویم. زنی که روزگار چندان روی خوشی به وی نشان نداده و او به حدی نسبت به رویارویی با مشکلات و سختی‌ها ناتوان مانده که سفری با پای پیاده و پر فراز و نشیب را برای شناختن خود آغاز می‌کند. فیلم Wild سعی دارد تا به ما بفهماند که شریل استرید با پشت سر گذاشتن هر آن چه در زندگی داشته و قدم گذاشتن به طبیعت آمریکا و بیایان‌های سوزان آن قصد دارد تا موانع و سختی‌های زندگی خود را پشت سر گذاشته و با گذراندن تنهایی، آسیب‌های درونی و روحی خود را التیام ببخشد. سفری که می‌تواند دیدگاه شما را زندگی را تغییر داده و شاید که روزهای جدیدی را پیش روی شما به ارمغان بیاورد.

فیلم Lost in Translation (گمشده در ترجمه) ساخته سوفیا کوپولا در سال ۲۰۰۳

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

قطعاً اگر که یکی از مشهورترین ساخته‌های سوفیا کوپولا را بخواهید نام ببرید، فیلم Lost in Translation حسابی خودنمایی می‌کند.

فیلمی با هنرنمایی بیل مری و اسکارلت جوهانسون که ایفای نقش ۲ غریبه را بر عهده دارند که هر یک با سختی و مشکلات بسیاری در زندگی دست پنجه نرم می‌کنند. با این حال آشنایی غیرمنتظره آن‌ها در یکی از شب‌های نورانی شهر توکیو زمینه‌ساز دوستی عمیقی می‌شود که مرز بین تنهایی و رابطه را دگرگون می‌کند. سوفیا کوپولا با Lost in Translation قصد داشته با موضوع انزوا و تنهایی انسان‌ها در جوامع مدرن را به باد انتقاد گرفته و احساسی را به تصویر بکشد که امروزه بیشتر از هر زمان دیگری با آن کلنجار می‌رویم و Lost in Translation می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی حول محور این قضیه باشد.

فیلم Her (او) ساخته اسپایک جونز در سال ۲۰۱۳

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

پیشرفت تکنولوژی شاید که انجام بسیاری از امور را برای ما آسان کرده باشد اما در سمت دیگر ماجرا لطمه‌های بسیاری به زندگی اجتماعی هر یک از ما زده که این مسئله بهانه‌ای شد تا در سال ۲۰۱۳ اسپایک جونز فیلم فراموش نشدنی Her را کارگردانی نماید.

این فیلم با هنرنمایی استادانه واکین فینیکس حول محور مردی دوست داشتنی ولی تنها در آینده‌ای نه چندان دور جریان دارد که با جدایی از همسر خود سر و کله زده و از تنهایی بسیار دردناکی رنج می‌برد. تنهایی که سبب شده تا علاقه‌ای چندانی در ارتباط برقرار کردن با آدم‌ها نداشته باشد و به سمت استفاده از هوش مصنوعی برای برطرف کردن نیازهای عاطفی خود روی بیاورد. در فیلم Her به شکلی روان‌شناسانه شاهد هستیم که هیچکس به جز خود شما نمی‌تواند تغییر را در زندگی‌تان اعمال نماید و برای فرار از واقعیت‌های زندگی، انسان‌های واقعی و هوش مصنوعی تنها مرهمی زودگذر بر دردهایی هستند که دیر یا زود دوباره به سراغتان خواهند آمد.

فیلم Into the Wild (به سوی طبیعت وحشی) ساخته شان پن در سال ۲۰۰۷

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

شان پن در سال ۲۰۰۷ با الهام از زندگی‌نامه کریستوفر مک‌کندلس فیلمی را کارگردانی کرد که بهتر از هر روان‌پزشکی می‌تواند روح و روان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

این فیلم حول محور مرد جوانی جریان دارد که شرایط اجتماعی و اقتصادی نه چندان ارزشمندش، وی را متقاعد می‌کند تا از خانه و خانواده خود دست کشیده و به سمت طبیعت وحشی آمریکا قدم بگذارد. مردی که تمام دار و ندار خود را پشت سر گذاشته تا برای پیدا کردن آرامش و شناختن خود حقیقی‌اش، قدم در مسیر غیرقابل بازگشتی بگذارد که یک بار برای همیشه آینده وی را دستخوش تغییر خواهد کرد. اگر که شرایط دانشگاه و تحصیل و انتظارات غیرمعقول خانواده، فشار غیرقابل تحملی بر شما وارد کرده، تماشای Into the Wild می‌تواند حاوی پیام‌های آموزنده‌ای برای شما باشد که می‌توانید از آن‌ها در زندگی شخصی خود بهره ببرید.

فیلم Nomadland (سرزمین آواره‌ها) ساخته کلویی ژائو در سال ۲۰۲۱

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

یکی از تازه‌ترین فیلم‌های این مقاله که از سکانس‌های بکر و تماشایی بهره گرفته و در سال ۲۰۲۱ جایزه بهترین فیلم جشنواره اسکار را از آن خود کرده است، ساخته تحسین شده کلویی ژائو یعنی Nomadland نام دارد.

این فیلم زنی میان‌سال را به تصویر می‌کشد که پس از تجربه ۶ دهه زندگی در طاقت‌فرسا‌ترین شرایط ممکن، همه چیز خود را از دست داده و به ناچار سفری را به سمت غرب کشور ایالات متحده آمریکا شروع می‌کند تا بلکه بتواند چیزی را پیدا کند که هیچگاه در زندگی از آن بهره نبرده است: خود واقعی‌اش. Nomadland با الهام از داستانی حقیقی سعی دارد تا موادی را برای شما تدارک ببیند که برای ادامه مسیر زندگی خود به بهره‌گیری از آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد و خودشناسی هیچ زمان و مکان دقیقی ندارد. حتی در سن ۶۰ سالگی نیز می‌توان به این امر دست یافت و زندگی را از بعد جدیدی تجربه کرد که برای شما تازگی و لذت داشته باشد.

فیلم The Secret Life of Walter Mitty (زندگی پنهان والتر میتی) ساخته بن استیلر در سال ۲۰۱۳

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

در سال ۲۰۱۳ بن استیلر با کارگردانی، تهیه‌کنندگی و هنرنمایی در نقش اصلی پروژه سینمایی The Secret Life of Walter Mitty روایتی را رقم زد که مرز بین خیال و واقعیت را به چالش می‌کشید.

در این فیلم شاهد مرد رویا پردازی هستیم که در شرف از دست دادن شغل خود بوده و نمی‌داند که در زندگی باید به دنبال چه هدف و آینده‌ای باشد. مسئله‌ای که سبب می‌شود تا ماجراجویی عجیب و غریب و خارق‌العاده‌ای را آغاز نماید تا بلکه بتواند احساسات درونی خود را آرام نماید. The Secret Life of Walter Mitty با الهام از داستانی کوتاه نوشته جیمز تربر ساخته شد و موفق گشت تا مسیر خودشناسی را با المان‌های آمیخته با واقعیت و خیال ترکیب نماید که نتیجه، خلق فیلمی بسیار زیبا و آموزنده با جلوه‌های بصری چشم‌نوازی شده است.

فیلم The Darjeeling Limited (دارجلینگ محدود) ساخته وس اندرسون در سال ۲۰۰۷

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

وس اندرسون در سال ۲۰۰۷ با کنار هم قرار دادن اوون ویلسون، آدرین برودی و جیسون شوارتزمن در فیلم The Darjeeling Limited یکی از زیباترین آثار خودشناسی تاریخ سینما را پدید آورد که هنوز هم می‌تواند هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار دهد.

این فیلم روایت‌گر ۳ برادر می‌باشد که مرگ پدرشان سبب می‌شود تا در سفری ناخواسته با یکدیگر همراه شده و سراسر کشور هند را با وقایعی غیرمنتظره پشت سر بگذارند. سفری که به مانند باقی آثار وس اندرسون، با المان‌های غم و اندوه و ارتباطات انسانی و در نهایت خودشناسی تلفیق شده است. با این حال برخلاف باقی آثار این مقاله که در سفر شخصیت داستان برای خودشناسی، عموماً روایتی درام را به تصویر می‌کشند، The Darjeeling Limited از المان‌های کمدی نیز در داستان خود بهره گرفته که نه برای خندان مخاطب، بلکه برای به فکر فرو بردن بینندگانش نتیجه جالب توجهی را رقم زده است.

فیلم Frances Ha (فرانسیس ها) ساخته نوآ بامباک در سال ۲۰۱۳

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

گرتا گرویگ که امسال با کارگردانی فیلم باربی تمام توجهات را به سمت خود معطوف کرده است، در سال ۲۰۱۳ ایفای نقشی به یاد ماندنی را در فیلم Frances Ha به کارگردانی نوآ بامباک بر عهده داشت که تماشای آن قطعاً بر هر انسانی واجب می‌باشد.

این فیلم روایت‌گر دختر جوانی با دغدغه‌های مالی فراوان است که حتی از پس خریدن یک خانه نیز برنمی‌آید. با این حال علاقه شدید او به رقص سبب می‌شود تا با وجود تمام سختی و چالش‌ها وارد این حوزه شده و برای دنبال کردن علاقه خود مسیری را طی نماید که برای بسیاری از ما در طول زندگی پیش آمده و شاید که بارها از ادامه دادن آن سر باز زده‌ایم. هنرنمایی زیبا و دوست داشتنی گرتا گرویگ به حدی آموزنده و جذاب است که سبب شده تا Frances Ha به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های خودشناسی سینما شناخته شود.

فیلم Everything Everywhere All at Once (همه‌چیر همه‌جا یکباره) ساخته دانیل کوان و دانیل شاینرت در سال ۲۰۲۲

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

شگفتی‌ساز سینمای پارسال که نه تنها در بحث فروش جالب توجه عمل کرد، بلکه در فصل جوایز نیز دستاوردهای شگفت‌انگیزی را به همراه داشت، Everything Everywhere All at Once نام دارد که در حوزه خودشناسی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

این فیلم روایت‌گر مهاجری چینی می‌باشد که می‌بایست تا پشت سر گذاشتن جهان‌های موازی، دخترش را پیدا کرده و او را از نابود کردن دنیایش باز دارد. در حالی که به ظاهر با اثری اکشن و ماجراجویی حول محور ایده جهان‌های موازی سر و کار داریم اما اگر که به بطن داستان توجه نمایید، شاهد پیام‌های اخلاقی آموزنده‌ای حول محور موضوع خودشناسی خواهید بود که بر روی روابط مادر و دختر، پیدا کردن هویت و اهمیت دادن به دیگران تاکید داشته است.

فیلم The Worst Person in the World (بدترین آدم دنیا) ساخته یواخیم تری‌یر در سال ۲۰۲۱

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به رتبه نخست این مقاله، اثری به نام The Worst Person in the World که در حوزه خودشناسی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و دید شما را نسبت به زندگی و پیدا کردن خود واقعی‌تان قطعاً به چالش خواهد کشید.

این فیلم درام و عاشقانه که اساساً از ۱۲ فصل تشکیل شده است، روایت‌گر ۴ سال از عمر دختری جوان به نام جولی می‌باشد از زمان دانشگاه ماجراجویی‌های وی آغاز شده و تا پیدا کردن شغلی برای خود و سر و کله زدن برای پیدا کردن معشوقه‌اش، با فراز و فرودهای بسیاری در زندگی مواجه می‌شود که برای پیدا کردن هویت واقعی خود، با سختی‌ها، دل شکستگی‌ها و احساسات مختلفی در طول این مسیر دست و پنجه نرم می‌کند. The Worst Person in the World نشان می‌دهد که زندگی شاید مقاطع سخت و دردناکی را در مقابل ما قرار دهد اما این لحظات می‌توانند حاوی نکات آموزنده‌ای باشند که باید از آن‌ها درس گرفته تا بلکه بتوانیم قدرت ادامه دان به مسیر سخت زندگی را پیدا نماییم.


به نظر شما سینما تا چه اندازه می‌تواند در ارائه مفاهیم آموزنده زندگی همچون خودشناسی تاثیرگذار جلوه نماید؟ آیا فیلم دیگری را نیز سراغ دارید که تاثیری همچون آثار نام برده شده داشته باشد؟ آیا در طول زندگی با مشاهده فیلمی توانسته‌اید تا زندگی خود را دگرگون نمایید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

Dota2DARKSIRENRichmanfarbod.musicDanialRanjbarzadehParsaNiko_Blademariomeysamb𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥عرفانDaniallox😃هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Spider-Man

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا
معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی فیلم‌های آموزنده حول محور مفهوم خودشناسی - گیمفا