۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

مدیوم سینما میزبان حضور برخی از جذاب‌ترین آثار مرتبط با مسابقات ریسینگ می‌باشد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

زمان چندانی به اکران یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های امسال، مخصوصاً برای کاربران بازی‌هایی ویدیویی به نام Gran Turismo (گرت توریسمو) باقی نمانده است. اثری که علی‌رغم دریافت نقدهای نه چندان جالب توجه اما از داستانی کاملاً واقعی و شگفت‌انگیز بهره برده و به خودی خودی برای طرفداران ژانر مسابقات ریسینگ، بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود.

طرفدارانی که توجه ویژه‌ای به آثار مرتبط با مسابقات ریسینگ داشته و با وجود آن که در طی دهه‌های گذشته فیلم‌های بسیار کمی را با این مضمون دریافت کرده‌اند اما همان اندک آثار نیز موفق شده‌اند تا توجه این قشر از سینما را معطوف به خود نمایند. به همین مناسبت نیز در مقاله امروز به سراغ معرفی ۱۰ فیلم جذاب و در عین حال متفاوتی رفته‌ایم که به شیوه‌های گوناگونی بر روی موضوع ریسینگ و اتومبیل‌ها دست گذاشته تا بلکه بتواند طرفدارانش را به وجد بیاورد.

فیلم‌هایی که از پیست مسابقات گرفته تا کوچه و خیابان‌های شهرهای ایالات متحده آمریکا را شامل شده و وقایعی نفس‌گیر و جذاب را برای ببیندگان این دست از آثار رقم زده است. شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

انیمیشن Cars (ماشین‌ها) محصول سال ۲۰۰۶

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

شاید که ۳ گانه ماشین‌ها جزو بهترین ساخته‌های تاریخ استودیو لقب نگیرد اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که Cars سال ۲۰۰۶ جزو معدود آثار جذاب ریسینگ در صنعت انیمیشن به شمار می‌رود.

اثری که قهرمانی مغرور به نام لایتنینگ مک‌کوئین را به مخاطبین معرفی می‌کند؛ کسی که برای رسیدن به خواسته‌های خود هیچ اهمیتی به دیگران نداده و در طول مسیر روایت داستان، تحولی شخصیتی را تجربه می‌کند که موضوعاتی آموزنده و بسیار مهم را به مخاطبین یادآور می‌شود. Cars با وجود تمامی ضعف‌هایش اما حاوی مسائل آموزنده‌ و ارزشمندی بوده و از یاد نبریم که مسابقه پایانی آن و سکانس تحول شخصیتی لایتنینگ مک‌کوئین با گذشت بیش از ۱ دهه هنوز هم می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد بیاورد.

فیلم Furious 7 (خشمگین ۷) محصول سال ۲۰۱۵

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

فرنچایز سریع و خشمگین مسیر پر فراز و نشیبی را در سینما طی کرده است. فرنچایزی که کار خود را از مسابقات خیابانی آغاز کرد و با یازدهمین فیلم خود عملاً به جنگ پر زد و خورد مافیایی بدل گشت که با انفجارهای بزرگش، سینماگران را در بهت و حیرت فرو برده است.

با وجود آن که امروزه این فرنچایز به ابتذال کشیده شده و نقدهای بسیار تندی دریافت می‌کند اما نباید از یاد ببریم که فیلم‌های پنجم و هفتم این فرنچایز هنوز هم از کیفیتی تماشایی با حضور شخص پل واکر بهره برده‌اند. با این حال فیلم Furious 7 به سبب سکانس‌های اکشن دیوانه‌وارش در کنار حضور اتومبیل‌های پر زرق و برق و خداحافظی ماندگاری که با پل واکر انجام می‌دهد، از جایگاه ارزشمندی در نزد طرفداران بهره برده است که عاشقان آثار ریسینگ را نیز خشنود خواهد کرد.

فیلم Gone in Sixty Seconds (سرقت در ۶۰ ثانیه) محصول سال ۲۰۰۰

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

۲۳ سال پیش شاهد همکاری ۲ تن از ستارگان مشهور هالیوود به نام‌های نیکلاس کیج و آنجلینا جولی در فیلمی سرقت محور با چاشنی ریسینگ به نام Gone in Sixty Seconds بودیم که مخاطبین آن روزها را حسابی شگفت‌زده کرده بود.

اثری که حول محور سارقی به نام ممفیس جریان دارد که در حوزه رانندگی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته است. با این حال در خطر قرار گرفتن جان برادرش او را وارد بازی مرگ و زندگی هیجان‌انگیزی می‌کند که منجر شده تا شاهد فیلمی دزدی با المان‌های ریسینگ باشیم. Gone in Sixty Seconds بدون هیچ ادعایی، با به تصویر کشیدن مجموعه‌ای از المان‌های به ظاهر کلیشه‌ای، به حدی جذاب و سرگرم کننده ظاهر شده که در نبود چنین آثار در سینمای امروز، می‌تواند عاشقان اتومبیل‌های لوکس و گران‌قیمت را به وجد بیاورد.

فیلم Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby (شب‌های تالادگا: تصنیف ریکی بابی) محصول سال ۲۰۰۶

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

ویل فرل به عنوان کمدین منحصر به فردی به شمار می‌رود که اگرچه آثارش هیچوقت منتقد پسند ظاهر نشده‌اند اما در جلب نظر مثبت مخاطبین عام سینما در اکثر مواقع موفق ظاهر شده و Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby از همین دست آثار سرگرم کننده وی به شمار می‌رود.

این فیلم حول محور راننده مسابقات اتومبیل‌رانی به نام ریکی بابی جریان دارد که از کودکی عاشق رانندگی در پیست مسابقات بوده و حال که به سن و سالی رسیده، باید با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم نماید که آرزوی دوران کودکی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby با وجود آن که به عنوان یک کمدی کلاسیک با المان‌های همیشگی ویل فرل به شمار می‌رود اما به مفاهیم جالبی همچون دنبال کردن رویا و آرزوها پرداخته و همچنین به خطرات و سختی‌های رانندگی در پیست مسابقه نیز گوشه چشمی داشته است.

فیلم Faster (سریعتر) محصول سال ۲۰۰۳

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

در مقاله‌ای که حول محور مسابقات اتومبیل‌رانی جریان دارد، نباید از طرفداران موتور سیکلت نیز غافل شد و برای آن‌ها نیز اثری تماشایی و بسیار جذاب به نام Faster را تدارک دیده‌ایم.

اثری با هنرنمایی تماشایی ایوان مک‌گرگور که حول محور مسابقات جایزه بزرگ موتورسواری جریان داشته و رقابت تنگاتنگ شرکت‌کنندگان این رویارویی پرهیجان و خطرناک را به تصویر می‌کشد. نکته حائز اهمیت درباره فیلم Faster درباره حالت واقع‌گرایانه و تا حدودی مستندوار آن می‌باشد که مخاطب را در دل رویارویی موتورسواران قرار داده و به خطرات و تصادفات وحشتناک در پیست این مسابقات می‌پردازد. تماشای سرعت دیوانه‌وار موتورسواران فیلم Faster که به سبب فیلم‌برداری قابل تحسین آن، بسیار واقعی جلوه کرده‌ است، قطعاً طرفداران آثار ریسینگ و موتورسواری را حسابی سرگرم خواهد کرد.

فیلم Logan Lucky (لوگان خوش‌شانس) محصول سال ۲۰۱۷

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

شاید برای شما این سوال مطرح شود که ساخته استیون سودربرگ چه سنخیتی با آثار مرتبط با ریسینگ دارد؟ باید گفت که Logan Lucky به مانند Gone in Sixty Seconds اتومبیل‌های جذاب خود را بهانه قرار داده تا شاهد روایتی حول محور سرقتی بسیار بزرگ باشیم.

اثری که روایت‌گر تلاش اعضای یک خانواده برای به راه انداختن سرقتی بسیار بزرگ در جریان مسابقه کوکا-کولا ۶۰۰ را به تصویر می‌کشد که مملو از سکانس‌های جذاب و متفاوت بوده و از تیم بازیگری قابل توجهی نیز بهره می‌برد که در مرکز آن‌ها، دنیل کریگ با ظاهر و هنرنمایی منحصر به فردش حضور پیدا کرده است. Logan Lucky از فرار از زندان کار خود را آغاز کرده و به سرقتی پر سر و صدا با ماشین‌های جذاب کشیده می‌شود و با وجود آن که به خودی خود ژانرش را نمی‌توان ریسینگ خطاب کرد اما ویژگی‌های جالب توجهی از این مقوله را با خود همراه کرده که تماشایش برای طرفداران این دست از فیلم‌ها می‌تواند سرگرم‌کننده در نظر گرفته بشود.

فیلم Rush (شتاب) محصول سال ۲۰۱۳

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

تا پیش از آن که شاهد فیلم جدید جوزف کوشینسکی و برد پیت حول محور مسابقات فرمول یک باشیم، خود را برای تماشای یکی از زیباترین و به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های ژانر ریسینگ به نام Rush آماده نمایید.

فیلمی که از وقایعی کاملاً واقعی الهام گرفته و حول محور رقابت ۲ تن از بزرگان فرمول یک تاریخ به نام‌های نیکی لائودا و جیمز هانت جریان دارد؛ رانندگانی بسیار حرفه‌ای که از مسابقاتی سطحی کار خود را آغاز کرده و به بالاترین درجات فرمول یک دست پیدا می‌کنند و در این بین علی‌رغم رقابت شدید و غیرقابل تصوری که با یکدیگر دارند اما در عین حال ارزش بسیاری برای یکدیگر قائل بوده و رقم‌زننده یکی از به یاد ماندنی‌ترین مسابقات اتومبیل‌رانی در تاریخ سینما هستند که کریس همسورث و دانیل برول استادانه نقش‌های خود را ایفا نموده‌اند. در بحبوهه رقابت اتومبیل‌های گران‌قیمت برترین کمپانی‌های سازنده ماشین در سطح جهان، Rush به ما یادآور می‌شود که در شدیدترین شرایط ممکن نیز هیچگاه نباید احترام به رقیب را فراموش کرد.

فیلم Senna (سنا) محصول سال ۲۰۱۰

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

مسابقات جذاب فرمول یک در تاریخ خود میزبان حضور قهرمانان ارزشمندی بوده که در فیلم بیوگرافی Senna شاهد پرداختن به زندگی از این افراد به نام آریتون سنا از کشور برزیل هستیم.

فیلمی که از نخستین حضور آریتون سنا در سال ۱۹۸۴ آغاز شده و با مرگ شوکه‌کننده و دردناک وی در سال ۱۹۹۴ و در حین شرکت در مسابقه جایزه بزرگ سن مارینو به پایان می‌رسد. فیلم زیبای Senna تنها یک اثر بیوگرافی ساده نبوده و به مسیر پر فراز و نشیب راننده‌ای می‌پردازد که برای کسب قهرمانی، با غیرممکن‌ترین شرایط دست و پنجه نرم کرد و در نهایت نیز در جایی از دنیا رفت که همیشه آرزوی شرکت در آن را داشت. اثری که تا حدودی می‌تواند مخاطبین را برای تماشای فیلم Gran Turismo آماده نماید و این واقعیت را بازگو کند که مسابقات فرمول یک در تاریخ خود تا چه اندازه برای شرکت‌کنندگانش خطرناک و مرگ‌آور بوده است.

فیلم Ford v Ferrari (فورد در برابر فراری) محصول سال ۲۰۱۹

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به فیلم رتبه یک این مقاله به نام Ford v Ferrari که به حدی زیبا، دقیق و حماسی به تصویر کشیده شده که شاید بتوان گفت اثر ارزشمندی را در حیطه آثار ریسینگ نمی‌توان بهتر از آن پیدا کرد.

فیلمی که براساس رویدادی کاملاً واقعی به تصویر کشیده و حول محور رقابت شدید کمپانی‌های فراری و فورد در دهه ۱۹۶۰ جریان دارد. جایی که این رقابت عملاً به دعوایی پر سر و صدا در پیست مسابقات کشیده می‌شود و راننده‌ای جریان‌ساز به نام کن مایلز، نتیجه این رقابت را به حماسی‌ترین شکل ممکن تعیین می‌نماید. Ford v Ferrari پکیج کاملی برای طرفداران آثار ریسینگ به شمار می‌رود که از لیست بازیگران تراز اولش گرفته تا جلوه‌های بصری چشم‌نواز و روایت داستانی پر فراز و نشیب و در عین حال هیجان‌انگیز، حتی مخاطبینی که شناختی به این حوزه ندارند را نیز به وجد خواهد آورد و به صورتی شاید بی‌رحمانه نشان می‌دهد که قهرمان داستان‌های واقعی، در پایان داستان همیشه با اتفاقی خوشایند مواجه نشده و زندگی با وجود تمام زیبایی‌هایش اما بی‌رحم‌تر از آن است که انسان‌های خوب را به حال خودشان رها کند.


به نظر شما دلیل نادیده گرفته شدن ژانر ورزشی و ریسینگ در سینمای امروز چیست؟ آیا فیلم Gran Turismo با وجود نقدهای منفی، می‌تواند نظر مثبت مخاطبینش را به دست آورده و فروش آبرومندانه‌ای را در گیشه به ثبت برساند؟ بهترین فیلم در حیطه آثار مرتبط با اتومبیل‌رانی و ریسینگ از دیدگاه شما چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

Charlie ChaplinCYRUSriversideDARKSIRENLeroxcactusامیر حسینunitedmeysambred-eyed Banished KnightMA12هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)v-alkaline𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Artin_GamearCameraMangod of warدایی جانGGهادی صفائی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا
۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ فیلم جذاب و تماشایی برای طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی - گیمفا