نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا

نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس

محمد علیائی
۱۸:۲۳ ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا

آیا بازی Dave The Diver می‌تواند به خوبی مخاطب را سرگرم کند و لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد؟

با یکی از غافلگیری‌های سال رو به رو هستیم. DAVE THE DIVER، بازی دوست داشتنی و بامزه‌ای است از یک کمپانی بازی‌سازی کره‌ای، که با گرافیک پیکسلی زیبا و گیم‌پلی اعتیادآور خود می‌تواند تا مدت‌ها سرگرم‌کننده ظاهر شود. با گیمفا همراه باشید تا به بررسی این بازی زیبا بپردازیم.

DAVE THE DIVER نخستین عنوان استودیوی MINTROCKET محسوب می‌شود و باید گفت این سازنده به خوبی از پس ساخت بازی برآمده است. این عنوان، در ظاهر اثر ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما هر چه در آن پیش می‌روید، بیشتر غافلگیرتان می‌کند. با یک بازی پیکسلی شبیه‌ساز غواصی دو بعدی که به نظر می‌رسد تا انتها نیز همین خواهد ماند، اما چنین نیست و برای گیم‌پلی سی ساعته خود، مینی‌گیم‌ها و لحظات بسیار مفرحی را تدارک دیده است که به خوبی سوار بر ریتم بازی می‌شوند.

بازی dave the diver
بازی DAVE THE DIVER از تنوع بسیار خوبی برخوردار بوده، از جنبه گیم‌پلی عمق خوبی دارد و از نظر داستانی و بصری نیز باکیفیت است

جذاب و مفرح

در این بازی، برای شخصیت‌ها صداپیشگی انجام نشده و با اینکه صحبت می‌کنند اما مفهومی از آن‌ها شنیده نمی‌شود و تنها لحن آن‌ها مشخص است؛ یعنی یا عصبانی‌اند یا ذوق‌زده‌ و خوشحال یا ناراحت‌، برای فهمیدن کامل صحبت‌هایشان باید دیالوگ‌ها را روی صفحه بخوانید. در هر صورت، با یک بازی مستقل طرف هستیم و اتفاقا چنین اقدام بامزه‌ای برای بیان دیالوگ‌ها خوب و قابل قبول است و به خوبی می‌تواند لحن شوخ و جذاب بازی را حفظ و داستان خود را به خوبی روایت کند.

داستان DAVE THE DIVER شوخ طبع و بسیار مفرح روایت می‌شود. دیو، یک غواص چاق بانمک است که ماهی‌های مختلف را از اقیانوس صید می‌کند و سپس آن‌ها را به دوست آشپز خود سپرده و او هم برای رستوران‌شان غذا را درست می‌کند. وظیفه دیو نیز سرو غذا و ریختن چای و مرتب کردن رستوران است. بازی در کل ساده به نظر می‌رسد، اما گیم‌پلی به شدت خوب ساخته شده و به موقع عناصر مختلفی را به آن اضافه می‌کند تا هیچگاه خسته‌کننده نشود. برای مثال، بازی در نیمه‌ خود، و از طریق یک ماموریت جانبی، پرورش ماهی و کشت گیاهان مختلف را به ما معرفی می‌کند و همین معرفی به موقع و وارد کردن این عنصر به گیم‌پلی، ارزش بازی را حفظ می‌کند.

بازی dave the diver
مهم‌ترین ایراد بازی عدم وجود راهنمای مناسب برای مراحل آن است

مهم‌ترین ایراد بازی

سختی بازی نیز متعادل است و شاید تنها ایراد مهم و اساسی که بتوان به بازی گرفت، عدم وجود راهنمای مناسب برای مراحل آن باشد. در واقع، بازی از شما توقع دارد که بعضی از محیط‌ها را حفظ باشید و به شما مکان دقیق آن‌ها را نمی‌گوید. و این موضوع وقتی وخیم می‌شود که به نیمه‌های بازی می‌رسید. زیاد داستان را لو نمی‌دهم، اما هر بار که برای انجام ماموریت به یک مکان خاص در اعماق اقیانوس بروید، باید جای آن را خودتان پیدا کنید و هیچ نشانگری برای آن وجود ندارد. البته تا حدودی مسیرش سر راست است، اما این احتمال وجود دارد گاهی نیز به واسطه عمق و بزرگی نقشه، در اقیانوس گم شوید و نتوانید به مقصد برسید. این مشکل متاسفانه به تجربه بازی صدمه می‌زند و خوشبختانه سایر عناصر آنقدر خوب هستند که با آن کنار خواهید آمد و مشکلی برای گشت و گذار چندین و چند باره در اقیانوس و یافتن آن در اعماق تاریکی، نخواهید داشت.

بازی dave the diver
سبک بصری بازی بسیار دیدنی و زیبا است

دیدنی و زیبا

سبک بصری بازی بسیار دیدنی و زیباست. گرافیک پیکسلی و ساده بازی با یک نورپردازی خوب ادغام شده و از تنوع خوبی برای محیط‌های مختلف برخوردار است. همچنین، اتفاقات دوست داشتنی‌ای که شخصیت‌های دریایی بازی رقم می‌زنند به این زیبایی می‌افزاید. به عنوان مثال، جفت دلفین‌هایی که گاهی یکی از آن‌ها به دردسر می‌افتد و باید به آن‌ کمک کنید یا هشت‌پای بازیگوشی که در بازی وجود دارد و گاهی با ما شوخی ‌می‌کند، همه به لحن صمیمانه بازی کمک زیادی کرده‌اند. از سوی دیگر، سایر شخصیت‌ها، از Bancho گرفته تا Duff، همه بسیار خوب پرداخت شده‌اند و مشخصه‌های قابل توجه خود را دارند. به عنوان مثال، Bancho به شدت در آشپزی جدی است و هر گاه می‌خواهد غذای تازه‌ای را درست کند، با جدیت و مهارتی مثال زدنی، چاقوی خود را تیز کرده، ماهی‌ها را به دقت خرد و با سایر مواد غذایی ترکیب می‌‌کند و سپس نمک را مثل نصرت گوکچه، بر غذا ریخته و به زیبایی آن را برای مشتری‌هایش سرو می‌کند. یا Duff که به شدت طرفدار انیمه است و برای ما سلاح‌های مختلف را برای نبرد با غول‌های اقیانوس می‌سازد. در واقع همین توجه ویژه به جزئیات است که DAVE THE DIVER را تبدیل به یک بازی اعتیادآور و سرگرم‌کننده می‌کند. علاوه بر آن، بازی داستان جذاب شهری در اعماق اقیانوس را نیز تعریف می‌کند که پیچش‌های جالبی دارد و تا آخر سرگرم‌کنندگی و جذابیتش را حفظ می‌کند. این شهر درون اقیانوس از نظر بصری جذاب و دیدنی بوده و الهام گرفته از معماری قدیمی و سنتی کره‌ای‌ها است؛ می‌توان گفت که بازی از این نظر بسیار موفق عمل کرده.

بازی dave the diver
Bancho یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی بازی

گیم‌پلی اعتیادآور

یکی از ویژگی‌های جذاب DAVE THE DIVER، سیستم ارتقای مهارت‌ها و سلاح‌ها است. سلاح‌های اصلی شما در بازی، یکی قلاب بوده که برای صید ماهی‌ها به کار می‌رود، دیگری چاقو که برای نبردهای نزدیک و یک اسلحه برای نبردهای دور. البته دلیلش مشخص نیست که چرا هر بار که در اقیانوس سلاح خاصی را پیدا می‌کنید، پس از بازگشت به قایق، دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. اما فارغ از این، مکانیزم صید در بازی اعتیادآور و جذاب بوده و تنوع آبزیان نیز خوب و قابل قبول است. جنگیدن با باس‌های بازی نیز منحصر به فرد بوده و گاهی می‌تواند چالش‌برانگیز اما لذت‌بخش باشد.

بازی dave the diver
تلفن همراه در DAVE THE DIVER نقش مهمی را برای ماموریت‌ها و ارتقا و شخصی‌سازی ایفا می‌کند

محوریت گیم‌پلی بازی غواصی در اقیانوس است و باید علاوه بر صید ماهی‌های مختلف، به مدیریت رستوران خود نیز بپردازید و آن را ارتقاء دهید. با این بازی می‌توانید لذت صید و غواصی را به خوبی بچشید و به مدت سی ساعت در محیط وسیع آن غرق شوید. یکی از عوامل جذاب بازی، تلفن همراه شما و اپلیکشن‌های جالبی که در آن وجود دارد است که به مرور باز می‌شوند. یکی از این اپلیکشن‌ها، Cooksta نام دارد و عملکردی مشابه اینستاگرام دارد. شما در این پلتفرم به تبلیغ رستوران خود می‌پردازید. همچنین، شما می‌توانید با تبلیغ در روزنامه‌ها یا تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی، عوامل مختلفی را برای رستوران خود استخدام کنید.

اپلیکشن‌های متعددی در بازی وجود دارند. از مینی‌گیم‌ها بگیرید که هر کدام می‌توانند ساعت‌ها سرگرم‌تان کنند تا بخش شخصی‌سازی.

بازی dave the diver
حس پیشرفت خوبی در بازی وجود دارد

بازی شخصی‌سازی خوبی دارد و در آن علاوه بر ارتقای شخصیت‌، می‌توانید دکوراسیون رستوران خود را تغییر دهید یا حتی منوی غذاها را متفاوت طراحی کنید و عایدی بیشتری داشته باشید.
DAVE THE DIVER پر است از مینی‌گیم‌های جذابی که با وسواس و خوش‌سلیقگی در بازی قرار گرفته‌اند. خوشبختانه، بازی همه را یکجا در برابر ما قرار نمی‌دهد. همین عامل کوچک سبب می‌شود تا حس پیشرفت خوبی در بازی وجود داشته باشد. ماموریت‌های فرعی بازی نیز باکیفیت و جذاب بوده و به جز چند ماموریت تکراری، باقی خوب و سرگرم‌کننده‌‌ هستند.

موسیقی‌های درون بازی کم تعداد اما شنیدنی‌اند. در منوی داخل گوشی‌تان، می‌توانید موسیقی‌ها را که به مرور باز می‌شوند، پخش کنید.

گالری اختصاصی گیمفا


DAVE THE DIVER

DAVE THE DIVER بازی سرگرم‌کننده‌ای است و پیوسته مخاطب خود را با داستان جذاب و جلوه‌های بصری خیره‌کننده غافلگیر می‌کند. گیم‌پلی بازی اعتیادآور است و حس پیشرفت به خوبی در آن احساس می‌شود. با این حال، به واسطه راهنمایی‌های گنگ و مبهم خود، و همچنین عدم وجود نشانگرهای کافی روی نقشه برای انجام ماموریت‌ها در بازی، می‌تواند گیج کننده باشد و تاثیر منفی بر تجربه بازی بگذارد.


نکات مثبت:

  • سیستم ارتقای شخصیت و شخصی‌سازی خوب
  • گرافیک پیکسلی زیبا
  • داستان جذاب و بانمک
  • شخصیت‌پردازی فوق‌العاده
  • گیم‌پلی اعتیادآور
  • غافلگیری‌ها و مینی‌گیم‌های متنوع

نکات منفی:

  • راهنمایی‌های گنگ و عدم وجود نشانگر کافی روی نقشه برای ماموریت‌‌ها
  • برخی از ماموریت‌های تکراری

۹

این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

WcwODEMalenia Blade of MiquellaMZققنوس آسماناپوزوسیون گیمفاCyrus77اوردک تک تک ورژن حقیقیعموی Jack MarstonDARKSIRENcactusBaBa WossThunderDoomDark Fantasyبهزاد سالمیMIRASCameraManViktor ReznovREZAGAMERmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا
نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی DAVE THE DIVER؛ به وسعت اقیانوس - گیمفا