زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

در جدیدترین قسمت سری مقالات زیر ذره‌بین، به سراغ بررسی تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted رفته‌ایم.

سری Uncharted، بدون شک یکی از بهترین فرنچایز‌های اکشن ماجراجویی نسل هفتم و هشتم و یکی از بهترین آثار ماجراجویی تاریخ بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود. از ماجراجویی‌های جذاب گرفته، تا پروتاگونیستی محبوب و جذاب و گیم‌پلی لذت بخش، این سری یک فرنچایز تمام عیار بود که عملا تمام ویژگی‌های لازم برای ارائه اثری لذت‌بخش را در خود دارا بود.

در جدیدترین قسمت سری مقالات زیر ذره‌بین، این بار سراغ این سری رفته‌ایم و تیپ شخصیتی کارکتر‌های مختلف آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌ایم. با گیمفا همراه باشید.

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

Elena Fischer

تیپ شخصیتی قهرمان یا ENFJ

اگر با ماجراجویی‌ها، حوادث و اتفاقاتی که النا فیشر در آن دخیل بوده آشنا باشید، به راحتی متوجه می‌شوید چقدر تیپ شخصیتی قهرمان، دقیق او را توصیف می‌کند. قهرمان‌ها شخصیتی کاریزماتیک دارند و به اصطلاح خودمانی دوست داشتنی هستند. مردم به راحتی به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند و اعتماد به آن‌ها نسبتا سریع و راحت است. مهربان هستند و سعی می‌کنند با افراد گوناگون روابط اجتماعی نزدیک داشته باشند.

افرادی مثل النا با تیپ شخصیتی ENFJ، معمولا بخشنده هستند و از اشتباهات اطرافیان می‌گذرند. نمونه بارز آن را در جریان اتفاقات نسخه‌ی چهارم دیدیم که با وجود دروغ و فریب‌کاری نیتن، النا برای کمک به او و برادرش خود را به خطر انداخت. این مورد در مورد سم نیز صدق می‌کند چرا که با وجود دروغگویی زیاد و عدم صداقت، النا هیچگاه از سم تنفر و نفرت پیدا نکرد.
به طور کلی می‌توان قهرمان‌ها را افرادی با مجموعه‌ای کامل از ویژگی‌های مثبت دانست که کمتر امکان دارد کسی از آن‌ها متنفر باشد و یا کینه داشته باشد. از دیگر شخصیت‌ها با تیپ شخصیتی مشابه، می‌توان به Triss در سری The Witcher اشاره کرد که در اولین قسمت مقالات زیر ذره‌بین به آن پرداختم و اگر با Elena و Triss آشنایی کافی داشته باشید، نقاط اشتراک آن‌ها به سرعت نمایان می‌شوند. البته به عنوان نکته آخر بد نیست بگویم این تیپ شخصیتی یک‌سری نقاط ضعف مثل دلسوزی و مهربانی بیش از حد نیز دارد که ممکن است مورد سواستفاده دیگران قرار گیرد.

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

Samuel Drake

تیپ شخصیتی مجادله‌گر یا ENTP

پس از نوشتن چند مقاله مختلف در مورد تیپ شخصیتی کارکترهای مختلف دنیای گیم، این اولین بار است که نامی از تیپ شخصیتی مجادله‌گر یا ENTP برده می‌شود که از قضا، تیپ شخصیتی بنده نیز همین است!
از افراد مجادله‌گر، بعضا به عنوان وکیل مدافع شیطان نیز یاد می‌شود. این صفت به تبحر فوق‌العاده‌ی آن‌ها در صحبت، قانع ساختن و بعضا فریب افراد مختلف بر می‌گردد و به نوعی نشان می‌دهد مجادله‌گر‌ها حتی می‌توانند بی‌گناهی شیطان را نیز اثبات کنند!

سم دریک، به عنوان یک ENTP، در نگاه اول به راحتی ویژگی‌های کلی این تیپ شخصیتی را داراست. در صحبت، ارتباط اجتماعی و قانع ساختن دیگران بی‌نهایت تبحر دارد (فراموش نکنید او نیتن را قانع کرد تا برای کمک به او بار دیگر به زندگی قدیمی خود روی آورد!). البته درست است که او با دروغ و فریب نیتن را متقاعد ساخت، اما حتی این روش نیز به نوعی تیپ شخصیتی او را تعریف می‌کند. برای مجادله‌گر‌ها، هدف می‌تواند در برخی اوقات وسیله را توجیه کند. به همین دلیل سم تصمیم گرفت نیتن را فریب دهد تا بتواند به هدفش برسد. البته آن قدر هم هدف و برنامه سم شوم و شیطانی نبود و به نوعی، در ذهن خودش اعتقاد داشت کار درست را انجام می‌دهد.

مجادله‌گر‌ها، عاشق ماجراجویی و اتفاقات عجیب و غریب هستند و در عین حال، دوست دارند مشکلات و‌ موانع را نه به شکل سنتی، بلکه با خلافیت و روش‌های متفاوت از پیش بردارند. البته این ویژگی بعضا باعث می‌شود لقمه را دور سر پیچانده و از هدف اصلی دور شوند.
از نقاط ضعف این تیپ شخصیتی می‌توان به عدم علاقه به پایبندی به چهارچوب‌ها و قوانین و منطقی بودن بیش از حد آن‌ها اشاره کرد. در واقع افراد با تیپ شخصیتی ENTP، افرادی هستند که اهداف بزرگ دارند، خلاق هستند و به دنبال راه‌حل‌های شگرف می‌گردند و در عین حال، چشم خود را به روی برخی حقایق می‌بندند و بعضا در دنیایی که در ذهن خودشان ساخته‌اند زندگی می‌کنند. به عنوان این نکته‌ی پایانی باید بگویم مجادله‌گر‌ها معمولا دروغگو‌های خوبی هستند و نسخه‌ی چهارم نیز نشان داد چگونه سم هم Rafe و هم Nathan را فریب داد.

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

Victor Sullivan

تیپ شخصیتی کارآفرین یا ESTP

افرادی مثل ویکتور سالیوان، تا لحظه‌ی مرگ ممکن است با خطرات، هیجانات و حوادث مختلف دست و پنجه نرم کنند. انسان‌های ESTP، به نوعی هیجان‌انگیز‌ترین و پرمخاطره‌‌ترین زندگی‌ها را دارند. حتی در سنین بالا، انسان‌های کارآفرین ممکن است در لحظه تصمیم بگیرند که یک ماجراجویی جدید شروع کنند، به شکار بروند، در ماراتن شرکت کنند، شرکت تاسیس کنند و به طور کلی، یک تصمیم بزرگ و هیجان‌انگیز بگیرند. فردی مثل ویکتور، هیچگاه از خطر، حادثه یا ماجراجویی فراری نیست و اگر دقت کرده باشید، در طول سری، همیشه در لحظات حیاتی به کمک نیتن و همراهانش شتافته است. Victor به بارش گلوله و فراوانی مزدور‌های مسلح اهمیتی نمی‌دهد چرا که تک تک این اتفاقات، به او یادآوری می‌کند که زنده است و زندگی می‌کند.

ویژگی عجیب در مورد این افراد این است که با وجود سبک زندگی پر ریسک، در عین حال بسیار منطقی و نکته‌بین هستند و همیشه در تصمیم‌گیری‌ها منطق و حقیقت را ملاک قرار می‌دهند. این تضاد ظاهری باعث می‌شود افراد با تیپ شخصیتی ESTP، بسیار جالب و خاص باشند و آب و آتش را به طور همزمان در روحیه‌ی خود جای داده باشند.
در مورد نکات منفی این تیپ شخصیتی، باید به ریسک‌پذیری افراطی آن‌ها اشاره کرد که ممکن است حسابی آن‌ها را به دردسر بیاندازد و حتی به قیمت جان آن‌ها تمام شود. از طرف دیگر، برای کارآفرین‌ها برنامه بلندمدت معنایی ندارد و به همین دلیل در طول زندگی خود ممکن است بسیار از این شاخه به آن شاخه بروند و فاقد ثبات لازم برای یک زندگی معمولی باشند.

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

Nadine Ross

تیپ شخصیتی ISTJ یا تدارکاتچی

تیپ شخصیتی Nadine یعنی تدارکاتچی یا ISTJ، مرسوم‌ترین تیپ شخصیتی در بین انسان‌ها به شمار می‌آید. تدارکاتچی‌ها، صادق و رک هستند و این دو ویژگی آن‌ها، باعث می‌شود در زمینه کاری و خانوادگی بسیار مورد احترام و اعتماد قرار بگیرند. تدارکاتچی‌ها به شدت وظیفه شناس هستند و به ندرت ممکن است از زیر وظایف خود شانه خالی کنند، حتی اگر وظیفه سپرده شده به آن‌ها زیاد از لحاظ اخلاقی قابل قبول نباشد. وفاداری Nadine به Rafe تا انتهای بازی، با وجود اتفاقات و فعل و انفعالات مختلف، نشانگر همین موضوع است. البته نکته این جاست که به طور کلی، این تیپ شخصیتی دست کم گرفته می‌شود و از آن جایی که این افراد صادق، وظیفه شناس و آرام هستند، برخی افراد پتانسیل‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را نادیده می‌گیرند. اما نباید فراموش کرد تدارکاتچی‌ها، ممکن است هر تصمیمی بگیرند و همه را غافلگیر سازند.

داشتن ویژگی‌هایی مثل وظیفه شناسی، صداقت، آرامش و روراست بودن، Nadine ,را به یک فرمانده نظامی مناسب تبدیل کرده است چرا که هیچ گاه به مواردی مثل عدم انجام وظیفه یا کوتاهی از کار فکر نمی‌کند.
این تیپ شخصیتی ضعف‌های مخصوص به خود را نیز داراست. برای مثال افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ، بیش از حد به چهارچوب‌ها و قوانین اهمیت می‌دهند و این تبعیت از چهارچوب‌ها می‌تواند برای آن‌ها مشکل ساز شود. از طرف دیگر به واسطه تلاش برای انجام وظایف خود به بهترین شکل ممکن، این تیپ شخصیتی بسیار یک‌دنده و لجباز است و گاهی نسبت به حقایق کر و کور می‌شود.
در واقع اگر به شخصیت Nadine نگاه کنیم، می‌بینیم که خبری از پیچیدگی‌های شخصیتی و رفتاری در مقایسه با دیگر شخصیت‌های سری مثل Sam و Nathan نیست و با این وجود، بیشترین مشکل و دردسر را همین Nadine برای آن‌ها رقم می‌زند.

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

Rafe Adler

تیپ شخصیتی فرمانده یا ENTJ

می‌توان به نوعی Rafe Adler را، ورژن سیاه و شرور Chris Redfield نامید. در مقالات قبلی، در مورد شخصیت کریس ردفیلد صحبت کردیم‌ البته او دارای تیپ شخصیتی مجری بود. اما صرفا تفاوت تیپ شخصیتی ، دلیل برای نداشتن تشابه زیاد نیست بلکه ساختار این شخصیت‌ها عامل بسیاری از تشابهات است.
به عنوان یک فرمانده، Rafe بسیار با برنامه، منظم، هدفمند و جدی است و پس از هدف‌گذاری، به هر قیمتی تلاش می‌کند به هدف خود برسد، فارغ از مشکلات و موانع پیش رو. چیزی که در طول فرنچایز Resident Evil، کریس نیز به دفعات آن را از خود نشان داده. اما چیزی که فردی مثل Rafe را از Chris متمایز می‌سازد، این است که برای Rafe هدف به راحتی وسیله را توجیه می‌کند و به همین دلیل کشتن افراد مزاحم یا دست زدن به انواع شرارت‌ها، در برنامه‌های Rafe کاملا عادی و بلکه ضروری است.

افراد ENTJ از توانایی‌ها و مهارت‌های خود تا حد زیادی اطمینان دارند و به نوعی خودشان را کاملا قبول دارند. این غرور و اعتماد به نفس، باعث می‌شود حس حسادت در آن‌ها پتانسیل شعله ور شدن داشته باشد؛ کما این که Rafe در ذهن خود، همواره زیر سایه ثروت خانوادگی و دستاوردهای بی‌نظیر Nathan Drake بوده است و‌ از آن جایی که Rafe به توانایی‌های خود آگاه است، این مسئله برای او بسیار غیرقابل هضم است و به راحتی با آن کنار نمی‌آید. در جریان نبرد نهایی با نیتن نیز، او به این نکته اشاره می‌کند که وقتی کسی جلوی او از نیتن به عنوان افسانه یاد کرده، بی درنگ به او شلیک کرده و او را کشته است. در واقع افراد فرمانده، اگر در چهارچوب نمانند و افسار گسیخته شوند، از آن جایی که قدرت تحلیل و زیرکی بالایی دارند، به راستی می‌توانند تهدید و خطری بزرگ تبدیل شوند.
از نقاط ضعف این تیپ شخصیتی، می‌توان به غرور بیش از حد، لجبازی افراطی در راه رسیدن به هدف و نداشتن صبر اشاره کرد. همچنین این افراد به شدت بی‌احساس و اصطلاحا قصی القلب هستند و دلسوزی و مهربانی تقریبا در آن‌ها به طور کامل مرده و از بین رفته است. تمام این موارد به راحتی در Rafe مشهود و محسوس است و آن قدر جاه‌طلبی و هدف‌گذاری او افراطی و غیر قابل کنترل بود، که او در نهایت جان خود و صد‌ها نفر دیگر را در راه رسیدن به هدف خود خواهانه‌اش گرفت.

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

Nathan Drake

تیپ شخصیتی سرگرم کننده یا ESFP

نوبت می‌رسد به مهم‌ترین شخصیت سری Uncharted، یعنی نیتن دریک دوست داشتنی. نیتن، دارای تیپ شخصیتی سرگرم کننده یا همان ESFP است. این افراد بسیار شجاع و نترس هستند و از موانع و مشکلات فرار نمی‌کنند. به لطف برون‌گرا بودن و مهارت‌های اجتماعی بالا، این افراد به خوبی در میان جامعه، خانواده و دوستان زندگی کرده و روابط جذابی با اطرافیان خود برقرار می‌کنند. همان طور که از اسم تیپ شخصیتی نیز پیداست، این افراد معمولا بسیار بذله‌گو و خندان هستند و حتی در بین مشکلات و حوادث، از زبان و رفتار طنز خود استفاده می‌کنند. می‌توان به نوعی به آن‌ها لقب ماجراجویانی طناز را داد. افرادی که جدی‌ترین کار‌ها را انجام می‌دهند اما در طول مسیر، ممکن است بچه‌گانه‌‌ترین رفتار‌ها را از خود نشان دهند! این تناقض رفتاری، باعث می‌شود این دسته افراد گزینه بسیار مناسبی برای شخصیت‌های دوست داشتنی بذله گو در مدیوم‌‌هایی مثل گیم یا سینما باشند.

از نسخه‌ی اول گرفته تا نسخه‌ی چهارم، دیالوگ‌های طنز نیتن دریک که البته اصلا و ابدا بی‌مزه و احمقانه نیستند، او را به شخصیتی دوست داشتنی و جذاب در میان طرفداران دنیای گیم تبدیل کرده‌اند. در واقع افراد سرگرم کننده، با وجود این که ممکن است جدی‌ترین کار‌‌ها را انجام دهند، اما به خود سخت نمی‌گیرند و بیش از حد خود را درگیر نمی‌کنند. برای آن‌ها زندگی در لحظه، شوخی‌های جالب و دوستی‌های عجیب و غریب، از همه چیز مهم‌تر است.
از لحاظ نقاط ضعف نیز باید بگویم این تیپ شخصیتی، معمولا برنامه‌ریزی خوبی ندارند و در لحظه زندگی کن، شعار آن‌ها محسوب می‌شود که ممکن است برای آن‌ها مشکل ساز شود. از طرف دیگر احساسی هستند و از همین جانب نیز ممکن است لطمه بخورند و مورد سواستفاده قرار گیرند. فراموش نکنید Sam برای متقاعد ساختن نیتن، داستانی ساخت که در آن جانش در خطر بود و نیتن نمی‌توانست نسبت به این قضیه بی‌تفاوت باشد.

علاقه دارید کدام آثار مورد بررسی و تحلیل تیپ شخصیتی قرار بگیرند؟ با ما در میان بگذارید …

LeroxjokerriversideDARKSIREN77A.mAli_pxFidoیوهانmh.pKratosĶįņosąققنوس آسمانSpider-Manانسانآرمان زرمهر.Haj_Hossein🤘Mohsenj74Soosmar (بازنشسته)more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا
زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زیر ذره‌بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های سری Uncharted - گیمفا