رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا

رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳

علی محمدپناه
۱۲:۰۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳

زمان زیادی تا برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۳ باقی نمانده و در این مطلب به رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ بر اساس امتیاز راتن تومیتوز می‌پردازیم.

۹۵مین مراسم اسکار در میان نامزدهای خودش شگفتی‌های بسیار زیادی دارد. در میان نامزدهای بخش بهترین فیلم سال که مهم‌ترین جایزه اسکار محسوب می‌شود، فیلم‌های بلاک‌باستری و محبوبی همچون فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) به چشم می‌خورد و از آن سو نیز آثار داستان محوری همچون فیلم بنشی‌های اینیشرین (The Banshees of Inisherin) نیز دیده می‌شوند. با وجود اینکه معیارهای جوایز اسکار کاملا به نظر منتقدها وابسته نیستند اما باید این حال، مقایسه و رتبه‌بندی بین آثار مختلف و به ویژه نامزدهای بخش بهترین فیلم سال می‌تواند جالب‌توجه باشد.

راتن تومیتوز شاخصی است که نشان می‌دهد منتقدان چه نظراتی نسبت به فیلم‌ها دارند و چه امتیازهایی به آن داده‌اند. امتیاز این آثار نسبت به دیگری تفاوت قابل‌توجهی دارد و همین نیز نشان می‌دهد که تا چه اندازه نامزد شدن برخی از این آثار غیرمنتظره بوده است. این در حالی است که برخی از این آثار نیز توانستند تحسین منتقدان را بدست بیاورند و امتیاز بسیار خوبی کسب کنند. در ادامه همراه با ما باشید.

۱۰. فیلم مثلث غم (Triangle Of Sadness)

فیلم triangle of sadness
فیلم Triangle Of Sadness
  • کارگردان: روبن اوستلوند
  • بازیگران: هریس دیکینسون – شارلبی دین – وود هرلسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۷۲ درصد

نامزد شدن فیلم «مثلث غم» در مراسم اسکار سال جاری میلادی غافلگیرکننده و شوکه‌کننده بود چراکه استقبال بسیار مثبتی از این اثر نشده بود. اما با این وجود، فیلم «مثلث غم» توانسته نقدهای خوبی را بدست بیاورد چراکه ظاهرا منتقدان از برداشت طنز این اثر نسبت به افراد ثروتمند و مشهور لذت برده‌اند. فیلم داستان یک قایق تفریحی لوکس و مجلل را روایت می‌کند که با چندین مشکل روبه‌رو می‌شود.

این ایده که افراد برجسته و ثروتمند در فیلم «مثلث غم» در حال تلاش و کوشش برای زنده ماندن و بقاء هستند، سبب خلق موقعیت‌های خنده‌دار و جالبی شده چراکه آن‌ها با روش‌های رایج بقاء اصلا آشنا نیستند. با این حال، فیلم «مثلث غم» از نظر پیشرفت و توسعه کاراکترها کار چندانی انجام نمی‌دهد اما این فیلم به دنبال آن است تا نشان بدهد پول و شهرت تا چه اندازه بی‌اهمیت هستند.

۹. فیلم الویس (Elvis)

آستین باتلر فیلم الویس elvis
فیلم Elvis
  • کارگردان: باز لورمن
  • بازیگران: آستین باتلر – تام هنکس – هلن تامپسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۷۷ درصد

فیلم «الویس» محصول سال ۲۰۲۲ میلادی محبوب‌ترین اقتباس از زندگی الویس پراسلی به شمار می‌رود، اثری که در آن، آستین باتلر نقش اصلی را ایفا می‌کند و به برجسته و بهتر شدن این اثر نیز کمک شایانی کرده است. داستان فیلم «الویس» روزهای سخت این خواننده مشهور و همچنین دوران اوج وی به عنوان یک سوپراستار را بازگو می‌کند. مدیر برنامه وی سرهنگ تام پارکر و همچنین کنترل او نسبت به الویس نیز به زمینه اصلی این اثر سینمایی تبدیل شده است.

آستین باتلر به طور کامل تجسم این خواننده مشهور را در فیلم «الویس» انجام می‌دهد و بسیاری از آهنگ‌های برجسته وی را به اجرا در می‌آورد. با این حال، همه افراد به صورت متفق القول استقبال مثبتی از این اثر نداشتند، هر چند عملکرد درخشان آستین باتلر در بهتر شدن این اثر بسیار تأثیرگذار بوده است. این در حالی است که کارگردان باز لورمن در فیلم «الویس» به خوبی توانسته دهه شصت و هفت میلادی را به نمایش بگذارد و از همین لحاظ نیز تحسین شده است.

۸. فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way Of Water)

فیلم آواتار راه آب avatar way of the water
فیلم Avatar 2
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: زوئی سالدانا – سم ورثینگتون – سیگورنی ویور
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۷۶ درصد

فیلم «آواتار: راه آب» به اندازه نسخه قبلی خودش تماشایی و جذاب به نظر می‌رسد. این فیلم جلوه‌های بصری خیره‌کننده و باورنکردنی دارد و بینندگان و طرفداران را به قبیله آبی ناوی در سیاره پاندورا می‌برد. شخصیت‌های اصلی داستان یعنی جیک سالی و نیتیری نیز پس از بازگشت انسان‌ها برای از سرگیری درگیری با قبیله‌های این سیاره، به همراه فرزندان خودشان به قبیله آب پناه می‌برند.

فیلم «آواتار ۲» به خوبی توانسته زمینه‌سازی‌های لازم برای داستان فیلم‌های بعدی این فرنچایز را انجام بدهد و در عین حال، نقش‌های بیشتری را در داستان معرفی کند که نسل بعدی شخصیت‌ها را رقم می‌زنند. با این حال، دلیل اصلی برای نامزد شدن فیلم «آواتار: راه آب» در مراسم اسکار امسال، مناظر و زیبایی‌های خیره‌کننده آن است که بیننده‌ها را حیرت‌زده کرده است.

۷. فیلم در جبهه غربی خبری نیست (All Quiet On The Western Front)

فیلم در جبهه غربی خبری نیست all quiet on the western front
فیلم All Quiet On The Western Front
  • کارگردان: ادوارد برگر
  • بازیگران: فلیکس کامرر – آلبرشت شوخ – دانیل برول
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۹۰ درصد

فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» یک اثر جنگی به شمار می‌رود و داستان یک سرباز جوان آلمانی در طی جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد. رویای شخصیت اصلی داستان تبدیل شدن به یک قهرمان است ولی این رویاها به سرعت از بین می‌روند و او متوجه وحشت‌ها و واقعیت‌های تلخ جنگ می‌شود. این اثر به خوبی و با صراحت بی‎‌رحمی و وحشیانه بودن نبرد به این بزرگی را به تصویر می‌کشد و این در حالی است که شخصیت اصلی سعی در فرار از آن دارد.

اکثر منتقدان استقبال خوبی از فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» داشتند و همگی نیز اذعان داشتند این اثر توانسته به شکلی موثر به بیننده‌ها ثابت کند که در نهایت، جنگ کاملا بیهوده است. علاوه بر این، فیلم به خوبی نشان می‌دهد که تأثیر زندگی در این شرایط وحشتناک روی مردم چگونه است.   

۶. فیلم حرف‌های زنانه (Women Talking)

فیلم women talking
فیلم Women Talking
  • کارگردان: سارا پولی
  • بازیگران: رونی مارا – کلیر فوی – فرانسیس مک‌دورمند
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ درصد

فیلم «حرف‌های زنانه» اثری در ژانر درام به شمار می‌رود و داستان زنان یک مستعمره منونیت که نامش فاش نشده است را روایت می‌کند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا جلساتی را برای تصمیم‌گیری درباره آینده خودشان برگزار کنند. بحث آن‌ها این است که آیا باید بمانند و با مردان بدسرپرست خودشان مبارزه کنند یا اینکه همه چیز را رها و فرار کنند. این اثر تصویری عمیق از آنچه را به نمایش در می‌آورد که هر زن ممکن است با آن مواجه شود.

سرعت داستانی فیلم «حرف‌های زنانه» پایین است زیرا موضوع این اثر عمدتا درباره جلسات بین زنان است اما با این وجود، فیلم موفق شده تا به دلیل مضامین سنگین و جالب خودش علاقه بیننده را به داستان حفظ کند. این اثر به خاطر نقش‌آفرینی‌های درخشان بازیگران و همچنین فیلم‌نامه‌اش تحسین شده و این در حالی است که در بخش فیلم‌نامه نیز نامزد دریافت جایزه است.

۵. فیلم تار (Tár)

فیلم تار tÁr
فیلم Tár
  • کارگردان: تاد فیلد
  • بازیگران: کیت بلانشت – نینا هاس – مارک استرانگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ درصد

فیلم «تار» یک درام روانشناختی به شمار می‌رود که داستان آن حول محور رهبر ارکستر لیندا تار است، کسی که به دلیل تلاش‌ها و کشمکش‌ها برای حفظ موقعیت بالای خودش، شروع به فروپاشی و شکسته شدن می‌کند. رفتار پرخاشگرانه لیندا نسبت به زیردستانش مشکلات متعددی برای او ایجاد کرد و در ادامه نیز اتهامات سنگینی علیه او وارد شد.

فیلم «تار» نقدهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرده و همچنین برای بازی کیت بلانشت در نقش اصلی، کارگردانی تاد فیلد و همچنین فیلم‌نامه نوشته وی نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. این اثر یک فیلم شخصیت محور است و از همان ابتدا تا پایان نیز یک نفر را دنبال می‌کند که چندین مرحله از فجایع و مشکلات ذهنی را پشت سر می‌گذارد.

۴. فیلم خانواده فیبلمن (The Fabelmans)

فیلم fabelmans
فیلم The Fabelmans
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: میشل ویلیامز – پل دینو – جولیا باترز
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۹۲ درصد

استیون اسپیلبرگ تا به امروز سکان کارگردانی فیلم‌های پرمخاطب بسیار زیادی را برعهده داشته و اخیرا نیز کارگردانی فیلم «خانواده فیبلمن» را در دست داشته که یک اثر نیمه بیوگرافی بر اساس زندگی خودش محسوب می‌شود. داستان این اثر الهام گرفته شده از زندگی خود اسپیلبرگ است و داستان سامی فیبلمن جوان را دنبال می‌کند که با آشکار شدن مسائل و مشکلات خانوادگی‌اش، یک مرحله متفاوت از زندگی خودش را پشت سر می‌گذارد.

فیلم «خانواده فیبلمن» به خاطر داستان مربوط به بلوغ خودش و همچنین اینکه چطور می‌توان عشق و علاقه استیون اسپیلبرگ نسبت به سینما را درک کرد، بسیار ستایش می‌شود. اگرچه فرض داستانی این اثر سنگین به نظر می‌رسد اما فیلم «خانواده فیبلمن» لحظات بسیار روشن و سرگرم‌کننده‌ای درون خودش دارد که به بیننده کمک می‌کند تا با کاراکترهای درون داستان ارتباط بگیرد. با اینکه این فیلم نتوانست در گیشه موفقیت زیادی بدست بیاورد اما توانست تحسین منتقدان را از آن خودش کند.

۳. فیلم همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All At Once)

فیلم همه چیز همه جا به یکباره everything everywhere all at once
فیلم Everything Everywhere All At Once
  • کارگردان: دنیلز
  • بازیگران: میشل یئو – که هوی کوان – جیمی لی کرتیس
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۹۵ درصد

فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» یک چرخش بسیار جالب‌توجه و جذاب درباره ایده مولتی‌ورس یا چند جهانی را ارائه می‌کند. شخصیت اصلی داستان وارد ماجرایی می‌شود که در آن، نسخه‌های مختلفی از خودش در آن حضور دارند. او در نهایت مسئولیت نابودی کامل همه واقعیت‌ها یا نجات آن‎‌ها را برعهده دارد.

میشل یئو، جیمی لی کرتیس، استفانی هسو و که هوی کوان با نقش‌آفرینی‌های درخشان خودشان توانستند حس نیت بسیار خوب و جذابی به فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» بدهند. به خاطر همین نقش‌آفرینی ممتاز بازیگران نیز این اثر به یک فیلم بسیار موفق تبدیل شده و این در حالی است که دنیلز نیز توانستند به خوبی از پس کارگردانی این اثر بربیایند. از سوی دیگر، تعادل بسیار خوب فیلم بین لحظات کمدی و احساسی نیز باعث خلق لحظاتی جالب‌توجه شده است.

۲. تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

فیلم top gun maverick
فیلم Top Gun: Maverick
  • کارگردان: جوزف کوشینسکی
  • بازیگران: تام کروز – مایلز تلر – گلن پاول
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۹۶ درصد

فیلم «تاپ گان: ماوریک» پس از چهار سال وقفه، بار دیگر تام کروز را به روی پرده سینماها باز گرداند. این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ میلادی به شمار می‌رود که در آن، تام کروز بار دیگر نقشش به عنوان پیت ملقب به ماوریک را بازآفرینی کرده است. شخصیت اصلی باید گروه جدیدی از خلبانان جنگنده را آموزش بدهد تا کارخانه اورانیوم دشمن را از بین ببرند و در این در حالی است که ماوریک باید با مشکلات شخصی نیز دست و پنجه نرم کند.

داستان‌سرایی کلاسیک در مورد خوبی در مقابل بدی و همچنین موضوعاتی دلگرم‌کننده از دوستی سبب شده تا فیلم «تاپ گان: ماوریک» که دنباله‌ای برای فیلم اصلی به شمار می‌رود، بتواند در بین منتقدان به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند.

سکانس‌های خارق‌العاده تعقیب و گریز جت‌ها در آسمان توانسته لحظات بسیار لذت‌بخش و خارق‌العاده‌ای را برای بیننده‌ها رقم بزند و تام کروز نیز بار دیگر توانایی‌های برجسته خودش را به رخ کشیده است. این اثر همچنین رونق اکران روی پرده سینماها را به دنبال تعطیلی سینماها به دلیل گسترش کرونا بیشتر و در گیشه به فروش بسیار بالایی دست پیدا کرد.

۱. فیلم بنشی‌های اینیشرین (The Banshees Of Inisherin)

فیلم بنشی‌های اینیشرین the banshees of inisherin
فیلم The Banshees Of Inisherin
  • کارگردان: مارتین مک‌دونا
  • بازیگران: کالین فارل – بری کیوگان – برندن گلیسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: امتیاز ۹۶ درصد

فیلم «بنشی‌های اینیشرین» اثری کمدی و درام به شمار می‌رود که داستانی درباره انحلال یک دوستی را به تصویر می‌کشد. مردی به نام کولم شروع به نادیده گرفتن دوست دیرینه‌اش به نام پادریک می‌کند و ادعا می‌کند که دوستش بسیار کسل‌کننده است. پادریک خشمگین نیز سپس نقشه‌هایی را برای عذاب دادن کولم طراحی می‌کند، کارهایی که ناخواسته کولم را تحت تأثیر قرار می‌دهد چراکه او اکنون جنبه دیگری را از پادریک شاهد است.

فیلم «بنشی‌های اینیشرین» فرض داستانی عجیبی دارد و با این وجود، آن را به گرمی در آغوش می‌گیرد و همین نیز به برجسته شدن تنهایی درونی این مردان کمک کرده است. منتقدان از جذبه بین برندن گلیسون و کالین فارل بسیار لذت بردند، بازیگرانی که هر دوی آن‌ها در مراسم اسکار ۲۰۲۳ نامزد دریافت جایزه شدند.


در این مطلب به بررسی و رتبه‌بندی نامزدهای جایزه بهترین فیلم اسکار سال ۲۰۲۳ میلادی پرداختیم. به نظر شما کدام اثر در نهایت می‌تواند این جایزه بزرگ و باارزش را از آن خود کند؟

منبع: cbr

ArmageddonKratosDaniyal Bleszinskired-eyed Banished KnightAhmad_bkfarhadqpmeysambامیر حسینA.Off????Cirilla RiannonjokerPARASITE EVE 2شرک

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتبه‌بندی فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا