معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا

معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
همه چیز درباره فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳

فیلم‌ها و انیمیشن‌های مختلفی در مراسم اسکار ۲۰۲۳ توانستند این جوایز ارزشمند را دریافت کنند و خودشان را در دنیای سینما ماندگار کنند.

مراسم اسکار یکی از رویدادهای بسیار بزرگ در دنیای سینما به شمار می‌رود و دریافت چنین جایزه‌ای می‌تواند برای هر فیلمساز و بازیگر و حتی خود فیلم یک افتخار باشد و آن‌ها را در تاریخ سینما به ثبت برساند و ماندگار کند.

با برگزار شدن مراسم و مشخص شدن جوایز هر کدام از بخش‌ها، در این مطلب قصد داریم تا به معرفی و بررسی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز در بخش‌های مختلف بپردازیم. همراه با ما باشید.

فیلم همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All At Once)

فیلم همه چیز همه جا به یکباره everything everywhere all at once
فیلم Everything Everywhere All At Once

فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» اثری درام و کمدی ساخته دانیلز به شمار می‌رود که داستان مالک رخشوی‌خانه‌ای به نام اوِلین و همسرش ویموند و دخترشان جوی را دنبال می‌کند. در حالی که سازمان مالیات در حال بررسی تخلفات مالی آن‌ها است، اولین متوجه می‌شود که باید با نسخه‌های دیگر خودش از مولتی‌ورس ارتباط بگیرد تا از نابودی دنیاهای چندگانه توسط شخصیتی قدرتمند جلوگیری کند.

این فیلم به هنگام اکران خودش توانست تحسین بیننده‌های بسیار زیادی را بدست بیاورد که نشانه‌ای از داستان‌سرایی خوش ساخت و داستان جالب آن است که مفاهیمی فلسفی، طنز پوچ‌گرایانه و مضامین هویتی را در خودش گنجانده است. این در حالی است که فیلم با نقش‌آفرینی بسیار خوبی از سوی بازیگران همراه شده است.

فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» برای ۱۱ جایزه اسکار نامزد شده که در نهایت توانست ۷ جایزه را بدست بیاورد. جوایز این فیلم در مراسم اسکار ۲۰۲۳ نیز شامل جایزه بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی برای دانیلز، بهترین بازیگر زن برای میشل یئو، بهترین بازیگر مکمل مرد برای که هوی کوآن، بهترین بازیگر مکمل زن برای جیمی لی کرتیس، بهترین فیلم‌نامه اوریجینال برای دانیلز و بهترین تدوین است.

فیلم نهنگ (The Whale)

فیلم the whale
فیلم The Whale

فیلم «نهنگ» اثری در ژانر درام و روانشناختی به شمار می‌رود که دارن آرونوفسکی آن را کارگردانی کرده و ساموئل دی هانتر آن را قلم زده است. هانتر فیلم‌نامه این اثر را نیز از نمایش‌نامه‌ای به همین نام از خودش محصول سال ۲۰۱۲ میلادی اقتباس کرده است. این فیلم داستان یک معلم انگلیسی را روایت می‌کند که به بیماری چاقی بیش از حد مبتلا است و در همین حین نیز به دنبال آن است تا رابطه خودش با دختر جوانش را از سر بگیرد.

ستاره فیلم «نهنگ» یعنی برندون فریزر توانست در مراسم اسکار ۲۰۲۳ جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خودش کند و این در حالی است که این نقش‌آفرینی وی به نوعی یک بازگشت پیروزمندانه به عرصه سینما برای این بازیگر محسوب می‌شود. یکی از نکات جالب‌توجه و برجسته درباره فیلم «نهنگ»، گریم قابل‌توجه و برجسته برندون فریزر در این اثر بوده و همین نیز سبب شده تا آکادمی اسکار جایزه بهترین گریم امسال خودش را به عوامل این اثر بدهد تا فیلم «نهنگ» در پایان مراسم اسکار دو جایزه را دریافت کرده باشد.

فیلم در جبهه غربی خبری نیست (All Quiet On The Western Front)

فیلم در جبهه غربی خبری نیست all quiet on the western front
فیلم All Quiet On The Western Front

فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» اثری آلمانی زبان از سرویس آنلاین نتفلیکس به شمار می‌رود که در ژانر درام و ضد جنگ است و در مراسم اسکار ۲۰۲۳ توانست در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شود. این فیلم اقتباسی سینمایی بر اساس رمانی به همین نام نوشته نویسنده آلمانی اریش ماریا رمارک محصول سال ۱۹۲۹ میلادی است.

این فیلم داستان یک سرباز جوان آلمانی به نام پل بائومر و هم رزمانش را در روزهای پایانی جنگ جهانی اول روایت می‌کند. او یک سرباز جویای شکوه و جلال است که با مواجه شدن با وحشت‌ها و خطرات جنگ، به سرعت امیدش را از دست می‌دهد و تمام آرزوهایش از هم می‌پاشد.

در مراسم اسکار ۲۰۲۳، فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» توانست جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را از آن خودش کند و باید گفت که او در این بخش نسبت به دیگر آثار در سطح بالاتری قرار داشته و واقعا شایسته این جایزه است، جایزه‌ای که سومین جایزه سینمای آلمان در این بخش محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این فیلم، هشتمین اثری است که به طور همزمان در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم بین‌المللی نامزد شده بود و اولین فیلم آلمانی زبان محسوب می‌شود که در بخش بهترین فیلم سال اسکار نامزد شده است.

علاوه بر این، فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» توانست جایزه بهترین موسیقی متن اوریجینال، بهترین طراحی تولید و همچنین جایزه بهترین فیلمبرداری را نیز دریافت کند تا در نهایت مراسم اسکار را با کسب چهار جایزه ترک کند و شب بسیار موفقی را پشت سر بگذراند.

فیلم حرف‌های زنانه (Women Talking)

فیلم women talking
فیلم Women Talking

فیلم «حرف‌های زنانه» نیز یکی دیگر از آثار نامزد شده در بخش بهترین فیلم اسکار به شمار می‌رود که درنهایت ناکام ماند. این اثر اقتباسی از کتابی به همین نام محصول سال ۲۰۱۸ میلادی است و داستان گروهی از زنان را روایت می‌کند که گردهم جمع می‌شوند و باید تصمیم بگیرند که به دنبال تجاوزهای متعدد از سوی مردان، این جامعه را ترک کنند یا اینکه بمانند و مبارزه کنند.

این اثر درام به کارگردانی سارا پلی است که علاوه بر جایزه بهترین فیلم، در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نیز نامزد شده بود و در نهایت نیز توانست این جایزه را دریافت کند و مراسم اسکار ۲۰۲۳ میلادی را تنها با یک جایزه به پایان برساند.

انیمیشن پینوکیو ساخته گی‌یرمو دل تورو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)

انیمیشن pinocchio
انیمیشن Pinocchio

انیمیشن «پینوکیو» اثری تازه از فیلمساز برجسته و موفق گی‌یرمو دل تورو به شمار می‌رود که همانطور که از نامش پیدا است، بر اساس داستان کلاسیک پینوکیو و به شکل استاپ موشن ساخته شده و اثری در ژانر موزیکال و فانتزی تاریک محسوب می‌شود. در این اثر صداپیشگانی همچون ایوان مک‌گرگور، برن گورمن و ران پرلمن حضور دارند.

این انیمیشن برجسته توانست در بخش بهترین انیمیشن سال مراسم اسکار ۲۰۲۳ نامزد دریافت جایزه شود و بسیاری از افراد نیز پیش‌بینی می‌کردند تا بتواند این جایزه را بدست بیاورد. همین اتفاق نیز رخ داد و این انیمیشن توانست جایزه بهترین انیمیشن سال را از آن خودش کند. این سومین جایزه اسکار برای گی‌یرمو دل تورو به شمار می‌رود و این در حالی است که اولین جایزه اسکار برای سرویس آنلاین نتفلیکس نیز است.

فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)

فیلم avatar the way of water
فیلم Avatar 2

فیلم «آواتار: راه آب» دنباله‌ای بسیار مورد انتظار برای فیلم اصلی محصول سال ۲۰۰۹ میلادی ساخته جیمز کامرون به شمار می‌رود که توانست در گیشه عملکردی بسیار موفق داشته باشد و در جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار بگیرد. این اثر که پر از جلوه‌های بصری و کامپیوتری است، داستان جیک و نیتری را پس از ۱۵ سال بعد از اتفاقات فیلم اول روایت می‌کند. آن‌ها اکنون خانواده‌ای تشکیل داده‌اند اما مجبور می‌شوند تا خانه خودشان را ترک کنند و به قبیله دیگری در سیاره پاندورا بروند و خودشان را آماده نبرد دیگری با انسان‌ها بکنند.

فیلم «آواتار: راه آب» در مراسم اسکار سال ۲۰۲۳ میلادی در چهار بخش بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین فیلم سال، بهترین صداگذاری و بهترین طراحی تولید نامزد دریافت جایزه بود و در نهایت توانست تنها در بخش جلوه‌های ویژه جایزه اسکار را از آن خودش کند و این مراسم را تنها با یک جایزه به پایان برساند.

فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد (Black Panther: Wakanda Forever)

فیلم black panther wakanda forever
فیلم Black Panther 2

فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا تاابد» یکی از فیلم‌های موفق دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود که در گیشه توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند و با وجود اینکه ستاره خودش را در اختیار نداشت، توانست داستان فیلم اول را به خوبی ادامه بدهد و کاراکترهای مکمل را در کانون توجه قرار بدهد.

سکان کارگردانی فیلم «پلنگ سیاه ۲» را همانند فیلم قبلی رایان کوگلر در دست داشته و در آن، لتیشیا رایت، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا و آنجلا باست نقش‌آفرینی می‌کنند. این اثر به پیامدهای پس از مرگ تی‌چالا و ظهور محافظ تازه‌ای برای واکاندا می‌پردازد و داستان را به سطح بالاتری می‌برد.

این فیلم در پنج بخش در مراسم اسکار سال ۲۰۲۳ میلادی نامزد دریافت جایزه شد که شامل بهترین آهنگ، بهترین طراحی لباس، بهترین گریم، بهترین بازیگر مکمل زن و بهتری جلوه‌های ویژه می‌شود اما در نهایت این اثر استودیو مارول توانست از بین پنج نامزدی خودش تنها یک جایزه را کسب کند.

فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ به انتخاب اسکرین رنت
فیلم Top Gun 2

فیلم «تاپ گان: ماوریک» اثری درام و اکشن به شمار می‌رود که پس از ۳۰ سال داستان فیلم تاپ گان سال ۱۹۸۶ میلادی را ادامه می‌دهد و اثری بسیار دلنشین و سرگرم‌کننده است که داستان خلبان بسیار ماهر پیت میچل ملقب به ماوریک را روایت می‌کند که باید گروهی از خلبان جوان را آموزش بدهد و آن‌ها را برای ماموریتی بسیار خطرناک آماده کند.

فیلم «تاپ گان: ماوریک» توانست با جلب توجه بیننده‌های بسیار زیاد، آن‌ها را به سمت سینماها بکشاند و رونق بسیار زیادی به اکران فیلم‌ها روی پرده نقره‌ای بدهد. از سوی دیگر، این اثر توانست به فروش بسیار بالایی در گیشه و بیش از ۱.۵ میلیارد دلار دست پیدا کند. این اثر جدا از اینکه فروش بسیار بالا و تحسین منتقدان را بدست آورده، در ۹۵ مین مراسم اسکار نیز نامزد دریافت شش جایزه شده بود که شامل جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین صداگذاری و بهترین آهنگ می‌شود. در نهایت این اثر تنها توانست جایزه بهترین صداگذاری را از آن خودش کند.

فیلم کوتاه یک خداحافظی ایرلندی (An Irish Goodbye)

فیلم an irish goodbye
فیلم An Irish Goodbye

فیلم «خداحافظی ایرلندی» اثری کوتاه به شمار می‌رود که نویسندگی و کارگردانی آن را تام برکلی و راس وایت برعهده داشته‌اند و در آن نیز جیمز مارتین، سیموس اوهارا و میشل فیرلی نقش‌آفرینی می‌کنند. این اثر کوتاه در ژانر کمدی سیاه است و اتفاقات آن نیز در مزرعه‌ای روستایی در گلنمورنان در شمال ایرلند جریان دارد و داستان دو برادر دور از هم را روایت می‌کند که پس از مرگ مادرشان، بار دیگر یکجا جمع می‌شوند تا مادرشان را به خاک بسپارند. این اثر کوتاه در بخش بهترین فیلم لایو اکشن کوتاه مراسم اسکار ۲۰۲۳ میلادی نامزد دریافت جایزه شده بود و توانست در نهایت این جایزه را از آن خودش کند.

انیمیشن کوتاه پسرک، موش کور، روباه و اسب (The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse)

انیمیشن the boy the mole the fox and the horse
انیمیشن The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse

انیمیشن کوتاه «پسرک، موش کور، روباه و اسب» اثری کوتاه به کارگردانی پیتر بینتون و چارلی مکسی به شمار می‌رود که بر اساس کتابی گرافیکی به همین نام محصول سال ۲۰۱۹ میلادی نوشته خود چارلی مکسی ساخته شده است. این انیمیشن کوتاه به هنگام همه گیری کرونا توسعه داده شده و ۱۲۰ نفر در بیش از ۲۰ کشور جهان روی آن کار می‌کردند.  در این انیمیشن کوتاه، گابریل بایرن، ادریس البا، تام هالندر و جود کووارد نیکول صداپیشگی چهار شخصیت اصلی داستان را برعهده دارند. این انیمیشن توانست در بخش بهترین انیمیشن کوتاه اسکار ۲۰۲۳ نامزد دریافت جایزه شود و در نهایت نیز توانست این جایزه را از آن خودش کند.


در این مطلب به معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست و آیا آن‌ها شایسته دریافت این جایزه‌ها بودند؟

منبع: گیمفا – اسکرین رنت – هالیوود ریپورتر

🤘Mohsenj74Dota2NashvilleVAHID.BStar Lordred-eyed Banished Knight????هیچmeysambSDG69THEVIL

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا
معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی فیلم‌ها و انیمیشن‌های برنده جوایز اسکار ۲۰۲۳ - گیمفا