آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا

آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی

پست گیمفا
۲۲:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا

دنیای بازی‌های رایانه‌ای، موبایلی و … جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. امروزه استفاده از بازی‌های مختلف به سن خاصی محدود نمی‌شود. اکثر قریب به اتفاق کاربران به نوعی گیمر هستند! به همین دلیل بازار طراحی و ساخت بازی همیشه داغ است. طراحی بازی‌های مختلف هم به برنامه نویسی نیاز دارد. آیا با شغل برنامه نویسی بازی آشنا هستید؟ این شغل بازار کار مناسبی دارد؟

معرفی شغل برنامه نویسی بازی

آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا

بازی هم مثل سایر محصولات، نیاز به یک یا چند سازنده دارد. به هر حال برای طراحی این دنیای غیرواقعی به یک انسان نیاز داریم! انواع بازی‌هایی که با آنها سروکار داریم، توسط کمپانی‌های بزرگ یا حتی یک برنامه نویس طراحی شده‌اند. در یک تعریف ساده می‌توان وظیفه شغل برنامه نویسی بازی را طراحی تعاملات، پاداش‌ها، مکانیک و … بازی‌ها دانست.

این شغل آنچنان دست‌نیافتنی و رویایی هم نیست. هر فردی می‌تواند وارد این شغل یا صنعت شود؛ البته به شرطی که دوره‌های مربوط به آموزش برنامه نویسی را گذرانده باشد. این شغل باتوجه به گسترش استفاده از بازی‌ها بین کاربران مختلف، چشم‌انداز قابل‌قبولی دارد.

به چه کسی برنامه نویس بازی گفته می‌شود؟

به توسعه‌دهنده نرم‌افزار که در زمینه بازی فعالیت می‌کند، برنامه‌نویس بازی گفته می‌شود. این شخص باید اطلاعات خود را در زمینه انواع بازی‌ها افزایش دهد. این توسعه‌دهنده می‌تواند فردی باشد که در یک مجموعه بزرگ‌تر فعالیت می‌کند یا این که به صورت مستقل به فعالیت می‌پردازد. به این نوع برنامه‌نویسان بازی، توسعه‌دهندگان مستقل می‌گویند. این افراد به طراحی و تولید بازی‌های مستقل یا Indie می‌پردازند.

برنامه نویس بازی ممکن است برای کنسول‌های ویدئویی مثل ایکس باکس، پلی استیشن و … کدنویسی کند. همچنین ممکن است برخی از برنامه نویسان بازی در حوزه بازی‌های کامپیوتری یا موبایلی مشغول به‌کار شوند. به هر حال این توسعه‌دهندگان، باید در زمینه انواع سبک‌های بازی تخصص و آگاهی کافی داشته باشند.

همانطور که می‌دانید سبک‌های بازی متنوع و زیادی وجود دارند. توسعه‌دهندگان باید به صورت تخصصی وارد یکی از این سبک‌ها شوند. البته برخی از برنامه‌نویسان بازی، ممکن است به ترجمه بازی‌ها از زبانی به زبان دیگر بپردازند. با این حال باید اشاره کرد که اغلب توسعه‌دهندگان بازی، برای استودیوهای تخصصی فعالیت می‌کنند و به‌ندرت سراغ بازی‌سازی مستقل می‌روند. 

برای تبدیل‌شدن به برنامه‌نویس بازی از کجا شروع کنیم؟

برای این کار مسیرهای زیادی وجود دارد. یکی از روش‌های رایج برای تبدیل‌شدن به برنامه‌نویس بازی، تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار یا کامپیوتر است. البته امروزه رشته‌های تخصصی بازی‌سازی در حال گسترش هستند. این نکته را به‌یاد داشته باشید که برای برنامه‌نویس ‌شدن، نیاز به اخذ مدرک خاصی ندارید. برای یادگیری این حرفه به صورت تخصصی، می‌توان به موسسات آموزشی هم مراجعه کرد.

تحصیل در دانشگاه باعث یادگیری مباحث اولیه و پایه‌ای برنامه‌نویسی می‌شود. از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه، فراهم شدن امکان تشکیل تیم‌های دانشجویی است. شما می‌توانید با دیگر همکلاسی‌ها یا هم‌دانشگاهی‌های خود، برای ساخت بازی یک گروه تشکیل دهید. البته برای کسب مهارت‌های بیشتر، صرفا نمی‌توان به دروس دانشگاهی بسنده کرد. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های تخصصی آموزشگاه‌ها و موسسات مختلف، سطح مهارت‌های خود را در حوزه برنامه‌نویسی بازی افزایش دهید.

آشنایی با مهارت‌های موردنیاز برنامه‌نویسی بازی

برای طراحی محیط یک بازی، برنامه‌نویس باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد. یک برنامه‌نویس ماهر و کاربلد، باید روی کار با ابزارها، نحوه طراحی، استراتژی بازی و روند بازی تسلط کافی داشته باشد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برنامه‌نویس بازی به شرح زیر هستند:

  • آشنایی با چگونگی ایجاد فایل‌های موردنیاز تصویری، صوتی و …
  • آشنایی با کدهای موردنیاز بازی مثل سی پلاس پلاس (C++) و سی شارپ
  • آشنایی با نحوه استفاده از موتور یا چارچوب ساخته‌شده برای بازی

شاید سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بخش طراحی و برنامه‌نویسی یک بازی، موتور بازی‌سازی آن باشد. با این حال یادگیری این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.

برنامه نویسی بازی؛ ساده یا پیچیده؟

شاید به این موضوع فکر کنید که آیا برنامه‌نویسی در حوزه بازی سخت‌تر است یا سایر زمینه‌ها؟ البته که پاسخ به این سوال نسبی خواهد بود. ممکن است برای برخی افراد برنامه‌نویسی بازی بسیار ساده‌تر باشد و برای برخی دیگر عکس این قضیه صدق کند. در حالت کلی توسعه یک بازی، کار نسبتا ساده‌تری به نظر می‌رسد. برخی پروژه‌های برنامه‌نویسی دیگر مثل اپلیکیشن موبایل، شاید پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشد.

برای یادگیری این حرفه و تبدیل‌شدن به توسعه‌دهنده بازی، باید ابتدا از بازی‌های کوچک‌تر شروع کنید. این کار باعث می‌شود مهارت‌های لازم را خیلی سریع‌تر یاد بگیرید. ابتدا باید مباحث مقدماتی موتورهای بازی را آموزش ببینید. با یادگیری موتورهای بازی‌سازی، امکان گرفتن خروجی و تست بازی هم وجود خواهد داشت.

نکته مثبت دیگر در مورد برنامه‌نویسی بازی، این است که افراد زیادی علاقه به بازی دارند. به این ترتیب شما می‌توانید خیلی راحت با کمک اطرافیان خود بازی را تست کرده و فیدبک بگیرید.

۴ مورد از مهم‌ترین مزایای شغل برنامه نویسی بازی

آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا

انتخاب شغل برنامه‌نویسی بازی، سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. با این حال نمی‌توان از کنار مزایای آن هم به سادگی عبور کرد. با انتخاب این شغل چه مزایایی کسب خواهید کرد؟ در ادامه با این مزایا آشنا می‌شوید.

۱. بازار کار بسیار مناسب

وقتی یک بازی عرضه می‌شود، علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. می‌توان گفت بازی‌ها نسبت به اپلیکیشن‌ها از بازار نسبتا بهتری برخوردارند. بازی جامعه هدف بسیار گسترده‌ای از خردسال تا کهنسال دارد. استفاده از بازی‌ها امروزه مختص سن، جنسیت، محدوده جغرافیایی خاص و … نیست.

۲. درآمد نسبتا بالا

قطعا انتخاب شغل با درآمد رابطه مستقیمی دارد. به این معنی که شغل‌های با درآمد بالا، خواهان بیشتری هم دارند. شغل برنامه نویسی بازی، درآمد نسبتا بالایی در این حوزه به خود اختصاص داده است. البته نباید از همان ابتدای مسیر، انتظار زیادی از درآمد داشت. ابتدا باید تمرکز خود را روی یادگیری بگذارید. با این حال در آمارهای جهانی، بازی‌سازی در بین شغل‌های پردرآمد طبقه‌بندی می‌شود.

۳. تبدیل‌شدن به گیمر حرفه‌ای

امروزه گیمر هم یک نوع شغل محسوب شده و در سطوح حرفه‌ای، درآمد خاص خود را دارد. بازی‌سازی به شما کمک می‌کند تا از کدهای تقلبی و باگ‌های احتمالی بازی‌ها به نفع خودتان استفاده کنید! به هرحال افرادی که با ۰ تا ۱۰۰ یک پروژه آشنایی دارند، بهتر می‌توانند در آن به پیروزی برسند. در حقیقت می‌توان گفت که گیمر شدن، یکی از شاخه‌های فرعی شغل برنامه نویسی بازی محسوب می‌شود که آن هم درآمد قابل‌توجهی دارد.

۴. جنبه سرگرم‌کننده و تفریحی

ساخت بازی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشد. با توجه به این که دنیای بازی‌ها و داستان آنها بسیار سرگرم‌کننده هستند، توسعه بازی هم از این قضیه متاثر می‌شود. در واقع شما تا پایان پروژه بازی، آن را مرحله به مرحله انجام خواهید داد. همین کار حس انجام بازی را به شما منتقل می‌کند.

کلام پایانی

شغل برنامه نویسی بازی یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود. برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی هم می‌توان از طریق دانشگاه و تحصیلات آکادمیک و هم موسسات آزاد اقدام کرد. برای یادگیری این شغل هم باید مهارت‌های پایه‌ای موردنیاز برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. شغل برنامه نویسی بازی، یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود.

مداد سبز تنها پلتفرم آموزشی پروژه‌محور در ایران محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای یادگیری ۰ تا ۱۰۰ برنامه نویسی بازی به این پلتفرم مراجعه کنید.

CorvoAmir Ringoمحمدرضا نوروزیGG

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • SARDSIDERS گفت:

    از بچگی گیمر هستم .ارشد نرم افزار دارم میخونم ، از ۱۵ سالگی تمرکزم روی ساخت نرم افزار موبایل و شبکه بود . به خاطر علاقم به گیم گفتم برم یه پروژه بسازم ببینم داستان چیه ؟ چقدر سخته؟ حقیقتش فقط به علاقه فرد بستگی داره و نکته کلیدیش آهسته و پیوسته جلو رفتن و صرف زمان زیاده . در مورد درآمد هم ، اگه نمیتونم و نمیشه رو بریزید دور ، هوش و زحمت بذارید براتون درخت طلا رشد میکنه . تقریبا هر شغلی همینجوریه . هوش و زحمت ‌

    Slender ManZabiGrandWardenPlaystation x Bungie
      • Zabi گفت:

        C++ Game Programming: Learn game programming with C++ step by step very easy
        اینم لینکش:
        https://mega.nz/file/lIEnQJAC#CHim6pJCe2_hEay5LIOKOsB4XAUBPCUCtwVvN1jo694

      • SARDSIDERS گفت:

        در مورد یاد گرفتن مهارت جدید ، روش من اینه :
        اول ، بهترین های اون کاری که میخوای انجام بدی رو پیدا کن . در مورد بازی سازی ، بهترین نرم افزار توسعه بازی سازی رایگان رو پیدا کن و همچنین موفق ترین توسعه دهنده های بازی ، بوسیله ی اون نرم افزار رو .
        اینکار بهت کمک میکنه یه دید کلی و درست داشته باشی برا خودت . بهترین مسیر رو انتخاب کنی و بهترین کسی که ازین مسر نتیجه گرفته رو هم بشناسی . اگه اون تونسته ، تو هم میتونی.
        دوم ، اگه زبان انگلیسیت خوبه که کارت راحته ، برو داخل یوتیوب ببین چه آموزش هایی موجوده . اونی که بنظرت زمان بیشتری داره و مخاطب بیشتر رو شروع کن دیدن . ولی به هیچ عنوان همه رو نبین . تا جایی که متوجه بشی بیشتر ابزار های نرم افزار چطور کار میکنه کافیه .اگه انگلیسی بلد نیستی ، برو از داخل سایت های ایرانی یا نهایتا ترجمه کردن مطالب سایت های خارجی ، با گوگل ترنسلیت ، کار با ابزار ها رو یاد بگیری. زمانی که متوجه شدی چی به چیه . برو یه پروژه ساده و ساخته شده داخل گیت هاب دانلود کن و روی نرم افزار بالا بیار . حالا سعی کن تغییرش بدی . مثلا از کارای ساده شروع کن ، رنگ لباس شخصیت اصلی رو تغییر بده ، راه رفتن و پریدنش رو تغییر بده . سعی کن یه مرحله و یه چن تا ماشین و خونه طراحی کنی . چن تا کاتسین درست کن . و هرجا که به مشکل خوردی یا داخل گوگل یا داخل یوتیوب همون مشکل مورد نظرت رو جستجو کن . یهو میبینی بعد از دو ماه حرفه ای شدی! مغزت خودش میدونه چی به چیه ! اشتیاق داری و مطالب جدید رو سریع یاد میگیری . من فکر میکنم با روزانه ۳ ساعت وقت گذاشتن به این روش میتونی حدود ۴ ماه . به سطحی برسی که از صفر تا صد چن روزه یه بازی خوب و ساده و قابل قبول بسازی و بقیه مسیر برات فقط لذت بخشه . موفق باشی

        Amir Ringo
آشنایی با شغل برنامه نویسی بازی - گیمفا