تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ

امیرحسین رنجبر
۱۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

در این مقاله قصد داریم نگاهی به تاثیرگذارترین و مهم‌ترین بازی‌ های ترسناک تاریخ بیندازیم. با گیمفا همراه باشید.

بازی‌های ترسناک امروزه جایگاه مهمی در بین سبک‌های مورد علاقه بازیکنان دارند. این آثار در طول تاریخ همواره از طرفداران زیادی برخوردار بودند، چرا که با تمرکز روی حساس‌ترین فانتزی‌های ترسناک افراد، حس تجربه‌ یک کابوس زنده را برای مخاطب میسر می‌کنند. به دلیل هیجان و استرس بالایی که بازی‌های این‌چنینی در گیمرها ایجاد می‌کنند، خیلی‌ها امروزه تجربه یک بازی ترسناک را به تماشای یک فیلم در این سبک ترجیح می‌دهند. با این حال، مثل هر سبک و شاخه در دنیای سرگرمی، همه بازی‌های ترسناک تاثیرگذار، هیجان‌‌انگیز و باکیفیت نبوده‌اند.

در میان بازار شلوغ این ژانر، تعدادی عنوان وجود دارند که نقش پدر سبک ترسناک را ایفا می‌کنند. منظور عناوینی هستند که در زمان انتشار، انقلاب بزرگی را در این سبک ایجاد کردند؛ بازی‌هایی که در تاریخ صنعت گیم جاودانه شده و منبع الگو ده‌ها پروژه دیگر شدند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به تاثیرگذارترین و مهم‌ترین بازی‌های ترسناک تاریخ بیندازیم. با گیمفا و ادامه این مطلب همراه باشید.

Resident Evil 4

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

بازی Resident Evil 4 نه تنها در بازی‌های ترسناک تحول بزرگی ایجاد کرد، بلکه شروعی برای یکی از محبوب‌ترین زاویه‌‌ دوربین‌های صنعت گیم بود. موفقیت این بازی برای جاودانه شدن، تنها به القای حس ترس خلاصه نمی‌شود، بلکه فرمول استفاده شده در گیم‌‌پلی آن، منبع الهام صدها بازی در تاریخ شده است. جالب است که بدانید هیدکی کامیا (Hideki Kamya) و شینجی میکامی (Shinji Mikami) در ابتدا قصد ساخت ایده‌های دیگری را داشتند و آن بازی Resident Evil 3.5 نام داشت. میکامی در اواسط پروسه توسعه تصمیم گرفت که تغییرات ریسکی، بنیادین و بزرگی را در پروژه خود ایجاد کند.

نتیجه‌‌ی این تصمیم، ریبوت شدن بازی و تبدیل شدنش به یک عنوان انقلابی به نام Resident Evil 4 بود. بازی Resident Evil 4 به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های دهه ۲۰۰۰ در نظر گرفته می‌شود، عنوانی که استانداردترین و بهترین زاویه دوربین برای تیراندازی سوم‌شخص را ارائه کرد. تغییراتِ کلیِ گیم‌پلی و سبک بازی برای افرادی که قبلاً با این سری آشنا نبودند، بسیار جذاب بود. زاویه دوربین روی شانه در Resident Evil 4 بعدها در بازی‌های تیراندازی سوم شخص و بازی‌های اکشن، از جمله عناوین مختلفی مانند Gears of War به تکامل رسید.

رسانه گیم‌اینفورمر این اثر را مهم‌ترین بازی تیراندازی سوم‌شخص تا به امروز نامید و متذکر شد که این بازی دو ژانر را ابداع کرده است. RE 4 هم الهام‌بخش توسعه‌دهندگان بازی‌های ترسناک بقا است و هم آثار تیراندازی را تحت‌تاثیر قرار داده است. Resident Evil 4 ژانر وحشت بقا را با تاکید بر هدف‌گیری دقیق، دوباره تعریف کرد. شینجی میکامی باعث شد که المان‌های اکشن در بازی‌های ترسناک، از اهمیت بالاتری برخوردار شوند. با این حال، برخی منتقدان پیشنهاد کردند سری Resident Evil ژانر ترسناک بقا را کنار گذاشته و کاملاً به سمت اکشن شدن روی بیاورد. این انقلاب در بازی‌های شوتر سوم‌شخص کنسولی هم تحول بزرگی ایجاد کرد.

ناتی داگ (Naughty Dog) حین ساخت و خلق بازی The Last of Us، الگوهای زیادی از Resident Evil 4 گرفت. طراحان System Shock 3 اظهار داشتند که Resident Evil 4 الهام‌بخش آن‌ها برای بازگشت به صفحه طراحی بود. BioShock همچنین تحت تأثیر Resident Evil 4 قرار گرفت، از جمله رویکرد این بازی با محیط‌ها، مبارزات، ابزارها، طراحی بازی و عناصر تاکتیکی. برای داستان سرایی، کوری بارلاگ از Resident Evil 4 به عنوان منبع الهامی برای سری God of War، از جمله God of War 2 و به ویژه God of War 2018 یاد کرد. این‌ها همه نشانه‌های نقش مهم این بازی در صنعت گیم است.

Silent Hill 2

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

بازی Silent Hill 2 عنوانی است که در سال ۲۰۰۱ آمد و تبدیل به بخش مهمی از تاریخ صنعت گیم شد. این بازی توسط استودیو تیم سایلنت (Team Silent) ساخته شد و وظیفه نشرش را کونامی (Konami) برعهده گرفت. کار روی بازی مربوطه از ژوئن ۱۹۹۹، بلافاصله پس از تکمیل نسخه اول این فرنچایز آغاز شد. برای روایت آن، از رمان روسی جنایت و مکافات (۱۸۶۶) اثر فئودور داستایوسکی الهام گرفته شده و برای برخی از تاثیرات سبک هنری بازی می‌توان به آثار کارگردان‌هایی مانند دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر، دیوید لینچ و آلفرد هیچکاک اشاره کرد. ارجاعات فرهنگی به تاریخ، فیلم و ادبیات را می‌توان به وضوح در بازی یافت.

برخلاف عنوان اول که روایت آن مربوط به فعالیت‌های فرقه‌ای بود، Silent Hill 2 مستقیما بر مشکلات روان‌شناسی شخصیت‌هایش تمرکز می‌کند؛ چیزی که باعث شد سبک ترس روانشناختی با تحولی عظیم روبه‌رو شود. Silent Hill 2 اغلب به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ویدئویی در تمام دوران شناخته می‌شود. این بازی در سال ۲۰۰۶ در فهرست ترسناک‌ترین بازی‌های تمام دوران مجله X-Play رتبه اول را از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۹، IGN آن را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک ساخته شده پس از سال ۲۰۰۰ و یکی از دوازده بازی برتر پلی‌استیشن ۲ در تمام دوران انتخاب کرد.

Silent Hill 2 باری دیگر در فهرست ۱۰۰ بازی برتر نسل ششم IGN و دوباره در سال ۲۰۱۸، در فهرست IGN از بهترین بازی‌های ویدیویی تاریخ قرار گرفت. در یک بررسی توسط GamePro، این عنوان بیست و ششمین بازی برتر برای پلی استیشن ۲ بود. رسانه گیم‌اینفورمر بازی Silent Hill 2 را به عنوان بهترین نسخه سری معرفی و در اکتبر ۲۰۱۴، آن را به عنوان دومین بازی ترسناک برتر تمام دوران خطاب کرد. چرا Silent Hill 2 توانست در زمینه القای حس ترس متفاوت ظاهر شود؟ دلیل آن تمرکز سازندگان و مطالعه‌ی آن‌ها روی مباحث روانشناسی بود. استفاده از طراحی محیطی به‌خصوص، داستان‌سرایی و روایت مرموز، فضاسازی عمیق و ترانه‌سرایی افسانه‌ای آکیرا یامائوکا، از جمله عواملی بودند که بازی Silent Hill 2 را به اولین و شاید بهترین بازی ترسناک روانشناختی تاریخ تبدیل کرد.

پس از سال‌ها، همچنان از این بازی به عنوان یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های تاریخ یاد می‌شود. Silent Hill 2 تا همیشه بزرگ‌ترین کابوس گیمرها خواهد بود.

P.T

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

در خصوص یک بازی که منتشر نشد، اما تاثیر بزرگی در ژانر وحشت گذاشت چه می‌شود گفت؟ بارها و بارها راجع به این دموی بزرگ، مرموز، بی‌نظیر و فوق‌العاده صحبت کرده‌ایم و هر بار که برای این بازی می‌نویسم، صدها بار افسوس می‌خورم. عنوانی که می‌توانست سبک ترس را برای همیشه تغییر دهد‌؛ بازی‌ای که می‌توانست تبدیل به ترسناک‌ترین عنوان تاریخ شود. زمانی که نام هیدئو کوجیما و گیلرمو دل‌تورو در انتهای تریلر قابل بازی P.T مشاهده شد، باور کردن اینکه کوجیما قصد داشت روی یک بازی ترسناک کار کند، چندان باور‌پذیر نبود.

کارگردانی که تا پیش از آن تنها روی عناوین اکشن و مخفی‌کاری کار کرده بود، قصد داشت وارد سبکی کاملاً جدید شود. هیدئو کوجیما تا قبل از معرفی Silent Hill، تنها روی سری Metal Gear کار کرده بود. بعد از انتشار چندین نسخه ضعیف از Silent Hill طی نسل هفتم، کونامی قصد داشت تغییر بزرگ و مفیدی را در این فرنچایز ایجاد کند. این شرکت ژاپنی تصمیم به ریبوت سری گرفت و هیدئو کوجیما، قوی‌ترین مهره خود، را پشت آن قرار داد. دموی Silent Hill که به P.T معروف است، دارای صدها نکته و جزئیات ریز است که به تنهایی آن را به یک اثر بی‌نهایت مرموز تبدیل می‌کنند.

همیشه می‌گویند آدم‌های ترسو، تاریک‌ترین فانتزی‌های ترسناک را در ذهن خود پرورش می‌دهند. کوجیما همواره خود را آدمی ترسو خطاب کرده است؛ لذا بهترین گزینه برای خروجی گرفتن، فانتزی‌های تاریک است. او فهمید که می‌تواند نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کند. خروجی همان چیزی بود که انتظار داشتیم. دموی بازی Silent Hill، انعکاسی از ترس‌های مریض و افسرده‌ای است که کوجیما در انتهای ذهن ترسوی خود پرورش می‌داد. P.T همان چیزی بود که از یک بازی ترسناک می‌خواستیم؛ همان چیزی که از سری Silent Hill انتظار داشتیم.

حس ترس در تمام نقاط بازی قابل لمس بود. هنگامی که لیزا از بالای پله‌ها به پایین خیره شده بود، هنگامی که لیزا در تمام بازی پشت سرمان قرار داشت و زمانی که جنین نارسی را درون سینک مشاهده کردیم؛ در تمام این لحظات ترس مطلق، چیزی بود که برایمان اتفاق می‌افتاد. استفاده از راهروهای تنگ و تاریک، دقیقاً بخش مشخص و حساسی را در مغزمان تحریک می‌کرد. استفاده از سکوت، نقطه‌ مهمی بود که رعشه در بدن ما می‌انداخت. نمی‌توانم P.T را فراموش کنم. هیچکس نمی‌تواند فراموش کند. باید به امید روزی که هیدئو کوجیما به فکر ساخت یک بازی ترسناک بیفتد. شاید آن روز نزدیک باشد، شاید آن روز رسیده باشد و ما خبر نداشته باشیم!

Amnesia The Dark Descent

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

سری Amnesia و نسخه‌های مختلف آن نیز تاثیر مهمی در سبک ترس روانشناختی گذاشتند. بازی‌هایی که در کنار Silent Hill و Resident Evil، همواره به عنوان ترسناک‌ترین بازی‌ها شناخته می‌شدند. در این بین، نسخه‌ای وجود دارد که تاثیرش بیشتر از سایر عناوین بوده است. در سال ۲۰۱۰، شرکت Frictional Games بازی Amnesia: The Dark Descent را منتشر کرد که سبک ترس و بقا را تا ابتدایی‌ترین عناصر آن تقطیر کرد.

بازیکن در نقش مردی به نام دنیل قرار می‌گیرد که در حال کاوش در قلعه برننبورگ است، پازل‌ها را حل می‌کند، از هیولاها دوری می‌کند و مهم‌تر از همه، سعی می کند سلامت عقل خود را حفظ کند. همانطور که بازیکن به بازی ادامه می‌دهد، به آرامی در مورد گذشته دنیل اطلاعات بیشتری کسب می‌کند. جالب است بدانید که Amnesia جزو اولین بازی‌های ترسناکی است که استریم چنین آثاری را در میان محتواسازان اینترنتی باب کرد. پس از اینکه چندین یوتیوبر معروف، Amnesia را در سال های اولیه آن بازی کردند، استریم بازی‌های ترسناک این‌چنینی به یک اتفاق عادی تبدیل شد.

قبل از این، بازی‌های ترسناک، به‌ویژه بازی‌های استودیوهای کوچک‌تر، بسیار کم‌تر مورد توجه قرار می‌گرفتند، اما اکنون صدها بازی ترسناک مستقل در هر ماه ساخته می‌شود. بسیاری از این بازی‌ها، به‌ویژه بازی‌های مستقل، مدیریت سلامت عقل، پازل‌های فیزیکی، فرار از هیولاها و دیگر مکانیزم‌های گیم‌پلی را از Amnesia تقلید می‌کنند. Amnesia ویژگی‌های سرگرم‌کننده دیگری را به گیم‌پلی بازی‌های ترسناک اضافه کرد که باعث شکل‌گیری منبع الهام بزرگی برای دیگر سازندگان شد.

یک سال پس از انتشار اولیه Amnesia، توسعه‌دهندگان اعلام کردند که این بازی فروش ۴۰۰ هزار نسخه‌ای داشته است. بعدها این عنوان به فروش ۱.۴ میلیون واحدی دست پیدا کرد. در سال ۲۰۱۱، رسانه Adventure Gamers، بازی Amnesia را به عنوان سی و چهارمین بازی برتر ماجراجویی نامید. در سال ۲۰۱۵، Kotaku در ابتدا Amnesia را به عنوان دومین بازی ترسناک برتر تمام دوران معرفی کرد که تنها توسط P.T شکست خورد، اما مدتی بعد، آن را به رتبه اول منتقل کرد. در سال ۲۰۱۷، وبسایت GamesRadar بازی Amnesia را به عنوان سومین اثر ترسناک برتر در تمام دوران‌ها رتبه‌بندی کرد، اگرچه در فهرست تجدیدنظر شده در سال ۲۰۱۸، بازی را به رتبه سیزدهم انتقال داد.

Sweet Home

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

Sweet Home یک بازی ویدئویی نقش آفرینی ترس بقا است که توسط Capcom برای رایانه‌های شخصی در سال ۱۹۸۹ ساخته و منتشر شد. این بازی بر اساس یک فیلم ترسناک ژاپنی با نامی مشابه ساخته شد که داستان یک تیم از پنج فیلمساز را روایت می‌کند. با نگاهی بر گذشته، Sweet Home یکی از بزرگترین بازی‌های ترسناک به شمار می‌رود که تاکنون ساخته شده و نقطه عطفی در تکامل طراحی بازی‌های ترسناک محسوب می‌شود است.

رسانه Destructoid معتقد بود که Sweet Home بهترین بازی Famicom است و آن را یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در تاریخ نامید. این بازی یکی از اولین عناوینی بود که از یادداشت‌های پراکنده برای نقل داستان استفاده می‌کرد، عنصری که بعداً توسط BioShock رایج‎‌تر شد. پیتر تیریاس از Kotaku نوشت که Sweet Home با موفقیت، ژانرهای RPG، ماجراجویی و ترسناک را به شکل خلاقانه‌ای درهم آمیخت، به نحوی که اکثر بازی‌های دیگر به ندرت چنین کرده‌اند.

مارتی سیلوا از ۱UP.com نوشت که این ترکیب از ژانرها، یک پیشروی بزرگ در صنعت گیم بود. بن ریوز از گیم‌اینفورمر آن را یک موفقیت مقدس و مهم‌ترین فعالیت توکورو فوجی‌وارا در صنعت بازی‌های ویدیویی نامید. او ادامه داد که تمام ژانر وحشت مدیون این بازی ۸ بیتی است. عناصر ترسناک Sweet Home مورد تحسین زیادی قرار گرفتند. منتقدان بر این باورند که بازی با وجود توانایی‌های فنی محدود سخت‌افزار Famicom، با موفقیت تجربه‌ای شگفت‌انگیز را ایجاد کرد. رسانه‌ها نوشتند که عمارت بازی، غیرقابل پیش‌بینی است و همین باعث ترسناک‌تر شدن آن می‌شود.

بازی Sweet Home الهام‌بخش اصلی بازی Resident Evil بود. هنگامی که توسعه آن در سال ۱۹۹۳ آغاز شد، Resident Evil در ابتدا قرار بود بازسازی Sweet Home باشد. فوجی‌وارا اعتقاد داشت که رسالت اصلی Resident Evil، انجام کارهایی است که او قادر به گنجاندن آن‌ها در Sweet Home نبود. از آنجایی که Capcom دیگر مجوز ساخت Sweet Home را نداشت، آن‌ها مجبور شدند جهان جدیدی را خلق کنند، اما بازی همچنان عناصر بسیاری را از Sweet Home به ارث برد. هر دو بازی بر بقا تاکید داشتند، اما نقطه مشترک اصلی آن‌ها با عناصری مانند Inventory محدود و آیتم‌های بهبود سلامتی که در سراسر بازی پراکنده بودند، عجین شده بود.

بازی Resident Evil در ابتدا برای داشتن زاویه دوربین اول‌شخص، تحت تأثیر نبردهای Sweet Home قرار گرفت. برخی از عناصر داستانی به شدت از Sweet Home وام گرفته‌ شده است. هر دو بازی در یک عمارت با سطح‌بندی پیچیده روایت می‌شوند، داستان از طریق یادداشت‌های پراکنده پیش می‌رود و بسته به تعداد شخصیت‌هایی که زنده می‌مانند، پایان‌های متعددی وجود دارد. عناصر مشترک دیگر عبارت هستند از تصاویر وحشیانه، پازل‌ها و شخصیت‌هایی با آیتم‌های منحصر به فرد، مانند قفل و فندک.

این بازی همچنین الهام‌بخش Resident Evil Zero بود که به بازیکن اجازه می‌دهد به دلخواه بین شخصیت‌ها جابه‌جا شود و آیتم‌ها را در هر نقطه از نقشه برای شخصیت دیگر رها کند. بازی Resident Evil 7 نیز شباهت‌هایی به Sweet Home دارد، از جمله یک گروه فیلم‌برداری که به خانه‌ای متروکه می‌روند، یک زن ماوراء الطبیعه در خانه و یک داستان غم‌انگیز مربوط به خانواده‌ای که زمانی در آنجا زندگی می‌کردند. همچنین سازندگان در یک داستان جانبی که از طریق نوار VHS روایت می‌شود، به Sweet Home ادای احترام می‌کنند.

Dead Space

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

بازی Dead Space در سال ۲۰۰۸ توسط EA Redwood Shores توسعه یافت و برای پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و PC منتشر شد. این اثر با هدف الهام از Resident Evil 4 و تکامل ژانر ترس بقا توسعه یافت. منابع و وبسایت‌های مختلف، Dead Space را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی در تمام دوران رتبه‌بندی و به نوآوری‌های آن در ژانر وحشت بقا اشاره کرده‌اند.

رسانه GamePro در یک مقاله در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد که این بازی به طور کلی تعادل مناسبی میان اکشن و ترس پیدا می‌کند، علی‌رغم اینکه برخی بررسی‌ها واکنشی متفاوت داشتند. در مقاله‌ای حول این سری که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، گیم‌اینفورمر گفت که این عنوان به خاطر ترفندهای گیم‌پلی و فضای منحصر به فرد خود در مقایسه با سایر بازی‌های ویدیویی آن زمان، اثری خاص به شمار می‌رود. مجله Play، در یکی از شماره‌های خود در سال ۲۰۱۵، گفت که Dead Space با ترکیب عناصر اکشن بیشتر در عناصر ترسناک، باعث الگوبرداری‌های جدیدی در BioShock و Metro: Last Light شد.

در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۴، کوتاکو از Dead Space به عنوان یکی از بهترین بازی های ترسناک نسل هفتم کنسول‌ها یاد کرد. به طور کلی، Dead Space توانست ژانر ترس اکشن را تکامل بدهد و منبع الهام بسیاری از بازی‌های این سبک در آینده بشود.

Clock Tower

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

بازی Clock Tower توسط Human Entertainment توسعه یافت و در سال ۱۹۹۵ به طور انحصاری در ژاپن منتشر شد. این بازی یک ماجراجویی اشاره و کلیک بود؛ ژانری که در دهه ۹۰ بسیار رایج بود. نقطه عطف این بازی‌ها در آن زمان، Grim Fandango بود. با این حال، برج ساعت، کمدی سنتی این ژانر را از بین برد و ترس تپنده و دلهره‌آور را جایگزین آن کرد. بازی بازیکنان را تحت کنترل جنیفر سیمپسون قرار می‌دهد که باید پازل‌ها را در یک عمارت کشف و حل کند. در حالی که از خطر دائمی اسیر شدن توسط آنتاگونیست بازی، یعنی قیچی وحشتناک، اجتناب می‌کند.

گفتن واژه فرار کردن از دشمن، آسان‌تر از انجام دادن آن است؛ زیرا بازیکنان هیچ سلاحی در بازی ندارند، بنابراین زمانی که Scissorman را می‌بینند تنها دو گزینه دارند: فرار یا پنهان شدن. بدون هیچ راهی برای مقابله، مواجهه با آنتاگونیست بازی به طور مداوم پرتنش است، زیرا بازیکنان می‌دانند که یک صفحه Game Over و مرگ آزاردهنده و ترسناک نزدیک است. مفهومِ ندادن سلاح به بازیکن و بی‌دفاع کردن آن، در آن زمان پیشگامانه بود. اگرچه در ابتدا بازی‌های زیادی این ایده را نپذیرفتند. تاثیر برج ساعت مطمئنا در دهه گذشته دیده شد؛ با این حال، بسیاری از بازی‌های ترسناک در حال حاضر بازیکنان را مجبور می‌کنند به جای مبارزه، پنهان شوند.

سری Outlast نمونه برجسته این نوع بازی‌ها است. Alien: Isolation یکی دیگر از بازی‌هایی است که می‌توان آن را با برج ساعت مقایسه کرد. برج ساعت توسط هیفومی کونو کارگردانی شد که مایل بود از بازی برای ادای احترام به یکی از کارگردانان مورد علاقه خود، داریو آرجنتو، استفاده کند. مهم‌تر از همه، برج ساعت روابط قوی‌ای با طرح داستانی خود شکل داده و شباهت‌های زیادی با فیلم های آرجنتو در دهه ۱۹۸۰ دارد. کونو علاقه زیادی به فیلم‌های ترسناک قدیمی داشت و می‌خواست برج ساعت شبیه به آن باشد.


بازی‌هایی که توانستند ژانر وحشت را متحول کنند کم نیستند؛ اما بازی‌های لیست هرکدام به شیوه‌ای، شاخ و برگی را به این سبک اضافه کردند. همین بازی‌ها باعث شدند که سبک ترسناک این روزها به تکامل و اوج خود رسیده و یکی از پرطرفدارترین ژانر بازی‌ها را شکل دهد. اگر بازی ترسناک تاثیرگذار و مهم دیگری به خاطر دارید، حتما در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

Moein MM2Artin_GamearCaxel105فریدیوهانDARKSIRENThe hunt is comingaref44داناdeathwingsSkyrim : The Elder Scrolls V🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉Lonesome guyAtomic Soldierجیمmatrix4221489MahyarMsmMengo𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Iran_gamermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا
تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Arnald گفت:

    یادش بخیر ۳۶۰ داشتم رفیقم هدیه برام dead space خرید منم فکر کردم یه شوتر معمولیه بعد از چن دقیقه پلی دادن رفتم تو شوک

    Moein MM2Artin_Gamearهمسایه ( فن بوی = پنچری )Caxel105فریدfarshidDARKSIRENداناAmir(PC & PS4)deathwingsmore
  • Aiden pearce گفت:

    یه چیز جالب که میتونستید بگید در مورد دد اسپیس اینه که اولین دد اسپیس قرار بود انحصار ایکس باکس اورجینال باشه(تو سال ۲۰۰۶)
    ولی خب سازنده ها متوجه پتانسیل بالای بازی میشن و تصمیم میگیرن بازی رو یک بازی نسل جدید بکنن و بازی مولتی پلتفرم بشه
    که اگه واقعا ea یه تصمیم درست توی این ۲۰ سال گرفته باشه اون تصمیم همینه😂

    Moein MM2Artin_GamearMr.a.Tvفریدfarshidامیر حسینSداناAmir(PC & PS4)deathwingsmore
  • Ali گفت:

    ترسناک‌ترین بازی عمرم Outlast بوده. میدونم که سلیقه‌ها متفاوت است ولی بدون تعارف برای من صحبت از ترسناک بودن بقیه بازی‌ها در مقابل اوتلست مثل شوخی میمونه!!

    Moein MM2Mr.a.TvفریدDARKSIRENداناdeathwingsSquatlatexSkyrim : The Elder Scrolls VAiden pearce🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉more
  • Gramy k گفت:

    ممنون بابت مقاله
    آقای رنجبر لطفا دوباره از این مقاله ها بنویسید

    Moein MM2فریدfarshidSquatlatexAshen undead the bearerArnaldLonesome guyامیرحسین رنجبر
  • Obsidion گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود مخصوصا re4 که هر خبری ازش بیاد خوشحالم میکنه
    منم با ریشید یه کارهای میکنم که انگار بازی ریمیک شده یه نگاه بندازید 🙂
    https://s6.uupload.ir/files/bio4_2022-02-19_21-03-59_gfnr.png
    https://s6.uupload.ir/files/gta5_2022-03-13_22-35-23_1vxh.png
    https://s6.uupload.ir/files/gta5_2022-03-14_00-33-30_7aqc.png

    Moein MM2فریدwhitedaybreakbellMillennium EarlAtomic Soldierاردک ایز هیِر ،،، دستو جیغو هوراااااااااAshen undead the bearerSعلی
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    با درود ، من اگر بخوام تاثیر گذارترین بازی های ترسناک رو نام ببرم از alone in the dark که به نوعی منبع الهام رزیدنت اویل هم هست نام میبرم و سری رزیدنت اویل مخصوصا ۴ شماره اولش خیلی عظیم تر فقط از بازی های ترسناک هستن اونا ویدیو گیم رو تعریف میکنن و رزیدنت اویل هایی که در نسل پنجم منتشر شدن بسیار بسیار تاثیر بزرگی در پایداری و استحکام ویدیو گیم برای مسیر پیش رو داشتن خیلی اهمیت دارن این اویل های محبوب 😈 ، ممنون بابت مقاله و بازی های تاثیر گذاری که نام بردین ، ژانر وحشت و ترسناک حرف نداره 🖤💜

    Moein MM2فریدSkyrim : The Elder Scrolls V
  • دموی نیم ساعته P.T الهام بخش خیلی از بازیا بود. فکر کنید اگه بازی کامل میومد چی می شد… حیف..

    Moein MM2Mr.a.TvفریدDARKSIRENSquatlatexNathanSkyrim : The Elder Scrolls VAshen undead the bearerLonesome guyAtomic Soldiermore
  • Fight Club گفت:

    درود و سپاس بابته مقاله….
    به نظرم Resident Evil 4 مهمترین و تاثیرگذارترین عنوان دهه اول قرن ۲۱ بود..
    کلی از عناوین مختلف از این بازی الهام گرفتن که مهمترینشون عنوان gears of war بود..
    یعنی اون دوربین رو gears of war گرفت و به تکاملش رسوند..
    تو دهه بعدش هم بدون هیچ شکی به عقیده خودم نسخه اول dark souls …
    dark souls 1 دقیقا مثل Resident Evil 4 یه بازی انقلابی و جریان ساز بود ..
    خیلی ها دقیقا یادمه به خاطر سختی بیش از حد تجربش نمیکردن …

    Mr.a.TvفریدOmidSquatlatexLone wolf
    • Mr Zombie گفت:

      اون demon’s souls بود عزیز ک جریان ساز بود ن سری دارک!

      فریدwhitedaybreakbellAtomic SoldierSquatlatex
      • Fight Club گفت:

        نه عزیز من… demon’s souls یه عنوان خطی بود…
        چالشی که باهاش مواجه بودیم دشمنان بازی بودن… نه چیز دیگه
        ولی نسخه اول سولز …. یه بازی نیمه سندباکس بود در کنار چالش جدیدی به نام محیط..
        همون bonfire اول نسخه اول خودش کلاس درس level design هست تو تاریخ!
        البته جای demon’s souls تو قلب ما محفوظه..
        ولی نسخه اول سولز به عنوان برادر بزرگتر و به تکامل رسیده تر demon’s souls تمام نگاه ها از جمله طرفدارا و سازنده ها رو به خودش معطوف کرد

        Mr.a.Tvفریدwhitedaybreakbell
        • Mr Zombie گفت:

          عزیز رزیدنتم ی عنوان خطیه!
          ولی حرف م اینک تاثیر گذار ترین نسخه همون demon بود
          والا همه میدونن نسخه های بعدیش خیلی بهتر شدن اما اون گیرایی و تازگی demon رو نداشتن
          تو سری رزیدنت م همیشه گفتم نسخه یک با اختلاف برا م تاثیر بسزایی گذاشته اما مسلما بهترین نیس، چون تو نسخه های بعدی عیبای شماره اولو شناسایی و رفعشون کردن

          whitedaybreakbell
      • Omid گفت:

        جریان اصلی با نسخه اول دارک سولز شروع شد. در واقع فروش دمون سولز تازه پس از انتشار نسخه اول دارک سولز آغاز شد چرا که تا قبل از اون بخاطر تجربه جدید و سخت و شیوه روایت ش نتونست از نظر تجاری موفق بشه. اما موفق شد یه هاله مرموز و اسرارآمیز دور خودش،ایجاد کنه و عده ای خاص رو عاشق خودش کنه اما دارک سولز بود که این مسیر رو بصورت انقلابی آغاز کزد و تازه بعد از دارک سولز بود که جامعه گیم رفتن سراغ دمون سولز تا اون رو هم مثل دارک سولز ببلعند! فراموش نکنیم سونی بدلیل فروش پایین دمون سولز حاضر نشد روی ادامه اون سرمایه گذاری کنه و فرام سافتور مجبور شد فرانچایز جدیدی رو با ناشری جدید یعنی باندای آغاز کنه و اسمش هم شد دارک سولز…..بماند که همون دمون سولز که در اون زمان قدر ندید تبدیل شد به بازی لانچ سونی در نسل نهم.

        whitedaybreakbellDarkstalker Kaathefarshid
  • K گفت:

    تو دداسپیس۱کمبود مهمات ادمو بیچاره میکنه ونسبت به نسخه دو وسه کمی ترسناکتر بهترین از سه گانش دوشه واقعا گرافیک گیم پلی اتمسفرش عالین.

    فریدKAmirreza415SquatlatexAtomic Soldier
  • NicK گفت:

    امیدوارم یروزی سایلنت هیل احیا شع

    farshidSquatlatex
  • علی گفت:

    رزیدنتا اویل چهار زندگیه من رو تغییر داد پنجاه بار تمومش کردم فک میکردم خیلی تباهم بعدها متوجه شدم خیبیا بالای هشتاد بار تمومش کمردن..

    Mr.a.Tvfarshid🤘Mohsenj74
  • کوروش گفت:

    Amnesia The Dark Descent یه شاهکاره؛هنوزم که هنوزه هروقت بازیش میکنم احساس ناامنی میکنم با اینکه بارها تمومش کردم…

    Mr.a.Tv
  • sonicer گفت:

    اگه درست یادم باشه، مولف این مطلب علاقمند به RE بود. اما برام جالبه چطور از برخی عناوین مهمتر اسمی نبرده یا حداقل بهتر بودن عنوان رو تغییر میداد به موفق ترین بازی های ترسناک. فقط با این عنوان میشه ایول ۴ رو به جای ایول ۱ گذاشت؟
    مگه میشه از alone in the dark به عنوان تاثیرگذارترین بازی سبک ترسناک نام نبرد؟ چطور outlast نیست و یا بازی splatter house نباشه؟ از اون طرف بازی نصف و نیمه P.T هست که تاثیرش رو متوجه نشدم.
    بصورت کلی تیتر این مطلب خیلی درست نیست، گرچه حق میدم هیچ تیتر مناسبی با توجه به این بازیا نشه انتخاب کرد!

    Skyrim : The Elder Scrolls V
    • سلام دوست عزیز

      از اونجایی که بنده بیشتر مقالات حول و محور ژانر ترس می‌نویسم و زیاد به علاقم نسبت به RE اشاره کردم، فکر می‌کنم آقای رنجبر رو با بنده اشتباه گرفتید.
      در کل با وجود اینکه با برخی از موارد مقاله موافق نیستم اما به نظرم آقای رنجبر لیست بسیارخوبی نوشته.

      به عنوان مثال بازی Outlast با وجود استانداردهای کیفی شایستش، یک عنوان تاثیر گذار بزرگ در این ژانر محسوب نمیشه بلکه خودش یک تاثیر یافته از عنوانی همچون Amnesia The Dark Decent است و سازندگان نیز به طور رسمی الگو گرفتن از این عنوان را اعلام کردند. آیا از نظر کیفی یک پیشرفت بود؟ قطعا! اما عموم استانداردهای عناوین اول شخص این ژانر را Amnesia پایه گذاری کرد که در این صورت حضور نداشتن Outlast در این مقاله کاملا منطقیه.

      حاضر نبودن Alone In The Dark در این مقاله شاید کمی عجیب باشه چون در مسیر تکامل فرمول بازی Sweet Home و رسیدن به اولین نسخه‌ی Resident Evil، نقش بسیار مهمی رو ایفا کرد اما در نهایت این مسئله صلاحدید مولف مقاله است و کاملا قابل احترامه.
      عناوین زیادی در تکامل و شکوفایی ژانر ترس نقش داشته‌اند و قطعا یک مقاله نمی‌تواند تمام آن‌ها را در خود جای دهد.

      امیرحسین رنجبرwhitedaybreakbellSkyrim : The Elder Scrolls Vامیر حسینکوروش
  • به نظر من تنها بازی ترسناک به معنای واقعیه کلمه silent hill 2 بوده و هست …خیلی از بازیا با گیمپلی و فضا سازی نه چندان عمیق و به زوره صحنه های ناگهانی و جامپ اسکیر های کلیشه ای شاید فقط موقع بازی کردن کمی ترس ایجاد کنن اما silent hill 2 هر لحظه احساس غم و ترس رو حتی وقتی میدونی قرار نیست اتفاقی بیفته بهت میداد و این ترس ترسیه که تا توی ذهنت هک میشه و از یاد نمیره

    Skyrim : The Elder Scrolls V
  • Star1 گفت:

    چرا من حس میکنم یه سری مقاله داره تو سایت تکرار میشه، فقط عنوانشون عوض میشه

    farshid
  • مقاله خیلی خوبی بود.خسته نباشید.جز amnesiaکه بنظرم خسته کننده و یکنواخت بود، از بقیه بازی ها لذت بردم.خصوصا دد اسپیس و پی تی و رزیدنت چهار

    Amirreza415
  • Amirreza415 گفت:

    هیچ چیزی به اندازه‌ی صدای اره برقی تو رزیدنت ایول ۴ نمیشد

    farshidSkyrim : The Elder Scrolls VAmirreza415
  • Vahid3333 گفت:

    امیدوارم میکامی یه بازی انحصاری درست و حسابی برای مایکروسافت بسازه که هم خودش دوباره به اوج برگرده و هم سونی و فناش تو کف بازی بمونن

    DARKSIRENThomas fu**ing shelbyAmir(PC & PS4)Squatlatex
  • aref44 گفت:

    سلام وقت بخیر. بسیار عالی و دلنشین بود مطلب

  • komo گفت:

    re4واقعا خوب بود من رو ps4هم دارم re6هم خوبه وre8من واقعا باre8ترسیدم و اینکه دارک سولز هم تو دوره خودش ترسناک بود من از رزیدنت۱بازی کردم تا رزیدنت اویل ۸

  • میدونی وقتی مطلب تموم شد میخواستم چی بگم؟
    من:«تموم شد؟ خیلی تاثیر گزار بود.»🤣🤣🤣🤣🤣
    (با توجه به عنوان هم میگم)

  • Amir_aLi گفت:

    شخصا از بازی
    Silent Hill لذت میبردم هیجان و ترس رو داشت به نظر من توی این ژانر بازی اولِ

  • Mr.a.Tv گفت:

    پس سری Five nights at freddys چی شد واقعا چرا ؟!

تاثیرگذارترین بازی‌ های ترسناک تاریخ - گیمفا