موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 

موردانتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۲؛ سالی پربار در پیش است!

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 

با آغاز سال جدید میلادی، همه‌ی ما منتظر بازی‌های بزرگی هستیم که در این سال منتشر خواهند شد. در این مقاله به موردانتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.

سالی که گذشت، اولین سال کنسول‌های نسل نهمی بود و معمولاً سال اول هر نسل، هیچ‌گاه سال چندان جذابی برای گیمرها نبوده است. این موضوع در مورد سال ۲۰۲۱ هم صدق می‌کرد و سالی که پشت سر گذاشتیم، سال خیلی پرباری برای صنعت بازی نبود. مراسم Game Awards امسال نیز که چند روز پیش برگزار شد، کمی بی‌رمق‌تر از سال‌های قبل پیش رفت و رقابت برای کسب لقب «بهترین بازی سال» نیز مانند سال گذشته داغ نبود. به هر حال جایزه‌ی بهترین بازی مراسم امسال نیز به بازی It Takes Two تعلق گرفت و بازی‌هایی مانند Deathloop، Forza Horizon 5 و Halo Infinite نیز مورد تحسین و تشویق بسیاری از منتقدان و رسانه‌ها قرار گرفتند.

حالا سال ۲۰۲۱ با تمام بالا و پایین‌هایش رو به اتمام است و سال ۲۰۲۲ تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد. شروع سال جدید برای هر قشری معنای خاصی دارد و برای ما گیمرها، این قضیه به معنای انتظار برای لیست بلندبالای بازی‌هایی است که برای انتشار آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنیم. کم‌فروغ بودن سال ۲۰۲۱ از یک طرف و معرفی بازی‌های جذاب و بزرگ از طرف دیگر، این انتظار را به حداکثر میزان ممکن رسانده است. در واقع سال بعد، سالی خواهد بود که قدرت واقعی کنسول‌های نسل نهمی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و دیگر کم‌کم باید با کنسول‌های نسل هشتمی خداحافظی کنیم.

طبق رسم هر سال، امسال نیز با مقاله‌ی موردانتظارترین بازی‌های سال جدید در خدمت شما خواهیم بود تا درباره‌ی ۱۰ بازی برتری که تقریباً همه‌ی ما منتظرشان هستیم با شما گپ بزنیم. نیازی به گفتن نیست که رتبه‌بندی این لیست به هیچ‌وجه مطلق نیست و طبیعتاً هرکدام از شما خوانندگان عزیز، لیست و رتبه‌بندی متفاوتی خواهید داشت. اما در این لیست سعی شده تا در کنار نظر شخصی، وزن بازی و میزان هایپ جهانی آن نیز در نظر گرفته شود تا لیست منطقی‌تری داشته باشیم.

نکته‌ی بعدی این‌که بازی‌هایی که در این لیست آمده‌اند، فقط عناوینی هستند که می‌دانیم به‌طور قطعی در سال آینده منتشر خواهند شد. بازی‌هایی مانند Pragmata که تاخیر خورده‌اند یا Hellblade 2 که هنوز تاریخ مشخصی برای انتشار آن در نظر گرفته نشده، در این لیست حضور نخواهند داشت. علاوه بر این، بازی‌های قدیمی مانند God of War یا Uncharted: Legacy of Thieves که در سال آینده برای PC منتشر خواهند شد نیز در لیست نخواهند بود، چراکه تاریخ انتشار اصلی آن‌ها، به قبل از ۲۰۲۲ برمی‌گردد.

با این توضیحات، به سراغ مقاله می‌رویم تا در کنار هم، ۱۰ تا از موردانتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار دهیم و درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم. در ادامه با من و گیمفا همراه باشید.

۱۰- Forspoken

یکی از جذاب‌ترین نمایش‌های مراسم Game Awards 2021 به بازی Forspoken تعلق داشت. عنوانی که Luminous Productions مسئولیت ساخت آن و کمپانی پرآوازه‌ی Square Enix نیز مسئولیت انتشار آن را بر عهده خواهند داشت. این بازی در سبک اکشن نقش‌آفرینی ساخته می‌شود و با نمایش‌های متعددی که از آن دیدیم، احتمالاً با یک عنوان نوآورانه و جذاب طرف خواهیم بود. پروتاگونیست بازی که Frey Holland نام دارد، در یک دنیای خیالی به نام Athia قدم می‌گذارد که هیچ شباهتی به محل سکونت او، یعنی نیویورک ندارد. در این دنیا گیمر می‌تواند به راحتی از پورتال‌های مختلف استفاده کرده و در هر زمانی از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر سفر کند.

در تریلرهایی که دیدیم، مبارزات Forspoken بیشتر بر پایه‌ی جادو خواهند بود و المان‌های نقش‌آفرینی، نقش پررنگی در گیم‌پلی آن ایفا خواهند کرد. به جز این، داستان بازی هم بسیار جذاب به نظر می‌رسد و سازندگان قول داده‌اند که با یک عنوان عظیم داستان‌محور طرف خواهیم بود. انیمیشن‌های صورت، محیط و گرافیک فنی و هنری بازی نیز طبق تریلرهای نمایش داده‌شده بسیار عالی کار شده‌اند و نوید از یک بازی نسل نهمی تمام‌عیار می‌دهند.

بازی Forspoken در تاریخ ۲۴ می سال ۲۰۲۲ برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۵ و PC به بازار خواهد آمد.

۹- GhostWire: Tokyo

مراسم E3 2019 جایی بود که GhostWire: Tokyo برای اولین بار به جهان معرفی شد و نمایش خیره‌کننده‌ی این بازی باعث شد تا طرفداران ژانر وحشت، از همان روز در انتظار عرضه‌ی بازی بنشینند. سرانجام Tango Gameworks که وظیفه‌ی ساخت این بازی را بر عهده دارد، سال ۲۰۲۲ را برای عرضه‌ی آن در نظر گرفت و این شد که اکنون نام این بازی را در لیست ما می‌بینید.

برای کسانی که نمی‌دانند، باید بگویم Tango Gameworks استودیویی است که توسط یکی از بزرگ‌ترین بازی‌سازان تاریخ، یعنی شینجی میکامی پایه‌گذاری شده و قبل از این بازی، شاهد عرضه‌ی عنوان محبوب Evil Within از سوی این استودیو بوده‌ایم. شینجی میکامی خالق یکی از پرطرفدارترین بازی‌های ژانر وحشت تاریخ، یعنی Resident Evil است و همین موضوع به تنهایی می‌تواند دلیلی باشد که بی‌صبرانه در انتظار عرضه‌ی GhostWire: Tokyo بنشینیم.

همان‌طور که در تریلرهای بازی مشاهده کردیم، داستان این بازی به یک واقعه‌ی عجیب می‌پردازد که طی آن مردم توکیو به شکلی ناگهانی غیب می‌شوند و روح‌هایی که با لقب Visitors شناخته می‌شوند، از دنیای دیگر وارد توکیو می‌شوند. شما به عنوان پروتاگونیست بازی، وظیفه‌ خواهید داشت تا راز پشت این اتفاق را فاش و با این موجودات شرور مبارزه کنید. مبارزات بازی به گفته‌ی سازندگان، ترکیبی از «کاراته» و «جادو» خواهند بود و بازی المان‌های اکشن ادونچر زیادی را در خود جای خواهد داد.

GhostWire Tokyo امسال برای پلتفرم‌های PC و پلی استیشن ۵ منتشر خواهد شد، اما به گفته‌ی سازندگان نسخه‌ی ایکس باکس سری ایکس و اس آن نیز در دست توسعه است.

۸- Dying Light 2: Stay Human

نسخه‌ی اول بازی Dying Light یکی از بهترین بازی‌های زامبی‌محور نسل پیش بود که به خوبی از پس پیاده کردن المان‌های ترس و بقا در یک بازی اول شخص برآمده بود. با اینکه متای بازی به طور میانگین چیزی حدود ۷۵ شد، اما استقبال بسیار خوب گیمرها از این بازی، باعث شد تا Techland بلافاصله ساخت نسخه‌ی دوم را در دستور کار خود قرار دهد.

با تریلرهایی که تا به حال از این بازی دیده‌ایم، به نظر می‌رسد بازی از هر جهت نسبت به نسخه‌ی اول بهبود داشته و بهتر شده است. حال این‌که چه‌قدر این تریلرها با محصولی که تحویل خواهیم گرفت مطابقت داشته باشند را زمان تعیین خواهد کرد. به نظر می‌رسد المان‌های نقش‌آفرینی و پارکور در بازی دوم پررنگ‌تر شده‌اند و جهان بازی نیز به مراتب بزرگ‌تر شده است. قهرمان بازی فردی به نام Aiden Caldwell خواهد بود که در جهان پساآخرالزمانی بازی قرار خواهد گرفت. این‌که داستان نسخه‌ی دوم دقیقاً چه مسیری را پیش خواهد گرفت هنوز معلوم نیست، اما امیدواریم بازی با بهبودهای اعمال شده، بهتر از نسخه‌ی اول عمل کرده و پتانسیل‌های واقعی خود را به همگان نشان دهد.

Dying Light 2: Stay Human در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۲۲ برای پلتفرم‌های PC، PS4، PS5، Xbox One، Nintendo Switch و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.

۷- Gran Turismo 7

عرضه‌ی بازی Forza Horizon 5 در روزهای پایانی امسال، باعث شد تا طرفداران مایکروسافت حسابی خرسند شوند و بار دیگر از این بازی به عنوان برگ برنده‌ای در مقابل دارندگان کنسول‌های دیگر استفاده کنند. البته حق هم دارند، چراکه Forza یک شاهکار تمام‌عیار در سبک Racing به شمار می‌رود. اما وقت آن رسیده که رقیب اصلی این بازی، یعنی Gran Turismo 7 نیز خودی نماید و طرفداران سونی را سرحال بیاورد. با نوآوری‌هایی که Forza هربار در بازی‌های خود اعمال می‌کند، کار سری قدیمی Gran Turismo برای رقابت سخت‌تر شده و همین موضوع هایپ پیرامون جدیدترین نسخه از این بازی را بالا برده است.

Gran Turismo 7 هشتمین بازی اصلی از این سری خواهد بود و مانند بازی‌های قبلی این سری، با یک شبیه‌ساز رانندگی تمام و کمال طرف هستیم. نسخه‌ی پیشین این سری که در سال ۲۰۱۷ با نام Gran Turismo Sports برای PS4 منتشر شده بود، نتوانست آن‌طور که باید و شاید خوب عمل کند و با انتقادات طرفداران قدیمی سری روبه‌رو شد. شاید همین موضوع باعث شود شرکت سازنده‌ی بازی، یعنی Polyphony Digital این بار خیلی جدی‌تر روی این بازی تمرکز کند تا دوباره دل این طرفداران را به دست آورد.

Gran Turismo 7 در چهارم مارس ۲۰۲۲ برای دو کنسول PS4 و PS5 منتشر خواهد شد. بد نیست بدانید این اولین باری است که یک نسخه از این سری، به شکل میان‌نسلی و برای دو کنسول منتشر می‌شود. Gran Turismo 7، نماینده‌ی Racingبازها در این لیست و یکی از موردانتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ است.

۶- S.T.A.L.K.E.R 2

رتبه‌ی ششم این لیست می‌رسد به عنوانی که بسیاری از ما سال‌ها منتظر عرضه‌ی نسخه‌ی دوم آن بودیم. Stalker سرانجام پس از ۱۳ سال برخواهد گشت تا باز ما را با فضای تاریک و سرد خودش همراه کند. سه نسخه‌ی اول این بازی که با نام‌های Clear Sky، Shadow of Chernobyl و Call of Pripyat در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ عرضه شدند، آن‌قدر خوب و باکیفیت بودند که هنوز هم نام آن‌ها از دهان گیمرها نمی‌افتد. اتمسفر سنگین این بازی چیزی بود که شما را به معنای واقعی کلمه در بازی غوطه‌ور می‌کرد و اجازه می‌داد فضای سرد و بی‌روح آن را با تمام وجود حس کنید.

با این‌که نمی‌توان از Stalker به عنوان یک بازی ترسناک یاد کرد، اما استرسی که سه نسخه‌ی اول این بازی به آدم وارد می‌کردند، چیزی است که شخصاً در کمتر بازی ترسناکی شاهد آن بودم. این موضوع در تریلرهای کوتاهی که از بازی دیدیم نیز به وضوح دیده می‌شود و سازندگان بسیاری از المان‌های سه نسخه‌ی اول را در این بازی نیز به کار گرفته‌اند. فضای تاریک و گیرای بازی و هم‌چنین گیم‌پلی پویا و جذاب آن نیز با توجه به این نمایش‌ها به قوت قبل باقی‌اند و به نظر می‌رسد که باید منتظر یک بازی درجه یک دیگر از سوی کمپانی GSC Game World باشیم.

Stalker 2 در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ بر روی پلتفرم‌های PC و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.

۵- Starfield

کمپانی Bethesda دیگر نیازی به معرفی ندارد. یکی از قدیمی‌ترین و کاردرست‌ترین کمپانی‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی که با سری بازی‌هایی مانند Fallout و The Elder Scrolls در دل هر گیمری جا باز کرده است. جالب است بدانید این کمپانی هیچ IP جدیدی در ۲۵ سال گذشته نداشته است و بازی‌های این شرکت، فقط نسخه‌های جدیدی از IPهای پیشین هستند. اما این روند قرار است با عرضه‌ی بازی Starfield به پایان برسد و شاهد یک عنوان نقش‌آفرینی جدید دیگر از سوی این شرکت باشیم.

به گفته‌ی تاد هاوارد، مدیرعامل کمپانی بتسدا، Starfield مانند «Skyrim در فضا» خواهد بود. مطمئناً این موضوع برای کسانی که عاشق بازی Skyrim هستند خبر بسیار خوبی است، چراکه می‌توانند تا عرضه‌ی نسخه‌ی جدید سری The Elder Scrolls، با این بازی مشغول باشند. البته با سرمایه و تمرکزی که بتسدا روی این بازی گذاشته، بعید نیست این فرنچایز حتی محبوب‌تر از The Elder Scrolls و Fallout ظاهر شود. اما این‌ها چیزهایی هستند که باید صبر کنیم و ببینیم. چیزی که الآن می‌دانیم این است که IPهای بتسدا یکی از دیگری بهتر هستند و توانایی کارکنان این شرکت در طراحی جهان‌های جدید و پویا نظیر ندارد.

Starfield در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ برای پلتفرم‌های PC و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.

۴- Legend of Zelda: Breath of the Wild 2

نام Legend of Zelda برای گیمرهای نینتندو یادآور خاطراتی خوب و به‌یادماندنی است. گرچه در ایران کسانی که بازی‌های نینتندو را دنبال می‌کنند کم‌تعدادتر از سایر گیمرها هستند، اما نمی‌توان بر این واقعیت نیز چشم بست که تعدادی از بهترین عناوین هر سال، به شکل انحصاری برای کنسول دستی قدرتمند این شرکت عرضه می‌شوند. نسخه‌ی اول Legend of Zelda: Breath of the Wild نیز یکی از همین عناوین بود که با متای خیره‌کننده‌ی ۹۷، نام خود را در میان بهترین بازی‌های تاریخ جای داد.

Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 در مراسم E3 2019 معرفی شد و چند ماه پیش نیز از یک تریلر جدید که به داستان و گیم‌پلی این بازی می‌پرداخت رونمایی شد. متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد این بازی موردانتظار در دسترس نیست و حتی هنوز مشخص نیست که بازی قرار است با نام Breath of the Wild 2 منتشر شود یا سازندگان نامی دیگر برای آن در نظر خواهند گرفت.

این بازی برای عرضه در سال ۲۰۲۲ بر روی کنسول دستی نینتندو سوییچ در نظر گرفته شده است.

۳- Horizon: Forbidden West

می‌رسیم به عنوانی که احتمالاً بسیاری از شما انتظار دیدنش را در این لیست داشتید. این عنوان چیزی نیست جز Horizon: Forbidden West که به عنوان دنباله‌ای از بازی Horizon: Zero Dawn منتشر خواهد شد. نسخه‌ی قبلی این سری یک بازی کم‌نظیر و خوش‌ساخت بود که همه را انگشت به دهان گذاشت و نام استودیوی Guerrilla Games را بر سر زبان‌ها انداخت. یک بازی جهان باز عظیم و خوش‌آب‌ورنگ با سیستم مبارزه‌ی بسیار جذاب و داستانی جذاب‌تر که همه را شیفته‌ی خود کرد.

در Forbidden West شما مجدداً کنترل پروتاگونیست بازی اول، یعنی Aloy را به دست خواهید گرفت که این بار نیز در فضای پساآخرالزمانی آمریکا به ماجراجویی خواهد پرداخت. یکی از المان‌های مهمی که در نسخه‌ی دوم به گیم‌پلی بازی اضافه شده، قابلیت جست‌وجو در زیر آب است که بُعد جدیدی به بازی خواهد بخشید. علاوه بر این، نقشه‌ی بازی به شکل قابل توجهی بزرگ‌تر شده و شاهد محیط‌های جذاب‌تری خواهیم بود. امکانات سخت‌افزاری کنسول پلی استیشن ۵، این اجازه را به سازندگان داده تا با دستی باز و خیالی راحت ایده‌های خود را پیاده کنند و انتظار داریم از نظر بصری نیز با یک عنوان باکیفیت طرف باشیم.

Horizon: Forbidden West در تاریخ ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۲ بر روی دو کنسول پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ منتشر خواهد شد.

۲- God of War: Ragnarok

باور کنید چند روز است که دارم سر رتبه‌ی ۱ و ۲ این لیست با خودم کلنجار می‌روم! نیازی به گفتن نیست که God of War: Ragnarok یکی از موردانتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ است و این موضوع ربطی هم به این ندارد که فن سونی باشید یا نه. مخصوصاً الآن که خبر انتشار God of War (2018) بر روی PC تایید شده، بحث انحصاری بودن Ragnarok بیش از پیش به حاشیه می‌رود، چراکه احتمال دارد این عنوان نیز در آینده برای PC منتشر شود. به هر حال، فقط و فقط به دلیل این‌که رتبه‌ی ۱ این لیست عنوانی مالتی پلتفرم است و افراد بیشتری قادر به تجربه‌ی آن خواهند بود، تصمیم گرفتم تا God of War: Ragnarok را در رتبه‌ی دوم قرار دهم. باشد که کریتوس کبیر و طرفدارانش ما را قلع و قمع نکند!

بازی God of War (2018) بهترین عنوانی بود که در نسل هشتم تجربه کردم و آن‌قدر همه‌چیز این بازی خوب و به‌جا بود که بی‌صبرانه منتظر عرضه‌ی بازی دوم با فرمول جدید سانتا مونیکا هستم. با توجه به تریلرهای نمایش داده‌شده از بازی، به نظر می‌رسد Ragnarok نیز با الگویی مشابه با بازی قبلی ساخته خواهد شد و روایت‌گر داستان کریتوس و پسرش آترئوس خواهد بود. البته تا به حال اطلاعات زیادی از این بازی به بیرون درز نکرده، اما با توجه به تریلری که از این بازی دیدیم، کاراکتر Thor نیز در این نسخه حضور خواهد داشت که یقیناً مبارزات او و کریتوس به‌یادماندنی خواهد بود.

خلاصه هرقدر از میزان انتظاری که برای عرضه‌ی این بازی داریم بگویم کم گفته‌ام. God of War: Ragnarok در سال ۲۰۲۲ برای کنسول‌های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ منتشر خواهد شد.

۱- Elden Ring

و سرانجام می‌رسیم به رتبه‌ی ۱ این لیست که تا به حال بارها طی نظرسنجی‌های مختلف به عنوان موردانتظارترین بازی سال آینده انتخاب شده است. Elden Ring در واقع دنباله‌ی معنوی Dark Souls خواهد بود و بار دیگر فرمول ناب و بی‌نظیر هیدتاکا میازاکی را در قالب یک اثر هنری به تصویر خواهد کشید. Elden Ring فقط یک بازی نیست، یک اثر هنری است که تجربه‌ی چندساله‌ی میازاکی را به نمایش در خواهد آورد. حتماً می‌دانید که پلات بازی با همکاری نویسنده‌ی کتاب بازی تاج و تخت (Game of Thrones) نوشته شده و این هم یکی دیگر از دلایلی است که عاشقان سری سولز و کسانی که به جهان‌های فانتزی و تاریک علاقه دارند به شدت منتظر این بازی‌اند.

Elden Ring برای اولین بار در E3 2019 معرفی و از همان روز با استقبال گرم گیمرهای سراسر جهان مواجه شد. تریلرهایی که از بازی نمایش داده شده، نوید یک بازی جذاب‌تر، تاریک‌تر و داستان‌محورتر از سری سولز و بلادبورن را می‌دهند و به نظر می‌رسد خلاقیت آقای میازاکی در ساخت بازی تمامی ندارد!

این بازی که توسط استودیوی From Software در حال توسعه است، در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ برای پلتفرم‌های PC ،PS4 ،PS5 ،Xbox One و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.


این لیست را در همین‌جا به پایان می‌بریم، اما از شما می‌خواهیم در بخش نظرات با ما همراه باشید. موردانتظارترین بازی شما در سال ۲۰۲۲ کدام است؟ اگر می‌خواستید بازی‌هایی را به این لیست اضافه کنید، آن بازی‌ها کدام‌ها بودند؟ با ما در ارتباط باشید.

Behzad zargaryred-eyed Banished KnightRezaOmenkanameآرینmatrix4221489یوهانdamhazerKurosAmir khanایمان غلامی مهرآبادیalinerdAlirezaGame overAlireza3200علیPC gamer ;)AmirkhanRaminکاپتان استخونیmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 
موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

موردانتظارترین بازی‌های سال 2022 - گیمفا