بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند!

احمد آریا
۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

اگر بخواهیم یکی از خصوصیات اصلی هالیوود را نام ببریم، به راحتی می‌توانیم به دزدیدن ایده از هنرهای دیگر و ساخت فیلم‌هایی افتضاح براساس آن‌ها، اشاره کنیم!

یکی از مواردی که تاکنون بارها شاهد آن بودیم، ساخته شدن فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی براساس بازی‌های ویدئویی می‌باشد. آثاری که در اکثر مواقع و معمولا به علت عدم آشنایی عوامل با آن گیم، تبدیل به آثاری بسیار ضعیف می‌شوند.

در این مقاله، قصد داریم به برخی از ضعیف‌ترین برداشت‌های هالیوود از صنعت گیم اشاره کنیم. آثاری که آنقدر ضعیف بوده‌اند که پس از انتشار، گیمرها حسابی از خجالتشان درآمدند!


مکس پین

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

کارگردان: جان مور
بازیگران: مارک والبرگ – میلا کونیس – بو بریجز
امتیاز: ۵.۳ از سایت IMDB | 31 از سایت Metacritic
داستان: یک کارآگاه با کمک یک آدم‌کش، تلاش می‌کند تا انتقام کشته شدن خانواده‌اش را بگیرد.

انتخاب مارک والبرگ (Mark Wahlberg) برای نقش مکس از مجموعه بازی‌های محبوب مکس پین (Max Payne)، با استقبال خوبی رو به رو شد. اما پس از انتشار این فیلم در سال ۲۰۰۸، همه متوجه اشتباه خود شدیم!

والبرگ، یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های دوران کاری خود را در این فیلم رقم زد و میلا کونیس (Mila Kunis)؛ همبازی وی در این فیلم نیز، یکی از بدترین انتخاب‌های ممکن برای نقشش است و مشخصا به آن نقش نمی‌خورد.

حتی فیلم‌برداری هنرمندانه این فیلم نیز نتوانسته کمکی به فیلم بکند و فیلم‌نامه بسیار ضعیف این اثر و تلاش زیاد جان مور (John Moore)؛ کارگردان این اثر برای جدی گرفتن این فیلم، باعث شده تا با فیلمی بسیار ضعیف رو به رو شویم.

ارتباط نداشتن داستان فیلم با گیم، یکی دیگر از مشکلات این فیلم است. اما این موضوع تنها مربوط به داستان نمی‌شود و برای مثال، در حالی‌که بازی مکس پین با اسلوموشن‌های خود معروف است، در طی مدت زمان ۱۰۰ دقیقه‌ای این اثر، تنها سه بار و آن‌هم به بدترین شکل ممکن، شاهد سکانس تأخیر گلوله و یا همان حرکت آهسته هستیم.

ساخت قسمت دوم مکس پین با وجود عملکرد نسبتا خوب در گیشه، متوقف شد. دلیل آن، نقد‌ها و واکنش‌های منفی زیاد نسبت به آن بود. این در حالی است که پس از نمایش نام عوامل سازنده در انتهای فیلم، شاهد سکانسی هستیم که قرار بود آغاز کننده قسمت دوم این فیلم باشد.

در مجموع باید گفت که فیلم مکس پین به جای آن‌که یک برداشت وفادارانه و جذاب از یک بازی ویدئویی فوق‌العاده باشد، یک فیلم جنایی و کارآگاهی خسته کننده است. البته در مقابل سایر آثار این لیست، این فیلم یک شاهکار محسوب می‌شود!


مجموعه بلادرین

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

کارگردان: اووه بول
بازیگران: کریستینا لوکن – ناتاشا مالته
امتیاز (قسمت نخست): ۲.۹ از سایت IMDB | 18 از سایت Metacritic
داستان: در قرن هجدهم میلادی، یک خون‌آشام جهت گرفتن انتقام از یک نفر، با گروهی همدست می‌شود.

سه‌گانه بلادرین (BloodRayne) که در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ ساخته شدند، جزو بدترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند. سه فیلمی که همگی توسط اووه بول (Uwe Boll) ساخته شدند. کارگردانی آلمانی که سابقه زیادی در ساخت افتضاحات سینمایی دارد!

در قسمت نخست، کریستینا لوکن (Kristanna Loken) در نقش نخست بازی کرده بود و در قسمت‌های دوم و سوم، این افتخار نصیب ناتاشا مالته (Natassia Malthe) شده بود. البته که هر دو بازیگر، به بدترین شکل ممکن، نقش‌های مزخرف خود را بازی کردند!

جالب آن‌که فیلم‌نامه نویس قسمت نخست این فیلم گفته است که به اصرار جناب کارگردان، یک پیش‌نویس از فیلم‌نامه را در اختیار وی قرار داده و در حالی‌که وی در حال کار بر روی فیلم‌نامه بوده، متوجه شده که این فیلم در حال ساخته شدن براساس فیلم‌نامه ناقص وی است!

همین حقیقت جالب از این فیلم، نشان‌دهنده کیفیت پایین این اثر است. فیلمی که مایکل مدسن (Michael Madsen)؛ یکی از بازیگران نسخه نخست، آن را “مضحک و شنیع” خطاب کرده است!

قسمت نخست که با بودجه ۲۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، در ابتدا قرار بود در بیش از ۲۵۰۰ سالن نمایش داده شود. اما کیفیت اثر آنقدر پایین بود که در نهایت در حدود ۱۰۰۰ سالن نمایش داده شد و با فروش ۳.۷ میلیون دلاری، شکست سنگینی را در گیشه متحمل شد.

این موضوع باعث شد تا دو قسمت بعدی که تنها به اصرار کارگردان ساخته شدند، در سینماها اکران نشده و تنها نسخه DVD آنها به فروش برسد. نسخه‌های دی‌وی‌دی این دو فیلم نیز، فروش بسیار کمی داشتند.


مورتال کامبت: نابودی

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

کارگردان: جان آر. لئونتی
بازیگران: رابین شو – برایان تامپسون – تالیسا سوتو
امتیاز: ۳.۷ از سایت IMDB | 11 از سایت Metacritic
داستان: گروهی از مبارزان هنرهای رزمی، تنها ۶ روز برای نجات دنیا فرصت دارند.

تاکنون ۳ فیلم براساس بازی‌های محبوب مورتال کامبت (Mortal Kombat) ساخته شده‌اند که به جز مورد آخر که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، دو فیلم دیگر فاجعه از آب درآمدند و از بین این دو، فیلم نابودی (Annihilation) که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد، عذاب آورتر بود!

جلوه‌های ویژه فاجعه‌بار، شخصیت‌هایی پوچ با بازی‌هایی افتضاح، داستانی بدون هیچ جذابیتی و البته دیالوگ‌هایی که از شدت ضعیف بودن، خنده دار هستند، تنها بخشی از مشکلات این فیلم بودند.

اما احتمالا بزرگ‌ترین مشکل این فیلم (حتی بالاتر از جلوه‌های ویژه مبتدیانه آن)، سکانس‌های مبارزه این فیلم بودند. وقتی در حال تماشای یک فیلم اکشن که براساس یک بازی مبارزه‌ای ساخته شده است هستیم، حداقل انتظار تماشای چند سکانس مبارزه جذاب را داریم. با این حال، سکانس‌های مبارزه این فیلم به احمقانه‌ترین شکل ممکن رقم می‌خورند!

این فیلم که با بودجه ۳۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، به شکل عجیبی، بیش از ۵۰ میلیون دلار فروش داشت. فروشی که بسیار بیشتر از حق فیلمی بود که حتی تهیه‌کننده‌اش از آن متنفر است!

قسمت سوم این مجموعه نیز قرار بود پس از این فیلم ساخته شود و حتی قرارداد بازیگران آن نیز امضا شده بود. اما کیفیت کار و شکست آن در گیشه، باعث شد تا روند ساخت فیلمی جدید از این مجموعه، بیش از ۲ دهه به تعویق افتد.


برادران سوپر ماریو

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

کارگردان: راکی مورتون – آنابل جانکل
بازیگران: باب هاسکینز – جان لگویزمائو – دنیس هاپر
امتیاز: ۴.۱ از سایت IMDB | 35 از سایت Metacritic
داستان: دو برادر لوله‌کش به نام‌های ماریو و لوئیجی، برای نجات یک شاهدخت از دست یک دیکتاتور، وارد یک بُعد دیگر می‌شوند.

مجموعه بازی‌های برادران سوپر ماریو (Super Mario Bros)، جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ محسوب می‌شوند. محبوبیتی که باعث شد تا در سال ۱۹۹۳، شاهد ساخته شدن فیلمی براساس آن باشیم.

در واقع این فیلم که برادران سوپر ماریو نام داشت و توسط زن و شوهری به نام‌های راکی مورتون (Rocky Morton) و آنابل جانکل (Annabel Jankel) کارگردانی شده بود، اولین فیلم تاریخ سینما بود که براساس یک بازی ویدئویی ساخته شده بود.

البته که از همان اولین برداشت هالیوود از یک بازی، عدم داشتن شباهت بین فیلم و گیم، کاملا به چشم آمد. داستان، جو و یا شخصیت‌های این فیلم، هیچ شباهتی به بازی‌های جذاب سوپر ماریو نداشتند.

باب هاسکینز (Bob Hoskins)، جان لگویزمائو (John Leguizamo) و دنیس هاپر (Dennis Hopper)؛ سه بازیگر اصلی این فیلم، همگی بارها از خجالت آن درآمدند و تجربه کار در این فیلم را، بدترین تجربه دوران کاری خود می‌دانند.

این فیلم که با بودجه حدودا ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در گیشه تنها ۳۸ میلیون دلار فروش داشت و شکست بدی را تجربه کرد.

همزمان با این فیلم، کمپانی نینتندو؛ سازنده این مجموعه بازی و این فیلم، در حال ساخت فیلمی براساس مجموعه بازی‌های متروید (Metroid) بود.
اما فیلم برادران سوپر ماریو آنقدر فیلم ناموفقی از آب درآمد که این کمپانی، نه تنها روند ساخت فیلم متروید را متوقف کرد که تا چند دهه، اجازه ساخت هیچ فیلمی را براساس بازی‌های خود، صادر نکرد!

شاید بهترین نقد درباره این فیلم را، منتقد مجله امپایر نوشته بود که در پایان نقد خود نوشت:

گیم اُور (Game over)!


دو اژدها

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

کارگردان: جیمز یوکیچ
بازیگران: مارک داکاسیوس – اسکات ولف – رابرت پاتریک
امتیاز: ۳.۸ از سایت IMDB | 13 درصد از سایت Rotten Tomatoes
داستان: دو برادر در یک دنیای پَسا-آخرالزمانی، تلاش می‌کنند تا از به قدرت رسیدن رهبر یک گروه خلافکار، جلوگیری کنند.

تنها یک سال پس از عدم موفقیت فیلم برادران ماریو، هالیوود تصمیم گرفت تا فیلم دیگری را دقیقا با همان سبک و سیاق بسازد. نتیجه، فیلم دو اژدها (Double Dragon) بود که از نظر بد بودن، توانایی رقابت با فیلم برادران ماریو را داشت!

فیلم دو اژدها نیز به مانند تمام فیلم‌های این لیست، فیلم‌نامه بسیار ضعیفی داشت که این موضوع در کنار شخصیت‌هایی که هیچ جذابیتی نداشتند و بازی‌های بد بازیگران، باعث شد تا تماشای این فیلم، یک عذاب برای بینندگان باشد.

برخلاف فیلم برادران سوپر ماریو، این فیلم با بودجه کم ۷ میلیون دلاری ساخته شده بود. اما کیفیت اثر آنقدر پایین بود که حتی نتوانست بودجه ساخته خود را تامین کند و تنها ۴ میلیون دلار فروش داشت.


خانه مردگان و تنها در تاریکی

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

کارگردان: اووه بول
داستان: گروهی از دانشجویان، به یک جزیره دور افتاده می‌روند و خیلی زود با حمله زامبی‌ها مواجه می‌شوند.

این شما و این ۲ اثر دیگر از شاهکارهای نابغه‌ای به نام اووه بول! حقیقت این است که صحبت درباره این دو اثر آنقدر سخت و مشکلات آن‌ها آنقدر شبیه به یکدیگر است که ترجیح می‌دهیم به صورت همزمان، درباره هر دو اثر صحبت کنیم.

فیلم خانه مردگان (House of the Dead) در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و امتیازهای فاجعه‌بار ۲.۱ را از سایت IMDB و ۱۵ را از منتقدین Metacritic دریافت کرد. فیلمی با بودجه ۱۲ میلیون دلاری که در گیشه به فروش ۱۳ میلیون دلاری دست یافت.

اما وضعیت فیلم تنها در تاریکی (Alone in the Dark)، حتی از آن نیز بدتر بود! فیلمی محصول ۲۰۰۵ با امتیاز ۲.۴ از IMDB و امتیاز ۹ از سایت Metacritic. این فیلم که با بودجه ۲۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، تنها ۱۲ میلیون دلار فروش کرد.

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

فیلم‌نامه‌هایی افتضاح، جلوه‌های ویژه آماتور گونه، شخصیت‌هایی بی روح و بازی‌های افتضاح بازیگران در کنار کارگردانی بی خردانه بول آلمانی، تنها برخی از مشکلات این دو فیلم می‌باشند.

قبل از اشاره به سایر فیلم‌ها، بگذارید یک نکته خنده دار درباره فیلم خانه مردگان به شما بگوییم. به دلایلی که برای هیچکس مشخص نیست، بول در یکی از سکانس‌های نهایی این فیلم، تصمیم گرفته است تا برخی از تصاویر بازی را وارد فیلم کند و در حین تماشای این سکانس‌ها، شاهد انتشار چند تصویر از بازی هستیم!

فکر می‌کنیم به اندازه کافی درباره آثار استاد اووه بول صحبت کردیم. به همین دلیل، به افتضاحات دیگری چون به نام پادشاه: داستان محاصره سیاه‌چاله (In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale) اشاره نخواهیم کرد!


مبارز خیابانی

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

تاکنون دو فیلم براساس مجموعه بازی‌های فوق‌العاده محبوب مبارز خیابانی (Street Fighter) ساخته شده است و با وجود ۱۵ سال فاصله میان دو اثر، هر دو جزو بدترین فیلم‌های تاریخ سینما که از روی یک گیم ساخته شده‌اند، هستند.

قسمت نخست در سال ۱۹۹۴ میلادی و با بازی ژان کلود ون دام (Jean-Claude Van Damme)؛ رزمی‌کار و بازیگر محبوب دهه هشتاد و نود میلادی ساخته شد و بازی وی در این فیلم، یکی از بدترین نکات مربوط به آن است!

البته سال‌ها بعد، ون دام اعتراف کرد که در حین ساخت این فیلم، شدیدا به مواد مخدر اعتیاد داشته است و به همین علت، نتوانسته وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

البته با وجود کیفیت بسیار پایین فیلم مبارز خیابانی، این اثر که با بودجه ۳۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، در گیشه عملکرد موفقی داشت و به فروش ۹۹ میلیون دلاری دست یافت.

اما قسمت دوم این مجموعه که در سال ۲۰۰۹ و با نام افسانه چون-لی (The Legend of Chun-Li) منتشر شد، حتی از قسمت نخست نیز، فیلم بدتری از آب درآمد!

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

به مانند قسمت قبل، این فیلم نیز دارای فیلم‌نامه‌ای بسیار ضعیف همراه با بازی‌های بسیار بد بازیگران و البته سکانس‌های مبارزه نه چندان جالب بود که باعث شد تا این فیلم با وجود بودجه ۱۸ میلیون دلاری، تنها ۱۲ میلیون دلار در گیشه فروش کند.

قسمت نخست از سایت IMDB، نمره ۴ و قسمت دوم، نمره ۳.۷ را گرفته است. امتیاز قسمت نخست در سایت Rotten Tomatoes، ۱۳ است و قسمت دوم، تنها نظر ۳ درصد از مخاطبان این سایت را جلب کرده است.


مجموعه رزیدنت ایول

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

کارگردان: پل دبلیو. اس. اندرسون
بازیگران: میلا یوویچ – میشل رودریگز – الی لارتر
داستان (قسمت نخست): پس از انتشار یک ویروس در یک آزمایشگاه، یک گروه نظامی ویژه، به مبارزه با زامبی‌ها و یک ابررایانه می‌پردازند.

مجموعه فیلم‌های رزیدنت ایول (Resident Evil)، فیلم‌های بدی نیستند. حداقل نسخه‌های ابتدایی این مجموعه، فیلم‌های قابل قبولی محسوب می‌شوند. اما مشکل این فیلم‌ها این بود که با وجود استفاده از نام یک مجموعه بازی محبوب، ارتباط بسیار کمی با آن داشتند.

شخصیت اصلی داستان ارتباطی به بازی‌ها ندارد و شخصیت‌های بازی که در فیلم قرار دارند نیز، تنها از نظر اسمی شبیه به شخصیت‌های بازی هستند و خصوصیات اخلاقی آن‌ها، هیچگونه شباهتی به شخصیت‌های دوست داشتنی گیم ندارد.

حتی مواردی چون جو این فیلم‌ها نیز، به هیچ عنوان نزدیک به بازی‌ها نیست و نمی‌تواند آن حس ترس مجموعه بازی‌های رزیدنت ایول را منتقل کند. البته که داستان این فیلم‌ها نیز ارتباطی با بازی‌ها ندارند.

در واقع به نظر می‌رسد که عوامل سازنده این مجموعه فیلم، با انتخاب نام رزیدنت ایول برای آن‌ها، تنها قصد داشته‌اند تا با استفاده از محبوبیت مجموعه بازی‌های رزیدنت ایول، به موفقیت فیلم خود کمک کنند.

البته مجموعه فیلم‌هایی که اکثر آن‌ها توسط پل دبلیو. اس. اندرسون (Paul W. S. Anderson) ساخته شده‌اند و همسر وی؛ میلا یوویچ (Milla Jovovich)، ایفاگر نقش نخست آن‌ها بوده است، در گیشه عملکرد موفقی داشته‌اند و ۱.۲ میلیارد دلار فروش کرده‌اند.

در پایان، می‌توانیم به آثاری چون مرده یا زنده (Dead or Alive) محصول ۲۰۰۶، رستاخیز (Doom) محصول ۲۰۰۵ و وینگ کامندر (Wing Commander) محصول سال ۱۹۹۹ اشاره کنیم که آن‌ها نیز، جزو بدترین فیلم‌هایی هستند که براساس یک بازی ویدئویی ساخته شده‌اند.


رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

اما این مقاله را، به بهانه اکران فیلم رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید (Resident Evil: Welcome to Raccoon City) که جدیدترین برداشت هالیوود از این مجموعه بازی است، منتشر کردیم. فیلمی که از روز جمعه، اکران جهانی خود را آغاز خواهد کرد.

البته که فیلم راکون سیتی که یک ریبوت محسوب می‌شود، قرار است کاملا به دو قسمت نخست این مجموعه بازی وفادار باشد که این موضوع تا حدی باعث امیدواری نسبت به این فیلم شده است. البته بازیگرانی که برای این فیلم انتخاب شده‌اند، با استقبال خوب هواداران مواجه نشده‌اند.

به هر حال، باید تا پایان هفته منتظر بمانیم تا ببینیم که این فیلم جدید، ادامه دهنده راه فیلم‌های این لیست بوده است یا به یکی از معدود فیلم‌های موفقی که براساس یک بازی ویدئویی ساخته شده‌اند، تبدیل شده است.


اما نظر شما چیست؟ به نظر شما، کدام فیلم بدترین برداشت ممکن را از یک بازی محبوب رقم زده است؟ شما در حین دیدن کدام فیلم که براساس یک بازی ویدئویی ساخته شده است، بیشترین ضد حال ممکن را خورده‌اید؟

matrix4221489کسری نراقیDARKSIRENP.morgan 𔓙یوهانKurosآرینSina MorganAldiaMEYSAMB300Atomic Soldiermarioمینو فرجیSTang Haoalinerd

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -
بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بدترین فیلم‌هایی که براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌اند! -