گپفا ۶# | بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل میکند
در گپفا فرصتی فراهم میشود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.
گپفای ششم به بازیهای رویایی شما و استودیوی مناسب آن اثر اختصاص دارد. قصد داریم در مورد آثاری صحبت کنیم که همیشه در تخیل ما نقش بستهاند. آثاری که همیشه پیش خود میگوییم “اگر استودیوی X آن را میساخت، عجب بازیای میشد!” بگذارید نویسندگان و خبرنگاران گیمفا بحث را آغاز کنند.
محمد حسین کریمی؛ سردبیر بخش خبری
استودیو: From Software بازی: Berserk
استودیوی فرام سافتور همیشه از آثار میورا، خالق سری مانگاهای Berserk، الهام گرفته است. ما به طور متعدد در بازی Bloodborne و سری Dark Souls شاهد اشارات مختلف به این سری بودهایم، اما هیچ چیز یک بازی مستقیم از این سری نمیشود. دنیای Berserk پتانسیل بالایی برای شیوه روایتی میازاکی و فرام سافتور ایجاد میکند و دنیای عجیب و غریب آن میتواند میزبانی برای دشمنانی با طراحیهای خارقالعاده باشد. ساخت یک بازی از سری Berserk توسط فرام سافتور کامیونیتی طرفداران این استودیو را زیر و رو میکند و هایپی باور نکردنی ایجاد خواهد کرد. یک بازی Berserk که مسلماََ پروتاگونیستی ثابت مثل Sekiro خواهد داشت، با این تفاوت که المانهای نقش آفرینی به آن تزریق شده است.
محمد حسین کریمی
مصطفی زاهدی؛ سردبیر بخش تحریریه
استودیو: Rockstar/Santa Monica بازی: اقتباسی از شاهنامه فردوسی
وقتی صحبت از بازی رویایی میشود، آثار بسیار زیادی به ذهن من خطور میکنند. از عنوانی درجه یک از Attack on Titan و Berserk گرفته، تا عنوانی اقتباسی از رمان سه تفنگدار دوما و جزیره اسرارآمیز ژول ورن. اما اگر بخواهم یک عنوان را انتخاب کنم فکر میکنم آثار اقتباسی از شاهنامه فردوسی خصوصا با محوریت شخصیت رستم پتانسیل بالایی برای موفقیت داشته و دارند. البته بدیهی است در مورد عنوانی رویایی صحبت میکنیم که هیچگاه ساخته نمیشود چرا که بازیسازی در ایران محدود به آثار مستقل است. استودیو رویایی برای ساخت چنین عنوانی راکستار (اگر جهان آزاد باشد) و سانتا مونیکا (اگر ساختاری خطی داشته باشد)، آرزویی محال و نشدنی است اما خب همانطور که از سوال معلوم است با یک مفهوم رویایی و دور از حقیقت مواجهایم.
مصطفی زاهدی
محمد کرامت فر؛ نویسنده تحریریه و ویراستار
استودیو: BioWare بازی: Game of Thrones
حتی تصورش هم بینظیر است! یک بازی ویدیویی باشد که در آن بتوانید با وایتواکرهای مخوف و ترسناک، به مبارزه بپردازید! بتوانید با اژدهایان مبارزه و جنگ کنید و یا حتی سوار بر آنها شوید و باران آتش بر دشمنان خود ببارید.
هرچند استودیوی Telltale قبلها یک بازی تعاملی در دنیای بازی تاج و تخت ساخته است، منتها بنده همچنان چشم انتظار یک بازی گیمپلی محور قوی در دنیای پهناور خلق شده توسط مارتین هستم و امیدوارم این آرزوی بزرگ، یک روز با همت استودیوی توانمند Bioware محقق شود که خودش استاد داستانگویی و ساخت داستانها و جهانهای فانتزی است …
محمد کرامت فر
علیرضا کریمخان زند؛ خبرنگار
استودیو: Bandai Namco Tales of Studio بازی: Naruto Shippuden
با وجود اینکه همین الان هم میشه گفت که بازی Naruto به دست Bandai Namco ساخته میشه ولی خب مشکل اصلی من اینه که در حق نه تنها مجموعهی Naruto و Naruto Shippuden، بلکه خیلی از انیمهها در زمینهی بازیسازی کم لطفی میشه. چراکه تمرکز اصلی سازندههای این عناوین اکثراً بر سبک فایتینگ هستش و پتانسیلی که هر کدوم از شخصیتها دارند و داستانی که میشه برای بازی در نظر گرفت اصلا به حدی که میتونه، نمیرسه. اما وقتی به کار تیم Bandai Tales Studios نگاه میکنم واقعا به نظرم نه فقط برای Naruto بلکه برای عنوانی مثل انیمهی One Piece هم به شدت فرصت مناسبیه که توسط این تیم، یک مجموعه و یا یک بازی تکی که تمرکزش روی پرداختن به شخصیتها و روایت داستان بازی باشه، ساخته بشه. من به شخصه سیستم مبارزهای که Bandai Namco در Tales of Arise استفاده کرد رو (البته به جز Damage Sponge بودن بیش از اندازهی یه سری از دشمنها به خصوص در نیمهی دوم بازی) خیلی خیلی قبول دارم و روند بیان داستان هم نه فقط در Tales of Arise بلکه در اکثر عناوین فرنچایز Tales of بینظیر بوده. به نظرم پتانسیل بازیهایی که خودشون داستان و مانگای مخصوص به خود را دارن برای اینکه بر اساسشون یک jrpg ساخته بشه بسیار بالاست؛ حتی بالاتر از برخی jrpgهایی که فقط در صنعت گیم حضور داشتند. و خب به شخصه نه تنها داستان Naruto Shippuden یکی از مورد علاقههام به شمار میره، بلکه از وقتی که ۷ ساله بودم بازیهای Naruto رو به شدت دوست داشتم و در کل طرفدار این دنیای کیشیموتو (Kishimoto) بودم.
علیرضا کریمخان زند
معین سلیمانی؛ خبرنگار
استودیو: Rocksteady بازی: MoonKnight
بازیهای کمیک بوکی سابقهی بلندمدتی دارن ولی هیچ وقت اون طور که باید و شاید از پتانسیل کمیک بوک استفاده نکردن و همیشه از لحاظ کیفی یه لول از بازیهای عادی پایینتر بودن، خوشبختانه سری Batman Arkham و Marvel’s Spider-Man از این قاعده مستثنی بودن. حالا چرا MoonKnight و چرا استودیوی راکستدی؟ MoonKnight برخلاف شخصیتهای بتمن و اسپایدرمن بازی زیادی ازش ساخته نشده و قطعا برای طرفداران بازیهای کمیک بوکی یک تجربه تازه خواهد بود. MoonKnight علیرغم حضور کم در دنیای بازیهای کامپیوتری به نظرم این شخصیت پتانسیل بسیار زیادی داره و صرفا به ژانر اکشن ماجرایی محدود نمیشه، مارک اسپکتر به جز MoonKnight که با تهدیدات ماورایی مواجه میشه شخصیت Mr.Knight رو هم داره که بیشتر در حل پروندههای جنایی به پلیس کمک میکنه. MoonKnight یک ضدقهرمان محسوب میشه و به روش خودش با جرم و جنایت مبارزه میکنه و بی شباهت به بتمن نیست، استودیوی راکستدی میتونه یه عنوان اقتباسی با سبک و سیاق سری Batman Arkham از شخصیت MoonKnight بسازه. MoonKinght همانند بتمن از تجهیزات زیادی بهره میبره و مبارزههای اون اغلب خشونت آمیز هستن، راکستدی به خوبی تونست از شخصیت بتمن برای ساخت یه گیمپلی عالی و سرگرم کننده استفاده کنه، قطعا این کارو با شخصیت MoonKnight که شباهتهایی به بتمن داره هم میتونه انجام بده. راکستدی خودش رو با سری Batman Arkham ثابت کرده و این استودیو کاربلد قطعا توانایی ساخت بازیهای بیشتر کمیک بوکی رو خواهد داشت.
معین سلیمانی
احسان شریعت؛ خبرنگار
استودیو: Remedy بازی: Inception
مطمئنا Inception نیازی به تعریف من نداره و تقریبا هرکسی حداقل یک بار اسم این فیلم رو شنیده. درواقع ایدهی داستان Inception میتونه خیلی خوب توی یک بازی پیاده شه و گسترش پیدا کنه و به نظر من رمدی با اتسمفر سازی و داستان سراییهای بی نظیرش میتونه یک شاهکار اقتباسی از این فیلم بسازه. هممون میدونیم که این استودیوی فنلاندی تو ساختن بازیهای پیچیده و درگیر کننده استاده و فکر میکنم که Inception میتونه بهترین گزینه برای یک بازی رویایی و یه تجربهی فوقالعاده باشه.
احسان شریعت
ابوالفضل مناف زاده؛ خبرنگار
استودیو: Obsidian Entertainment بازی: Mandalorian
بر حسب علاقهی شخصی به مصر باستان، ساموراییها و البته سریال مندلورین، مدتها منتظر بودم که یک بازی با محوریت موارد فوق منتشر بشه. خوشبختانه ابتدا Assassin’s Creed Origins و سپس Ghost of Tsushima به بهترین شکل ممکن تجارب مورد انتظارمو در اختیارم گذاشتن. اما بعد از این بازیها نوبت به “مندلورین” رسیده بود که امیدوار بودم در آینده یک بازی جهان آزاد عظیم در سبک RPG با محوریت این شخصیت توسط “بتسدا یا آبسیدین” ساخته بشه. در نهایت، مدتی پیش و پس از اینکه آرتهایی از بازی Starfield منتشر شد، شدیداً امیدوار شدم که احتمالاً این بازی بتونه تجربهای در سطح اون بازی که در ذهنم از مندلورین میخواستم رو در قالبی دیگه برای من فراهم کنه و حتی شاید بیشتر.
ابوالفضل مناف زاده
آرش بوالحسنی؛ خبرنگار
استودیو: Arkane بازی: Star Wars: Bounty Hunter
یه بازی در جهان Star Wars با سبک و سیاق سری Dishonored که به شما طیف متنوعی از سلاحها و تواناییها و گجتهای جالب رو میده. جهان بازی متشکل از چندین سیاره باشه و سفینهی شما هم به عنوان هاب مرکزی عمل کنه.
سیستم Chaos رو با سیستم Notoriety عوض کنیم که نشون میده شما چقدر داخل کهکشان به عنوان یک جایزهبگیر معروف هستید.
داشتن Notoriety بالاتر باعث میشه تا سیستم امنیتی اهداف شما قویتر باشه، اما در عوض اهداف بیشتری به شما داده میشه و افراد بیشتری از شما میترسن.
حالا نوبت شما است. مشتاقانه منتظریم تا ببینیم عناوین رویایی شما چه هستند؟ شما میتوانید پست قبلی گپفا، پیشبینی مراسم پلی استیشن، را نیز مشاهده کنید.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
Santa Monica / Prince Of Persia , Assassin’s Creed
راکستار بازی در جهان فیلم پدرخوانده
CD Projekt RED بازی در جهان هری پاتر
سلام
عجب گلی گفتید! خیلی باحال میشه.
Naughty Dog. Days Gone
Capcom . Silent Hill
Nintando . Harvest Moon