نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director's Cut- گیمفا
نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director's Cut- گیمفا
نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director's Cut- گیمفا
نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director's Cut- گیمفا

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut؛ به نام شرافت

آرین مرادی
۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director's Cut- گیمفا

امروز قصد داریم تا به اتفاق یکدیگر، نگاهی به بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut بیندازیم. اما قبل از شروع نقد، اگر علاقه دارید تا نسخه‌ی اصلی بازی را بررسی کنید، به نقد و بررسی آن مراجعه کنید، چرا که امروز تنها می‌خواهیم به موارد جدید اضافه شده یا به اصطلاح مواردی که به واسطه‌ی Director’s Cut بودن به بازی اضافه شده را بررسی کنیم. با من، گیمفا و ماموریت جدید جین همراه باشید.

جا دارد یک صحبت اجمالی در همین ابتدا داشته باشیم. آیا Ghost of Tsushima: Director’s Cut ارزش پولی که برای آن باید بپردازید را دارد؟ بدون شک بله. آیا بازی محتویات جدید و به اندازه‌ی کافی در خود دارد؟ بله. آیا شاهد موارد تکراری نسبت به بازی اصلی خواهیم بود؟ خیر. آیا برای پلی‌استیشن ۵ موارد و قابلیت‌های اضافی وجود دارد؟ بله، برای مثال می‌توان به لیپ سینک کامل ژاپنی (که به نظر من زیاد هم ربطی به قدرت سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۵ ندارد) و سرعت لودینگ دیوانه‌کننده اشاره کرد. وقتی می‌گویم دیوانه‌کننده، واقعا دیوانه‌کننده است. الان با بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut برروی پلی‌استیشن ۵ واقعا کلمه‌ی Fast Travel با تمام وجود معنا شده است.

آیا ghost of tsushima director's Cut ارزش پولی که برای آن باید بپردازید را دارد؟ بدون شک بله.

آیا Ghost of Tsushima: Director’s Cut ارزش پولی که برای آن باید بپردازید را دارد؟ بدون شک بله.

برویم به سراغ خود بازی. اکنون جین در یک جزیره‌ی جدید به نام ایکی به سر می‌برد. داستان روایت شده در این سرزمین برخلاف بازی اصلی، حول محور خود جین می‌چرخد و به دلیل نبود شخصیت‌های فرعی بسیاری که در داستان بازی اصلی بود، اکنون تمام توجه برروی شخصیت‌پردازی جین و گذشته‌ی او است. هدف نهایی جین در این جزیره نیز بیرون راندن مغول‌ها است، اما این بار هیچ شباهتی به بازی اصلی ندارد. اگر بازی اصلی برروی مانورهای جنگی، شیوه مبارزه سامورایی و مغول تمرکز داشت، اکنون مباحثی فلسفی‌تر در مبارزه با مغول‌های این جزیره پیش خواهد آمد. برای اسپویل نشدن داستان اطلاعات بیشتری به شما نمی‌دهم، ولی مطمئن باشید خط داستانی بازی و مخصوصا ماموریت‌های آن شما را مایوس نخواهد کرد. با این حال، از نظر من یک ایراد در شیوه‌ی داستان‌سرایی بازی به چشم می‌خورد. همان‌طور که گفتم، داستان روایت شده در جزیره‌ی ایکی اکنون بسیار شخصی‌تر است، پس باید بیشتر با شخصیت جین آشنا شویم. خب، جینی که تا الان در نسخه‌ی اصلی بازی دیدیم، یک سامورایی قدرتمند از نظر تکنیک نظامی و مهارت مبارزه، ولی با ذهنی ساده بود. تقریبا همه‌ی بازیکنان می‌توانستند حدس بزنند که اکنون جین چه تصمیمی می‌گیرد و شخصیت اصلی بازی یک شخصیت ساده ولی قدرتمند به تصویر کشیده شده بود. اما در داستانی که در جزیره‌ی ایکی روایت می‌شود، قضیه کاملا متفاوت است. شاید بگویید اکنون داستان شخصی است، ولی شخصی بودن داستان ربطی به تغییر شخصیتی کاراکتر اصلی ندارد. جین اکنون همانند یک کتاب بسته است، کسی نمی‌تواند افکار او را بخواند و شاید حتی بتوان لقب «مرموز» را به جین نسبت داد. این تغییر شخصیت (که جین از یک مبارز ساده که همه می‌توانستند حرکت بعدی او را حدس بزنند، به مبارزی مرموز و خوددار تبدیل شده)، کمی عجیب است و با این که اصلا لطمه‌ای به بازی وارد نمی‌کند، ولی توضیحی نیز برای آن در بازی پیدا نمی‌شود.

این تغییر شخصیتی که جین از یک مبارز ساده که همه می‌توانند حرکت بعدی او را حدس بزنند به مبارزی مرموز و خوددار تبدیل شد کمی عجیب بود

این تغییر شخصیت (که جین از یک مبارز ساده که همه می‌توانستند حرکت بعدی او را حدس بزنند، به مبارزی مرموز و خوددار تبدیل شده)، کمی عجیب است.

از خود جزیره‌ی ایکی برایتان بگویم. همان‌طور که ذکر کردم، شخصیت‌های فرعی قدیمی در بازی حضور ندارند، ولی این بدان معنا نیست که جین تنها در این جزیره باید سر کند. اول آن که ایکی جزیره‌ای است که سامورایی‌ها موفق به فتح آن نشدند، در نتیجه اصلا مقبول افراد محلی این جزیره نیستند. از طرفی دیگر، این جزیره از هر لحاظی پرمحتواتر از بازی اصلی است. آیا منظورم بزرگ‌تر است؟ نه! ایکی تقریبا هم اندازه‌ی نقشه‌ی برفی بازی اصلی است، ولی به قدری محتوا در دل خود جا داده است که برای کامل کردن آن حدودا ۱۷ ساعت زمان نیاز دارید! اینجا است که اهمیت توجه به کیفیت نسبت به کمیت خودش را نشان می‌دهد. به واسطه‌ی یک جزیره‌ی جدید، قطعا باید زره‌های جدید هم ببینیم که سازندگان ما را ناامید نکرده‌اند. زره‌های بازی شاید حتی از نسخه‌ی اصلی هم جذاب‌تر طراحی شده باشند و شما را انگشت به دهان رها می‌کنند. طراحی جزیره هم فکر نکنم نیازی به توصیف داشته باشد. بازی اصلی به همه اثبات کرد که سازندگان در طراحی محیط خارق العاده‌اند و این امر در جزیره‌ی ایکی نیز همچنان وجود دارد. این جزیره اگر از بازی اصلی زیباتر نباشد، چیزی نیز از آن کم ندارد.

این جزیره اگر از بازی اصلی زیباتر نباشد چیزی نیز از آن کم ندارد

این جزیره اگر از بازی اصلی زیباتر نباشد، چیزی نیز از آن کم ندارد.

از نظر گیم‌پلی، بازی نسبت به نسخه‌ی اصلی راه جدیدی را انتخاب نمی‌کند، ولی در عوض تصمیم می‌گیرد که همان راه قبلی را از همیشه کامل‌تر بکند. از آن جایی که بازی از حدود Act 2 به شما اجازه می‌دهد که وارد جزیره ایکی شوید، گیم‌پلی این جزیره نمی‌تواند چیز کاملا جدید و منحصر به فردی باشد، ولی این را در نظر داشته باشید که با توجه به هر استایل مبارزه‌ای، چه مخفیانه و چه تن به تن، جزیره‌ی ایکی وسایل و فنون جدیدی را برای شما در نظر گرفته که باعث می‌شود بازی به کلی از یکنواخت بودن در بیاید. بیشترین مورد اضافه شده به گیم‌پلی را می‌توان بخش مربوط به چارم‌ها دانست که اکنون برای بخش تیراندازی در دسترس هستند. اگر خلاقیت را می‌خواهید ببینید، پس سری به چارم‌های این بخش بزنید تا متوجه هنر خرج شده در طراحی آن‌ها شوید. دشمنان جدیدی نیز به بازی اضافه شده‌اند. از اولین آن‌ها بگویم که توانایی تقویت همراهان خود را دارند، پس توصیه می‌کنم اول از همه این نوع از دشمنان را از سر راه بردارید. از دیگر انواع جذاب دشمنان می‌توان به آن‌هایی اشاره کرد که در حین مبارزه به صورت شانسی اسلحه‌ی خود را عوض می‌کنند و شما نیز با توجه به سلاح آن‌ها، باید استنس مبارزه‌ی خود را عوض کنید که چالش نسبتا جذابی است. با این حساب، اگر از نظر گیم‌پلی با بازی اصلی ارتباط برقرار نکردید، اگر به نظرتان گیم‌پلی ایراد داشت و به امید این هستید که این نسخه بتواند نظرتان را عوض کند، اشتباه می‌کنید. ولی اگر مثل من از بازی لذت بردید، مطمئن باشید این نسخه نیز برای شما جذاب و ایده‌ال خواهد بود.

از نظر گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه‌ی اصلی راه جدیدی را انتخاب نمی‌کند ولی در عوض تصمیم می‌گیرد که همان راه قبلی را از همیشه کامل‌تر بکند

از نظر گیم‌پلی، بازی نسبت به نسخه‌ی اصلی راه جدیدی را انتخاب نمی‌کند، ولی در عوض تصمیم می‌گیرد که همان راه قبلی را از همیشه کامل‌تر بکند.

به سراغ PS5 برویم. آقا اولین چیزی که راجع به نسخه‌ی PS5 به من گفتند، لیپ سینک ژاپنی در بازی بود که به بهترین شکل ممکن انجام شده بود. من خودم طرفدار بزرگ انیمه، صداگذاری ژاپنی و لیپ سینک درست و حسابی هستم، ولی واقعا این مورد را برای PS5 یک دستاورد بزرگ حساب می‌کنیم؟ حداقل از نظر من به عنوان منتقد نه. یک ویژگی خوب شاید، ولی دستاورد بزرگ نه. از طرفی دیگر، بیایید و سرعت لودینگ بازی را ببینید تا بگویم دستاورد بزرگ به چه می‌گویند. رسما هیچ لودینگی در بازی وجود ندارد و حتی در زمان Fast Travel نیز تقریبا با هیچ لودینگی سر و کار ندارید. یکی‌ از جذاب‌ترین و باحال‌ترین امکاناتی بود که پلی‌استیشن ۵ می‌توانست از خودش نشان دهد و باید اعتراف کنم که عالی است. حتی زمان لودینگ بین عوض کردن مود داستانی و لجندز هم بیشتر از چند ثانیه نیست! دیگر چه بگویم از کم بودن زمان لودینگ؟ شما اصلا فکر کنید لودینیگی در هیچ کجای بازی در هیچ حالتی وجود ندارد، تمام! کنترلر این کنسول هم در بازی نقش خوبی ایفا می‌کند و مثلا در زمان مخفی‌کاری، وقتی دشمنی به شما نزدیک می‌شود، کنترلر شروع به لرزش می‌کند و استرسی که جین واقعا در حال تجربه است را به شما منتقل می‌کند. البته این قابلیت را در تنظیمات می‌توانید غیر فعال کنید. انیمیشن‌های بازی نیز برروی  پلی‌استیشن ۵ بهبود اندکی داشتند و از چیزی که قبلا به آن عالی می‌گفتیم نیز بهتر شده‌اند. نرخ فریم بازی نیز برروی پلی‌استیشن ۵ روی ۶۰ تقریبا قفل شده که باعث می‌شود مبارزات بازی یا حتی گشت و گذار در جزیره‌ی ایکی بسیار لذت‌بخش باشد. رزولوشن بازی نیز به ۴K ارتقا پیدا کرده که دنیای بازی را از قبل هم زیباتر می‌کند. تمام این قابلیت‌ها را در کنار ری تریسینگ بگذارید و جزیره‌ی ایکی را تصور کنید … فوق العاده است.

با توجه به هر استایل مبارزه‌ای چه مخفیانه و چه تن به تن جزیره‌ی ایکی وسایل و فنون جدیدی را برای شما در نظر گرفته که باعث می‌شود بازی به کلی از یکنواخت بودن در بیاید

با توجه به هر استایل مبارزه‌ای، چه مخفیانه و چه تن به تن، جزیره‌ی ایکی وسایل و فنون جدیدی را برای شما در نظر گرفته که باعث می‌شود بازی به کلی از یکنواخت بودن در بیاید.

نمی‌دانم آیا اصلا نیازی به نتیجه‌گیری است یا نه. بگذارید یک مرور کوتاه بکنم: گیم‌پلی بازی اصلی کامل بود، اکنون کامل‌تر شده، گرافیک و طراحی بازی عالی بود، اکنون به لطف طراحی جذاب جزیره‌ی ایکی و البته بهبودهای نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵، عالی‌تر شده، داستان بازی خوب بود و در همان سطح و همان قدرت دوباره ظاهر شده … خب اصلا نتیجه گیری نیاز است؟ اگر از بازی اصلی لذت بردید بدون هیچ فکری به سراغ این نسخه و ماجراجویی جدید جین بروید که مغول‌ها منتظر روح سوشیما هستند.


  • نکات مثبت:

گرافیک زیبا

گیم‌پلی کامل‌ شده نسبت به نسخه‌ی اصلی

تنوع در دشمنان و گیم‌پلی

داستان جذاب

ارزش بالا به نسبت قیمت

  • نکات منفی:

پیچش شخصیتی بدون توضیح جین

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director's Cut- گیمفا

 

Spider-Mannobodyagha mahanV3S3MIRمتینJin sakaimahanabedi

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • be name pc گفت:

    از شاهکارای هنری نسل ۸ امیدوارم همین فروش بالای این بازی باعث شه کپکام ترغیب شه دوباره فرانچایز onimusha رو برگردونه البته با توجه به اون لیست لو رفته پروژه های کپکام نسخه ی جدیدش ظاهرا در دست ساخته

    متین
  • با تشکر از نویسنده. نمره ای که حقشه رو دادین👍 من خودم به نسخه اصلی ۹.۶ میدم.

    متین
  • دوبله فارسی و راهنمای بازی. امیر گیم شو در یوتوب منتظر شماست…..

  • AmirAgha گفت:

    این بازی واقعا لیاقتش متای ۸۸
    ولی بازی هنوز به طور کلی یه سری مشکلات داره که برای نسخه بعدی اگه درست شه عالی میشه دیگه!
    اول اینکه بنظرم کلا چهره بازی های استودیو ساکر پانج خوب نیست!
    یا باید طراح چهرشونو عوض کنن!یا باید یکم با دقت تر باهاش کار کنن!
    اگه چهره جیم با جزئیات تر کار میشد خیلی بیشتر تو یاد میموند!
    اصلا خیلی چهره توی حس متقابل مخاطب تاثیر گذاره!
    دوم اینکه بنظرم بازی هنوز میتونست پویاتر باشه!
    مشکل اینه که من بازی رو با رددد مقایسه میکنم!
    و رددد اوج پویایی و اینا هم باید به اون سطح از استاندار برسن تا بخان پیشرفت کنن!
    شما تو رددد اگه بهتون میگفتن برو فلانجا برای انجام فلان ماموریت توی راه سیصد تا کار مختلف پیش میومد!
    اینجا نه دیگه دشتا خیلی زیبا بودن و حال میکردی راه بری!
    و اینکه یه دوربینی بود توی رددد موقعی که سوار اسب بودی همه چیز سینماتیک میشد!
    اونو اگه به گوست اضافه کنن
    رسما این بازی خدا میشه!!!

    MasterNightFury
  • solid گفت:

    اگر می توانید نسخه موبایل devil may cry pack of combat
    هم نقد کنید لطفا

  • از اونجایی که نمره ی دی ال سی بازیه نه دایرکترز کات ( عوض کنید تیتر رو لطفا ، کل نقد درباره ی جزیره ی ایکی بود ) ، نمیتونم نظر بدم درباره ی بازی ولی درباره ی نقد میتونم
    تو نقد ما نه از پیشرفت گرافیکی بازی چیزی خوندیم ، نه ماموریت های فرعی بازی که تو بازی اصلی میلنگید ، نه از هوش مصنوعی و فیزیک مضحکی که تو بازی اصلی وجود داشت ( پلتفورمر های گوست رو با ارفاق میشه با بایومیوتنت مقایسه کرد😑)
    صرفا چیزایی رو گفتید که ما بدون اینکه نقد رو هم بمونیم میدونیم! ، میدونیم چه سیستم مبارزه ی محشری داره ، میدونیم چقدر پلی پنج خفنه و میدونیم بازی بیست ساعت گیم پلی داره
    شما چی دارید اضافه کنید؟
    تقریبا هیچی جز یه باگ داستانی که در اصل باگ هم نیست!
    متاسفانه اصلا نقد خوبی نبود و یکی از بدترین نقد هایی بود که خوندم

    HajEsiابومسلمNightFury
  • G.LN گفت:

    خیلی بازیش عالیه و ارزش خرید صددرصد داره حتی برا اوناییکه نسخه استاندارد ps4 رو بازی کرده بودن.
    ممنون از شما آقای مرادی بابت نقد خیلی خوبتون.
    البته توی مبارزات یه سری قابلیتها اضافه شده یا توی بحث لوت کردنها مثلا میشه وسایل اضافه رو به اسب جین منتقل کرد.
    بارها پیش اومده که حین اسب سواری با مغولها مواجه میشید در این حالت میشه با قابلیت جدید اسب جین مبارزه با مغولها رو بدون اتلاف وقت، مخصوصا وقتی نزدیک ماموریت بازی هستید ومجبورید مبارزه کنید، انجام بدید.
    انیمیشن کاراکتر بنظرم بهتر شده.
    حتی شخصیت پردازی کاراکتر آنتاگونیست توی جزیره ایکی خیلی بهتر از نسخه اوریجین هستش.
    روایت تاریخی مربوط به حمله مغولها توام با افسانه ها و البته اگزاجِریت خوب نشون داده.
    مبارزات بازی چالشی تر شده و مشکل هوش مصنوعی نسخه اصلی مخصوصا توی مخفی کاری تقریبا رفع شده.
    چونکه مبارزات چالشیتره بنظرم بهترین کار اینه ابتدا بازی اصلی رو تموم کنیم و مراحل فرعی رو تموم کنیم تا لول کاراکتر رو بالا ببریم بعد dlc ایکی رو بریم.
    اینکه توی جزیره ایکی جین مرموزتر شده کاملا موافقم اما وقتی نسخه اصلی رو پلت کنیم متوجه این تغییرات در جین میشیم به تدریج و البته برای خود من اصلا عجیب نبود.
    امکانات دوال سنس خیلی عالی پیاده شده(تریگر، هپتیک فید بک، موشن سنسور، اسپیکر….)

  • mugiwara07 گفت:

    خیلی عالی خسته نباشین
    فقط یه سوال داشتم هوش مصنوعی بازی در dlc وضعیتش چطوره ؟ داخل نسخه جدید خط داستانی اصلی هم هوش مصنوعیش بهتر شده یا ن ؟
    کاش هوش مصنوعی و گرافیک و فیزیک بازی و شخصیت پردازی کراکتر های جدید و چیزای دیگه رو هم توی نقد میوردین

    • سلام
      دوست عزیز در مورد هوش مصنوعی باید بگم انتظار بازیای ناتی داگ و راکستار رو نداشته باشین چون سری مشکلات وجود داره. خصوصا در بخش مهفی کاری. ولی پیشنهادم این روی درجه سختی آخر یا یکی مونده به آخر بازی کنین چرا که لذت واقعی بازی اون موقع مشخص میشه.

  • نقد کوتاه بود ولی جواب اکثر سئوالات در مورد این نسخه توش بود. 👍👍👍
    همیشه گفتم این بازی شاهکار هست و نمرات بازی اصلی حتی میتونست بیشتر هم باشه که دیگه تو این نسخه اوضاع بهترم شده و نمره ی ۱۰ گیمفا یعنی نظر نویسنده رو هم کاملا جلب کرده.
    البته دوست داشتن ژاپن و این مدل گرافیک هنری هم تأثیرگذار هست که بعضی ها مثل من واقعا به طبیعت و مناظر تاریخی و افسانه‌ای ژاپن علاقه دارن ولی برای یسری هم جذابیت نداره…

  • سلام و احترام خدمت جناب آقای آرین مرادی . امیدوارم روز خوبی داشته باشید .
    نقد مختصر و مفید حضرتعالی را مطالعه نمودم و بابت آن ، هر چند که دیرتر از انتظار بنده این نقد انجام گردید اما از حضرتعالی صمیمانه سپاسگذارم .
    نقدی که به قلم حضرتعالی دارم این است که موارد عنوان شده در بازی توسط حضرتعالی T بهتر می بود تا در قالب یک عکس مرتبط از همان موضوع به مخاطب نمایش داده شود .
    علی ایحال اگر اجازه فرمایید بنده نیز نقدی بر بازی و بر نقد حضرتعالی به شرح زیر وارد نمایم :
    داستان سرایی در برخی بخش ها موفق ظاهر شده و در برخی نیز آنچنان گیرا و بی نقص نشان نمی دهد . صحنه در داستان سرایی پاشنه ی آشیل عنوان فوق است ، جایی که جزیره ی Iki حال در کنار Tsushima برای گشت و گذار و پیرنگ اصلی داستان قرار می گیرد . موفقیت صحنه در گرو خلق محیطی صرفاً زیبا و چشم نواز نمی باشد ( که معتقدم عنوان فوق به خوبی از پس آن برآمده ) بلکه در پویایی آن و تعامل با شخصیت های اصلی و مکمل و فرعی پیرنگ داستان می باشد . نقش صحنه در کنش های صعودی برای شخصیت های داستان تعریفی دو چندان می یابد . اجازه بدهید تا در مقام مقایسه به شرح زیر برآیم :
    دومین کنش صعودی در داستان اصلی جزیره ی Tsushima بر روی یک پل ما بین دو منطقه از یک قلعه ی وسیع اتفاق می افتد ، این در حالی است که اولین کنش صعودی داستان اصلی جزیره ی Iki در یک استراحتگاه معمولی و ساده همچون سایر استراحتگاه های ارتش مغول در سرتاسر بازی اتفاق می افتد .
    هر دو کنش صعودی در برخورد شخصیت های اصلی بازی ( قهرمان و ضدقهرمان ) مشترک می باشند . حال اگر هر دو داستان بازی را بازی باز تجربه نموده باشد به راحتی متوجه خواهد شد صحنه در کدام داستان نقشی کلیدی و پررنگ تر را برای پیشبرد پیرنگ ایفا می کند .
    وارد نمودن ایراد به شخصیت پردازی قهرمان در داستان جزیره ی Iki توسط منتقد تا حدودی البته صحیح می باشد که می توان ایراد وارد شده به آن را در تعریفی ، فلت یا ایستا از شخصیت پردازی قهرمان داستان در گذشته و امروز بیان نمود چرا که قهرمان ما در داستان بازی شخصیتی فلت داشته تا نویسندگان اثر برای خلق یک داستان سرراست با چالش مواجه نشود .
    عمیقاً اعتقاد داشته و دارم شخصیت Abby در عنوان The Last Of US Part II و شخصیت Kratos در عنوان GOW 2018 زیباترین شخصیت های پویای خلق شده در بین تمامی استودیوهای زیرمجوعه ی پلی استیشن می باشند . اما شخصیت Sakai Jin با توجه به ایستا بودن آن به هیچ وجه در مقام مقایسه با ایشان قرار نخواهد گرفت . پیش بینی رفتار این شخصیت Sakai Jin تقریباً در تمامی کنش های صعودی و نزولی ( محل استراحت روایی ) داستان به درستی قابل پیش بینی می باشد که این مهم با توجه به فرهنگ Bushido در مبارزان ژاپنی کاملاً همخوانی و تطابق داشته و دارد . او هرگز قرار نیست تا در برابر دشمن خود سرخم کند و همیشه یک چیز بدون تغییر در ذهن شخصیت می گذرد و آن حذف دشمن است به هر روش که ممکن باشد .
    قطعاً و عمیقاً معتقدم شخصیت قهرمان بازی در داستان جزیره ی Iki نیز به مانند داستان جزیریه ی Tsushima باز هم ایستا می باشد و هیچگونه تغییری در رفتارشناسی Sakai Jin رخ نداده است . این مهم اختلاف نظر بنده با نویسنده ی محترم نقد عنوان فوق می باشد .
    اما اگر از مبحث داستان سرایی بگذریم به هسته ی اصلی تشکیل دهنده ی یک بازی ویدیویی خواهیم رسید که به آن Gameplay می گوییم . بخش اصلی و تمرکز اصلی Gameplay در این عنوان بر روی مبارزات می باشد چه در عنوان Iki و چه در عنوان قبل . مبارزات بر دو نوع به مانند سابق استوار است مبارزه ی رو دو رو و مبارزه به صورت مخفیانه که هر دو سبک مبارزه از تکنیک های مبارزه ی نزدیک و مبارزه ی از راه دور بهره خواهند برد . همه ی آن چه که شما در گذشته تجربه کرده اید قطعاً با کمی تغییرات جزیی و ریز مجدداً با آن ها ملاقات خواهید نمود .
    مشکل اصلی مبارزات در عنوان قبلی سطحی بودن آن در کنار عدم بهره وری کامل از سایر المان ها و تکنیک های مبارزه در طول روند بازی می باشد که این مهم با توجه به تغییرات کوچک ایجاد شده در نسخه ی جدید نیز کاملاً برطرف نشده است . یکی از راه های اینجانب برای بهبود سیستم مبارزات نزدیک قراردادن خط مقاومت یا Stamina می باشد که اگر توسعه دهندگان می توانستند جنین قابلیتی را برای شخصیت اصلی تعریف نمایند قطعاً نحوه ی مبارزات در بازی تنوعی جدی به خود می دید .
    مبارزات نزدیک در بازی بر سه اصل دفاع و جای خالی دادن و ضربه زدن بنا شده است که این مهم با توجه به تنوع در نحوه ی اجرای آن ها و استفاده از قابلیت های مختلف ، تغییر چندانی برای جلوگیری از تکراری شدن سیستم مبارزات نزدیک یک عنوان جهان باز با بیش از چند ده ساعت محتوای سرگرم کننده نمی کند .
    علی ایحال و با توجه به توضیحات بالا و میزان زمانی که برای گشت و گذار و به پایان رساندن داستان اصلی عنوان جدید با آن رو به رو هستیم عنصر تکرار در مبارزات قابل چشم پوشی است اما می توانست شرایط به گونه ی بهتری باشد کما اینکه به تجربه ی خوب اثر کمترین ضربه را وارد می کند .
    بنده هنوز نیز تمایلی به خریداری نسخه ی نسل نهم عنوان فوق نداشته و گمان هم نمی کنم در آینده بخواهم آن را خریداری نمایم پس در مورد ارزش تجربه ی آن بر روی پلتفرم های نسل نهم برای بازی بازانی که نسل قبل آن را تجربه کرده اند نمی توانم نظری داشته باشم .
    موارد اشاره شده توسط منتقد در تنوع بخشی به عنصر Gameplay در بازی صرفاً مختص به اطلاعت عنوان شده در نقد اثر نمی باشد و بازی باز شاهد موارد به مراتب بیشتری در جهت تنوع بخشیدن و بزرگ نمودن Gameplay در بازی می باشد .
    تجربه ی این عنوان زیبا را به تمامی علاقمندان به عناوین ماجراجویی جهان باز شدیداً توصیه می کنم .

    • آرین گفت:

      سلام جناب
      مبارزات بازی سرعتی است و واقعا هم سامورایی، اضافه شدن استامینا خوب است ولی بدون اون هم بازی چیزی کم ندارد شاید البته یکم تو هوش مصنوعی و حرکات دشمنان و تاکتیک‌هاشون.
      ولی در مورد دنیای بازی خیلی خ ب گفتید که کاملا پویا نیست، مشکل هم بنظرم از npc هاست که حس و روح ندارند، بعضا هم رباتی و ماشینی اند.
      تشکر

  • حاجی ناموسا این باگه که نمیزاره ریپلای کنی رو برطرفش کنین

  • 1100 گفت:

    انصافا این ۵۲ نفر به چی دیسلایک دادن /:

  • SOAD2282 گفت:

    من فقط دو بازی انحصاری سونی رو واقعا حسرت خوردم که نتونستم بازی کنم. یکی لست ۱ بود و یکی این بازی

  • به ردد۲ ده ندادید بعد به این ده دادید؟؟الان خوب از هوش مصنوعی نمره کم نکردید؟؟

  • حیف ps نداشتم که بتونم کاملش کنم ولی همون مقداری که بازی کردم خیلی لذت بردم (کسی ps4 نداره به من به اهدا کنه😁😁😁😁)

  • لطفا نمرات بازی مستقل fist که برای پلی استیشن انحصاری پوشش بدید متا ۸۳ گرفته از twelve minutes بیشتر حالا بگید پلی استیشن ایندی نداره

  • vergil2max گفت:

    هنوز این نسخه رو تجربه نکردم و با این نمره دیگه دلیلی نمیبینم تجربه نکنم
    ولی خب یه کوچولو احساس میکنم بالا دادید
    بهرحال، نظرات متفاوت. موفق باشید

  • با سلام خدمت آقای آرین مرادی.
    ممنون از نقدتون اما:
    استوری IKI Island به گفته سایت howlongtobeat.com
    ۴.۵ ساعت هست. در صورتی که استوری بازی اصلی ۲۴ ساعته،
    قیمت دیسک دست دوم نسخه اصلی ۸۰۰ تومنه.
    چرا باید ۱۲۰۰ اضافه تر بدیم برای ۴.۵ ساعت گیم پلی؟
    گرافیک بازی هم بع گفته digital foundry تغییر انقلابی نکرده، رزولوشن از ۱۸۰۰ به ۲۱۶۰ ارتقا پیدا کرده، ارزش ۲ میلیون تومن رو نداره.

    • آرین گفت:

      سلام داداش
      قائده‌ی کار همینه معمولا.
      هیچوقت به بزرگی بازی اصلی نیست.
      حالا اگه بازی اصلی رو هم همراه داشته‌باشه که باز خوبه.
      ولی اگه مثل miles morales یا Lost Legacy باشه دیگه زیاد جالب نیست، البته من زیاد از قیمت این دو تا مطمئن نیستم و نمی‌دونم miles morales چقدر گیمپلی داره.

  • mo1234 گفت:

    شما یه نکته منفی دادین به بازی بعد نمره ۱۰ میدین بهش ؟؟

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima: Director's Cut- گیمفا