نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 

نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles؛ وکالت در قرن نوزدهم

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 

سری بازی‌های Ace Attorney از جمله عناوین خاصی هستند که با سبک گیم پلی و روایت منحصر به فرد خود، تقریباً نمونه‌ دیگری ندارند و به همین دلیل طرفداران خاص خود را هم دارند. بیش‌تر عناوین این سری پیرامون شخصیتی به نام Phoenix Wright و در زمان حال یا گذشته نه چندان دور اتفاق می‌افتند. The Great Ace Attorney Chronicles برخلاف سایر عناوین این سری، به اجداد این شخصیت می‌پردازد و فضای داستانی این سری را به قرن نوزدهم میلادی می‌برد. در ادامه به بررسی این عنوان می‌پردازیم.

پیشینه سری Ace Attorney

ابتدا کمی به پیشینه این سری می‌پردازیم. عموم عناوین سری Ace Attorney در مورد یک وکیل به نام Phoenix Wright هستند که با پرونده‌های عجیبی در دوران کاری خود روبه‌رو است که بعضاً به یکدیگر هم ارتباط پیدا می‌کنند و باید با جمع‌آوری مدارک مختلف، در این پرونده‌ها از موکل خود دفاع کند. اکثر عناوین این سری ابتدا در ژاپن منتشر شده‌اند و بعد از درخواست‌های زیاد بازیکنان سایر نقاط دنیا، به انگلیسی ترجمه شده و برای آن کشورها هم انتشار یافتند.

نسخه‌های اخیر این سری که در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ با نام‌های The Great Ace Attorney: Adventures و The Great Ace Attorney 2: Resolve در ژاپن منتشر شدند، روایتگر جد شخصیت Phoenix Wright هستند. در ابتدا کپکام انتظار نداشت که درخواست‌های خیلی زیادی برای عرضه این عنوان در سایر نقاط دنیا به دستشان برسد ولی بعد از این که تعدادی از طرفداران خود دست به ترجمه انگلیسی بازی زدند و استقبال بسیار بالایی از آن شد، این شرکت تصمیم گرفت این دو عنوان را که در ابتدا تنها برای ۳DS ساخته شده بودند، با گرافیک بسیار بهتر بازسازی کرده و در قالب یک عنوان به زبان انگلیسی منتشر کند. بدین ترتیب شاهد عرضه The Great Ace Attorney Chronicles بودیم و در ادامه به بررسی این عنوان می‌پردازیم.

the great ace attorney chronicles

The Great Ace Attorney: Adventures یکی از دو بازی‌‌ای است که در The Great Ace Attorney Chronicles قرار دارد.

داستان بازی The Great Ace Attorney Chronicles

در ابتدا از داستان این عنوان شروع می‌کنیم. به طور کلی داستان اصلی‌ترین رکن سری Ace Attorney است و ارتباط تنگاتنگی با گیم پلی آن دارد. این سری شما را در نقش وکیلی قرار می‌دهد که باید با جمع کردن مدارک و استدلال، از موکلین خود دفاع کند.

داستان دو بازی که در The Great Ace Attorney Chronicles قرار دارند، در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی اتفاق می‌افتند. داستان عنوان اول در ژاپن و داستان عنوان دوم در لندن ویکتوریایی به وقوع می‌پیوندد. شخصیت اصلی هر دو عنوان، فردی به نام Ryunosuke Naruhodo است که جد Phoenix Wright است. به طور کلی بسیاری از شخصیت‌های مهم بازی حتی اگر مستقیماً با شخصیت‌های Ace Attorney ارتباط نداشته باشند، از نظر خصوصیات اخلاقی دقیقاً مشابه آنان هستند و روند کلی داستان و شخصیت‌های آن برای افرادی که قبلاً عناوین این سری را تجربه کرده باشند، آشنا خواهد بود.

the great ace attorney chronicles

The Great Ace Attorney 2: Resolve عنوان دیگری است که در The Great Ace Attorney Chronicles قرار دارد.

شخصیت‌های جذاب بازی

ریونوسکه، یک وکیل است و در طول بازی، افراد مختلفی که تقریباً همگی آن‌ها وضعیت عجیب و غریبی دارند، برای وکالت و حل پرونده‌های عجیب و غریبشان به او رجوع می‌کنند. در بسیاری از دادگاه‌ها در نقطه مقابل ریونوسکه فردی به نام Van Zieks قرار دارد که دادستان است و وظیفه اصلی او اثبات اتهام موکل شماست و در نتیجه شما هم از سوی مقابل وظیفه دارید که اعمال این شخص را خنثی کنید.

در طول بازی، با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید. بعضی از این شخصیت‌ها در پرونده‌های مختلف حضور دارند و بعضی نیز تنها در یک پرونده حضور دارند. با این وجود تقریباً تک‌تک این شخصیت‌ها بسیار به یادماندنی هستند. از تیم عجیب هیئت ژوری دادگاه گرفته تا افراد عجیب و غریبی که در طول بررسی پرونده تنها یک بار با آن‌ها برخورد می‌کنید و صد البته خود مجرمان اصلی داستان، همگی طراحی عجیب و بامزه‌ای دارند. این طراحی عجیب هم در بعد ظاهری و هم در بعد داستانی این افراد نمایان است.

the great ace attorney chronicles van zieks

شخصیت Van Zieks که دادستان است را می‌توان معادل شخصیت Manfred von Karma در بازی‌های دیگر این سری دانست.

هرلوک شولمز!

در این میان یک شخصیت ویژه هم در داستان بازی حضور دارد که در بسیاری از پرونده‌ها حضور دارد. این فرد کسی نیست جز شرلوک … هرلوک شولمز! کپکام برای این که درگیر دعاوی حقوقی نشود، شخصی با خصوصیات شخصیتی کارگاه معروف شرلوک هولمز را در داستان قرار داده و نام او را هم هرلوک شولمز گذاشته تا به دلیل استفاده از نام او با شکایت خاصی مواجه نشود.

طراحی ظاهری هرلوک شولمز درست همانند همان تصویر کلاسیکی است که از شرلوک هلمز در ذهن دارید. در طول بازی او بارها در پرونده‌های مختلف ظاهر شده و به جزئیات ریز زیادی از پرونده اشاره می‌کند. البته باید توجه کنید که برخلاف داستان‌ها، بعضی از این جزئیات و نتیجه‌گیری‌های آقای هرلوک شولمز اشتباه هستند و این ریونوسکه است که باید در این موارد تصمیم درست را گرفته و یا ذهن هرلوک را به مسیر درست راهنمایی کند. شخصیت‌پردازی، صداگذاری و دیالوگ‌های نوشته شده برای هرلوک شولمز فوق‌العاده‌اند و تقریباً در هر بخشی که او حضور داشته باشد، توجه اصلی بازیکنان را به خود معطوف خواهد کرد.

the great ace attorney chronicles jury

وجود هیئت ژوری باعث شده است که روند کلی دادگاه‌های بازی نسبت به سایر عناوین این سری متفاوت باشد.

همان طور که در ابتدا اشاره شد، The Great Ace Attorney Chronicles در اصل دو بازی را در خود جای داده است. یکی از آن‌ها در ژاپن و دیگری در انگلستان به وقوع می‌پیوندد. این تفاوت مکان به خوبی در فضاسازی محیط هم اثر گذاشته است و به شکلی مناسب حس حضور در دو مکان متفاوت به بازیکنان منتقل می‌شود.

پرونده‌های گوناگون بازی The Great Ace Attorney Chronicles

در همه بازی‌های این سری، پرونده‌های مختلفی در مقابل شما قرار می‌گیرند که اکثر آن‌ها در ابتدا تا حدودی بی‌ربط به هم هستند ولی در نهایت و انتهای بازی اکثر آن‌ها تا حدی به هم مرتبط می‌شوند. این روند در این دو نسخه هم حفظ شده است و البته به طرز زیبایی داستانی منسجم بین هر دو نسخه روایت می‌شود و در نهایت هر دو نسخه به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

تنها ایراد کوچکی که به داستان بازی وارد است، این است که روند بعضی از پرونده‌ها کند بوده و به تبع آن خط روایی اصلی بازی هم کمی کند جلو می‌رود. البته اگر این بازی یک عنوان تماماً داستان محور نبود‌، نکته منفی به حساب نمی‌آمد اما از آن جایی که اصلی‌ترین رکن این بازی داستان آن است، ایرادات جزئی در داستان را باید به طور دقیق‌تر بررسی کرد و از این رو لازم بود تا آن را ذکر کنیم.

the great ace attorney chronicles ui

بازی از لحاظ رابط کاربری وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سایر نسخه‌های این سری دارد.

با تمام این موارد، می‌توان گفت که عملکرد نویسندگان بازی از لحاظ داستانی فوق‌العاده بوده است. پرونده‌های جذاب به همراه شخصیت‌های عجیب و غریب و به یادماندنی، اصلی‌ترین عناصر این بازی هستند که در کنار یک خط داستانی کلی منسجم، باعث می‌شوند که با اثری بسیار قوی و قدرتمند در این زمینه داستانی روبه‌رو باشیم.

گیم پلی بازی The Great Ace Attorney

بعد از داستان نوبت به گیم پلی بازی می‌رسد. از بعد گیم پلی سری Ace Attorney را می‌توان به سه جزء اصلی تقسیم کرد. جست‌وجو در محیط برای پیدا کردن شواهد مختلف، صحبت با شخصیت‌های مختلف برای پی بردن به ابعاد مختلف پرونده و در نهایت جلسات دادگاه.

در بخش جست‌وجو و صحبت با شخصیت‌های مختلف، بازی تا حد خوبی شبیه سایر عناوین ادونچر است. باید با گشتن در محیط و پیدا کردن آیتم‌های حیاتی در زمینه پرونده، مدارک مورد نیاز برای دادگاه را جمع‌آوری کرده و گاهی اوقات هم باید این آیتم‌ها را به شخصیت‌های مختلف بدهید تا در ازای آن اطلاعات مفید و مهمی در مورد اتفاقات پرونده به دست بیاورید.

the great ace attorney chronicles ryonuske

شخصیت اصلی بازی از اجداد Phoenix Wright است و چهره او کاملا مشابه وی طراحی شده است.

دادگاه‌ها در بازی The Great Ace Attorney

قسمت اصلی و جذاب بازی، دادگاه است. در دادگاه، عموماً دادستان سعی می‌کند که شما را تحت فشار بگذارد و در سمت مقابل، شما باید برای ادعای مختلفی که از سمت دادستان و شاکی می‌شود، مدارک مورد نیاز را رو کنید تا بتوانید نتیجه پرونده را به نفع خود تغییر بدهید. نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که اگر در بعضی قسمت‌ها گزینه‌های اشتباهی را انتخاب کنید، واقعاً ممکن است در دادگاه شکست بخورید و مجبور باشید آن قسمت بازی را دوباره تکرار کنید. در نتیجه برخلاف بسیاری از بازی‌های هم سبک که عملاً شکست در آن‌ها معنی ندارد، در این سری واقعاً امکان شکست خوردن وجود دارد.

جلسات دادگاه بخش‌های مختلفی دارند. در بعضی قسمت‌ها شما باید از میان مدارک و آیتم‌هایی که در محیط پیدا کرده‌اید، آیتم اصلی که مربوط به موضوع مورد بحث در آن لحظه می‌شود را پیدا کرده و از آن استفاده کنید. در بخش‌های دیگری، باید به جملات گفته شده توسط متهمان، شاکی‌ها، شاهدان و دادستان دقت کنید و جملاتی که با اسناد و مدارک پرونده تناقض دارند را پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها کار خود را انجام بدهید.

the great ace attorney chronicles

نماد سری Ace Attorny: جمله Objection

تغییرات کوچک ولی مهم گیم‌پلی بازی

یکی از ویژگی‌های خاصی که در این دو نسخه وجود دارد و آن را نسبت به بازی‌های قبلی سری تا حدی متمایز می‌کند، وجود هیئت ژوری است. در بازی‌های قبلی قاضی حکم نهایی دادگاه را می‌داد اما در اینجا علاوه بر قاضی هیئت ژوری هم وجود دارد که نظرات آن‌ها در روند کلی پرونده نقش اساسی دارد. باید سعی کنید با استدلال‌های خود نظر این گروه را جلب کنید. همچنین گاهی اوقات شاهد این هستید که هیئت ژوری با استدلال‌های متناقض نسبت به یکدیگر، به ضرر شما رأی می‌دهند. در این قسمت‌ها باید تناقضات بین استدلال‌های آنان را پیدا کرده و به آنان یادآور شوید تا نظرشان را عوض کنند.

روند کلی گیم پلی بازی طوری است که کمتر عنوانی را می‌توان پیدا کرد که فرمولی شبیه این اثر را پیاده‌سازی کرده باشد. همین موضوع باعث جذب طرفداران فراوانی برای این سری شده است و کمتر سازنده‌ای پیدا می‌شود که ریسک کند و بخواهد این سبک گیم پلی را پیاده‌سازی کند و در نتیجه طرفداران این سبک، عملاً باید هر چند سال منتظر نسخه دیگری از این سری باشند.

the great ace attorney chronicles

برای رد یا تایید ادعاهای مختلف باید اسناد و مدارکی که جمع کرده‌اید را ارائه کنید.

با این اوصاف، باید گفت که در نهایت گیم پلی بازی از نظر کیفی و با توجه به سبک خاصش، کیفیت بسیار خوبی دارد. اکثر مکانیزم‌های بازی مشابه عناوین قبلی هستند ولی کار کردن با آن‌ها روان‌تر و ساده‌تر از بازی‌های قبلی است و به علاوه تغییرات کوچک ولی تأثیرگذاری که در بخش‌های دادگاه بازی به دلیل اضافه شدن هیئت ژوری صورت گرفته، باعث حفظ تازگی این عنوان شده است. در نتیجه با این اوصاف می‌توان گفت بین عناوین این سری، بهترین گیم‌پلی متعلق به همین نسخه است و با توجه به سبک خاص آن، ایراد خاصی را نمی‌توان به آن وارد دانست. هر چند به دلیل همین سبک خاص ممکن است عده‌ای از بازی خوششان نیاید ولی از سمت دیگر طرفداران بی‌شماری عاشق این سبک هستند و با توجه به روان‌تر بودن این نسخه، عده دیگری هم با این نسخه جذب آن خواهند شد.

گرافیک بازی

بعد از گیم پلی به گرافیک بازی می‌رسیم. مطمئناً با مشاهده تصاویر بازی به گرافیک هنری خوب آن پی برده‌اید. سبک هنری بازی شباهت زیادی به انیمه‌های ژاپنی دارد. طراحی محیط‌ها، رنگ‌بندی استفاده شده و همچنین تنوع محیط‌ها همگی در بهترین حالت ممکن قرار دارند.
نقطه اوج طراحی گرافیکی بازی، بدون شک طراحی شخصیت‌های آن است. کاراکترهای بازی همان طور که پیش‌تر گفته شده، هر کدام خصوصیات اخلاقی عجیب و غریبی دارند و این خصوصیات در طراحی آن‌ها هم نمود پیدا می‌کند. همچنین سازندگان توجه بسیار بالایی به جزئیات خصوصاً در طراحی شخصیت‌ها داشته‌اند و با دقت به نحوه لباس پوشیدن، نحوه قرار گرفتن عینک و … شخصیت‌ها می‌توانید پیشاپیش به شخصیت‌ آنان پی ببرید.

the great ace attorney chronicles

در قسمت‌هایی از بازی هرلوک شولمز ادعاهایی در مورد وضعیت ظاهری افراد یا پرونده می‌کند که بعضی از آن‌ها اشتباه هستند و شما باید آن را اصلاح کنید.

انیمیشن‌های جذاب

انیمیشن‌های جذابی هم برای هر کدام از این شخصیت‌ها طراحی شده است. این انیمیشن‌ها تا زمانی که دیالوگ شخصیت را ادامه ندهید، به طور پیوسته تکرار می‌شوند. شاید فکر کنید که این موضوع باعث کاهش کیفیت بازی می‌شود اما دقیقاً برعکس، این تکرار شدن انیمیشن‌ها به جنبه طنز و بامزه بازی اضافه کرده است و به دلیل کیفیت بسیار بالای این انیمیشن‌ها و تنوع بسیار زیادشان یکی از نقاط قوت بازی به حساب می‌آیند. در نهایت لازم به ذکر است که با توجه به این سبک گرافیکی، بازی به لحاظ فنی و از بعد پرفورمنس ایراد خاصی ندارد.

موسیقی و صداگذاری

در نهایت به موسیقی و صداگذاری بازی می‌رسیم. در زمینه موسیقی عملکرد سازندگان بسیار عالی بوده است و همانند اکثر بازی‌های ژاپنی، با قطعات موسیقی به یادماندنی‌ای طرف هستیم. شاید در حین بازی کیفیت خوب این قطعات را حس نکنید ولی مدتی بعد از انجام آن همچنان صدای آن در گوشتان خواهد بود و آنان را به یاد خواهید آورد و همین موضوع نشان‌دهنده کیفیت بالای این قطعات است.

the great ace attorney chronicles

میان‌پرده‌های بازی کاملا مشابه انیمه‌های ژاپنی هستند.

در زمینه صداگذاری، شخصیت‌های این سری هیچ‌گاه صداگذاری کاملی نداشته‌اند و به جای آن افکت‌های صوتی مخصوصی در حین دیالوگ‌های آنان قرار داده شده که البته به حس طنز و بامزه بودن بازی افزوده است. البته بخش‌هایی از ابتدای بعضی پرونده‌ها که توسط راوی به طور جداگانه روایت می‌شود از این موضوع مستثنا است و در این قسمت‌ها شاهد صداگذاری کامل هستیم. به هر حال، روند کلی این سری همواره به این شکل بوده است و طرفداران اصلی آن‌ هم آن را به همین شکل پذیرفته‌اند و نمی‌توان آن را یک ایراد به حساب آورد. خوشبختانه سازندگان در استفاده از افکت‌های صوتی عجیب و غریب به هیچ وجه کم نگذاشته‌اند و کیفیت بازی از این لحاظ خیره‌کننده است.

 

نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 

NightFury

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 
نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی The Great Ace Attorney Chronicles- گیمفا