مدیر سابق پلی‌استیشن سرویس ایکس‌باکس گیم پس را زیر سوال میبرد

6 مرداد 1400 - 19:40

شاون لیدن، مدیر سابق پلی‌استیشن، در مورد پایداری و توانایی گسترش بازار کنسولی سرویس ایکس‌باکس گیم پس شک دارد. وی چشم‌انداز آینده‌ی مدل کسب و کار ایکس‌باکس گیم پس را زیر سوال می‌برد.

شاون لیدن (Shawn Layden) وظایف مهم زیادی را در پلی‌استیشن بر عهده داشته است، از ریاست بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) در آمریکا گرفته تا رهبری این برند در مناطق دیگر. آخرین نقش او، مدیریت استودیوهای جهانی پلی‌استیشن بود. وی در سال ۲۰۱۹ از سونی جدا شد.

او مدتی پیش با وبسایت GameIndustry.biz مصاحبه‌ای داشته است که بیشتر به سمت جدید او در هیئت مدیره‌ی شرکت Streamline Media اشاره دارد. لیدن در جریان گفت و گوی مذکور توضیح داد که نسبت به پایداری ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) و پتانسیل‌ آن پیرامون گسترش بازار کنسولی شک دارد.

سرویس گیم پس برای اولین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ راه‌‌‌اندازی شد و با جذب بیش از ۱۸ میلیون مشترک تا ژانویه‌ سال ۲۰۲۱ به مرکز اصلی کسب و کار مایکروسافت بدل گشت. این سرویس بیش از ۱۰۰ عنوان مختلف را در دسترس مشترکین خود قرار می‌دهد و همچنین عناوین فرست-پارتی مایکروسافت نیز در روز عرضه بر روی این سرویس قرار خواهند گرفت.

گیم پس

سونی بارها اعلام کرده است که مدل کسب و کار گیم پس برای پلی‌استیشن کارا نیست و با سیاست‌ آن‌ها هماهنگی ندارد. جیم رایان (Jim Ryan)، مدیر حال حاضر پلی‌استیشن، مدتی پیش توضیح داده بود که یک مدل کسب و کار شبیه به سرویس، برای پلی‌استیشن مناسب نخواهد بود، زیرا آن‌ها تنها عناوینی را توسعه می‌دهند که با بودجه‌ی بالای ۱۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شوند.

از طرفی شاون لیدن در سال گذشته گفته بود که توسعه‌ی بازی‌های AAA پایدار نیست و باید مدت زمان گیم‌پلی یک بازی و همچنین بودجه‌ی آثار مختلف با قیمتشان هماهنگ شود. حال لیدن در مصاحبه‌‌ای جدید پیرامون گیم پس صحبت‌هایی داشته است:

این بسیار سخت است که یک بازی با بودجه‌ی ۱۲۰ میلیون دلاری را در سرویسی منتشر کنیم که ماهانه ۹٫۹۹ دلار از مخاطب هزینه می‌طلبد. اگر یک حساب و کتاب ساده انجام دهید، متوجه خواهید شد که باید ۵۰۰ میلیون مشترک داشته باشید تا از آنجا بازگشت سرمایه شما تازه آغاز شود. به همین دلیل است که در سال‌های ابتدایی باید با ضررها کنار بیایید. با این وجود، حتی اگر ۲۵۰ میلیون کنسول به فروش رفته باشد، همچنان نیمی از پلتفرم‌های مورد نیاز را نخواهید داشت. بنابراین چگونه به آن سطح از درآمد مورد نیاز دست پیدا می‌کنید؟ کسی به این موضوع پی نبرده است.

در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر مالک کنسول بازی هستند که در دهه‌ی ۹۰ میلادی نیز به طور تقریبی شاهد همین رقم بودیم. لیدن در صحبت‌های خود متذکر می‌شود که شک دارد سرویس ایکس‌باکس گیم پس و بازی ابری آن، جواب مناسبی برای گسترش دادن فروش کنسول باشد.

در حال حاضر برای دریافت اشتراک یک ماهه‌ی ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت، باید ۱۵ دلار هزینه کنید. شما با این اشتراک می‌توانید به بازی ابری نیز دسترسی داشته باشید. سرویس ابری ابتدا برای کاربران اندروید در دسترس قرار گرفت و ماه پیش بود که کاربران iOS و رایانه‌های شخصی نیز به آن دسترسی پیدا کردند. با این رویکرد، حالا مایکروسافت میلیاردها دستگاه احتمالی را هدف قرار داده است. شاون لیدن پیرامون این موضوع توضیح داد:

البته اگر شما دستگاه‌های موبایل را به آمار اضافه کنید به صدها میلیون بازی‌باز خواهید رسید، اما آن‌ها در یک دسته‌بندی کاملاََ متفاوت قرار می‌گیرند. ما در طول زمان متوجه شدیم که بازی‌ از طریق موبایل فعالیتی متفاوت نسبت به کنسول‌ها به شمار می‌رود، فعالیتی که مخاطبین در زمان متفاوتی از روز آن را با هدفی متفاوت انجام می‌دهند.

او در ادامه گفت:

مردم کنسول‌ها را برای تحت مالکیت در آوردن پلاستیک و آهن خریداری نمی‌کنند، آن‌ها خواهان دسترسی به محتوا هستند. اگر شما بتوانید راهی را پیدا کنید که بدون یک جعبه (کنسول) بتوانید به مخاطبین محتوا ارائه دهید، آنگاه بله این روش خوبی است. این روزها همه یک نوع راه حل برای مشکلات استریم ارائه می‌دهند و اکثر این راه حل‌ها به داشتن یک اینترنت خوب منتهی خواهند شد. تا به این لحظه یک مدل کسب و کار مناسب برای این رویکرد به وجود نیامده است.

این در حالی است که ساتیا نادلا (Satya Nadella)، رئیس شرکت مایکروسافت، مدتی پیش در جلسه‌ی مالی این شرکت اعلام کرد که مشترکین گیم پس تقریباََ ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که مشترک نیستند به بازی کردن می‌پردازند و ۵۰ درصد بیشتر از آن‌ها هزینه می‌کنند.

با وجودی که سال‌هاست بازی‌بازان برای تجربه‌ی عناوین مختلف (به خصوص بر روی رایانه‌های شخصی) به دانلود کردن آن‌ها می‌پردازند، ولی باید این حقیقت را بپذیریم که سیستم استریم (stream) بازی‌ها به جای دریافت و نصب آن‌ها در حال پیدا کردن جایگاه خود در صنعت بازی هستند. شما می‌توانید مقاله گیمفا تحت عنوان چرا ایکس‌باکس گیم پس در بهترین مسیر ممکن قرار داردرا مطالعه کنید.

meysambAli Hassan nejadStarwarszeroEmad-MartianAHM.GamerMehran.BaHossein_KingDARKSIRENآرینانسانمحمد حسین کریمیMahyarMsmXbox one s pro gamerA²S²pidey@alistarRAREMohsenj74Max.levelali_yeganePs.N.onemore
برچسب‌ها: ، ،

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • farshadx گفت:

    لامصب خیلی فسفور سوزونده اینو فهمیده :no:
    ماکرو فروش کنسول براش در حد گیم پس مهم نیست و خیلی وقته از جنگ فروش کنسولی رد شده
    این اقا هنوز تو توهم جنگ فروش کنسوله
    اره اگر ماکرو رو کنسول میخواست به ۵۰۰ میلیون برسه غیر ممکن بود ولی ماکرو به جز کنسول pc و اندروید و ios و mac و کلی دیوایس و دستگاه دیگه رو هدف قرار داده که همینا تعدادشون از ۳ میلیارد هم بیشتره
    البته بازم هدف ۵۰۰ میلیون خیلی بزرگه اما دست نیافتنی نیست و اگر ماکرو خوب پشتیبانی کنه میتونه بهش برسه
    این قدر که سونی فن ها از این بنده خدا تعریف میکردن گفتم حالا چی گفته
    اگر ماکرو روی فروش کنسول حساب باز کرده بود که دیگه چه نیازی به xclude داشت
    این بنده خدا هم تاریخ مصرفش گذشته

    • mahdisam گفت:

      نیازی به ۵۰۰ میلیون نیست، با ۵۰ میلیون هم به سود دهی میرسه، ماشین حساب این دوست ما احتمالا مشکل داشته یا احتمالا هر ۵۰۰ بازی رو AAA حساب کرده

    • amazon گفت:

      جالبه یه سری از دوستان یه چیزایی میگن که خود کمپانی ها با این قاطعیت همچین چیزی نمیگن!
      دوست من، این جمله که ماکروسافت فروش کنسول براش مهم نیست چرند محضه! به این دلیل که اگر مهم نبود به همون سریز ایکس بسنده میکرد و سریز اسی نمیساخت که از نظر قیمت ارزان باشه و بازار کنسول دوم برای گیمرها رو هدف قرار بده.نمیدونم اولین بار چه کسی این حرف رو زده که هی دوستان میان اینجا و این جمله کلیشه ای و اشتباه رو هی تکرار میکنن. فروش کنسول به شدت برای ماکروسافت مهم هست چراکه بواسطه اون قصد داره گیمپس رو گسترش بده وگرنه خود گیمپس به تنهایی آش دهنسوزی نیست که کسی بخواد همینطوری بره سمتش. در زمینه استریم بازی ها کمپانی های قدری مثل گوگل و خود سونی وجود دارن که آرشیو بازی هاشون روی این سرویس های ابریشون چند برابر آرشیو گیمپس هستش. در رابطه با آینده این نوع سرویس ها نمیتونم نظری بدم چون اطلاعاتم در حدی نیست که بخوام قاطع چیزی بگم. تنها چیزی که مطمعن هستم این هستش که این سرویس به دلیل عملکردی که داره مثل عمده فروشی بازی ها، در طول زمان از کیفیت بازی هاش کم میشه چراکه هدف سطح بازی ها نیست. فقط تعدادشون و وجود بازی روی سرویس هست که مهمه. یک نمونش هم هیلو. و یا بازی های گمنام و نه چندان خوبی که ماکروسافت به این سرویس وارد میکنه.

      • farshadx گفت:

        برداشتت ۳۶۵ درجه اشتباه
        “”ماکرو فروش کنسول براش در حد گیم پس مهم نیست””
        کجاش سخته خوندن این حرف
        ماکرو بخاطر گیم پس کنسول ارزونتر ساخته تا مخاطبهای بیشتری جذب کنه نه گیم پس رو بخاطر کنسول
        براش مهم هست منتها نه در حد خود گیم پس
        و برعکس حرف شما کنسول ماکرو بدون گیم پس اش دهن سوزی نیست
        در اخر هم مثل اینکه ماشین حساب ایشون کلآ خراب بوده
        به قول دوستمون amir_hasanpoor@ همین حالا هم استودیو های ماکرو برای ساخت بازی ضرر نمیدن
        البته شاید سود گیم پس الآ خوب نباشه ولی طولی نمیکشه به جاهای خوبش هم برسه
        هدف سطح بازیها نیست؟!
        این مذخرفات از کجا در میارید؟!
        هدف جذب مخاطب حداکثری هست
        ۲تا فاکتور مهم هست که اگر رعایت نشه ماکرو به هدفش نمیرسه
        ۱- قیمت که با گیم پس بهش رسیده
        ۲- کیفیت با سرمایه گذاری که ماکرو انجام داده و لاین اپی که برای ۲ سال اینده داره مورد دوم هم به زودی و بعد از انتشار این بازیها و به صورت انتشار مداوم بازی های استودیوهای ماکرو عملی میشه
        کیفیت بیاد پایین مخاطب گیم پس کم میشه
        گرون بشه سرویس مخاطب گیم پس کم میشه
        گیم پس یه سرویس مخاطب محور و نه کنسول محور هست
        هیمن حالا کم دستگاه نیست که بتونه بازیهای گیم پس رو اجرا کنه اما چرا فقط ۲۵ میلیون عضو گیم پس هستن؟!
        دلیلش همون موارد بالاست و نشون میده اگر ماکرو بخواد شول بزنه با کله میخوره زمین
        پس فکر کیفیت رو نکن ماکرو مجبوره کیفیت رو نه تنها بالا نگه داره که بهتر هم بکنه
        بخصوص که رقیب هم داره

        • آقا فرشاد جواب این آقا رو فقط وقتی بده که بخوای ایموجی خنده بزاری ، در نهایت خیلی میخوای بهش حال بدی یه دیس لایک خالی کن ، ارزششو نداره وقتتو هدر بدی برای کامنت نوشتن براش …

    • Eternal Man گفت:

      farshadx@

      طوری نیست داداش حرص نخور، میگن گربه دستش به گوشش نمی‌رسید می گفت پیف پیف بو میده ، سونی عرضه راه اندازی چنین سرویسی رو نداره هی میاد براش کری میخونه

  • بالاخره یه اینکاره حرف منو کوبید جلوی روی اساتید این سایت.
    گیم پس سرابی بیش نیست، اگه جوابگو بود که سونی با کلی کاربر بیشتر میزد تو کارش.
    حالا میدونم اساتید فقط محض اینکه سرویس ارزون در میاد، میان و توجیه میکنن که نه اتفاقا مثل نتفلیکس جواب میده!
    پس مجبورم تعریف خودم از گیم پس رو یه بار دیگه بگم چون حقیقت محضه. فیل اسپنسر میخواد از گیم پس مثل انگل استفاده کنه، فروش واقعی بازیها رو پلی استیشن و… باشه، بعد که سودشون رو که کردن یا در کنارش رو گیم پس هم مطمئنا بدشون نمیاد که باشن؛ ولی اگه سونی و باقی شرکت ها هم همچین سرویس دروغینی رو طراحی کنن، کل صنعت گیم مختل میشه و همونطور که شاون لیدن گفته عملا ساخت بازیهای با کیفیت با سرمایه‌گذاری بالا غیرمنطقی میشه.

    • mahdisam گفت:

      اتفاقا اشتباهت همین‌ جاست، اول اینکه چون تو تنگ کنسول بودی بازی ایندی خیلی ندیدی، واسه همین فک می‌کنی هر چی بیشتر خرج کنی لزوما بازی بهتری می‌سازی

      یه بحث دیگر هم اینه که متاسفانه سونی دسترسی به سیستمی در حد و اندازه‌ی ویندوز رو نداره و تو PC هم رو استور اشتباهی شرط بسته(ایپک) و خب ریسک پذیری ماکرو رو هم نداره بنابرین مجبوره که محتاط عمل کنه و تا وقتی سیستم جدید کارا نباشه برنده‌است ولی در صورت بروز یه سیستم جدید عقب میمونه

      یه بحث دیگر هم اینه که خیلی از انحصاری های سونی علی‌رغم سیستم‌سلر بودن چندان پرفروش یا ماندگار(سرگرم سازی طولانی) نیستن و بعد از تموم کردنش شما دلیلی برای موندن تو سیستم سونی نداری در حالی که اکثر انحصاری های ماکرو علی‌رغم تمام مشکلات هم‌چنان حتی پس از صدها ساعت سرگرم کننده‌اند و شاید سیستم‌سلر نباشند ولی دلیل کافی برای شارژ اشتراک هستند

      • حرفت در مورد مقایسه ی بازیهای پرخرج و ایندی که کاملا یه حرف شعاری بود؛ اصن بحث من بی ارزش کردن بازیهای ایندی نبود! ولی همه میدونیم که صنعت گیم با بازیهای پرخرج و البته خوش ساخت هست که به اوج جذابیت میرسه.
        انحصاری های سونی هم اتفاقا هر کدوم تو “ژانر” خودشون فروش خوبی رو دارن.
        راجع به اینکه بازیهای ماکرو علی رغم تمام مشکلات، صدها ساعت سرگرم کننده باشن! هم نظری ندارم چون خیلی از عناوین ماکروسافت رو اصلا تجربه نکردم.
        منتها چیزی که هست اگه سونی بخواد به سمت سرویس محور شدن (یچیزی شبیه گیم پس) بره، خب اون موقع میتونه همین عناوین با کیفیت رو برای سرگرمی طولانی تر بسازه که این یعنی خداحافظی با اتفاقاتی مثل سالی که گذشت که کل مراسم گیم آواردز در تسخیر چندین عنوان مختلف سونی بود. (البته منظورم بیشتر ساخت تعداد زیاد بازیهای با کیفیت و داستانی هست، وگرنه جوایز حالا کمی هم سلیقه‌ای داده میشه)

    • amazon گفت:

      دقیقا. پی اس نو با اینکه زودتر کارش رو شروع کرد و دو برابر گیمپس محتوا داره نتونسته جای درامد اصلی فروش بازی برای سونی رو بگیره. تنها کاری که ماکروسافت داره میکنه تبلیغات پوچ برای این سرویس هستش که ازش یه غول ساخته برای به دام انداختن گیمرهای تازه وارد که فکر میکنن وجود ۱۰۰ تا بازی خیلی حرکت بزرگی هستش.(چرا که اطلاعاتشون کمه و چیزی در رابطه با نو و استادیا و … نمیدونن)

      • بله اینم نکته ای هست که سونی هم به کل بیخیال سرویس هاش نشده و هنوزم در حد معقول داره سرویس هاش رو ارتقاء میده.
        البته جالب اینجاست که تو اکثر کشورها که برخلاف ایران خودمون وضعیت اقتصادی مردم بد نیست، بازم فروش ps5 خیلی بیشتر از Xbox و سرویس ارزونش یعنی گیم پس بوده چون کاملا براشون کیفیت اهمیت داره و متوجه خروجی خرجی که میکنن هستن که منجر به ساخت آثار همچنان با کیفیت تر و بهتر میشه.
        تو ایران ما از پس خرج خرید بازیها به زور بر میایم یا به هک و کرک و… رو میاریم، دیگه اصلا بجایی نمیرسه که برامون کپی رایت مهم باشه و اینکه خرجی که میکنیم در واقع یه سرمایه گذاری واسه ساخت بازیهای بهتر هست.

    • حساب کن ایکس چهل تا استودیو داشته باشه ، سالی هم مثلا بیست تا بازی به طور میانگین عرضه کنه ، باعث میشه دیگه از استودیو های بیرونی بی نیاز بشه و قرارداد باهاشون برای عرضه رو گیم پس نبنده ، هزینه میاد پایین
      حالا این بیست تا بازی هر کدوم صد میلیون دلار هم هزینه داشته باشن میشه دو میلیارد دلار
      بیست میلیون کاربر فعال سالی چقدر درآمد میده؟ ، حداقل دو میلیارد و چهارصد میلیون ، حداقل پولی که درمیارن تو یه سال ، پول ساخت بیست تا بازی رو فراهم می‌کنه
      حالا حساب کن پنجاه و صد میلیون کاربرداشته باشد به کجا میرسه!

      • آخه ۲۰ تا بازی انقدر تنوع داره که بتونه سلیقه ی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون کاربر رو در بر بگیره!!؟
        بعدم فقَط هزینه ی ساخت بازیها که مهم نیست، مهمتر از اون سودی هست که شرکت ها و استودیوها باید از ساخت بازیشون داشته باشن.
        در ادامه‌ی بحث سلایق مختلف، اینم هست که معنی نداره که ماکروسافت با خرید ۴۰ استودیو و ساخت ۲۰ بازی تو سال از استودیوهای بیرونی بی نیاز بشه!!
        این گیمر هست که باید انتخاب کنه که آیا با توجه به هزینه ای که واسه سرویس گیم پس میکنه، این تعداد بازی دیگه کاملاً بی نیازش میکنه یا نه نمیتونه بیخیال بازیهای جذاب شرکت های دیگه از راک استار تا کپکام و یوبیسافت و… بشه که خب اونم میشه واسش یه هزینه ی اضافه. اینجاست که دروغین بودن گیم پس مشخص میشه که مطمئنا توان آوردن عناوین مهم زیادی از سایر شرکت ها رو روی این سرویس نداره ولی بطور جعلی بعد از فروش خوبشون یا در کنار فروش خوبشون رو سایر پلتفرم ها میخواد اونها رو هم به گیم پس بیاره…
        سرویس خالی بدون فروش بازی اگه جواب دهنده بود، جیم رایان حتی یه ثانیه صبر نمیکرد و تا کاربران سونی انقدر زیادتر از رقیب هستن این امپراتوری رو خودش روی سرویس خودش بنا میکرد.

        • بله بیست تا بازی قطعا اینقدر تنوع داره که سلیقه ی پنجاه تا صد میلیون رو در بر بگیره ( ایندی ها به طور پیشفرض رو سرویس هستن و خواهند بود ، ما اونارو حساب نمی‌کنیم تازه )
          همین الان حتی مایکرو آرپی‌جی ساز داره چند تا ، immersive sim ساز داره ( آرکین ) ، اکشن ادونچر ساز داره ، شوتر اول شخص ساز داره ، ریسینگ دوتا سلطانشو داره ، من یکی تنها سبکی که نمی‌بینم هک اند اسلشه که اون با چهل تا استودیو صد در صد برطرف میشه ( mmo هم که داره ، پلتفورمر و مترویدوانیا و روگ لایک و اینا رو هم زحمتش رو ایندی ها میکشن و البته دابل فاین هم هست )
          من یکی که نمی‌بینم سلیقه ی کسی رو دربر نگیره
          در حال حاضر وضعیت اینطوریه که کسی اگر اکشن ادونچر دوست داشته باشه صد در صد باید بره سمت سونی ، درصد زیادی از بازیای تاپ سونی اکشن ادونچرن ( تلو و گاد و آنچارتد و هورایزن و دیزگان به قول شما و گوست و دوستان )
          کفه ی ترازو تو هاردکور هم سنگینی می‌کنه
          تو سبک های دیگه ، من که فکر نکنم

  • Alucard64 گفت:

    از این پیاما طولانی که میدید مشخصه کی فن بویه کی فشاریهD:

  • meysamb گفت:

    واقعا این فنهای عزیز مایکرو که اینجا نظرشونو گفتندخیلی بچه هستن سنشونم شاید ۱۸ به پایین باشه،،اخه شما چه میفهمید از گیم یه بازی میدن به شما ،،،شما فقط میرید جلو اصلا ام به جزعیات اهمیت نمیدید یه بازی ۲۰ ساعته رو در کمترین حد ممکن تموم میکنید پس خواهشا لال

    • Wild Rage گفت:

      (بعد این که از بیچارگی به فن های یک کنسول دیگر توهین میکند میرود و میشیند و کلش اف کلنزش را پلی میدهد و گریه میکند که شاید خدا یک روز یه کنسولی چیزی بهش بدهد تا اینقدر نسوزد از نظر دیگران)